فقه تربیت سیاسی ج نوزدهم 010916.mp3
10.07M
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1402
آذر 1401
🔸درس «فقه تربیت سیاسی»
جلسه نوزدهم 👇🏾:
ادامه مباحث گذشته:
- جمع بندی ادله
-شواهد و زوایای قاعده فقهیه بودن وجوب تولی و تبری
-ظرفیت مفهومی تولی و تبری
-تبیین قاعده فقه تربیتی بودن وجوب تولی و تبری
#فقه_تربیت_سیاسی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
فقه تربیت سیاسی ج بیستم 010916.mp3
9.2M
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1402
آذر 1401
🔸درس «فقه تربیت سیاسی»
جلسه بیستم 👇🏾:
ادامه مباحث گذشته:
- آغاز مساله دوم در فقه تربیت سیاسی :دشمن شناسی در تربیت سیاسی
(حکم دشمن¬شناسی در تربیت (آموزش دشمن) و میزان مطلوبیت درج دشمن¬شناسی در برنامه درسی از منظر فقه تربیت سیاسی چیست؟» )
-طرح مساله و تبارشناسی آموزش دشمن در تربیت سیاسی (چرا تربیت لیبرال کمتر به این موضوع می پردازد؟)
#فقه_تربیت_سیاسی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
باسمه تعالی
🔴در مکتب شهید گمنام
🖊سیدنقی موسوی-20آذر1401
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1/2)
خبر کوتاه است و گویا : «شهید گمنام در ششم دیماه 1401 همزمان با روز شهادت حضرت زهرا (س) در دانشگاه فرهنگیان استان قم تدفین خواهد شد»
سلام شهید خوشنام! خوش آمدی!
نمی دانم نامت چیست؟ اهل کجایی؟ و چندساله بودی! اما حضورت در دانشگاه ما یادآور درسهای زیادی است:
1. تو قطعه ای از تاریخ معاصر ایران هستی و باید در کنار شمع وجود تو، تاریخ معاصر ایران و فهرست قهرمانان استکبارستیز را مرور نماییم! از رئیسعلی دلواری (1261-1294)که در مقابل تهاجم انگلیس به بوشهر مقاومت کرد؛ تا روحانی مجاهد میرزا کوچک جنگلی (1259-1300) و تا سربازان خمینی که در دفاع مقدس علیه صدام و 80 کشورِ حامی او (1) مقاومت کردند؛ همان کشورهایی که صفحات تاریخ آنها را به یاد می آورد؛ ولی برخی از جریانات و اشخاص سیاسی غربگرا، این کشورها را تطهیر کرده و قبله گاه خود قرار داده اند.
2. تو به یاد ما دادی که «مقاومت، نتیجه می دهد». ایرانی که در سال 60 برای خرید تسلیحات نظامی و حتی سیم خاردار در تحریم ابرقدرتها بود، الان به «قدرت موشکی» تبدیل شده است؛ قدرتی که معادلات منطقه ای و بین المللی بر اساس بُرد موشک ها و پهبادهای او تنظیم می شود. کیست که نداند تجهیزات پیشرفته نظامی ایران همچون پهباد (پرنده هدایت پذیر از دور)، زیردریایی، موشک های رادار گریز، کروز، بالستیک و... (2) به مدد اندیشه مقاومت شماست؟ کیست که نداند، رتبه های درخشان نظامی ایران همچون رتبه ۶ دنیا در قدرت توپخانه ای، رتبه ۵ جهان در تعداد کشتی های زیردریایی و رتبه ۷ دنیا در داشتن ناوگان تانکهای جنگی (3)، به مدد دلاورمردی های شماست؛ البته آنان که نمی دانند،نمی خواهند بدانند.
3. تو به ما یادآوری می کنی که «نقشه خاورمیانه جدید بوشِ پسر» را فرهنگ مقاومت و ایستادگی حاج قاسم سلیمانی و یارانش با همان امکانات محدودشان، خنثی کرد و او بود که «سایه جنگ» را از سر ایران برداشت! تو نماینده شهدای مدافع حرم و امنیت هم هستی! نماینده دهه هفتادی و هشتادی ها، که نه انقلاب خمینی کبیر را دیدند و نه حماسه های رزمندگان دفاع مقدس را؛ این یعنی، روح و اندیشه تو زنده است.
