⭕️ #فقیه_فقه_سیاسی
یادنامه استاد #عمید_زنجانی
#قسمت_سوم
🔺فقه "نماد علمی تشیع"
🔹استاد در یک مقایسه و مطالعه تطبیقی، فقه را "نماد علمی تشیع" بر می شمرد و بر این اعتقاد بود: "اگر فقه شیعه همراه با دولت های شیعه به معنای واقعی، نه مانند قاجاریه، افشاریه، صفویه، حتی دیالمه و آل بویه، بلکه حکومت هایی مثل جمهوری اسلامی بود هم سرعتش و هم رشد کمّی و کیفی اش ده ها برابر حالا بود. دلیلش هم این است که اکنون در بطن جمهوری اسلامی ایران، جوانه هایی که در این فقه زده و شاخه های ارزنده ای که به وجود آمده در گذشته نبوده است. وقتی ما فقه جزا و فقه کیفری را در بطن این حکومت آزمایش می کنیم خیلی چیزها را درمی یابیم و فقه توسعه پیدا می کند."
🔹استاد معتقد بود: "اگر در تاریخ تجربه حکومتی داشتیم، فقهمان بیشتر رشد می کرد و صاف تر می شد. اکنون بسیاری از بحث ها در خلأ است و آزموده نشده است. خواه ناخواه فرصت جدید چند ساله ای به وجود آمده که فقه به عرصة عمل بیاید تا خود را نشان دهد. باید با این فقه جامعه ای ایجاد کرد که الگو و نمونه باشد. در آن صورت، می توانیم در دنیا بگوییم که فقه شیعه نماد علمی تشیع است ولی فقهی که آزموده نشده و فقط نظری صرف است این کارآیی را ندارد. فقه یعنی: قانون. بنابراین، فقه ما باید با قانون گذاری های دنیا رقابت کند. و خود را نشان بدهد."
#صراط_زنجان
#رسالت_حوزه_انقلابی
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
#فقیه_فقه_سیاسی ⭕️یادنامه استاد#عمید_زنجانی #قسمت_اول ⭕️ استاد عباسعلی عمید زنجانی یکی از شاخص تر
⭕️#فقیه_فقه_سیاسی
یادنامه استاد#عمید_زنجانی
#قسمت_چهارم
🔺"نسبت توسعه فقه و حکومت اسلامی"
🔹ایشان جایگاه ولایت فقیه و مصلحت را در نظام بسیار والا می دانست و در خصوص نسبت توسعه فقه و حکومت اسلامی قائل بود: "در بطن حکومت ها، فقه خیلی می تواند توسعه پیدا کند، در حالی که مسئلة رؤیت هلال یک مسئله جزئی است، هیچ طوری هم نمی شد که بگوییم به طور سنّتی نگاه کنید و ماه را پیدا کنید و روزه بگیرید یا افطار کنید ولی می بینیم که فقه در این زمینه چه رشدی پیدا کرده است! یا مثلاً فرض کنید همین مصلحت فقط لفظش در فقه شیعه بود اما اکنون ابعادی پیدا کرده است! خود من یکی از مجلّدات فقه سیاسی را تحت عنوان مصلحت در 500 صفحه نگاشته ام، باز هم جا دارد. شما جای جای فقه را بگردید، می بینید مصلحت جا دارد، منتها گاه گاهی مصلحت ها، مصلحت های منصوص است آنها دیگر بحثی ندارد. اما بعضی جاها مصلحت ها غیرمنصوص است. از مصلحت فتوا متولد نمی شود. مصلحت مثل کتاب و سنّت و مثل برائت عقلی و شرعی حکم زا نیست، ولی در حوزة اختیارات و ولایتی که فقیه دارد، مصلحت اثر مستقیم دارد. این مسئله تا حالا خوب بحت نشده بود، ولی اکنون بحث مفصّلی است." (دکتر فیروز اصلانی، در رثای استاد، جهان نیوز)
#صراط_زنجان
#رسالت_حوزه_انقلابی
@serat_zanjan
🗓 ۲۴ آبان، سالروز بزرگداشت مفسر بزرگ قرآن، عارف پرآوازه، نویسنده پر کار، فقیه عالی مقام و فیلسوف متأله #علامه_طباطبائی است.
