eitaa logo
سیدنقی موسوی
842 دنبال‌کننده
103 عکس
28 ویدیو
51 فایل
فقه و فلسفه تربیتی (آثار، دروس، سخنرانی) سیدنقی موسوی تیله بُنی استادیار دانشگاه فرهنگیان
مشاهده در ایتا
دانلود
تجربه و تربیت 020220.mp3
6.09M
سخنرانی : تجربه و تربیت سیدنقی موسوی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
اختتامیه دوره مسیر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان تهران مکان: اردوگاه 7 تیر، قم 22 اردیبهشت 1402 باسمه تعالی ♦عنوان سخنرانی: الگوها/انگاره های آموزش سیدنقی موسوی 1. معلم محوری 2. شاگردمحوری 3. ایدئولوژی محوری 4. دانش محوری 5.روش محوری 6. ابزارمحوری 7. گفتمان معاصر: بازار محوری 8. رویکرد برگزیده: تعامل ناهمتراز (تربیت فرایندی تعاملی تدریجی (سند تحول ص8) (مبانی نظری ص 136) 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
الگوها-انگاره های آموزش 020222.mp3
7.87M
عنوان: الگوها/انگاره های آموزش سیدنقی موسوی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از دانشگاه فرهنگیان آیت الله طالقانی قم
مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع)🏴 سخنران:حجت الاسلام و المسلمین دکتر‌ سید نقی موسوی ⭕️با موضوع:جایگاه تحول در حیات سیاسی امام صادق(ع) و ضرورت آن در عصر امروز 🔸️همراه با حضور اساتید محترم دانشگاه و گفتگو پیرامون تحول در آموزش و پرورش یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء نماز خانه شهید مطهری(ره) [هیئت دانشجویی پیروان ولایت] @Peyrovanevelayat_PTQ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 دعوت رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قم، دکتر موسوی به ثبت نام و حضور در دانشگاه فرهنگیان 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
«ایمان و امید» در سپهر تربیت اسلامی ایمان و امید دو عنصر مهم و دال مرکزی سخنرانی امام خامنه¬ای در سخنرانی 14 خرداد 1402 بود. ایمان و امید به مثابه سخت¬هسته گفتمان تربیت انقلابی (تربیت مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی و امامَین انقلاب) هم درون¬زایی تربیت نفوس و هم برون¬زایی و پرورش اجتماعی را مدنظر دارد. در مقابل، جریان لیبرال و غرب¬زده : 1. هم ایمان¬ستیزی می¬کند و تلاش می¬کند با اباحه¬گری، گوهر ایمان به غیب و توحید ربوبی را در ذهن و ضمیر نوجوان امروز حذف کند و به تَبَع جریان تربیت لیبرال و سکولار تلاش می¬کند موج معنویت¬خواهی، خداگرایی و گرایش به دین را در نوجوانان انکار کند و با برجسته¬سازی کاریکاتوری نوجوان امروز را دین¬ستیز معرفی کند و چند صباحی دیگر سودای آزادی همجنسگرایی را در تربیت رسمی خواهان باشد. 2. و هم امیدسوزی می¬نماید و هیچ پیروزی و کارآمدی و پیشرفت در ایران معاصر را برنمی¬تابد و با تمام توان، سانسور می¬کند. از جُک ساختن برای فتوشاپ موفقیت¬های هوافضا و موشک هایپرسوینک تا ارسال موجود زنده به فضا تا افتخار کردن به عهدنامه ننگین ترکمن¬چای!! آینده ایران قوی و مقتدر از راه توجه به تربیت (رسمی و غیررسمی) ممکن است و ایمان¬مداری و امیدمحوری دو رکن اصلی در صورت¬بندی چنین تربیتی است. امید ممکن است ذاتاً مقوله¬ای اخلاقی و به ساحت تربیت اخلاقی متعلق باشد؛ اما سهم آن در تربیت سیاسی و اجتماعی ایران اسلامی (که به تعبیر حکیم انقلاب: دشمن امید را هدف گرفته است) باید برجسته¬تر شود. همانگونه که امید منافاتی با واقع¬نگری ندارد و دوگانه آرمانگرایی و واقع¬گرایی دوگانه¬ای وارداتی و نامطلوب در گفتمان امامَین انقلاب است. امیدآفرینی برنامه آموزشی و برنامه درسی تربیت رسمی عمومی، مشارکت¬خواهی و مشارکت¬جویی را در نسل نو افزایش خواهد داد. «نظام تربیت معلم» اساساً چون نگاه به آینده دارد باید سرشار از امید و ایمان باشد. 