بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : معیار رضایت خدا
✍ مقدمه:
از أثر، به مؤثر پی می بریم، درک رضایت الهی، یک امر وجدانی است که انسان در درون خود می یابد که آیا خدا از کار او رضایت دارد یا خیر؟ در این مقاله علائم آن بیان می گردد
1⃣ باید کار، بر اساس فهم صحیح وظیفه و عمل به آن باشد که با تعقل و مشورت با اهلش به دست می آید
ممکن است وظیفه استقامت و استمرار بر آن کار باشد ممکن است ترک آن(حجّت شرعی داشته باشد)
2⃣ شکر الهی در هر صورت حتی شکست ظاهری، و هیچ گاه معترض نیست
3⃣ خسته نشدن از کار
4⃣ نادم و پشیمان از رنج و تلاشی که کرده است نباشد
5⃣ صبر بر مصائب و مشکلات
6⃣ بنده هم از خدا راضی باشد
راضیة مرضیة
رضی الله عنهم و رضوا عنه
7⃣ دغدغه کسب رضایت خدا و تقوا را داشته باشد نه جلب توجه مردم
8⃣ با نگرفتن حاجت و نرسیدن به نتیجه مطلوب ظاهری، مأیوس نیست و نسبت به خالق و مخلوق عصبانی نمی گردد الهی رضا برضائک
9⃣ توکل به خدا در همه أمور و همه آنات نشانه رضایت خدا از اوست
🔟 شهادت دادن عده قابل توجهی از مؤمنين به اخلاق و رفتار إنسان و تأیید سیره عملی انسان یکی دیگر نشانه های درک رضایت الهی است
1⃣1⃣ توفیق ترک گناه و انجام اعمال خیر و نیک
2⃣1⃣ بلایای متعدد و مستمر را تجربه می کند البته نه به خاطر بی تدبیری یا بی تقوائی یا تلاش نکردن
بلایا مانند فقر، مرض، همسر و فرزندان بد،مشکلات گوناگون و پی در پی البلاء للولاء مانند حضرت ایوب و دیگر انبیاء و اولیاء الهی علیهم السلام
اللّهم وفّقنا لما تحبُّ وترضی
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم💐
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری
پاسخگوی حرم رضوی 👇
https://eitaa.com/serathamed
1402/4/25قم مقدسه
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع : موجبات بهشت
اميرالمؤمنين علیه السلام
مَن جُمِعَ فيه سِتُّ خِصالٍ ما يَدَعُ للجَنّةِ مَطْلَبا و لا عنِ النّارِ مَهْرَبا :
هر كس شش خصلت در او جمع شود، هيچ مطلوبى از بهشت و هيچ گريزى از دوزخ را وا نگذاشته است :
1⃣ مَن عَرَفَ اللّه َ فأطاعَهُ
2⃣وعَرفَ الشَّيطانَ فعَصاهُ
3⃣ و عَرفَ الحقَّ فاتَّبعَهُ
4⃣ و عَرفَ الباطلَ فاتَّقاهُ
5⃣ و عَرفَ الدُّنيا فَرفَضَها
6⃣ و عَرفَ الآخِرَةَ فطَلَبها
[. تنبيه الخواطر : 1/135.]
كسى كه خدا را بشناسد و فرمانش بَرَد، و شيطان را بشناسد و نا فرمانى اش كند، و حق را بشناسد و پيروى اش نمايد، و باطل را بشناسد و از آن بپرهيزد، و دنيا را بشناسد و دورش افكند، و آخرت را بشناسد و آن را بجويد.
✍نکات:
1⃣ گام اوّل و أساس نجات بشریت، معرفت است
2⃣ هر معرفتی، مطلوب نیست بلکه معرفت به خدا، شیطان، حقّ، باطل، دنیا و آخرت لازم است که انسان را در جاده سعادت قرار می دهد
3⃣ علم ومعرفت، کافی نیست بلکه عمل لازم است تا به سعادت و نجات برسد
4⃣ درهر شش مورد حرف عطف فاء آمده که به معنای بلافاصله هست یعنی بعد از شناخت باید بدون معطّلی إقدام وعمل کرد
5⃣ سعادت و شقاوت بین دو تقابل است
خدا و شیطان
حقّ و باطل
دنیا و آخرت
یعنی سه طرف و سه جبهه نداریم باید هر کسی وضعیت خود را تعیین موضع کند
6⃣ در واقع سه عنوان اما یک حقیقت بیشتر نیست
خدا، آخرت و حقّ یک طرف و یک حقیقت،و طرف دیگر شیطان، دنیا و باطل
7⃣ خداشناسی کافی نیست، شیطان شناسی هم لازم است چرا که اگر باطل را نشناسد گرفتار دنیا و دوری از حق و آخرت می شود
8⃣ درد و مشکل اصلی جامعه، جهل و جهان بینی غلط است، جهالت باعث، دشمنی با حق و امور دینی و أُخروی است
اللّهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمیداکبری1402/4/25قم
#بهشت_سعادت_جهنم
https://eitaa.com/serathamed
هدایت شده از معیار(صراط الحمید)
محتوای منبر شب اوّل
#مُحرّم_أشک_عزاء
کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری
پاسخگوی حرم رضوی
<معیار(صراط الحمید)>
https://eitaa.com/serathamed
#حجاب
کانال مطالب تولید شده توسط حمید اکبری پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
محتوای منبر شب دوّم
بسم الله الرحمن الرحیم
موضوع: شرح اللهم اجعل محیای محیا محمد وال محمد و مماتی ممات محمد و آل محمد
1⃣ برای سبک زندگی خوب، باید دعا کرد
2⃣ دعا و استعانت از خدا منطق قرآن است ( ایاک نستعین) ( استعینوا بالصبر والصلوة) وهمین إستعانت یکی از مصادیق حیات نبوی است.
