🔴«قیام حسینی» در آیینه «نامههای حسینی»
◾️قسمت سوم: بیان ویژگیهای حاکم و حکومت اسلامپسند در پاسخ به نامههای اهل کوفه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــ
وقتی مردم کوفه متوجه عدم بیعت امام حسین(ع) با یزید و هجرت آن حضرت از مدینه به مکه شدند، در قالبهای مختلف و با فرستادن پیکها و نامههای متعدد از آن حضرت دعوت کردند که برای اقامه حکومت اسلامی و احیای سنت و سیره اجتماعی و سیاسی پیامبر اکرم(ص) به کوفه برود.
در مدت چند ماهی که امام علیه السلام در مکه بود به صورت مرتب دعوتنامههای فراوانی که با امضای همه بزرگان و بسیاری از مردمان کوفه نوشته میشد و با حرارت و جدیت فراوان از او میخواستند که «ما پيشوايی نداريم، نزد ما بيا تا شايد خداوند به واسطهی شما ما را بر محور حقّ گرد آورد.» و یا «عجله نما، چرا كه مردم منتظر شما هستند و جز شما به كسی توجّه ندارند. عجله، عجله! باز هم عجله، عجله!» و حتی عدهای چنین نوشتند که «اگر نزد ما نيايی گنهكار هستی»!
آن حضرت به دلایل مختلفی، برای راستیآزمایی این دعوتها و برای اطمینان از اینکه چنین دعوتهایی از روی محض هیجان و عواطف و احساسات نیست و بلکه متکی بر یک بنیان و باور فکری و اعتقادی است، عموزاده خود مسلم بنعقيل را (که به همراه امام حسين از مدينه به مكّه آمده بود) به عنوان نماينده و فرستاده خود انتخاب كرد. و در ضمن توصیهها و سفارشهای امنیتی و سیاسی ویژهای که به او داشت، در نامهای خطاب به مردم کوفه چنین نوشت:
«فلَعَمْرِي، ما الإمامُ إلَّاالحاكِمُ بِالكتابِ، القائِمُ بالقِسطِ، الدَّائِنُ بِدينِ الحَقِّ، الحابِسُ نفسَه عَلى ذاتِ اللَّهِ، وَالسَّلامُ؛
به جان خودم سوگند، امام و پيشوا كسي نيست مگر آن کس که به كتاب خدا عمل (و حكم) كند و به دادگستري و عدالت اقدام کند و به دين حقّ ملتزم باشد، و خود را وقف خدا كند. والسّلام».
امام حسین علیه السلام در این جمله مختصر،
اولاً، به صورت غیرمستقیم یکی از مهمترین علل قیام خود علیه خلافت یزید بن معاویه را بیان کردند؛
ثانیاً، قصد خود برای برقراری حکومت را ابراز کردند؛ و بعداً همین قصد را در مقابل حر بن یزید ریاحی و اصحابش با صراحت بیشتر ابراز کرد و فرمود: «وَ نَحْنُ اهْلُ الْبَيْتِ اوْلى بِوِلايَةِ هذَا الْامْرِ مِنْ هؤُلاءِ الْمُدَّعينَ ما لَيْسَ لَهُمْ وَ السّائِرينَ فيكُمْ بِالْجَوْرِ وَ الْعُدْوانِ» .
ثالثاً، ایده خود را نسبت به شرایط و ویژگیهای حاکم و حکومت اسلامپسند بیان کردند: نرمافزار حکومت و حکمرانی اسلامپسند، «کتاب الهی» و هدف آن «اقامه عدل» است و حاکم و حکمران نیز کسی نیست و نمیتواند باشد جز «باورند به دین حق» و «شخص پرهیزگار و پارسا» یعنی کسی که کنترل هواهای نفسانی خود را در اختیار داشته باشد و همه خواستههای خود را با خواستههای الهی تنظیم کند.
