eitaa logo
ستاد مدارس مسجد محور کشور
7.3هزار دنبال‌کننده
417 عکس
302 ویدیو
11 فایل
سامانه ارتباط با ستاد مرکزی مدارس مسجدمحور کشور 09192515423 به علت ضیق وقت لطفا از پیگیری پیامکی خودداری فرمایید
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟡 وقتی شب شد ولی حسنک دیگر به خانه برنگشت، وقتی چوپان دروغگو به کوکب خانم ... 🔺 حکایت تغییر ذائقه، هنجار و فرهنگ جامعه ایرانی از دهه شصت و هفتاد تا کنون از زبان دکتر انوشه 🔻 این تغییرات به سوی فکر، فرهنگ و تمدن غرب مدرن در تمام جهان به وجود آمده‌ و کشور ما نیز تا حد زیادی از آن متاثر شده است. 🔻 اگر جامعه ایرانی هم کورکورانه راه و رسم زندگی غربی را در پیش گرفته و زندگی و سرنوشت خود را به چرخ‌های توسعه، علم، فناوری، ساختارها و رسانه‌های غربی بسپارد آینده‌ای جز انحطاط نخواهد داشت. ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
حجت الاسلام سید مصطفی مجتبوی.pdf
388.2K
♦️ تجربه نگاری مختصر مدرسه مسجدمحور شهید ابراهیمی شهرستان گناباد/ خراسان رضوی ♦️مدرسه مسجدمحور چیست و چه می‌کند. به روایت حجت الاسلام والمسلمین مجتبوی موسس و مدیر مجموعه ♦️ قابل استفاده محققین و علاقمندان آشنایی با مدارس مسجدمحور ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🛑 صدای بچه می‌آید! به نظرتان اینجا کجاست؟! 🔺 بچه‌ها اینجا بیشتر و بهتر از خیلی جاها درس می‌خوانند. آیا مدرسه است؟ 🔺 قرآن می‌آموزند و می‌خوانند و حفظ می‌کنند. آیا دارالقرآن است؟ 🔺 ظرف دو ماه خواندن را یاد می‌گیرند. آیا موسسه تندخوانی است؟ 🔺 انواع مهارت‌ها را فرامی‌گیرند و اشتغال و کار عملی دارند. آیا موسسه فنی و حرفه‌ای است؟ 🔺 اردوها، بازی‌ها و برنامه‌های شاد و مفرح به اضافه بسیاری از برنامه‌های فرهنگی و تربیتی دارند. آیا کانون فرهنگی است؟ 🟢 اینجا هیچ کدام نیست اما همه اینها هست. اینجا یک مدرسه مسجدمحور است. 🔸 گزارش خبرگزاری صدا و سیما از مدرسه مسجدمحور بندگی اصفهان ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟣 از چشم‌هایش بخوان هزار حدیث مفصل... 🟣 نوجوان سمنانی. شاید ۱۳ یا ۱۴ ساله. حدود چهل سال پیش. 🟣 ادبش، غیرتش، مرامش، ایمانش یا کلام فصیحش و نکات بلیغش. از کدام برایت بگویم؟ 🟣 و تو بگو او در کدام مکتب و مدرسه درس خوانده که چنین شده است؟ چرا مدارس و دانشگاه‌های ما از تربیت چنین شاگردانی عقیم‌اند؟ 🟣 او در مکتبی پرورش یافته که معنای زندگی را در مبارزه یافته و در مدرسه‌ای درس خوانده که رشد و تعالی را در سختی‌ها و انجام تکلیف‌ها جستجو می‌کند. 🔴 مکتب خمینی و مدرسه جنگ. 🟣 رشد حقیقی انسان جز با حضور در عرصه‌های واقعی زندگی به دست نمی‌آید. از همین نکته دریاب که چرا مدارس فانتزی و گلخانه‌ای کشور ما انسان‌های جامعه‌ساز تربیت نمی‌کنند. ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تا حالا کلاس متحرک دیدید؟! 🔶 اینجا یک کلاس متحرکه. یک کلاس متحرک و بزرگ. تحرکی به سرعت یک خودرو وسعتی به اندازه یک بیابان. 