∞ــحیاتـღ﴾﷽﴿ღـانسانیــ∞
یا أَبْصَرَ النَّاظِرِینَ
📆 امروز پنجشنبه
🌞 ۱۳ بهمن ۱۴۰۱ هجری شمسی
🌙 ۱۱ رجب ۱۴۴۴ هجری قمری
ای بیناترین مخلوقات❗️
✨سلام بر شما
به «ــحیات انسانیــ» خوش آمدید.
#تلنگر_انسانی ـبدان کهـ:
تا بیننده و گیرنده نشدی انسان نیستی.
فَتَدبّر!
•┈┈••✾☘️🕊☘️✾••┈┈•
🌷 جهت آغاز «تحول انسانی» همراه شوید.
🇮🇷 @hayate_ensani
از الهی نامه 🌷🌷🌷🌷
الهى
گویند که بُعد سوز و گداز آورد
حسن را بقرب سوز و گداز ده.
🍃🍃🍃🍃🍃🍃
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عذاب شدید الهی
#علامه حسنزاده آملی (رحمت الله علیه )
@samad1001
http://eitaa.com/joinchat/4000645139Cde96dd3d95
15.29M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♨️🎞خاطره تکاندهنده یک جانباز قطعنخاعی با انگشتان دختر ۳سالهاش
✍حقیقتا بزرگداشت مقام پدر و تبریک روز مَرد، بدون یاد ایثارگری این دلاورمردان، هیچ نمکی ندارد؛ کسانی که خیلی خیلی مدیونشان هستیم
☘️☘️☘️☘️☘️☘️
و چه زیبا فرمود پیامبر مهربانی ها:
💠 یا علی!
کنت مع الآنبیاء سرّاً و معی جهراً. . . ؛
یا علی!
تو با همه پیامبران بودی و با من
ظاهر شدی!
.
طوری ز چارچوب، در قلعه کنده است
انگار قلعه هیچ زمان در نداشته است
یا غیر لافتی صفتی در خورش نبود
یا جبرئیل واژه ی بهتر نداشته است
ربنا اتنا فی الدنیا حسنه و فی الاخره حسنه و قنا عذاب نار
خدایا چه در این دنیا و چه در سرای اخرت بمن مقام دژحضور بده و از عذاب غفلت نجاتم بده
برای ما ترازو و میزان ، انسان کامل است.
ولایت امیرالمومنین حصنی و کلمه لا اله الا الله حصنی وارد عصمت امیر المومنین قرا. بگیرین
راه عصمت باز است راه ولایت باز است
راه امامت باز است راه خلافت الهی باز است
ولایت تشریحی مخصوص خداست که همان نماز است.
فکر خستگی دارد چون از بدن کار میکشد
ولیکن حدس حرکت انتقالی دفعی است که خستگی ندارد.
کسی که درسهای اسفار را بخواند میرسد به حدس
که اگر حدس قوی شود میشود قدسی که از عالم قدس میگیرد
فکر از شئون نفس است
فکر حرکت عقلی لست که معد است علت تامه نیست
عقل ناصح خالص عشق است
عشق ناصح حقیقی عقل است
اولین مخلوق حق عقل است
عالم یک پارچه عشق به حق است
نظام عالم یک پارچه عقل است اون خاک اون خورشید همه عقلند.
همه دارند حقایق را معنا می کنند
یکی با زبان عرفان
یکی با شهود عرفان
یکی با شهود قران
که بشود روح قدسی
مزاج وامتزاج قبلاً گفته شد هرگاه چند عنصر با هم ترکیب شود که خاصیت تازه و صورت نوعیه جدیدی از آن پیدا شود مثل آب و زغال که عناصر قند هستند مزاج گویند اگر صورت نوعیه جدید پیدانشد امتزاج می گویند یعنی بدون حالت جدید باشد حالت اجزا در آنها باشد مثل اب جدا
امتزاج مانند آب و گچ آمیخته بشن بدون اینکه صورت جدید و خاصیت جدید داشته باشد
از ترکیب عناصر امتزاج عناصر داریم با هم اتحاد مییابند مجموعه شان دارای صورت تازه ای است که مزاج گویند و از آن روح بخاری ایجاد شود
روح بخاری را روح حیوانی هم می گویند
در نباتات مزاج وجود دارد
غذا و زمان و هوا در روح بخاری دخیل هستند چون روح بخاری مجرد نمی باشد و تجرد مربوط به نفس است
روح بخاری جسم رقیق سیال حارمتکون از عناصر امتزاج یافته و مزاج متکون از خون است.
