🔸️فهم روایات کار آسانی نیست
🔸️آیا امیرالمومنین در نهج البلاغه حکومت خلفاء قبل از خود را مورد رضایت خداوند میدانست؟!
فِي نَهْجِ اَلْبَلاَغَةِ قَالَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ: إِنَّهُ بَايَعَنِي اَلْقَوْمُ اَلَّذِينَ بَايَعُوا أَبَا بَكْرٍ وَ عُمَرَ وَ عُثْمَانَ عَلَى مَا بَايَعُوهُمْ عَلَيْهِ فَلَمْ يَكُنْ لِلشَّاهِدِ أَنْ يَخْتَارَ وَ لاَ لِلْغَائِبِ أَنْ يَرُدَّ إِنَّمَا اَلشُّورَى لِلْمُهَاجِرِينَ وَ اَلْأَنْصَارِ فَإِنِ اِجْتَمَعُوا عَلَى رَجُلٍ وَ سَمَّوْهُ إِمَاماً كَانَ ذَلِكَ لِلَّهِ رِضًا، فَإِنْ خَرَجَ مِنْ أَمْرِهِمْ خَارِجٌ بِطَعْنٍ أَوْ بِدْعَةٍ رَدُّوهُ إِلَى مَا خَرَجَ مِنْهُ فَإِنْ أَبَى قَاتَلُوهُ عَلَى اِتِّبَاعِهِ غَيْرَ سَبِيلِ اَلْمُؤْمِنِينَ وَ وَلاَّهُ اَللَّهُ مَا تَوَلَّى
همان کسانى که با ابوبکر و عمر و عثمان بيعت کردند با همان شرايط با من بيعت نمودند، بنابراين نه حاضران اختيار فسخ يا مخالفت با آن را دارند و نه کسى که غايب بوده حق رد کردن آن را دارد. شورا تنها از آنِ مهاجران و انصار است، هرگاه همگى کسى را برگزيدند و امامش ناميدند، خداوند از او راضى و خشنود است; بنابراين اگر کسى از فرمان آنها با بدگويى يا بدعتى خارج گردد، مسلمانان او را به جاى خود باز مى گردانند، و اگر امتناع ورزد، با او پيکار مى کنند، چرا که از غير مسير مؤمنان تبعيت کرده و خدا او را در بيراهه رها مى سازد
🔹️این روایت در فرض صحت سند
حمل بر مجادله طبق مبنای خصم میشود
#حدیث
🔸️مُرجِفُون (کسانی که اراجیف و سخنان بی پایه میگویند)
الأحزاب
لَّئِن لَّمْ يَنتَهِ الْمُنَافِقُونَ وَالَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ وَالْمُرْجِفُونَ فِي الْمَدِينَةِ لَنُغْرِيَنَّكَ بِهِمْ ثُمَّ لَا يُجَاوِرُونَكَ فِيهَا إِلَّا قَلِيلًا
ﺍﮔﺮ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ﻭ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺩﻝ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺑﻴﻤﺎﺭﻱ [ ﺿﻌﻒ ﺍﻳﻤﺎﻥ ] ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﺎﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﻣﺪﻳﻨﻪ ﺷﺎﻳﻌﻪ ﻫﺎﻱ ﺩﺭﻭﻍ ﻭ ﺩﻟﻬﺮﻩ ﺁﻭﺭ ﭘﺨﺶ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ [ ﺍﺯ ﺭﻓﺘﺎﺭ ﺯﺷﺘﺸﺎﻥ ]ﺑﺎﺯ ﻧﺎﻳﺴﺘﻨﺪ ، ﺗﻮ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺿﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﻣﻰ ﺍﻧﮕﻴﺰﻳﻢ [ ﻛﻪ ﻳﺎ ﺗﺒﻌﻴﺪﺷﺎﻥ ﻛﻨﻲ ﻳﺎ ﺑﺎ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺠﻨﮕﻲ ] ، ﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﺩﺭ ﺍﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﺟﺰ ﺍﻧﺪﻛﻲ [ ﻛﻪ ﺧﺎﻟﺺ ﻭ ﭘﺎﻙ ﻫﺴﺘﻨﺪ ] ﺩﺭ ﻛﻨﺎﺭ ﺗﻮ ﻧﺨﻮﺍﻫﻨﺪ ﻣﺎﻧﺪ .(٦٠)
#قرآن
🔸️حجیت خبر واحد
یکی از مباحث پرچالش علم اصول فقه بحث حجیت خبر واحد است
شاید برای هیچ فرد عادی شبهه نباشد که خبرواحد ثقه در امور روزمره حجت است
پس چرا نباید در امور شرعی حجت باشد؟!
شاید خبرواحد ثقه را عرف مردم در امور مهم حجت ندانند
خلاصه این بحث در اصول سر دراز دارد
القصه مشهور علماء خبرواحدثقه را حجت میدانند و اگر حجت ندانند عمده ی روایات را باید کنار بگذارند
غرضم این است که اگر به عالمی بگویی
یک آیه یا روایت برای حجیت خبر واحدی که تقریبا همه قبول دارند بیاور که اشکالی به آن وارد نباشد
شاید نتواند اجابت کند
شیخ انصاری به بیشتر آیات و روایات برای حجیت خبر واحد اشکال میکند
حالا این را با بحث ولایت فقیه مقایسه کنید
الکلام الکلام
همان حرفها اینجا هم هست
یعنی علماء در بیشتر ادله اشکالاتی دارند اما نهایتا از امام گرفته تا خاندان شیرازی
ولایت فقیه را میپذیرند
🔸️رد جانشینی علی بن الی طالب
کلماتی در روایات داریم که دلالت بر ولایت امیرالمومنین بعداز رسول الله میکند
خلیفه،ولی،قاضی،حاکم،حجت،وارث و...
همین کلمات برای اثبات ولایت فقیه عادل بعداز امام به کار رفته
بسیاری از اشکالتی که در دلالت ادله ولایت فقیه وارد شده را میتوان در ادله ولایت امام معصوم تکرار کرد
لکن عمده این اشکالات بی اساس است
بلبل و گل همه دم همنفسانند «حزین»
بینوا من که جدا ماندهام از دلبر خویش
حزین لاهیجی
هدایت شده از فرزند ایران
3.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💬 این پیامِ فرماندهی خط مقدمِ ایران است!
#فرزند_ایران 🇮🇷
تلگرام | اینستاگرام | روبیکا | ایتا | بله |سروش | شاد | توییتر | ویسگون | آپارات | یوتیوب
🇮🇷 @farzandeIRAN_ir
ما و مجنون همسفر بودیم در صحرای عشق
او به مقصدها رسید و ما هنوز آواره ایم...
🔸️تحصیل زن:
مدتی است بعضی از افراد تحصیل زنان را مورد هجمه قرار داده و آن را درست نمیدانند
میگویند ازدواج خانم ها به تاخیر افتاده و این آسیب زا است
این حرف مقداری درست و مقداری نادرست است
بخشی که صحیح نیست این است که علم و تحصیل فی نفسه ممدوح است
آن افرادی که در زندگی تمام ابعاد را جلو نبرده و تک بعدی جلو رفته باشند احساس خسران میکنند
اینکه شخصی ازدواج نکرد
و در این بُعد زندگی آسیب دید
سبب نمیشود در بُعد دیگری که جلو رفته شک کند وحُسن آن را زیرسوال ببرد