🔷 از کربلا تا ایران امروز؛ حماسه پایداری و بیداری
* خانم دکتر ملاشفیع، مدرس حوزه و دانشگاه
❇در حالوهوای محرم که یادآور سرگذشت خون و آگاهی است، داغ شهادت مظلومانه فرزندان ایران در حمله رژیم صهیونیستی، بار دیگر پیوند عمیق میان ظلم تاریخی و مقاومت امروز را آشکار ساخت.این حادثه نه فقط یک رخداد نظامی که تکرار همان منطق وحشیانه شمرها و یزیدهاست.
❇حملهی ۱۲ روزه رژیم صهیونیستی، تنها یک رخداد سیاسی یا نظامی نبود. این حادثه، نشانهای دیگر از استمرار همان ظلم تاریخی شمرها و یزیدهایی است که امروزه با سلاحهای جدید، اما با همان منطقِ وحشیانه، بر ملت ایران و زنان و کودکان بی پناه تاخته است. گویی آن نیزهها و آن تیغهای ستم در لباسی تازه بازگشتهاند. و ما، باز در برابر پرسشی قدیمی ایستادهایم: حق یا باطل؟ ایستادن یا سکوت؟
ادامه نوشته: https://qudsonline.ir/xcbPm
*****
https://eitaa.com/seyedbaqery
7.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
***عزاداري متفاوت.
🔷وقتي عشق فراگير مي شود،
هر جا كه كه نگاه كني
نشاني از معشوق مي يابي!
🔷 بدون هر گونه سامانۀ صوتي ميليوني و با صفا و صداقتي معصومانه.
❇اين حسين كيست كه عالم همه ديوانه اوست!.
***
https://eitaa.com/seyedbaqery
🔷انتشار مقاله انگليسي «External Barriers to Political Freedom from the Quran’s Point of View» در فصلنامه علمي پژوهشي «The Journal of Islamic Political Studies»
🔷 سيدكاظم سيدباقري
🔷 موانع بیرونی آزادی سیاسی از دیدگاه قرآن.
Political freedom has faced internal and external barriers over time. This study aims to investigate external barriers to political freedom, approaching to Quran with the question that, what the external barriers to political freedom are that manifest themselves in the political and social arenas...
🔷 ترجمه چكيده مقاله:
آزادی سیاسی در طول زمان با موانع داخلی و خارجی مواجه بوده است. این مطالعه با رویکردی به قرآن کریم، موانع خارجی آزادی سیاسی را بررسی میکند و با این پرسش مواجه میشود که موانع خارجی آزادی سیاسی که در عرصههای سیاسی و اجتماعی خود را نشان میدهند، کدامند. همچنین بر این فرض تأکید دارد که موانع خارجی آزادی سیاسی باید در محدوده سرکوبگرانه خود با اصول خاص خود و نیروهای مخالف آزادی، علاوه بر موانع داخلی آزادی سیاسی، مورد توجه قرار گیرند. این نیروهای مخالف که به عنوان موانع آزادی در نظر گرفته میشوند، عبارتند از طاغوتها، مستکبران، اشراف، ثروتمندان و علما. از این رو، این سؤال را از قرآن مطرح میکنیم: موانع خارجی آزادی انسان که اغلب در اشکال سیاسی و اجتماعی ظاهر میشوند، کدامند؟ این مطالعه با استفاده از روش تفسیر اجتهادي انجام شده است.
ادامه مقاله:
https://jips.isca.ac.ir/article_66682.html
***
https://eitaa.com/seyedbaqery
2.22M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔷 تجاوز و خونریزی در ذات رژیم صهیونیستی. حال برخی زود متوجه میشوند و برخی بعد از سالها.
**
https://eitaa.com/seyedbaqery
**فراموش نكنيم كه ما در كوير كم آب زندگي مي كنيم!
*
https://eitaa.com/seyedbaqery
◽️ وقتی خورشید در غزه طلوع میکند
🔸 حجت الاسلام دکتر #سیدکاظم_سیدباقری رئيس انجمن مطالعات سياسي حوزه در گفتگو با روزنامه جام جم عنوان کرد:
💢 گفتمان مقاومت یک آرمان فراگیر اسلامی و انسانی است که فراتر از مرزها و فرقهها حرکت میکند. جبهه مقاومت، نتیجهای تاریخی از تقابل با پروژه استعماری صهیونیسم است که از حدود یک قرن پیش آغاز شد و با توجه به تحولات منطقهای و جهانی، هماکنون به شبکهای گسترده متشکل از ملتها و گروههای اسلامی با محوریت آزادی فلسطین تبدیل شده است...
