ستاد مدارس مسجد محور کشور
🛑 تحلیل نظام آموزشی کشور (۳) 🖋 استاد اردوان مجیدی 🔰 بخش چهارم در نظام تعلیم و تربیت؛ همسو با روند
🛑 تحلیل نظام آموزشی کشور (۴)
🖋 استاد اردوان مجیدی
🔰 ضلع پنجم نظام آموزشی ؛ بخش چالشگر
📌 اما یک بخش پنجمی هم در نظام تربیت وجود دارد. و آن دغدغه مندانی هستند که آن ماموریت نظام تربیت برایشان اهمیت دارد، و برایش تلاش می کنند. فعالان تحولی نظام تربیت، و مدارس پیشرو در حوزه تربیت در ایفای آن ماموریت اصلی از این دست هستند. و در حال حاضر اغلب این مدارس پیشرو، غیر دولتی هستند.
📌 به همان دلیل بخشهای سه گانه اصلی که گفتم، مدارس دولتی عملا نمی توانند کاری خارج از قاعده الگوی برنامه درسی موجود (که هیچ تعهدی را در خود برای پاسخگوئی به ماموریت اصلی نظام تربیت نمی شناسد)، عمل کنند، برای اینکه تمام ریش و قیچی و اختیاراتشان در بخش دوم و سوم است.
📌 اینکه ما از تحول نظام تربیت در بخش غیر دولتی حرف می زنیم، به این دلیل است، وگرنه غیر دولتی بودن برای تحول از نظر من اصالت ندارد. اما در شرایط واقعی کنونی، اگر کسی بخواهد تحولی را در یک نقطه و یک مدرسه برای پاسخ دادن به ماموریت واقعی نظام تربیت ایفا کند، مجبور است الگوی غیر دولتی را انتخاب کند.
📌 بخصوص تاکید می کنم که مدارس غیر دولتی در این بخش پنجم، با مدارس غیر دولتی بخش چهارم، کاملا متفاوتند. مدارس بخش چهارم کاملا سود محورند، و انتخاب الگوی برنامه درسی آنها، مبتنی بر اصالت سود و منافع است. آنها الگوی برنامه درسیای را در مدرسه خود انتخاب می کنند، که بتواند منافع مالی بیشتری را تامین کند؛ و این الگوی برنامه درسی، در حال حاضر بر همان الگوی برنامه درسی کلیشه – کنکوری قرار گرفته است.
📌 اما مدارس غیر دولتی بخش پنجم، اصالت را به ایفای ماموریت تربیت می دهند. البته هر یک ممکن است به شکلی الگوی برنامه درسی ای را ترسیم کند، که این ماموریت را محقق کند. و هر کدام از این مدارس ممکن است روایت خود را از این موضوع داشته باشد، و تا حدی با هم متفاوت باشند. ولی مسئله همه آنها و وجه مشترکشان این است که مدرسه باید بتواند تربیت واقعی را رقم بزند، و شاگردان را برای ایفای نقش واقعی در جامعه و ساختن جامعه آینده تربیت کند.
📌 علاوه بر مدارس غیر دولتی در بخش پنجم، طیف وسیعی از فعالان تربیت، به صورت حقیقی و حقوقی هم وجود دارند که در این میدان، با همین اصالت ایفای ماموریت نظام تربیت، تلاش می کنند.
📌 به هر حال تفاوت دو بخش چهارم و پنجم، در مقایسه بین اصالت منافع شخصی، با اصالت ماموریت واقعی نظام تربیت است. بخش پنجمی ها، برخلاف بخش چهارمی ها، درگیر مشکلات متعدد مالی هستند. به همان دلیل ماهیت وجودی شان و ناسازگاری با بافت کنونی نظام تربیت. و به همین لحاظ، بخش پنجمی ها به شدت استعداد سُرخوردن به سمت بخش چهارم را دارند. بسیاری از مدارسی که در مرحله اول در بخش پنجم فعالیت کردند، پس از درگیر شدن در ناملایمات این بخش، و کشش بخش چهارم برای راحت شدن از شر این گرفتاری ها و نیز کسب منافع، به سمت بخش چهارم سُر خوردند و استحاله پیدا کردند.
📌 بر خلاف بخش چهارم که خودش را با سه بخش اصلی بافت کنونی نظام تربیت، تطبیق داده و از منافع آن استفاده کرده است، بخش پنجم، وصله ناجوری برای این بافت کنونی محسوب می شود. به همین دلیل به اشکال مختلف با آن برخورد هنجاری، قانونی، مالی و حتی فیزیکی (حذفی) می شود.
📌 حالا با این مقدمه نسبتا مفصل در مورد بافت نظام کنونی، به مسئله مسئولین و صندلی ها برگردیم.
📌 ادامه دارد...
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
♦️صحبتها و تجربههای یک مادر و مربی مسجد محور
🔺 سلام. بنده حدود سال ۹۵ با طرح مدارس مسجد محور آشنا شدم و تا حدودی چند مجموعه را از نزدیک بررسی کردم و سال ۹۸ با همراهی چند مادر دغدغمند به این نتیجه رسیدیم که خودمان برای دخترانمان یک مجموعه تشکیل دهیم و حدودا ۸ نفر بودیم و در یک مسجد شروع به فعالیت کردیم و....
🔺 در گروه سنی متفاوت از پیش دبستانی تا ششم ابتدایی
🔺 چند مربی تخصصی برای دروس و... داشتیم به همراه مادرانی که هر کدام در زمینه ای همکاری می کردند.....
🔺 گروه ما هزینه ها را در ماه نسبت به روزها و مراسم و... تقسیم بر تعداد می کردیم و بین افراد تقسیم می شد.
🔺 دخترم در طول دو سال کرونا، ۳ سال تحصیلی، کتاب درسی را خواند و کلاس های مهارتی را در مسجد داشتیم.
🔺 از اینکه دخترم فشار و استرس مدرسه را ندارد بسیار راضی هستم و خودش هم از روند کار خوشحال است.
🔺 در مورد مدرک هم اصلا دخترم را ثبت نام نکرده ام و هر سال از آموزش و پرورش تماس می گیرند و پیگیری می کنند که باید آزمون بدهید و مدرک بگیرید و....
🔺احتمالا بنده پایان کلاس۶ یا ۹ برای مدرک اقدام کنم.
