eitaa logo
معیار(صراط الحمید)
1.7هزار دنبال‌کننده
581 عکس
225 ویدیو
14 فایل
بسم الله الرحمن الرحیم هدف بیان شاخص هایی برمبنای عقل وشرع است تا افرادبا اطمینان خودرا ارزیابی کنندو یا وظیفه خود را به درستی تشخیص دهند ان‌شاءالله در صورت انتقاد یا پیشنهاد یا سوال با ادمین ارتباط بگیرید:09127473862 @hamldakbarl لینک @serathamed منشن
مشاهده در ایتا
دانلود
سلام علیکم موضوع :عوامل عدم پذیرش هدايت چرا عده ای از حاکمیت جریان و جبهه حق حمایت نمی کنند و ناراحت اند؟!! 1_محدودیت محدود نشدن برای انجام خلاف و گناه (لیفجر امامه) 2_لجاجت الللجاجة تسل الرای 3_جهالت الناس اعداء ما جهلوا 4_ خباثت آلوده گناه است ومذاقش عوض شده‌ 5_رفاقت( با أشرار) مجالسةالأشرارتورث سوء الظن بالأخیار 6 _خجالت( و شماتت و حماقت) حیای احمقانه دارد نگران تمسخر ديگران هست زیر بار حق نمی رود 7_حسادت چشم دیدن نعمت را دردست دیگران ندارد 8_رذالت کسی که شخصیت پستی دارد و برای خود حرمت و کرامت قائل نیست از شر او ایمنی نیست و حق را نمی پذیرد 9_مداومت (و عادت بر. گناه و آلودگی) ثم کان عاقبة الذین أسائوا السوئا أن کذبوا بآیات الله و کانوا بها یستهزئون (روم/10) 10_ریاست (خلافت وحاکمیت) تکبر و حب مقام و دنیا مانع پذیرش حق است خمید اکبری 29/ 3/ 1400 صلوات
1_2257465257.mp3
20M
1⃣ به مناسبت سالروز ازدواج حضرت اُمّ المؤمنین خديجه کبری سلام الله علیها، کارگاه مهارت ازدواج توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی تقدیم می گردد کانال مطالب تولیدشده https://eitaa.com/serathamed
1_2257480893.mp3
12.03M
2⃣ به مناسبت سالروز ازدواج حضرت اُمّ المؤمنین خديجه کبری سلام الله علیها، کارگاه مهارت ازدواج توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی تقدیم می گردد کانال مطالب تولیدشده https://eitaa.com/serathamed
موضوع:أنواع مست كننده ها مقدمه : معارف اهل بیت علیهم السلام به انسان این نگاه و جهان بینی صحیح را می دهد که فقط شراب، مستی نمی آورد و مواردی که باعث مستی و بی عقلی انسان می گردد در روایات بیان شده که باید از برخی موارد پرهیز وبعضی را مدیریت و کنترل کرد 1⃣ گناه پيامبرصلى الله عليه و آله فرمود:يابنَ مسعودٍ، اِحذَر سُكرَ الخَطيئةِ؛ فإنَّ لِلخَطيئةِ سُكرا كَسُكرِ الشَّرابِ ، بل هِي أشَدُّ سُكرا مِنهُ يقولُ اللّه ُتعالى«صُمٌّ بُكْمٌ عُمْيٌ فهُم لايَرْجِعُونَ»(بقره،18) اى پسر مسعود! از مستى گناه حذر كن زيرا گناه نيز همچون شراب، مستى مى آورد وبلكه مستى آن شديدتر است . خداوند متعال مى فرمايد «كرانند، گنگانند،كورانند، پس آنان باز نمى گردند». 2⃣شراب3⃣ثروت4⃣خواب 5⃣حاکمیت(موقعیت مدیریتی) امام على عليه السلام :السُّكرُ أربَعُ سَكراتٍ:سُكرُ الشَّرابِ،و سُكرُ المالِ،و سُكرُ النَّومِ،و سُكرُ المُلكِ .  مستى چهار گونه است: مستى شراب ، مستى ثروت، مستى خواب و مستى حكومت امیرالمؤمنین (علیه السلام)سكرة الحكومة أسكر من سكر الخمر. 