eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
8هزار دنبال‌کننده
4.5هزار عکس
2.9هزار ویدیو
67 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺️علم در اختیار جنگ افروزی امروز بی عدالتی در دنیا از علم تغذیه می کند یعنی علم پیشرفته در خدمت بی عدالتی و سلطه بر ملت‌ها است. اینها به یک قدرت الهی نیاز دارد؛ به دست پرقدرت امام معصوم. لذا ماموریت بزرگ حضرت بقیه الله الاعظم(عج) قسط و عدل است. @Raha_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
نگاهی بر پروژه فکری مرحوم داوود (۱) 🔹داوود فیرحی زنجانی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران و پژوهشگر علوم سیاسی بود و از نظر سیاسی به گرایشات اصلاح‌طلبانه و اعتدالی شناخته می‌شد. 🔹️با احترام به شخصیت علمی برجسته ایشان، نمی توان از برخی ایرادات در اندیشه سیاسی ایشان چشم پوشید. 🔹 فیرحی از شاگردان سیدجواد طباطبایی به عنوان قوه عاقله جریان رسانه‌ای اعتدال بود و همزمان در انجمن علوم سیاسی حوزه نیز سالها به طرح بحث مشغول بود. علاقه وافر وی به پدر معنوی جریان اعتدال، یعنی مرحوم هاشمی رفسنجانی از شاخصه مهم گرایش سیاسی وی بود. وی در یادداشتی اختصاصی، شخصیت هاشمی رفسنجانی را بی‌نظیر و جاذب اضداد دانسته و فعالیت‌های وی در اواخر عمر برای تأسیس یک شورا (موسوم به شورای عالی آزاداندیشی دینی) را «آواز قو» نامید و در پایان یادداشت؛ با تشبیه رفسنجانی به «قو» در رثای او، اینچنین تعبیر نمود: شنيدم كه چون قوي زيبا بميرد فريبنده زاد و فريبا بميرد...(مردم‌سالاری آنلاین/29بهمن1395) 🔹بخش اساسی از پروژه فکری فیرحی، ارائه تأویل‌های دموکراتیک و مدرن از دین بود. البته وی بدون در نظر گرفتن تفاوت بنیادین دین (به عنوان امر الهی) و دموکراسی (به عنوان مفهوم غیردینی و بشری) و بدون التفات به مفهوم متعالی مردم سالاری دینی، پرونده خود را «برجسته‌سازی وجوه دموکراتیک نصوص دینی» می‌نامد: «نوشته‌های بعدی من از کتاب دو جلدی «فقه و سیاست» شروع می‌شود و بعد از آن کتاب «حکمرانی حزبی» است و پس از آن هم کاری است که راجع‌ به قانون است و هم‌اکنون درحال انجام آن هستم. در این کتاب‌ها کوشش می‌کنم تا وجوه دموکراتیکی که هم در دانش ما و هم به‌خصوص در نصوص دینی ماست را برجسته کنم.» 🔻قرائت فیرحی از عملکرد آخوند خراسانی و نائینی(حامی جریان مشروطه خواه)؛ وی ماجرای مشروطه را نیز با همین نگاه مدرن و دموکراتیک تفسیر می‌کند و می‌گوید: «من در مطالعات خودم به تدریج متوجه شدم که درست است که در اروپا هم تجدد [اول] در حوزه‌‌های دیگری مثل فلسفه و هنر و ادبیات رخ‌ داده و«تجدد سیاسی» کم‌وبیش محصول آن است، اما با مطالعات شخصی و با همکاری دوستان طلبه و دانشجو متوجه شدم که اصلا تجدد در اروپا و به‌خصوص در انگلستان– که می‌گویند مادر نظام سیاسی جدید است- اتفاقا از جان لاک و از «تجدد در تفسیر‌های دینی» شروع شده است. مطالعات من نشان داد که این بحث در ادبیات شیعی هم ممکن است و هم اتفاق افتاده است. بزرگانی مثل مرحوم آخوند خراسانی، مرحوم نائینی...[در این زمینه فعالیت کرده‌اند].احساس کردم که در واقع نه‌تنها نسبت «دین» و «دولت دموکراتیک»، متناقض و ناممکن نیست بلکه متفکران ما عناصر آن را برجسته کرده‌اند.» (مرکز دائرة‌المعارف بزرگ اسلامی/ 29آبان97) https://www.instagram.com/p/CHfi_y8Blu2/?igshid=1qrdbq0loqfgn @Raha_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