🔺 من ۴ فرزند دارم
دخترم ۱۱ ساله
پسرم ۷ساله
پسرم ۴ ساله
دخترم ۲ ساله
🔺 از نظر زمان بندی واقعا شرایط خیلی سختی را پشت سر گذاشتم و به لطف خدا الان بهتر می توانم برنامه ریزی کنم
🔺 ابتداي فعالیت فقط دختر بزرگم همراه بنده بود و برای نگهداری بچهها با مسائل و مشکلات بسیار زیاد پرستار مطمئن و متدین و... پیدا کردم و از نظر مالی بعضی اوقات خیلی سخت بود و گاهی پیش می آمد که ماهیانه حدود ۳ میلیون یا بیشتر بنده هزینه می کردم...
🔺 البته این هزینه در کل خیلی زیاد نبود چون هم هزینه های اضافی نداشتیم و هم هزینه های مصرفی بسیار کاربردی و مفید بود....
🔺 برای تآمین هزینه های مناسبتی از مجموعه مدرسه در مسجد حضرت ابوالفضل علیه السلام یاد گرفتم بانی پیدا کنم...
🔺 به قول صحبت های آقای کرباسچی بزرگوار، واقعا این طرح باعث رشد و کمال مربی و خانواده و دانش آموز می شود.....
🔺 امسال شهریور پیش دبستان پسرانه داشتیم و با روش کار استاد محسنی با روانخوانی و آشنایی با حروف و... تقریبا خواندن را آموزش دادیم و الان پسرم بیشتر کلمات را می خواند.
🔺 به نظر بنده باید خانواده ها تا جایی که برایشان مقدور است از این طرح حمایت کنند چون پتانسیل بسیار خوبی است.
🔺 ببخشید خیلی طولانی شد ولی احساس کردم برای اعضای محترم گروه شاید آشنایی با یک خانواده که از نزدیک تا حدودی در جریان این طرح بودند مفید باشد.
با تشکر
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
ستاد مدارس مسجد محور کشور
🛑 تحلیل نظام آموزشی کشور (۴) 🖋 استاد اردوان مجیدی 🔰 ضلع پنجم نظام آموزشی ؛ بخش چالشگر 📌 اما یک بخ
🛑 تحلیل نظام آموزشی کشور (۵)
🖋 استاد اردوان مجیدی
🔰 صندلی های داغ یا منجمد کننده؟!
📌 در ابتدای کار گفتم که از این صندلی ها و مسئولیتها آبی گرم نمی شود. اگر بهترین و توانمندترین مسئولین را در بالای وزارت (اعم از وزیر و معاونان و روسای سازمانهای اصلی) بگذارید، نمی توانند کاری انجام دهند. چرا که آنها با صلابت بافت بخشهای سه گانه مذکور مواجهند.
📌 همانگونه که این بخشهای سه گانه، با بخش پنجم برخورد می کند و بلکه شدیدتر، با مدیرانی که متوجه صلابت بافت این سه بخش نشوند هم برخورد خواهد کرد. کما اینکه مکرر دیدیم.
📌 به همین دلیل به نظرم تلاش دوستان دغدغه مندی را که یا تمرکزشان را برای نصب مسئولین دغدغه مند و با کفایت گذاشته اند (نظیر تلاشی که دوستان در بیت الغزل در انتخاب وزیر و نظایر آن داشتند)، یا تمرکزشان را برای ترغیب مسئولین به اجرای تحول گذاشتهاند (مثلا با جلساتی که دوستان با وزیر و مسئولین برای مشاوره دادن یا پاسخگو کردن آنها برگزار می کنند، نظیر همین دو جلسه اخیر)، به جائی نخواهد رسید. نه آنکه این کارها کار بدی است. نه! بالاخره تا حدی هم تاثیر گذار است، و ممکن است چند تغییر کوچک، بواسطه این اقدامات انجام شود. باید برگزار و انجام شود. اما اتفاق اصلی تحول، در این اتصال به مسئولین واقع نمی شود.
📌 عزیزان دغدغه مندی که بر صندلیهای قرارگرفته در ترکیب بافت سه گانه مذکور نشانده می شوند، یا داغ می شوند یا منجمد! اگر بخواهند کار جدی ای در تغییر بافت نظام تربیت انجام دهند، داغ می شوند؛ می سوزند و آبرویشان هم برده می شود. و اگر انجام ندهند، بتدریج منجمد می شوند و تغییر ماهیت داده و به عضوی از همان اعضاء همراه در همان بافت سه بخشی مذکور تبدیل می شوند. این از خاصیتهای این صندلهای عجیب نظام تربیت و البته بسیاری از نظامهای دیگر است.
📌 به همین دلیل به دوستانی که قصد نشستن بر این صندلی ها را داشتند، توصیه می کردم که برای نشستن روی این صندلی ها عجله نکنید، و به آن هم خیلی دل نبندید؛ که به کسی وفا نکرده و نمی کند. به دوستانی هم که به مسئولین تکیه زده روی این صندلی ها خیلی تکیه می کردند و به عمل آنها دل می بستند هم، توصیه مشابهی داشتم. شاید توصیه جناب حافظ اینجا به ایشان این باشد که:
صحبت حُکّام ظلمتِ شبِ یلداست
نور ز خورشید جوی بو که برآید
بر درِ اربابِ بیمروّتِ دنیا
چند نشینی که خواجه کی به درآید
📌 اما چه کار باید کرد؟ اینطور که اصلا نمی شود انتظار تحولی را داشت؟ در ادامه به این سوال پاسخ می دهم. خلاصه اش در این مصرع خواجه شیراز نهفته است:
آنچه خود داشت ز بیگانه تمنا می کرد...
📌 ادامه دارد....
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🚫 یادگار امام را چگونه از بین بردند!
❌ گوشهای از علل از بین رفتن نهضت سواد آموزی
👈 رئیس جمهور وقت گفت هر چقدر بخواهید پول میدهم.
👈 گفتیم جا نداریم. گفت اجاره کنید.
👈 بین افراد پول و سکه و ... پخش شد.
👈 از آن به بعد دیگر آن حالت مردمی نهضت از بین رفت. افراد به طمع پول و سکه و استخدام آمدند.
👈 روستاییها هم دیگر خانه خود را رایگان به نهضت نمیدادند.
‼️ دولتی و پولی شدن همان و از بین رفتن همان!
‼️ پانوشت: البته قبل از آن ضربه کاریتر را زده بودند. ماموریت نهضت را فقط آموزش خواندن و نوشتن به بزرگسالان تعریف کردند. به گونهای که با پایان این مرحله، فلسفه وجودی نهضت هم از بین رفت.
👈 هر مجموعه و سازمانی با تحقق ماموریتش خواهد مرد. مگر آنکه ماموریت خود را به روزرسانی کند.
📛 آقایان به جای به روزرسانی ماموریت نهضت در عرصه علمی کشور و روزآمد کردن آن با نیازهای جدید جامعه، مرگ این یادگار بزرگ امام و انقلاب را رقم زدند!
