#پاسخ_به_شبهه؛
❌ متن شبهه؛
در هیچجای قرآن، برای کسی که حجاب را رعایت نمیکند، مجازات تعیین نشده است همانطور که برای غیبت کردن تعیین نشده، چون اینها اصل اخلاقیاند و در اصول اخلاقی اجبار نمیشود....
اینکه مدام تاکید میشود موی زن، پای زن، بدن زن پیدا نشود، این باعث میشود تا به زن نه نگاه انسانی بلکه نگاه جنسیتی شود، باید با عدم تاکید بر این امور اجازه دهیم به زن نگاه انسانی شود نه جنسیتی.
✅ پاســـخ:
🔸اولا این منطق که فقط چیزهایی که در قرآن آمده قبول داریم، منطق کسانی است که برای غصب خلافت گفتند نیاز به اهلبیت علیهم السلام نیست و هرچه بخواهیم در قرآن هست (حَسبُـنا کتابَ الله) درحالیکه اگر شیعه باشیم که اساس اعتقاد ما این است که آنها مفسران قرآن هستند و برای فهم دین، در کنار ثقل اکبر یعنی قرآن، باید به ثقل اصغر یعنی روایات اهلبیت مراجعه نمود. اگر هم شیعه نباشیم این خود قرآن است که میفرماید؛
وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ (نحل-۴۴)
یعنی پیامبر وظیفه دارد که قرآن را برای مردم تبیین کند و نمیتوان بدون تبیین ایشان به فهم خودمان از قرآن اکتفا کنیم.
🔸ثانیاً اینکه میگویند اصول اخلاقی قابل اجبار نیست، نشانه بیاطلاعی این افراد از علم حقوق است. زیرا اصول اخلاقی وقتی نمود اجتماعی پیدا کند، در همهی نظامهای حقوقی دنیا مورد قانونگذاری قرار میگیرند.
مثلاً عفتکلام هم از اصول اخلاقی است؛ آیا میتوان به این بهانه از جرم انگاری توهین و ناسزاگویی به دیگران خودداری کرد؟ هرگز.
چون این اصل اخلاقی نمود اجتماعی دارد.
قانونگذاری در مورد لزوم حجاب هم به دلیل نمود اجتماعی آن، صلاحیت دارد تا مورد قانونگذاری قرار گیرد. اما ببینید، نماز نخواندن چون نمود اجتماعی ندارد، اجبار و مجازاتی هم در موردش نیست، اما در مقابل روزه علیرغم اینکه عبادتی فردی است و هیچگونه نمودی حتی فردی هم ندارد، اما مقابل آن یعنی روزهخواری در ملأعام، رفتار اجتماعی محسوب میشود، جرم انگاری شده است.
🔸اما اینکه اگر بر حفظ حجاب تاکید نشود، نگاه به زن انسانی میشود، عجیب و ادعای کاملا خلاف واقع است. چون اتفاقا یکی از دلایل حجاب همین است که زن از وسیله لذتجویی خارج شود و به دیدهٔ یک انسان به او نگاه شود.
آیا واقعاً میتوان از واقعیت چشم پوشید و غریزه نیرومندی به نام غریزه جنسی را انکار کرد و گفت اگر بر حجاب تاکید و قانونگذاری نشود، کسی نگاه جنسی و شهوت آلود به زن نگاه نمیکند؟
@seraj1397
.
#پاسخ_به_شبهه؛ حجاب اجباری!
❌ متن شبهه؛ 👇👇
کاش بهجای حجاب
حیا اجباری بود، شرف اجباری بود
راستی و درستی اجباری بود
کاش داشتن معرفت و وجدان و
انسانیت اجبـاری بود ....
