eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.8هزار دنبال‌کننده
586 عکس
228 ویدیو
14 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله الرّحمن الرّحیم موضوع :تأمّلی درحکمت ۹ اميرالمؤمنين علیه السلام إِذَا أَقْبَلَتِ اَلدُّنْیَا عَلَی أَحَدٍ أَعَارَتْهُ مَحَاسِنَ غَیْرِهِ وَ إِذَا أَدْبَرَتْ عَنْهُ سَلَبَتْهُ مَحَاسِنَ نَفْسِهِ «هنگامی که دنیا به کسی روی آورد نیکی های دیگران را به او عاریت می دهد و هنگامی که دنیا به کسی پشت کند نیکی های خودش را نیز از او سلب می نماید.» 1⃣ دنیا گاهی برای فردی إقبال دارد و گاهی إدبار، و ممکن است برای عدّه ای إقبال و برای افرادی إدبار ✍ بنابراین، اینگونه نیست که هر کسی که بخواهد می تواند به دنیا برسد بلکه این دنیا است که به إذن و قدرت الهی به کسی رو می کند و از کسی رو بر می گرداند، هر دو(إقبال و إدبار) امتحان الهی است،البته تدبیر و تلاش انسان نیز، لازم است 2⃣ دنیا خودش عاریه و أمانت است و خوبیهائی هم که برای دیگران هست به خاطر موقعیت دنیائی و مادی به انسان نسبت داده می شود آن هم عاریه است ✍ بنابراين، الف_اگر به دنیا رسیدیم، به تعریف و تمجید دیگران دل خوش نکنیم چون اصلا چه بسا شایسته آن نیستیم ب_افراد را به خاطر موقعیت خاص مادی، هر نسبتی ندهیم چون علاوه بر چابلوسی، به فرد مورد نظر، ظلم می کنیم چون باعث غرور، تکبر فرد خواهیم شد 3⃣ اگر ملاک، موقعیت مادی و دنیوی باشد، ویژگی ها و صفات خوب انسان را هم در نظر نمی گیرند ✍بنابراین، الف_مواظب ارزیابی و قضاوت های خود نسبت به دیگران باشیم ب_نگران نظر و نگاه مادی دیگران نباشیم مهم آن است که صفات خوب من حقیقی باشد نه عاریتی که ارزشی ندارد 4⃣ عاریه دادن خوبیهای دیگران به خاطر موقعیت دنیوی، و سلب خوبیهای انسان، به خاطر نداشتن دنیا از خواصّ دنیا و اهل دنیا است ✍بنابراین، باید نگاه و جهان بینی خود را إصلاح کنیم، معیار ارزش گذاری تقوا است نه تلاش برای دنیا 5⃣ دنبال محاسن و خوبی های ظاهری و صوری نباشیم، محاسن عاریتی، محاسن نیست، برای انسان معایب است ✍ بنابراین، محاسن و صفات عاریتی، پایدار نیست، اما، محاسن حقیقی هر چند اگر دیگران از انسان سلب کنند اما واقعا قابل سلب نیست اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمیداکبری1402/4/24قم https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : معیار رضایت خدا ✍ مقدمه: از أثر، به مؤثر پی می بریم، درک رضایت الهی، یک امر وجدانی است که انسان در درون خود می یابد که آیا خدا از کار او رضایت دارد یا خیر؟ در این مقاله علائم آن بیان می گردد 1⃣ باید کار، بر اساس فهم صحیح وظیفه و عمل به آن باشد که با تعقل و مشورت با اهلش به دست می آید ممکن است وظیفه استقامت و استمرار بر آن کار باشد ممکن است ترک آن(حجّت شرعی داشته باشد) 2⃣ شکر الهی در هر صورت حتی شکست ظاهری، و هیچ گاه معترض نیست 3⃣ خسته نشدن از کار 4⃣ نادم و پشیمان از رنج و تلاشی که کرده است نباشد 5⃣ صبر بر مصائب و مشکلات 6⃣ بنده هم از خدا راضی باشد راضیة مرضیة رضی الله عنهم و رضوا عنه 7⃣ دغدغه کسب رضایت خدا و تقوا را داشته باشد نه جلب توجه مردم 8⃣ با نگرفتن حاجت و نرسیدن به نتیجه مطلوب ظاهری، مأیوس نیست و نسبت به خالق و مخلوق عصبانی نمی گردد الهی رضا برضائک 9⃣ توکل به خدا در همه أمور و همه آنات نشانه رضایت خدا از اوست 🔟 شهادت دادن عده قابل توجهی از مؤمنين به اخلاق و رفتار إنسان و تأیید سیره عملی انسان یکی دیگر نشانه های درک رضایت الهی است 1⃣1⃣ توفیق ترک گناه و انجام اعمال خیر و نیک 2⃣1⃣ بلایای متعدد و مستمر را تجربه می کند البته نه به خاطر بی تدبیری یا بی تقوائی یا تلاش نکردن بلایا مانند فقر، مرض، همسر و فرزندان بد،مشکلات گوناگون و پی در پی البلاء للولاء مانند حضرت ایوب و دیگر انبیاء و اولیاء الهی علیهم السلام اللّهم وفّقنا لما تحبُّ وترضی اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💐 کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی 👇 https://eitaa.com/serathamed 1402/4/25قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : موجبات بهشت اميرالمؤمنين علیه السلام مَن جُمِعَ فيه سِتُّ خِصالٍ ما يَدَعُ للجَنّةِ مَطْلَبا