6⃣قدرت ممکن است کسی قدرتی دارد حتی بدون ثروت، و از حاکمیت هم نباشد مثلا طرفداران و مریدانی دارد یا آنکه به کثرت قوم و قبیله یا قدرت بدنی خود و،،،، تکیه دارد! که باعث مستی است 7⃣ علم(غیر مفید)یاعلم مفیدکه بدون خودسازی وعمل باشد! 8⃣مدح وتعریف دیگران از إنسان(بایدخیلی مواظب بود) 9⃣ جوانی امام على عليه السلام :  يَنبَغِي للعاقِلِ أن يَحتَرِسَ مِن سُكرِ المالِ ، و سُكرِ القُدرَةِ ، و سُكرِ العِلمِ ، و سُكرِ المَدحِ ، و سُكرِ الشَّبابِ ، فإنَّ لِكُلِّ ذلكَ رِياحا خَبيثةً تَسلُبُ العَقلَ و تَستَخِفُّ الوَقارَ .  سزاوار است كه خردمند از مستى ثروت و مستى قدرت و مستى دانش و مستى ستايش و مستى جوانى پرهيز كند ؛ زيرا هر يك از اين مستيها بادهاى پليدى دارد كه عقل رامى ربايدو وقار را ازبين مى برد . 🔟 خود را غنیّ دیدن نکته: ممکن است کسی مال زیاد دارد اما خود را غنیّ نمی بیند كَلَّا إِنَّ الْإِنْسَانَ لَيَطْغَى حقا كه انسان سركشى مى ‏كند (۶/علق) أَنْ رَآهُ اسْتَغْنَى  همين كه خود را بى ‏نياز پندارد (۷/علق) امام على عليه السلام : اِستَعِيذُوا بِاللّه ِ مِن سَكرَةِ الغِنى ، فإنَّ لَهُ سَكرةً بَعيدَةَ الإفاقَةِ .  از مستىِ ثروت به خدا پناه بريد ، كه مستى آن دير از سر مى پرد 1⃣1⃣غفلت2⃣1⃣غرور امام على عليه السلام : سُكرُ الغَفلَةِ و الغُرورِ أبعَدُ إفاقَةً مِن سُكرِ الخُمُورِ .  مستى غفلت و غرور ، ديرتر از مستى خمر از سر مى پرد 3⃣1⃣ گمراهی و ضلالت امام على عليه السلام : مَن كَثُرَ نِزاعُهُ بالجَهلِ دامَ عَماهُ عَنِ الحَقِّ ، و مَن زاغَ ساءَت عِندَهُ الحَسَنَةُ ، و حَسُنَت عِندَهُ السَّيِّئَةُ ، و سَكِرَ سُكرَ الضَّلالَةِ . هر كه از روى نادانى بسيار بستيزد ، نديدن حق در او دوام يابد و هر كس [از حق ]منحرف شود، خوبى در نظرش بد و بدى در نظرش خوب آيد و از گمراهى ، مست شود . 4⃣1⃣ نعمت های فراوان و مستمر(که به آن دل خوش است) امام على عليه السلام در مورد پیشامدهای ناگوار آینده ذاكَ حَيثُ تَسكَرُونَ مِن غَيرِ شَرابٍ ، بل مِن النِّعمَةِ و النَّعيمِ . آن ، زمانى خواهد بود كه نه از شراب، بلكه ازنعمت وخوشى مست مى شويد. 5⃣1⃣ بی خبری(بی خیالی وبی تفاوتی) امام على عليه السلام ـ در تشويق كردن مردم به جهاد فرمود اُفٍّ لكم إذا دعوتكم إلى جهادِ عدوِّكُم دارت أعيُنُكم كأنَّكُم من الموت في غَمرةٍ ، و من الذُّهولِ في سَكرة :واى بر شماهنگامى كه شما را به جنگ به دشمنان مى خوانم چشمانتان به دَوَران مى افتد گويى در مرگ فرو رفته و از سكرات آن دست و پا مى زنيد و در نسيان و بيخبرى و سرمستى هستيد 6⃣1⃣ مرگ(وفات) امیرالمؤمنین علیه السلام در توصيف فريب خوردگان [دنيا] ـ فرمود في صِفَةِ المَأخوذِينَ علَى الغِرَّةِ ـ : اجتَمَعَت علَيهِم سَكرَةُ المَوتِ و حَسرَةُ الفَوتِ ، ففَتَرَت لها أطرافُهُم ، و تَغيَّرَت لها ألوانُهُم  .