🟢قول و فعل آمد گواهان ضمير
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
ارتباط ظاهر و باطن يا به تعبير ديگر تأثيرپذيري «کنشها» (قول و فعل یا گفتار و رفتار) از «انگيزشها» و «گرايشها» و «بينشها» و بالعکس، مورد قبول همه فيلسوفان، اخلاقيان، عارفان و روانشناسان است. بر اساس مدل صدور کنشهای اختياری، انگيزشها، گرايشها و بينشها در سلسله مراتب علّی کنشهای اختياری قرار دارند. هيچ کنش اختياریٰای نيست که مسبوق به انگيزش، گرايش و ميل و شوق نباشد و هيچ شوق و گرايش و ميلی نيست مگر آنکه مسبوق به بينش و نگرش و فهم است. وقتی چيزی را ندانيم، قطعاً به آن گرايش (اعم از مثبت يا منفی) هم نخواهيم داشت؛ و تا زمانی که به چيزی گرايش و ميل نداشته باشيم، آن را انجام نخواهيم داد.
#اميرمؤمنان(ع) در وصف ايمان میفرمايد:
فَبِالْإِيمَانِ يُسْتَدَلُّ عَلَى الصَّالِحَاتِ وَ بِالصَّالِحَاتِ يُسْتَدَلُّ عَلَى الْإِيمَانِ؛ ايمان را بر کردههای نيک دليل توان ساخت و از کردارِ نيک ايمان را توان شناخت.
در اين جمله رابطهی متقابل «ايمان» و «عمل» به زيبايی بيان شده است. آن حضرت میفرمايد چيزی که موجب انجام کارهای خوب و داشتن حياتی ارزشمند میشود ايمان است. ايمان، انسان را به انجام اعمال صالح و داشتن حيات طيبه راهنمايی میکند. اما از طرفی از راه انجام کارهای خوب نيز میتوان سطح ايمان افراد را سنجيد. رفتارهای شايسته عيار سنجش ايمان است.
#ایمان
#سبک_زندگی
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
از انتخابات الهی تا انتخابات زینتی
احمدحسین شریفی
همانطور که جناب شریعتمداری گفتند لازم است جناب محسن هاشمی بدانند که زینتی دانستن انتخابات باور مرحوم پدرشان بود! نه #علامه_مصباح. به تعبیر رئیس جمهور سابق کشورمان که خود از دلدادگان مرحوم هاشمی بود، جناب هاشمی رفسنجانی طرفدار کاهش مشارکت مردم بود تا کسی را که ایشان و همفکرانشان صالح برای اداره کشور میپندارند، از صندوقهای رأی بیرون بیاید! پس کسی که انتخابات را زینتی میخواست، پدر مرحوم خودشان بود ( http://B2n.ir/a61747 ) که البته با درایت رهبر معظم انقلاب هیچگاه موفق نشد به این خواسته غیرمشروع خود برسد و جمهوری اسلامی در همه انتخاباتها هم خواستار مشارکت حداکثری مردم و هم امانتدار رأی مردم بوده است.
«انتخاباب زینتی» باور کسانی بوده و هست که اگر کاندیدای مورد حمایتشان رأی نیاورد، هیچ ابایی از به آشوبکشیدن کشور و توسل به بیگانگان و دشمنان قسمخورده این مردم، ندارند!
این در حالی است که علامه مصباح عمیقاً به نقشآفرینی مردم در حکومت اسلامی باور داشتند. کمتر فیلسوفی از فیلسوفان معاصر مانند ایشان باور عقلی و ایمان قلبی به لزوم #انتخابات داشت. او انتخابات را از «سنتهای الهی» میدانست و میفرمود «این سنت خداست که کارها با انتخاب مردم پیش برود» البته معتقد بود برای آنکه مردم انتخابی درست داشته باشند بر فرهیختگان و آگاهان است که روشنگری کنند و خط و ربطها و اهداف و برنامهها را برای آنان تشریح کنند.
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢از «مسألهمحوری» تا «مسألهگزینی»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
هر پژوهشی علیالقاعده واکنشی علمی در برابر مسألهای است. به تعبیر دیگر، «مسألهمحوری»، از ذاتیات هر نوع پژوهشی است.
اما آنچه که مهم است، «مسألهگزینی» است. آنچه که ارزش و اعتبار پژوهش را مشخص میکند، نوع مسألهای است که دنبال میشود:
هر کجا مشکل، جواب آن جا رود
هر کجا کشتی است، آب آنجا رود
اینکه آیا آن مسأله از «مسائل واقعی» است یا مسألهای توهمی و خیالی است؟ و اینکه آیا حل آن نیازی از نیازهای فردی و اجتماعی و تمدنی را تأمین میکند یا صرفاً یک نیاز و دغدغه کاملاً شخصی است؟
حقیقت آن است که خود مسألهگزینی هم نیازمند پژوهش است. نیازمند دانش گسترده است:
هم سؤال از علم خيزد هم جواب
همچنان که خار و گُل از خاک و آب
«درگیر شدنِ متخصصان و حتی دانشجویان علوم انسانی با مسائل و چالشهای کشور»، از مهمترین شرایط احساس نیاز به تحول در #علوم_انسانی و علوم طبیعی است.
#پژوهش
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢«نظریهشناسی» از ویژگیهای «فقه جواهری»
🖊احمدحسین شریفی
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
یکی از ویژگیهای فقه جواهری، این است که شرط لازم و ضروری هر نوع فتوادهی و نظریهپردازی را «نظریهشناسی» و آگاهی از فتاوای پیشینیان در مسأله مورد نظر میداند. این ویژگی را میتوان از رویه بنیانگذار فقه جواهری یعنی مرحوم صاحب جواهر، (شيخ محمدحسن نجفي، متوفاي 1266قمري) به دست آورد.
بدون تردید، مرحوم #صاحب_جواهر یکی از بزرگترین و کمنظیرترین نظریهشناسان فقهی در عالم تشیع بوده است. وي تقريباً از همة اقوال و ديدگاههاي فقیهان پيشين در هر مسألهاي آگاهي داشته است. به گونهاي که در اختيار داشتن اين کتاب، فقیهان بعدي را از مراجعة مستقيم به کتابهاي فقهاي پيشين براي اطلاع از ديدگاه آنان، بينياز کرده است.
مرحوم سیدمحسن امین در کتاب اعیان الشیعه از شيخ مرتضي انصاري (که خود نیز در نظریهشناسی از برجستگان فقه شیعی است، و از معاصران مرحوم صاحبجواهر هم به شمار میرود) چنین نقل ميکنند که «براي مجتهدي که بخواهد احکام الهي را استنباط کند، کافي است کتابهاي جواهر الکلام و وسائل الشيعه را در اختيار داشته باشد و کمتر اتفاق ميافتد که به کتابي از پيشينيان نيازمند شود.»
#فقه
#اجتهاد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢اخلاق مواجهه با «اتباع» در نگاه سعدی
🖊احمدحسین شریفی
مصلحالدین #سعدی شیرازی از معدود شاعران حکیمی است که به اقصی نقاط عالم مسافرت میکرد. دهها شهر و کشور را از نزدیک دیده بود؛ فرهنگها و آداب مختلف جوامع را به خوبی میشناخت. پندها و موعظههای او درباره نحوه مواجهه با اتباع بیگانگان محصول دهها سال تجربه زیسته اوست که با اندیشه و حکمت اسلامی و اخلاق قرآنی او عجین شده و در قالب حکایتها یا اشعاری نمایان گردیده است.
در ابتدای باب اول بوستان در مورد مواجهه با اتباع بیگانه در کشور چنین میگوید:
شهنشه که بازارگان را بخست
در خیر بر شهر و لشکر ببست
کی آن جا دگر هوشمندان روند
چو آوازهی رسم بد بشنوند؟
نکو بایدت نام و نیکی قبول
نکو دار بازارگان و رسول
بزرگان، مسافر به جان پرورند
که نام نکویی به عالم برند
تبه گردد آن مملکت عن قریب
کز او خاطر آزرده آید غریب
غریب آشنا باش و سیاح دوست
که سیاح جلاب نام نکوست
نکو دار ضیف و مسافر عزیز
وز آسیبشان بر حذر باش نیز
ز بیگانه پرهیز کردن نکوست
که دشمن توان بود در زی دوست
#اخلاق
#اتباع
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢ناتوانی اذهان جزءنگر از فهم «پارادایمها و جریانهای فکری»: بحثی در «اخلاق نقد و انتقاد»
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اقتضای برخی از رشتههای علمی، مثل #فقه، «جزءنگری» است. همانگونه که اقتضای برخی دیگر از آنها مثل #فلسفه، «کلنگری» است. انس زیاد با هر یک از این دو دسته، درکی صرفاً جزئی یا صرفاً کلی نسبت به پدیدهها ایجاد میکند که نتیجه آن ناتوانی از فهم درست بسیاری از حقایق به ویژه پارادایمها و جریانهای فکری و فرهنگی است. صاحبان چنین نگاههایی معمولاً از «بصیرت علمی و فرهنگی و سیاسی» لازم هم برخوردار نیستند. همیشه در بزنگاهها، در جای نادرست میایستند. در میان غبارهای فتنه (فتنههای علمی یا اجتماعی) «قدرت دیدن» حق و «جرئت بیان» آن را ندارند.
از مصادیق و مؤیدات این سخن، مواجههای است که برخی از مدرسان فقه و حلقه مریدانشان با مناظره جناب مهدی جمشیدی و بیژن عبدالکریمی در موضوع #حجاب و عفاف داشتند! آنان (که بعضاً خود را مدافع حجاب و عفاف هم میدانند!) بدون اینکه توانایی درک و فهم کلیت این مناظره و منطق طرفین را داشته باشند، مدتی است به یکی از جملات استطرادی جناب آقای مهدی جمشیدی گیر داده و با شدیدترین الفاظ او را خطاب قرار میدهند و حتی دوست دارند که حق سخن گفتن را از او بستانند و معترضاند که چرا امثال او در این جامعه فرصت سخن گفتن دارند! (یکی از آنها گفته است: «من واقعا نمیدانم چرا این افراد راه پیدا میکنند حرف بزنند») [بترسید از روزی که چنین افرادی سکاندار مراکز علمی شوند؛ آنگاه است که بساط نفرین و لعن و بستن دهانهای هر کسی که غیر از آنان فکر کند، پهن خواهد شد.]
بزرگترین خطایی که برای ایشان در آن مناظره دوساعت و نیمه کشف کردهاند این است که چرا به نقل دیدگاه مشهور فقیهان و عالمان شیعی پرداختهاید که گفتهاند «حجاب از ضروریات دین است و ولایت امیرمؤمنان علیه السلام، از ضروریات مذهب است»؟ و میگویند این نقل شما به «مصلحت» نیست؛ زیرا موجب سوء استفاده وهابیت میشود!
در حالی که
اولاً، این سخن عین صواب است. بزرگترین عالمان شیعی از قدیم الایام تاکنون، همین دیدگاه را داشته و دارند؛
و ثانیاً مراد جناب دکتر جمشیدی از گفتن این سخن چیز دیگری بود. اما همانطور که گفته شد، اذهان جزءنگر، اساساً قدرت و توان درک اصل مطلب ایشان را ندارند؛ صدر و ذیل کلامش را نمیفهمند. فقط همین جمله «مثلهشده» را گرفته و تلاش میکنند با تمسک به آن، گویندهاش را به «مسلخ» بکشانند و اگر بتوانند ذهن و زبان او را «مثله» کنند!
#اخلاق
#نقد
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
🟢معجزه حضور
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
روز نه دی سال ۱۳۸۸ از روزهای فراموشناشدنی تاریخ انقلاب است.
روزی که ملت ایران در سایه مدیریت بینظیر رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی، به صورتی یکپارچه با زمانشناسی بینظیر و با حضور میدانی خود، بساط فتنه عظیم «مخالفان مردمسالاری» را برچیدند و نقشههای بسیار پیچیده «دشمنان انقلاب اسلامی» را نقش بر آب کردند.
فتنهای که بعدها معلوم شد محصول طراحی بلند مدت اتاقهای فکر غربی با محوریت تئوریسینهای براندازی نرم مثل جین شارپ و رابرت هلوی و امثال آنها بوده است. و «سران فتنه» در ایران چیزی جز عروسکهای خیمهشببازی مراکز استعماری و صهیونیستی نبوده و هیچ اراده و اختیاری از خود نداشتهاند!
برای آشنایی عمیق با علل و عوامل فتنههای اجتماعی، و نقش بصیرت، زمانشناسی و ولایت مداری مردم، مسئولان و عالمان دینی در تداوم حرکت عزتبخش انقلاب اسلامی، توصیه میکنم کتاب «طوفان فتنه و کشتی بصیرت» علامه مصباح و کتاب «موج فتنه از جمل تا جنگ نرم» را مطالعه کنید.
#فتنه
#بصیرت
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
بیچاره اون اسبان زبانبسته، گرفتار چه موجوداتی شدهاند!
و مظلوم امام حسین علیه السلام که چه کسانی طرفدار او شدهاند!
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
✍️:سیدمختارموسوی :
🔵 جامعه وحیانی و انتخاب مکتبی
(بخش اول )
انتخابات در نظام سیاسی اسلام ویا به تعبیری بر گذاری انتخابات ومشارکت مردم در تعیین سرنوشت خویش ، در جامعه وحیانی ایران اسلامی و در حکومت مردم سالاری دینی ، با انتخابات ومشارکت عمومی مردم در انتخاب مسئولین در دیگر نقاط دنیا ، بسیار متفاوت ومتمایز است .
در سایر مکاتب موجود در جهان هستی و نظام های سیاسی حاکم در دنیا ، نگاهی که به انتخابات می شود ، یک نگاه صرفاً مادی با صبغه ی فراماسونری ورویکردی اومانیستی وهویتی لیبرال دمکراسی وماهیتی ماتریالیستی است . که در راستای منافع طبقه اشراف وسرمایه داران ومتنفذین جامعه تحقق می یابد .
اما در جامعه وحکومتی که ، بر محوریت وحاکمیت ولایت مطلقه فقیه اداره می شود ، وتلاش می شود که همه اموراتش منطبق بر احکام نورانی قرآن کریم وسنت رسول الله (ص) وراه وروش ائمه اطهار علیهم السلام باشد ؛ نگاهی که به انتخابات می شود ؛ یک نگاه عقیدتی ومکتبی وتکلیف محوراست . که بر اساس حدیث نبوی « کُلَّکُم راع وکُلَّکم مسئُول[1] » وحضورحماسی تکلیف مدارانه وانقلابی در پای صندوق های رأی محقق می گردد .
وقتی رهبر کبیر انقلاب اسلامی وبنیانگذار جمهور اسلامی ایران ، حضرت امام خمینی (ره) شرکت در انتخابات را یک تکلیف الهی وفریضه واجب شرعی اعلام فرموده اند ؛ ودر خصوص اهمیت وضرورت شرکت در انتخابات حجت را بر ملت مسلمان ایران تمام کرده واعلام نموده اند :
« امروز شرکت در انتخابات ، نه فقط یک وظیفه اجتماعی وملی است ، بلکه یک وظیفه شرعی اسلامی والهی است که شکست درآن ، شکست جمهوری اسلامی است ، که حفظ آن بر جمیع مردم از بزرگترین واجبات وفرایض است ووسوسه در آن ، از شیطان بلکه شیطان بزرگ است .»[2]
« ... و همین طور در انتخابات توجه کنند ، مردم را توجه بدهید ، به اینکه می خواهید اسلام را حفظ کنید ، باید منتخبین شما اشخاصی باشند که توجه به اسلام داشته باشند ، متعهد به اسلام باشند، بازیگرنباشند ، به شرق وغرب توجه نداشته باشند.»[3]
« از مسائلی که ما در پیش داریم ، الان قضیه انتخابات ر مجلس شورای اسلامی ومجلس خبرگان رهبری است . باید این فرمایش امام راحل را نصب العین وملاک ومعیار خود در انتخابات قرار دهیم که فرموده اند : .... اگر بخواهید در مقابل دنیا اظهار حیات بکنید ، که بگوئید ما بعد از گذشتن چندین سال زنده هستیم ، باید مشارکت کنید . اگر – خدای نخواسته – از عدم مشارکت شما یک لطمه ای بر جمهوری اسلامی وارد بشود ، بدانید که آحاد ما ، که این خلاف را کرده باشیم – خدای نخواسته – مسئول هستیم ؛ مسئول پیش خدا هستیم و مسأله ریاست جمهور نیست ، مسأله مسأله اسلام است ، مسأله ، مسأله قواعد اسلام است ؛ مسأله ، مسأله حیثیت اسلام است ومسأله ای است که همه باید به آن اهمیت بدهیم .»[4]
حضرت امام خمینی ، قَدَّسَّ اللهُ وَ نَفسَهُ الذّکیّه ، یکی از راههای حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را شرکت در امر انتخابات اعلام فرموده اند و در اهمیت حفظ جمهوری اسلامی که خون بهای شهدای گرانقدر نهضت اسلامی از 15 خرداد 1342 لغایت امروز است فرموده اند :
((مسئله حفظ نظام جمهوری اسلامی در این عصر و با وضعی که در دنیا مشاهده می شود و با این نشانه گیریهایی که از چپ و راست و دور و نزدیک نسبت به این مولود شریف می شود ؛ از اهّم واجبات عقلی و شرعی است ..... حفظ جمهوری اسلامی ، یک واجب عینی است .... از نماز اهمیتش بیشتر است . ))[5]
نگاهی که حضرت امام به جمهوری اسلامی داشتند ، صرفاً یک نگاه سیاسی و یا نگاه به یک نظام سیاسی محض ، آن هم نظام سیاسی کلاسیک و مصطلح و علمی که سیاست دانها و سیاست مدارهای مدرن امروزی آن را تعریف نموده و می شناسند نبوده است . بلکه نگاه آن بزرگوار ، به جمهوری اسلامی ، یک نگاه مکتبی و مذهبی مبتنی بر جهان بینی توحیدی و منطبق بر اسلام ناب محمدی (ص ) بوده است .