و لا عنِ النّارِ مَهْرَبا : هر كس شش خصلت در او جمع شود، هيچ مطلوبى از بهشت و هيچ گريزى از دوزخ را وا نگذاشته است : 1⃣ مَن عَرَفَ اللّه َ فأطاعَهُ 2⃣وعَرفَ الشَّيطانَ فعَصاهُ 3⃣ و عَرفَ الحقَّ فاتَّبعَهُ 4⃣ و عَرفَ الباطلَ فاتَّقاهُ 5⃣ و عَرفَ الدُّنيا فَرفَضَها 6⃣ و عَرفَ الآخِرَةَ فطَلَبها [. تنبيه الخواطر : 1/135.] كسى كه خدا را بشناسد و فرمانش بَرَد، و شيطان را بشناسد و نا فرمانى اش كند، و حق را بشناسد و پيروى اش نمايد، و باطل را بشناسد و از آن بپرهيزد، و دنيا را بشناسد و دورش افكند، و آخرت را بشناسد و آن را بجويد. ✍نکات: 1⃣ گام اوّل و أساس نجات بشریت، معرفت است 2⃣ هر معرفتی، مطلوب نیست بلکه معرفت به خدا، شیطان، حقّ، باطل، دنیا و آخرت لازم است که انسان را در جاده سعادت قرار می دهد 3⃣ علم ومعرفت، کافی نیست بلکه عمل لازم است تا به سعادت و نجات برسد 4⃣ درهر شش مورد حرف عطف فاء آمده که به معنای بلافاصله هست یعنی بعد از شناخت باید بدون معطّلی إقدام وعمل کرد 5⃣ سعادت و شقاوت بین دو تقابل است خدا و شیطان حقّ و باطل دنیا و آخرت یعنی سه طرف و سه جبهه نداریم باید هر کسی وضعیت خود را تعیین موضع کند 6⃣ در واقع سه عنوان اما یک حقیقت بیشتر نیست خدا، آخرت و حقّ یک طرف و یک حقیقت،و طرف دیگر شیطان، دنیا و باطل 7⃣ خداشناسی کافی نیست، شیطان شناسی هم لازم است چرا که اگر باطل را نشناسد گرفتار دنیا و دوری از حق و آخرت می شود 8⃣ درد و مشکل اصلی جامعه، جهل و جهان بینی غلط است، جهالت باعث، دشمنی با حق و امور دینی و أُخروی است اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمیداکبری1402/4/25قم https://eitaa.com/serathamed
هدایت شده از معیار(صراط الحمید)
محتوای منبر شب اوّل کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری پاسخگوی حرم رضوی <معیار(صراط الحمید)> https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
محتوای منبر شب دوّم بسم الله الرحمن الرحیم موضوع: شرح اللهم اجعل محیای محیا محمد وال محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد 1⃣ برای سبک زندگی خوب، باید دعا کرد 2⃣ دعا و استعانت از خدا منطق قرآن است ( ایاک نستعین) ( استعینوا بالصبر والصلوة) وهمین إستعانت یکی از مصادیق حیات نبوی است. 3⃣ اللهّمَ یعنی خدا را در زندگی مقدم بداریم ( در هر کاری) مثلاً در معامله ،مسافرت ،شغل...خدا کجای زندگی ما هست؟ اول یا بعد خدا،یا اصلا نیست وهر وقت مشکل داشتم می گویم خدا 4⃣ إجعل یعنی توحید وفقط خدا را در نظر گرفتن است اما ما نصاب توحید ( ربوبیت تشریعی را نداریم) 5⃣ إجعل یعنی توکل بر خدا یعنی فقط از خدا می خواهیم 6⃣ محیای ( حیات من) یعنی برای هدایت از خود شروع کنم ( قوا انفسکم واهلیکم نارا) ایراد به دیگران نگیرم 7⃣ محیای یعنی اگر یک نفر حیات نبوی پیدا کند جامعه آباد میشود ( من احیی النفس کمن احیی الناس جمیعا) 8⃣ محیا محمد یعنی هدف دین ،هدایت وکمال، تربیت شدن مثل پیامبر رحمت است یعنی الگوی من در هر چه چیزی و هر کاری پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله هست مثلاً در نماز ( امتحنوا شیعتنا عند مواقیت الصَّلاةِ ) در همسر داری ،در پوشش وسبک زندگی، مانند پیامبر اعظم، الگو باشم 9⃣ حیات علوی و اهل بیت علیهم السلام، همان حیات نبوی ودر ادامه آن است 🔟 مماتی یعنی خوب عمل کردن کافی نیست نه فقط عمل بلکه حفظ عمل وعاقبت بخیر شدن لازم است. 1⃣1⃣محیای ومماتی یعنی ربّ ادخلنی مُدخل صدق و أخرجنی مُخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا 2⃣1⃣ اللهم انّی اسألک... آن ادخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمد وال محمد وان تخرجنی اخرجت منه محمد وال محمد فکر کنم داخل چه کارهایی شده ام واز چه کارهایی خارج می شوم ( آیا مجالس گناه اگر پیش بیاید یا فقط میگویم یک شب است، یا فقط همین یک مرتبه است،یا قلبت پاک باشد!! ) السلام علی اهل لا اله الا الله... ثواب ۵۰ سال عبادت را دارد .زندگی باید توحیدی باشد اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم حمید اکبری1402/3/3قم https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed
کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed