eitaa logo
سراج اندیشه
8.3هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
4.9هزار ویدیو
1.1هزار فایل
سایت سراج اندیشه: serajnet.org ----------- ارتباط با ما: @seraj_admin ----------- کانال سراج اندیشه در سروش: https://splus.ir/serajnet ----------- کانال سراج اندیشه در روبیکا: https://rubika.ir/serajnet_org
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 درخت کهن جمهوری اسلامی یک الگو است ــــــــــــــــــــــــ : نظام جمهوری اسلامی یک واقعیّتی است که وجود دارد روی زمین؛ وعده نیست که «حالا خواهیم کرد»؛ نه، این نظامی است که به وجود آمده و به نظر من مهم‌تر از پدید آمدن نظام اسلامی تاب‌آوری نظام اسلامی است. نظام اسلامی تاب آورد در مقابل این دشمنی‌ها، این حملات، این ضربه‌های گوناگون؛ تاب‌آوری! توانست تحمّل کند، توانست ایستادگی کند، توانست بماند و توانست قوی بشود. امروز جمهوری اسلامی، جمهوری اسلامی سی سال قبل و چهل سال قبل نیست؛ امروز بحمداللّه آن نهالِ تازه‌روییده به یک درخت کهنی تبدیل شده و این یک الگو است؛ این یک الگو است. بیانات در دیدار شرکت‌کنندگان در هفتمین اجلاس مجمع جهانی اهل بیت(ع) ۱۴۰۱/۰۶/۱۲ ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🌐 www.serajnet.org 🆔 @serajnet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎧 ماجرای عجیب شیخ عباس قمی و پدر! وقتی که مرحوم شیخ عباس قمی کتاب خود را از پدر پنهان کرد! 🎙 آیت‌الله فاطمی‌نیا (ره) ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🌐 www.serajnet.org 🆔 @serajnet
6.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ویژگی های نفاق و منافقین ✅ جلسه 19 (بخش سوم) 🎙آیت الله مجتبی تهرانی(ره) 📖 همۀ ائمّۀ را منافقین از بین بردند ✍️ اگر در طول تاریخ صدر اسلام و دو قرن و نیمی که ائمّه بودند را نگاه کنید، می بینید ائمّۀ ما با همین خطّ نفاق روبرو بودند و همۀ آن ها فدای دین اسلام شدند و همۀشان را منافقین از بین بردند. یک نفر را کافر از بین نبرد؛ همۀ شان منافق بودند. ضربه‎ای که آن ها به اسلام زدند، اصلاً کفّار توان آن را نداشتند که بزنند و خطّ انحرافی را که ایجاد کردند، بی نظیر بود. در بین آن ها -به نظر من-؛ یعنی این منافقین که با ائمّه مواجه بودند، کسی که خیلی نفاقش قوی بود، که یزید این نفاق را نداشت و گاهی گفتم: یزید قدری با صفاتر عمل کرد، البتّه درست است که به جنایت بسیار بزرگی در تاریخ دست زد، ولی می خواهم از نظر شخص خودش بگویم. در بین تمام آن ها -به نظر من- کسی که از نظر نفاق قوی ترین بود؛ به حدّی نفاقش قوی بود که حتّی نسبت تشیّع به او دادند و می گویند: شیعۀ امام کُش است. کجا شیعۀ امام کُش است؟! آن منافق زبردست مأمون است. امام هشتم (ع) را از مدینه چگونه با جلال و عظمت آورد، ببینید نفاق چه می‎کند! امام را آورد و وارد طوس کرد. بعد آن بساط ولایت عهدی را راه انداخت. کسی چه می‎دانست که این خبیث، امام هشتم(ع) را به پذیرش آن تهدید کرده است، خودِ امام هشتم(ع) در روایتی می فرماید که ایشان را تهدید کرد که اگر نپذیرید، شما را می‎کشم. ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🌐 www.serajnet.org 🆔 @serajnet