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
ستاد مدارس مسجد محور کشور
🛑 تحلیل نظام آموزشی کشور (۵) 🖋 استاد اردوان مجیدی 🔰 صندلی های داغ یا منجمد کننده؟! 📌 در ابتدای کا
🛑 تحلیل نظام آموزشی کشور (۶)
🖋 استاد اردوان مجیدی
🔰 تکامل خود سازمانده و از درون
📌 ترکیب بخشهای در هم تنیده ساختارهای سنتی در نظامها منحصر به نظام تربیت نیست. البته دو لایه بودن ساختار نظام، یک لایه در حوزه ماهیت تربیت و برنامه درسی، و یک لایه در حوزه ساختار اجرائی و نظام عملیاتی، کار این نظام را نسبت به سایر نظامها پیچیده تر کرده است.
📌 اما به هر حال این بافتی است که در بسیاری از نظامهای ما، کما بیش وجود دارد. اما در نظام تربیت، به دلایل متعدد که ورود به آنها خارج از حوصله این متن است، استحکام و مقاومت بافت سنتی در مقابل تغییر، غلیظتر، شدیدتر و عمیق تر است، و تغییر آن نیز دشوارتر و پیچیده تر است.
📌 از منظر معماری نظامهای نهادی، تحول این نوع از بافت نظامها، با ساختار رویه ای و دستورالعملی و سند تحول و ابلاغ آن، محقق نمی شود، مگر در سطوح جزئی. در صورتی که تحول عمیقتری را نیاز داشته باشید، راه این تحول نهادی بجز از مسیر خودسازماندهی و تحول درونی اتفاق نمی افتد؛ منتهی این تحول درونی خودسازمانده باید به صورت شکل گیری یک زیستبوم در درون زیستبوم دیگر اتفاق بیفتد.
📌 یعنی وقتی یک عنصر با رویکرد جدید و البته تا حدی ناهمگون و ناساز با بافت سنتی در ساختار وارد می شود، اگر این عنصر بخواهد منابعش را از بافت سنتی دریافت و تامین کند، بدیهی است که بافت سنتی به سرعت منابع آن را قطع و آن را می خشکاند. اما اگر جریان منابع آن در همان بافت درونی به نحو مناسب خودش تامین شود، به تدریج این عنصر با سازوکارهای پشتیبانش، یک زیست بوم کوچک را در درون زیست بوم بزرگتر تشکیل می دهد، که بتدریج رشد می کند.
📌 مثلا وقتی زیست بوم عکاسی سنتی را در 20 سال قبل تصور کنید، دوربینهای عکاسی و فیلم و مراکز ظهور و چاپ عکس و ... یک زیست بوم را تشکیل داده بود. اسمش را بگذاریم زیست بوم عکاسی فتوشیمیائی! بعد از ورود برخی از عناصر عکاسی دیجیتال، نظیر دوربینهای عکاسی جدید، تا مدتها منابع این دوربینها در دسترس نبود. پرینتر مناسب آن را پیدا نمی کردید یا گران بود؛ لنز دوربین آن به سادگی قابل خرید نبود و ...
📌 اما به تدریج آن منابع در همان زیست بوم قبلی شکل گرفت، و با رشد زیست بوم عکاسی دیجیتال، زیست بوم عکاسی فتو شیمیائی جای خودش را به این زیست بوم جدید داد. جوری که الان نه فیلم عکاسی فتوشیمیائی را پیدا می کنید، و نه مرکز ظهور و چاپ آن به وفور گذشته وجود دارد. این یک تحول از درون است.
📌 یا زیست بوم خودروهای با سوخت فسیلی، در حال حاضر وجود دارد. زیست بوم خودروی الکتریکی در ایران هنوز به صورت کامل شکل نگرفته، و اگر شما این خودروها تهیه کنید، در شارژ یا تعمیرات یا تهیه لوازم و ... آن دچار مشکل می شوید.
📌 هرگز نمی توانید تصور کنید که همان پمپ بنزینهای قبلی، به مرکز شارژ خودرو تبدیل شوند. نیاز به شکل گیری نوع جدیدی از مراکز وجود دارد؛ همانگونه که در گازسوز شدن خودروها هم، پمپ گازها در همان پمپ بنزینها شکل نگرفت.
📌 به هر حال مسئله این است که شکل گیری عناصر نظام جدید، باید در شکل گیری زیست بوم خودش اتفاق بیفتد، و همانطور که انتظار ارائه شدن پمپ گاز یا مرکز شارژ برق خودرو در همین پمپ بنزینهای موجود خطا است، نمی توان انتظار داشت که زیست بوم بافت جدید نظام تربیت را بتوان با دستکاری مختصر یا مفصل همان عناصر زیست بوم نظام سنتی و در همان ساختار اجرائی و در همان ساختار نیروی انسانی، ایجاد کرد.
📌 اما مسئله مهم این است که اولا زیست بوم جدید، در درون و در کنار و در تعامل با زیست بوم قبلی شکل بگیرد. ثانیا این تعامل نه در شکل یک جنگ، بلکه در یک همزیستی مسالمت آمیز اتفاق بیفتد. شکل گیری زیست بوم خودروهای گازسوز، منجر به از بین رفتن زیست بوم خودروهای بنزینی نشد. و همینطور هم شکل گیری زیست بوم خودروهای برقی، منجر به ازبین رفتن دو زیست بوم دیگر نمی شود.
📌 البته ممکن است با افزایش خودروها در یکی از این زیست بومها، تعدادی از پمپ بنزینها یا مراکز خدمات یک زیست بوم، به تدریج به نوع زیست بوم دیگر تبدیل شود. اما این تبدیل دفعی نیست و بر اساس نیاز است. احتمالا تا دهها سال دیگر، هر سه زیست بوم بنزینی – گازوئیلی، گازسوز، و برقی، در کنار هم به صورت مسالمت آمیز فعالیت خواهند کرد.
📌 ادامه دارد...
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🖍 کشیش مصنوعی با هوش مصنوعی!
✂️ بهتازگی بالغ بر 300 نفر در کلیسای سنت پل شهر فورت آلمان حاضر شدند تا به موعظه 40 دقیقهای یک هوش مصنوعی گوش فرا دهند. این سخنرانی توسط چتبات ChatGPT تولید شده بود و از طریق چند آواتار دیجیتالی بیان شد.
✂️ به گزارش آسوشیتد پرس، هوش مصنوعی ابتدا در قالب یک مرد با ریش بلند ظاهر شد که موعظه خود را با این جمله آغاز کرد: «دوستان عزیز، مایه افتخار من است که اینجا بایستم و بهعنوان اولین هوش مصنوعی در مراسم امسال پروتستانها در آلمان برای شما سخنرانی کنم.»