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
💢نخستین جلسه مدرسه قرآنی تفسیر تربیتی 📍موضوع: روش تفسیر تربیتی با محوریت آیه وقایه 🎙استاد: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی 📆زمان: پنجشنبه 1402/04/1 ⏰ساعت 9 الی 10:30 ◀️لینک ورود به جلسه: در کنال اعلام میگردد: @feqhe_tarbiati
tafsire-tarbiyati-1402-04-01.mp3
13.49M
🎙 صوت نخستین جلسه مدرسه قرآنی تفسیر تربیتی 📍موضوع: روش تفسیر تربیتی با محوریت آیه وقایه 🎙استاد: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی 📆زمان: پنجشنبه 1402/04/1 مدرسه مجازی فقه تربیتی 💠@feqhe_tarbiati
۶ تیر ۱۳۶۰ بمب، روبرویش منفجر می‌شود.. دست راستش از کار افتاده.. کمرش، تا شده.. اما می‌گوید از مردم انتظار ندارم در راه «انجام وظیفه»ام، این‌قدر لطف داشته باشند! ✍ کسانی‌که شب‌های آشوب ۱۴۰۱، از روی شکم‌سیری یا فریب‌خوردگی، از پنجرهٔ خانه‌های چندمیلیاردی‌شان، دست این جانبازِ مقتدر را تمسخر می‌کردند، قیامتِ سختی خواهند داشت..
انتشار مقاله (انتشار آنلاین) برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تریبتی سیدنقی موسوی* آدرس مجله : https://qaiie.ir/article-1-911-fa.html واژگان کلیدی : فقه مدرسه، فقه معلمی، تربیت اجباری، تربیت عبادی، تربیت دینی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام و تعزیت ایام شهادت امام حسین (ع) فهرست مطالب مرتبط در این کانال تقدیم می شود 👇 1. کلیپهای «تربیت حسینی در زیارت عاشورا» (لینک ) 2.تربیت عاطفی در مکتب عاشورا (لینک) 3. تربیت سیاسی در مکتب عاشورا (لینک) 4. تربیت تشکیلاتی در بستر فرهنگ عاشورا (لینک)
به نام خدا استراتژی تربیتی در آینه تربیت حسینی 🖌 سیدنقی موسوی 1. آیین ها حیات و مماتی دارند. حضور و بقاء آیینهای محرم حسینی در دالانهای تاریخ ایران، علاوه بر اینکه خود را نگهداشته، زبان، موسیقی، شعر، ادبیات، هنرهای نمایشی، هنرهای آوایی و مانند آنرا هم باخود همراه کرده و بدان حیات بخشیده. مثل حیات هنر نمایشی تعزیه و شبیه خوانی در مقایسه با نمایشهای دیگر ایرانی که حذف شدند 2. محرم و صفر که به تعبیر امام خمینی ره اسلام را زنده نگهداشته است باید به مثابه «ذخیره استراتژیک فرهنگی» فهم شود. 3. نظریه تربیتی اگر بخواهد فاصله عین و ذهن و نظریه و عمل را درنوردد و در میدان عمل/کاربرد/کاربست خود را نشان دهد، باید استراتژی خود را تدوین نماید. 4. به نظر می رسد تربیت اسلامی میتواند از تربیت حسینی (تربیت مبتنی بر یک فرهنگ که زمینه رشد بینش، گرایش و کنش متربیان را فراهم می کند) بعنوان یک استراتژی تربیتی بهره مند شود. 5. در این صورت، آیین های حسینی صرفا به معنای غم، ماتم، اشک و عزا نیست؛ بلکه اشک خود یک راهبرد کلان در تربیت است و مجلس روضه یک موقعیت تربیتی؛ همانگونه که نشاط معنوی، مشارکت اجتماعی، تعاضد فرهنگی، مواسات و همدلی اقتصادی نیز در شمار هدفگذاری های این ایین ها باید باشد تا به کودک و نوجوان کند تا هویت انسانی، اسلامی، ایرانی و شیعی خود را شکل دهد. اول محرم 1445 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
