eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
8.4هزار دنبال‌کننده
5.3هزار عکس
3.7هزار ویدیو
83 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
عراقچی علیه کاسبان ترس! 🔸دو روزنامه فرهیختگان و کیهان تیتر و صفحه اول خود را به واکنش‌های اصلاح‌طلبان نسبت به مواضع اخیر دکتر عراقچی اختصاص دادند. 🔸اخیرا جریانات تندرو اصلاح‌طلب به وضوح بر علیه عراقچی موضع میگیرند و به نوعی دو گانه ظریف_عراقچی در حال شکل گیری است. 📌پایگاه صراط روز گذشته با انتشار یادداشت «غربگراها علیه عراقچی» به این رویارویی پرداخت. 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
مهجوریت قرآن در حوزه‌های علمیه از نگاه شهید مطهری 🔸شهید مطهری(ره) در نقد نظام آموزشی و اولویت‌های آموزشی حوزه‌های علمیه می‌گوید: «عجيب است كه در حساس‏ترين نقاط دينى ما اگر كسى عمر خود را صرف قرآن بكند، به هزار سختى و مشكل دچار مى‏‌شود؛ از نان، از زندگى، از شخصيت، از احترام، از همه چيز مى‌افتد. و اما اگر عمر خود را صرف كتاب‌هايى از قبيل‏ كفايه‏ بكند صاحب همه چيز مى‏‌شود! در نتيجه هزارها نفر پيدا مى‏‌شوند كه‏ كفايه‏ را چهارلا بلدند؛ يعنى خودش را بلدند، ردّ كفايه‏ را هم بلدند، ردّ ردّ او را هم بلدند، ردّ ردّ ردّ او را هم بلدند، اما دو نفر پيدا نمى‏شود كه قرآن را به درستى بداند! ... اگر نسل كهن از قرآن منحرف نشده بود قطعاً نسل جديد منحرف نمى‏‌شد. هم نسل قديم و هم نسل جديد به قرآن جفا كردند و می‏كنند. اول نسل قديم جفا كرد كه حالا نسل جديد جفا مى‏كند.» (مجموعه‏ آثار؛ (ده گفتار)، ج‏24، ص534.) 🔹 البته به برکت انقلاب اسلامی و به برکت مجاهدت‌های و شاگردانش و همچنین به برکت روشنگری‌ها و نقدهای امثال شهید مطهری در حال حاضر (سال ۱۴۰۳) فقط در حوزه علمیه قم ۲۶۶ درس تفسیر در سطوح عالی حوزه علمیه ارائه می‌شود. ✍️احمدحسین شریفی 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
9.96M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️امتداد جنبش دانشجویی انقلاب اسلامی در غرب قسمت چهارم از برنامه آغاز نصرالله 📺 سری جدید از گفتگو تلویزیونی رویت ▪️میهمان: جناب آقای حسین محمدی امشب ساعت ۲۳:۳۰ از شبکه استانی اشراق تهیه شده در پایگاه تحلیلی صراط 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
در مجمع مدرسین و محقیقن چه می‌گذرد؟ ▪️مجمع مدرسین و محققین، که با عنوان سازی جعلی در شهر قم و در کنار حوزه علمیه تاسیس شد، این روزها به پاتوقی برای گسترش ایده‌های روشنفکری و نواندیشی تبدیل شده است. مجمع مدرسین سعی دارد خود را به عنوان یک مرجع علمی معتبر معرفی کند، اما عملاً به عرصه‌ای و جولان برای تبلیغ نظریات و رویکردهای غرب‌گرایانه تبدیل گردیده است. ▪️با روی کار آمدن دولت چهاردهم، جنب و جوش این مجمع جعلی بیش از پیش شده است. بیانیه‌ها و مواضع سیاسی، با دیدگاه‌های خاص و انتقاد از سیاست‌های حاکم تکثر گرایی افسارگسیخته، یگانه انگاری ریشه مشروعیت و مقبولیت، نگرش لیبرالیستی به پدیده مشروعیت، گرایش لیبرالیستی در تبیین ماهیت حکومت دینی، نفی ایدئولوژی درعرصه قانون گذاری و ... زمینه ساز تفرقه و شکاف در جامعه است تا وفاق و انسجام ملی. ▪️حضور چهره‌هایی مانند فرشاد مومنی که از نظر فکری متعلق به طیف چپ اقتصادی و از نظریه‌پردازان توسعه در ایران می‌باشد در نشست‌های تخصصی، که بیشتر شبیه به تریبونی برای ترویج نگرش‌های ایدئولوژیک خاص است، نشان می‌دهد که مجمع نه تنها در جستجوی حقیقت نیست، بلکه مشغول به‌روز کردن نظریه‌های قدیمی و منسوخ شده خود است. /رحا مدیا 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
دستخط ابداعی علامه مصباح 🔹این دستخط ابداعی آیت‌ الله مصباح یزدی جهت درز نکردن اطلاعات حیاتی حلقه اولیه گروه یازده نفره‌ای‌ست که سال ۴۲ تشکیل و بعدها به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم مشهور شد، است! 🔹رهبر انقلاب: «آقای مصباح صورت‌ جلسات را در یک دفتر به زبان رمزی می‌نوشت و برای اینکه بیشتر رد گم کند، درآغاز دفتر نوشته بود کتابی در زمینه علوم غریبه یافتم و آن را رونویسی کردم» ‌‌‌ 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
|| پیشگامان رهایی 🔸 گردهمایی سراسری دانشجویان، روحانیون و طلاب بسیجی استان زنجان ✍گرامیداشت سالروز تشکیل بسیج دانشجو و طلبه به فرمان امام خمینی (ره) 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
7.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
اجرای شعری فاخر توسط حاج مهدی رسولی زهرا میان جمع می‌گردد تا که ببیند مرد میدان را ناگه ندا آید: مادرجان.... من قاسمم، اعزامی از کرمان 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
نقد علامه طباطبائی به برنامه درسی حوزه‌های علمیه 🔹چند دهه است که بسیاری از عالمان و بزرگان حوزه‌های علمیه هر کدام از منظری، نقدهایی را نسبت به نظام درسی حوزه‌های علمیه مطرح کرده‌اند. شهید مطهری، علامه طباطبائی، امام خمینی(ره) و بیشتر و مفصل‌تر و دقیق‌تر از همه رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، علامه مصباح، آیت‌الله جوادی آملی و .... 🔸به عنوان نمونه، سخنی از علامه طباطبائی را به مناسبت ایام رحلت‌شان نقل می‌کنم: علامه طباطبایی در تفسیر المیزان به مناسبتی، نقدی جدی بر نظام آموزشی حوزه‌های علمیه شیعه و سنی وارد می‌کند، ضعفی که هر چند در چهار دهه پس از رحلت به برکت انقلاب اسلامی و به برکت روشنگری‌های خود علامه و شاگردان او، تا قدری کمتر شده است، اما هنوز هم از مهم‌ترین ضعف‌های نظام آموزشی حوزه‌های علمیه است: «أنك إن تبصرت في أمر هذه العلوم وجدت أنها نظمت تنظيما لا حاجة لها إلى القرآن أصلا حتى أنه يمكن لمتعلم أن يتعلمها جميعا: الصرف و النحو و البيان و اللغة و الحديث و الرجال و الدراية و الفقه و الأصول فيأتي آخرها، ثم يتضلع بها ثم يجتهد و يتمهر فيها و هو لم يقرأ القرآن، و لم يمس مصحفا قط. (المیزان، ج 5، ص 276) اگر دربارۀ این علوم (علوم حوزوی) دقت کنی، می‌بینی طورى تنظیم شده‌اند که گویا هیچ نیازی به قرآن ندارند؛ تا جایی که یک طلبه می‌تواند همه علومی مثل صرف و نحو و بیان و لغت و حدیث و رجال و درایه و فقه و اصول را فراگیرد، و متخصص و متضلع و مجهد و ماهر در آنها شود، در حالی که حتی قرآن را نخوانده باشد! و بلکه قرآنی را به دست نگرفته باشد.» ♦️البته انصاف آن است که این نقدها نیز موجب تغییراتی بنیادین و جدی در برنامه درسی حوزه‌های علمیه (به ویژه در یک دهه اخیر) شده است. اما به نظر می‌رسد هنوز هم جا برای ایجاد تغییرات کلیدی در برنامه درسی حوزه‌های علمیه وجود دارد و اساساً‌ نظام آموزشی حوزه‌های علمیه باید به گونه‌ای باشد که نه منفعلانه بلکه فعالانه به استقبال تحول و تغییر برود و ساختار آن به گونه‌ای طراحی شود که خود پیشرو و پیشگام تغییر و تحول باشد. ✍️احمدحسین شریفی 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1
توسعه غربی قبل از آبادانی، فرهنگ ابتذال اش را برای کشور های بی هویت به ارمغان می آورد. 💬 مرتضی توکلی 🔻 را دنبال کنید @serat_ir1