4. تو ما را به یاد جمله شهید تهرانی مقدم (پدر موشکی ایران) می اندازی که گفت: «فقط انسانهای ضعیف به اندازه امکاناتشان کار میکنند». پس باید برای ایران قوی تلاش و برنامه ریزی و قیام کرد (ان تقوموا لله مثنی و فردی)؛ همانطور که با خودباوری و تلاش، ایران اکنون به رتبه 15 تولید علم (4) و هفتمین کشور در تعداد اختراعات ثبت شده (5) و رتبه 11 دنیا در کاهش مرگ و میر نوزادان (6) و رتبه 7 دنیا از نظر جذب گردشگر(دربازه زمانی 1990-2018م) (7) ، رتبه 10 دنیا در شاخص امید به زندگی (8) و در بین 20 کشور پایین دنیا در نرخ خودکشی (9)، رتبه اول جهان از نظر رشد درصد باسوادان بالای پانزده سال (10) ، رتبه 1 برابری نسبت دختر و پسر در تحصیلات ابتدایی (11) رسیده ایم؛ البته بسیاری از مشکلات فعلی ما در اقتصاد و فرهنگ ناشی از پُشت کردن به تفکر انقلابی و اسلامی و فرهنگ ایثار و مقاومت شماست.
5. تو در پهنای اقیانوس تاریخ، برای «ایران اسلامی» می مانی و ماها اگر به کشتی نجات شما نپیوندیم، خواهیم مُرد!
6. تو ما را به یاد جمله سپبهد شهید قاسم سلیمانی می اندازی که : «شرط شهید شدن، شهید بودن است». پس دانشگاه و مدرسه باید جای آدم پروری و تربیت انسانِ خلیفه الله باشد؛ برخلاف تربیت لیبرال که جایگاه والای تربیت دینی را به تربیت محدود اخلاقی و آنرا نیز به «تربیت معنویِ بدون خدا» فروکاستند تا مرهمی بر روح زخمی انسان مدرن باشد! لیک دانش و جامعه شان سکولارتر می شود.
7. تو به ما یادآوری می کنی که «دانش از ارزش جدا نیست!» و دانشگاه ها هم ریشه در مبانی ارزشی خود دارند! حتی «دانشگاه لیبرال» و بدتر از آن «دانشگاه سکولار»! اساساً «علم سکولار» از «علم دینی» در گریز است؛ چراکه ساختمانش بر بنیادهای سکولاریستی و غیرتوحیدی بالا رفته است. تو به ما یادآوری می کنی که به «جهت مندی علوم و از جمله علوم انسانی مدرن» باید توجه داشت و دستور «طلبُ العلمِ فریضهٌ علی کلِ مسلمٍ» را اندیشمندانه امتثال کرد!
8. حضور تو به ما می گوید: دانشگاه جای دانشِ روشنایی بخش است نه تقلید کورکورانه. وقتی از پنجره کلاس به آرامگاه تو خیره می شوم به یاد می آورم که به جای «غربگرایی و غرب پرستی» و یا به جای «غرب گریزی و غرب ستیزی» باید «غرب گزینی و گزینشگری بر اساس عقلانیت اسلامی» را قطب نمای خود در اقیانوس طوفان زده «علم مدرن» قرار داد.
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
🔴در مکتب شهید گمنام
🖊سیدنقی موسوی-20آذر1401
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(2/2)
9. میگویند: تو، نماد خشونتی! می گویند: باید از نهاد علم و دانشگاه و مدرسه، خشونت زدایی کرد! ناراحت نشو! در دوران اصلاحات هم به فرهنگ عاشورا کنایه می زدند که «خون به خون شستن مُحال آمد مُحال» و تلاش می کردند که فرهنگ حسینی را خَشن جلوه دهند و می گفتند «فرهنگ عاشورا خشونت آفرین است» (12) و هیئتهای مذهبی و بسیج، منشا خشونت اند (13).