نگاهی بر پروژه فکری مرحوم داوود (2) امتداد این نگاه، به سیاست‌ورزی به سبک سکولار می‌انجامید. ایشان به صراحت ریاست‌جمهوری، حتی در نظام اسلامی فعلی را سکولار نامید: «در کشور ما، رهبری و رئیس قوه قضائیه پست مذهبی است ولی ریاست جمهوری، مذهبی نیست یعنی سکولار است!» (شبکه اجتهاد/17دی1397) 🔹از جمله اظهار نظرهای جنجالی اخیر فیرحی، مربوط به جایگاه جمهوری اسلامی به عنوان یک حکومت دینی است که وی این نظام مقدس اسلامی را در کنار واتیکان و رژیم صهیونیستی قرار داده و به عنوان تنها حکومتهای دینی دنیا از آنها یاد کرده بود. 🔹وی حکومت اسلامی، رهبری الهی-سیاسی پیامبر را یک ریاست دموکراتیک، لیبرال‌منشانه و عرفی بیان می نمود و گفت: «پیامبر دولت را براساس توافق و قرارداد و جامعه مدنی شکل داده بود و دولت کوچک در کنار جامعه بزرگ را شکل می داد. اما بنی امیه جامعه را لاغر و حقوق مردم و آزادی انسانها را کاهش و دولت را فربه و مطلقه می کنند.» (7شهریور99- کانال شخصی فیرحی) 🔹نظریه پردازی مغایر از سنت عاشورایی، یکی از سرفصل‌های اندیشه وی بود که منجر به برداشت های متفاوتی از جریان مقاومت میشد. به طور مثال، در زمانی که «خصوصی‌سازی اصولی و چارچوب‌مند» یکی از مطالبات جدی رهبری بود، او خصوصی‌سازی را عامل پیدایش فاجعه کربلا خواند.(جماران/19شهریور98) او با قرائتی پلورالیستی، همزمان با برخی دیگر از روحانیان اعتدالگرا، تلاش کرد تفسیرهای مدرن و بعضا سکولار از حماسه عاشورا ارائه کند که لازمه آن، تضعیف تفسیرهای حماسی از این واقعه خونین بود. بعد از روحانی که عاشورا را مکتب مذاکره نامیده بود، وی تلاش کرد عاشورا را منبعی برای استنباط در باب اخلاق شهروندی قلمداد کند که یکی از شعارهای دولت اعتدال بود. آقای فیرحی در این زمینه چنین می‌گوید: 🔻«براي جامعه‌اي كه در مرحله انقلاب يا وضعيت درگيري‌هاي نظامي است، عاشورا به نحوي ديده مي‌شود و امام (ع) به عنوان نماد يك قيام و شهادت و شهامت ديده شود. اما در جامعه‌اي كه در وضعيت پساانقلابي به سر مي‌برد و نظام مستقري هم دارد، عاشورا شايد به گونه ديگري ديده شود و الگوي متفاوت‌تري برجسته شود. من بر اين باور هستم كه ما مي‌توانيم از عاشورا الهام‌هاي متعدد بگيريم. يكي از اين الهام‌ها، عاشورا و اخلاق شهروندي است» (انصاف‌نیوز/25مهر1395) 🔹داوود فیرحی همچنین قیام خونین عاشورا را در حدّ یک فرار، تنزل داده و تمام تفاسیر حماسی از این قیام جاودانه را به قرائت های چپ نسبت می داد! حال آنکه قیام حسینی علیه طاغوت زمان، برآمده از متن قرآن و آموزه های تمام انبیا و اولیای الهی بود و از این گذشته در تاریخ اسلام همواره منشا الهام بخش تمام قیام ها و جنبش های اصیل دینی بوده است. چگونه میتوان به بزرگان تشیع و مجاهدان مسلمان در طول قرون متمادی، اتهام چپگرایی وارد کرد؟! فیرحی در این زمینه چنین می‌گوید: ⭕️«امام حسین به دنبال مبارزه نبود، دنبال فرار از بیعت بود، مبارزه از ادبیات چپ وارد ذهنیت مذهبی ما شد!»