#عاشورا
#امام_حسین
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«قیام حسینی» در آیینه «نامههای حسینی»
◾️قسمت چهارم: تحلیل جامعهشناختی قیام و اشاره به مأموریت الهی برای قیام در نامهنگاری با عبدالله بن جعفر
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
عبدالله بن جعفربن ابیطالب، پسر عموی امام حسین و همسر زینب کبری و پدر شهیدان عون و محمد، پیش از حرکت امام به سوی کوفه در نامهای خطاب به آن حضرت چنین نوشت:
«تو را به خدا سوگند میدهم که از مکه خارج نشوی. من از کاری که آهنگ آن را داری بر تو بیمناکم و ترس آن دارم که خود و خاندانت در آن به هلاکت برسید. اگر تو امروز کشته شوی نور زمین خاموش خواهد شد، زیرا تو پرچم هدایتیافتگان و امیرمؤمنانی. در رفتن شتاب مکن زیرا من نیز به دنبال نامه هستم. والسلام»
امام حسین علیه السلام در پاسخ چنین نوشتند:
«أمَّا بعدُ، فَإنَّ كتابَكَ ورَدَ عَلَيَّ، فَقَرأتُهُ وفَهِمتُ ما فيهِ؛ اعلم أنِّي قد رأيتُ جَدِّي رَسولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله في مَنامي، فَأَخبرَني بِأَمرٍ أنَا ماضٍ لَهُ، كان لِيَ الأمرُ أوْ علَيَّ، فوَ اللَّهِ يابنَ عَمّ لو كُنتُ في جحر هامَّةٍ مِن هَوامِّ الأَرضِ لاستَخرجوني حَتَّى يَقتُلوني، وواللَّهِ ليَعتَدُنَّ علَيَّ كما اعتَدَت اليَهودُ في يومِ السَّبتِ، والسَّلامُ.
نامه تو را دریافت کردم؛ آن را خواندم و محتوای آن را دانستم. اما بدان که من جدم رسولالله(ص) را در خواب دیدم و از کاری به من خبر داد که باید آن را انجام دهم؛ چه به سود من باشد یا به زیانم. ای پسر عمو! به خدا سوگند اگر من در لانهای از لانههای جنبندگان زمینی پنهان شوم، مرا خارج خواهند کرد تا به قتل رسانند؛ به خدا سوگند اینان به من ستم خواهند کرد همانطور که یهود نسبت به روز شنبه ستم کردند. و السلام.»
🔻با نگاهی اجمالی به محتوای این دو نامه معلوم میشود که:
اولاً، #عبدالله_بن_جعفر باوری بسیار عمیق به جایگاه تکوینی و تشریعی امامت داشته است: «نور زمین»، «روح هدایت» و «امیر مؤمنان» از تعابیر بلندی است که در این نامه کوتاه در وصف امام حسین(ع) ذکر میکند.
ثانیاً، نگاه جامعهشناختی، سیاسی و آیندهنگرانه عبدالله بن جعفر نیز در این نامه کاملاً مشخص است؛ او نسبت به سرنوشت این قیام و حوادث اجتماعی، یک نگرانی واقعبینانه داشت.
ثالثاً، پاسخ امام حسین علیه السلام نیز کاملاً شفاف و گویا است. از برنامه قطعی بنیامیه و یزیدبن معاویه برای از میان برداشتن و به شهادت رساندن آن حضرت تحت هر شرایطی خبر میدهد. طبیعتاً در چنین شرایطی حکمت اقتضا میکند که شهادتی فعالانه و مدبرانه و حکیمانه انتخاب شود و انتخاب آگاهانه این مسیر را مأموریتی از جانب رسولالله(ص) میداند.
#عاشورا
#امام_حسین
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🔴«قیام حسینی» در آیینه «نامههای حسینی»
◾️قسمت پنجم: تبیین اهداف جاودانه قیام حسینی در نامه به سلیمان بن صرد و برخی دیگر از بزرگان کوفه
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
امام حسین علیه السلام در نامهای به سُلَيمانَ بنِ صُرَد، ومُسَيَّب بنِ نَجْبَة، ورُفاعَةَ بنِ شَدَّادٍ، وعبدِاللَّه بن والِ و برخی دیگر از شیعیان کوفه درباره ضرورت قیام علیه حکومت جائر چنین نوشتند: (مكاتيب الأئمة(ع)، ج3، ص۱۴۳)
🔻«میدانید که رسول الله(ص) در زمان حیات خود فرمود:
هر کس سلطان ستمگرى را ببیند که
1. حرام خدا را حلال شمرده،
2. پیمان الهى را شکسته
3. با سنّت رسول خدا(ص) مخالفت ورزیده،
4. و در میان بندگان خدا به ستم رفتار میکند
و در عین حال، تلاش نکند که با گفتار و کردار خود، رفتار او را تغییر دهد، سزاوار است خداوند او را در جایگاه آن سلطان ستمگر (دوزخ) بیاندازد.»
