باسمه تعالی
برای سهولت دسترسی
لینک مقالات سیدنقی موسوی در سایت نورمگز
yun.ir/0qs7l1
#مقاله
👉http://seyednaghimousavi.ir/
مقاله تولی و تبری.pdf
493.7K
انتشار مقاله جدید
نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده: سیدنقی موسوی
چکیده:
تولّی و تبرّی به مثابه یکی از فروعات دین/مذهب شمرده میشود و حسب اطلاع تاکنون بحث فقهی مبسوطی، چه در منابع فقهی و چه در فقههای نوین مانند فقهِ اخلاق و فقهِ سیاست در اینباره انجام نشده است. نوشتار حاضر درصدد است به این سوال پاسخ دهد که تولی و تبری از منظر فقهی چه حکمی دارد؟ آیا حکمی مولوی و تاسیسی است؟ آیا میتواند در قامت یک قاعده در فقه تربیتی عرضه شود؟ در ادامه بر اساس روششناسی اجتهادی تلاش شد به پرسشهای فوق پاسخ داده شود و با بررسی پنج دسته از آیات و روایات این نتایج حاصل شد: 1. امر به تولّی و تبرّی، امری مولوی است، 2. این حکم، حکمی تاسیسی است؛ نه تاکیدی، 3. براساس ادله، تولّی خداوند و تبرّی از غیرخدا، واجب است. همچنین در پاسخ به پرسش دوم این نتیجه به دست آمد که وجوب تولّی و تبرّی ظرفیت مناسبی برای مطرح شدن بعنوان یک قاعده فقهی و بخصوص در فقه تربیتی دارد و بعنوان یک اصل در نظام تربیت اسلامی جلوهگر باشد.
کلیدواژهها
#تربیت_ولایی
#برائت
#ولایت
#تربیت_سیاسی
#محبت
#مقاله
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
مرزشناسی تربیت سکولار و اسلامی. بخش اول 020929.mp3
11.64M
عنوان درس: مرزشناسی تربیت سکولار و اسلامی 020929
🎙️سیدنقی موسوی
جلسه اول:
مفهوم وقلمرو تربیت سکولار
- معنای سکولاریزم
- تبار امر سکولار و پیشینه سکولاریزم
- پیشینه سکولاریزاسیون تربیت
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
مرزشناسی تربیت سکولار و اسلامی بخش دوم 020929.mp3
11.31M
مرزشناسی تربیت سکولار و اسلامی 020929
🎙️سیدنقی موسوی
جلسه دوم:
مفهوم و قلمرو تربیت اسلامی
- پیشینه سکولاریزاسیون تربیت در ایران
- گونه های سکولاریزاسیون تربیت (سکولارشدگی مدرسه)
- معنا و قلمرو تربیت اسلامی (چرایی دینی/اسلامی بودن تربیت)
- مبانی هستی شناختی، انسان شناختی، معرفت شناختی و ارزش شناختی تربیت اسلامی (در مقایسه با تربیت سکولار)
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
مرزشناسی تربیت سکولار و اسلامی بخش سوم 020929.mp3
12.43M
مرزشناسی تربیت سکولار و اسلامی 020929
🎙️سیدنقی موسوی
جلسه سوم: مرزشناسی و مرزداری تربیت اسلامی و تربیت سکولار
-نکات مقدماتی: خزنده، پنهان بطیء بودن فرایند سکولاریزاسیون تربیت
- حرکت/جریان های خزنده سکولارسازی تربیت در جمهوری اسلامی ایران: الف) حذف دین از تربیت ؛ ب) تقلیل دین در تربیت
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
مجموعه نشست های مدرسه فلسطین
بازنمایی مقاومت فلسطین در محتوای برنامه درسی
🎙️سیدنقی موسوی