3⃣ اللهّمَ یعنی خدا را در زندگی مقدم بداریم ( در هر کاری)
مثلاً در معامله ،مسافرت ،شغل...خدا کجای زندگی ما هست؟
اول یا بعد خدا،یا اصلا نیست وهر وقت مشکل داشتم می گویم خدا
4⃣ إجعل یعنی توحید وفقط خدا را در نظر گرفتن است اما ما نصاب توحید ( ربوبیت تشریعی را نداریم)
5⃣ إجعل یعنی توکل بر خدا
یعنی فقط از خدا می خواهیم
6⃣ محیای ( حیات من) یعنی برای هدایت از خود شروع کنم
( قوا انفسکم واهلیکم نارا) ایراد به دیگران نگیرم
7⃣ محیای یعنی اگر یک نفر حیات نبوی پیدا کند جامعه آباد میشود ( من احیی النفس کمن احیی الناس جمیعا)
8⃣ محیا محمد یعنی هدف دین ،هدایت وکمال، تربیت شدن مثل پیامبر رحمت است
یعنی الگوی من در هر چه چیزی و هر کاری پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله هست
مثلاً در نماز ( امتحنوا شیعتنا عند مواقیت الصَّلاةِ ) در همسر داری ،در پوشش وسبک زندگی، مانند پیامبر اعظم، الگو باشم
9⃣ حیات علوی و اهل بیت علیهم السلام، همان حیات نبوی ودر ادامه آن است
🔟 مماتی یعنی خوب عمل کردن کافی نیست نه فقط عمل بلکه حفظ عمل وعاقبت بخیر شدن لازم است.
1⃣1⃣محیای ومماتی یعنی ربّ ادخلنی مُدخل صدق و أخرجنی مُخرج صدق و اجعل لی من لدنک سلطانا نصیرا
2⃣1⃣ اللهم انّی اسألک... آن ادخلنی فی کل خیر ادخلت فیه محمد وال محمد وان تخرجنی اخرجت منه محمد وال محمد
فکر کنم داخل چه کارهایی شده ام واز چه کارهایی خارج می شوم ( آیا مجالس گناه اگر پیش بیاید یا فقط میگویم یک شب است، یا فقط همین یک مرتبه است،یا قلبت پاک باشد!! )
السلام علی اهل لا اله الا الله...
ثواب ۵۰ سال عبادت را دارد .زندگی باید توحیدی باشد
اللهم صلّ علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
حمید اکبری1402/3/3قم
#اللّهم_اجعل_محیای
https://eitaa.com/serathamed
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#محرم
صلی الله علیک یا اباعبدالله الحسین
https://eitaa.com/serathamed
#کربلا_جنگ_تقابلها
کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
#کربلا_جنگ_تقابلها
کانال مطالب تولید شده توسط حمیداکبری
پاسخگوی حرم رضوی
https://eitaa.com/serathamed
بسم الله الرحمن الرحیم
روضه شب سوم محرم
سخت است وقتی روضه وصف دختری باشد
حالا تصور کن به دستش هم، سری باشد
حالا تصور کن که آن سر، ماهِ خون رنگی
در هالهای از گیسویی خاکستری باشد
دختر دلش پر میکشد، بابا که میآید،
موهای شانه کردهاش در معجری باشد
ای کاش میشد بر تنش پیراهنی زیبا ...
یا لااقل پیراهن سالمتری باشد
سخت است هم شیرین زبان باشی و هم فکرت
پیش عموی تشنهی آب آوری باشد
با آنهمه چشم انتظاری باورش سخت است
سهمت از آغوش پدر تنها سری باشد
شلاق را گاهی تحمل میکند شانه
اما نه وقتی شانههای لاغری باشد
اما نه وقتی تازیانه دست ده نامرد
دور و برِ گم گشتهی بییاوری باشد
خواهرتر از او کیست؟ او که، هر که آب آورد،
چشمش به دنبال علی اصغری باشد
وای از دل زینب که باید روز و شب انگار
در پیش چشمش روضههای مادری باشد
وای از دل زینب که باید روضهاش امشب
«بابا ! مرا این بار با خود میبری؟» باشد
بابا ! مرا با خود ببر، میترسم آن بدمست
در فکر مهمانی و تشت دیگری باشد
باید بیایم با تو، در برگشت میترسم
در راه خار و سنگهای بدتری باشد
باید بیایم با تو، آخر خسته شد عمه
شاید برای او شب راحت تری باشد؟
(شاعر:قاسم صرافان )
#رقیّه_شب_سوم
https://eitaa.com/serathamed