راستی! می دانی بنابر توصیه «سند توسعه پایدار 2030» مدرسه و دانشگاه باید مروج فرهنگ صلح و حذف خشونت باشند و منظورشان حذف هر نوع مقاومت علیه لیبرالیسم و ترویجِ سلطه پذیری است. همان حکایتِ «سگ را گشادهاند و سنگ را بسته»(14) است . درست مثل عملکرد برخی از سیاسیون و چهره ها (سلبریتی) در اغتشاشات اخیر که با انتشار دروغ، شایعه و کشته سازی در تنور تجزیه طلبی و پلیس کُشی دمیدند –و از جانب 47 کشور و 11 سرویس جاسوسی بیگانه حمایت شدند(15) - و اکنون به مجازات اعدام قاتلان و آنهایی که مسلحانه به امنیت و مردم تاختند، اعتراض دارند.
اما رفیق! ما می دانیم که فرهنگ شما، فرهنگ ایثار، وفاداری و ذلّت ناپذیری است .
10. می¬گویند تو نماد غم و عزا هستی! و جلوی شادی و نشاط آدم¬ها و زندگی نرمالشان را میگیری! همین حرف را در دوران اصلاحات در مورد ماه محرم گفته اند! راستش در مورد حضرت زهرا (س) هم (بخاطر گریه¬های سیاسی و انتقادی و روشنگرش) هم معترض بودند! در فرهنگ مدرن، شادی یعنی فرورفتن در خَلسه اومانیستی (اومانیزم=انسان¬خداانگاری)، یعنی غرق شدن در گرداب غفلت و شهوات حیوانی؛ اما در فرهنگ اسلامی شادی-ها باید به نشاط درونی پیوند بخورد و حیات¬بخش و رشددهنده باشد؛ نه بخشی زائد از زندگی بنام سرگرمی و اوقات فراغت!
11. می¬گویند «جای تو در دانشگاه، نیست»! درحالی که با این استدلال جای آشپزخانه و ورزشگاه و خوابگاه هم در دانشگاه نیست! اینان مغالطه می¬کنند! اکثر کشورهای دنیا برای سربازان جنگی خود و مقبرههای آنها ارزش ویژهای قائل هستند و برخی ترجیح می دهند سربازان گمنام را در میادین اصلی دفن کنند و برخی دیگر دانشگاه را برای این نماد هویتی انتخاب می کنند. برای مثال در کنار دیوار غربی کاخ کرملین روسیه یک مقبره قرار دارد که متعلق به سربازان گمنام است. در حیات دانشگاه میسیپیپی بیش از 700 تن از سربازان دفن شده اند؛ اما بیشتر دانشگاههای دیگر به علت گذشت سالها از جنگ و دسترسی نداشتن به پیکر این سربازان به نصب بنای یادبود بسنده کردهاند. مثل دانشگاه کارولینای شمالی ، دانشگاه تورنتو کانادا، دانشگاه Caen در شهر Caen فرانسه و ... . (16)
خوش آمدی رفیق! توکه اندیشه ات را با خونت تضمین کردی!
ما دانشجوی مکتب و دانشگاه تو خواهیم بود!
با وجود تو پناه معنوی و روانی خواهیم داشت! در کنار آرامگاهت به درون نگری و درون کاوی خواهیم پرداخت و باتو درکهکشان¬ های معرفت، برای رسیدن به خودشناسی و خداشناسی پرواز خواهیم کرد.
منابع:
1 . https://b2n.ir/n82278
2 . https://mehrnews.com/news/4465400
3. https://www.globalfirepower.com/aircraft-total.php
4 . https://www.scimagojr.com/countryrank.php?year2020
5 . https://knoema.com/atlas/ranks/Number-of-patent-applications
6 . https://data.worldbank.org/indicator/SH.STA.MMRT?view=chart
7 . https://b2n.ir/p63029
8 . https://b2n.ir/g15432
9 . http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/suicide/by-country/
10 . https://b2n.ir/a17065
11 . http://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2018.pdf
12 .عبدالکریم سروش، روزنامه نشاط، 12/3/78 ص 2
13.محمد قوچانی، روزنامه عصر آزادگان، 20/1/79 ص 3.
