eitaa logo
پایگاه تحلیلی صراط
9.6هزار دنبال‌کننده
4.8هزار عکس
3.1هزار ویدیو
68 فایل
پایگاه خبری تحلیلی #صراط رسانه حوزه و روحانیت انقلابی www.seratzanjan.ir راه ارتباطی_ارسال سوژه: @masir1403 صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/serat_ir1/
مشاهده در ایتا
دانلود
پایگاه تحلیلی صراط
⭕️بازخوانی نقد #دکتر_خسروپناه به منهج فقهی سازی علوم غربی و انکار #علم_دینی توسط مرحوم #دکتر_فیرحی؛
⭕ بازخوانی نقد به منهج فقهی سازی علوم غربی و انکار توسط مرحوم ؛ [صفحه2 از 2] 🔻🔻🔻 🔹️البته توجه داشته باشید که بنده نیز قائل به تفاوت میان دو مفهوم بومی سازی و اسلامی سازی هستم لکن تفاوت آن ها را طولی می دانم نه عرضی. 🔹️وقتی می گوییم بومی سازی علوم انسانی، یعنی در نظر گرفتن مؤلفه های بومی یک جامعه در شناخت روابط اجتماعی. 🔹️شما نمی توانید مثلا رابطه فقر و خودکشی را در جامعه ای بشناسید بدون این که به ویژگی ها و مؤلفه های بومی آن جامعه توجه داشته باشید. تمام این ویژگی و مؤلفه های بومی و قومی و فرهنگی در شکل گیری روابط اجتماعی دخیل هستند. این می شود بومی سازی که در همه جوامع هم قابل تصور است. 🔹️حال اگر این جامعه بومی از ویژگی اسلامیت نیز برخوردار باشد، مثلا دارای باورهای ایمانی و دینی و کنش های اخلاقی، هنجاروار و همراه با فضایل و ارزش هایی مانند ایثار، انفاق، خدمت به خلق و غیره باشد، وقتی یک پژوهشگر می خواهد درباره این جامعه تحقیق کند، دارد روابط انسان هایی را بررسی می کند که متأثر از آموزه های دینی هستند و به گزاره هایی می رسد که می توان آنها را گزاره های دینی دانست. یعنی نیت ها و انگیزه های دینی این جامعه نیز مورد شناسایی قرار می گیرد تا بتوانیم یک تفسیر واقع بینانه داشته باشیم نه فقط یک تبیین اثبات گرایانه.این هم می شود اسلامی سازی. 🔹️شهید صدر هم در کتاب اقتصادنا می گوید وقتی روابط اقتصادی مردم بر پایه احکام اسلام باشد، می توانیم به کشف روابط اقتصادی انسان های متدین پی ببریم و در واقع علم دینی تولید می شود. ❓چرا تا صحبت از علم دینی می شود، برخی فکر می کنند که می خواهیم همه چیز را از آیات و روایات استخراج کنیم؟ 🔹️علاوه بر این وقتی ما از اسلامی سازی علوم انسانی سخن می گوییم، توجه داریم که علوم اجتماعی بدون مبانی فلسفی اصلا وجود ندارد و وقتی این مبانی فلسفی از حکمت اسلامی گرفته شد، طبیعتا علوم اجتماعی مبتنی بر حکمت اسلامی می شود. ⭕این هم یک معنا از اسلامی سازی علوم انسانی است. 📍نکته دیگر اینکه مگر علوم اجتماعی فقط شامل کشف روابط بین پدیده های اجتماعی در عالم خارج است؟ بخشی از علوم اجتماعی توصیف انسان و نهادهای مطلوب است. 🔹️وقتی هایک، رالزوپوپر به تعریف عدالت می پردازند، آیا فرضا یک تحقیق میدانی انجام داده اند تا به تعریف عدالت برسند؟ اصلا تعریفشان از عدالت بر اساس ایدئولوژِی ای است که پذیرفته اند. 🔹️چطور این جا ایدئولوژی حق دارد به تعریف عدالت بپردازد ولی ایدئولوژی اسلامی حق ندارد؟ ⭕بخش دیگری از علوم اجتماعی بایدها و نبایدهایی است که به تغییر رفتارها و دگرگونی وضع موجود از نامطلوب به مطلوب منجر می شود. همه اینها مملو از ارزش ها است. 🔹️چطور ایدئولوژی های دیگر می توانندن راهبردها و بایدها و نبایدهایی بیان کنند اما ما نمی توانیم از فقه و اخلاق اسلامی برای بیان بایدها و نبایدها بهره بگیریم؟ ⭕پس نه تنها به معنایی که عرض کردم معقول است، بلکه دارد و اگر فرد مسلمانی که باورمند به آموزه های اسلامی است، علوم انسانی اسلامی به این معنا را نپذیرد، دچار تناقض است. 🔺️یعنی اگر کسی بگوید من عالم دینی هستم، معارف دینی را نیز قبول دارم لکن نمی خواهم از این معانی و مبانی دینی در علم مدرن استفاده کنم و می خواهم مفاهیم مدرن را با مبانی خودشان مطالعه کنم، چنین فردی دچار تناقض است. زیرا مفاهیم مدرن با مبانی اسلامی قابل جمع نیست و اجماع نقیضین است. ◾منبع: ماهنامه عصر اندیشه @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از دکتر موسی نجفی
ضرورت آگاهی ملی به کرونای سیاسی «اعتماد به غرب» در ایران معاصر 🔰آسیب‌شناسی قبله‌نمای غربی دولتمردان دکتر موسی نجفی: 🔴 رهبر انقلاب اسلامی در آخرین دیدار رئیس‌جمهور و هیئت دولت دوازدهم (۱۴۰۰/۰۵/۰۶) درباره تجربه دولت‌های یازدهم و دوازدم فرمودند: «این تجربه عبارت است از بی‌اعتمادی به غرب؛ آیندگان باید از این تجربه استفاده کنند. در این دولت معلوم شد که اعتماد به غرب جواب نمیدهد؛ به ما کمک نمیکنند و هر جا بتوانند ضربه میزنند؛ آنجایی که ضربه نمیزنند، آنجایی است که امکانش را ندارند؛ هر جا امکان داشته‌اند ضربه زده‌اند؛ این تجربه‌ی بسیار مهمّی است. مطلقاً نبایستی برنامه‌های داخلی را به همراهی غرب موکول کرد و منوط کرد،‌ چون قطعاً شکست میخورَد، قطعاً ضربه میخورَد. شماها هم هر جایی که کارهایتان را منوط کردید به [همراهی] غرب، ناموّفق ماندید.» 🔵پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در همین رابطه یادداشتی از آقای دکتر موسی نجفی، استاد علوم سیاسی پژوهشگاه علوم انسانی منتشر می‌کند https://farsi.khamenei.ir/others-note?id=48379 http://mousanajafi.ir https://eitaa.com/drmousanajafi https://Sapp.ir/drmousanajafi
9.97M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بیانات منتشر نشده رهبر معظم انقلاب با هاشمی ‎رفسنجانی درباره مذاکره ⭕ بمناسبت دیدار اخیر رهبری با هیات دولت و تاکید ایشان بر عبرت از تجربه ناکام این دولت در اعتماد به غرب، پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR در نماهنگ «عبرت آیندگان» بخش‌هایی از بیانات رهبر انقلاب در دیدار اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام درباره‌ی تجربه‌ی اعتماد به آمریکا را برای نخستین‌بار منتشر کرده است. @serat_zanjan
⭕️ماسمالیزاسیون امروز ؛ 👤دکتر ظریف؛ ▪️ما به آمریکا اعتماد نکردیم. ▪️ما تلاش خود را کرده‌ایم ولی عوامل بیرون دولت(؟؟)و کشور مانع از این شد که به نتیجه‌ای که می‌خواستیم برسیم..😳😱. ◀️ادامه مطلب ▪️https://www.pishkhan.com/news/234435/?top_news_table @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ بسته تحلیلی صراط در بررسی شخصیت شیخ ابراهیم زنجانی(دادستان دادگاه محاکمه شیخ فضل‌الله نوری) 🔺️در آستانه سالروز شهادت شیخ شهید(1288ه‌ش) 1️⃣ فرد شاخص جریان روشنفکری غربگرا و تجددگرای حوزوی در عصر مشروطه ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/152 2️⃣ بیوگرافی شخصیت شیخ ابراهیم زنجانی و جریان فکری و عملی وی ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/155 3️⃣ "نگاهی کوتاه به تاریخچه روشنفکری در ایران"به قلم شهریارزرشناس ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/156 4️⃣ به نام آخوند، به کام تقی زاده (حکایت رابطه تنگاتنگ شیخ ابراهیم با تقی زاده) ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/165 5️⃣ "شیخ ابراهیم زنجانی؛ زمان، زندگی، خاطرات" به قلم حجه الاسلام (منذر) ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/161 6️⃣ تاثیری که زنجانی از جریان روشنفکری گرفت.(رابطه شیخ ابراهیم و اردشیرجی انگلیسی) ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/186 7️⃣ (دادستان محکمه شیخ فضل الله چه ذهنیتی نسبت به او داشت؟) ▪️https://eitaa.com/serat_zanjan/191 🔻 را دنبال کنید. ┈┄┅═✾ serat ✾═┅┄┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پایگاه تحلیلی صراط