با التفات به اینکه در مکتب و منطق حضرت امام (ره) سیاست همان دیانت و دیانت همان سیاست است ، لذا بر همین اساس به سختی می توان در بیانات و فرمایشات آن امام فقید بین مسائل سیاسی و مکتبی در امور حکومتی و یا بین مسائل دینی و سیاسی را تفکیک و تمیز نمود .
بدیهی است که از نگاه امام راحل ، جمهوری اسلامی همان قدر اهمیت داشت که اسلام ارزش داشت ، و از آنجایی که در تاریخ سیاسی اسلام ، جمهوری اسلامی ایران ؛ نخستین نظام سیاسی و مکتبی است که ، پس از 14 قرن سکوت و در حاشیه بودن اسلام ، داعیه تشکیل حکومت اسلامی و تبعیت و پیروی از احکام و فرامین دین مبین اسلام را دارد ، بر این اهمیت به طور مضاعفی افزوده است .
✍️:سیدمختارموسوی :
🔵 جامعه وحیانی و انتخاب مکتبی
(بخش دوم)
... از طرفی چون از دیدگاه حضرت امام (رض ) یکی از مأموریتها و رسالت های مهم سیاسی و مکتبی نظام جمهوری اسلامی این بود که ؛ در صورت پایدار بودن نظام جمهوری اسلامی و تأمین امنیت آن ، پس از 14 قرن سکوت ، دوباره از طریق به اهتزاز در آمدن پرچم جمهوری اسلامی ایران ، از زبان مسئولین و نمایندگان و سفیران جمهوری اسلامی ایران ، در تمامی کشورهای دنیا ؛ ندای اسلام خواهی و اسلام مداری و حکومت دینی و مردم سالاری دینی وسرانجام بیداری اسلامی طنین انداز خواهد شد ، که مایه امیدواری مسلمانان جهان خواهد بود . معتقد بودند که ، ایران به ام القرای اسلامی و پایتخت دینی و مکتبی و معنوی دنیا ، ارتقا موقعیت پیدا خواهد نمود ، لذا این مسائل نیز درجه اهمیت حفاظت از جمهوری اسلامی را بالاتر برده و موجب آن شده ، که ازنظر ایشان اهمیت وضرورت حفظ جمهوری اسلامی در رأس همه امور باشد و هیچ چیزی را مهمتر از جمهوری اسلامی ندانند .
از دیدگاه حضرت امام (ره ) به عنوان رهبر نهضت اسلامی و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و مقام عظمای ولایت ،که اطاعت از فرامین ولایت و وفاداری نسبت به او بر تک تک ما مسلمانان ایران زمین واجب عینی است ؛ از 15 خرداد 1342 تا زمانی که دعوت حق را لبیک گفتند ، اصل اسلام بود ، آن چه اهمیت داشت اسلام بود ، آنچه بزرگ و عزیز بود اسلام بود ، آن چه در رأس همة امور بود اسلام بود و هیچ چیزی از نگاه امام (ره) ، مهمتر و بزرگتر و حساس تر و عزیزتر از اسلام نبود . و اسلامی هم که مورد توجه و همه چیز امام بود ، اسلام ناب محمدی (ص) بود .
بهترین و شاه بیت اشعار سیاسی حضرت امام (ره) در تمام عمر سیاسی و مبارزاتی خود ، چیزی غیر از این نبود که ، اوّلناً اسلاماً ، اوسطنی اسلاماً ، آخرناً اسلاماً ، یعنی از نظر امام اول و وسط و آخر فقط اسلام است .
به همین لحاظ ازدیدگاه حضرت امام (ره) حفظ مکتب که همانا جمهوری اسلامی را مکتب خود و ملت مسلمان ایران می دانستند ، از اهم واجبات بوده ، لذا شکست در جبهة اقتصادی و نظامی ودیگر امورات مادی وامثالهم ، آن قدر که شکست در مکتب مهم است برای آن بزرگوار اهمیت نداشته است .
امام بزرگوار در این رابطه می فرماید :
*«اگر آمریکا بریزد و ما را از بین ببرد ، من به نظرم خیلی چیزی نیست ، البته عظیم است ، اما از او عظیم تر شکست در مکتب است .* »[7]
سپس می فرماید :
*« الان جمهوری اسلامی یعنی اسلام مهم است و این امانتی است بزرگ که باید از آن حفاظت کنید .»[8]*
و در پاسخ به آنهایی که با وعدة آزادی می خواهند ملت را از اسلام و اصول و آرمانهای جمهوری اسلامی جدا کنند می فرماید :
*« اگر تمام آزادی ها را به ما بدهند و تمام استقلالها را بدهند و بخواهند قرآن را از ما بگیرند ، ما نمی خواهیم . ما بیزار هستیم از آزادی منهای قرآن ، ما بیزار هستیم از استقلال منهای اسلام »[9]*
حضرت امام (ره) بر این باور بودند که ، تمام دشمنی های دشمنان و مخالفت مخالفان داخلی وخارجی ، و بی تفاوتی های بی تفاوت ها وبی بصیرتی بعضی از خواص ، وغفلت بعضی دیگر از خواص ؛ در مقابل جمهوری اسلامی ونظام مبتی بر حاکمیت ولایت فقیه و انقلاب اسلامی ، فقط و فقط به خاطر اسلامیت آن است نه چیز دیگر ....
به همین خاطر از دیدگاه امام عزیز که انشاء الله با جدش رسول الله (ص) مهشور باشد ، امنیت ایران و امنیت جمهوری اسلامی ، به امنیت کل جهان اسلام گره می خورد .