14 . گلستان سعدی، حکایت 10
15 . https://b2n.ir/d54275
16 . khabaronline.ir/x5mb9
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
درمکتب شهید گمنام-.pdf
353.7K
یادداشتی به مناسبت تدفین شهید گمنام در دانشگاه فرهنگیان استان قم- آذر 1401
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
فقه تربیت سیاسی ج بیست یکم 010923.mp3
9.81M
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1402
آذر 1401
🔸درس «فقه تربیت سیاسی»
جلسه بیست یکم 👇🏾:
ادامه مباحث گذشته :
- ادامه مقدمات مساله دوم (آموزش دشمن شناسی در تربیت سیاسی)
- بحثی کبروی و روش شناسانه مبنی بر ضرورت موضوع شناسی تخصصی و توقف تفقه تربیتی بر تخصص در تربیت
-بررسی بسترهای فکری و تاریخی اینکه چرا بحث دشمن شناسی در ادبیات تربیت سیاسی موجود، برجسته نیست و اشاراتی به جهت داری علوم انسانی و خدمات آن به استعمار و نظام سلطه و استشهاد به مفهوم آموزش صلح در سند 2030
#فقه_تربیت_سیاسی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
فقه تربیت سیاسی ج بیست دوم 010923.mp3
8.92M
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1402
آذر 1401
🔸درس «فقه تربیت سیاسی»
جلسه بیست دوم 👇🏾:
ادامه مباحث گذشته :
- دو معنای آموزش صلح در ادبیات رایج (در معنای دوم آموزش بردگی و عدم مقاومت مدنظر است!)
- پیشینه بحث:
بحث آموزش دشمن شناسی در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش
پیشینه در کتب فقهی
- مفهوم شناسی دشمن (عدو)
الف) معنای لغوی و تحلیل مفهومی
#فقه_تربیت_سیاسی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
فقه تربیت سیاسی ج بیست سوم 010923.mp3
6.87M
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1402
آذر 1401
🔸درس «فقه تربیت سیاسی»
جلسه بیست سوم 👇🏾:
ادامه مباحث گذشته :
ادامه مفهوم شناسی عدو /دشمن
ب) دشمن در اصطلاح فقه
من یجب جهادُه
کافر غیرذمی، کافر ذمی، باغی و مهاجم
ج) دشمن در اصطلاح قرآن و روایات
1. عدو حقیقی 2. عدو اعتباری 3. بدخواه
#فقه_تربیت_سیاسی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
باسمه تعالی
🔴مذمت مقاومت در تربیت لیبرال/سکولار
🖊سیدنقی موسوی- 23 آذر 1401
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
شاید برای شما هم شگفت انگیز باشد کسانی که در ابتدای اغتشاشات، نوجوانان در مدراس را به کارهای خشن و کشتن پلیس و نیروهای امنیتی تحریک می کردند؛ چرا الان که قوه قضاییه در مجازات عادلانه مجرمان جدی است و احکام (از جمله اعدام) را اجرا می کند، جیغ بنفش می کشند؟
یکی از جوابها قدرت رسانه ای آنان و البته حساب کردن روی حماقت کاربران و مخاطبان فضای مجازی است ؛
اما شاید جواب بنیادین تر این است که اساسا حذف مقاومت و «من می زنم تو حق نداری بزنی» یک اصل در لیبرالیسم رسانه ای است!
آنگونه که علوم انسانی مدرن تلاش می کند هرگونه مقاومتی را حذف کند و سلطه پذیری را در قالب شعاری قشنگی چون همگامی با جامعه جهانی، رعایت حقوق بشر، پیوستن به جهانی شدن و مانند آن تئوریزه کند و آنگونه که انتظارشان از نظام آموزشی همین است و مدرسه به تعبیر رویکردهای انتقادی و پُست مدرن باید شهروند رام پرورش دهد و در سطح بین المللی هم یونسکو به مثابه بازوی آموزشی فرهنگی سازمان ملل متحد در سند 2030، به «آموزش صلح» در مدارس کشورهای توسعه نیافته توصیه می کند؛ البته منظور از آموزش صلح، حذف فرهنگ مقاومت است.