✂️ این مراسم «کنگره کلیسای انجیلی آلمان» است که هر دو سال یک بار برگزار میشود و دهها هزار شرکتکننده دارد. رویداد امسال با ایده «یوناس سیمرلاین»، فیلسوف و نظریهپرداز دانشگاه وین، با کمک هوش مصنوعی برگزار شد. او ادعا میکند که 98 درصد از سخنان این مراسم توسط رایانه تولید شده بود.
✂️ سیمرلاین اذعان میکند که هوش مصنوعی را در خلق تمام جنبههای این موعظه هدایت کرده است. بااینحال، درنهایت کار به این فناوری پیشرفته سپرده شد تا از طریق دو آواتار مرد و دو آواتار زن درباره موضوعاتی مثل عبور از گذشته، غلبه بر ترس از مرگ و ازدستندادن ایمان صحبت کند.
✂️ سیمرلاین میگوید: «به هوش مصنوعی گفتم: ما در کنگره کلیسا حضور داریم و تو واعظ هستی... سخنرانیات در کلیسا چگونه خواهد بود؟» ChatGPT در پاسخ موعظهای را ارائه کرد که بسیار مناسب بهنظر میرسید.
📌 پانوشت: آیا فرزندان ما برای زندگی در محاصره هوش مصنوعی آماده شدهاند؟
❇️ کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
ستاد مدارس مسجد محور کشور
🛑 تحلیل نظام آموزشی کشور (۶) 🖋 استاد اردوان مجیدی 🔰 تکامل خود سازمانده و از درون 📌 ترکیب بخشهای
🛑 نقد نظام آموزشی کشور (۷)
🖋 استاد اردوان مجیدی
📌 دقت کنید که در این همزیستی، یک زیست بوم علیه زیست بوم دیگر نمی شورد. مسئولین نظامهای حمل و نقل، نفت، نیرو و صنعت هم، زیست بوم بنزینی – گازوئیلی را تنها راه ممکن نمی دانند و بر شکل گیری زیست بوم برقی، تهاجم نمی کنند، و با برخوردهای هنجاری، قانونی، سازمانی و مالی، جلوی رشد آن را نمی گیرند. (اتفاقی که متاسفانه در حوزه نظام تربیت می افتد!)
📌 حالا به مسئله بخشهای اصلی بافت نظام تربیت برگردیم. اگر در بافت صلب با ترکیب 3+2 بخش مذکور دقت فرمائید، راه حل را از داخل همان بخش ها در می یابید. بخش پنجم بخشی است که می تواند تحول را محقق کند. انتظار تحول از چهار بخش دیگر نمی توان داشت. اما آیا این بخش با چالشی که با چهار بخش دیگر دارد، موفق به تحول می شود؟ اینکه به نظر عملی نمی رسد!
📌 بله اگر با وضع فعلی، این بخش بخواهد در چالش با بخشهای چهارگانه دیگر عمل کند، احتمال موفقیت آن بسیار ضعیف خواهد بود. اما اگر معادلات بخشهای 3 گانه اصلی، وجود این بخش را به رسمیت شناخته، و به آن به صورت رسمی اجازه حیات بدهد چه؟
📌 اگر با ظرافت، شکل گیری زیست بوم جدید در کنار زیست بوم قبلی محقق شود، مسئله فرق خواهد کرد. به عبارت دیگر اگر در درون همان نظام تربیت و بخشهای سه گانه اصلی آن، نظام تربیت وجود بخش پنجم را هضم کرده، با آن به صورت منطقی و معقول برخورد کند، برنامه درسی شکل گرفته در آن را به رسمیت بشناسد، سازوکارهای اجرائی و نظارتی مناسب آن را در همان بخش پنجم شکل دهد، بتدریج به مدارس دولتی خود نیز اجازه دهد که در میدان برنامه درسی خلاقانه آن وارد شده و عمل کنند، و کادر مدیریت میانی متناسب با آن را نیز شکل دهد، در درون و در کنار زیست بوم تربیت کلیشه - کنکوری موجود، زیست بوم تربیت خلاقانه جدید بتدریج شکل خواهد گرفت.
📌 تا دهها سال، این دو زیست بوم در کنار هم به صورت مسالمت آمیز فعالیت خواهند کرد. بخشی از مدارس در زیست بوم سنتی، و بخشی در زیست بوم جدید حیات خواهند داشت. نظام اجرائی و عملیاتی و رویه ها برای هر دو بخش به صورت جداگانه تعریف، اِعمال و نظارت می شود. کادر متناسب برای مدیریت میانی هر دو زیست بوم هم تربیت و فعالیت می کنند. همان سه بخش اصلی، در دو زیست بوم وجود خواهند داشت. جامعه و هر یک از خانواده ها هم متناسب با شرایط و دیدگاههایشان، می توانند نظام تربیتی خود را از یکی از این دو انتخاب کنند.
📌 انتظار اینکه با اجرای چیزی مثل سند تحول، و حتی تعریف سازوکارهای اجرائی و نقشه راه، بتوان همان زیست بوم کنونی را به زیست بومی طبق آرمانهای بیان شده در سند تحول، تبدیل نمود، اصولا انتظاری بیجا، و احتمال وقوع آن نزدیک به صفر است. هرگز نمی توانید دیوان سالاری حاکم بر زیست بوم تربیت کلیشه - کنکوری سنتی را، با دستورالعملها و قوانین و مقررات و تغییر وزیر و معاونان و کادر و ... تغییر دهید. در کنار آن دیوان سالاری، و در درون آن، باید دیوان سالاری جدیدی با اقتضائات جدید، و معادلات جدید شکل بگیرد. اینگونه است که می توانید آرمانهائی که در سند تحول بیان شده است، از درون محقق کنید.
📌 و شکل گرفتن این زیست بوم جدید در درون زیست بوم سنتی قبلی، نه با شکل دستورالعملی و بخشنامه ای، بلکه تنها به صورتی خودسازمانده و نهادی، و با استفاده از انرژی فعال جامعه، قابل تحقق است. و البته در صورتی که حاکمیت و حکمرانی، شیوه درستی را برای این استفاده از انرژی و عقلانیت فعال جامعه بکار ببندد، با توجه وجود این عقل جمعی فعال و انرژی انبوه اجتماعی، شکل گیری این زیست بوم و نقشه راه آن، پیچیده، دشوار، و پر هزینه نخواهد بود.