🔰ایشان از شاگردان عرفانی مرحوم آیت الله #قاضی بوده اند.
🔹️ و بزرگانی همچون مقام معظم رهبری، شهید مطهری و آیت الله مکارم شیرازی از شاگردان ایشان هستند.
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
🗓 ۲۴ آبان، سالروز بزرگداشت مفسر بزرگ قرآن، عارف پرآوازه، نویسنده پر کار، فقیه عالی مقام و فیلسوف متأ
🔰عقبه حِکمی معنوی انقلاب
✍علیرضا معاف
🔹️ اگر شکلگیری، پیروزی و دوام انقلاب اسلامی را علاوه بر شخصیت بینظیر تاریخ اسلام و رهبر منحصر به فرد این انقلاب یعنی حضرت امام خمینی (ره)، مدیون و مرهون دو شخصیت استثنایی عصر حاضر یعنی علامه محمدحسین طباطبایی و آیت الله محمدتقی بهجت نیز بدانیم، ادعای گزافی مطرح نکرده ایم.
🔹ساده انگاری است اگر انقلاب بزرگ روحالله کبیر را منحصر در تغییرات سیاسی صرف و روبنایی بدانیم و از عقبه عمیق و باطن انیقش در عرصه اندیشه، فلسفه، معرفت، فقه، معنویت و عرفان غافل شویم؛ هر چند این انقلاب فکری فلسفی هنوز در رگ و پی بسیاری از ساختارها و ساز و کارهای نظامِ برآمده از انقلاب اسلامی، ریشه نداونیده است.
🔻#بخوانید🔻
▪️https://eitaa.com/tange_ohod/5712
@serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
🗓 ۲۴ آبان، سالروز بزرگداشت مفسر بزرگ قرآن، عارف پرآوازه، نویسنده پر کار، فقیه عالی مقام و فیلسوف متأ
🔻گام دوم، جوانان انقلابی، دولت اسلامی و ضرورت رجوع به مکتب #علامه_طباطبایی
🔹امروز هم در گام دوم انقلاب و برای شکل دهی دولت اسلامی با حضور جوانان مومن انقلابی از سه جهت مبنایی نیاز به رجوع به مکتب علامه طباطبایی احساس می شود.
🔹اول؛ التزام به معنویت و سلوک اخلاقی مکتب علامه یک واجب عینی برای همه جوانان انقلابیای است که حضور در سیاست و مسئولیت را برای خود جهاد می دانند.
🔹دوم؛ دولت سازی، نظام سازی و ساختارسازی در گام دوم برای پیشبرد انقلاب و حل مسائل و مشکلات مزمن کشور، جز با ابتناء بر فلسفه سیاسی و فلسفه اجتماعی اسلام محقق نخواهد شد. در این مسیر قطعا مکتب حِکمی علامه پیش رو و پیش گام است.
🔹سوم؛ تقویت بنیه فکری و اعتقادی جوانان که مدیران آینده هستند، در دورانی که افکار بی ریشه غرب با سرعت و شدت به مغز و قلب جوانان پمپاژ می شود هم ضرورت دیگری است که مکتب فکری و فلسفی علامه نشان داده میتواند به خوبی از پس آن برآید.
👈🏻متن کامل :
jaaar.com/kiosk/archives/9day
@serat_zanjan
⭕ تئوری حکومت اسلامی
🔹️«توجه به جهان اطراف» و بررسی «وضعیت حال و آینده» از نشانه های بارز استاد والا مقام، مرحوم علامه طباطبایی است.
🔹️ ایشان در سالهای دهه ۲۰ و ۳۰ نقش حساس در هدایت جامعه داشت. با هجوم شبهات دشمنان، سلاح قلم به دست گرفته و کاری کارستان می کرد. فلسفه مادی و افکار غربی را پوچ و بی مقدار جلوه داد و حساسیت های زمان را به کار گرفت. هدایت فوج فوج جوانان کار کم نظیری بود که «علامه» یارای آن را داشت و به خوبی از عهده آن برآمد.