✅ پاســـخ: 👇👇
🔸هرچیزی اجباری شد ارزش آن از بین میرود (همانطور که خود مخالفان حجاب، هم چنین میگویند.) بنابراین حیا و وجدان و انسانیت و... وقتی اجباری شد هیچ ارزشی ندارد. همین اختیار است که ارزش عمل آدمی را از فرشتگان افزون میکند. قرآن نیز در آیات مکرر به این حقیقت اشاره کرده که نمونه آن آیه معروف (لا اکراه فی الدین) است.
🔸اما در خصوص اجباری بودن حجاب بارها گفتهایم که قضیه، اعتقاد به حجاب یا دین خاصی نیست، بلکه پوشش، مانند هر رفتار اجتماعی، مشمول قانون و قانونگذاری میشود.
به تعبیر دیگر همانطور که در همهجای دنیا، تردد با خودروی شخصی مشمول یک سری قوانین، مانند لزوم بیمه، معاینه فنی، توقف پشت چراغ قرمز و... است و کسی نمیتواند با شخصی خواندن خودرو از رعایت قوانین خودداری کنند، پوشش نیز چنین است.
🔸در آزادترین کشورهای دنیا اگر یک استاد دانشگاه یا حتی یک کارمند ساده بخواهد با پیژامه در محل کار خود حاضر شود، بهانه شخصی بودن پوشش به هیچ عنوان از او پذیرفته نمیشود.
حجاب اسلامی نیز با این مسأله تفاوتی نمیکند، تنها ارزشهای زیربنایی پذیرفته شده در جامعه که قوانین از آنها تولید میشود، متفاوت است.
🔸خلاصه اینکه اعتقادات درونی افراد چیزی است و رفتارهای اجتماعی مقوله ای دیگر. در هر جامعه بر اساس ارزشهای آن جامعه، هر گونه رفتار اجتماعی که نسبت به ارزشهای غالب آن جامعه ناهنجاری محسوب شود، توسط قانون محدود میشود.
@seraj1397
.
#پاسخ_به_شبهه؛
❌ متن شبهـه: 👇👇
مقایسه حجاب و بردهداری
طرفدارای حجاب اجباری میگن، به هرحال قانونه و قانون باید رعایت بشه. در حالیکه هر قانونی که خوب نیست، بردهداری هم یه زمان قانون بود. آیا نباید به اون اعتراض میکردن؟!
✅ پاســـخ:👇👇
🔸اولاً اعتراض با قانونشکنی تفاوت دارد. بارها گفته شده که حتی نسبت به نظرات رهبر انقلاب هم هرکس میتواند انتقاد یا اعتراض خود را با صراحت (نه با توهین و هیاهو یا دروغ و تهمت) بیان کند.
🔸ثانیاً اینکه درسته هر قانونی الزاماً به معنای خوب بودن آن نیست، اما مرجع تشخیص خوب و بد قانون، دشمنان قسم خورده ملت، مانند رادیو اسرائیل و صدای امریکا و ... نیستند. یا حتی اون دختر خانمی که به تحریک این رسانهها دست به قانونشکنی میزند ملاک تشخیص قانون خوب و نیست.
اگر بنا به این باشد سنگ روی سنگ بند نمیشود، از فردا هرکسی قانونی را که دوست ندارد به آن لقبی مانند «اجباری»، «بد»، «ضد بشری» و... میدهد و زیر پا میگذارد!
مثلاً کسی فلان چراغ قرمز را بد میشمارد، دیگری فلان "ورود ممنوع" را نابجا میداند، و سومی هم محدودیت سرعت در خیابانها را "اجباری" میشمارد و با عدم رعایت سرعت مجاز جان دیگران را به خطر میاندازد!
🔸واضح است که برفرض در یکی از موارد فوق هم حق با افراد باشد، راه آن قانونشکنی نیست چرا که باعث هرج و مرج شدیدی میشود که دود آن در چشم همه مخصوصاً خود فرد میرود. بلکه برای اعتراض به آن باید از مسیرهای مشخص اقدام کرد.