📌 اگر در همان ترکیب نظام رسمی، اجازه داده شود که به صورت مسالمت آمیز و بدون چالش و مبارزه بین دو طیف، هم آن بخشهای سه گانه و نظام سنتی آن کار خودشان را بکنند، و هم بخش پنجم فعالیت خود را به صورت رسمی انجام دهد، و عناصر زیست بوم آن را برایش فراهم کنند، بتدریج بخش پنجم، در فضای اجتماعی خروجی های خود را نشان می دهد، و جامعه می تواند بین نظام مدرسه ای با پشتیبانی آن بخشهای 3 گانه و بخش پنجم، قدرت انتخاب داشته باشد. میزان گرایش جامعه به این طیف از یادگیری (که خود شامل رویکردهای مختلفی در مدارس مختلف و متنوع می شود)، میزان رشد آن را در گذر زمان روشن خواهد کرد. این جوهره چیزی است که ما از آن به عنوان ”مردمی سازی“ نام می بریم.
📌 ادامه دارد....
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 وقتی دانش آموزان مدارس عادی باور نمیکنند...
🟡 حال بچههای ما چطور است؟
🟡 اینجا مسجدستان است! یعنی مسجد حضرت ابوالفضل (ع). یک مدرسه مسجدمحور در تهران.
🟡 اینجا کار و درس و مهارت و ورزش و برنامههای دیگه خیلی بیشتر از یک مدرسه عادیه. اما بر خلاف خیلی جاهای دیگه حال بچهها خیلی خوبه. بچهها از بودن در اینجا لذت میبرن. میدونی چرا؟
🟡 آقای کنی مدیر مدرسه مسجدمحور:
دلیلش این است که ما اینجا با بچهها و خانواده بچهها واقعا داریم با هم زندگی میکنیم و چون زندگی واقعی است نه ساختگی، حتی سختیهایش هم برای بچهها شیرین است.
@masjedestan
🟡 برشی از مستند مسجدستان، تولید و پخش از شبکه خبر.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🛑 نقد نظام آموزشی کشور و تبیین مردمی سازی آن (۸)
🖋 استاد اردوان مجیدی
🔰 اول ببینیم مردمی سازی چه نیست!
📌 مردمی سازی، خصوصی سازی نیست.
📌 مردمی سازی، واگذاری مدارس به مردم هم نیست.
📌 مردمی سازی، با پول گرفتن از مردم و خیرین برای تامین منابع آموزش و پرورش، و احداث ساختمان و مدرسه، محقق نمی شود.
📌 مردمی سازی با تأمین هزینههای تربیت توسط خانواده ها، به شکل شهریه یا هر شکل دیگر اتفاق نمی افتد.
📌 مردمی سازی، برداشتن بخشی از بار مالی هزینه های دولت در تربیت، توسط خانوادهها در پرداخت شهریه مدارس غیر دولتی، و کم کردن تعداد شاگردان تحت پوشش آموزش رایگان نیست. این کلاه گذاشتن سر مردم است.
📌 مردمی سازی، دادن اختیار حکومت به مردم، که هر چه برخی از افراد دلشان می خواهند در راه اندازی مدرسه و تربیت انجام دهند، نیست.
📌 مردمی سازی، سیطره حکومت بر مردم و فعالان حوزه تربیت هم نیست.
📌 مردمی سازی، واگذاری دولت به بخش خصوصی، و خارج شدن دولت از امور تربیت نیست.
📌 مردمی سازی، حتی به معنای آن نیست که دولت فقط در حوزه سیاستگذاری و نظارت وارد شود، و اجرا را به مردم بسپارد.
📌 مردمی سازی، حتی فقط استفاده از الگوهای موفق تربیتی مردمی و توسعه آن در حوزه های دیگر هم نیست. این فقط یک نگاه تحقیق و توسعه ای به حوزه مردمی است.
📌 مردمی سازی، راه انداختن یک زیست بوم مستقل از نظام تربیت رسمی، و جدای از آن، هم نیست.
📌 ادامه دارد...
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🛑 نقد نظام آموزشی کشور و تبیین مردمی سازی آن (۹)
🖋 استاد اردوان مجیدی
🔰پس مردمی سازی نظام تربیت چیست؟
📌 مردمی سازی، به رسمیت شناختن فعالیتهای مردمی، است.
📌 مردمی سازی، به رسمیت شناختن نیازهای مردم است.
📌 مردمی سازی، به رسمیت شناختن انتخاب مردم است.
📌 مردمی سازی، استفاده از عقل جمعی، و خلاقیتهای مردم برای تحول نظام تربیت است.
📌 مردمی سازی، به رسمیت شناختن اجرای آن تربیت خلاقانه ارائه شده توسط مردم است.
📌 مردمی سازی، رویهمند کردن و منطقی کردن شکل فعالیت مردم است.
📌 مردمی سازی، مشارکت دادن مردم در تمام مراحل سیاستگذاری، نظارت و اجرا است؛ بدون اینکه جایگاه حاکمیتی، دچار اختلال شود.
📌 مردمی سازی، گوش دادن به حرفها و طرحها و ایده ها و دیدگاههای مردم، و میدان دادن برای تحقق آنها، در محدوده مرزهای ارزشهای ملی و حاکمیتی است.
📌 مردمی سازی، فضا سازی و زمینه سازی برای هم افزا شدن فعالیتهای پراکنده مردم و فعالان حوزه تربیت است.
📌 مردمی سازی، فضا سازی یک حرکت جهادی و انسجام دادن آن حرکت جهادی در یک بستر رسمیت یافته است.
📌 مردمی سازی، یعنی همان بخش پنجم، را به صورت قاعده مند، به رسمیت شناخته، به آنها میدان عمل داده، از آنها حمایت کرده، و شکل گیری زیست بوم آن را به صورت مستقل ولی در تعامل با زیست بوم تربیت رسمی کنونی (همان کلیشه -کنکوری)، تمهید کند.
📌 مردمی سازی، فهمیدن این است که ابرانگاره (پارادایم) متفاوتی در حال شکل گیری است، و این ابرانگاره، زیست بوم متفاوتی را شکل می دهد، و تنوع این ابرانگاره و زیست بوم آن، با اجرای یک نظام سلسله مراتبی متمرکز، امکان پذیر نیست، و تنها با درگیر کردن مردم، و خلاقیتهای آنها و تنوع دیدگاههای آنها، می توان به تنوع مورد نیاز در این ابرانگاره و زیست بوم آن پاسخ داد.
📌 وقتی نظام تربیت، با تلاش مردمی به صورت چکشی و حذفی برخورد کرده، و آن را به رسمیت نمی شناسد، نمی تواند آن را به شکلی منطقی و معقول، فهم کند و نواقص آن را تشخیص دهد، و به ارتقاء آن کمک کند، وقتی نظام تربیت به فعالیتهای مردمی میدان عمل نمی دهد، فعالان و فعالیتهای آنان را مجبور به خزیدن و پنهان شدن از چشم حاکمیت می کند، اما نمی تواند آن را متوقف کند.