عنوان: فرهنگ مقاومت در فلسفه برنامه درسی
4 دی ساعت 20
لینک جلسه
http://B2n.ir/noha_edu
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از پایگاه خبری علوم انسانی مفتاح
🔰 سلسله دروس خارج و درس گفتارهای نظامهای اسلامی
🔹موضوع: فقه تربیتی؛ حکمرانی تربیتی
🎙استاد: حجت الاسلام و المسلمین سید نقی موسوی
🔹 زمان: یک شنبه ساعت 11:00
🔹 مکان: دبیر خانه علوم انسانی اسلامی مفتاح (میدان معلم-خیابان سمیه- بین کوچه 26 و 28- پلاک 472)
❇️ جهت اطلاعات بیشتر و پاسخگویی: @Meftahandishe
_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_ـ_
#فقه_تربیتی
#درس_خارج
#قم
🔳 با #مفتاح_اندیشه همراه باشید
🆔 @meftahandishe_com
فقه حکمرانی تربیتی ج دهم 021003.mp3
19.63M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403
3 دی 1402
🔸درس فقه حکمرانی تربیتی- جلسه دهم
-مرور مباحث قبل
-دسته بندی مسائل حکمرانی تربیتی:
معیارهای انتخاب مساله :
الف) مساله حکمرانی تربیتی چه ویژگیهایی (ذاتی) دارد:
1. به تسهیم اقتدار تربیتی مرتبط باشد، 2.در سطح ستادی و کلان باشد، 3.مشترک فی اطراف تربیت باشد.
چند تنظیر: 1.التربیه مما لایرضی الشارع بترکها، 2.سازوکار واجب کفایی در فقه، 3. مثال لقطه و لقیط در فقه و ...
ب) مساله فقه حکمرانی تربیتی چه ویژگیهای (عرضی) دارد: (ناظر به تدوین و تدریس اهم مسائل):
1. مبتلابه اطراف تربیت، 2. مساله نظام تربیت جمهوری اسلامی ایران باشد، 3. مختلفٌ فیه اطراف پاراداریم های تربیت باشد (از سوی جبهه تربیت سکولار و لیبرال در مقابل گفتمان تربیت اسلامی) (مثل ورود طلاب به مدرسه) (دفع دخل مقدر: آیا هویت تربیت اسلامی و تفقه تربیتی، در نفی هویت "دیگران" است؟ خیر)
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
فقه حکمرانی تربیتی ج یازدهم 021003.mp3
19.86M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403
3 دی 1402
🔸درس فقه حکمرانی تربیتی- جلسه یازدهم
♦مطلب 1: در فقه حکمرانی تربیتی به دنبال چه باشیم ؟ (مسائل فقه حکمرانی تربیتی)
🔻المقام الاول: تعیین حق/تکلیف بازیگران تربیت
المساله الاولی : حق و تکلیف ثبوتی (خانواده لو خلی و طبعه)
المساله الثانیه : حق و تکلیف در نسبت (نه تزاحم) با دیگر مکلفان (مثال همنشینی یا جانشینی خانواده و حکومت و ...) نسبت تعاضد، نسبت تعامل و شرکت و مشارکت ... ؟
🔻المقام الثانی : تعیین اولویت حق/ تکلیف بازیگران ( شبیه مقام تزاحم [البته اصطلاح تزاحم در فعل خود است ابتدائاً])
المساله الثالثه و الرابعه و ... : .... (یک مثال ) بسط مدارس خصوصی
♦مطلب 2: منطق تقسیم ابحاث (در هردو مقام) :
1. تقسیم دلیل محور، 2. تقسیم مکلف محور، 3. تقسیم مکلفٌ¬به محور (بر مبنای فرایند حکمرانی تربیتی: سیاست گذاری، تنظیم گری، برمبنای مسائل اهم و انضمامی و چالشی (مثل عدالت اموزشی و ...)