🔸دست آخر اینکه اساساً مقایسه حجاب و قانون بردهداری نابجاست. بردهداری یک قانون ظالمانه بود فطرت سالم هرکسی (جز آنها که منافعشان اقتضا میکرد) آن را رد میکرد. اما برعکس آن حجاب دارای منافع زیادی است که حتی اندیشمندان غیر مسلمان نیز به آن اذعان میکنند.
این پیوندها را ببینید:
https://ghorbanimoghadam.ir/877
https://ghorbanimoghadam.ir/876
و جز افرادی که توسط برخی رسانههای ضد اسلام ذهنیت منفی پیدا کردهاند، کسی با آن مخالفتی ندارد.
🔻پینوشت:
اسلام عزیز هم قانون بردهداری را نسخ کرد و تنها متجاوزان به میهن را قابل بردهگیری دانست و آن بدین خاطر بود که متجاوزان به جای زندانهای دولتی، دوران محکومیت خود (حبس ابد) را در بخش خصوصی سپری کنند. این باعث میشود که نه تنها هزینه هنگفتی از دوش جامعه و بیتالمال برداشته شود، بلکه زندانیان با آداب و فرهنگ اسلامی آشنا شده و سپس زمینه آزادی آنها فراهم گردد.
@seraj1397
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#پاسخ_به_شبهه؛
❌ شبهـه:
زنها حجـاب را رعایت کنند تا مـردها به گنـاه نیفتـن؟! 😳
✅ پاســخ:
پیشگیری از جرم از فواید حجاب هست، اما دلیل و فلسفهی اصلی آن نیست. حکمت وجوب حجاب را از زبان حجتالاسلام دکتر قربانیمقدم بشنوید...👆👆
@seraj1397
.
#پاسخ_به_شبهه؛
❌ شایعه:
حقوق یک امام جماعت بیش از 25 میلیون!!
✅ واقعیت:
جعلی بودن نامه فوق که بعنوان حقوق یک امام جماعت در حال انتشار است، برای کسانی که از وضع زندگی طلاب هم مطلع نباشند، واضح و روشن است. اما برای اینکه دروغگویی و شرف نداشته مخالفان اسلام و روحانیت آشکارتر شود، چند نکته ذکر میشود:
اولا نامه سر و شکل اداری ندارد (از .. به..)
ثانیاً از کی تا حالا برای پرداخت حقوق، نامهنگاری میشود؟!
ثالثا مسئول رسیدگی به امور ائمه جماعت مرکز مدیریت حوزه نیست. این وظیفه بر عهده مرکز رسیدگی به امور مساجد و همچنین ستاد اقامه نماز است. (مدیریت حوزه تنها به امور آموزشی و پژوهشی طلاب میپردازد).
معلوم است که با رواج فتوشاپ و جعلیاتی که با این ابزار تولید می شوند، هر کاربر خردمندی موظف است هنگام مواجهه با اینگونه تصاویر، تامل کند، اما شایعه پردازان و شبهه افکنان همچنان روی بی حوصلگی مخاطبان حساب کرده و دروغ های شاخ دار تولید میکنند.
@seraj1397
.
15.77M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⁉️ بلـوند یا محجبـه؟ کدامیک کمتر مورد تعـرّض قرار میگیرند؟
🔶 یک خانم با سه گـریم متفاوت کنار خیابان ده دقیقه میایستد،
عکسالعمل مردها را نسبت به پوشش، خوب نگاه کنید و خودتان قضاوت کنید.
حتی از حجم خودروها شاید بشود مردها را هم غربال کرد!
👈 اینجا متوجه میشوید که حجاب مصونیت است نه محدودیت!
@seraj1397
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ حجـاب در تاریـخ ایــران...
💯 اونایی که فریب مسیح علینژاد مزدور و مهره آمریکایی رو خوردن، وقت بگذارند و تاریخ حجاب ایران و ادیان را بررسی کنن...