📌 دو نمونه بزرگ موفق و ملموس مردمی سازی، بسیج و جهاد سازندگی است. بسیج و جهاد سازندگی، دو سازمان نیستند و نبودند. این اشتباه فهم از این دو است. شایداگر کسی به بسیج سازمان یافته امروز نگاه کند، تصور یک نهاد نظامی با قابلیت عضویت مردم را از آن داشته باشد. بله ظاهر ماجرا اینگونه است.
📌 اما برای اینکه نسبت به بسیج فهم درستی پیدا کنید، باید شکل گیری آن را در خلال جنگ تحمیلی فهم کرده باشید. باید حرکتهای خودجوش مردم در محافظت از خرمشهر و آبادان و تلاشهای آنها را مشاهده کرده باشید. اینکه هر مرد و زن و نوجوانی، در حد خودش و بضاعتهای خودش، برای محافظت از شهر، در حوزه کاری خودش، اقدامی خلاقانه و جهادی را انجام داد. و البته از منسجم شدن این تلاشها، بسیج به صورت واقعی آن شکل گرفت.
📌 تداوم شکل نهادی بسیج هم در صورت فهم و تداوم این نگاه به عملکرد و ساختار آن است. یک نگاه با ساختار نظامی سلسله مراتبی صرف به بسیج، می تواند در طول زمان، این نهاد را از آن بافت مردمی آن خارج کند.
📌 جهاد سازندگی نیز به همین صورت شکل گرفت. و بزرگترین اشتباه مدیران جمهوری اسلامی ایران در ادواری، فهم سازمانی از جهاد، و ادغام آن با وزارت کشاورزی، و هضم کردن یک نهاد خودانگیخته و فعال، در یک سازمان اداری رسمی بود. با انحلال جهاد، تا سالها تلاشهای جهادی سردرگم شد، تا بعد از دو دهنه، تلاشهای جهادی توسط مردم، و اینبار بدون حمایت، مداخله، سازماندهی و بعضا حتی اطلاع و نظارت حاکمیتی، در حال انجام است؛ البته با حجم و شدتی که اصلا قابل مقایسه با حجم و شدت تلاش جهاد سازندگی در دوران خودش نیست.
📌 ادامه دارد...
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
قرارگاه فرهنگی در جمع ائمه جمعه کشور خرداد۱۴۰۲- بخشی از سخنان.mp3
1.6M
📛 خاطرهای تلخ از غربت اسلام و انقلاب و رهبری در دانشگاه
⛔️ استاد خسروپناه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی:
⛔️ اساتید حاضر در جلسه اصلا اعتقاد نداشتند اسلام یا متفکران اسلامی هم میتوانند نظریه فرهنگی داشته باشند! همیشه همان حرفهای غربیها را درس میدادند.
⛔️ تا آخر جلسه نگفتم این نظریه از آن کیست. اول از آنها اعتراف گرفتم که آنچه بیان کردم بر اساس مبانی فلسفه علم، واقعا نظریه است بعد گفتم این نظریه از من نیست و از رهبری است. اساتید سکولار جا خوردند!
🔰 پانوشت: تا زمانی که انقلاب فرهنگی به معنی واقعی کلمه در دانشگاه رخ ندهد خروجی دانشگاه اسلامی، ایرانی و انقلابی نخواهد بود و در خدمت ملت در نخواهد آمد.
🔰 پانوشت ۲: قطعا نمیتوان منکر وجود اساتید مومن و انقلابی در دانشگاههای کشور شد اما متاسفانه جریان غالب جریان غربزده است و اساتید مومن و انقلابی نیز از حمایت برخوردار نیستند.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
اردوها.pdf
284K
🔴 امسال کجاها رفتیم 😍
۶۱ برنامه خارج از مدرسه 😍
🛑 اینا برنامههای فرهنگی، اجتماعی، خانوادگی، مهارتی و... مدرسه مسجدمحور فائق طی امساله.
🛑 انواع موزهها، انواع کارگاهها، انواع بازارها، انواع نمایشگاهها، هیئت، استخر، شهربازی، استودیو و ... بخشی از جاهایی هستن که بچهها اون جا برنامه داشتن.
🛑 بچهها در این جاها کلی آموزش دیدن و فعالیتهای مختلف واقعی و ارزشمند داشتن.
🛑 اینجا بچهها ماشینی و مصنوعی بزرگ نمیشن بلکه واقعا زندگی میکنن و زندگی واقعی رو تجربه میکنن 😍
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧨 فیلم کوتاه (پویانمایی)
🧨 نقد تمدن صنعتی غرب از دیدگاه اندیشمند ژاپنی. وی پایه نقد خود را متوجه مدرسه مدرن کرده است. چرا که کودکان در این مدارس، مانند ربات و ماشین، برنامههای از پیش آماده شده را به ترتیب طی کرده و فرصت فکر، رهایی و زندگی از آنها سلب میشود.
🧨 انسانهایی که قرار است بخشی از چرخ دندههای تمدن صنعتی جامعه مدرن باشند.
🧨 از دیدگاه وی در جامعه مدرن و غربزده، شادی واقعی وجود ندارد و از آزادی، رشد و لذت حقیقی خبری نیست و انسانها در آن، بردهای بیش نیستند.
🧨 جالب آنکه رهایی از این سازمانها و تمدن غربی دوباره از مدرسه اتفاق میافتد. آنجا که بالاخره افرادی به این خودآگاهی میرسند و مبارزه را آغاز خواهند کرد.
🧨 وی معتقد است انسانها بالاخره به این خودآگاهی خواهند رسید خود را نجات خواهند داد.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
ستاد مدارس مسجد محور کشور
🛑 نقد نظام آموزشی کشور و تبیین مردمی سازی آن (۹) 🖋 استاد اردوان مجیدی 🔰پس مردمی سازی نظام تربیت چی
🛑 نقد نظام آموزشی کشور و تبیین مردمی سازی آن (۱۰، قسمت پایانی)
🖋 استاد اردوان مجیدی
🔰 نقش نهادها و فعالان در مردم سازی
📌 تحقق مردمی سازی، با مفهومی که مطرح شد، دور از دسترس نبوده، و گمان می کنم که حتی تحقق آن چندان دشوار نباشد. سازوکاری را که در سند تحول تمدنی و نیز سه برنامه - سیاست پیشنهادی مبتنی بر آن، ارائه کرده بودم، مبتنی بر همین برداشت از مردمی سازی، و برای تحقق آن طراحی شده بود.
