🔸️مسجد ضرار
التوبة
وَالَّذِينَ اتَّخَذُوا مَسْجِدًا ضِرَارًا وَكُفْرًا وَتَفْرِيقًا بَيْنَ الْمُؤْمِنِينَ وَإِرْصَادًا لِّمَنْ حَارَبَ اللَّهَ وَرَسُولَهُ مِن قَبْلُ وَلَيَحْلِفُنَّ إِنْ أَرَدْنَا إِلَّا الْحُسْنَىٰ وَاللَّهُ يَشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكَاذِبُونَ
ﻭ [ ﺍﺯ ﻣﻨﺎﻓﻘﺎﻥ ] ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﻛﻪ ﺑﺮ ﭘﺎﻳﻪ ﺩﻭﺭﻭﻳﻲ ﻭ ﻧﻔﺎﻕ ، ﻣﺴﺠﺪﻱ ﺳﺎﺧﺘﻨﺪ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺳﻴﺐ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﻭ ﺗﺮﻭﻳﺞ ﻛﻔﺮ ﻭ ﺗﻔﺮﻗﻪ ﺍﻓﻜﻨﻲ ﻣﻴﺎﻥ ﻣﺆﻣﻨﺎﻥ ﻭ ﻛﻤﻴﻦ ﮔﺎﻫﻲ ﺑﺮﺍﻱ [ ﮔﺮﺩﺁﻣﺪﻥ ] ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﭘﻴﺶ ﺍﺯ ﺍﻳﻦ ﺑﺎ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺵ ﺟﻨﮕﻴﺪﻩ ﺑﻮﺩﻧﺪ ، ﺳﻮﮔﻨﺪ ﺳﺨﺖ ﻣﻰ ﺧﻮﺭﻧﺪ ﻛﻪ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺳﺎﺧﺘﻦ ﺍﻳﻦ ﻣﺴﺠﺪ ﺟﺰ ﺧﻮﺑﻲ [ ﻭ ﺧﺪﻣﺖ ]ﻗﺼﺪﻱ ﻧﺪﺍﺷﺘﻴﻢ ، ﻭﻟﻲ ﺧﺪﺍ ﮔﻮﺍﻫﻲ ﻣﻰ ﺩﻫﺪ ﻛﻪ ﺑﻲ ﺗﺮﺩﻳﺪ ﺁﻧﺎﻥ ﺩﺭﻭﻏﮕﻮﻳﻨﺪ .(١٠٧)
ویژگی ها:
ضرر
کفر
تفرقه
محل اجتماع دشمنان خدا و رسول
#قرآن
🔸️تفرقه:
امیرالمومنین در جنگ صفین فرمودند
إِنَّكُمْ لَعَلَى حَقٍّ وَ إِنَّهُمْ لَعَلَى بَاطِلٍ فَلاَ يَكُونَنَّ اَلْقَوْمُ عَلَى بَاطِلِهِمْ اِجْتَمَعُوا عَلَيْهِ وَ تَفَرَّقُونَ عَنْ حَقِّكُمْ حَتَّى يَغْلِبَ بَاطِلُهُمْ حَقَّكُمْ
شما برحق وآنها برباطلند
نکند آنها بر باطل اجتماع داشته و شما در حق اختلاف و تفرقه داشته باشید
اگر اینطور شود باطل آنها بر حق شما غلبه میکند
#حدیث
#وحدت
🔸️تحجر یا اباحه گری
مشکل سپاه امیرالمومنین متحجرین و خوارج بودن
اما مشکل زمانه ی امام حسین اباحه گری بود
مکه و مدینه پر شد از رقاصه
به مرور
بیشتر فقهای مکتب خلفا خود اهل غنا و طرب شدند
اگر کسی با متظاهرین به منکر برخورد میکرد متهم بود به تحجر
شاید روش ناهیان از منکر غلط بوده باشد اما شخص اباحه گر که آنها را به تحجر متهم میکند خود مبتلا به دو انحراف شده
یکی اباحه گری و دیگر تحجر در درک غیرت دینی فرد منتقد
فرد اباحه گری که در عصر ما دیگران را به تحجر متهم میکند
خود هم متحجر است و هم اباحه گر
اگر تحجر نداشت به دیگران برچسب نمیزد
برادران دینی خود را تحقیر نمیکرد
چه خوب گفت پروین اعتصامی
سیر، یک روز طعنه زد به پیاز
که تو مسکین چقدر بد بوئی
#اباحه_گری
امیرالمومنین
مَنْ نَامَ عَنْ نُصْرَةِ وَلِيِّهِ اِنْتَبَهَ بِوَطْأَةِ عَدُوِّهِ .