(انتخاب/ 7شهریور1399) 🔹برخی مواضع رادیکال فیرحی، با ادبیاتی به ظاهر نرم، در قالب مکتوبات وی انعکاس یافته که از آن جمله می توان به کتاب درآستانه تجدد اشاره کرد. در حقیقت او در این اثر با سنگر گرفتن پشت برخی روحانیون نجف، خاصه نائینی، روایتی مدرنیته زده از مشروطه ارائه کرده و در ضمن آن، قضاوتهای غیرمنصفانه نسبت به شیخ شهید [مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره)] مشاهده می‌شود! خط تفسیر مدرن از مشروطه در دوران تحولات نهضت مشروطیت، بیشتر توسط حلقه سلیمان خان میکده و برخی روحانیان غربزده همچون شیخ ابراهیم زنجانی [روحانی نمای فاسد فراماسون و رئیس دادگاه فرمایشی که حکم به اعدام مرجع شهید علامه شیخ فضل الله نوری(ره) داد] دنبال میشد که نهایتا سر شیخ مظلوم را بر دار برد! 🔹 بررسی آثار و افکار و کارنامه فیرحی مانند هر نویسنده دیگری، نیازمند بحث های تفصیلی و مستدل است...سانسور بخش رادیکال و مناقشه برانگیز اندیشه وی در این بررسی ها، قطعا معقول نیست. خاصه اینکه وی یک معمم بود و اقدامات و نوشته جات او اگر بدون نقد رها شود، ممکن است به پای دین و روحانیت نوشته شود. طبعا در چنین مواقعی طرفداران و برخی منتقدان، از بازخوانی انتقادی آرا امثال فیرحی طفره می روند؛ طرفداران می گویند از محرومین باید فقط ذکر خیر کرد و برخی مخالفان فکری نیز بر این باورند که الباطل یموت بترک ذکره. و البته این هر دو توجیه، بهانه خوبی برای پرهیز از نقد اندیشه و آثار امثال فیرحی نیست. چه اینکه خود او نیز هرگز از خوانش انتقادی پیشینیان و حتی برخی بزرگان تشیع چون آیت‌الله شیخ فضل الله نوری(ره) ابایی نداشت. https://www.instagram.com/p/CHfi_y8Blu2/?igshid=804qfiwbsezc @Raha_zanjan
نکته ای که در پیام مقام معظم رهبری به وضوح قابل مشاهده است "استوارسازی بنای نخبه پروری بر شالوده انقلاب" واین همان رمز نسبت دادن "مجاهد خاموش" به ایشان است. ویژگی برجسته ای که در سلوک علمی و عملی بسیاری از کسانی که مدعی نخبه پروری بوده و از بودجه های کلان دانشگاهی و حوزوی بهره برده اند، اثری از آن نیست. https://www.instagram.com/p/CHpKUuohzJF/?igshid=1rwbe6r2dpzra @Raha_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺️ پيشتر هم چندين بار بحث‌هايي درباره طب سنتي و داشته‌ایم و با صراحت و شفافيت ديدگاه خودمان را در اين زمينه بيان کرده‌ایم. اما چيزي که براي ما از نظر علمي قابل هضم نيست؛ برخورد کاملاً سلبي عده‌اي از مسؤولان وزارت بهداشت و مع الاسف عده‌اي از نويسندگان و مدعيان علم‌شناس با اين مسأله است. جناب دکتر ، از مسؤولان وزارت بهداشت طب سنتي را شيادي مي‌داند و نويسندگان و گويندگاني مثل جناب دکتر و به تبع و تقليد از ايشان افرادي مثل جناب ، جناب ، و جناب نيز بدون ارائة هيچ دليل عالمانه‌اي و فقط با استنکار و تمسخر به دنبال جلوگيري از هر گونه تحقيقي در اين زمينه‌‌ها و محروم‌سازي انسان‌ها از فوايد و روش‌هاي سنتي و اسلامي در درمان و پيشگيري از بيماري‌ها هستند. به همين مناسبت مشاهده کليپ بالا را به همه علاقمندان توصیه میکنیم. 🔸احمدحسين شريفي https://www.instagram.com/tv/CH2FQaahXm4/?igshid=165iql7ehafkz @Raha_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