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
در ایام هفته پژوهش و ایام الله دهه ی بصیرت ، دانشگاه فرهنگیان قم با همکاری بسیج اساتید برگزار میکند:
##کرسی علمی ترویجی##
عنوان:
"دشمن شناسی در تربیت انقلابی از منظر فقه تربیتی "
ارائه دهنده: حجت الاسلام دکتر سیدنقی موسوی (هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قم)
داوران:
۱. دکتر مرتضی شیرودی (دانشیار مرکز پژوهشی تمدن اسلامی )
۲.حجت الاسلام دکتر احمد شهامت(مدیر گروه فقه تربیتی موسسه اشراق)
دبیر جلسه:
حجت الاسلام دکتر مهدی محمدزاده بنی طرفی(هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان قزوین )
زمان: شنبه ۰۹/ ۱۰ / ۱۴۰۲ ساعت 10 صبح
مکان:قم، بلوار شهر قائم، پژوهشکده تعلیم و تربیت اسلامی
جلسه بصورت حضوری و مجازی برگزار میشود
لینک شرکت در جلسه:
https://vc.cfu.ac.ir:443/pajhoheshkadeh/
برای حاضرین در جلسه گواهی حضور جهت شرکت در جلسه صادر میشود
بامشارکت:
سازمان بسیج اساتید
مدیریت استانی دانشگاه فرهنگیان
انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم
📎📎همایش ملی تعلیم و تربیت در گام دوم انقلاب اسلامی
https://eitaa.com/30708577/98
فرهنگ مقاومت در فلسفه برنامه درسی .mp3
17.39M
باسمه تعالی
مجموعه نشست های مدرسه فلسطین:
بازنمایی مقاومت فلسطین در محتوای برنامه نامه درسی
عنوان: فرهنگ مقاومت در فلسفه برنامه درسی
🎙️سیدنقی موسوی
4 دی 1402
محورها:
1-نسبت تربیت و سیاست: تربیت رسمی، امری سیاسی است.
2- رویکردها/الگوهای تربیت سیاسی:
الف) محافظه کار: رویکردهای راست¬گرا و لیبرالیستی در تعلیم و تربیت
ب) غیرمحافظه کار: رویکردهای چپ¬گرا، مارکسیستی، نومارکسیستی و پست مدرن در تعلیم و تربیت، رویکردهای انتقادی در برنامه درسی
3-مقاومت (مقابله) به مثابه یک فرهنگ/ایدئولوژی برنامه درسی : گزارشی از دو کتاب
4-یکی از دوال مرکزی گفتمان انقلاب اسلامی در تربیت، نظریه مقاومت است.
الف) در نگاه فردی/اخلاقی/خودسازانه
ب) در نگاه اجتماعی/دگرسازانه/تربیتی
5-شبهات/اشکالات علیه نظریه مقاومت در تربیت سیاسی جمهوری اسلامی ایران
6-مقاومت ستیزی آپ مدرن و سکولار ونشانگان آن
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
باسمه تعالی
📣📣 اطلاعیه 📣📣
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403
1⃣ فقه تربیتی: حکمرانی تربیتی
یکشنبه ها ساعت 11 دبیرخانه مفتاح
توضیح: در ادامه سلسله دروس فقه تربیتی سالهای گذشته، توجه فقه تربیتی به حوزه سیاست گذاری و مدیریت تربیتی ضروری می نمایاند. مفروض این است که تجویزات و فتاوای تربیتی می تواند بستری برای "سیاست تربیتی" قرار گیرد. در این باره تعیین حقوق و تکالیف تربیتی بازیگران تربیتی و تسهیم اقتدار تربیتی آنان مهم است و لازم است بصورت اجتهادی حقوق و تکالیف تربیتی بازیگران/عوامل/مکلفان تربیت بررسی گردد (با استفراغ وُسع و الیأس بعدَ الفحص) و سپس نسبت تکالیف تربیتی هریک و فروعات مرتبط هرکدام، تفریع و تبیین گردد.
2⃣ فقه تربیتی : فقه المدرسه
پنجشنبه ها ساعت 11. مجتمع آموزشی و پژوهشی تبلیغ
توضیح: در ادامه دروس فقه تربیتی سالهای گذشته، فقه تربیت رسمی و تربیت مدرسه¬ای که یکی از مهمترین جلوه های تربیت در عصر حاضر است مدنظر قرار خواهد گرفت و پس از عرضه مسائل کلانِ تربیت مدرسه ای به فقه مسائل مدرسه و جستجو در آیات و روایات و طی مسیرهای اجتهادی، به برخی تفریعات مهم اشاره می شود.