🔍 ادامه را بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/1ryp
🆔 @iictchannel
**
https://eitaa.com/seyedbaqery
📙 شماره ۳ دوفصلنامه علمی پژوهشی #آئین_حکمرانی توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شد.
🔸 با مقالاتی از: نجف لك زايي، بهرام اخوان كاظمي، حسین_بابایی_مجرد، علی_آقا_پیروز، سیدسجاد ایزدهی و ...
۱- ماهیت حکمرانی مقاومت در قرآن کریم
۲- شاخصههای سیاستمداران توحیدی از منظر قرآن کریم
۳- حکمرانی اداری و جایگاه مردمی آن در آموزه های علوی
۴- مقاومت و مدارا در حکمرانی علوی: مطالعهای بر حقوق شهروندی مخالفان
۵- راهبردها و سیاستهای کلی حکمرانی سیاسی-دینی از منظر مقام معظم رهبری
۶- تحلیل گامهای حکمرانی اسلامی در اندیشۀ شهید محمدباقر صدررحمهالله
۷- حکمرانی اسلامی: امنیت سیاسی و راهکارهای تحقق آن از منظر قرآن کریم
۸- نسبتسنجی مفهومی مقاومت، جهاد و دفاع در حکمرانی مقاومت پایه از دیدگاه آیت الله خامنه ای»
۹- حکمرانی فرهنگی در خوانش دینی آیتالله مصباحیزدی
۱۰- ابزارهای حکمرانی مشارکتی از منظر قرآن
۱۱- شهروند و حکمران اخلاقی در اندیشه اسلامی: الگویی برای حکمرانی عادلانه و پایدار
۱۲- حکمرانی اسلامی و مشکلات بدخیم: تأملی بر جایگاه مردم
📚 برای مشاهده صفحه مقالات نشریه کلیک کنید:
➡️ aeinehokmrani.iict.ac.ir/
🆔 @iictchannel
***
برای رصد اخبار همایشها، رویدادهای علمی، فیلم و صوت در قلمرو اندیشه سیاسی اسلام، لطفا با کانال انجمن مطالعات سیاسی حوزه همراه شوید.
https://eitaa.com/anjomanesiasi
***
https://eitaa.com/seyedbaqery
◽️ نشست علمی "دفاع مقدس دوم؛ انسجام ملی و امیدآفرینی"
🔰 #قرارگاه_جهادی_اندیشه و گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با همکاری انجمن مطالعات سیاسی حوزه برگزار میکنند:
🎙 با ارائه:
ابراهیم برزگر
#سیدکاظم_سیدباقری
✍️ دبیرعلمی: #محسن_مهاجرنیا
📅 سه شنبه ۷ مردادماه ۱۴۰۴، ساعت ۱۰
📡 حضور مجازی از طریق:
🌐 skyroom.online/ch/iict/nezamha
⚠️ پیوند جایگزین در صورت عدم اتصال به اسکای روم: gharar.ir/r/0784de45
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/xdvr
****
https://eitaa.com/seyedbaqery
✍کلمات پر کاربرد زبان عربی به لهجه عراقی:
🔹شحن =شارژ
🔹رَصید=شارژپولی
🔹شاحِنه=شارژر
🔹خط=سیمکارت
🔹کَهرباء=برق
🔹بَطانیه =پتو
🔹مَخده=بالشت
🔹خاولی=حوله
🔹مَشُط=شانه
🔹چَرچَف. ملحفه=ملحفه
🔹تبرید. مبرده=کولر
🔹سیاره=ماشین
🔹مُکیّف=کولر
🔹غُرفه=اتاق
🔹اِنترنت . نت=اینترنت
🔹مَصعد=آسانسور
🔹چُربایه=تخت
🔹حَجز=رزرو
🔹بطاقه الائتمان=کارت اعتباری
🔹جنسیه=شناسنامه: مليت.
