#پاسخ_به_شبهه؛
🔴 اگر در "شب قدر" سرنوشت ما نوشته میشود، چه لزومی دارد هر سال شب قدر تکرار شود؟
چرا یکبار برای همیشه نوشته و ثبت نمیشود؟
✅ پاسخ؛
🔸شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و سالی که قرآن در آن نازل شد نیست بلکه با تکرار سالها، آن شب نیز تکرار میشود. یعنی در هر ماه رمضان شب قدری است که در آن شب امور سال آینده تقدیر می شود. دلیل بر این امر این است که:
✅ اولا: نزول قرآن به طور یکپارچه در یکی از شبهای قدرِ چهارده قرن گذشته ممکن است ولی تعیین حوادث تمامی قرون گذشته و آینده در آن شب بیمعنی است.
✅ ثانیا: کلمه «یفرق» در آیه شریفه «فیها یفرق کل امر حکیم» در سوره دُخان به خاطر مضارع بودنش، استمرار را میرساند و نیز کلمه «تنزّل» در آیه کریمه «تَنزّل المَلائکه و الرّوح فیها بِاذن رَبهم مِن کلّ أمر» به دلیل مضارع بودنش دلالت بر استمرار دارد.
✅ ثالثا: از ظاهر جمله «شَهرُ رَمَضان الّذی اُنزِل فیهِ القُرآن» چنین بر میآید که مادامی که ماه رمضان تکرار میشود آن شب نیز تکرار میشود. پس شب قدر منحصر در یک شب نیست بلکه در هر سال در ماه رمضان تکرار میشود.
در این خصوص در تفسیر برهان از شیخ طوسی از ابوذر روایت شده که گفت:
به رسول خدا(ص) عرض کردم یا رسول الله(ص) آیا شب قدر شبی است که در عهد انبیا بوده و امر به آنان نازل میشده و چون از دنیا می رفتند نزول امر در آن شب تعطیل می شده است؟ فرمود: «نه بلکه شب قدر تا قیامت هست.»
کانال خبری تحلیلی«سراج»:
@seraj1397
.
⛔️ #پاسخ_به_شبهه؛
پرسش: امامزمان(عج) مجرد است یا متأهل؟
آیا فرزندی هم دارد؟!
✅ پاسخ شبهه؛ 👇👇
🔸در پاسخ به اين پرسش، با توجّه به مسائل اعتقادي مانند: حكمت يا فلسفه غيبت، و نيز مسائل فقهي همچون استحباب شرعي ازدواج، و متوني كه مستقيم يا غيرمستقيم دلالت بر ازدواج آن حضرت دارند، سه نظريّه وجود دارد:
🔵 نظريّه أوّل:
عدّه اي معتقدند كه حضرت مهدی(ع) ازدواج كرده است، و براي اثبات اين نظريّه به دلائل ذيل استناد جستهاند.
1⃣ استحباب ازدواج:
ازدواج و نكاح در اسلام مستحبّ مؤكّد و ازدواج نکردن اعراض از سنّت رسول خدا(ص) است، چرا كه آن حضرت فرمود: «نكاح سنّت من است، و هركس از آن اعراض كند (روي برگرداند و ازدواج نكند) از من نيست.»
بنابراين، دو نكته در لزوم عمل كردن امام به مستحبّات وجود دارد؛
۱_ هدايت و رهبري و الگوي كامل بودن براي مردم كه ايجاب ميكند امام در زندگي و معاشرت و در برخورد با ديگران به نحو احسن عمل كند، و در عمل به دستورات ديني (واجب و مستحب) پيش قدم باشد.
۲_ اقتضاي شأن و منزلت انسان كامل ايجاب ميكند كه به مستحبّات عمل كند، بدون ترديد نكته اوّل در زمان غيبت امام موضوعيّت ندارد، زيرا امام در مرأي و منظر مردم نيست، و امامت وي در باطن است، نه در ظاهر.
ولي نكته دوّم در رسيدن به مطلوب (امام پايبند به مستحبّات شرعي است، و سزاوارتر از ديگران است) كافي است.
2⃣ دليل دوّم قائلين به ازدواج آن حضرت كه روايات است مخدوش مي شود، و جايي براي استفاده واستدلال به آن باقي نمي ماند، لذا نمي توانيم به آن روايات تمسّك كنيم.
🔵 نظريه دوّم:
برخي معتقدند كه اساساً آن حضرت ازدواج نكرده است. و تنها دليل آنان اين است كه:
⬅️ ازدواج امام (عليهالسلام) با فلسفه غيبت سازگاري ندارد، زيرا لازمه ازدواج داشتن همسر و فرزند است، و اين امر باعث ميشود كه حضرت شناخته شده و اسرارش فاش شود.
⁉️آيا سكوت بهتر نيست؟
🔵 نظريّه سوّم:
گروهي ديگر ميگويند نبايد به اينگونه مباحث پرداخت و نهايتاً بايد توقّف كرد، و در جواب اين نوع سؤالات كلمه «نمیدانم» و «نمیدانيم» را بر زبان جاري ميكنند، چرا كه اصل ازدواج يا عدم ازدواج حضرت جزء اعتقادات ما نيست، زيرا در مباحث اعتقادي ما نيامده است كه بايد معتقد شويم به امام زماني كه ازدواج كرده يا نكرده است، اين نوع موضوعات از مسائل شخصي است كه معمولا در روايات نيامده و كسي هم به آن نپرداخته است، حتّي امام عسكري (عليه السلام) نيز در رابطه با ازدواج فرزندش چيزي نفرموده است.