یه سری به تخت جمشید و بیستون بزنن و کتیبههای اون دوران و "حجاب ایرانیان اصیل" را ببینند...
🔸#حجـاب پدیده اسلام نیست.. تمام ادیان قبل از اسلام، مکلف به حفظ حجاب بودند..
با فرهنگ لختیِ لیبرالی غربی مردم ما را فریب ندهند...
@seraj1397
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️ما در دوران جاهلیت مدرن هستیم
🔺حضرت محمد(ص) میفرمایند: من بین دو جاهلیت که دومین آن سختتر از اولی است برانگیخته شدهام.
«الامالی، ج۲، ص۲۷۷».
🔺امام صادق(ع): وقتی که قائم ما ظهور میکند از مردمِ جاهل زمان خود بیشتر از رسول خدا رنج خواهد برد!
«مجلسي، بحارالانوار، ج۵۲، ص۳۶۲»
#جاهلیـت_مـدرن
#ظهــــور_منجـی
@seraj1397
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❌ یک سوال مهم و اساسی❗️
🔻من فکر میکنم اگر حجاب داشتن رو آزاد میذاشتید ما هم مثل کشورهای غربی نگران چشمهای آلوده و ناپاک نبودیم و بیحجابی برای ما عادی میشد...
✅ پاســخ را ببینیــد…👆👆
@seraj1397
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❇️ #عید_غدیر را این جوری پاس بداریم و زنده کنیم
🌺 رسول اکرم(ص): «خداوند به من وحى کرد: اگر همه مردم روى زمین به امامت على(ع) معتقد بودند، من آتش جهنم را خلق نمیکردم».
شیخصدوق، الامالی، ص۶۵۷
@seraj1397
.
مداحی_آنلاین_ذکر_فضائل_امیرالمومنین_استاد_دارستانی.mp3
7.14M
🌸 #عیــد_غـدیـر
♨️ ذکر فضائل امیرالمومنین علی(ع)
🎙 سخنرانی بسیار شنیدنی از:
حجتالاسلام دارستــانی
@seraj1397
.
تاریخ تولـدتان را وارد کنید 😊
ببینید چه چیزایی به شما نشون میده:
👉 birth.carbalad.com
خیلی جذابه، لذت ببرید و کمی از فکر مشکلات بیرون بیایید... 😊
@seraj1397
.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اینطوری امر به معروف و نهی از منکر میکنن ☺️
هی به مامانش میگفت «دیدی خدا منو یادش نرفته؟» ❤️
@seraj1397
.
📆 ۱۴ ژوئیه سال ۱۷۸۹ میلادی، آغاز انقلاب فرانسه در پی فتح قلعه سنباستیل و فروپاشی سلطنت بروبنها
💠رهبرانقلاب:
‼️انقلاب کبیر فرانسه یک حرکت مردمی بود و به پیروزی رسید؛ اما آن پیروزی محفوظ نماند. در سال ۱۷۸۹ انقلاب کبیر فرانسه اتفاق افتاده؛ در سال ۱۸۰۰ - یعنی یازده سال بعد - حکومت سلطنت بار دیگر در فرانسه به وجود آمده؛ یعنی ناپلئون سر کار آمد؛ کأن لم یکن شیئاً مذکورا! بعد هم ناپلئون مُرد و همان خاندانی که با انقلاب کبیر فرانسه رفته بودند، دوباره سر کار آمدند؛ یعنی بوربنها.
و سالها طول کشید، تا سال ۱۸۶۰، و سلسلهی سلاطین در فرانسه همین طور دستبهدست شدند.
پس انقلاب به وسیلهی مردم پیروز شد، اما مردم نتوانستند انقلاب را نگه دارند؛ این خیلی مطلب مهمی است.