بعونه تعالی
صوتها در کانال و سایت زیر بارگزاری می شود👇🏾
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
فقه المدرسه ج هشتم 021007.mp3
20.74M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403
7 دی 1402
🔸درس فقه المدرسه - جلسه هشتم
ادامه بررسی پیشینه مساله (بیدار کردن متربیان برای نماز در مدارس و دانشگاه های شبانه روزی به مثابه یک سیاست)
- بررسی قول کاشف الغطاء
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
فقه المدرسه ج نهم 021007.mp3
19.32M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403
7 دی 1402
🔸درس فقه المدرسه - جلسه نهم
ادامه بررسی اقوال
- بررسی اقوال مراجع عظام معاصر
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
📢 موسسه زیست بوم تربیتی نهی برگزار می کند:
🔹🔷 مدرسه زمستانه الهیات سیاسی تربیت 🔷🔹
🔸 اساتید:
*دکتر جمیله علم الهدی*
*حجت الاسلام دکتر داود مهدوی زادگان*
*دکتر میثم سفیدخوش*
*دکتر مقصود امین خندقی*
*دکتر محمدرضا قائمی نیک*
*حجت الاسلام دکتر سیدنقی موسوی*
*دکتر داود حسین پور صباغ*
*دکتر رقیه فاضل*
*مرتضی نقره ای*
🔺 موضوعات:
الهیات سیاسی تربیت از منظر قرآن کریم
نسبت دین و ساخت نظام آموزشی مدرن در ایران از منظر الهیات سیاسی
نقش الهیات سیاسی در توسعه آموزش مدرن
مطالعات برنامه درسی از منظر الهیات سیاسی
سیر تحولات الهیات سیاسی و تاثیر آن بر نظم اجتماعی غرب مدرن
الهیات سیاسی و ایده پداگوژیک انقلاب اسلامی
🕗 زمان: پنج شنبه ساعت ۸ الی ۱۶:۳۰
📍 مکان: بزرگراه شهیدکلانتری، پردیس شهیدبهشتی دانشگاه فرهنگیان، سالن کنفرانس امام رضا(ع)
🆔@noha_edu
بارگزاری صوت در کانال سیدنقی موسوی 👇🏾
👉 @seyednaghimousavi
فقه حکمرانی تربیتی ج دوازدهم 021010.mp3
19.66M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403
10 دی 1402
🔸درس فقه حکمرانی تربیتی- جلسه دوازدهم
مطلب 1) دورنمای مباحث
مباحث مقدماتی (مبادی تصوریه و تصدیقیه، پیشینه ها، امکان سنجی ها و ظرفیت سنجی ها)
المساله الاولی: حقوق و تکالیف تربیتی خانواده
المساله الثانیه: حقوق و تکالیف تربیتی حکومت
المساله الثالثه: حقوق و تکالیف تربیتی دیگر عالمان و نخبگان
المساله الرابعه: حقوق و تکالیف تربیتی دیگر مردم
المساله الخامسه : بسوی الگوی حکمرانی تربیتی از منظر فقه تربیتی
المساله السادسه به بعد: مساله پژوهی (بررسی فقهی برخی مسائل حکمرانی تربیتی نظام تربیت رسمی)
🔻مطلب 2) مقایسه مسائل 1تا 4 با مساله 5 در موضوع و روش شناسی / تبیین بیشتر مساله 5/ شرح و امثله مساله 6
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
فقه حکمرانی تربیتی ج سیزدهم 021010.mp3
19.18M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403
10 دی 1402
🔸درس فقه حکمرانی تربیتی- جلسه سیزدهم
- بعد از فراغت از مباحث مقدماتی وارد صُلب موضوعات می شویم
المساله الاولی: حقوق و تکالیف تربیتی خانواده
مقدمه 1: ولد کیست؟ شمول نسبت به فرزند زیستی، ربیب و ربیبه، فرزندخوانده، لقاح های مصنوعی و کاشت جنین و صور جدید
مقدمه 2: دایره خانواده
مقدمه 3: نحوه بحث ما طبق مفاهیم اربعه موجود در فقه (ولایت و حضانت و نفقه ، رضاع) است یا طرح مستقیم آیات و روایت؟
مقدمه4: مساله ما تک حکم¬های تربیتی والدین نیست؛ بلکه «باهم بودگی و نگاه نظاموار و جمعی احکام تربیتی خانواده»، مساله است.