اگر دقت کرده باشید در ادبیات حضرت امام ، هرگز از واژه ملت استفاده نمی شد ، و ایشان به جای ملت از واژه امت استفاده می کردند ، چرا که معتقد بودند دامنه و حوزه کاربری واژه اُمّت ، و یا به تعبیری مخاطب قرار دادن اُمّت اسلامی ، تمامی مسلمانان جهان را در بر می گیرد ، در حالی که واژه ملّت ، فقط در حد تمامیّت ارضی و مردم حوزة استحفاظی یک کشور و یک دولت کاربرد دارد
لذا حضرت امام (ره) همواره بر امت اسلامی ، خصوصاً امت واحده تأکید داشتند ، و یکی از آرمانها و آرزوهای حضرت امام شکل گیری و تحقق امت واحده اسلامی ؛ مبتنی بر اصول اعتقادی و ایدئولوژی اسلام ناب محمدی بوده که در تمام عمر مبارکشان ، برای تحقق آن اهتمام و تأکید فراوانی داشتند .
شرکت در انتخابات و مشارکت حداکثری امت مسلمان ایران پای صندوقهای رأی و اهتمام برای انتخاب اصلح ، یکی از بهترین و مؤثرترین راههای حفاظت از جمهوری اسلامی است و از این طریق می توان پوزه دشمنان و بدخواهان را به خاک مالید .
✍️:سیدمختارموسوی :
🔵 جامعه وحیانی و انتخاب مکتبی
(بخش سوم)
...لذا از دیدگاه حضرت امام، عدم شرکت در انتخابات و یا عدم توجه در انتخاب اصلح و یا بی تفاوتی به این مهم ، گناه بوده تا جایی که ممکن است این گناه داخل در گناهان کبیره هم باشد .
بنابراین ، وقتی از دیدگاه حضرت امام (ره) مطمئن ترین ، کلیدی ترین ، حساس ترین وبرترین وبهترین راه حفظ نظام مقدس جمهوری اسلامی ، از خطرات وتوطئه هاوفتنه ها ، شرکت مردم در انتخابات و حضور حداکثری آنها در پای صندوقهای رأی و اهتمام و دقت نظر در انتخاب اصلح و جلوگیری از افتادن جمهوری اسلامی به دست نامحرمان ونا اهلان می باشد ، و این موضوع به عنوان یکی از بهترین اصول ایمنی و حفاظتی از نظر امام بسیار حائز اهمیت بوده است ؛ طوریکه در وصیت نامه سیاسی عبادی خود خطاب به مردم مسلمان ایران فرموده اند:
*«وصیت من به ملت شریف آن است که در تمام انتخابات ، چه انتخابات رئیس جمهور و چه نمایندگان مجلس شورای اسلامی و چه انتخاب خبرگان برای تعیین شورای رهبری یا رهبر ، در صحنه باشند ، .... از این قرار عدم دخالت ملت ، از مراجع و علمای بزرگ تا طبقه بازاری و کشاورز و کارگر و کارمند ، همه و همه مسئول سرنوشت کشور و اسلام می باشند ، چه در نسل حاضر و چه در نسل های آینده ، و چه بسا که در بعضی مواقع عدم حضور و مسامحه ، گناهی باشد که در رأس گناهان کبیره باشد.»
بنابراین در جامعه وحیانی ایران اسلامی ، برای فتح قله ومحقق گردانیدن اهداف وآرزوهای حضرت امام راحل ومقام معظم رهبری ، باید زمینه را برای تحقق یک انتخاب مکتبی ، که خروجی آن منجر به تقویت مکتب اسلام وناامید کردن دشمنان این مکتب الهی گردد فراهم شود . زمانی این مهم میسر می شود که ، در بین کاندیداهای حاضر ، نزدیکترین فرد از نظر فکری وعقیدتی وثوق ترین وصادق ترین فرد درقول وعمل به مکتب اسلام ناب محمدی که سزاوار قانون گذراری و نظارت وپاسداری از گفتمان مکتب انقلاب اسلامی باشد انتخاب گردد .
امت امام بفرمان امامین انقلاب اسلامی ؛ باید افرادی را انتخاب کنند، که از مصادیق اتم اصلح باشند . یعنی به معنای عالمانه متعهد ومتخصص باشند . یعنی متعهد متشرع ومتخصص متشرع .
افرادی را انتخاب کنتد که واجد تعریف اصلح مورد نظررهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) باشد. امام راحل در تعریف اصلح فرموده اند :
*« اصلح شخصی است که تعهد به اسلام دارد ، اعتقاد به قوانین اسلامی دارد و در مقابل قانون اساسی خاضع است و اصل 110 آن را که ظاهراً واجب ولایت فقیه است معتقد است و وفادار است نسبت به او ، یک همچون شخصی را شما انتخاب کنید . »[10]*
در شرایط حساس و بسیار سخت کنونی که دلیل دشمنی دشمنان و مخالفت مخالفان نسبت به جمهوری اسلامی ایران ، تنها بخاطر اسلامیت نظام ؛ مقاومت در برابر زیاده های قلدورهای جهان است ، و این دشمنان به تازگی فهمید اند که ، گفتمان جبهه مقاونت که محصول صدور گفتمان انقلاب اسلامی در سراسر گیتی است ، وکاخ های فراعنه زمان را لرزانده است ، و طواغیت وفراعنه زمان را ، یکی پس از دیگری ساقط وروانه جهنم می کند ، نشانه مفسد ومبطل بودن نظم حاکم بر جهان است که ثمره تفکر ضد توحیدی لیبرالیسم است .
صدور انقلاب اسلامی و روشنگریهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی افکار واذهان دغدغه مند آزاده در سراسر جهان را بیدار وآگاه نموده ، ولذا امپراطوری فراعنه نهایت تلاش خودرا برای مقابله با ان وناکار آمد نشان دادن حکومت دینی و جلو گیری از پیشرفت آن ، واز همه مهمتر ، جدا نمودن امت مسلمان از حبل الله وعروه الوثقای یعنی ولی فقیه زمان خود بکار می بندد .