🔶 معلمشم یک آقاییه که از بچگی زنبوردار بوده. آقای معلم هیچ دانشگاهی درس نخونده اما داره به بهترین وجهی به بچه‌ها درس میده. 🔶 اما نه درسی که به هیچ درد زندگی بچه‌ها نمی‌خوره. یک درس واقعی. اقلیم شناسی، گیاه‌شناسی، زنبورداری و... 🔶 اینجا یک کلاس درس از یک مدرسه مسجدمحوره که بچه‌ها علاوه بر درسای معمولی فرامیگیرن. آقای کرباسچی موسس و مدیر مدرسه حضرت روح الله هم داره الگوی مدرسه مسجدمحور خودشو در قالب ساحت‌های ششگانه سند تحول توضیح میده. 🔶 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش رو نهادهای رسمی نوشتن اما اونایی که واقعا دارن اجراش می‌کنن مدارس مسجدمحورن. ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 نکته بسیار مهمی که کمتر دیده شد. 🔶 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار معلمان: باید هویت ایرانی و اسلامی و شخصیت ملی را در کودکان کشور زنده کنیم. 🔶 مساله زبان، ملیت و پرچم از مسائل اساسی و مهم است. 🔶 دانش آموز باید به ایرانی بودن خود افتخار کند که افتخار هم دارد. ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🔴 این ماجرا واقعی است: 🔺 سال‌ها پیش در روستایی دور افتاده و ایلیاتی معلّم از یک دانش‌آموز سوالی کرد امّا او نتوانست جواب دهد، همه او را تمسخر کردند. معلّم متوجّه شد که او اعتماد به نفس پایینی دارد. زنگ آخر وقتی همه رفتند معلّم، او را صدا زد و به او برگه‌ای داد که بیت شعری روی آن بود و از او خواست آن بیت شعر را حفظ کرده و با هیچ‌کس در این مورد صحبت نکند. 🔺 روز بعد، معلّم همان بیت شعر را روی تخته نوشت و به سرعت آن را پاک کرد و از بچّه‌ها خواست هر کس توانسته شعر را سریع حفظ کند، دستش را بالا ببرد. تنها کسی که دست خود را بالا برد و شعر را خواند همان دانش آموز بود. 🔺 بچّه‌ها از این که او توانسته در فرصت کم شعر را حفظ کند مات و مبهوت شدند. معلّم خواست برای او دست بزنند. معلّم هر روز این کار را تکرار می‌کرد و از بچّه‌ها می‌خواست تشویقش کنند. دیگر کسی او را مسخره نمی‌کرد و دارای اعتماد به نفس شد و احساس کرد دیگر آن شخصی که همواره او را "خِنگ" می‌نامیدند، نیست و تمام تلاش خود را می‌کرد که همیشه احساس خوبِ برتر بودن و باهوش بودن را حفظ کند. 🔺 آن سال با معدّلی خوب قبول شد. به کلاس‌های بالاتر رفت. وارد دانشگاه شد. مدرک دکترای فوق تخصص پزشکی گرفت و اکنون پدر پیوند کبد ایران لقب گرفته است. 🔺 تاثیر استاد و مربی را جدی بگیریم. 📜 خاطره‌ای از پزشک متعهد و متخصص دکتر سید علی ملک حسینی پدر پیوند کبد ایران ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🟡 گپ و گفت خودمونی حاج محمود کریمی با بچه‌های مسجد محلشون: 🟠 وقتتون رو بیهوده نگذرونید. درستون رو هم بخونید تفریحتون رو هم بکنید. 🟤 بعضی وقتا که درساتون رو متوجه نمی‌شید اگه می‌خواید زود یاد بگیرید کتاباتون رو بردارید بیاید مسجد درس بخونید. 