[نهج البلاغة : الخطبة 109] سكرات مرگ و حسرت از دست دادن همه چيز در وجود آنها جمع مى شود و دست و پاهايشان به سستى مى گرايد و رنگ هايشان بر مى گردد :✅قال الصّادِقُ علیه السلام مَنْ سَرَّهُ أَنْ يَنْظُرَ إِلَى اَللَّهِ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ تَهُونَ عَلَيْهِ سَكْرَةُ اَلْمَوْتِ وَ هَوْلُ اَلْمُطَّلَعِ فَلْيُكْثِرْ زِيَارَةَ قَبْرِ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ فَإِنَّ زِيَارَةَ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ السَّلاَمُ زِيَارَةُ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ هر كس خوش دارد كه روز قيامت ، به خدا بنگرد و سختى هاى مرگ ، و بيم و هراس پس از آن بر او آسان شود ، به زيارت قبر حسين عليه السلام فراوان برود. همانا زیارت امام حسین،زیارت رسول خدا صلی الله علیه وآله هست
حمید اکبری1401/8/15 صلوات/ https://eitaa.com/serathamed
موضوع: تأملی در دعای يَا عَلِىُّ يَا عَظِيمُ، 1⃣ ابتدا هشت صفت خدا را نام می بریم 1_علیّ2_عظیم3_غفور4_رحیم 5_رب العظیم6_الذی لیس کمثله شیء7_سمیع8_بصیر (يَا عَلِىُّ يَا عَظِيمُ، يَا غَفُورُ يَا رَحِيمُ، أَنْتَ الرَّبُّ الْعَظِيمُ الَّذِى لَيْسَ كَمِثْلِهِ شَىْءٌ وَهُوَ السَّمِيعُ الْبَصِيرُ،) 2⃣ سپس هشت توصیف از ماه رمضان بیان می کنیم (1_وَهٰذَاشَهْرٌعَظَّمْتَهُ2_وَكَرَّمْتَهُ3_وَشَرَّفْتَهُ4_وَفَضَّلْتَهُ عَلَى الشُّهُورِ،5_وَهُوَ الشَّهْرُ الَّذِى فَرَضْتَ صِيامَهُ عَلَىَّ،6_وَهُوَ شَهْرُ رَمَضانَ الَّذِى أَنْزَلْتَ فِيهِ الْقُرْآنَ هُدىً لِلنَّاسِ وَبَيِّناتٍ مِنَ الْهُدىٰ وَالْفُرْقانِ7_وَجَعَلْتَ فِيهِ لَيْلَةَ الْقَدْرِ 8_وَجَعَلْتَها خَيْراً مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ) 3⃣ ویژگی های قرآن در دعا 1_ هدیً للناس2َ_وبیّنات من الهدی3_والفرقان 4⃣ بعد از8صفت خدا و8صفت ماه، از خدا طلب می کنیم فَيا ذَا الْمَنِّ وَلَا يُمَنُّ عَلَيْكَ مُنَّ عَلَىَّ بِفَكاكِ رَقَبَتِى مِنَ النَّارِ فِى مَنْ تَمُنُّ عَلَيْهِ وَ أَدْخِلْنِى الْجَنَّةَ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِينَ.ای (ای صاحب مهر و محبت که بر تو منّتی گذاشته نشود، بر من به آزادی از آتش منّت نه در جمع آنان که بر آن‌ها منّت نهی و وارد بهشتم گردان، ای مهربان‌ترین مهربانان) 5⃣ قله همه دعاها، در ماه مبارک، نجات از عذاب است الف) دعای مجیر:أجرنا من النار یا مجیر ب) دعای جوشن:خلصنا من النار یا ربّ ج) دعای یا عظیم:فکاک رقبتی من النار نتيجه ونکته) انسان به دلیل کفران نعمت وکثرت گناه مستحق عذاب است اما منّت و عنایت الهی سبب نجات از عذاب است(منّ علیّ بفکاک رقبتی من النار) صلوات/حمید اکبری 14ماه مبارک رمضان1443 https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع : موانع علاقه چرا گاهی نسبت به چیزی یا کسی یا کاری إقبال و اقدامی نداریم؟! 