⭕️#صراط_آرمانخواهی ▪️تحلیل و بررسی عوامل موثر در شکل گیری فاصله تحلیلی برخی اقشار حزب اللهی با مبانی
⭕️سلسله مباحث ✍یادداشت || سعید غفاری [صفحه 1 از 2 ] 🔻🔻🔻 ▪️به نظر می رسد، در بررسی تفصیلی نقیصه های موجود در اندیشه دینی این عزیزان، میتوان به چند سرفصل مهم در این زمینه پرداخت: ▪️اول: خلاء نگرش دقیق عرفانی 🔹️در مکتب امام خمینی (ره) که نگاه و معنوی نسبت به حوادث بسیار شاخص بوده و در مسائل انقلاب موثر است و با وجود اینکه این مطلب، سرریز یافته از کتب اخلاقی و عرفانی امام راحل بوده است، می‌توان گفت بصورت جدی محل نقض و خدشه قرارگرفته و در یک جمله، عرفان منتقل نشده است . 🔹️بنابراین، انس عرفانی و اخلاقی جوانان با مکتب امام راحل، بسیار سطحی و درحد تحلیل‌های و به نظر می‌رسد. 🔹️عالَم غرب به عنوان دشمنی که حضرت امام همیشه نسبت به آن گوشزد کرده‌اند بعنوان مانعی جدی در برابر جریان حق‌گرایان به صورت عمیق تعقل نشده است. 🔹️لذا عموما در حق‌شناسی و هویت بخشی به حوادث نمی‌توانیم تقابل عالَم غرب و عالَم انقلاب اسلامی را بصورت جدی و عمیق ببینیم. 🔹️این مساله نیز از ضعف در فهم عرفان انقلاب اسلامی و شناخت عالم غرب و نشات گرفته است که بالطبع، موجب در فهم برخی حوادث سیاسی اجتماعی شده است. @serat_zanjan
پایگاه تحلیلی صراط
#قسمت_دوم ⭕️سلسله مباحث #صراط_آرمانخواهی ✍یادداشت || سعید غفاری [صفحه 1 از 2 ] 🔻🔻🔻 ▪️به نظر می رسد،
⭕️جوان آرمانخواه و نقیصه‌های موجود در اندیشه دینی‌اش [صفحه 2 از 2] 🔻🔻🔻 ▪️دوم: ضعف در نگرش و 🔹️خلاء نگاه فقهی و قانون‌مدارانه نسبت به حوادث منجر شده است که گمان کند که قوانین، صرفا عاملی برای حبس و از بین بردن خواسته هایش می‌باشد پس و بدون سلوک دینی در طلب آرمان‌شهر خود می گردد. 🔹️آنچه مشاهده می‌شود اینست که جوان آرمانخواه، درتعقل روح حاکم بر فقه اسلامی و اصل قانون بخصوص قوانین اجتماعی دچار شبهه و نظرات مخالف شده و حرکت در ساختارهای قانونی و اجتماعی را مشکل‌دار و مخل کنشگری‌اش می‌داند. 🔹️همین خصوصیت منجر به عدم اهتمام به ساختارهای شده و عموما به کارهای غیر انتفاعی منتهی می شود. 🔹️مثلا میخواهد را در غیر مجرای ساختاری آن طلب کند و به همین دلیل، بیش از نظام اسلامی به موضوعاتش مشغول می شود و همین را هم بدون تشخیص اولویت‌ها و بصورت ناقص و تک‌بعدی بررسی می‌کند و چون برخی موضوعات را غیر قابل حل شدن می‌انگارد، پس از مدتی از ثمرات حق جویی‌اش ناامید می شود. 🔹️بنابراین باید توجه داشت که یکی از مهم ترین اصول آرمانخواهی، آشنایی با فقه شیعی و دارا بودن نگاه جامع ساختاری و حاکمیتی به مدیریت راهبرنده فقه شیعی است که ضرورت دوران گذار در تحقق عدالت است. ▪️ادامه دارد.. @serat_zanjan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ ▪️امام جمعه شوش در صف اول اعتراضات کارگران هفت تپه 🔹این حضور در صحنه و صف نخست، الگوی بسیار درست برای همرنگی با مردم برای حصول نتیجه است. این مدل امامت جمعه و جماعت، علاوه بر مدیریت فضای اعتراضات و پیشگیری از مارکسیستی شدن شعارها و سوءاستفاده لیبرالیست ها، باعث و علاقه مردم به مبانی فکری و نقش و جایگاه آن ها در جامعه می شود. 🖇؛ 🔹رهبر معظم انقلاب 🔺 و انس با مردم به صورت غیر تصنعی، پیگیری مردم با چهره باز و گشاده، اجتناب از رفتن به سمت صاحبان ثروت و قدرت و ...، از موارد مهم در سلوک عملی ائمه جمعه است. ۹۸/۴/۲۵ @serat_zanjan