🔴 من بارها اینو امتحان کردم که ... من تو این مسجد بزرگ شدم. با نصف این شهدایی که عکسشون رو می‌بینید گل کوچیک بازی کردم. بازی‌تون رو هم بیارید توی مسجد. ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🔴 چیستی و چرایی مدارس مسجدمحور 🔴 پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش وزارت آ و پ برگزار می‌کند: 🔴 نشست علمی و تخصصی چیستی و چرایی مدارس مسجدمحور و نقد آن ♦️ با حضور: 🔺 اعضاء هیئت علمی و کارشناسان سازمان پژوهش و برنامه ریزی و پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش 🔺 اعضاء معاونت‌های ابتدایی و متوسطه وزارت 🔺 اعضاء شورای عالی آموزش و پرورش 🔺 دفتر همکاری‌های حوزه و آموزش و پرورش 🔺 دفتر آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی 📲 لینک مجازی: https://webinar.oerp.ir/b/x93-njg-iqa-3he ✅ همچنین حضور برای عموم آزاد است. ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
نشست علمی-تخصصی دربارهٔ چرایی و چیستی مدارس مسجدمحور.MP3
50.4M
♦️ صوت کامل نشست علمی تخصصی «چیستی و چرایی مدارس مسجدمحور و نقد» آن در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش وابسته به سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی وزارت آ و پ 🟡 آقای دکتر دلبری مسئول جلسه: بنده تا کنون در این جلسات ندیده بودم وقت جلسه‌ای تمام شده باشد حتی کلی هم از زمان مقرر گذشته باشد اما افراد همچنان نشسته باشند و موضوع را دنبال کنند. ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🟡 گزارش تصویری از نشست علمی تخصصی چیستی و چرایی مدارس مسجدمحور و نقد آن 🟠 پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕯 معلم واقعی 😍😍 🕯آقاجون! اون بیت اول رو ... 🪔 معلم واقعی، همیشه معلم است. حتی اگر هشتاد و پنج سالش باشد. 🪔 برای او همه جا مدرسه و کلاس درس است. هر لحظه‌ای زمان یاد دادن و تربیت کردن است. 🪔 اهل مسجد شده‌ام جام پیاپی بفروشم... ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🔆 ساعت عملیات: روز اول 🔸 امروز تو ساعت عملیاتمون، کار واقعی بچه ها 🔹 ۱.ابتدا کولر رو کامل توضیح دادن با اجزائش 🔹 ۲.عوامل هدر رفتن آب رو در کولر های آبی گفتند 🔹 ۳.راههای جلوگیری رو گفتند در نهایت رسیدن به ساخت سایه بان 🔹 قدم به قدم با بچه ها واقعا فکر میکردیم و صحبت، حالا عملیات شروع شد، برا ساخت سایه بان کولرهای مسجد. 🔆 ساعت عملیات: روز دوم + خانواده 🔸 بچه ها بعد از مشورت با خانواده، طرح هاشون رو در گروه ها مطرح کردند تا برای سایه بان کولر آبی، به یک طرح خوب، مفید و به صرفه برسند. ♦️ نمونه‌ای از کار واقعی و تقویت تحلیل و تفکر در مدرسه مسجدمحور ادبستان آل طاها در پردیسان قم ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⛔️ باید دید! باید آماده شد! 🗿 این یک ربات نظامی است.جلوه جدیدی از به کارگیری هوش مصنوعی در ابعاد مختلف زندگی بشر امروز 🗿 رباتی که کاملا طبق برنامه عمل می‌کند.