ما توانستیم انقلابمان را نگه داریم، به برکت ایمان، به برکت اسلام، به برکت دمیدن پیدرپی روح قرآن در کالبد این مردم و در دلهای این مردم. این است که میتواند بقاء حرکتها را و تداوم آنها را و پیروزی آنها را تضمین کند؛ این باید اتفاق بیفتد. ۹۲/۱۲/۱
@seraj1397
.
🗓 ۱۴ ذیالحجه سال سوم بعثت، معجزه شقالقمر توسط پیامبر(ص)
💠استاد خامنهای:
‼️حقیقت قضیّه این است که ما شیعیان و همچنین عموم مسلمانان از تاریخ اسلام، مخصوصاً آن مقداری که مربوط به ماجراهای زمان پیغمبر است، اطّلاع درست و دقیقی نداریم؛ یعنی تاریخ و تاریخ اسلام در میان ما جدّی گرفته نشده. منظور از تاریخ زمان پیغمبر، مجموعهی حوادثی است که از پیش از بعثت تا بحبوحهی ماجراهای اوّل بعثت شروع میشود و تا ماجرای مهمّ هجرت پیغمبر در سال سیزدهم بعثت و سپس در لحظهلحظهی روزها و ساعات مهم و تعیین کنندهی ده سال اقامت مدینه ادامه پیدا میکند و با وفات پیغمبر، آن سلسله از مطالب تمام میشود؛ این بخش از تاریخ خیلی حائز اهمّیّت است.
درست است که در ذهن مردم ما اعتقاد به همهی این خصوصیّات و بالاتر از این خصوصیّات نسبت به پیغمبر هست، امّا معتقد بودن به اینکه پیغمبر فوقالعاده است و با وحی الهی سر و کار دارد و معجزه میکند یک حرف است، و ترسیم شخصیّت والای انسانی پیغمبر که میتواند برای ما اسوه باشد و درس باشد و از آن استفاده کنیم، یک مطلب دیگر است؛ این دوّمی در جامعهی ما انجام نشده و جا نیفتاده. لذا ما احتیاج داریم که تاریخ زندگی پیغمبر را یک قدری بیشتر، دقیقتر بدانیم و بفهمیم. ۶۵/۸/۱۰
@seraj1397
.
🗓 ۱۵ ذیالحجه ۲۱۵ قمری، ولادت امام هادی(ع)
💠امام خمینی:
‼️از بدترین چیزی که اجانب در بین مردم و در بین روحانیت القا کردند، این است که اسلام گفته عبادت بکنیم و ظَلَمه را بگذارید به کار خودشان! اینها اسلام را در نظر جاهلین ما مسخ کردند و این از کیدهایی بود که با نقشهها پیاده شده است؛ و ما خودمان هم باور کردیم که «آخوند را به سیاست چه» این حرفْ حرفِ استعمار است، در زیارت جامعه حضرت هادی امامان «ساسة العباد» هستند، این مطلبی بود که استعمار برای اینکه آخوند را جدا کند از دولت و ملت، القا کردند به او؛ آخوند هم باورش آمد! خود آخوند با ما مبارزه میکند که شما چکار دارید به سیاست، این چیزی بوده است که ما را به عقب رانده! ۵۷/۱۲/۱۱
💠رهبرانقلاب:
‼️زیارت جامعه کبیره و زیارت امیرالمومنین در روز غدیر که یکی از غُرَر تعبیرات و فرمایشات ائمه است، از امام هادی است، در مجموعه آثار و برکاتی که از ائمه هدیٰ رسیده است، ایشان این خصوصیت را دارد که در ضمن زیارت، مهمترین فصول مربوط به مقامات ائمه را با بیان وافی و شافی، با زیباترین تعبیرات بیان کردهاند. ۹۷/۱/۱
@seraj1397
.