🔻و سپس نوشتند:
«شما میدانید که این گروه (بنى امیّه)
(1) به طاعت شیطان پایبند شده؛
(2) از اطاعات خداوند سرپیچى کردهاند؛
(3) فساد را آشکار ساخته؛
(4) حدود الهى را تعطیل کردهاند؛
(5) بیتالمال را به انحصار خویش درآورده؛
(6) حرام خدا را حلال کرده؛
(7) و حلال خدا را حرام شمردهاند.
و من (که فرزند رسول خدایم) به قیام براى تغییر این اوضاع، از همه کس سزاوارترم.»
🔶این نامه بسیار گویاست که قیام حسینی، هرگز منحصر به امام حسین نبوده و نیست؛ بلکه وظیفهای عمومی برای تکتک مسلمانان در همه تاریخ است.
خمینی کبیر نیز با تأسی از همین حرکت حسینی بود که انقلاب بزرگ خود علیه رژیم طاغوت را آغاز کرد. آرمانهای انقلاب خمینی نیز همان آرمانهای انقلاب حسینی بوده و هست: «مبارزه با ظلم و ستم در گستره جهانی»؛ «احیای ارزشهای دینی» و «اقامه حدود الهی».
#عاشورا
#امام_حسین
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
4_5895336251531199329.m4a
24.87M
چرا ولایت فقیه ؟
علت هجمه اغتشاشگران ورسانه های داخلی وخارجی همو به ولی فقیه زمان .
77dccaf7e2704b53924981fa29dc8df6.opus
6.07M
🎙فایل صوتی سخنان #سیدمختارموسوی:
موضوع : در بیان هستی وچیستی اغتشاشات اخیر و تبیین چرایی ناکامی وشکست قطعی این جنس از نا آرامی هاو اغتشاشات در جمهوری اسلامی ایران . .
🔻تاریخ : ۲۸ مهرماه ۱۴۰۱
📮#انتشار_حداکثری_با_شما
🌹مارابه دوستان خودمعرفی کنید🌹
#کانال_نشرآثارسیدمختارموسوی پژوهشگر درحوزه دین وعلوم انسانی اسلامی وتحلیلگر سیاسی و #کهنه_سربازولایت .👇👇
@seyedmokhtarmousav
فایل شماره ۲۹ اغتشاشات شهریور ۱۴۰۱ .mp3
23.37M
🔴 تحلیل نهایی وجمع بندی سید مختارموسوی ازحوادث اخیر درکشور
فایل شماره ۲۹ درباره اغتشاشات
تاریخ : ۲۹مهرماه ۱۴۰۱
مدت زمان : ۲۴ دقیقه
🔵 هر هموطن عزیزی که میخواهد جان کلام وحق مطلب را درباره ماهیت ، باطن و چهره واقعی حوادث اخیر در کشور ، که تاکنون در هیچ سخنرانی وتحلیل ونوشتاری مطرح نشده بشنود وبداند ، واز زوایای پنهان حوادث و دست های پشت پرده ومرکز فرماندهی وکنترل خارجی آن آگاه شود ، این ۲۴ دقیقه را با گوش دل استماع نمایند .
🌹🌹🌹🌹🌹🌹🌹
PTT-20220919-WA0411.opus
3.74M
نگاهی به ماورای شعار کسانی که به بهانه خونخواهی مهساامینی به حجاب وارزشهای دینی هجمه آورده اند ؟
چرا حجاب ؟
947c9b35de274674ac031dfc6e93de1c.opus
4.66M
درچیستی وچرایی ائتلاف جمیع بدکاران علیه حجاب وارزشهای اخلاقی ودینی مهرماه ۱۴۰۱
PTT-20220920-WA0607.opus
4.35M
خطاب به خانواده مهسا امینی درسوم مهرماه ۱۴۰۱
PTT-20220208-WA0077.opus
2.56M
چرا جهاد تبیین ؟
برای تقابل با استاندارهای دوگانه جهاد تبیین لازم است
وهوالعزیز
🔴 بخشی کوچک ومحدودی ازفایل های صوتی سخنان سید مختارموسوی در باره اعتشاشات از شهریورماه ۱۴۰۱ تااسفند ماه ۱۴۰۱.
🔵 بنابه به درخواست جمعی از کار بران گرامی در فضای مجازی ، لینک برخی از سخنرانی ها تحلیل هاونقدهای سید مختارموسوی پژوهشگر ونویسنده درحوزه دین وعلوم انسانی اسلامی وتحلیل گر سباسی درنیمه دوم سال ۱۴۰۱ تقدیم میگردد.