اشتباه نمی‌کند و فقط به اهداف برنامه‌ریزی شده حمله می‌کند. به حرکات مختلفش توجه کنید.کاملا شبیه حرکات دست و پای یک انسان عمل می‌کند. ⛔️ اما آمادگی برای چه؟ صرفا یک ربات نظامی با قابلیت کشتار؟ ⛔️ خیر.مسئله بسیار فراتر است. هوش مصنوعی هر روز نقش بیشتری در مدیریت جهان به دست گرفته و هزاران سرباز پنهان و البته خطرناک‌تر در اطراف ما دارد. ⛔️ هوش مصنوعی به زودی دنیای ما را کاملا تغییر خواهد داد. مثلا با ورود اینترنت اشیا، تمام حالات ما تحت نظر بوده و هوش مصنوعی ما را از خودمان بهتر خواهد شناخت. هر کدام از ما پرونده‌ای الکترونیکی خواهیم داشت که تمام جزییات زندگی و حتی حالات روحی و عصبی ما هر لحظه در آن ثبت خواهد شد. ⛔️ صاحبان این فناوری‌‌ها سعی در مدیریت انسان و جهان دارند و برای ما و آینده ما خواب‌ها دیده‌اند. 🟡 با توجه به اقتضائات دوره جدید،حفظ هویت دینی و ملی و حتی خانوادگی و سبک زندگی بومی برای همه کشورها و ملت‌ها به ویژه کشور و ملت ما بسیار سخت‌تر خواهد شد. فرزندان و دانش آموزان امروز، با چنین فردایی مواجه خواهند بود. آیا برای آن دوره آماده شده‌ایم؟ آیا نظام آموزشی کشور، فرزندان ایران و اسلام را برای آن روز آماده خواهد کرد؟ ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🇮🇷همایش کشوری به توان ما🇮🇷 💐گردهمایی🫂مراکز و تشکل های تحول دوست تعلیم و تربیت کشور 💐 ⏱ زمان: ۲۷ ، ۲۸ و ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ 📍مکان: اصفهان _ سالن دانشگاه علوم پزشکی 📍 اسکان و پذیرایی 📍 ثبت نام تا فرداشب 📲 کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق پیوست زیر 👇 📍b2n.ir/conference1402📍 ‌.................................................. 🆔@conference1402 🌐 betavanemaisf.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎁 وقتی دانش آموز بعد از سال‌ها به مدرسه برمی‌گردد. 🎁 کارآفرین نمونه در مدرسه سابقش: من چهار سال در این مدرسه فیزیک و شیمی و ریاضی و... خواندم اما آنچه که در زندگی به دردم خورد آن جمله‌ای بود که روی دیوار مدرسه نوشته شده بود. امروز ... 🎁 اما من به این آقا معلم بدهکار بودم و آن قدر گشتم تا پیدایش کردم. آن زمانی که من حتی پول نداشتم ... ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
حجت الاسلام و المسلمین دهقانی.pdf
450.2K
♦️ تجربه نگاری مختصر مدرسه مسجدمحور کار و تولید قرآن و زندگی / بیرجند _ خراسان جنوبی ♦️ تجربه‌ای نو در نظام آموزشی کشور. مدرسه چگونه بین دروس معمولی، قرآنی و انواع مهارت‌ها و تولید جمع کرده است؟ ♦️ بچه‌ها چگونه هم کار و مهارت می‌آموزند و هم در تامین مخارج تحصیل خود مشارکت می‌کنند. تولید انواع محصولات طیور، کشاورزی، دامی، آبزیان و... توسط دانش آموزان ابتدایی و دبیرستان ♦️ قابل استفاده محققین و علاقمندان آشنایی با مدارس مسجدمحور ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فاتحه‌ای بر نظام آموزشی کشور 🔴 این سخنان، وصیت نامه علمی دکتر گلشنی استاد ممتاز دانشگاه صنعتی شریف است: ♦️انیشتین می‌گوید لازم است دانشجو در کنار دانش تخصصی، شناخت از زیبایی‌ها و امور ارزشی داشته باشد و الا بیشتر شبیه یک سگ تربیت شده خواهد بود! ♦️ بعضی‌ها در این دانشگاه و بعد در آموزش و پرورش کارهای اساسی کردند و دنبال مقاله نوشتن نرفتند لذا (در ایران) ترفیع نگرفتند و بالا نرفتند اما دانشگاه پرینستون آمریکا آنها را قاپید و برد! ♦️ دانش آموخته برق شریف که بعد از لیسانس در دانشگاه‌های استنفورد و میشیگان آمریکا درس خوانده بود را اینجا استخدام نکردند و گفتند مقاله نداری! ♦️ انیشتین در لیسانس رد شد. چرا فقط لیسانس (مدرک) را ملاک قرار می‌دهید. ♦️ اگر احساس تکلیف و احساس وظیفه نسبت به برخی دانشجویان مومن و علاقمند نبود حتی یک دقیقه دیگر هم در این دانشگاه نمی‌ماندم. ♦️ طی هفت سال تعداد مقالات کشور پنج برابر شده است. آیا واردات ما یک پنجم کمتر شد؟ آیا صادرات ما یک پنجم بیشتر شد؟ این اضافه شدن مقالات چه تاثیری داشت؟ ما (دانشگاه‌ها) کجای نیازهای کشور را برطرف می‌کنیم؟! ⛔️ پانوشت: آنچه شنیدید وضعیت دانشگاه صنعتی شریف است! خودتان وضعیت سایر دانشگاه‌ها و نظام آموزشی را حدس بزنید❗️ ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
⛔️ از مدرسه تا مدرسه (۱) (قصه زندگی همه من و شما) ✍ زینب (آموزگار) ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ 🔺 سال تحصیلی ۸۹-۸۸ که من‌ کلاس پنجم‌ بودم، سال بدی بود! از آن سال به بعد، همیشه به امتحانات مدارس خاص نمونه و تیزهوشان فکر کرده‌ام و هیچ‌وقت نفهمیده‌ام که چرا این همه دانش‌آموز، باید به خاطر اینکه تعداد انگشت‌شماری نابغه می‌خواهند هر طور شده توی این جور مدرسه‌ها درس بخوانند، تحقیر شوند و هی معلم توی سرشان بزند که چرا شماها مثل آنها نیستید! 🔺 یک نفر هم پیدا نشد به معلم ما بگوید مگر همه باید مثل هم‌ باشند؟ مگر همه باید نابغه باشند؟‌ از اول هم فرو می‌کردند تو کله بچه بیچاره که برو تیزهوشان درس بخوان دکتر شو! رو چه حسابی به بچه کلاس پنجم می‌گفتند برود دکتر شود؟ کمِ کم هفت سال راه دارد این بچه تا بخواهد رنگ دانشگاه را ببیند. آن وقت از ده، یازده سالگی این طور برای زندگی‌اش تصمیم می‌گیرند. یکی نیست بگوید مگر هر نابغه‌ای باید دکتر شود؟ نابغه‌ها معلم و پرستار و مهندس و مکانیک و نقاش و نویسنده نمی‌شوند؟ هر کس دکتر نشد، یعنی که خِنگ است؟ اصلا نابغه هم‌ نه، از همان‌ اول به بچه‌ها می‌گویند شما همه‌تان باید دکتر شوید! راهَش هم فقط از میان مدرسه تیزهوشان می‌گذرد! 🔺 اصلا همه بچه‌های هم‌کلاسی من‌ نابغه و دکترهای بالقوه! من که نه نابغه بودم و نه می‌خواستم دکتر شوم چرا باید به خاطر آنها یک سال تمام توی سرم می‌زدند که چرا نمره امتحان ریاضی تیزهوشان تو مثل فلانی بیست نیست و پانزده است؟ اگر هم نمره بیست داشتم و مثلا مال امتحان جغرافیا بود، هیچ‌کس حتی یک آفرین خشک و خالی هم به من‌ نمی‌گفت و انگار باهوش کسی بود که تنها نمره‌های ریاضی‌اش بیست باشد. یکی از نوابغ از همان امتحان جغرافیا شانزده گرفت و من‌ از امتحان ریاضی شانزده می‌گرفتم. معلم به من می‌گفت تو چرا مثل فلانی بیست نمی‌گیری، ولی به فلانی نمی‌گفت نمره جغرافیای تو چرا مثل زینب بیست نیست. انصاف است این؟ 🔺 دوستی که نابغه بود و نمره‌های امتحان ریاضی و علومش همه بیست، جان به جانش می‌کردی نمی‌توانست توپ والیبال را با یک پنجه ساده از تور رد کند. من که از همان سال‌ها پنجه و ساعد می‌زدم و همه بچه‌ها برام کف می‌زدند، یک بار خانم معلم نگاهم نکرد که ببیند چه دانش‌آموز ورزشکاری دارد و اگر نابغه ریاضی نیست و نمره‌هاش شانزده و پانزده است، اقلا ورزشکار است و شاید به اندازه یک ارزن توی این کار نبوغی داشته باشد. 🔺 کلاس ما فقط چند دانش‌آموز داشت که به قول خانم معلم‌ خیلی نابغه بودند و همیشه هم ردیف اول می‌نشستند و سوگلی‌ بودند و انگار جز آنها کسی سر کلاس نبود.‌ بقیه هم‌ اگر نمره‌های دیگرشان بیست بود یا نقاشی‌ می‌کشیدند یا خط‌شان خوب بود یا مثل من ورزش می‌کردند، باهوش نبودند، چون‌ نمره‌های امتحان ریاضی و علوم و فارسی تیزهوشان‌شان بیست نبود. اگر همان امتحان ریاضی خودمان را می‌گرفتند که ما هجده و نوزده می‌شدیم. این چه اصراری بود که همه بچه‌ها سوال‌های ریاضی و علوم و فارسی امتحان تیزهوشان را جواب بدهند، حتی آنها که نمی‌خواهند توی این جور مدرسه‌ها درس بخوانند؟ فقط همان چند سوگلی نمره خوب می‌گرفتند و همان‌ها بودند که تیزهوش بودند و بقیه هم لابد کم‌هوش! ملاک سنجش هوش ما شده بود سوال‌های ریاضی امتحان تیزهوشان! 🔺 یکی از هم‌کلاسی‌هامان خیلی خوب می‌نوشت. یک بار انشایی نوشته بود درباره جوجه‌اش، که وقتی سر کلاس برامان خواند، ما همه روی میز و نیمکت ولو شده بودیم و غش‌غش می‌خندیدیم. همان‌ها که نابغه و باهوش بودند، یک جمله بی‌عیب و ایراد نمی‌توانستند بنویسند، چه برسد به انشایی که آن طور همه را بخنداند. آن وقت آن‌ها نابغه بودند، چون نمره امتحان ریاضی تیزهوشان‌شان بیست بود و بقیه بچه‌های کلاس که یکی‌شان نقاش بود و یکی خطاط و دیگری نویسنده و ورزشکار و یکی خوب قرآن می‌خواند و... هیچ‌کدام باهوش نبودند. 🔺 اصلا کاش کلمات باهوش و نابغه از دایره واژگان فارسی حذف شوند. خودشان و همه هم‌معنی‌ها و هم‌خانواده‌هاشان و هر چه بهشان ربط دارد. دلم می‌گیرد وقتی به آن سال فکر می‌کنم. چرا ما بچه‌های ده، یازده ساله با هم‌ مقایسه می‌شدیم، طوری که خودمان هم باورمان می‌شد بعضی‌ها واقعا نابغه هستند و ما علی‌رغم همه توانایی‌هایی که داشتیم، باهوش نیستیم. (ادامه در قسمت دوم) ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