🔹️پس از رحلت آیت الله العظمی بروجردی «حکومت اسلامی» موضوع درس وی گردید و مقالاتی در این زمینه نگاشت و در آن ها توانایی حکومت اسلامی را در اداره جامعه و قدرت ولایت فقیه را اثبات کرد.
🔺️"روزنامه جمهوری اسلامی، ۱۶/۲/۱۳۶۹، از حجت الاسلام والمسلمین هاشمی رفسنجانی؛ یادها و یادگارها، از آیت الله جوادی آملی، ص ۷۳"
@serat_zanjan
♨️همراهی صدرالساداتی با مسیح علینژاد در حمایت از اغتشاشات آبان ۹۸
🔹صدرالساداتی با انتشار چند استوری، به کمپین راهاندازی شده توسط مسیح علینژاد به عنوان "دادخواهی مادران کشتهشدگان اغتشاشات آبان ۹۸" پیوست!
@serat_zanjan
4_6003314057224914725.mp3
6.88M
⭕️گوهر کنز محبتدی رضانین باجیسی
▪️وفات حضرت معصومه سلام الله علیها تسلیت باد.
@seart_zanjan
7.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تیزر
🔴#ماجرای_فکر_فیرحی
♨️سلسله یادداشت های انتقادی پیرامون افکار "مرحوم داوودفیرحی"
▪️اصلی ترین پروژه فکری فیرحی چه بود؟! خوانش متمایز وی از فقه سیاسی نسبت به استادش عمید زنجانی از کجا نشات می گرفت؟
▪️در میزگرد نقد پایان نامه دکتری فیرحی چه گذشت؟
🔷پاسخ به این سوالات را در سلسله یادداشتهای #ماجرای_فکر_فیرحی در کانال صراط زنجان مطالعه کنید.
👇👇
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan
#صراط_زنجان
#رسالت_حوزه_انقلابی
May 11
|#ماجرای_فکر_فیرحی (1)
⭕️نظريه پردازي براي اسلام سکولار
بخش 1 از 3
✍️محمدجواد نوروزي
دانشيار مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني
🔹شخصیت علمی آقای فیرحی را از دو منظر میتوان مورد بررسی قرار داد؛ بعد اولی که در شخصیت ایشان می شود به آن پرداخت به لحاظ تبار شناسی و جریان شناسی است.
🔸مهم ترین مسألهای که جریان روشنفکری از عصر فتحعلی شاه تاکنون با آن روبرو بوده این است که چطور می توان از وضعیت کنونی که کشور در آن قرار دارد خارج شد و به مدرنیته رسید به صورتی که ظاهر دین حفظ شود اما به لحاظ فکری و مبنایی ذیل مدرنیته تعریف بشویم.
🔹براین اساس رویکردهای مختلفی توسط جریان روشنفکری مورد توجه قرار می گیرد؛ رویکرد اول نقد دین است، به گونهای که به تبیین مبانی فکری غرب به عنوان الگوی پیشرفت در عرصه های مختلف به ویژه در عرصه نظامی، سیاسی و اقتصادی و دیگر عرصه ها پرداخته میشود.
🔸رویکرد دوم تأویل مفاهیم غیر دینی در قالب مفاهیم دینی و استدلال دینی برای مفاهیم غربی است و شاید بتوان میرزا ملکم خان را پایهگذار این روش دانست که معتقد بود در جامعه دینی نمیتوان به مواجهه مستقیم با مبانی دینی رفت.
🔹اگر این خط تبارشناسی را تا به امروز امتداد دهیم خواهیم دید در زمان ما سعی شده است این تأویل با رویکرد فقهی، فلسفی، ناسیونالیستی و یا ایرانشناسی آقای طباطبایی مورد توجه قرار بگیرد و در عصر مشروطه علمایی چون مرحوم نائینی و شیخ فضلالله سعی کردند این مواجهه مدرنیته با مفاهیم دینی را با تصرف در تفکرات مدرنیته و حفظ سیادت اسلام حل و فصل کنند.
ادامه مطلب
▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/1314