✅ فایل اصلی سخنرانی ها درکانال نشر وآثار سیدمختار موسوی درشبکه پیام رسان ایرانی ایتا موجود وقابل دسترسی است .
سخنان سید مختارموسوی خطاب به خانواده مهسا امینی در سوم مهرماه ۱۴۰۱
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2540
درچیستی وچرایی ائتلاف جمیع بدکاران علیه حجاب وارزشهای اخلاقی ودینی مهرماه ۱۴۰۱
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2539
نگاهی به ماورای شعار کسانی که به بهانه خونخواهی مهسا امینی به حجاب وارزشهای اخلاقی ودینی وانقلابی هجمه برده واهانت می کنند.
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2538
تحلیل نهایی از حوادث واغتشاشات شهریورماه ومهرماه ۱۴۰۱
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2537
دربیان هستی وچیستی اغتشاشات وعلت نا کامی اینگونه حوادث در تاریخ ۳۸ مهرماه ۱۴۰۱
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2536
اقلیت پرهیاهوی خود اکثریت پندار و اکثریت مطلق خود اقلیت پندار
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2535
درچرایی ائتلاف جمیع دشمنان ومخالفان وجنبش فواحش ورسانه های داخلی وخارجی همسو با انها درهجمه به ولایت فقیه مهرماه ۱۴۰۱
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2533
خطاب به تک تک نمایندگان مجلس ونقد عملکرد ۱۰۰ روزه انها درمقابل اغتشاشات واغتشاشگران در آذرماه ۱۴۰۱
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2528
آسیب شناسی اجمالی روش مبارزه با بدحجابی وبی حجابی با نگاهی نقادانه در مهرماه ۱۴۰۱
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2527
تاملی بر فرمایشات امام خامنه ای در دیدار با اعضای مجمع اشخیص مصلحت نظام در ۲۰ مهرماه ۱۴۰۱
حرکت اغتشاشگران مردمی وخوجوش نبود .
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2526
آسیب شناسی وریشه یابی اغتشاشات .
چه علل وعواملب دیت به دست هم دادند تا آتش اعتشاشات درکشور ماه شعله ور گردید ؟
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2525
صادقانه با جماعت اغتشاشگروبرانداز
بیایید هرچه هستیدوهرنظری دارید ایرانی باشید ووطن را نفروشیددر آبان ۱۴۰۱
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2520
دستاورد های ۸۵ روزه اغتشاشات و چند جمله ای درباره ضرورت مجازات اغتشاشگران
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2519
درنکوهش وبازخواست خواص مردودوساکتین اغتشاشات در آذر ماه۱۴۰۱
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2518
درنقد عملکرد صدا وسیما واینکه نتوانسته در جریان اغتشاشات درحد واندازه صدا وسمای تراز انقلاب اسلامی عمل کند.
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2513
دفاع جانانه ومنطقی وحقوقی از پلیس وعملکرد پلیس در جریان اغتشاشات ومقایسه عملکرد پلیس ما با پلیس آمریکا :
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2512
تبیین مرز بین اغتشاش واعتراض
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2510
درمحکومیت جنبش me too ونکوهش اعضای آن
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2508
هشدار به شورای محترم عالی امنیت ملی درخصوص میانگین سنی افرادحاضر در اغتشاشات درفضای حقیقی وفضای مجازی
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2509
پیشنهاد برای نجات اقتصاد کشور :
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2507
ما حضرت ماه (امام خامنه ای را درست معرفی نکردیم)
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2506
درباره حماقت اتحادیه اروپا برای گذاشتن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درفهرست لیست تروریستها ومحکویت آن .
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2505
درنقد ومحکوم کردن تلاش برخی نمایندگان مجلس برای رفع فیلترینگ بعضی ازپلتفرم ها در فضای مجازی
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2503
در دفاع از قوه قضاییه ورصدورحکم محاربه برای برخی اغتشاشگران مسلح
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2502
انقلاب اسلامی یک حزب یا جناح سیاسی نیست
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2501
ایرانی نماهای انقلابی نمارا بهتر بشناسیم
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2500
تاملی برفرمایشات سراسرحکیمانه امام خامنه ایور دیدار با بانوان درباره حچاب
https://eitaa.com/seyedmokhtarmousav/2499
خیزش حلزونی دین ستیزان ودشمنان کانون خانواده برای زدن عنصر حلال زادگی ونهاد ازدواج وخانواده