به نام خدا سهم «تجلی اجتماعیِ فرهنگ عاشورا» در نظریه تربیت اسلامی 🖌 سیدنقی موسوی 1. بنابر مبانی انسان شناختی تربیت، انسان موجودی اجتماعی است و تربیت باید در بستر اجتماع صورت گیرد. 2. فردگرایی و ایندیویژوالیزم، پیامد تربیت لیبرال/مدرن است. انسان مدرن در خود و لذات خود محبوس خواهد بود. 3. در نظریه تربیت اسلامی، «توحید» امتدادی اجتماعی دارد. «توحیدِ اجتماعی» در گفتمان امامین انقلاب، سخت هستهِ اسلام سیاسی است که دلالتش «تجلی اجتماعی»و «کنش اجتماعی و جمع واره» است. 4. «فرهنگ عاشورا» (به مثابه یک کلان روایت و یک فرهنگ) اساساً «پدیده ای جمعی و اجتماعی» است و ائمه (ع) و بزرگان تشیع زنده نگهداشتن سیدالشهدا (ع) را در بستر اجتماع تعریف کرده اند و آیین محوری، نقطه محور است نه ضعف! 5.در این میان، روضه های خانگیِ محدود به چند نفر، نه تنها کم اهمیت نیست؛ بلکه به دلیل مردمی شدن و ورود به عمق زندگی شخصی انسانها، اولویتش از برگزاری مراسمات پرجمعیت کمتر نیست؛ آنگونه که برساخت «اجتماع بزرگ عزادارن»، وحدت در عین کثرت را به نظاره می نشاند و مهم است. 6. تجربه اجتماعی، کارورزی گروهی، تشکیل خودپنداره جمعی، تقویت هویت جمعی، بسط یادگیری اجتماعی، تمرین عبور از خود و ایثار دیگران، تجربه نوردی کار تیمی، تلفیق تربیت اعتقادی با تربیت اجتماعی ، تربیت سیاسی و تربیت عاطفی (1)، مدیریت احساس اجتماعی، امکان تجربه دینی و شکل دهی به دین شخصی خود و مانند آن را می توان از کارکردهای تربیتی حضور کودکان و نوجوانان در مجالس محرم دانست. 7. مشارکت دهی به نوجوانان، سپردن مدیریت مراسمات به آنان، تغافل از برخی خطاها و اختلاف سلائق آنان ، تمرین خطاشکیبی توسط بزرگان و مسئولان مراسمات عزاداری، بازنکردن پای پدیده مدرنِ «مهدکودک» به مجالس عزاداری و حضور کودکان و نوجوانان در «موقعیتِ تربیتیِ مجالس مذهبی» و مانند آن را می توان برخی از اصول و روشهای تربیت حسینی نام برد. پی نوشت: 1. اشاره به رویکرد تلفیق در برنامه درسی و إشراب نگاه چندساحتی به تربیت (آنگونه که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطلوب است) دوم محرم 1445 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
به نام خدا هیات حسینی و تاک (تربیت اوان کودکی) 🖊️سیدنقی موسوی 1. در سده اخیر مطالعات کودکی برجسته و مورد توجه قرار گرفته و بنای رفیع یک تمدن نمی تواند نسبت به صورت‌بندی انگاره کودکی بصورت ضمنی یا آشکار بیتفاوت باشد. 2. مطالعات رشدی درباره دینداری کودک، ذیل روانشناسی رشد دینی نیز از عرصه های نوظهور و مهم است که ادبیات خوبی را شکل داده و لازم است خوانش بومی و اسلامی در آن تقویت شود. 3. تربیت اساسا بدون توجه به تراز تحولی (رشدی) کودک، ممکن/ صحیح نیست. 4. در فقه تربیتی به همراه بردن/ استقبال از کودکان در مجالس دینی (اعم از جمعه و جماعات و آیین ها) مستحب و در مواردی و با عروض عناوین ثانویه بر اولیاء/بزرگسالان واجب است. 5. استقلال هیات کودکان و اختصاص برنامه/فضا/مربی