یادتان هست در دوران اصلاحات بر فرهنگ عاشورا و مقاومت و ایثار و شهادت و استکبارستیزی تاخته می شد و شعار «خون به خون شستن محال آمد محال» سر داده می شد و در این اندیشه مراسم های عاشورایی در مدرسه و دانشگاه (و یا نرم افزارهای مشابهی چون یادواره شهید یا دفن شهید گمنام) به تمسخر گرفته می شد؟!
لیبرالیسم خود را پایان ایدئولوژی و پایان تاریخ خوانده و نهاد علم و نهاد دانشگاه و مدرسه باید مجری آن باشد! پس تربیت لیبرال و لیبرالسم آموزشی هم باید هر نوع مقاومتی را در نطفه خفه کند .
برای همین است که می بینید جریان اصلاحات و جریان روشنفکری (و پیاده نظامشان چهره ها-سلبریتی-) از اخلاق و حقوق و فقه استدلال می آورند که اعدام شخصی که بر روی مردم اسلحه کشیده و مسلحانه یک یا چند پلیس و نیروی امنیتی و مردم را کشته و زخمی کرده، نباید بجرم محاربه، قصاص و اعدام شود؛ چرا؟ چون : «من می زنم و تو حق نداری بزنی!»
این همان ذاتِ توتالیتر لیبرالسم است! که در دیکتاتوری رسانه ای جریان روشنفکری در اغتشاشات اخیر به عیان دیده می شود.
به همین جهت آیات قصاص و جهاد در طول 50-60 سال اخیر در ایران، توسط این جریان فکری به آن تاخته می شود !
پایان
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
فقه تربیت سیاسی ج بیست چهارم010930.mp3
8.9M
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1402
آذر 1401
🔸درس «فقه تربیت سیاسی»
جلسه بیست چهارم 👇🏾:
ورود به ادله دشمن شناسی در تربیت سیاسی :
دلیل 1: وجوب تبری از غیرالله
مقدمه 1: «تولّی عدوالله (اتخاذ الولیّ)» و «تبری از عدوالله و اجتناب از طاغوت (تبری عملی در همه عرصه¬ها)، واجب است.
مقدمه 2: آموزش دشمن از باب وقایه، واجبِ عینی بر والدین و از باب امر به معروف و نهی از منکر و نیز از باب دعوت، واجب کفایی؛ همچنین از باب وظایف حکومت اسلامی واجب عینی است. همچنین از باب إحسان، إعانه بر نیکی¬ها، تعلیمِ امور خیر و هدایت، دارای استحباب است.
نکات :
فرق موضوع الحکم در مقدمه 1 (تبری) و مانحن فیه (تعلیم) و فرق متعلق موضوع الحکم در مقدمه 1 (غیرالله) و مانحن فیه (العدو)
دلیل 2: وجوب جهاد و دفاع در مقابل دشمن
مقدمه 1: جهاد، قِتال و دفاع در مقابل دشمن، واجب است.
مقدمه 2: آموزش دشمن از باب وقایه، واجبِ عینی بر اولیاء و از باب امر به معروف و نهی از منکر و نیز از باب دعوت، واجب کفایی؛ همچنین از باب وظایف حکومت اسلامی واجب عینی است. همچنین از باب إحسان و إعانه بر نیکی و تعلیم نیکی¬ها دارای استحباب است.
نکات توضیحی:
توضیح وجوب جهاد ابتدایی و دفاعی و ...