انتخابات روزنه ای است که ، همیشه وهمواره ، دشمنان می توانند ، از آن به داخل نظام سرک بکشند ، وتا حدودی آنهارا برای تحقق اهداف شومشان امیدوار سازد . بدیهی است که اگرغیر مسئولانه به این دو انتخابات سرنوشت ساز نگاه شود ، وبرای انتخاب اصلح احتجاج کافی صورت نگیرد ، وحجت شرعی محقق نگردد ، ممکن است این روزنه برای همیشه به روی دشمنان وبد خواهان نظام بسته نشود ، وبه خانه امید آنان تبدیل گردد ومشکلات مربوط به انتخابات و خطر دسترسی وراه یابی نا اهلان ونامحرمان به حریم وناموس انقلاب اسلامی همچنان در جای خود باقی خواهد ماند .
*سخن آخر : توصیه به امت مسلمان وانقلابی ایران اسلامی :*
از دیدگاه حضرت امام ، انتخابات به عنوان بهترین فرصت برای تثبیت و امنیت هر چه بیشتر نظام جمهوری اسلامی حائز اهمیت است . و یکی از رموز موفقیتها بشمار می رود . تا با حضور اکثریتی ، قدرت مردمی و مردمی بودن نظام و مکتبی بودن مردم و مکتبی بودن نظام را به رخ دشمنان بکشانیم .
ولی اگر احساس تکلیف نکنیم و از صراط مستقیم خارج شویم و موجبات تقویت نامحرمان و دسترسی آنها به ناموس انقلاب را فراهم کنیم و خدای ناخواسته فرد غیر صالح را به جای اصلح انتخاب کنیم .
✍️:سیدمختارموسوی :
🔵 جامعه وحیانی و انتخاب مکتبی
(بخش چهارم)
بدون شک چنین انتخاباتی نتیجة معکوس خواهد داشت و به پدیدة شوم و راهی منفور برای هجوم دشمنان و نامحرمان برای نابودی جمهوری اسلامی تبدیل خواهد شد .
ان شاء الله که امت مسلمان ایران ، موقعیت حساس کنونی را درک نموده و با یک نگاه و ایده مکتبی با حضور اکثریتی خود درانتخابات ، وانتخاب #فردی_اصلح از تبار امام و همراهان و یاوران مقام عظمای ولایت و رهبر معظم انقلاب و از جنس شهیدان و همدرد محرومان و کسی که در راه خدمت به مردم و اسلام ، خستگی و شب و روز را نمی شناسد ، برای پاسداری از نظام مقدس جمهوری اسلامی انتخاب نمایند .
سید مختار موسوی
پاورقی های هرچهار بخش :
[1] ( همه شما نگهبان وهمه شما مسئول هستید .)بحارالانوار جلد75 ص38
[2] - صحیفه امام ج 15 صص 250 و 251 تاریخ پیام 2/7/1360
[3] - صحیفه امام ج 18ص 173- 174 سنحنرانی در جمع وعاظ وخطبا در تاریخ 13/7/1362
[4] صحیفه امام ج 19 ص 328 320 سخنرانی در جمع مسئولان قضایی ووزارت امور خارجه در تاریخ 8/5/1364
[5] -صحیفه نور جلد 10 صفحه 226
[6] - صحیفه نور جلد 20 صص 238و239
[7] -صحیفه نور جلد 10 ص 198
[8] - صحیفه نور جلد19 ص 250
[9] - صحیفه نور جلد 20 ص 194
[10] -صحیفه نور جلد 11 ص 151
✅به کانال نشر آثار #سیدمختارموسوی بپیوندید 👇
@seyedmokhtarmousav
34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔻روز عاشورای ۸۸ در تهران اتفاقاتی افتاد که خیلی ها نمیخواهند یادآوری شود، نسل جدید هم که اصلا اتفاقات آن روز را ندیده که چیزی به یاد آورد.
در قسمت ۳۱ برنامه حافظه تاریخی ایرانی جزییاتی از حوادث و پشت پرده آن روز را بازخوانی و در انتها نیز دو کتاب خواندنی معرفی کردیم.
@Hafezeh_tarikhi_irani
استاد شهریار زرشناس: کتاب «بدون روتوش با دهه هشتادی ها» یک وجه خاص و ممتاز دارد و آن این است که تا حدی در مسیر «خودآگاهی تاریخی» حرکت کرده. وقتی کتاب را ورق زدم و دیالوگ نویسنده با نوجوانان را دیدم، بلافاصله این ویژگی کتاب به چشمم آمد.
ثابتی در این کتاب با نوجوانانی صحبت می کند که اهل بحثهای تئوریک نیستند و بدون آنکه بدانند، تبدیل شده اند به پیاده نظام ارتجاع شبه مدرن. این کتاب مضامین مورد نیاز در حوزه خودآگاهی تاریخی را برای مواجهه با کسانی که نیازمندند با این مفاهیم آشنا شوند اما حتی حوصله کتاب خواندن را هم ندارند، ارائه کرده است. مثلا بحثی که در این کتاب درباره مولفه «استقلال» کشور شده از همین جنس است.
♦️جهت تهیه این کتاب از دو راه می توانید اقدام کنید؛
🔹خرید حضوری با مراجعه به آدرس: خ انقلاب اسلامی. بین ولیعصر و فلسطین. خ برادران مظفر شمالی. فروشگاه کتابکده 27
🔹سفارش اینترنتی به این اکانت در ایتا: @ketab_hafezeh_tarikhi
📣 رهبر انقلاب در دیدار خانواده شهید سلیمانی در آستانه چهارمین سالگرد شهادت این شهید: مهمترین نقش و خدمت این شهید بزرگوار، احیای جبهه مقاومت در منطقه بوده است
✏️ حضرت آیتالله خامنهای رهبر معظم انقلاب اسلامی بعد ازظهر امروز در دیدار خانواده شهید سردار سلیمانی، گسترش بیش از پیش نام و یاد و خصوصیات این شهید را ناشی از اخلاص شهید سلیمانی دانستند و تاکید کردند: مهمترین نقش و خدمت این شهید بزرگوار، احیای جبهه مقاومت در منطقه بوده است.
