۞ شبهه:
- اصل دله! دلت پاک باشه ..
- دل آدم باید پاک باشه، ظاهر مهم نیست!
۞ پاسخ حکمی:
- ظاهر به باطن نسبت مباین به مباین نیست، بلکه نسبت کمال و نقص و وحدت در کثرت و کثرت در وحدت است.
- اخلاق نفسانیه، ظهور حقایق و سرایر باطنیه روحیه است؛ چنانچه اعمال ظاهریه، ظهور ملکات و اخلاق نفسانیه است،
و از شدّت اتصال و وحدت مقامات نفسانیه، تمام احکام باطن به ظاهر و ظاهر به باطن سرایت کند.
- از این جهت، در شریعت مطهَّره به حفظ ظاهر و صورت خیلی اهمیت داده شده است، حتی در کیفیت نشستن و برخاستن و راه رفتن و گفتگو کردن دستوراتی داده شده؛
زیرا از تمام اعمال ظاهریه، در نفس و روح ودیعههایی گذاشته میشود که روح به واسطه آنها تغییرات کلی حاصل میکند.
- اگر انسان در راه رفتن شتاب زدگی کند در روح او نیز تولید شتاب زدگی شود؛ چنانچه روح شتاب زده نیز ظاهر را شتاب زده کند.
و همین طور انسان اگر در اعمال ظاهریه وقار و سکینه و طمأنینه را اعمال کند - گرچه با تکلّف و بهخودبندی - کم کم در باطن روح، این ملکه شریفه طمأنینه و تثبّت حاصل شود.
● امام خمینی | جنود عقل و جهل ، ص ۳۷۲
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
۞ اهل معرفت گویند: دعا بر سه گونه است:
- یکی، دعای از روی استعجال،
و آن دعای عامه است. اینان چون اسیر مقاصد نفسانیه هستند، در دعا نیز شتابزده هستند که مبادا مقاصد دنیاوی یا حیوانی از آنها فوت شود.
- دیگر، دعای از روی احتمال،
و این دعای ارباب حکمت است. اینان نیز پابند مقاصد خویشند و احتمال میدهند دعا در جریان امور قضایی دخالت داشته باشد و قضای حق تعالی مقیّد به دعا باشد؛ از این جهت دعا کنند.
- سوم، دعای از روی امتثال است،
و این دعای اصحاب معارف است. آنان از اسارت نفس بیرون آمدند و برای آمال نفسانیه و لذات خویشتن لَب به دعا نگشایند.
اینان دعا را برای امتثال امر خدا میکنند. چون دعا خلوت با حق و مخاطبه با محبوب مطلق است، قیام به آن کنند.
اولیاء خدا نظرشان به دعا انقطاع به حق تعالی است، و او و مذاکره و خلوت با او را وسیله خودپرستی و خودخواهی نمیکنند؛
بلکه هر چه بخواهند برای آن است که باب مراوده با دوست را مفتوح کنند.
ما اسیران نفس و شهوت، خدا را برای خرما میخواهیم، و دوست مطلق را فدای لذات نفسانیه میکنیم،
و این از بزرگترین خطاها است.
● امام خمينی | جنود عقل و جهل ، ص ۲۷۷
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
7.06M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ | شفاعت تکوینی
من هر غلطی میتونم بکنم، بعد برم اشک بر امام حسین علیهالسلام بریزم که پاک بشه، این قطعا بی عدالتیه!
✥ شهید مطهری/عدل الهی:
- اگر کسی گمان کند تحصیل خشنودی امام حسین سهل است، فقط گریه و سینه زدن؛
و زمانی که خشنودی امام حسین حاصل گردد او در دستگاه خدا نفوذ دارد، شفاعت میکند و کارها را درست میکند،
و گناهان هرچه باشد با یک فوت از بین میرود! اینچنین تصویری از شفاعت، باطل و نادرست است.
✥ امام خمینی ره/جنود عقل وجهل:
- شفاعت در آن عالم امری جزافی نیست و از روی تناسب بین شافع و مشفوع له است.
از این جهت کسانی که از نور توحید و ولایت بیبهرهاند، ممکن نیست به نور شفاعت نائل شوند،
و اهل معاصی نیز اگر کدورت معاصی، آنها را زیاد فرا گرفته باشد، ممکن است پس از مدّتهای مدیدی به شفاعت نائل شوند.
🔺لطفا نشر بدید ..