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
فقه المدرسه ج دهم.mp3
8.41M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403
🔸درس فقه المدرسه - جلسه دهم
سراغ ادله رفتیم
دلیل 1: حکم عقل به لزوم یا حُسن ایقاظ دانش آموزان برای نماز
- بررسی حکم عقل
- دلیل دوم: سیره عقلا
-بحثی کبروی در حجیت سیره عقلا
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
فقه المدرسه ج یازدهم.mp3
8.06M
دروس «سیدنقی موسوی» سال تحصیلی 1402_1403
🔸درس فقه المدرسه - جلسه یازدهم
-ادامه بررسی سیره عقلا در بحث ایقاظ للصلاه
-بحثی کبروی در حجیت سیره ها وبنائات تربیتی عقلای معاصر
-نقد سیره عقلا : چند نکته صغروی
-جمع بندی دلیل عقل و سیره عقلا
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از اخباردانشگاه فرهنگیان استان قم
باسم الله القاصم الجبارین
حادثه تروریستی گلزار شهدای کرمان بار دیگر مظلومیت و حقانیت ملت ایران را در مقابل دشمنان سفّاک و خونریز ثابت کرد.
دشمن عَنود نه تنها از نام و یاد حاج قاسم عزیز در وحشت است؛ از اینکه عشق فرمانده دلها، فراگیر شود و بوی عطرش به مشام مردم آزاده جهان برسد، خوفناک است و درصدد است شکست خود در میدانهای رویاروی نبرد را در مقابل مردم بیدفاع و غیرمسلح جبران کند.
دانشگاه فرهنگیان استان قم این حمله تروریستی و دَدمنشانه را محکوم می نماید و برای شهدای این حادثه، رحمت الهی و برای مجروحان، شفای عاجل از خداوند متعال طلب می کند.
دشمن بداند مقاومت، سخت هسته گفتمان انقلاب اسلامی است و نظریه «تربیت انقلابی» به معنای پرورش انسانهایی انقلابی است که به سلاح علم و عقل و معنویت مسلح اند و در پرتو ربوبیت تشریعی و دو اصل مهم تولّی و تبرّی به مدیریت عاطفی و رفتار تمدنی خود می پردازند. فلسفه برنامه درسی تربیت معلم در این دانشگاه بر همین نظریه استوار بوده و هست و زین پس (مانند گذشته) تربیت معلم با نام حاج قاسم عزیز آمیخته خواهد بود.
مدیریت امور پردیسهای دانشگاه فرهنگیان استان قم
13 دی 1402
🌐کانال اطلاع رسانی اخبار دانشگاه فرهنگیان استان قم
@cfufarhangianqom
ایده پداگوژیک انقلاب اسلامی 021014.mp3
10.49M
باسمه تعالی
مدرسه زمستانه الهیات سیاسی تربیت
عنوان: درآمدی بر ایده پداگوژیک انقلاب اسلامی و تاملی در الهیات تربیتی
🎙️سیدنقی موسوی
14 دی 1402
مشهد مقدس. دانشگاه فرهنگیان
1. معنا تطور و قلمرو الهیات
2. نسبت الهیات و تربیت: دلایل و اشکالات بکار بردن اصطلاح «الهیات تربیت» و نسبتش با فلسفه تربیتی، فقه تربیتی، اخلاق تربیتی.