🗓 ۱۵ ذیالحجه سال هفتم قمری، بخشیدن باغستان فدک به فاطمه(س) توسط پیامبر
💠استاد خامنهای:
‼️یکوقتی هارون به موسیبنجعفر گفت که میخواهم فدک را به شما برگردانم، بگو حدود فدک چقدرست؟ خب معلوم است که این یک فریب است، حضرت هم بنا کرد حدود فدک را معین کردن بطوریکه تمام کشور اسلامی آن روز را در بر میگرفت؛ مسئله نخلستان فدک نبود، مسئله خلافت پیغمبر بود؛ مسئله حکومت اسلامی بود، حضرت میخواست به هارون بفهماند که حکومت مال ماست و تو آنرا گرفتهای، اینرا هارون فهمید اما اینرا امروز هم شیعه موسی بن جعفر بعداز ۱۴۰۰سال نمیفهمد و باید به زور به او فهماند، لذا هارون این موضوع را فهمید و در همان مجلس تصمیم به قتل حضرت گرفت! ۵۱/۱۱/۲۴
@seraj1397
.
🔴 این واقعـهٔ تأسفبارِ تاریخی را بخوانید و خودتان تحلیل کنید...
💮 سفیر انگلیس، قتل میرزا تقیخان فراهانی (امیـرکبیـر) را در کتاب حقوق بگیرانِ انگلیس در ایران چنین تعریف میکند:
💮 امیرکبیر تنها ایرانیِ وطنپرستی بود که نتوانسته بودیم او را بخریم زیرا
هر رﺷﻮﻩﺍﯼ ﮐﻪ ﺑﺪﻭ ﻣﯿﺪﺍﺩﯾﻢ، ﻣﯿﮕﺮﻓﺖ، ﺍﻣﺎ ﺁﻧﺮﺍ ﺑﻪ ﺷﺎﻩ ﻣﯿﺪﺍﺩ...
ﺳﺮﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﺎﻣﻪﺍﯼ ﺑﻪ ﺩﻭﻟﺖ ﻋﺎﻟﯿﻪ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﻧﻮﺷﺘﻢ ﻭ ﺑﺮﺍﯼ ﮐﺸﺘﻦ ﺍﯾﺸﺎﻥ ﺩﺭﺧﻮﺍﺳﺖ ﭘﻮﻝ ﮐﺮﺩﻡ ... ﭘﺲ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﮐﻪ ﭘﻮﻝ ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩ ﺷﺪ، ﺷﺒﺎﻧﻪ ﺑﻪ ﺧﺎﻧﻪ ﺍﻣﺎﻡﺟﻤﻌﻪ خودفروختهٔ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺭﻓﺘﻢ ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﻭ ﻣﻘﺪﺍﺭﯼ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺟﻬﺖ ﻋﻮﺍﻣﻠﺶ ﺑﺪﻭ ﺩﺍﺩﻡ ﻭ ﮔﻔﺘﻢ:
ﺑﺎﯾﺪ ﮐﻪ ﻭﯼ ﺭﺍ ﺗﮑﻔﯿﺮ ﮐﻨﻨﺪ...
ﻓﺮﺩﺍ ﺩﺭ ﻫﻤﻪ ﻣﺴﺎﺟﺪ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﺭﻭﺣﺎﻧﯿﻮﻥ ﺑﺮ ﻣﻨﺒﺮ ﺭﻓﺘﻪ ﻭ ﺑﺎﻧﮓ ﺑﺮ ﺁﻭﺭﺩﻧﺪ که ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﻓﺮ ﻓﺮﯾﺎﺩ ﻓﺮﯾﺎﺩ، ﺍﻭ دﻭﻟﺖ ﺍﺳﻼﻡ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺯﻣﯿﻦ ﺯﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ... ﺳﺮ ﻭ ﺻﺪﺍ ﮐﻪ ﺑﺎﻻ ﮔﺮﻓﺖ ﺷﺎﻩ ﺍﺑﺘﺪﺍ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻋﺰﻝ ﮐﺮﺩﻩ ﻭ ﭘﺲ ﺍﺯ ﯾﮏ ﻫﻔﺘﻪ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﻗﺘـﻞ ﺗﻨﻬﺎ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﻭﻃﻦﭘﺮﺳﺖ ﺭﺍ ﺍﻣﻀﺎﺀ ﮐﺮﺩ!