✏️ رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار که در آستانه چهارمین سالگرد شهادت شهید سلیمانی برگزار شد، با تاکید بر اینکه مقاومتِ نزدیک به سه ماهه غزه به علت وجود جبهه مقاومت است، گفتند: شهید سلیمانی برای احیای جبهه مقاومت تلاش بسیاری کرد و این کار را با همان اخلاص و با تدبیر و عقل و اخلاق به پیش بُرد.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای با تمجید و تقدیر از تلاشهای سردار قاآنی فرمانده نیروی قدس سپاه افزودند: باید خط تقویت جبهه مقاومت همچنان ادامه یابد.
🔹در این دیدار که فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و فرمانده نیروی قدس سپاه نیز حضور داشتند، خانم زینب سلیمانی گزارش کوتاهی از اقدامات فرهنگی و هنری انجام گرفته وهمچنین در دست اقدام، برای انتقال روحیات، منش و خصلتهای شهید سلیمانی به نسل جوان، ارائه کرد.
💻 Farsi.Khamenei.ir
✏️ رهبر انقلاب، ساعتی پیش:
مهمترین نقش و خدمت حاج قاسم سلیمانی، احیای جبهه مقاومت در منطقه بوده است
📸 تصاویری از دیدار خانواده شهید سلیمانی با رهبر انقلاب
💻 Farsi.Khamenei.ir
✏️ رهبر انقلاب ساعتی پیش:
مقاومتِ نزدیک به سه ماهه غزه به علت وجود جبهه مقاومت است؛ شهید سلیمانی برای احیای جبهه مقاومت تلاش بسیاری کرد و این کار را با همان اخلاص و با تدبیر و عقل و اخلاق به پیش بُرد.
💻 Farsi.Khamenei.ir
📣 هماکنون؛ #تیتر_یک KHAMENEI.IR
✏️ اشاره رهبر انقلاب به مقاومت سه ماهه غزه و تأکید بر ادامه خط تقویت جبهه مقاومت در دیدار خانواده شهید سلیمانی
👈 مهمترین نقش شهید سلیمانی، احیای جبهه مقاومت در منطقه است
💻 Farsi.Khamenei.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✍️ #خط_دیدار | مهمترین نقش و خدمت شهید سلیمانی، احیای جبهه مقاومت در منطقه بوده است.
📹 مرور تصویری بیانات ظهر امروز رهبر انقلاب در دیدار خانواده شهید سلیمانی. ۱۴۰۲/۱۰/۱۰
💻 Farsi.Khamenei.ir
🟢«زمان شناسی» ویژگی مشترک مصباح و سلیمانی
🖊احمدحسین شریفی
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
از ویژگیهای مشترک علامه مصباح یزدی و شهید حاج قاسم سلیمانی، «زمانشناسی» آنان بود.
به همین دلیل:
اولاً: در مسائل حوزه تخصصی خود هرگز «غافلگیر» نشدند. بلکه همواره جلوتر از زمانه، مقدمات و الزامات مواجهه معقول و اسلامپسند با «چالشها» و«مسألهها» را فراهم میکردند.
#امیرمؤمنان علیهالسلام میفرماید: «مَنْ عَرَفَ الْأَيَّامَ لَمْ يَغْفُلْ عَنِ الِاسْتِعْدَاد؛ کسي که آگاه به زمانه باشد، از آمادگی غافل نمیشود.».
ثانیاً: امور بر آنان مشتبه نمیشد و در جریانشناسی اندیشهها و حتی عملکردها، منحصربهفرد بودند؛ «الْعَالِمُ بِزَمَانِهِ لَا تَهْجُمُ عَلَيْهِ اللَّوَابِسُ؛ کسی که به زمان خويش آگاه باشد، امور مشتبه بر او هجوم نمیآورند.» آنان با بصیرت و تیزبینی و تیزهوشی ریشههای جریانهای فکری و سیاسی و فرهنگی عمده در کشور را به درستی میشناختند و در زمان مناسب و بدون لکنت زبان با آنها رویارو میشدند. این را میتوان یکی از رازهای هجمههای سنگین داخلی و خارجی علیه آنان دانست.
و ثالثاً: هرگز مورد سوءاستفاده افراد و جریانهای سیاسی قدرتطلب قرار نگرفتند.
آنان خوب میدانستند که پارهای از سلامهای سیاسیون و قدرتطلبان، بیطمع نیست! به همین دلیل گفتار و رفتار آنان به گونهای بود که هرگز اجازه نمیداد دیگران در آنان طمع کنند و از همین روی به دیدارهای افراد سیاسی و گروهها و احزاب قدرتطلب، دلخوش نبودند و حتی میلی به چنان دیدارهایی هم نداشتند.
#شهید_سلیمانی
#علامه_مصباح
🆔https://eitaa.com/ahmadhoseinsharifi
🌹
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎙آیتاللهالعظمی جوادیآملی:
🔺استناد قرانی جالب در بیان اینکه امامت و ولایت فقیه مایه یأس دشمنان اند!!!
🔺استناد عقلی به ولایت «مطلقه» فقیه
✍️ #سیدمختارموسوی :
(صادقانه باخودمان)
*۱_ چقدر با حقوق وتکالیف خودمان آشنا هستیم ؟*
*۲_ براستی چقدر خواهان تغییر وایجاد تحول و حرکت به سمت کمال مطلوب هستیم ؟*
*۳_چقدر برای خروج از وضعیت موجود که مطلوب خودمان نیست تلاش وفعالیت می کنیم ؟*
*۴_ آیا داشتن یک زندگی نرمال در وضعیت ایده آل و نیل به کمال مطلوب در حوزه های مختلف اقتصادی ، معیشتی ، فردی، خانوادگی ، اجتماعی ، امنیتی ، رفاهی ، فرهنگی ، علمی ، اخلاقی ، مذهبی در سطح کوچه ومحله و روستا وشهر وشهرستان واستان وکشور را حق خودمان وفرزندانمان می دانیم یا خیر ؟*
*پاسخ هایی که اکثریت ما به این سوالات ممکن است بدهیم :*
۱_ کم وبیش آشنا هستم
۲_ خیلی
۳_ درحد توان
۴_بله چراکه نه
*شرح وتفسیر :*
پاسخ مثبت معقول ومقبول به ۴ سوال فوق متوقف بر پاسخ صحیح ، دقیق و قطعی به سوال اول و میزان آشنایی با حقوق وتکالیف دارد .