هرکس هنگام یاری ولی خدا در خواب باشد
با لگد دشمن بیدار خواهد شد
#حدیث
🔸️کتاب خصال شیخ صدوق
صَافِحْ عَدُوَّكَ وَ إِنْ كَرِهَ
فَإِنَّهُ مِمَّا أَمَرَ اَللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ عِبَادَهُ يَقُولُ اِدْفَعْ بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ فَإِذَا اَلَّذِي بَيْنَكَ وَ بَيْنَهُ عَدٰاوَةٌ كَأَنَّهُ وَلِيٌّ حَمِيمٌ `وَ مٰا يُلَقّٰاهٰا إِلاَّ اَلَّذِينَ صَبَرُوا وَ مٰا يُلَقّٰاهٰا إِلاّٰ ذُو حَظٍّ عَظِيمٍ .
چون با برادرانتان ديدار نماييد، مصافحه كنيد،و خوشرويى نشان دهيد،از يك ديگر كه جدا مىشويد گناهى برايتان باقى نمىماند.حتى با دشمنت مصافحه كن گر چه او نخواهد،زيرا مصافحه از كارهايى است كه خدا بندگانش را به آن دستور داده،و مىفرمايد: «اى رسول ما،تو آزار و بديهاى امّت را به وجه احسن پاسخ بده»
#حدیث
🔸️حدیث زیبایی از خصال شیخ صدوق
امير المؤمنين عليه السّلام فرمود حكيمان در روزگاران گذشته ميگفتند كه رفت و آمد بدر خانهها براى ده چيز شايسته است.
اولش خانۀ خداى عز و جل است كه بايد براى اداى مناسك حج و قيام بحق الهى و بجاى آوردن فريضۀ دينى باشد.
دوم در بارۀ پادشاهانى كه فرمانبرداريشان بفرمانبردارى خدا پيوند است و حقشان واجب و سودشان بزرگ و زيانشان سخت است.
سوم در خانۀ دانشمندانى كه دانش دين و دنيا از آنان استفاده مىشود.
چهارم در خانۀ اهل جود و بخشش كه اموال خود را براى نيكنامى و اميد پاداش در عالم آخرت بديگران ميدهند.
پنجم در خانۀ كمخردانى كه در پيش آمدها نياز بآنان افتد و در نيازمنديها بآنان پناه برده شود.
ششم در خانۀ اشرافى كه مرد مرا بآنان راه است تا از بخشش و مردانگى.و رفع نيازشان برخوردار شوند.
هفتم در خانۀ آنان كه اميد ميرود كه رأى و مشورت آنان سودمند باشد و هوش آدمى را نيرومند نموده و ساز و برگ مورد نياز بدست آيد.
هشتم در خانه برادران دينى تا پيوستى را كه با آنان واجب است انجام داده و حقى را كه از آنان لازم است ادا نمايد.
نهم در خانۀ دشمنانى كه با مدارا نمودن ناراحتىهاى آنان آرامش يافته و با تدبير و مهربانى و ملاطفت و رفت و آمد دشمنىشان برطرف ميگردد.
دهم در خانه كسانى كه همنشينى آنان سودمند بوده و ادب نيكو استفاده گردد و گفتگو با ايشان دلنشين باشد.
#حدیث
عمرو بن غَرَظة بن کعب از شهدای کربلا در لشگر ابی عبدالله بود
برادرش علی بن غَرَظة در لشگر عمرسعد...
#تاریخ
سعدی! چو جورش میبری نزدیک او دیگر مرو
ای بیبصر! من میروم؟ او میکشد قلاب را
#شعر
🔸️تعارض روایات
اگر کتب روایی شیعه را ملاحظه کرده باشید درمیابید که تقریبا در تمام ابواب حدیث روایات باهم تعارض دارد
برای نمونه به کتاب استبصار شیخ طوسی مراجعه بفرمایید
اساسا روش کتاب مقایسه ی روایات متعارض در هر باب است
حال جمع بندی این روایات کار مشکلی است که سالها تحصیل و تحقیق نیاز دارد
واعلم مراجع شخصی است که قدرت فهم بالاتری در روایات و توان بالاتری در جمع بندی آنها دارد
برای مثال روایتی میگوید خرید و فروش اشیاء نجس ممنوع است و روابت دیگری آن را جائز میداند
یا روایتی ازدواج با دختر باکره را بدون اذن پدر صحیح و روایت دیگر آن را باطل میداند
یا روایاتی ولایت وحکومت را از آن اهل بیت و حق آنها میداند و در روایاتی اهل بیت از پذیرش حکومت امتناع کرده اند
و صدها مثال دیگر که اهل فن بی خبر از آن نیستند
فهم و جمع بندی روایات کار تخصصی و اجتهادی است
از دوستانی که در این زمینه تخصص ندارند عاجزانه درخواست میکنم در این زمینه ورود نکنند یا کسب اطلاع کنند
برخی کانال ها روایتی در مورد صحت ازدواج دختر بچه ی باکره بدون اذن پدر منتشر کرده اند
بهتر است نظر مراجع را در این باب منتشر میکردند نه یک روایت از صدها روایاتی که در این باب وجود دارد