مانند دودی که از آتش برمی خیزد این روح از خون برمیخیزد و دائماً سیال است و متکون از عناصر است پس از جنس آنها هست و جسمانی می باشد
نفس و تصرفی بر بدن به وسیله مطیه اولی یعنی روح بخاری یا همان خون انجام می دهد چرا که خون در روح بخاری اهم هست که تاثیراتش مطابق با نوع خون فرد هست
دود یا همان دخان متصاعد از عناصر را آسمان انها خوانیم که عناصر همه آنها زمین هستندویکی ازمعنای ایه شریفه ثم استوی الی السما وهی دخان همین هست
آسمان مرد در خرد و زمین زن درنفس هست
اخلاط اربعه از عناصر حاصل می شود به نام صفرا وسودا و ........از این ارکان اربعه به دو وجه، از جنبه سنگینیشان اعضا تشکیل می شوند هم جنس لطیف و کثیف دارد که از لطیف روح بخاری تشکیل می شود و ازثقیل جسم مادی
حبوبات خشن هستند ا عضارا قوی بار میآورند اما به روح بخاری ضربه میزند چون ثقیل هستند
روح بخاری از لطافت خارج شده و روی نفس اثر گذاشته و آن را پراکنده می کند
افرادی که کار سنگین دارند از حبوبات استفاده کنند در غیر این صورت بهتر است از سبزیجات استفاده شود
حامل قوای مادی روح بخاریاست هرچه لطیف تر باشد انسان در انجام کارهای لطیف موفق تر است حبوبات لطافت از تحصیل را می گیرد
عالمان اجتماع باید عالمان ذوالفنون باشند
در کتب تشریف اعضا به رئیسه و غیر رئیسه تقسیم شده اند
دربقای شخصی سه عضو لازم است(اعضای ریسه):
قلب مبداقوه حیوانی
دماغ مبداحس وحرکت
کبدمبداقوه تغذیه
روح حیوانی از دهلیز سمت چپ قلب خارج شود و به مغز رود و معتدل شود با سردی دماغ در آمیخته شود که به آن روح نفسانی گویند و حس و حرکت از آن ایجاد شود و آنکه به کبد می رود روح نباتی است مانند قوه غاذیه
روح حیات یعنی روح حیوانی است و ان دو دیگر نفسانی و طبیعی شاخههای آن هستند و اعضای دیگر از این سه منشعب شوند
اعضای خادمه::
اعصاب خادم دماغ، شرایین خادم قلب ،اورده خادم کبد
والحمدلله رب العالمین
#بسم الله الرحمن الرحیم #
فلسفه را معرفت به اشیای عالم دانندکل اشیای عالم در نفس یک نمونهی را به عنوان جوهر،عرض، جسمیت ،اعراض جسمانی و غیر جسمانی داند در حقیقت فلسفه همان معرفت نفس انسان است وفیلسوف علی الاطلاق انسان کامل است (جناب فارابی)
فلسفه برگشتش به مفاهیم صرف (نیست چه انتزاعی و چه انشایی باشد) فلسفه علم مفهومی دانایی نیست مراد ذوق و چشیدن و دارایی است
منظور دارایی مفهومی نیست بلکه دارایی چشیدنی است و باید نفس پرورش یابد سرمایه همه سعادت ها معرفت نفس است که در غیر اینصورت گوهر ذات تباه شده است
ذوق همان چشیدن خوردن شدن است که مستلزم سیر و سلوک است و کتل ها دارد
با توحید صمدی باید نفی خواطر کرده هو اول و آخروالظاهروالباطن صحیح پیاده شود
مفهوم رحمان را تصور کن یا تصدیق کن که خداوند رحمان است اینها دانایی هست نتیجه علم فکری است نه شهودی
مسیرعلمی فلسفه طور عقل است چشیدن و دارایی فوق طور عمل است
جناب بوعلی :
برهان صدیقین برهان فوق طور عقل است یعنی معرفت
فلسفه همان علم ادراک دانایی است
عرفان یعنی معرفت یعنی ادراک شهودی
جناب شیخ اکبر در فصوص میفرماید:
تجلیات الهیه حتی ذاتی به صورت استعداد متجلی له تجلی دارد تجلی حق به میزان استعداد ماست
سلمان و اباذر از اهل بیت هستند تا چه حد بیت پیامبر را اشغال کرده اند همه در آنجا رفت و آمد دارند اما هر کسی حدی دارد
تمام بهشت تجلی سید شهدا هست
جوهر عقلی به اندازه استعداد ها که تجلی کند متعدد شوند بهشت بر اساس استعداد قوابل است نه فاعل
نهایت تجلی پروردگار نهایت چشیدن است
تنها توشه تجلی ذاتی فقط آه در بساط است
مخلدین با عذاب به رحمت خدا بر آنها هست که عذاب بر آنها عذب شود از رحمت العالمین جدا نیستند
ذاتی آتش سوزاندن نیست
انبیا علم فکری ندارند که علم فکری نقص است بلکه دارای علم شهودی هستند.
الحمدلله رب العالمین
از بس تجلیات حق سنگین است🌹🍃
وقتی در مقابل حجمه ی جلال قرار میگیرد گرفتاریها و سختی ها پیش میاید.
از جناب عایشه نقل می کنند که جناب خاتم از شب تا به صبح آرامش نداشتند
در مقام اعتقادو ادراکش یک پارچه ارام است .
هر چقدر حضور قویتر میشود چون تجلیات سنگین میشود انسان گرفتار میشود.
چه برسد به تجلیات ذاتی که حملش سنگین میشود
جناب پیامبر هنگام تجلی حق بیهوش و تب میکردند که اهل خانه پارچه ای دور شون میپیچیدند .
ندا میرسید :
قم یا ایهالمزمل قم الیل اذا ...
بلندشو انچه گرفتی به دیگران که نفسشون مستعد است هم منتقل کن.🌸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
سخنرانی علامه حسنزاده آملی