🔰 نتیجه گیری؛
🔸دلائل نظريّه دوّم (قائلين به ازدواج نكردن آن حضرت) كه فلسفهٔ غيبت يعني ترس از كشته شدن بود با احتمالات و ذكر موارد ديگر فلسفه غيبت و اين كه آن موارد در طول يكديگرند، نمیتواند مدّعاي خود را به طور كامل ثابت كند.
و دليل نظريّه سوّم (قائلين به توقّف) كه عدم اعتقادي بودن موضوع و عدم اطّلاع از مسائل شخص آن حضرت بود، با سير تحقيقات علمي و اشتياق شيعيان بر اطّلاع از اين مسائل و پيدا كردن جوابي براي سؤالات و ابهامات ذهني خود، سازگار نبود.
🔸بنابراين، با توجّه به عمومات در استحباب ازدواج و مكروه بودن عزوبت و ترك آن در هر حالي و مانع نبودن فلسفه غيبت، میتوان نتيجه گرفت كه وي ازدواج كرده است، و لازم نيست كه اين امر باعث افشاء سرّ آن حضرت شود، و با فلسفهٔ غيبت منافات داشته باشد، بلكه همسر وي مي تواند زني پاكدامن و خودساخته همچون ياران خاصّ و يا ابدال آن حضرت باشد.
و همچنين لازم نيست كه اين ازدواج، از نوع دائم آن باشد بلكه با ازدواج موقّت (غير دائم) نيز ميتواند به امر مستحب عمل كند، همان طور كه لازم نيست حتماً عمر همسر وي مانند عمر خود آن حضرت طولاني باشد.
کانال خبری تحلیلی«سراج»:
@seraj1397
.
‼️ وظیفه ی بیمار در مورد روزه
🔷 سوال: به دستور پزشک، از روزه گرفتن منع شدهام و این باعث ناراحتی من شده است و دوست دارم مانند دیگران روزه بگیرم؛ آیا این کار برایم اشکالی دارد؟
✅ جواب: اگر می دانید _هر چند از گفتۀ پزشک_ روزه برای شما #ضرر دارد یا میترسید ضرر داشته باشد، جایز نیست روزه بگیرید.
@seraj1397
.
‼️ناتوانی از گرفتن روزه در آغاز بلوغ
🔷 سوال: دختری که به سن تکلیف رسیده، ولی به علت ضعف جسمانی توانایی روزه گرفتن ندارد، و بعد از ماه مبارک رمضان هم نمی تواند قضای آن را به جا آورد تا اینکه ماه رمضان سال بعد فرا می رسد، چه حکمی دارد؟
✅ جواب: ناتوانی از گرفتن روزه و قضای آن به مجرد ضعف و عدم قدرت موجب سقوط قضای روزه نمی شود، بلکه قضای روزه های ماه رمضان که از او فوت شده، بر وی واجب است.
📕منبع: leader.ir
@seraj1397
.
‼️افطار بهخاطر مشقت در اثنای روز
🔷 سوال: اگر شخصی جهت شغلی که دارد و نمیتواند آن را رها کند چنانچه بر اثر تشنگی یا گرسنگی روزه برایش حرجی باشد، آیا از اوّل روز میتوانند افطار کنند یا اینکه حکم دیگری دارند؟
✅ جواب: در فرض سؤال، هر وقت دچار حرج و مشقّت شدند، میتوانند افطار نموده و بعدا باید روزه آن روز را قضا نمایند.
📕منبع: leader.ir
@seraj1397
.
⭕️ #دانش_حقوقی؛
🔴 تحریف فیلم، صوت یا تصویر
❓آیا تغییر یا تحریف فیلم، صوت یا تصویر دیگری و انتشار آن جرم میباشد؟
✅ جواب:
بله طبق ماده ۱۶ قانون جرایم رایانهای تغییر یا تحریفی که عرفاً موجب هتک حیثیت شود جرم و مرتکب به مجازات حبس از نودویک روز تا دوسال یا جزای نقدی از پنج تا چهل میلیون ریال محکوم خواهد شد.
کانال خبری تحلیلی«سراج»:
@seraj1397
.
⭕️ #دانش_حقوقی؛
🔴 قرارداد هبه؛
❓آیا قرارداد هبه حتماً باید در دفترخانه اسناد رسمی ثبت شود؟
✅ جواب:
قراداد هبه باید در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود در این صورت در محاکم قابلیت اجرایی دارد بنابراین هبه با سند محضری در محاکم قضایی قابلیت اجرایی دارد و دعوای آن در دادگاه مسموع می باشد.
در مورد هبهنامههاي رسمي امکان انکار و تردید وجود ندارد؛ بنابراین هیچ یک از خواهان و خوانده نمیتواند مدعی شود که در صحت و اصالت سند مزبور مردد است، چون این ادعا از نظر قانونی پذیرفتنی نیست.
اما در مورد هبهنامههاي غیر رسمی یا عادی ادعای انکار و تردید مسموع خواهد بود و با طرح هر یک از دو ادعاي انكار يا ترديد دادگاه موظف میشود تا بدون تعلل سند را بررسی کند و بعد از دقت فراوان در مورد اعتبار آن حكم كند.
کانال خبری تحلیلی«سراج»:
@seraj1397
.