- معنا و قلمرو و ضرورت «کلام تربیتی» و نسبتش با «الهیات تربیتی»
3. اهم عناصر "نظریه تربیت انقلابی" و ایده پداگوژیک انقلاب اسلامی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
سیدنقی موسوی
باسمه تعالی 🔴در مکتب شهید گمنام 🖊سیدنقی موسوی-20آذر1401 ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بازنشر به مناسبت سالگرد تدفین شهید گمنام در دانشگاه فرهنگیان استان قم 👇🏾
👇🏾👇🏾
باسمه تعالی
🔴در مکتب شهید گمنام
🖊سیدنقی موسوی-20آذر1401
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(1/2)
خبر کوتاه است و گویا : «شهید گمنام در ششم دیماه 1401 همزمان با روز شهادت حضرت زهرا (س) در دانشگاه فرهنگیان استان قم تدفین خواهد شد»
سلام شهید خوشنام! خوش آمدی!
نمی دانم نامت چیست؟ اهل کجایی؟ و چندساله بودی! اما حضورت در دانشگاه ما یادآور درسهای زیادی است:
1. تو قطعه ای از تاریخ معاصر ایران هستی و باید در کنار شمع وجود تو، تاریخ معاصر ایران و فهرست قهرمانان استکبارستیز را مرور نماییم! از رئیسعلی دلواری (1261-1294)که در مقابل تهاجم انگلیس به بوشهر مقاومت کرد؛ تا روحانی مجاهد میرزا کوچک جنگلی (1259-1300) و تا سربازان خمینی که در دفاع مقدس علیه صدام و 80 کشورِ حامی او (1) مقاومت کردند؛ همان کشورهایی که صفحات تاریخ آنها را به یاد می آورد؛ ولی برخی از جریانات و اشخاص سیاسی غربگرا، این کشورها را تطهیر کرده و قبله گاه خود قرار داده اند.
2. تو به یاد ما دادی که «مقاومت، نتیجه می دهد». ایرانی که در سال 60 برای خرید تسلیحات نظامی و حتی سیم خاردار در تحریم ابرقدرتها بود، الان به «قدرت موشکی» تبدیل شده است؛ قدرتی که معادلات منطقه ای و بین المللی بر اساس بُرد موشک ها و پهبادهای او تنظیم می شود. کیست که نداند تجهیزات پیشرفته نظامی ایران همچون پهباد (پرنده هدایت پذیر از دور)، زیردریایی، موشک های رادار گریز، کروز، بالستیک و... (2) به مدد اندیشه مقاومت شماست؟ کیست که نداند، رتبه های درخشان نظامی ایران همچون رتبه ۶ دنیا در قدرت توپخانه ای، رتبه ۵ جهان در تعداد کشتی های زیردریایی و رتبه ۷ دنیا در داشتن ناوگان تانکهای جنگی (3)، به مدد دلاورمردی های شماست؛ البته آنان که نمی دانند،نمی خواهند بدانند.
3. تو به ما یادآوری می کنی که «نقشه خاورمیانه جدید بوشِ پسر» را فرهنگ مقاومت و ایستادگی حاج قاسم سلیمانی و یارانش با همان امکانات محدودشان، خنثی کرد و او بود که «سایه جنگ» را از سر ایران برداشت! تو نماینده شهدای مدافع حرم و امنیت هم هستی! نماینده دهه هفتادی و هشتادی ها، که نه انقلاب خمینی کبیر را دیدند و نه حماسه های رزمندگان دفاع مقدس را؛ این یعنی، روح و اندیشه تو زنده است.