#فقه_تربیت_سیاسی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
فقه تربیت سیاسی ج بیست پنجم 010930.mp3
10.47M
📌 دروس «استاد سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1401_1402
آذر 1401
🔸درس «فقه تربیت سیاسی»
جلسه بیست پنجم 👇🏾:
ادامه مباحث گذشته :
دلیل 3: وجوب تعلیم قرآن و حدیث (که دشمن شناسی بخشی از اموزه هاست)
«وَ حَقُّ الوَلَدِ عَلَى الوالِدِ أن يحَسِّنَ اِسمَهُ وَ يحَسِّنَ اَدَبَهُ و يعَلِّمَهُ القرآن»
«وَ أَنْ أَبْدَأَكَ بِتَعْلِيمِ كِتَابِ اللَّهِ وَ تَأْوِيلِهِ وَ شَرَائِعِ الْإِسْلَامِ وَ أَحْكَامِهِ وَ حَلَالِهِ وَ حَرَامِهِ لَا أُجَاوِزُ ذَلِكَ بِكَ إِلَى غَيرِه»
«عَنْ مُعَاذٍ قَالَ: سَمِعْتُ رَسُولَ اللَّهِ صلى الله عليه و آله يقُولُ: مَا مِنْ رَجُلٍ عَلَّمَ وَلَدَهُ الْقرآن إِلَّا تَوَّجَ اللَّهُ أَبَوَيهِ يوْمَ الْقِيامَةِ تَاجَ الْمُلْكِ وَ كُسِيا حُلَّتَينِ لَمْ يرَ النَّاسُ مِثْلَهُمَا».
« عن النبى ص قال: إِذَا قَالَ الْمُعَلِّمُ لِلصَّبِى: قُلْ: بسمالله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، فَقَالَ الصَّبِى: بسمالله الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ، كَتَبَ اللَّهُ بَرَاءَةً لِلصَّبِى وَ بَرَاءَةً لِأَبَوَيهِ وَ بَرَاءَةً لِلْمُعَلِّمِ».
نکات
- در تربیت قرآنی و تربیت اسلامی هم ایمان را باید اموزش داد و هم کفر را
-اشاراتی به مغالطه جریان روشنفکری در سکولاریزاسیون شریعت و تئوریزه کردن اسلام رحمانی است
- اشاراتی به عادت نومن ببعض و نکفر ببعض جریان فمینستی در اغتشاشات اخیر که حکم پوشش اسلام را نمی پذیرد و مهریه و نفقه را شرعا واجب می دانند و ...
#فقه_تربیت_سیاسی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از مدرسه انقلاب ۱
3143341298.pdf
1.29M
📚 کتاب: قحطی بزرگ
🔸 اثر دکتر مجد
🔹 مجد ساکن آمریکا که با دسترسی به اسناد جنایت انگلیس در این سالها ، قتل ۹میلیون ایرانی را به تحریر درآورده و متاسفانه در ایران بعد از یکبار، دیگر تجدید چاپ نشد و جزو کتابهای کمیاب است.
#یتیمخانه_ایران
🆔 @darseenghelab
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥این پیشگو را که ۴۰ سال پیش کنار شهید سليماني ایستاده و با قاطعیت امروز را پیشگویی میکند را آیا میشناسید؟
💢کانال خبری #شهدای_ایران
✅@shohadayeiran57
هدایت شده از دانشگاه فرهنگیان آیت الله طالقانی قم
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هم_مسیر_تا_بهشت
تیزر مراسم تدفین و تشییع شهید گمنام در پردیس آیت الله طالقانی دانشگاه فرهنگیان استان قم
زمان
📌سه شنبه ششم دی ماه، ساعت ۱۰
📌مسیر تشییع: بلوار غدیر، شهرک مهدیه، از ابتدای بلوار ولیعصر یه سمت دانشگاه فرهنگیان(محل تدفین)
#شهید_گمنام
@cfu_qom
انا لله و انا الیه راجعون
در شب شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها خبر درگذشت جناب آقای دکتر سیدمحمود سامانی، استاد مامور دانشگاه فرهنگیان استان قم ما را داغدار کرد.
هنوز گرمای وجودش و عطر حضورش و سکوت و نجابت مثال زدنی اش در فضای آموزشی دانشگاه فرهنگیان احساس میشود.
قیام و قعودش، تدریس و تحقیقش، آمدن و رفتنش، لبخند و تبسمش درس آموز بود.
اندیشمندی در تاريخ اسلام که بیان و بنانش درخدمت تدریس و ترویج فرهنگ و سیره پیامبر ص و اهل بیت ع بود.