#شفاعت | #امام_حسین
🔻گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
• نوع نادرست شفاعت؛
که به دلایل عقلی و نقلی مردود شناخته شده است این است که:
گناهکار بتواند وسیلهای برانگیزد و به توسط آن از نفوذ حکم الهی جلوگیری کند، درست همان طوری که در پارتی بازیهای اجتماعات منحطّ بشری تحقق دارد.
- بسیاری از عوام مردم،
شفاعت انبیاء و ائمه علیهم السلام را چنین میپندارند؛ میپندارند که پیغمبر اکرم و امیر المؤمنین و حضرت زهرا و ائمه اطهار خصوصا امام حسین متنفّذهایی هستند که در دستگاه خدا اعمال نفوذ میکنند، اراده خدا را تغییر میدهند و قانون را نقض میکنند.
- اگر کسی گمان کند که:
تحصیل رضا و خشنودی خدای متعال راهی دارد و تحصیل رضا و خشنودی فرضاً امام حسین راهی دیگر دارد و هر یک از این دو، جداگانه ممکن است سعادت انسان را تأمین کند،
دچار ضلالت بزرگی شده است.
- در این پندار غلط چنین گفته میشود که:
خدا با چیزهایی راضی میشود و امام حسین با چیزهایی دیگر؛ خدا با انجام دادن واجبات و ترک گناهان راضی میگردد ولی امام حسین با این کارها کاری ندارد،
رضای او در این است که مثلا برای فرزند جوانش علی اکبر گریه و یا لااقل تباکی کنیم؛ حساب امام حسین از حساب خدا جداست.
- به دنبال این، نتیجه گرفته میشود که:
تحصیل رضای خدا دشوار است، زیرا باید کارهای زیادی را انجام داد تا او راضی گردد ولی تحصیل خشنودی امام حسین سهل است، فقط گریه و سینه زدن؛
و زمانی که خشنودی امام حسین حاصل گردد او در دستگاه خدا نفوذ دارد، شفاعت میکند و کارها را درست میکند،
حساب نماز و روزه و حج و جهاد و انفاق فی سبیل الله که انجام ندادهایم همه تصفیه میشود و گناهان هرچه باشد با یک فوت از بین میرود!
- اینچنین تصویری از شفاعت؛
نه تنها باطل و نادرست است بلکه شرک در ربوبیت است و به ساحت پاک امام حسین که بزرگترین افتخارش «عبودیت» و بندگی خداست نیز اهانت است.
● شهید مطهری | عدل الهی ، ص ۲۲۵
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
سِرِّثاری
• نوع نادرست شفاعت؛ که به دلایل عقلی و نقلی مردود شناخته شده است این است که: گناهکار بتواند وسیله
• اکنون ببینیم شفاعت صحیح کدام است؟
- شفاعت صحیح که تأیید کننده قانون و حافظ نظام است و آیات و روایات زیادی از طریق شیعه و سنی وجود آن را اثبات میکند بر دو گونه است:
۱. شفاعت «رهبری» یا شفاعت «عمل»
۲. شفاعت «مغفرت» یا شفاعت «فضل»
• توضیح شفاعت «رهبری» یا «عمل»:
- گفتیم که اعمال و کردارهایی که انسان در دنیا مرتکب میگردد، در جهان دیگر تجسّم و تمثّل پیدا میکنند و حقیقت عینی آنها جلوهگر میشود.
- اکنون میافزاییم که در آخرت نه تنها اعمال، تجسم پیدا میکنند بلکه «روابط» نیز مجسم میگردد؛
روابط معنویای که در این جهان بین مردم برقرار است در آن جهان صورت عینی و ملکوتی پیدا میکنند.
- زمانی که یک انسان سبب هدایت انسانی دیگر میشود رابطه رهبری و پیروی در میان آنان در رستاخیز به صورت عینی در میآید،
- و در همین حساب است که حتی علما از کسانی که مورد تعلیم و هدایت ایشان قرار گرفتهاند #شفاعت میکنند.
- یک سلسله مرتبط و پر انشعابی بوجود میآید که گروههای کوچک به بزرگتر میپیوندند و در رأس سلسله، #حضرترسولاکرم پیشاپیش
همه میشتابد.
- علت اینکه در روایات داریم که:
#امامحسین علیهالسلام از خلق کثیری شفاعت میکند این است که در این جهان، مکتب امام حسین علیهالسلام بیش از هر مکتبی موجب احیاء دین و هدایت مردم شده است.
● شهید مطهری | عدل الهی ، ص ۲۲۵
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
• توضیح شفاعت «مغفرت» یا «فضل»:
- امکان ندارد هیچیک از جریانهای رحمت پروردگار بدون نظام انجام گیرد.