4. تو ما را به یاد جمله شهید تهرانی مقدم (پدر موشکی ایران) می اندازی که گفت: «فقط انسانهای ضعیف به اندازه امکاناتشان کار میکنند». پس باید برای ایران قوی تلاش و برنامه ریزی و قیام کرد (ان تقوموا لله مثنی و فردی)؛ همانطور که با خودباوری و تلاش، ایران اکنون به رتبه 15 تولید علم (4) و هفتمین کشور در تعداد اختراعات ثبت شده (5) و رتبه 11 دنیا در کاهش مرگ و میر نوزادان (6) و رتبه 7 دنیا از نظر جذب گردشگر(دربازه زمانی 1990-2018م) (7) ، رتبه 10 دنیا در شاخص امید به زندگی (8) و در بین 20 کشور پایین دنیا در نرخ خودکشی (9)، رتبه اول جهان از نظر رشد درصد باسوادان بالای پانزده سال (10) ، رتبه 1 برابری نسبت دختر و پسر در تحصیلات ابتدایی (11) رسیده ایم؛ البته بسیاری از مشکلات فعلی ما در اقتصاد و فرهنگ ناشی از پُشت کردن به تفکر انقلابی و اسلامی و فرهنگ ایثار و مقاومت شماست.
5. تو در پهنای اقیانوس تاریخ، برای «ایران اسلامی» می مانی و ماها اگر به کشتی نجات شما نپیوندیم، خواهیم مُرد!
6. تو ما را به یاد جمله سپبهد شهید قاسم سلیمانی می اندازی که : «شرط شهید شدن، شهید بودن است». پس دانشگاه و مدرسه باید جای آدم پروری و تربیت انسانِ خلیفه الله باشد؛ برخلاف تربیت لیبرال که جایگاه والای تربیت دینی را به تربیت محدود اخلاقی و آنرا نیز به «تربیت معنویِ بدون خدا» فروکاستند تا مرهمی بر روح زخمی انسان مدرن باشد! لیک دانش و جامعه شان سکولارتر می شود.
7. تو به ما یادآوری می کنی که «دانش از ارزش جدا نیست!» و دانشگاه ها هم ریشه در مبانی ارزشی خود دارند! حتی «دانشگاه لیبرال» و بدتر از آن «دانشگاه سکولار»! اساساً «علم سکولار» از «علم دینی» در گریز است؛ چراکه ساختمانش بر بنیادهای سکولاریستی و غیرتوحیدی بالا رفته است. تو به ما یادآوری می کنی که به «جهت مندی علوم و از جمله علوم انسانی مدرن» باید توجه داشت و دستور «طلبُ العلمِ فریضهٌ علی کلِ مسلمٍ» را اندیشمندانه امتثال کرد!
8. حضور تو به ما می گوید: دانشگاه جای دانشِ روشنایی بخش است نه تقلید کورکورانه. وقتی از پنجره کلاس به آرامگاه تو خیره می شوم به یاد می آورم که به جای «غربگرایی و غرب پرستی» و یا به جای «غرب گریزی و غرب ستیزی» باید «غرب گزینی و گزینشگری بر اساس عقلانیت اسلامی» را قطب نمای خود در اقیانوس طوفان زده «علم مدرن» قرار داد.
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
🔴در مکتب شهید گمنام
🖊سیدنقی موسوی-20آذر1401
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
(2/2)
9. میگویند: تو، نماد خشونتی! می گویند: باید از نهاد علم و دانشگاه و مدرسه، خشونت زدایی کرد! ناراحت نشو! در دوران اصلاحات هم به فرهنگ عاشورا کنایه می زدند که «خون به خون شستن مُحال آمد مُحال» و تلاش می کردند که فرهنگ حسینی را خَشن جلوه دهند و می گفتند «فرهنگ عاشورا خشونت آفرین است» (12) و هیئتهای مذهبی و بسیج، منشا خشونت اند (13).
راستی! می دانی بنابر توصیه «سند توسعه پایدار 2030» مدرسه و دانشگاه باید مروج فرهنگ صلح و حذف خشونت باشند و منظورشان حذف هر نوع مقاومت علیه لیبرالیسم و ترویجِ سلطه پذیری است. همان حکایتِ «سگ را گشادهاند و سنگ را بسته»(14) است . درست مثل عملکرد برخی از سیاسیون و چهره ها (سلبریتی) در اغتشاشات اخیر که با انتشار دروغ، شایعه و کشته سازی در تنور تجزیه طلبی و پلیس کُشی دمیدند –و از جانب 47 کشور و 11 سرویس جاسوسی بیگانه حمایت شدند(15) - و اکنون به مجازات اعدام قاتلان و آنهایی که مسلحانه به امنیت و مردم تاختند، اعتراض دارند.