اینجانب به نمایندگی از همه اساتید و دانشجویان و همکاران دانشگاه فرهنگیان ضمن عرض تسلیت و تعزیت به خانواده آن مرحوم، علو درجات و روح و رضوان الهی در جوار حضرت زهرا سلام الله علیها را برای آن مرحوم از خداوند متعال مسألت دارم.
سیدنقی موسوی
مدیر امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان قم
5 دیماه 1401
شب شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها
هدایت شده از اخباردانشگاه فرهنگیان استان قم
مراسم تشییع و تدفین شهید گمنام با حضور پر شور خانواده شهدا،طلاب،اساتید،دانشجو معلمان،کارمندان و مردم شهید پرور قم در پردیس آیت الله طالقانی(ره) برگزار شد.
#شهید_گمنام
#مادر
#پردیس_طالقانی
#استان_قم
اخبار دانشگاه فرهنگیان استان قم
https://eitaa.com/cfufarhangianqom
هدایت شده از پایگاه خبری برپا | Barpa
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 پوشش خبری مراسم تشییع و تدفین شهید گمنام پردیس آیت الله طالقانی دانشگاه فرهنگیان توسط تلوزیون اینترنتی خبرگزاری دانشجو(SNN)
⭕️ حجت الاسلام موسوی رئیس دانشگاه فرهنگیان قم: شهید گمنام نماد مقاومت و خود باوری است؛ دانشگاه را برای تدفین شهید گمنام انتخاب کردیم چون شهید گمنام نماد مقاومت و خودباوری است. دانشجویان ما به خود میبالند برای این که مأمن روحی و روانی پیدا کردند در پرتوی سلیمانی ها و باکری ها.
#هم_مسیر_تا_بهشت
#شهید_گمنام
#دانشجوی_امروز
@barpa_news
مقاله پیشینه شناسی فقه معلمی.pdf
399.5K
انتشار مقاله جدید : پیشینه شناسی فقه معلمی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده: سید نقی موسوی
10.22034/mft.2022.7379
چکیده
مطالعات معلمی و بومیسازی و اسلامیسازی آن ضرورت دارد و از سویی فقه تربیتی بهمثابه رویکردی جدید در تربیتپژوهی در حال تولید و رشد است. نوشتار حاضر درصدد است بر یکی از شاخههای فقه تربیتی تمرکز نماید و از ظرفیت و پیشینه فقه اسلامی برای طراحی و تأسیس فقه معلمی سخن بگوید. بنابراین نوشتار حاضر با هدف پیشینهپژوهی و با روش توصیفی و تحلیلی درصدد برآمد تا به این سؤال بپردازد که در تراث فقهی به چه موضوعاتی از معلمی پرداخته شده است. پس از بررسیها این نتیجه حاصل شد که موضوعاتی چون حکم تعلیم علوم، حکم اجاره بر تعلیم، ضمان معلم و حکم برخی روشهای تدریس در فقه مطرح میشده است و کمیّت و کیفیت این موضوعات در حاشیه ابوابی چون اجاره، جعاله، صلح، وقف، زکات و غیره توسعه نیافته و لازم است ضمن گونهشناسی و طراحی «نظام مسائل معلمی»، در ایجاد و توسعه «فقه معلمی» کوشید.