🔺️ پيشتر هم چندين بار بحث‌هايي درباره طب سنتي و #طب_اسلامي داشته‌ایم و با صراحت و شفافيت ديدگاه خودم
اظهارنظر جناب نسبت به مخالفت با بسم الله الرحمن الرحیم ⭕️ نظریه مقاومت طب سنتی؛ سخنی با مخالفان مدتی است بازار مخالفت با طب سنتی رونق گرفته و بسیاری از منتقدان بدون اطلاع و آگاهی از طب سنتی ایرانی به نقدهای غیر علمی و‌ گاه غیر اخلاقی و طعن گونه می پردازند. شاید توجه به فلسفه طب و تبیین پارادایمهای آن پاسخ به چالش را روشن سازد. پارادایم طب مدرن در برابر باکتریها و ویروسها، عبارت از تولید داروهای دفاعی از جمله داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال برای نابودی آنها است یعنی رویکرد تهاجم را در پیش گرفتند و لکن ویروس ها و باکتری ها هوشمندانه جهش یافته و در برابر داروهای آنتی باکتریال و آنتی ویرال مقاومت نشان می دادند و‌ خطرناکتر وارد صحنه مبارزه با انسان می شدند. پاستور، پارادایم دیگری در برابر این آسیب‌ها پیش گرفت و آن پارادایم مقاوم سازی بدن از طریق واکسن و ورود باکتری و ویروس ضعیف به بدن بود. این رویکرد به دنبال مرگ و نابودی ویروس نبود و لکن ویروس جدید، زحمت دیگری در تولید واکسن جدید برای بشر فراهم می ساخت. پارادایم طب سنتی بدون جنگ با ویروس و باکتری، مقاوم سازی بدن از هر گونه آسیب است؛ با توصیه های سبک زندگی و چگونگی خوردن و آشامیدن و تجویز داروهای گیاهی تقویت و کمک کننده طبیعت مدبره بدن که هم توان و مقاومت بدن را مقابل هر گونه آسیب میکروبی بالا می برد و هم عفونت ها را زایل می سازد. این سه پارادایم مبتنی بر مبانی هستی شناختی و طبیعت شناختی و معرفت شناختی و انسان شناختی است. (رک به: فلسفه علوم انسانی و روش شناسی علوم اجتماعی) این مبانی در طب سنتی اجازه نابودی مخلوقات الهی را نمی دهد و‌ همزیستی مسالمت آمیز بین همه موجودات زنده را با نظریه مقاومت فراهم می‌سازد و از جنگ و ستیز با طبیعت و حتی شرور طبیعی پرهیز می کند. این رویکرد، نوعی تسخیر طبیعت است که باعث کنار آمدن موجودات طبیعی با بدن انسان می شود. نقش دعا هم در کنترل امور طبیعی و تقویت روحیه انسان در برابر بیماری در چارچوب این مبانی معنا پیدا می کند. طب سنتی در برابر آسیب ها نه تساهل را می پسندد و نه تهاجم را ؛ بلکه مقاوم سازی کلان را از طریق کمک به طبیعت مدبره بدن دنبال می کند. غلبه طبیعت گرایی و‌ تجربه گرایی در طب مدرن، باعث شده نه تنها تصرف بلکه به تعبیر هایدگر، تعرض و‌ تهاجم بر طبیعت بالا رود و طبیعت هم جنگ جهانی علیه بشریت راه بیندازد. نظریه مقاومت در طب سنتی از مبانی عقلانی و اسلامی بدست آمده است و جا دارد در باب آن گفتگوی بیشتری صورت گیرد. ⁉️ مخالفان طب سنتی به جهت ناآگاهی از فلسفه طب و‌ حتی فلسفه طب مدرن، خود و جامعه را از بهره طب سنتی محروم می سازند. یک حوزوی معممی گمان می کند مدرن یعنی جدید و سنت یعنی قدیم و لذا استفاده از طب سنتی را بازگشت به عصر بوق می خواند؛ در حالیکه نه مدرن به معنای جدید است و نه سنتی به معنای قدیم است. معنای مدرن و سنت را باید در مبانی پیش گفته یافت (ر.ک به: کلام نوین اسلامی و تاریخ فلسفه کاپلستون) و به همین جهت بین علم به معنی ساینس و حکمت تفاوت هست.