✳️ #شرایط_شکسته_خواندن_نماز
#عوض_کردن_مسیر در بین راه
اگر براي رفتن به محلّي (#سیستانی: که به تنهایی یا به ضمیمه برگشت #هشت_فرسخ می شود) حركت كند و بعد از رفتن مقداري از راه بخواهد #جاي-ديگري برود، چنانچه از #محلّ_اولي كه حركت كرده تا #محل_دومی كه مي خواهد برود (#سیستانی: به تنهایی یا به ضمیمه برگشت) هشت فرسخ باشد، بايد نماز را #شكسته بخواند.
@seraaj کانال احکام شرعی سراج🆔
✳️ #شرایط_شکسته_خواندن_نماز
#مردد_شدن_در_بین_راه
اگر پيش رسیدن به #هشت_فرسخ، #مردد شود كه بقيه راه را برود يا نه، اگر موقع #تردید #راه_نرود و بعد تصميمش بر ادامه راه شود ، بايد تا آخر مسافرت نماز را #شكسته بخواند؛ ولی اگر در حال ترديد مقداري #راه-برود، اگر #مجموع_کل_سفرش (به استثنای مسافتي كه در حال تردید پيموده)، #هشت_فرسخ باشد، نمازش #شکسته است و گرنه نمازش #کامل است.
@seraaj کانال احکام شرعی سراج🆔
استفتا از مراجع عظام درباره خرید و فروش طلا به صورت #حلال
آیت الله #خامنه_ای
❓آیا خرید و فروش طلا به صورتی که امروزه در بازار رایج است، از نظر شرعی صحیح است؟ (یعنی مشتری طلای دست دوم را داده و در مقابل طلای نو میخرد.)
🔹ج. اگر طلای دست دوم را به قیمت معیّنی به او بفروشید، و بعد طلای نو را به قیمت معیّن بخرید، اشکال ندارد.
تبصره: اگر معامله جداگانهای برای طلای دست دوّم و معامله دیگری برای طلای نو صورت میگیرد، صحیح است. ولی اگر طلای دست دوّم در مقابل طلای نو معاوضه بشود، گرفتن طلا یا پول اضافی جایز نیست. مثلاً معاوضه ۵ گرم طلای کهنه در مقابل ۴ گرم طلای نو صحیح نیست، و همچنین معامله ۵ گرم طلای کهنه و پرداخت مقداری پول در مقابل ۵ گرم طلای نو جایز نیست و ربا میشود.
❓اگر طلا فروش قیمت طلای کهنه مشتری را حساب نموده و طلای انتخاب شده از سوی مشتری را هم حساب نموده، و بگوید من این طلای شما را برمیدارم، و علاوه بر آن شما باید ۱۰۰هزار تومان دیگر به من بدهید؛ آیا چنین معامله برای مشتری صحیح است ؟
🔹ج. اگر مشتری متوجه است که، فروشنده قیمت طلای نو و کهنه را محاسبه نموده و تفاوت قیمت دو معامله را ذکر میکند صحیح است، اگر چه از جزئیات معامله اطلاع نداشته، و به سخن فروشنده اعتماد میکند.
آیت الله #مکارم_شیرازی
❓لطفا راهکار صحیح تعویض طلا را بیان فرمایید؟
🔹پاسخ :چنانچه به صورت دو معامله جداگانه انجام شود اشکالي ندارد يعني طلاي کهنه را به قيمت معين بفروشد و طلاي نو را به قيمت بالاتر بخرد.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتا از آیت الله #مکارم_شیرازی عقد در زمان #قمر_در_عقرب
❓لطفاً بفرمایید ازدواج و خواندن خطبه عقد چه دائم و چه موقت در ایام و زمان هایی که نحس هستند یا قمر در عقرب هستند به چه صورت است و چگونه می توان اگر اثری بر زندگی دارند، این اثر را برطرف نمود؟
🔹پاسخ :قمر در عقرب، واقع شدن ماه در صورت فلکي عقرب است. براي اطلاع از اين مواقع، مي توانيد به تقويم هاي نجومي مراجعه نماييد. مطابق برخي روايات، آنچه درباره قمر در عقرب مي نويسند داراي آثاري است که براي برطرف کردن تاثير سوء آن، مي توان از صدقه و دعا استفاده کرد.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 رشوه شاخ و دم نداره!
🔸 احکامی که باید بدانیم
#آموزش_احکام
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
💠 برخی از مصادیق فقهی شجاعت در تصویر
" به مناسبت ۲۷ دی، شهادت نواب صفوی و برخی از فدائیان اسلام "
✅ برای مشاهده #متن و #منابع پوستر، اینجا را لمس نمایید.