برای آنان تاوقتی که الگوی مدرن مهدکودک در تاک را ترسیم نکند (و هدفش جانشینی برای مادر و فروکاستن مهد به محل نگهداری و ... نباشد) اشکالی ندارد و البته اولویت، عبارت است از حضور و ملازمت کودکان با اولیاء و مشاهده مستقیم مجالس واقعی و مشارکت سپاری کودکان است. 6. عدم رعایت حال کودکان حاضر در مجلس عزاداری از نظر رعایت گرما و سرما، تراکم جمعیت، میزان صدا، محتوای نامناسب، قمه زني و مانند آن از برخی آسیب‌های این عرصه است و مسوولان هیات عزاداری باید بدان توجه کنند. 7. حضور کودکان در مجالس حسینی، فاصله ملک و ملکوت را کم می کند. کودکان آینه والدین اند. جوانان فردا، کودکان امروز اند و نسل مهدوی باید در کودکی، حسینی تربیت شوند. مجالس حسینی را مدرسه بدانیم. سوم محرم 1445 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
به نام خدا تربیت زیبایی شناختی و هنری در مدرسه عاشورا 🖊️سیدنقی موسوی 1. زیبایی شناسی و بعد هنر یکی از ابعاد مهم نظریه تربیت اسلامی است و باید از غفلت و محجوریت خارج شود. 2. زیبایی و هنر برآمده و توصیف کننده آن به تبع، دو مرتبه دارد. مرتبه عالی زیبایی، زیبایی های معنوی و انسانی است. 3. مجالس سیدالشهداء (ع) باید هم در طراحی دکور و فضای کالبدی در نهایت هماهنگی و هارمونی اجزاء باشد و هم در شعر، صدا، نظم حرکات جمعی و رعایت زیبایی در فرم و محتوا و سخت افزار و نرم افزار. می دانیم که هنر دینی سالهاست که در بستر آیین های مذهبی وجود و صعود یافته است. 4. مدرسه عاشورا، افق زیبایی معنوی را هم می گشاید و برنامه درسی آشکار و پنهان خود را بر سپهر زیبایی معنوی ترسیم می کند. از "احلی من العسل " تا "ما رایته الا جمیلا". 5. برخی از اصول و روش‌های تربیت زیبایی شناختی در مکتب حسینی به قرار زیر است: هنرمحوری در تربیت، تمهید خلق زیبایی، گشودگی در ایجاد خلاقیت و نوآوری در فرم و محتوا، تجربه سپاری هنری و خلق زیبایی، رسانه محوری (بجای رسانه زدگی و رسانه ستیزی)، ارتقا سواد هنری و سواد رسانه‌ای، عدم توقف در زیبایی های مادی، تمهید فرصت تجربه زیبایی های معنوی و روایت آن. چهارم محرم 1445 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
به نام خدا آینده شناسی تربیتی و مدرسه عاشورا 🖊️سیدنقی موسوی 1. تمدن لیبرال به سوی آینده ای در حرکت است که نشانه هایی دارد چون ظلم های سیستماتیک جهانی با ابزار سازمان‌های بین‌المللی و تکنولوژی‌های ارتباطی و اطلاعاتی، بردگی مدرن با کمک هوش مصنوعی، تنهایی انسان در سیاه چال فردیت و امر جنسی، تسخیر جریان اطلاعات و فرهنگ از جهت داری علم تا اغواگری فرهنگ تا ابزارگونگی تربیت و تبلیغات و... 2. این تمدن، زوال کودکی را به دنبال داشته و مسیر تندتری در پیش دارد. برغم آنکه توسعه مطالعات کودکی در دو قرن اخیر نوید توجه به حقوق کودک می داده اما همچنان در بر پاشنه بزرگ انگاری کودک می چرخد و با محوریت امیال سکولاریستی، اومانیستی و لیبرالیستی بزرگسالان. 3. آینده تربیت رسمی، به تبع تحولات در رویکردهای مدیریت/ سیاست تربیتی و الگوهای حکمرانی تربیتی، هوشمندانه تر، با اتوریته بیشتر و "قفسهای آهنین" نامرئی تر خواهد شد، هرچند بنام اتونومی، خودمختاری، استقلال کودک، تسهیم اقتدار تربیتی با دیگر بازیگران تربیتی و ... 4. فرهنگ عاشورا، در تجلی خود در انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی مقتدر و مظلوم، نیز آینده هایی از سنخ طلب ثار و ایجاد نظمی نوین و توحیدی با جبهه ستمدیدگان و شبکه استکبارستیزان خواهد داشت. 5. تربیت حسینی، بر شکوفایی فطرت، کمال خواهی متعالی، عدالت جویی صحیح، خداخواهی ناب کودکانه تاکید دارد. 6. کودک در مدرسه عاشورا، آماده مسوولیت‌های بزرگ نسبت به خود، خانواده، جامعه محلی، مذهبی، ديني (امت اسلام) و جامعه جهانی می شود. 7. آینده تربیت رسمی و غیررسمی با الگوی "مع امام منصور" در آینه زیارت عاشورا، رنگ زندگی، سازندگی و کنشگری فعال بخود می‌گیرد و الگوی مندرس دهکده جهانی، شکل دیگری از جهانی شدن (با رنگ مهدوی) خواهد گرفت. 9 محرم 1445 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از آنتی نفوذ @Mohsen5541
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅آی بزرگترها! آی پدر مادرها! نوحه تربیتی 🎥 با صدای امیر کرمانشاهی 😞باید برای مساجد و حسینیه‌هایی که صدای بچه‌ها داخلشون نمی‌پیچه، افسوس خورد. ✅شیر مادرش حلالش دمش گرم ثابت کرد بدون نماهنگ هم میشه برای نوجوان و کودک کار تربیتی کرد واااقعا عالی بود متن شعرش و چبدمان و همه چیش یه پک کامل بود اجرش با امام حسین.. 📡 / عضویت👇 https://eitaa.com/antinofooz
باسمه تعالی فقه تربیتی و مسائل ایرانی آموزش و پرورش 🖊️سیدنقی موسوی ♦طرح مساله: 1. فقر تئوریک و بومی نبودن علوم تربیتی یکی از مهمترین چالشهای جریان تربیت (رسمی و غیررسمی) در ایران و جهان اسلام است. 2. جریان خودباور تولید «دانش تربیت اسلامی»، درحال رشد و توسعه است و لازم است همزمان علم و عملِ تربیت اسلامی در دامنِ انقلاب اسلامی ایران رشد یابد. 3. اسلامی¬سازی تربیت مانند دیگر عرصه¬های اسلامی¬سازی علوم انسانی بدون توجه به فقه و فلسفه اسلامی ناکارآمد است. تئوری¬پردازی بومی در تربیت با هدف حاشیه¬نگاری بر نظریات غربی و یافتن شواهد از آیات و روایات برای توجیه و اسلامی¬سازی، تجربه ناموفقی در سه دهه اخیر برجای گذاشته است. ♦وضعیت فعلی: 4. جریان تولید فقه تربیتی با محوریت آیت¬الله اعرافی در حوزه علمیه قم با هدف "تفقه در تربیت" و حل مسائل تئوریک تربیت با کمک انضباط روشگانی در "اجتهاد تربیتی" در دودهه درحال رشد و نمو است. موسوعه فقه تربیتی تمام استدلالی سی جلدی، کتب نیمه استدلالی آموزشی، راه¬اندازی دکتری و ارشد فقه تربیتی از 1392 در جامعه المصطفی، پشتیبانی و راه¬اندازی فصلنامه فقه تربیتی (با رتبه ب وزارت علوم)، جانمایی رشته سطح 4 فقه تربیتی در درختواره رشته¬های حوزه های علمیه، اجرای رشته فقه تربیتی در بدنه حوزه¬های علمیه، تربیت فارغ التحصیلان و محققان (حدود 50 محقق و استاد) بخشی از وضعیت موجودِ جریان فقه تربیتی است. 5. فقه تربیتی همدوش خود موجب بسط و تولید عرصه/رشته هایی چون تفسیر تربیتی، حدیث تربیتی، سیره تربیتی، قواعد فقهیه تربیت، آیات الاحکام تربیتی، اصول فقه تربیتی در ادبیات حوزوی و تربیت اسلامی، شده است. ♦آینده: 6. فقه تربیتی در آینده خود نیازمند اتخاذ رویکردهایی است: مساله¬مندی بجای موضوع¬محوری در تربیت¬پژوهی، لزوم حل مسائل واقعی (صفی و ستادی- مسائل ایرانی) ، لزوم تاسیس "فقه حکمرانی تربیتی" و "فقه مدرسه" ، لزوم توجه به بسط و تولید "حقوق تربیتی" و پشتیبانی "تقنین تربیتی"، لزوم توجه فقه تربیتی به طراحی/پشتیبانی/اجرای "الگوی مدرسه/تربیتی"، کاهش فاصله تفقه تربیتی با رویدادهای تربیتی، اشراب نگاه تقریبی و بین المللی با هدف ارتباط با زیست¬بوم تربیتی جهان اسلام و رفع نیازهای معرفتی مسلمان معاصر، تاسیس انجمن علمی و ایجاد شبکه محققان و اساتید. 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