(رک به: فلسفه فلسفه اسلامی) سیاستمداری از مسئولان نظام پزشکی با تمسخر و‌ بدون دانستن ظرفیت های طب سنتی، آن را تجویز علفی می نامد و اما چشم بر قراردادهای جنایت‌بار مافیای دارو و درمان و پولهای زیرمیزی می بندد. مدیر دیگری هم بی باکانه از تجویز پیوند مدفوع انسان دم می زند و در ادامه ی سیاست دولت منحوس پهلوی اول و با همکاری افراد مدعی علم و فقیر در فلسفه علم به ستیز حداکثری با طب سنتی می پردازد و نسبت به قرارداد کلان و ورود داروهای غیر مصوب جهانی به کشور جهت تست بر مردم مظلوم ایران ساکت می ماند و مشارکت می کند و ننگ بهداشتی بر پیشانی بهداشت ایران می زند و اما همین مدیر اجازه تحقیق و هزینه کرد نسبت به داروهای طب سنتی را نمی دهد و بعد با ترفند فرار به جلو و با ادبیات متبخترانه و ظاهراً بعد از عزل، استعفا می دهد. 💢 این وقایع اخیر نشان از فقدان حکمرانی طب و طبابت در کشور دارد که باید مجمع تشخیص مصلحت نظام آن را جدی بگیرد. ناگفته نماند بشر باید از تجربه بشری بهره ببرد و مجموعه دستاوردهای مثبت طب مدرن و سنتی ایرانی و غیرایرانی را برای پیشگیری و درمان بکار گیرد. میدان کرسی های نظریه پردازی و نقد و‌ مناظره برای گفتگوی علمی و آزاد باز است و هیأت حمایت از کرسیها آمادگی دارد جلسات گفتگو‌ بر پا کند تا حقیقت برای طالبان معرفت روشن گردد. خداوندا منجی بشریت را برسان که به شدت منتظر و‌ محتاجیم. ✍ عبدالحسین خسروپناه اول آذر ۱۳۹۹ 🆔 @khosropanah_ir @Raha_zanjan
بعد از پیروزی احتمالی بایدن، پالس های مذاکره از طرف مقامات ایرانی به مقامات آمریکایی مخابره شد و حالا عقبه فکری این جریان درحال تئوری سازی برای این مقوله است. که جریان لیبرال به هر قیمتی بدنبال تحمیل آن بر نظام اسلامی است؛و با رسانه های گسترده ای که در اختیار دارد با تبلیغات پرهیاهو به بزک کردن چهره کریه مذاکره ذلت بار میپردازند. متاسفانه برخی شخصیت های حوزوی و دانشگاهی نیز با های بظاهر علمی؛خواسته یا ناخواسته نقش تسهیل گری را در تامین اهداف شوم لیبرال ها ایفا میکنند.. برخی از این اشخاص به سادگی تجربه چندین ساله مذاکره را نادیده گرفته و به طرز عجیبی تئوری مذاکره را تحت عنوان بیان کرده و از پیامدهای ذلت بار جنگ سخن می گویند. سوال ما از ایشان اینست که مصداقا بفرمایید که در کدامین عرصه، ما با دشمن تقابل جدی داشتیم و ذلیل شدیم و کجا همین مذاکره های نرم به قول شما جامعه را به قهقرا نراند. واقعیتهای میدانی بسیار روشن است و مردم ما به کرات بدقولی و دغل کاری و دشمنی آمریکایی ها را تجربه کردند و آخرین تجربه تلخ آنها همین مذاکره برجام است. خداوند متعال به پیامبر اکرم میفرماید: وَ إِمّٰا تَخٰافَنَّ مِنْ قَوْمٍ خِيٰانَةً فَانْبِذْ إِلَيْهِمْ عَلىٰ سَوٰاءٍ إِنَّ اَللّٰهَ لاٰ يُحِبُّ اَلْخٰائِنِينَ ﴿انفال ۵۸} @Raha_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
#پینوشت بعد از پیروزی احتمالی بایدن، پالس های مذاکره از طرف مقامات ایرانی به مقامات آمریکایی مخابره