کلیدواژهها
#تربیت_معلم
#مسائل_معلمی
#تعلیم
#ضمان
#ولایت
#مقاله
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
مقاله اسلامی سازی علوم انسانی-سه مولف.pdf
389.1K
انتشار مقاله جدید:
تبیین چرایی اسلامیسازی علوم انسانی، از منظر فقه اسلامی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
محسن داودابادی فراهانی 1 سید نقی موسوی 2 محمد زارعی 3
1 گروه فقه تربیتی، مجتمع عالی فقه، جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران
2 گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان
3 مدرس جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایران
10.22034/mft.2022.7388
چکیده
دینی کردن علم و بحث از «علم دینی» محل گفتوگوهای فراوان بوده و دیدگاههای مختلف اقلی و اکثری در آن وجود دارد. مهمترین عرصه علم دینی مطرح در بین صاحبنظران عرصه علوم انسانی است. علوم انسانی دانشهایی است ناظر به حالات، شئون و رفتارهای فردی و اجتماعی انسان. دستیابی به علوم انسانی اسلامی در مهندسی تمدن اسلامی از جایگاه ویژهای برخوردار است. هدف اصلی این مقاله بررسی ادله چرایی «اسلامیسازی علوم انسانی» از منظر فقه اسلامی است. این پژوهش از روششناسی اجتهادی در استنباط حکم از ادله قرآنی و روایی بهره میگیرد. نتایج تحقیق حاکی از آن است که سه قاعده نفی سبیل (حفظ استقلال و خودکفایی جامعه مسلمین)، اعانه بر «بِرّ» و ممنوعیت اخذ علوم از غیر اهل بیت( را میتوان بهعنوان برخی از مهمترین ادله فقهی «اسلامیسازی علوم انسانی» بیان نمود و جمعبندی حاصل از این ادله بر لزوم تولید علوم انسانی اسلامی دلالت دارد.
کلیدواژهها
علوم انسانی اسلامی علم دینی فقه علوم انسانی نفی سبیل اخذ علوم از غیر اهلبیت(
#مقاله
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از اخباردانشگاه فرهنگیان استان قم
38.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
گزارش کامل مراحل آماده سازی مضجع شریف شهید گمنام،تشییع و تدفین در پردیس آیت الله طالقانی(ره)_ قم
#شهید_گمنام
#پردیس_طالقانی
#استان_قم
اخبار دانشگاه فرهنگیان استان قم
https://eitaa.com/cfufarhangianqom
انتشار آنلاین مقاله در فصلنامه پژوهش در مسائل تعلیم و تربیت اسلامی
دوره 30، شماره 57، فصلنامه زمستان، بهمن 1401، صفحه 89-115
دسترسی انلاین https://iej.ihu.ac.ir/article_207714.html
بررسی احادیث «سههفتسال» از منظر فقه تربیتی
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده: سیدنقی موسوی
نویسنده مسئول: استادیار، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
چکیده
در شماری از روایات اسلامی از سه دوره رشد و تربیت کودک و نوجوان سخن گفته شده است و حسب اطلاع، این احادیث بهصورت مفصل و روشمند موردبررسی حدیثی و فقهی قرار نگرفته است. نوشتار حاضر درصدد است احادیث «سه هفتسال» را مبتنی بر روششناسی اجتهادی و با رویکرد فقه تربیتی بررسی نماید. برای این منظور در ابتدا احادیث گردآوری و تکتک موردبررسی دقیق سندی و رجالی قرار گرفت و در ادامه مباحث دلالی در سه محور حکم (واجب و مستحب)، متعلق حکم (کودک و نوجوان) و موضوع حکم (تجویزات تربیتی) مطرح شد. در بحث حکم از مباحث بنیادینی چون مولوی یا إرشادی بودن این روایات و نیز إخباری یا إنشایی بودن آنان و نیز حکم مستَنبط آن بحث شد و این نتیجه حاصل شد که این روایات دارای مولویّت است و میتواند حاوی تجویز تربیتی شرعی باشد. در محور دوم معنای کودک در این روایات بهمثابه متعلق حکم موردبررسی قرار گرفت. و در محور سوم موضوع حکم و تکالیف و تجویزات تربیتی مربوط به هر مرحله به تفصیل موردبررسی و نسبتسنجی قرار گرفت و براساس روایات فوق چنین نتیجهگیری شد:
آزاد نهادن کودک و ایجاد شرایط بازی وی در هفتسال اول استحباب دارد؛
ملازمت و همراهی با کودک و آموزش قرآن در هفتسال دوم مستحب است؛
آموزش و پرورش ارزشهای دینی و تاکید بر تربیت خانوادگی در هفتسال سوم، دارای استحباب است.
کلیدواژهها
#اصول_تربیتی
#حدیث_تربیتی
#تفسیر_تربیتی
#بازی
#مراحل_تربیت
#مقاله
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/