تحلیل انتخابات ۱۴۰۳ - serrethari.mp3
5.04M
🔻سوال مخاطب از استاد:
در مورد انتخاب رئیس جمهور و انتخاب جامعه، قبلا استاد نسبت به دولت آقای روحانی فرموده بودند:
ولی فقیه جامعه رو رشد داده و جامعه دیگر به گفتمان مذاکره و وعدهی توافق با غرب اعتماد نمیکند و از گفتمان روحانی عبور کردیم!
حالا با توجه به وعدههای انتخابات رئیس جمهور منتخب و انتخاب ایشان توسط جامعه آیا نظر استاد همچنان بر رشد جامعه است؟
💠 پاسخ را بشنوید!
🎙 استاد احمد فرحانی
#انتخابات
#رئیس_جمهور
🔻گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
✥ سوال:
در مورد انتخاب رئیس جمهور و انتخاب جامعه، قبلا استاد نسبت به دولت آقای روحانی فرموده بودند:
ولی فقیه جامعه رو رشد داده و جامعه دیگر به گفتمان مذاکره و وعدهی توافق با غرب اعتماد نمیکند و از گفتمان روحانی عبور کردیم!
حالا با توجه به وعدههای انتخابات رئیس جمهور منتخب و انتخاب ایشان توسط جامعه آیا نظر استاد همچنان بر رشد جامعه است؟
✥ جواب:
در پاسخ چند نکته را عرض خواهم کرد:
○ نکتهیاول:
قطعا جامعه تعالی و رشد داشته؛ جامعه گفتمان آقای روحانی رو دیگر نمیخواست! علامت آن هم این بود که آقای پزشکیان در مناظرات میگفتند:
من دولت سوم خاتمی هستم، نه دولت سوم روحانی. حتی در ستاد خودشون هم آن بخشی از دولت روحانی رو آورد که همنوا با خاتمی بودند!
اگر قرار باشد نخبگانی صحبت کنیم، اینرو متوجه باشیم که جامعه عبور کرد از بینش، گرایش، فعل و انفعالات آقای روحانی.
○ نکتهی دوم:
جامعه بصورت مداری تحت زعامت وَلی همیشه در حال پیشرفت میباشد ولی بصورت منزلی هم پیشرفت دارد و هم پسرفت ..
بنده معتقدم حتی در دولت شهید رئیسی، این شخص معنوی و کم نظیر هم اشتباهاتی داشتیم که منشأ آن تحمیل نخبگان کج فهم و متحجر بود!
نخبگان باعث افزایش یا فرسایش، باعث تعالی یا ذلالت میشوند. به زعم بنده حتی اگر یک روزی به بدتر از دولت روحانی هم برگردیم بخاطر اشتباهیه که نخبگان ممکنه رقم بزنند.
○ نکتهی سوم:
یک اتفاق نامتعارفی داشتیم که دُگماتیسم در بعضی از زمینههای فرهنگی بود که ما تحجر به خرج دادیم، مثلا در فیلترینگ!
گفتمانی که آقای پزشکیان ارائه داد و اکثریترو با خود همراه کرد، گفتمان مذاکرهی آقای روحانی نبود، گفتمان آقای پزشکیان گفتمان اصلاحاتی بود،
یک بخشی حدود ۵ الی ۱۰ درصد از متُدِ تعاملی اصلاحات شامل مذاکره هم میشود امّا آقای پزشکیان به آن اصلاحات فرهنگی رأی آورد.
ما از آنجایی ضربه خوردیم که واقعا ضربه پذیر بودیم یعنی خطای دُگماتیسم در امور فرهنگی توسط نخبگان،
و جامعه هم همان را انتخاب کرد!