رمز اصلی تقابل علمای شیعه با مدعیان روشنفکری چیست؟ 👈 اصلاح فی الدین یا الاصلاح الدینی ؟ ✔️ کلامی گوهرین از استاد علی ابوالحسنی منذر🔻 گروهى كه جمعِ موسوم به «روشنفكران مذهبى» غالباً از آن جرگه‏‌اند، بينِ اسلامِ واقعى و اصيل، با اسلامِ فقاهتىِ موجود، تضاد قائل شده و نجات مسلمين را در گروِ اصلاح (به معناى تغيير و دست‌كارى) در عقايد و باورهاى دينىِ معمول و متعارفِ آنها مى‏‌شمرند و از لزومِ پالايش و ويرايشِ اين عقايد به مدلِ انديشه‏‌ها و مكاتبِ رايجِ روز دم مى‏زنند. متقابلاً گروهى كه «علماى اسلام» غالباً از آن جرگه و در رأس آن جرگه قرار دارند، معتقدند كه اسلام و تشيعِ رسمىِ موجود - كه مُهرِ تأييد فقها خورده - براى هدايت و نجات بشر، توان كافى دارد و تنها بايد احكام و مقرّرات گوناگون آن را به عرصۀ زندگى آورد و به طور هماهنگ و نظام‏مند بر كرسىِ اجرا نشاند؛ یعنی آنچه از دين كه در پهنۀ حيات فردى و اجتماعى بشر بدان عمل مى‏شود، تقويت كرد و آنچه كه مغفول مانده، «فقيهانه» شناخت و «دقيق و درست» به اجرا گذاشت. از سوی دیگر، روشنفكر مذهبى، در پى اصلاح و ويرايش دين است و در اين راه نيز چشم به «پروتستانتيسمِ» مارتين لوتِر آلمانى و كالْوَن انگليسى (مصلحان مسيحىِ اروپا در قرن 16 ميلادى) داشته و كمابيش نظر به ايدئولوژي‌هاى مسلّطِ روز (سيانتيسم، سوسياليسم، ليبراليسم، پلوراليسم و...) دارد. ولى عالمِ متعارفِ دينى، در تكاپوى اصلاح جامعه به وسيلۀ همان ديانتى است كه حاصلِ برداشتِ علمى و روشمندِ فقها از متون و منابع اصيل اسلامى (قرآن، سنت معصومان و...) است. مدّعاى اساسىِ «انقلاب» كبير اسلامى ايران نیز، آن بوده و هست كه، به جاى آنكه در اسلامِ سنّتى ِ 14 قرنه دست برده و در مقام اصلاح! و بُرِشِ آن به قامتِ «اقتضائاتِ عصر كفر زدۀ جديد» برآييم، بايد در مبادى و غايات، و محتوا و جهتِ فرهنگ و اقتصاد و سياستِ عالَمِ جديد، غور و تأمل كنيم و آن همه را، چنانچه قابل اصلاح و انطباق با مبانى نظرى و عملى اسلام، و حدود و احكام شريعت جاويد محمّدى (ص) است، «اصلاح» و «تعديل» نماييم و اگر نيست، سقف بشكافيم و بنيادش فرو ريزيم و (به طرازِ ديانتِ خاتم، و الگوى اخلاق و سياست و اقتصاد اسلامى) طرحى نو در نظام فرهنگ و سياست و اقتصاد و ديگر شئون تمدّنِ حاكم بر بشر امروز دراندازيم. به قول اقبال لاهورى: مغرب ز تو بيگانه، مشرق همه افسانه وقت است كه در عالم، طرح دگر اندازيم! بنابراین، كسانى چون فتحعلى آخوند اُف، سِر سيد احمدخان، محمد عبده، عبدالکریم سروش و... هريك به سبك و سليقۀ خاصّ خويش، در گروه روشنفکران دینی قرار دارند و كسانى چون شيخ فضل‌اللّه‏ نورى، سيدحسن مدرس، مرتضى مطهرى، و امام خمينى، در گروه عالمان دین و به دیگر تعبیر: «مصلحان دین ورز و دادخواه» جاى مى‏گيرند. بدین‌گونه، می‌بینیم که مقولۀ اصلاح و اصلاح‌گری، در‌ تاریخ‌ دو قرن اخیر ایران، به دو گونه، تفسیر و عمل‌ شده است: جمعی به دنبال اصلاح دينى (= اَلاصلاحُ الدّينى) و جمعی دیگر در سودای اصلاحِ دين (= اِصلاحٌ فى الدّين) هستند! [که این آخری، خواسته یا ناخواسته، نتیجه‌ای جز تضعیف شریعت اسلام و ترویج غربزدگی نخواهد داشت]. 📚 منبع: کتاب منتشرنشده "ایران و راه رهایی از بحران‌ها در اندیشه استاد منذر ره " به قلم محمدصادق ابوالحسنی 🆔 کانال اسرار تاریخ | استاد ابوالحسنی 🌐 eitaa.com/monzer_ir @Raha_zanjan