1⃣ جهل الناس اعداء ما جهلوا عدم آگاهی و شناخت کافی از شخصی یا موضوعی، باعث می‌شود انسان نسبت به چیزی یا کاری یا کسی میل و انگیزه نداشته باشد مثلا چون میگو را نمی‌شناسد و صرفا به خاطر قیافه زشتش نمی خورد اما با اطلاع از آثار میگو آن را طلب میکند 2⃣ تنبلی و کسالت گاهی چون لوازم کاری، حرکت و تلاش و نظم می خواهد او علاقه مند نمی شود چون حال پذیرش مسئولیت و تلاش را ندارد 3⃣ بخل مثلا به میهمانی رفتن علاقه ندارد چرا که از مال خود به کسی ندهد 4⃣ ترس برخی برای اینکه از مشکلات و پیامدهای آن می ترسند ذوق و شوقی برای آن چیز پیدا نمی کنند و علاقه پیدا نمی‌کند 5⃣ قیاس مقايسه یکی از موانع علاقه است هر چیزی را باید به اندازه ظرفیت و تناسب خودش سنجید و نمره داد نه با دیگران و إلا هر چیزی یا کسی در مقایسه با غیر آن منفی می گیرد بلکه باید دید خود فرد نمره قبولی را در حدّ خود دارد یا خیر؟ یا فلان موضوع یا مسأله را با مجموع محاسن و معایب همان کار ببیند نه با دیگر موضوعات که ارتباطی ندارند 6⃣عدم توجه به عیب خود اگر بفهمیم و ببینیم که چه ضعف و نقص هایی خود داریم دیگر عیوب دیگران به چشم نمی آید تا سلب علاقه و انگیزه شود یا دیگر موضوعات نیز در کنار خوبی ها، بدی هائی هم دارد 7⃣ اراده قویّ نداشتن کسی که نیت و قصد کاری ندارد اقبال و علاقه ای در او شکل نمی گیرد باید بخواهد و همّت کند 8⃣شکست و تجربه تلخ برخی برای اینکه تجربه بدی از چیزی داشته اند انگیزه ندارند، درحالیکه نباید تعمیم داد 9⃣ لجاجت گاهی علاقه هست اما نمی خواهد و میخواهد مخالفت کند 🔟 عدم اخلاص وقتی کاری را ببیند نفعی و نامی از او نيست،لذا علاقه ای نشان نمی‌دهد فقط شهوت و شهرت خود را می بیند اما اگر بلند نظر بود رضایت خدا ملاک بود نه نفس نسبت به هر اقدامی هر چند سخت و مکروه اقبال پیدا می کند مثل اباعبدالله الحسین علیه السلام می فرماید هوّن علیّ بما نزل بی أنّه بعین الله (برای من هر مصیبتی آسان است چون خدا می بیند) اگر فکر ونیت الهی باشد به شهادت ویا هر کاری که وظیفه اوست علاقه مند می گردد اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم لینک کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed 1400/5/1 قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم موضوع :چگونه اهل دعا بشویم؟ 🤲 1⃣_توجه به فقر و ضعف انسان که محتاج است 2⃣_ تفکر در اینکه به غیر خدا اصلا نمیشه تقاضا کرد چون غیر خدا همه فقیر و ضعیف و بلکه عین فقر هستند 3⃣_معاشرت با دوستان صالح و اهل دعا 4⃣_حضور در اماکن مقدس (مسجد ومزار أئمه علیهم السلام و مؤمنین ) 5⃣_أنس با قرآن و روایات مخصوصا مطالب مربوط به دعا 6⃣_با تأمل در مضامين أدعیه انگیزه دعا ایجاد می شود 7⃣_کتاب دعای مناسب(از لحاظ چاپ و ترتیب دعا) 8⃣_دعا برای غیر (چرا که برای او صد برابر طبق روایت همان دعا درخواست می شود) 9⃣_دعا را مختصر و به همان اندازه که حال و توجه دارد بخواند حتی به هر زبانی که می خواهد 🔟_توجه به اینکه دعا خود عبادت است و حتما نتیجه دارد در دنیا و آخرت اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم کانال مطالب تولیدشده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی https://eitaa.com/serathamed مشهد مقدس 99/8/26