به همین دلیل مغفرت پروردگار هم باید از طریق نفوس کمّلین و ارواح بزرگ انبیاء و اولیاء به گناهکاران برسد و این لازمه نظام داشتن جهان است.
- با توجه به اینکه شفاعت همان مغفرت الهی است که وقتی به خداوند که منبع و صاحب خیرها و رحمتهاست نسبت داده میشود با نام «#مغفرت» خوانده میشود
و هنگامی که به وسائط و مجاری رحمت منسوب میگردد نام «#شفاعت» به خود میگیرد، واضح میگردد که هر شرطی برای شمول مغفرت هست برای شمول شفاعت نیز هست.
- از نظر عقلی شرط مغفرت چیزی جز قابلیت داشتن شخص برای آن نیست.
اگر کسی از رحمت خدا محروم گردد صرفا به موجب قابل نبودن خود او است نه آنکه معاذ اللّه در رحمت خدا محدودیت و ضیقی باشد.
● شهید مطهری | عدل الهی ، ص ۲۲۵
🏴 @serrethari | فلسفه خون خواهی
حب الحسین - serrethari.mp3
6.54M
🏴 پادکست | وداع زینب
- روضه:
ما اگر گریه میکنیم برای بهشت و جهنم نیست! به خدا ما ثواب نمیخوایم، ما از وقتی فهمیدیم تو رو برای ثواب کشتند، دنبال ثواب نیستیم ...
ما خودتو میخوایم🖤
آخرین وداع زینب کبری با اباعبدالله؛
با حال مناسب و در خلوت بشنوید💔
🔺«استاد احمد فرحانی»
🔻گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
هدایت شده از آرشیو سِرِّثاری
هل الدین الّا الحُب - serrethari.mp3
28.61M
🔻تبیین روایت:
«هل الدّین الّا الحُب»
- چگونه امکان دارد محبت و عشقی که یکی از فروع دین است، در روایات به تمام دین تعبیر شود؟
⏰ زمان: ۳۹:۲۷
📅 ۵ شهریور ۱۴۰۳
🎙استاد احمد فرحانی
🆔 @serrethari_archive
«اِنْکُنْتَبَاکِیاً»، ز غم شاه کربلا
در هر غمی به حکم امامِ رضا، بسوز
• مهموم همدانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | مناظره با عقل
✥ عقل، حجیّت داده به تمام ارزشهای قداستی، بعد اگر ما بخاطر آن ارزش، عقل رو کوچولو کنیم، خودشون رو زیر سوال بردیم!
- در مناظرهای عمران با استفاده از آیاتی مانند:
«فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَتَمَ وَجْهُ الله»، «وَهُوَ مَعَكُمْ أَيْنَ مَا كُنتُمْ» و «نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ»؛
از امام رضا میپرسد:
آیا خداوند در مخلوقات است یا مخلوقات در اویند؟
امام رضا در سخن خود، نسبت انسان با خداوند را به نسبت انسان با عکس منعکس شدهی او در آینه تشبیه میکند که:
آیا تو در آینه هستى یا آینه در تو؟ ...
و این حدیث یادآور سخن امام علی است که فرمود خدواند در همه جا داخل است اما با آن مخلوط نمیشود و از هیچ چیز غافل نیست و خارج از همه چیز است اما از آنها جدا نیست،
«هو معكم اينما كنتم».
🔺استاد احمد فرحانی
#امام_رضا | #مناظره | #عقل
🔻گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari
هرچی نزدیکتر روشنتر - serrethari.mp3
1.01M
📻 پادکست | هرچی نزدیکتر
🔸همانطور که در وجود عینی، هر چه رقیقهها به اعلی علّیّین نزدیکتر شوند، روشنتر شده،
و هرچه از حقیقت حق تعالی دورتر و به اسفل السافلین نزدیکتر شوند، شدت نورانیتشان کمتر میشود، در ادراکات ذهنی و شناختی هم همینجوره!
- یا امام رضا:
گنبدت ضرب المثلهای مرا تغییر داد، هرکه بامش بیش برفش نه، کبوتر بیشتر؛
هرچه به این ساحتهای مقدس نزدیکتر می شوی ، نورانیت آن بیشتر و بداهت آن بیشتر، هرچه دورتر شوی ظلمت و استدلال بیشتر.
🔺«استاد احمد فرحانی»
🔻گروه/کانال سِرِّثاری:
🌐 https://eitaa.com/joinchat/2551972113C49630cd22f
🆔 @serrethari