احمد فرحانی | ۱۴۰۳/۰۴/۱۸
☝️@serrethari
سِرِّثاری
🔻سوال مخاطب از استاد: در مورد انتخاب رئیس جمهور و انتخاب جامعه، قبلا استاد نسبت به دولت آقای روحان
استاد در اینجا نکتهای رو از تفسیر علامه طباطبایی و به نقل از مقام معظم رهبری بیان میکنند که:
چگونه ممکن است طرف گناه نکرده ولی گناه از نفس خودشه!؟
بیان رهبری ..👇
توبهی ما از کدام گناه است؟
گناهان دوجورند:
یک گناهی است که فقط به خود انسان ضربه وارد میکند، یک گناهی است که صدور آن از انسان به دیگران ضربه میزند.
ما یک حرکتی را انجام میدهیم، یک سخنی را میگوییم، یک راهی را میرویم، جامعه ضرر میکند، کشور ضرر میکند؛ اینجور گناهان، گناهان مهمّی است، گناهان بزرگی است.
مرحوم علّامهی طباطبائی رضواناللهعلیه در تفسیر این آیهی شریفهی سورهی نساء که:
«مآ اَصابَکَ مِن حَسَنَةٍ فَمِنَ اللهِ وَ مآ اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ» یک بیانی دارند؛ میفرمایند که:
جوامع بشری، جامعهی کشور، یک جامعهی خاصّ یک محدوده، یک هویّت مستقلّی دارد، یک هویّت وحدانی دارد غیر از هویّت افراد؛ یعنی جامعهی یک کشور با یک نگاه مثل یک انسان واحد است؛
همچنانکه در انسان واحد یک عضو ممکن است عملی انجام بدهد که بقیّهی اعضا را درگیر کند، در جامعه هم همینجور است، یک عضو ممکن است کاری بکند که همه را درگیر بکند.
حوادثی برای جامعه پیش میآید، عدّهای بیگناهند در آن حادثه؛ چطور میشود گفت که «مآ اَصابَکَ مِن سَیِّئَةٍ فَمِن نَفسِکَ»، ایشان میفرمایند:
نه، همین درست است، همین جا هم «فَمِن نَفسِکَ» است، منتها نفْس یک موجود وسیعی به نام جامعه است که یک جزئی از او گناهی کرده.
خب، اگر بنا باشد که از چنین گناهی ما پرهیز کنیم خیلی باید مراقب باشیم؛ احتیاج دارد به مراقبت، به دقّت ...
واقعاً احساس مسئولیّت کنیم، هرجا هستیم.
مقام معظم رهبری | ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
بیانات در دیدار با مسئولان نظام
☝️@serrethari
سِرِّثاری
توبهی ما از کدام گناه است؟ گناهان دوجورند: یک گناهی است که فقط به خود انسان ضربه وارد میکند، یک گ
این خطاب به ما مسئولین است، آحاد مردم مخاطب به این خطاب نیستند؛
ما مسئولین هستیم که میتوانیم کاری بکنیم که زیان آن به جامعه برسد؛
هم میتوانیم عکسش عمل کنیم، کاری کنیم که نفع آن به جامعه برسد.
مقام معظم رهبری | ۱۳۹۵/۰۳/۲۵
بیانات در دیدار با مسئولان نظام
☝️@serrethari
10.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | مقام جمع الجمعی
✥ چگونه ممکن است که سیدالشهدا در اوج عرفان و فنا فی الله بگوید: یا غیاث المستغیثین؟
این پارادوکس است!
🔺استاد احمد فرحانی
#عرفان
#امام_حسین
🔻گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
مقام جمع الجمعی ..
علت مقام جمع الجمعی، حضرت فاطمه زهرا است. حضرت فاطمه سلاماللهعلیها کوثر است و علت کثرت هستند «اللّهُمَّ صَلِّ عَلی فاطِمَةَ وَ اَبیها وَ بَعْلِها وَ بنیها بِعَدَدِ ما اَحاطَ بِه عِلْمُکَ»
مقام جمع الجمعی یعنی وقتی که شما بتوانید یک هزار نفر، یکصد هزار نفر را با هم مُوحّد فی الله و فانی فی الله کنید، نه یک نفس و دو نفس.