📌 در این سازوکار، با تمرکز بر چند نقطه گلوگاهی، با کمترین تلاش برای قانونگذاری، و کمترین منابع، بستر یک حرکت خودسازمانده ایجاد می شود. در این سازوکار، شکل گیری زیست بوم نظام تربیت جدید، در کنار زیست بوم نظام تربیت سنتی، پیش بینی و تمهید شده است.
📌 گمان می کنم بسیاری از تلاشهائی که برخی از فعالان در این حوزه در حال انجام هستند، و توانی که به صورت خودانگیخته و برای کسب رضای حق تعالی صرف این کار می کنند، اگر به صورت منطقی و مناسب، در چنین سازوکاری متمرکز شود، احتمالا بسیار بیشتر از تلاشهای مذکور تاثیرگذار خواهد بود.
📌 ادعائی بر مطلق بودن، کامل بودن و بدون نقص بودن مباحث مطرح شده ندارم. اما جا دارد نهادها و فعالان حوزه تربیت، حداقل گمان بر صحت این گفته ها برده، و با مطالعه دقیقتر متون مطرح شده، صحت این ادعا را بررسی کنند. در صورتی که این سازوکار را منطقی نمی یابند، که حداقل ایده هائی را دریافت کرده اند.
📌 در صورتی که این سازوکار را قابل تحقق، یا حتی قابل اصلاح و قابل تکامل برای تحقق می دانند، در اصلاح و تکامل آن تلاش کرده، و در تحقق آن همت گمارند. حتی اگر گمان می کنند که این سازوکار منطقی نیست، اما سازوکار منطقی دیگری را مد نظر قراردارند، و امکان طرح آن را دارند، جسارت طرح یک سازوکار منسجم نهادی را یافته، و آن را طرح و پیشنهاد کنند.
📌 سازوکار ارائه شده، یک سازوکار حاکمیتی نیست، بلکه سازوکاری نهادی است که با تلاش و هم افزائی حوزه های مختلف فعالان تحولی تعلیم و تربیت، محقق می شود. و البته حاکمیت می تواند نقش فعال خود را در این سازوکار به صورت موثر، ایفا کند.
📌 من در حد بضاعتهای اندک خود، به عنوان عذری به سوی پروردگارم، انجام وظیفه کردم. ان شاء الله با عنایت خداوند متعال و اهل بیت عترت علیهم السلام، با همت همه دغدغه مندان، تعلیم و تربیتی در شان کشور اسلامی، و در شکل گیری تمدن اسلامی، محقق شود.
والسلام – الحمد لله رب العالمین
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🖍 پشت میز محاکمه (برشی از فیلم)
📍 وقتی متفکران و نویسندگان غربی هم به سر تا پای مدارس مدرن حمله میکنند:
📍 این مدارس باعث میشوند استعداد بسیاری از بچهها هرگز کشف نشود و بچهها فکر کنند کندذهن هستند. در حالی که استعداد آنها چیز دیگری است.
📍 تاریخ و اسناد نشان میدهد این مدارس به وجود آمدند تا مردم را برای کار در کارخانجات ثروتمندان آماده کند. برای همین است که کاملا صنعتی به انسانها نگاه کرده و همه را یک جور تربیت میکنند.
📍 همه دانشمندان معتقدند انسانها با هم متفاوتند. پس چرا در این مدارس میخواهند همه را یک جور قالب بزنند. اگر یک پزشک بخواهد برای همه یک نسخه بنویسد فاجعه به بار خواهد آمد.
📍 این احتمالاً یکی از بزرگترین جنایتهایی است که در تاریخ بشر رخ داده است.
📍 مشکل از معلمان نیست. چرا که آنها در سیستمی کار میکنند که در آن حق انتخابی وجود ندارد.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥❤️🔥
عمری پدرم گفت که فرزند خلف باش
یعنی که فقط بنده سلطان نجف باش
🎊🎉🪅🎊🎉🪅🎊🪅🎉🎊🪅
گشتم همه جا، نیست کسی مثل و مثالش
میراث پیمبر صلواتیست که آلش
کس نیست به جز فاطمه و حیدر و اولاد
«با آل علی هر که در افتاد ور افتاد» ✊
🔺صابر خراسانی
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️ چیستی، چرایی و مبانی یک مدرسه مسجدمحور
🔺 ویژگی ساختارهای موجود چیست و چه بر سر جوامع آوردهاند؟
🔺 چه شد که نظام تعلیم و تربیت از نهاد دین جدا شد؟
🔺 در مدارس فعلی تفکر و تحلیل حذف شده است. چرا که فرد باید در چهارچوب از پیش تعیین شده حرکت کند و طبیعتا نباید قدرت تحلیل و تفکر داشته باشد.
🔺 ۱۵ مولفه تربیتی این مجموعه، تمرینی است برای شکوفا کردن استعدادها: اختیار، انتخاب، تفکر، حل مسئله، تجربه، مسئولیت پذیری، کار گروهی و...
🔺 اینجا همه چیز با اختیار و انتخاب خود دانش آموز است: انتخاب دروس، پیشههای عملیات، اردوها، برنامهریزیها و... همه در اختیار دانش آموزان است. این تمرینی است برای ورود او به جامعهای بزرگتر.
🔺 متربی و دانش آموز باید در هفت سال دوم زندگی یاد بگیرد انتخابهای دقیق و تشخیصهای آگاهانهای داشته باشد تا بتواند در زندگی آینده خود موفق باشد.
♦️ تولید شده در ادبستان مسجدمحور آل طه (پردیسان قم)
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 زیبایی ببینیم! 😍
📌 (قسمت اول)
📌 یک دوره آشنایی مختصر با معماری و سایر هنرهای اصیل و زیبای ایرانی در قالب آشنایی با مسجد جامع لواسان (ترکیب مسجد و مدرسه)
📌 معمار و کارشناس: مهندس فرامرز پارسی
📌 توی این فیلم علاوه بر دیدن انبوهی از زیباییها، با بسیاری از معماران و هنرمندان بزرگ ایران، اصطلاحات معماری و هنری ایرانی، و همچنین کمی با میراث معنوی اجدادی آشنا میشویم.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 زیبایی ببینیم! 😍
📌 (قسمت دوم)
📌 یک دوره آشنایی مختصر با معماری و سایر هنرهای اصیل و زیبای ایرانی در قالب آشنایی با مسجد جامع لواسان (ترکیب مسجد و مدرسه)
📌 معمار و کارشناس: مهندس فرامرز پارسی
📌 توی این فیلم علاوه بر دیدن انبوهی از زیباییها، با بسیاری از معماران و هنرمندان بزرگ ایران و همچنین اصطلاحات معماری و هنری ایرانی، کمی هم با میراث معنوی اجدادی آشنا میشویم.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🧠 ای مغز؛ برگرد!
🧨 حمله تند استاد رحیمپور ازغدی به ساختار علمی کشور و وزیر علوم:
🧨 ساختار علمی کشور ما به ریشه اموری چون آی اس آی توجهی ندارد. لذا مانند بردهای است که دارد سواری میدهد و از این کار لذت میبرد!
🧨 همین وزیر علوم فعلی در این امور بسیار آدم نفهمی است! در دولتهای گذشته هم همینها بودند. اصلا کشور دست اینهاست.
🧨 غرب با ترفندهایی مثل آی اس آی چگونه سرمایههای علمی و انسانی جهان را میبلعد.
🧨 ترفندهایی مانند آی اس آی چگونه منجر به فرار مغزها میشود.
🧨 تا خارجیها تایید نکنند ساختار علمی ما کسی را دانشمند نمیداند.
🧨 اگر این وزیر علوم را پیدا کنم ممکن است او را کتک بزنم. در همه جلسات شورای عالی انقلاب فرهنگی میآید و درست خلاف حرفهای رهبری و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی حرف میزند!
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 زیبایی ببینیم! 😍
📌 (قسمت سوم)
📌 یک دوره آشنایی مختصر با معماری و سایر هنرهای اصیل و زیبای ایرانی در قالب آشنایی با مسجد جامع لواسان (ترکیب مسجد و مدرسه)
📌 معمار و کارشناس: مهندس فرامرز پارسی
📌 توی این فیلم علاوه بر دیدن انبوهی از زیباییها، با بسیاری از معماران و هنرمندان بزرگ ایران و همچنین اصطلاحات معماری و هنری ایرانی، کمی هم با میراث معنوی اجدادی آشنا میشویم.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📛 شما هم ناراضی هستی؟! 🤦♂
🛑 این آقا، مسعود پزشکیان است. وی سالها در این این مملکت وزیر و نماینده و نائب رئیس مجلس و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و... بوده و هست.
🛑 حرفای وی فقط یک معنا دارد:
نظام آموزشی ما از همه نظر یک فاجعه است و عامل تباهی سرمایه انسانی، نسل و فرزندان ماست.
🛑 جالب است که وزاری سابق آموزش و پرورش، معاونین، کارشناسان، اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی و خلاصه همه مسئولین سابق و لاحق با انواع گرایشهای فکری و سیاسی نیز، مواضع مشابهی دارند.
🧨 اکنون سوال این است که اگر همه شما ناراضی و منتقد و حمله کننده هستید پس مسبب وضع موجود کیست؟ چرا همگی به جای پاسخگویی فرار رو به جلو میکنید؟!
📛 چه کسی نظام آموزشی کشور را گردن میگیرد؟!
📛 پزشکیان:
نظام آموزشی باید پنج مهارت را به افراد بیاموزد: کار تیمی، حل مسئله، مدیریت، ساختارسازی، ارتباطات
📛 اکثر افرادی که تربیت میکنیم صرفا محفوظات ذهنی دارند. ما هیچ یک از این مهارتها را به دانش آموزانمان یاد نمیدهیم.
📛 وقتی با مشکلی برخورد میکنند نمیدانند چگونه باید مشکل را حل کنند. لذا قهر میکنند و میروند.
📛 مدارس ما غیرعادلانه هستند و اکثر مدارج و جایگاههای برتر از آن ثروتمندان و دانش آموزان غیرانتفاعی است.
📛 محتوا و بسته آموزشی ما هم مناسب نیست.
📛 افراد بعد از سالها آموزش و گرفتن دیپلم، حتی یک نامه نوشتن بلد نیستند. درس خواندهاند اما کاری از آنها برنمیآید.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 زیبایی ببینیم! 😍
📌 (قسمت آخر)
📌 یک دوره آشنایی مختصر با معماری و سایر هنرهای اصیل و زیبای ایرانی در قالب آشنایی با مسجد جامع لواسان (ترکیب مسجد و مدرسه)
📌 معمار و کارشناس: مهندس فرامرز پارسی
📌 توی این فیلم علاوه بر دیدن انبوهی از زیباییها، با بسیاری از معماران و هنرمندان بزرگ ایران و همچنین اصطلاحات معماری و هنری ایرانی، کمی هم با میراث معنوی اجدادی آشنا میشویم.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329
🔥 آزمایش هیولا 🔥
☄ یکی از وحشتناکترین و غیراخلاقیترین آزمایشهای انجام شده در تاریخ مربوط به پژوهشی است که روی ۲۲ بچه یتیم انجام شده است.
☄ در سال ۱۹۳۹، «وندل جانسون» استاد دانشگاه آیووا در آمریکا، آزمایشی را با حضور ۲۲ کودک یتیم اهل داونپورت آیووا انجام داد. سرپرست آزمایش، این کودکان را به دو گروه تقسیم کرد.
☄ همه این بچهها از نظر مهارتهای تکلم یکسان بودند. وقتی بچههای گروه اول حرف میزدند، تشویق میشدند که چقدر شیوا و روان صحبت میکنید.
☄ اما وقتی بچههای گروه دوم حرف میزدند، اگر کوچکترین تپقی میزدند یا مکث میکردند، بهشدت سرزنش و تحقیر میشدند.
☄ بعد از مدتی، همه بچههای گروه دوم که از نظر تکلم و گفتار در ابتدا کاملا شبیه به گروه اول بودند، متاسفانه دچار مشکلات تکلم حاد شدند و تا بزرگ سالی هم قادر به روان صحبتکردن نبودند.
☄ این آزمایش «مطالعه هیولا» نامیده شد زیرا برخی از هم ردههای «جانسون» از این که او برای تأیید یک فرضیه یتیم ها را آزمایش میکند وحشتزده شدند و او را هیولا نامیدند.
☄ درباره این آزمایش، باید توجه کنیم که احساس امنیت و آسودگی خاطر در واقع اطمینانی است که من میتوانم به خود و تواناییهایم داشته باشم. این مسئله ارتباط زیادی با حس اعتمادبهنفس دارد.
☄ وقتی والدین به کودکان خود اعتماد میکنند، بچهها هم میتوانند به خودشان اعتماد کنند. والدین و معلمان با رفتار صحیح میتوانند موجب پدید آمدن اعتماد به نفس و رشد شخصیت و استعدادهای وی بشوند.
❇️ اینجا کانال رسمی ستاد مدارس مسجدمحور کشور است:
https://eitaa.com/joinchat/3942449329C0d3812e329