🔹هویه=کارت ملی
🔹سیطره =ایست بازرسی
🔹حدود=مرز
🔹جوازالسفر =پاسپورت، گذرنامه
🔹تفتیش= بازرسی
🔹شُرطه الحدود=پلیس مرز
🔹معبر. منفذ=گیت
🔹زایر =زائر
🔹رصیف=پیاده رو
🔹ختم=مهر زدن
🔹غَراض=لوازم
🔹ازدحام=شلوغی
🔹مغاسل =دستشویی
🔹حمامات=سرویسهای بهداشتی
🔹جامع=مسجد
🔹لطم=سینه زنی
🔹جُنطه السفر=کوله سفر
🔹گراج=گاراژ
🔹کَیّه=وَن
🔹منشاء . حافِله=اتوبوس
🔹مَبیت=سوئیت، منزل
🔹فُندُق=هتل
🔹کَروه=کرایه
🔹امانات=امانات
🔹کِشوانیه=کفشداری
🔹مَطعم=رستوران
🔹عطش=تشنگی
🔹جوع=گرسنگی
🔹استراحه، گعده=استراحتگاه
🔹وین : کجا
🔹ینطون: میدهند
🔹مای: آب
🔹بارد: سرد
🔹۱کل: غذا(طَعام:غذا)
🔹گبل/عدل:مستقیم
🔹اهناک:آنجا (هُناکْ:آنجا)
🔹عدی: دارم، نزد من است(=«عندی»)
🔹مسئله ثانیه:سوال دوم
🔹اِسال/سَل:بپرس
🔹مَرافق/مَغاسل/حَمامات/🔹توالیت:دستشویی
🔹خلف:پشت
🔹عاشت:زنده باشي/زنده باد
🔹ایدک:دستت (=« اَیْدیَکْ »)
🔹عاشت ایدیک: اصطلاحی پر کار برد معادل: دستت طلا /دمت گرم /زنده باشید و...
🔹 دير بالِك: مواظب باش!
🔹عِنوان: آدرس
🔹سوگ، سوق: بازار
🔹سیاره: ماشین
🔹باص: اتوبوس
🔹مشی: پیاده
🔹بنای: ساختمان
🔹دَربونَ: کوچه
🔹میدان/ ساحه: میدان
🔹جِسر: پل
🔹تقاطع: چهاراره
🔹یمین: سمت راست
🔹یسار: سمت چپ
🔹نعم: اجَل: اي: (بله):
🔹الله یُساعِدک = خداقوت {پر کاربرد}
🔹وین تَروح (کجا میری؟)
🔹کم یوم تَبقی فی العراق؟(چند روز در عراق میمونی؟)
🔹اِشگِده الکروه؟ ( کرایه چنده؟)
🔹یک = واحد
🔹دو = اثنین
🔹سه = ثلاث
🔹چهار = اربع
🔹پنج = خمس
🔹شش = ستّه
🔹هفت = سبعه
🔹هشت = ثمانیه
🔹نه = تسعه
🔹ده = عشره
🔹عِدکم مکان؟ (جای خالی هست؟)
🔹عِدکم مکان خاص النساء (جای خالی برای خانم ها هست؟)
🔹بفرمایید = تَکرَم: تفضل
🔹غالی: (خیلی گرونه...)
🔹سَتّوته = سه چرخه
🔹خُبز=نان
🔹جُنطه = کیف ، چمدان
🔹لِفّه = ساندویچ
🔹عُربانَه = گاری
🔹شاوِرما = کباب ترکی
🔹ضَیَّعَتُ = گم کردم
🔹تَعال = بیا
🔹روح = برو
🔹مرکز طبّی = درمانگاه
🔹صِیدَلِیَّه = داروخانه
🔹عَلاج = دارو
🔹أَنِي: من
🔹هُوَّهْ: او (مذکر)
🔹هِيَّهْ: او (مونث)
🔹إِحْنَا: ما
🔹إِنْتُو: شما
🔹هُمَّهْ : آنها
🔹شِنُو؟: چی؟
🔹لَيْش؟: چرا؟
🔹 تَمَامْ / زِيْنْ خوب، عالی
🔹 تَعَالْ: بیا
🔹 رُوحْ: برو
🔹يَلَّا:بجنب، زود باش
🔹مَاكُو: نیست
🔹أَكُو: هست
🔹خُوشْ: خوب، عالی
🔹حِلُو: زیبا، شیرین
🔹عَفْيَةْ: آفرین
🔹فَدْوَةْ: فدای تو
🔹 شَكُو مَاكُو: چه خبر؟ (محاورهای رایج)
🔹كِلِّشْ: خیلی
🔹هَوَايِهْ: زیاد
🔹بَاكْرْ/ باچر: فردا
🔹ٱلْبَارْحَهْ: دیشب
🔹هَسَّهْ:الان
🔹جُوعَانْ: گرسنه
🔹عَطْشَانْ: تشنه
🔹تَعْبَانْ: خسته
🔹خَرْبَانْ:خراب
🚩با آرزوی قبولی زیارت همگی🌺
******
https://eitaa.com/seyedbaqery
✍کلمات پر کاربرد زبان عربی به لهجه عراقی: (2)
🔹مَشَّايَةٌ: زائران پیادهروی (مفرد: مَشّاي)
🔹فَدْوَةٌ إِلَكْ: فدای تو / قربانت
🔹تَعَالْ إِسْتَرِحْ: بیا استراحت کن
🔹كُلُّهُ بِخِدْمَةِ ٱلْحُسَيْنِ: همهاش در خدمت امام حسین است
🔹هَٰذَا بَيْتُكْ: اینجا خانه توست