7.58M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 دعای هفتم صحیفه سجادیه با صدای حسین حقیقی 🔸دعای هفتم صحیفه سجادیه به آسان شدن دشواری‌ها به دست خدا و فراهم آمدن اسباب حیات به واسطه رحمت الهی اشاره دارد. ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🌐 www.serajnet.org 🆔 @serajnet
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 حکمت شماره 125 - ترجمه و توضیح تصویری نهج البلاغه 📌دریافت از آپارات: aparat.com/v/2xp3D ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🌐 www.serajnet.org 🆔 @serajnet
(مدظله‌العالی) 🔸دشمن نتوانست دستگاه محاسباتی امام را مختل کند مهم این است که تلاش دشمن و تهدید دشمن نمی توانست دستگاه محاسباتی امام را به هم بریزد؛ چون یکی از کارهای مهمّ دشمنان همین است: با شما که مواجه می‌شود؛ نیّت شما را که می‌داند، تصمیم شما را که می‌داند، درصدد بر می‌آید کاری کند تا محاسبات شما عوض بشود، دستگاه محاسباتی شما را دچار اختلال کند. ۱۳۹۸/۰۳/۱۴ ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🌐 www.serajnet.org 🆔 @serajnet
🎧 جلسات شرح نامه 31 نهج البلاغه 🎙استاد محمدعلی انصاری 👇دریافت فایل صوتی
شرح نامه31_قسمت43.mp3
4.68M
🎧 شرح نامه 31 نهج البلاغه | جلسه 43 🎙استاد محمدعلی انصاری ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🌐 www.serajnet.org 🆔 @serajnet
🔰 دعای مستجاب نشده هم به نوعی مستجاب شده است 🔹 داستانی را مولوی ذکر می‌کند که البته تمثیل است. می‌گوید مردی بود که همیشه با خدای خودش راز و نیاز می‌کرد و داد «الله، الله» داشت. یک وقت شیطان بر او ظاهر شد و او را وسوسه کرد و کاری کرد که این مرد برای همیشه خاموش شد. 🔸 به او گفت: ای مرد! این همه که تو «الله، الله» می‌گویی و سحرها با این سوز و درد خدا را می‌خوانی، آخر یک دفعه هم شد که تو لبیک بشنوی؟ تو اگر به در هر خانه‌ای رفته بودی و این همه فریاد کرده بودی، لااقل یک دفعه در جواب تو لبیک می‌گفتند. 🔹 این مرد به نظرش آمد که این حرف، منطقی است. دهانش بسته شد و دیگر «الله، الله» نگفت. در عالم رؤیا هاتفی به او گفت: چرا مناجات خدا را ترک کردی؟ گفت: من می‌بینم این همه که دارم مناجات می‌کنم و با این همه درد و سوزی که دارم یک بار هم نشد در جواب، به من لبیک گفته شود. 🔸 هاتف به او گفت: ولی من مأمورم از طرف خدا جواب را به تو بگویم: آن الله تو لبیک ماست‌ نی که آن الله تو لبیک ماست‌ آن نیاز و سوز و دردت پیک ماست‌ تو نمی‌دانی که همین درد و سوز و همین عشق و شوقی که ما در دل تو قرار دادیم، خودش لبیک ماست. 🔹 چرا علی علیه السلام در دعای کمیل می‌فرماید: «اللهُمَّ اغْفِرْ لِی الذُّنوبَ الَّتی تَحْبِسُ الدُّعاء»؟ (خدایا آن گناهانی را که سبب می‌شود دعا کردن من حبس شود و درد دعا کردن و مناجات کردن از من گرفته شود بیامرز). 🔸 این است که می‌گویند دعا برای انسان، هم مطلوب است و هم وسیله، یعنی دعا همیشه برای استجابت نیست؛ اگر استجابت هم نشود، استجابت شده است. دعا خودش مطلوب است‌. 📗 استاد مطهری، انسان کامل، ص۶۸ ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🌐 www.serajnet.org 🆔 @serajnet