موضوع : امام عصر علیه السلام در دعای افتتاح🤲 🌙🌹 1⃣ در اولین مورد برای حضرت در ضمن أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ صلوات و درود از خدا طلب می کنیم وَصَلِّ عَلَىٰ أَئِمَّةِ الْمُسْلِمِينَ،،،، وَالْخَلَفِ الْهادِي الْمَهْدِيِّ، حُجَجِكَ عَلَىٰ عِبادِكَ، وَأُمَنائِكَ فِى بِلادِكَ صَلاةً كَثِيرَةً دائِمَةً؛ 2⃣ در مرتبه دوم مستقل برای امام عصر علیه السلام صلوات از خدا طلب میکنیم اللّٰهُمَّ وَصَلِّ عَلَىٰ وَليِّ أَمْرِكَ الْقائِمِ الْمُؤَمَّلِ، وَالْعَدْلِ الْمُنْتَظَرِ، 3⃣ صفت قائم دو مرتبه برای حضرت ذکر شده الف_الْقائِمِ الْمُؤَمَّلِ ب_وَالْقائِمَ بِدِينِكَ این تکرار، تأکید و تذکری به همه است که حضرت قائم است (قائم است یعنی قوام دین به دست حضرت است که با قیام، اهداف انبیاء که تأمین سعادت دنیا و آخرت است تحقق پیدا می کند) بنابراین شأن حضرت را با مطالبات سطحی و جزئی و شخصی پایین نیاوریم 4⃣ تعبیر العدل المنتظر که به صورت مصدر (عدل) آمده و نگفت عادل، برای این است که وجود حضرت، عین عدل است که شدت عدالت را می رساند و فراگیری آن در همه جا و برای همه افراد جاری می‌شود 5⃣ دو دعای ویژه برای حضرت الف_وَحُفَّهُ بِمَلائِكَتِكَ الْمُقَرَّبِينَ، او را در حمایت فرشتگان مقرّبت قرار ده. ب_ وَأَيِّدْهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ يَا رَبَّ الْعالَمِينَ . و به روح‌القدس حمایتش کن ای پروردگار جهانیان. 6⃣ بیان رسالت امام عصر علیه السلام در قالب طلب و دعا الف_اللّٰهُمَّ اجْعَلْهُ الدَّاعِىَ إِلىٰ كِتابِكَ(خدایا او را دعوت‌کننده به کتابت) ب_وَالْقائِمَ بِدِينِكَ،(وقیام‌کننده به آئینت قرار ده) ج_ اسْتَخْلِفْهُ فِى الْأَرْضِ كَمَا اسْتَخْلَفْتَ الَّذِينَ مِنْ قَبْلِهِ،(او را جانشین خود روی زمین گردان، چنان‌که پاکان پیش از او را جانشین خویش قرار دادی،) د_ مَكِّنْ لَهُ دِينَهُ الَّذِى ارْتَضَيْتَهُ لَهُ(دینی را که برایش پسندیده‌ای به دست او پابرجا بدار) ه_أَبْدِلْهُ مِنْ بَعْدِ خَوْفِهِ أَمْناً، يَعْبُدُكَ لَايُشْرِكُ بِكَ شَيْئاً( ترسش را به امنیت تغییر ده تا با اخلاص کامل تو را بپرستد) 2پرسش مهم 1_علت ترس حضرت چیست؟ قطعا ترس حضرت به خاطر عدم شجاعت نیست بلکه ترس از نپذیرفتن هدایت توسط مردم و یا خوف کشتن حضرت توسط مخالفان قبل از ظهوربود 2_مراد از اینکه امام عصر علیه السلام شرک نمی ورزد یعنیَ چه؟ مگر قبل از ظهور، عبادت حضرت آلوده به شرک بود؟ پاسخ اینکه الف_قبل از ظهور نیز عبادت حضرت خالصانه بود اما آشکارا نبود اما بعد از ظهور بدون ترس، عبادت خدا علنی می شود ب_عدم امنیت، باعث می شود،ذهن انسان متوجه و ممحض در عبادت نباشد و مشغول به غیر عبادت مثلا دغدغه حفظ جان بشود ج_مراد اینکه امام عصر علیه السلام باعث می شود که جامعه از شرک و آلودگی پاک شود صفحه(1) حمیداکبری/صلوات https://eitaa.com/serathamed