اما رفیق! ما می دانیم که فرهنگ شما، فرهنگ ایثار، وفاداری و ذلّت ناپذیری است .
10. می¬گویند تو نماد غم و عزا هستی! و جلوی شادی و نشاط آدم¬ها و زندگی نرمالشان را میگیری! همین حرف را در دوران اصلاحات در مورد ماه محرم گفته اند! راستش در مورد حضرت زهرا (س) هم (بخاطر گریه¬های سیاسی و انتقادی و روشنگرش) هم معترض بودند! در فرهنگ مدرن، شادی یعنی فرورفتن در خَلسه اومانیستی (اومانیزم=انسان¬خداانگاری)، یعنی غرق شدن در گرداب غفلت و شهوات حیوانی؛ اما در فرهنگ اسلامی شادی-ها باید به نشاط درونی پیوند بخورد و حیات¬بخش و رشددهنده باشد؛ نه بخشی زائد از زندگی بنام سرگرمی و اوقات فراغت!
11. می¬گویند «جای تو در دانشگاه، نیست»! درحالی که با این استدلال جای آشپزخانه و ورزشگاه و خوابگاه هم در دانشگاه نیست! اینان مغالطه می¬کنند! اکثر کشورهای دنیا برای سربازان جنگی خود و مقبرههای آنها ارزش ویژهای قائل هستند و برخی ترجیح می دهند سربازان گمنام را در میادین اصلی دفن کنند و برخی دیگر دانشگاه را برای این نماد هویتی انتخاب می کنند. برای مثال در کنار دیوار غربی کاخ کرملین روسیه یک مقبره قرار دارد که متعلق به سربازان گمنام است. در حیات دانشگاه میسیپیپی بیش از 700 تن از سربازان دفن شده اند؛ اما بیشتر دانشگاههای دیگر به علت گذشت سالها از جنگ و دسترسی نداشتن به پیکر این سربازان به نصب بنای یادبود بسنده کردهاند. مثل دانشگاه کارولینای شمالی ، دانشگاه تورنتو کانادا، دانشگاه Caen در شهر Caen فرانسه و ... . (16)
خوش آمدی رفیق! توکه اندیشه ات را با خونت تضمین کردی!
ما دانشجوی مکتب و دانشگاه تو خواهیم بود!
با وجود تو پناه معنوی و روانی خواهیم داشت! در کنار آرامگاهت به درون نگری و درون کاوی خواهیم پرداخت و باتو درکهکشان¬ های معرفت، برای رسیدن به خودشناسی و خداشناسی پرواز خواهیم کرد.
منابع:
1 . https://b2n.ir/n82278
2 . https://mehrnews.com/news/4465400
3. https://www.globalfirepower.com/aircraft-total.php
4 . https://www.scimagojr.com/countryrank.php?year2020
5 . https://knoema.com/atlas/ranks/Number-of-patent-applications
6 . https://data.worldbank.org/indicator/SH.STA.MMRT?view=chart
7 . https://b2n.ir/p63029
8 . https://b2n.ir/g15432
9 . http://www.worldlifeexpectancy.com/cause-of-death/suicide/by-country/
10 . https://b2n.ir/a17065
11 . http://www3.weforum.org/docs/WEF_GGGR_2018.pdf
12 .عبدالکریم سروش، روزنامه نشاط، 12/3/78 ص 2
13.محمد قوچانی، روزنامه عصر آزادگان، 20/1/79 ص 3.
14 . گلستان سعدی، حکایت 10
15 . https://b2n.ir/d54275
16 . khabaronline.ir/x5mb9
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/