💮 ﭘﺲ ﺍﺯ ﻗﺘﻞ ﺁﻥ ﺑﺰﺭگمرﺩ، ﺳﻮﺍﺭ ﺑﺮ ﺍﺳﺐ ﺷﺪﻡ ﺗﺎ ﻭﺍﮐﻨﺶ ﻣﺮﺩﻡ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺷﻬﺮ ﺑﺒﯿﻨﻢ. دیدﻡ ﺍﯾﻦ ﻣﺮﺩﻡِ ﺍﺑﻠـﻪ ﻓﺮﻭﻣﺎﯾﻪ ﺑﺴﺎﻥِ ﺷﺐ ﻋﯿﺪ ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﻏﻮﺵ ﮐﺸﯿﺪﻩ ﻭ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﻓﺮ ﻣﻠﺤﺪ ﺭﺍ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺗﺒﺮﯾﮏ ﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ ...
📚 ﺣﻘﻮﻕﺑﮕﯿﺮﺍﻥ ﺍﻧﮕﻠﯿﺲ ﺩﺭ ﺍﯾﺮﺍﻥ
ﺗﺎﺭﯾﺦ ﻧﺸﺮ: ۱۳۴۷
اسماعیل رائین
🔻پینوشت:
حواسمان به عمـّال انگلیس و امریکا در داخل کشور باشد که در جامعه کم نیستند!
@seraj1397
.
🔴 عملکرد دولت در کنترل نقدینگی
از ابتدای فعالیت "دولت سیزدهم"، کنترل نقدینگی بعنوان یکی از مهمترین سیاستهای مهار تورم در دستور کار قرار گرفت.
🔻ذکر چند نکته در این زمینه حائز اهمیت است:
1⃣ با اجرای این سیاست، رشد پایه پولی از حدود ۴۲درصد در تیر ۱۴۰۰ به ۳۱.۵درصد در فروردین ۱۴۰۱ کاهش یافت و نرخ رشد نقدینگی هم از ۴۰.۶درصد در پایان سال ۹۹ به ۳۶.۳درصد در پایان سال ۱۴۰۰ رسید. روند کاهش رشد نقدینگی در فروردینماه نیز ادامه یافت و به ۳۸.۲درصد رسید.
2⃣ به لحاظ مباحث فنی در علم اقتصاد، تورم دو ریشه دارد: یکی اضافه تقاضا و دیگری کاهش عرضه (تولید)
جنس تورم در کشور ما بیشتر از نوع دوم یعنی کاهش عرضه است. از همین منظر، رهبر معظم انقلاب نیز در سالهای اخیر تأکید بر تولید دارند.
3⃣ یکی از علل کاهش عرضه (تولید)، خلق نقدینگی بیکیفیت یا ایجاد اعتبار نامولد است که محصول بیانضباطی بانکی و بودجهای است؛ بااینحال، آمارهای ماههای گذشته نشان میدهد که آنچه سبب کنترل رشد نقدینگی شده، افزایش درآمدهای ارزی دولت بوده که ماحصل فعالسازی ظرفیتهای منطقهای و بینالمللی است.
4⃣ مهار اساسی و ریشهای خلق نقدینگی بعنوان یکی از دلایل تورم در کشور از طریق انضباط نظام بانکی و بودجهای باید باشد.
سیاست و عملکرد دولت در بخش کاهش استقراض (از نوع مستقیم) و کنترل نقدینگی خوب است؛ اما زمانی قابل تحسین خواهد بود که بیشتر محصول انضباط بودجهای و بانکی باشد، نه افزایش درآمدهای ارزی.
✍ علی محمـدی
@seraj1397
.