☘️☘️☘️☘️☘️
#شجاعت #نواب_صفوی
#فدائیان_اسلام #احکام_مناسبتی
#احکام_تصویری
نظر مراجع عظام درباره #سرمه کشیدن
نظر آیت الله #خامنه_ای
❓استفاده بانوان از سرمه و لاک ناخن در بیرون از منزل چه حکمی دارد؟ (اگر بانوان سرمه را نه برای زینت بلکه به خاطر فوایدی که دارد استفاده کنند در این صورت باز هم در مقابل نامحرم باید آن را بپوشانند.)
🔹ج. فی نفسه مانعی ندارد، ولی اگر عرفاً زینت محسوب شود، باید از نگاه نامحرم پوشانده شود.( و تشخیص موضوع و تشخیص این که زینت است یا نه، بر عهده شخص مکلف است
آیت الله #مکارم_شیرازی
❓سرمه کشیدن برای زنان در برابر نامحرم چه حکمی دارد؟
🔹پاسخ :در صورتی که ملایم باشد و آرایش تند محسوب نشود مانعی ندارد مگر اینکه منشأ مفسده ای گردد.
آیت الله #سیستانی
❓سرمه کشیدن دو صورت دارد
🔹1ـ سرمه کشیدن به سرمه سیاه ، یا هر سرمه ای که کشیدن آن عرفاً زینت باشد ، و این صورت بنابر اظهر حرام است ، در صورتی که مقصود محرم از آن زینت باشد ، بلکه بنابر احتیاط واجب هر چند مقصودش زینت نباشد حرام است ، بلی کشیدن این سرمه به چشم در حال ناچاری برای معالجه اشکالی ندارد .
2ـ سرمه کشیدن بسرمه ای که نه سیاه باشد و نه زینت شمرده شود عرفاً ، و این صورت اشکالی ندارد ، در صورتی که قصد زینت نداشته باشد ، و امّا اگر قصد زینت داشته باشد، بنابر احتیاط واجب ترک کند.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
استفتا از آیت الله #خامنه_ای
❓حکم ورود به کانال یا گروه های که نوشته شده ورود
آقایان یا مجردها ممنوع است، چیست؟
✅جواب فضاهایی مانند اینترنت که فضای عمومی محسوب
میشود، منعی ندارد مگر اینکه مفسدهای داشته باشد و یا
قفلی که قرینه بر لزوم حفظ حریم است وجود داشته باشد
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
نظر مراجع عظام درباره #خون داخل گوشت
آیت الله #خامنه_ای
❓آیا خوردن خون باقی مانده در گوشت حیوان ذبح شده، حلال است؟
🔹جواب: اگر پس از ذبح، به صورت طبیعی از حیوان خون خارج شود، خونی که داخل بدن باقی میماند گرچه نجس نیست، ولی خوردن آن حرام است، مگر آنکه هنگام پخت در غذا مستهلک شود یا به صورتی در گوشت باشد، که جزء آن محسوب شود.
آیت الله #مکارم_شیرازی
❓خونی که بعد از ذبح حیوان در بدن او باقی می ماند، نجس است؟
🔹پاسخ :هرگاه حيوانی (اعم از حلال گوشت یا حرام گوشت) را ذبح کنند (اعم از ذبح شرعی یا غیر شرعی) و خون آن به مقدار معمول بيرون آيد خونى كه در بدنش باقى مىماند پاك است. مگر اينكه سر حيوان را در جاى بلند قرار دهند و خون به بدن حيوان بر گردد و اگر به علّت نفس كشيدن، خون برگردد نيز احتياط واجب، اجتناب است. البته خون سگ و خوک در هر صورت نجس است.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e
نظر مراجع عظام درباره حد نصاب #زکات گندم جو خرما کشمش
آیت الله #خامنه_ای
🔹زكات گندم و جو و خرما و كشمش وقتى واجب مىشود كه به مقدار نصاب برسند و نصاب آنها من تبريز و مثقال كم است كه 847 کیلو و 207 گرم میشود.
آیت الله #مکارم_شیرازی
❓شرط وجوب زکات گندم، جو، خرما و کشمش و نصاب آن را بیان فرمایید؟
🔹پاسخ :زكات گندم و جو و خرما و كشمش وقتى واجب است كه به حدّ نصاب برسد و نصاب آنها «288 من تبريز، 45 مثقال كمتر» است كه حدود «847 كيلوگرم» برآورد شده (كمى كمتر ازسهخروار).
آیت الله #سیستانی
🔹زکات گندم و جو و خرما و کشمش وقتی واجب میشود که به مقدار نصاب برسند، و نصاب آنها (300) صاع است که به گفته عدهای تقریباً (847) کیلوگرم میشود.
کانال گلبرگی از احکام در سروش 👇
sapp.ir/seraaj
کانال گلبرگی از احکام در ایتا 👇
https://eitaa.com/joinchat/350420992Ceb7d78534e