🔰 حکمت 130 - بهترین توشه سفر آخرت وَ قَالَ عليه‌السلام وَ قَدْ رَجَعَ مِنْ صِفِّينَ فَأَشْرَفَ عَلَى اَلْقُبُورِ بِظَاهِرِ اَلْكُوفَةِ و درود خدا بر او، فرمود: (امام عليه السّلام، وقتى از جنگ صفّين برگشت و به قبرستان پشت دروازه كوفه رسيد رو به مردگان كرد.) يَا أَهْلَ اَلدِّيَارِ اَلْمُوحِشَةِ وَ اَلْمَحَالِّ اَلْمُقْفِرَةِ وَ اَلْقُبُورِ اَلْمُظْلِمَةِ يَا أَهْلَ اَلتُّرْبَةِ يَا أَهْلَ اَلْغُرْبَةِ يَا أَهْلَ اَلْوَحْدَةِ يَا أَهْلَ اَلْوَحْشَةِ أَنْتُمْ لَنَا فَرَطٌ سَابِقٌ وَ نَحْنُ لَكُمْ تَبَعٌ لاَحِقٌ اى ساكنان خانه‌هاى وحشت زا، و محلّه‌هاى خالى و گروهاى تاريك، اى خفتگان در خاك، اى غريبان، اى تنها شدگان، اى وحشت زدگان، شما پيش از ما رفتيد و ما در پى شما روانيم، و به شما خواهيم رسيد أَمَّا اَلدُّورُ فَقَدْ سُكِنَتْ وَ أَمَّا اَلْأَزْوَاجُ فَقَدْ نُكِحَتْ وَ أَمَّا اَلْأَمْوَالُ فَقَدْ قُسِمَتْ هَذَا خَبَرُ مَا عِنْدَنَا فَمَا خَبَرُ مَا عِنْدَكُمْ امّا خانه‌هايتان! ديگران در آن سكونت گزيدند؛ و امّا زنانتان! با ديگران ازدواج كردند، و امّا اموال شما! در ميان ديگران تقسيم شد! اين خبرى است كه ما داريم، حال شما چه خبر داريد ثُمَّ اِلْتَفَتَ إِلَى أَصْحَابِهِ فَقَالَ أَمَا لَوْ أُذِنَ لَهُمْ فِي اَلْكَلاَمِ لَأَخْبَرُوكُمْ أَنَّ خَيْرَ اَلزَّادِ اَلتَّقْوَى (سپس به اصحاب خود رو كرد و فرمود) بدانيد كه اگر اجازۀ سخن گفتن داشتند، شما را خبر مى‌دادند كه: بهترين توشه، تقوا است ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🌐 www.serajnet.org 🆔 @serajnet
6.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎧 | نگرانی مهم پیامبر(صلی الله ) از دوران آخرالزمان 🎙 حجت الاسلام عالی ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🌐 www.serajnet.org 🆔 @serajnet
🔰 چرا به گناه «اثم» گفته می‌شود؟ 🔹 درباره گناه، در بعضی موارد تعبیر «اثم» گفته شده. «اثم» یعنی کاری که قلب انسان بالطبع آن را قبول نمی‌کند.خدا انسان را با فطرت پاک آفریده، لذا برخی چیزها را قلب انسان بالطبع قبول نمی‌کند و از آنها نفرت دارد گرچه گاهی انسان آنها را به خودش تحمیل می‌کند 🔸 ببینید قرآن مجید در مورد «غیبت» چه تعبیر زیبا و عجیبی دارد. می‌فرماید: «وَلایغْتَبْ بَعْضُکمْ بَعْضآ اَیحِبُّ اَحَدُکمْ اَنْ یأْکلَ لَحْمَ اَخیهِ مَیتآ فَکرِهْتُموه» (حجرات/۴۹). آیا یکی از شما دوست دارد گوشت برادر مرده‌اش را بخورد؟! فرض کنید انسانی قحطی‌زده باشد. در آن حال قحطی هر چه گیرش می‌آید می‌خورد، شخصی که غیبت می‌کند مثل گرسنه قحطی‌زده‌ای است که از شدت گرسنگی به صورت درنده‌ای درآمده و گوشت برادر مرده‌اش را می‌خورد و لذت ظاهری می‌برد. 🔸 ولی در عین حال آن نفرت معنوی هم سر جای خودش هست؛ هم لذت می‌برد و هم نفرت دارد؛ لذت می‌برد از جنبه خوی حیوانی و ملَکات بدی که پیدا کرده، و نفرت دارد چون هر چه هست انسان است و فطرت انسانی‌اش از این کار تنفر دارد. پس، از این جهت که گناهان، مورد تنفر فطرت انسان است قرآن از آنها تعبیر به «اثم» کرده است. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۱۲، ص۱۲۸-۱۲۷ ┄┅┅┅┅❀┅┅┅┅┄ 🌐 www.serajnet.org 🆔 @serajnet