امام خمینی صد هزار نفر را یک دفعه فانی فی الله کرد و بعد گفت شهدا در قهقههی مستانهشان «عِنْدَ رَبِّهِمْ يُرْزَقُونَ» هستند.
مثلاً حضرت سیدالشهدا که در تفاسیر آن مضامین دعاهایی که در آخرین لحظات عمر شریفشان داشتند که اصلاً خیلی از علما در تحلیلش ماندهاند و نمیدانند چه کار کنند،
«اللّهُمَّ أَنْتَ مُتَعالِي المَكانِ عَظِيمُ الجَبَروتِ»
در اوج مضامین «إلهِى رِضًى بِقَضائِکَ تَسلِیمًا لأمْرِکَ لا مَعبودَ سِواکَ یا غِیاثَ المُستَغیثینَ» یعنی اوج عرفان، بعد سیدالشهدا اینجا بیان داشتهاند «یا غیاث المستغیثین»،
که این اصلاً پارادوکس است.
در آن اوج از کی دارد طلب کمک میکند!؟
ای فریادرس فریادرسان!
بعد استاد ما میگفت این مقام جمع الجمعی سیدالشهدا است که در اوج وحدت غافل از زن و بچه نیست.
یا مثلا در مورد مقام جمع الجمعی حضرت امیر است که در اوج عرفان توحیدی در صلاة، انگشتر هم میدهد، همه را یکسان دارد، واحد و کثیر و همه را با هم دارد!
ببینید عرفا وقتی فانی میشوند دیگر بعد از فنا حال کسی را ندارند، اما یکبار میبینید طرف به بقای بعد از فنا میرسد، او دیگر مقام جمع الجمعی است،
حضرت امام خمینی واقعاً قهرمان اسفار اربعه بود، در اوج عرفان که لحظهای غفلت نبود به ظالمان و خرابکاران میتاخت.
این جمع کردنش با عرفان یک مقدار سخت است!
احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۳۰
☝️@serrethari
دلیل محبت ..
هر کس در هر جای عالم به هر چیزی محبت داشته باشد، دلیلش سیدالشهداست!
من این را عقلی ثابت میکنم.
برای همین است که معصوم میفرمایند:
«إِنْ کُنْتَ بَاکِیاً لِشَیْءٍ فَابْکِ لِلْحُسَیْنِ بْنِ عَلِیٍّ ع»؛
یعنی پات درد گرفت برای سیدالشهدا هم گریه کن! اصلاً تیمت باخت میخواهی گریه کنی برای سیدالشهدا هم گریه کن ..
برای هر چیزی ناراحت شدی و میخواستی گریه کنی، برای سیدالشهدا هم گریه کن ..
احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۲۸
☝️@serrethari
از محرم تا غدیر ..
پیامبر اکرم (ص) فرمود:
«اگر مردم بر محبت علی بن ابیطالب اتفاق داشتند خدای بزرگ، آتش دوزخ را نمیآفرید»؛
حالا که مردم نتوانستند محب ولایت باشند، گرهی کار به دست سیدالشهدا (ع) باز میشود.
لذا از امام صادق (ع) روایت است:
«اگر یک قطره از اشک بر امام حسین در جهنم بیافتد آتش آن را خاموش میکند، به حدی که گرما و آتشی برای آن باقی نمیماند»
زیرا سیدالشهدا (ع) باب واسعه رحمه الله است؛ یعنی کوتاهترین مسیر برای ولایت مدار شدن ..
احمد فرحانی | شناخت شناسی
☝️@serrethari
مقام علی اکبر ..