مقاله دشمن شناسی.pdf
1.05M
دشمن ‎شناسی در تربیت سیاسی از منظر فقه تربیتی نوع مقاله : پژوهشی نویسنده: سید نقی موسوی چکیده در سپهر سیاست و در مطالعات سیاسی بحث از دشمن و دشمنی و نفی و اثبات آن مباحث دنباله‎داری را درپی‎ دارد. در برخی دیدگاه‎ها از تطهیر دشمن و تئوریزه کردن تسلیم و نفی مقاومت در مقابل دشمن سخن گفته ‎می‎شود و تلاش می‎شود برنامه درسی در تربیت سیاسی حاوی معرفی دشمن و دشمنی وی نباشد. نوشتار حاضر از افق فلسفه برنامه درسی و براساس روش‎ تحقیق اجتهادی درصدد است به این سؤال پاسخ دهد که «حکم دشمن‎شناسی در تربیت (آموزش دشمن) و میزان مطلوبیت درج دشمن‎شناسی در برنامه درسی از منظر فقه تربیتی چیست؟» برای این منظور، هشت دلیل قرآنی و حدیثی اقامه شد و به صورت اجتهادی مورد بررسی قرار گرفت و این نتیجه حاصل شد که دشمن‌شناسی در تربیت (آموزش دشمن) از باب وقایه، امربه‌معروف، دعوت و نیز از باب وظایف حکومت اسلامی و نیز از باب إعداد قوا و آمادگی برای جهاد و دفاع و تحریض بر آن واجب است. 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️راهپیمایی اربعین یک ذخیره استراتژیک ماست 🔰بیانات دکتر سید نقی موسوی، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قم در راستای لزوم سفر اربعین و ارتباط آن با تعلیم و تربیت @barpa_qom
مقاله نماز جماعت در مدارس.pdf
530.4K
برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تریبتی سیدنقی موسوی* چکیده: هدف: بررسی اجتهادی «برگزاری نماز جماعت در مدارس» و استنباط حکم آن و نیز احکام روشهای تربیتی در این زمینه و روشهای آسیب­زا، هدف این پژوهش بود. روش: این پژوهش برای حل مساله خود از روش اجتهادی مبتنی بر روش­شناسی دانش فقه (و فقه تربیتی) بهره گرفته و میزان مطلوبیت نماز جماعت و روشهای مفید و نامفید آنرا با مراجعه به قرآن و سنت و عقل و قواعد فقهی استنباط نموده است. یافته­ ها: بررسی­ها نشان می­دهد که اقامه نماز جماعت، بر کارگزاران تربیتی مدرسه از باب وظایف عام هدایتی هر مسلمان، متسحب است و بعنوان کارگزار حکومت اسلامی و یا نائب/وکیل/اجر خانواده مسلمان واجب است. همچنین در جمهوری اسلامی ایران، تکلیفی قانونی است. روشهای برگزاری نماز خود، محکوم به احکام و ضوابطی هستند و از مهمترین ضوابط شرط احتمال تاثیر و حرمت إضرار و إضلال در انتخاب سبک­ها و روشهای تربیتی است. همچنین بهره­گیری از إجبار شدید (واداشتن متربی با سلب اختیار) و إکراه شدید (واداشتن متربی با تهدید جان و آبرو) و إکراه متوسط (واداشتن متربی با تهدید به سلب حقوق الزامی) در اقامه نماز جایز نیست. همچنین درصورتی که اقامه نماز جماعت موجب تنفر از نماز و یا تثبیت نفاق و دورویی (در بلندمدت) شود، حرام و واجب است کارگزاران مدرسه، روش­های مفیدتر و مبتنی بر کارشناسی دقیق، را جایگزین نمایند..... 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/