#مبعث_سرود
برکات حق به ما نازل شد
نقشه خصم خدا باطل شد
شب بعثت نبی خاتم
آرزوهای علی حاصل شد
یا محمد مددی یا احمد
تو که نور بصری یا احمد
تو امید بشری یا احمد
صاحب خلق عظیمت گویند
توز انبیا سری یا احمد
یا محمد مددی یا احمد
شب شب بعثت احمد باشد
آنکه از خلق سرآمد باشد
چه شود طلوع فجر فردا
فرج آلمحمد باشد
یا محمد مددی یا احمد
چه مقامی حق به احمد داده
زوجودش دو جهان آباده
شب عید است و شب شور و شعف
دل حیدر و خدیجه شاده
یا محمد مددی یا احمد
شب بعثت ز ولی میگویم
مدح آن نور جلی می گویم
تا شود شاد دل پیغمبر
یا علی و یا علی می گویم
یا محمد مددی یا حیدر
این دو تن که ناظر و منظورند
نبری گمان که از هم دورند
جانشین است علی بعد نبی
روشنی دل و از یک نورند
یا محمد مددی یا حیدر
#محمد_خرمفر
♡
🔸دعای شروع:
دعای شروع، به عنوان رکن اصلی مقدمه
خوانده میشود و هدف از آن استمداد از
خدا، همراهی مستمع و به نوعی اعلام
شروع جلسه است. دعای شروع باید
متناسب با محتوای مدح با موضوع جلسه
باشد.
برای مثال در میلاد امام زمان(عج) با (( یا
رب الحجه اشف صدر الحجه بظهور
الحجه)) شروع شود.
تنوع متناسب با محتوا، در دعای ابتدای
جلسه به وزانت در اجرا و همچنین به
زیبایی و طراوت خواندن کمک شایانی
میکند.
♡
♡
🔸سرود ابتدایی:
در مورد سرود ابتدایی باید بگوییم که
روان بودن شعر و سادگی در آهنگ از
مؤلفهای اصلی آن هستند. استفاده از
اشعار دشواری که هم مشکل فهمیده
میشوند و هم گاهی ادای کلماتشان
سخت است، در سرود ابتدایی یک ضعف
بزرگ به شمار میآید.
انتخاب شعری که محتوایی متناسب با
معارف و جایگاه رفیع اهل بیت دارد و در
عین حال زبان شعری آن ساده و روان
است از هنرمندی مداح محسوب میشود.
♡
♡
🔸مدح خوانی:
مدح خوانی از اهمیت فوق العادهای
برخوردار است. مدح خوانی از ارکان اصلی
مداحی است که انتخاب و اجرای آن
دانش، توانایی و مهارت خاصی را میطلبد.
هنر مداح در قسمت مدح خوانی این است
که به اصطلاح شعر را جا بیندازد!
جا انداختن، یعنی ارتباط عمیق مستمع با
شعر. به این معنا که مخاطب با دل و جان
به فضای شعر ورود پیدا کند و به ارتباط
معنوی و قلبی با مداح برسد.
در اینجا باید دقت داشت که ابیات نباید
طولانی شود و باید از اوج و فرودهای
فراوان و افراط در پرورش کلامی ابیات
پرهیز کرد.
♡
♡
🔸سرود پایانی:
در سرود پایانی باید حضور مستمع در اجرا
و خواندن به اوج برسد. در سرود پایانی
شاهد تنوع بیشتری از لحاظ آهنگین
بودن، اوج و فرود داشتن و تندی و کندی
در آهنگ نسبت به سرود ابتدایی هستیم.
باید توجه داشت که در این مرحله یک بند
ابتدایی باید توسط مداح طوری ارائه شود
که مستمع حفظ کرده و همراهی نماید.
♡