🔹إِحْنَا بِخِدْمَتْكُمْ: ما در خدمت شماییم
🔹 لَا تِسْتَحِي: خجالت نکش
🔹 تِرْتَاحْ هُنَا: اینجا استراحت کن
🔹 نِحْنَا نِحْتَاجْ شَيْ؟: چیزی لازم داری؟ / چیزی میخوای؟
🔹حَجِّي / حَجِّيَّه: حاجی (آقا / خانم)
🔹 زِيَارَةٌ مَقْبُولَةٌ: زیارت قبول
🔹ٱللَّهُ يُوَفِّقُكْ: خدا موفقات کنه
🔹 مَشْيَةٌ مُبَارَكَةٌ: پیادهروی مبارک
🔹دُعَاؤُكْ إِلْنَا: دعایت برای ما
🔹نَوَّرْتُونَا: باعث افتخارید / نور آوردید
🔹يِمْتَى تِوصَلْ؟: کی میرسی؟
🔹ٱللَّهُ يِحْفَظَكْ: خدا حفظت کنه / خدا نگهدار
🔹أَهْلًا وَسَهْلًا: خوش آمدی
🔹شْتِرِيدْ؟: چی میخوای؟
🔹عَفْيَةْ عَلِيكْ: آفرین بر تو
🔹هَٰذَا قَلِيلٌ بِحَقِّكْ: این کمترین کار برای توئه
🔹عاشَت ایدَک (دست شما درد نکنه)
🔹خوش آمدی = اهلا و سهلا
🔹کم نَفَر عِندَک؟ (چند نفر جا داری؟)
🔹عَفوا = ببخشید
🔹آسِف = متاسفم
🔹وَینَ (کجا؟)
🔹حَرِّک = حرکت کن
🔹جِسِر = پُل
🔹اَکِل = غذا
🔹فُلوس = پول
🔹صباح الخیر = صبح بخیر
🔹مساء الخیر = شب بخیر
🔹وَجَع = درد
🔹صُخونَه = تب
🔹فُرگاس = تاول
🔹دِجاج = مرغ
🔹سِمِچ = ماهی
🔹تِمِن = برنج
🔹لَحَم = گوشت
🔹شارِع = خیابان
🔹فَرَع = کوچه
🔹گِراج =ترمينال
🔹اِشلون اَگدر اوصل الی الکوفه: چطور می توانم به کوفه برسم
🔹اِکو طریق اقل ازدحام: آیا مسیر خلوت تری هم وجود دارد
🔹اِشگد المسافه للنجف: چقدر تا نجف راه هست
🔹شِسم هذا الشارع: اسم این خیابان چیست
🔹وصِلنی صف الگاراج: من را کنار ترمینال برسان
🚩با آرزوی قبولی زیارت همگی🌺
*****
https://eitaa.com/seyedbaqery
▪وحدت ملی و دستاوردهای آن پس از دفاع مقدس دوم
🔸 حجت الاسلام دکتر #سیدکاظم_سیدباقری، رئيس انجمن مطالعات سياسي حوزه در نشست علمی "دفاع مقدس دوم؛ انسجام ملی و امیدآفرینی" تشریح کرد:
🔷 ایران، با تنوع قومی، مذهبی، زبانی و فرهنگی، نمونهای از کشوری است که وحدت اسلامی توانسته چارچوبی برای همگرایی همه اقشار فراهم آورد. وحدت اسلامی چارچوبی است که اقشار مختلف را در یک منظومه سیاسی و معنوی مشترک گرد هم میآورد و قدرت ملی را در برابر تهدیدات خارجی و چالشهای داخلی افزایش میدهد.
♦️ از جمله دستاوردهای مهم وحدت در ایران عبارتاند از:
🔷 بازدارندگی در برابر دشمنان: تجربه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نشان داده که وحدت میان مردم و حاکمیت، مانع نفوذ دشمنان و تفرقهافکنیهای خارجی میشود.
🔷 رشد سرمایه اجتماعی و اعتماد عمومی: وحدت همراه با عدالت و شفافیت باعث افزایش سرمایه اجتماعی میشود که در مواقع بحران، از فروپاشی اعتماد و همبستگی جلوگیری میکند.
🔷 مقابله با افراطگرایی: وحدت در سایه احترام به تنوع، زمینهساز کاهش تعارضات فرقهای، قومی و مذهبی و مهار افراطگراییها است.
🔍 ادامه را اینجا بخوانید👇
🌐 iict.ac.ir/ia2m
*****
https://eitaa.com/seyedbaqery🔸
23.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
استاد فرشچیان
نگارگر عشق
بدون هر گونه چشمداشت!
**
https://eitaa.com/seyedbaqery