⛔️ از مدرسه تا مدرسه (۲) (قصه زندگی همه من و شما) ✍ زینب (آموزگار) ۲۸ اردی‌بهشت ۱۴۰۲ 🔺 طبق یک‌ قانون نانوشته که در مدارس نمونه و تیزهوشان از هر جای دیگر لازم‌الاجراتر است، همه دانش‌آموزان رشته تجربی باید پزشک، ریاضی‌ها مهندس و انسانی‌ها هم باید وکیل بشوند! انگار هر‌کس با هر آرزویی وارد دبیرستان‌های خاص شود، محکوم است به از یاد بردن خودش و هر آرزویی که داشته. این‌ها همه ناآگاهانه اتفاق می‌افتد. برای من که این طور بود (من در دبیرستان نمونه دولتی درس خواندم). 🔺 نفهمیدم چه وقت رویای پزشک‌ شدن، جای همه رویاهای دوران کودکی و نوجوانی را گرفت و انگار زندگی من تنها وقتی معنای واقعی خودش را پیدا می‌کرد که پزشک باشم و نمی‌دانم با این کار می‌خواستم‌ چی را به کی ثابت کنم. هیچ چیز نمی‌دانستم و انگار که روی موجی نشسته باشم، فقط جلو می‌رفتم. نمی‌دانستم کجا می‌روم و می‌خواهم چه کار کنم. تمام سال‌های زندگی‌ام، تا قبل از هجده سالگی و بعد از آن، قرار بود در یک رتبه خلاصه شود که من را به دانشکده پزشکی برساند. انگار همه سال‌های زندگی‌ام هیچ و پوچ بود و هیچ‌وقت کسی از من نپرسید طی این‌ هجده سال، برای زندگی آینده‌ام چه تصمیمی گرفته‌ام. خودم هم از خودم نمی‌پرسیدم. فکر می‌کردم نباید به چیز دیگری فکر کنم جز آنچه همه می‌گفتند درست است و برایم بهتر است. 🔺 از دوران راهنمایی بچه‌ها را درس می‌دادم و در دبیرستان هم همین‌طور بود. نمی‌دانم چرا این موضوع باعث نمی‌شد آن رویای دوران نوجوانی دوباره سربردارد و شاید مسیر زندگی‌ام را عوض کند. آن روزها اوضاع طوری بود که اگر زمین هم دهان باز می‌کرد و با من حرف می‌زد، چیزی نمی‌گفت جز اینکه باید پزشک شوم. 🔺 باری، روزها گذشت و من حالا معلّم (آموزگار پایه اول) هستم. این متن هم بخشی از تکلیف پایانی دانشگاه بود، تحت عنوان کارنمای معلمی، که سال گذشته همین روزها مشغول انجام دادنش بودم. امسال اولین سال تدریسم بود، در یک دبستان پسرانه، با سی و شش پسربچه شش، هفت‌ساله که اگر نگویم از دیوار راست بالا می‌رفتند، اَقَلا از روی میز و نیمکت‌ها بالا می‌رفتند و از چهل و پنج دقیقه‌ای که سر هر کلاس بودیم، احتمالا فقط پنج، شش دقیقه پاهاشان روی زمین بود و باقی‌‌اش روی میز و نیمکت‌ها بود! 🔺 طی این یک سال سعی کرده‌ام بچه‌ها را با هم مقایسه نکنم. محمد را که ریاضی‌اش خوب است، با یوسف که نه فارسی‌اش خوب است و نه ریاضی‌اش، ولی طوری فوتبال بازی می‌کند که کسی به گرد پاش هم نمی‌رسد، مقایسه نکنم. مهدی که مثل بچه‌های کلاس سوم فارسی می‌خواند، با یاسین که همیشه از دیدن نقاشی‌هاش ذوق می‌کنم، برایم هیچ فرقی نداشته‌اند و هیچ کدام را برتر از دیگری ندانسته‌ام. 🔺 دلم می‌خواهد همه این بچه‌ها به جایی برسند که لیاقتش را دارند. محمد مهندس شود، یوسف فوتبالیست، مهدی نویسنده و یاسین هم نقاش بشود. دلم نمی‌خواهد استعدادهاشان از دست برود و بخواهند همه‌شان را یک‌جور ببینند و یک‌جور بسنجند. 🔺 چه کسی تضمین می‌کند این بچه‌ها مثل معلمشان از تبعیض و مقایسه رنج نبرند و آینده‌شان را همان طور که می‌خواهند و آرزو دارند بسازند؟ ❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است: https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329