اما پاسخ اکثریت در پاسخ به سوال اول ومیزان آشنایی خود با حقوق وتکالیفی که در مقابل خود وخانواده ودیگران واجتماع ومحیط زیست و.... در عرصه های مختلف دارند ، جزمی وعالمانه و عارفانه وازروی شناخت وآگاهی کامل نبود.
*آشنایی کم وبیش با حقوق تکالیف ، پاسخ متزلزلی غیر قابل قبولی برای جامعه انسانی در قرن بیست ویکم وعصر حاکمیت علم وصنعت و وتکنولوژی و هوش مصنوعی است .*
همانطوری که در مطالب پیش گفته بیان شد ، پذیرش پاسخ به دیگر سوالات، متفرع ومتوقف بر پاسخ صحیح ودقیق وجزمی به سوال اول است .
همه در پاسخ سوال چهارم که پرسیده شد : *(_ آیا داشتن یک زندگی نرمال در وضعیت ایده آل و نیل به کمال مطلوب در حوزه های مختلف اقتصادی ، معیشتی ، فردی، خانوادگی ، اجتماعی ، امنیتی ، رفاهی ، فرهنگی ، علمی ، اخلاقی ، مذهبی در سطح کوچه ومحله و روستا وشهر وشهرستان واستان وکشور را حق خودمان وفرزندانمان می دانیم یا خیر ؟* پاسخ جزمی وقطعی و کمالی داده اند : *بله چرا که نه*
سوال چهارم چون باره منافع فردی وامیال شخصی و دغدغه های عمومی بود ، همه *حق مطلق* خود دانستند وپاسخ محکم دادند که بله *حقمان* است .
*تکلمه ونتیجه گیری :*
*نه برادر وخواهر گرامی،*
*رسیدن در حدکمال به حقوق مندرج درسوال چهارم یک پیش نیاز ومقدمه لازم دارد.*
*پیش نیاز آن درمرحله اول شناخت ومعرفت نسبت به حقوق وتکالیف خودمان در برابر مولفه های اعلامی است . ودرمرحله دوم به میزان جامه عمل پوشاندن به معارف اکتسابی و شناخت وآگاهی های حاصله است .*
*خب یادمان نرفته که درمانحن فیه وآزمون پیش رو در پاسخ به سوال اول که کلید ومفتاح سوال چهارم است ، اکثریت گفتیم کم وبیش با حقوق وتکالیف خود آشنایی داریم .*
*عزیزان من ! این کم وبیش یک ظرف است . واین ظرف هم حجم و وزن وحدود وثغوری دارد .*
*ممکن است سوال کنید یعنی چه ؟*
*ببینید برادران وخواهران! وقتی شما با یک پیاله ای که گنجایش یک کیلو ماست دارد ، برای خرید به سوپری سرکوچه تان مراجعه کنید، نباید توقع وانتظار داشته باشید که دراین پیاله با حجم گنجایش یک کیلیو ماست ، ۵ کیلیو ماست خریداری کنی وبه منزل ببرید؟*
*حالا هرچه پول بیشتر بدی و بر سرصاحب سوپری وفروشنده فریاد بزنی که ۵ کیلو ماست میخواهی ، چون امکان برداشت وحمل وانتقال سالم ان تا منزل را نداری ، خواسته شما اجابت نمیشود ومجبوری به یک کیلو ماست رضایت دهید ویا درفرصتی دیگر با ظرفی که گنجایش بیشتری داشته باشد مراجعه کنید.*
*عزیزانی که با متن ارتباط مفهومی و دلی برقرار کرده اند ، حتما متوجه شده وبه خوبی دریافته اند ، که تکلیف در اینجا همان ظرف حق است .*
*یعنی هرچقدر ظرف تکلیفمان بزرگ وجامع ومانع باشد ، به همان اندازه حقوق ما به ازای آن دریافت می کنیم .*
*خب بدیهی است که وقتی ما در مقابل مولفه های مارالذکر ، به تکالیف خود آشنایی نداشته باشیم ، یا به تکالیفی که دربرابر هر مولفه داریم عمل نکنیم ، هرگز به آنها نمی رسیم .*
*بنابراین بطور قطع به یقین رسیدن به حقوق مستتر در سوال چهارم ، متوقف ومتفرع بر تکلیف شناسی ، وتکلیف گرایی و تکلیف مداری وتکلیف محوری وانجام مّّرِتکلیف است .*
*چراکه حق وتکلیف در همه جا لازم وملزوم همدیگرند.*
*همانطوریکه اگر بروی در سوپری سرکوچه، بدون پول مناسب وظرف مناسب ، ماست دلخواه دریافت نمی کنید ، در سوپر محل وشهر واستان وکشورهم بدون انجام تکالیف حقوقی دریافت نخواهید کرد.*
*حسن ختام وکلام آخر :*
چه خوب فرمود شیخ اجل که:
نابرده رنج گنج میسر نمی شود.
مزد آن گرفت جان برادرکه کارکرد.
بدون تردید سعدی علیرحمه ازاین کلام الهی الهام گرفنه وآن شعر زیبارا سروده است .
*لَهُ مُعَقِّباتٌ مِن بَينِ يَدَيهِ وَمِن خَلفِهِ يَحفَظونَهُ مِن أَمرِ اللَّهِ ۗ إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّىٰ يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم ۗ وَإِذا أَرادَ اللَّهُ بِقَومٍ سوءًا فَلا مَرَدَّ لَهُ ۚ وَما لَهُم مِن دونِهِ مِن والٍ* (رعد۱۱)