سیدالشهدا یک جملهای را در مورد علی اکبر در کربلا گفتهاند که پیغمبر در مورد حضرت امیر گفته بودند؛
وقتی علی اکبر خواست به میدان بروند، این زنان داخل خیمهها دورش حلقه زدند و هی میگفتند به غربت ما رحم کن،
سیدالشهدا آمدند نهیب زدند و خطاب به زنان گفتند: علی را ول کنید، او ممسوس فی ذات الله است!
علامه شوشتری میگویند اینکه سیدالشهدا از روی مرکب افتاد و زانو به زانو رفت، این را فقط روضه نبینید، این را فقط غم نبینید.
حضرت امام ره میگوید اگر علی اکبر شهید نمیشد، امام بود و دایه خلقت را میگرفت ..
احمد فرحانی | شناخت شناسی ، ج ۲۸
☝️@serrethari
حضرت عباس شیخ احمد.mp3
3.23M
✥ انگشت حیرت آب ..
🎙استاد احمد فرحانی
🔸مکتب #فقه_الخمینی
•┈┈┈┈┈•✧؛❁؛✧•┈┈┈┈┈•
🌐 #روضه #ابوالفضل
🔻مدرسه فقهی امیرالمومنین(ع)
🆔 @feqh_alkhomeini
انسان تهِ تهش بتونه شخصیتی به بزرگی علامه طباطبایی بشه، حالا چی میشه که چنین شخصیتی با چنین آثار علمیای میگه که:
«ای کاش ایرج میرزا آن شعر خاص یا یک بیت آن شعر خود را که در وصف داغ حضرت علی اکبر (ع) سروده است را به من میداد و من المیزان را به او میدادم»
خب میدانید علامه طباطبایی اهل اغراق و گزافهگویی نبود، کم گو و دُر گو بود، چی میشه که حاضر بوده این یک بیت رو با المیزان معاوضه کنه؟
این دلیل و فلسفهای پشتشه!
اینو بعنوان نصیحت برادر دلسوزتون قبول کنید:
اگر زیارت امامی یا یک رزقی در خدمتگزاری و اشک بر اهل بیت علیهم السلام نصیبتون شد، اینو با هیچ چیز عوض نکنید .. نگید خدایا عوض این، فلان چیز رو بهم بده!
هیچی بعدش نیست، آدم طلا نمیده تا مس بخره، بلکه همه چیز رو میده تا طلا رو بگیره،
اینو بدونید بعد از زیارت اهل بیت و بعد از مجلس روضه و توسل به اهل بیت، چیزی نیست!
افضل مراتب توکل، توسل به اهل بیته!
افضل مراتب توکل، توسل به اهل بیته!
علامه طباطباییای که در اسلام شناسی و انسان شناسی جامع بوده، علامه طباطباییای که مجلس شب قدر رو بخاطر نوشتن المیزان شرکت نکرد، حالا همین علامه طباطبایی چی میشه که در محرم نعلین زیر بغل میزده و از مجلسی به مجلسی میرفته؟ چرا؟
اینکه علامهطباطبایی میگه:
«هیچ کس به هیچ مرتبهای از معنویت نرسید و گشایش و فتح بابی نکرد مگر در حرم مطهر امام حسین (ع) و یا توسل به آن حضرت»
جرعههای جانبخش، ص۲۶۳
فلسفهای پشتشه!
اینکه علامهطباطبایی میگه:
«ای کاش بنده یک مرثیه خوان حضرت سیدالشهدا علیه السلام بودم! همه سالهایی که سرگرم درس و بحث بودهام، با یک مرثیه خوانی امام حسین علیه السلام برابری نمیکند!»
روزنامه رسالت، ص۱۱
فلسفهای پشتشه!
فلسفهش اینه که:
اظهر تجلیات توحید، یک جامعهی ایمانیه که اشک این جامعهی ایمانی سیدالشهداس، بقای اسلام و رشد این جامعهی ایمانی به زیارت و توسل و مجلس روضهی سیدالشهداس ..
احمد فرحانی | فلسفه ۱۴۰۳_۱۴۰۲ ، ج ۶۰
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی