eitaa logo
سیدنقی موسوی
842 دنبال‌کننده
103 عکس
28 ویدیو
51 فایل
فقه و فلسفه تربیتی (آثار، دروس، سخنرانی) سیدنقی موسوی تیله بُنی استادیار دانشگاه فرهنگیان
مشاهده در ایتا
دانلود
جریان شناسی تربیت اسلامی 020208.mp3
35.09M
جریان شناسی تربیت اسلامی دوره آموزشی مسیر. هشتم اردیبهشت 1402، 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
باسمه تعالی عنوان :گذشته و آینده فقه تربیتی 14 اردیبهشت 1402 همایش بین المللی فقه و تربیت جامعه المصطفی. مشهد مقدس چند مقاله حقیر در مورد پیشینه و تطور فقه تربیتی: مقاله پیشینه شناسی رویکرد فقهی به تربیت مقاله پیشینه شناسی فقه معلمی مقاله نقش عالمان شیعه در فقه التربیه ♦️روايتي از ایده فقه تربیتی استاد اعرافی دهه 70 ازسرگیری از 83 تاسیس رشته و مجله ر.ک:مقاله فقه تربیتی در ترازو: ارزیابی نقدها (بی فایده بودن، اسیب زا بودن، عدم اولویت فقه تربیتی ) ♦️آینده فقه تربیتی :ملاحظات و راهبردها -لزوم روشمندی تفقه تربیتی -لزوم نگاه نظام وار در اجتهاد تربیتی (اجتهاد در تربیت) -ضرورت بسط روش شناختی -عدم غفلت از موضوع شناسی و مطالعات پداگوژیک -ضرورت توجه به مطالعه تطبیقی مقارن -لزوم بسط حقوق تربیتی، تقنین تربیتی، سیاستگذاری تربیتی و حکمرانی تربیتی در سایه فقه تربیتی -نسبت تجربه و اجتهاد در میانه علوم تربیتی و فقه تربیتی. در میانه حجیت و تنجز و کارآمدی و اثربخشی. لزوم توجه به کاربردپذیری فتاوا و تجربه نوردی میدانی در مدارس تحت اجرا و بسط فتوا به مدل و برنامه - بسط فقه تربیتی بر اساس نقشه علم و اولویت محوری. ستادی و صفی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
گذشته و آینده فقه تربیتی. همایش مشهد 020214.mp3
11.74M
گذشته و آینده فقه تربیتی 14 اریبهشت 1402 همایش فقه و تربیت. جامعه المصطفی. مشهد مقدس 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
باسمه تعالی سخنرانی در مراسم هفته سرامدی آموزش دانشگاه فرهنگیان استان قم 19 اردیبهشت 1402 - مرکز شهید مدنی عنوان سخنرانی :هوش مصنوعی و آینده تعلیم و تربیت سیدنقی موسوی هوش (Intelligence) در روانشناسی چند تعریف دارد: 1. هوش یعنی سازگاری با محیط. 2. هوش یعنی تفکر انتزاعی. 3. هوش یعنی توانایی و استعداد کافی در یادگیری. 4. هوش یعنی به کار انداختن توانایی های خود برای رسیدن به هدف مطلوب در زندگی و کسب و کار. هوش مصنوعی یا الذکاء الاصطناعی با Artificial Intelligence ♦نگاه رهبری به هوش مصنوعی: «هوش مصنوعی» به‌عنوان یک مسئله مهم و آینده‌ساز است، این مسئله در اداره آینده دنیا نقش دارد و باید به‌گونه‌ای عمل کنیم که ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد. 26/8/1400 ♦نگرش سند تحول به فناوری: در بیانیه ارزشها. ارزش 18 بر نقش تربیتی فناوری ارتباطی و مواجهه هوشمندانه و آگاهانه تاکید شده و در راهکار 1/1 بر بهره گیری از فناوریهای نوین آموزشی و تربیتی جهت وصول به اهداف سند تحول، رسانه هراسی نیست . فناوری همچو عصای دست معلم نه بلای جان ! ♦"آموزش فکر " : فکرمحوری در تربیت ایده اصلی رهبری معظم انقلاب در سخنرانی های 15اردیبهشت 78 و 29 دی 82 و 12 اردیبهشت 85 و 12 اردیبهشت 87 و 20 مهر 91 https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23037 ♦هوشمندی جهان: علم و شعور جهان: ما سمیعیم و بصیریم و هشیم / با شما نامحرمان ما خاموشیم- مثنوی معنوی وان من شی ء الا یسبح بحمده و لکن لاتفقهون تسبیحهم- اسرا 44 سبح لله ما فی السموات والارض وهو العزیز الحکیم- حدید 1 الم تران الله یسجد له من فی السموات ومن فی الارض والشمس والقمر والنجوم والجبال والشجر والدواب وکثیر من الناس- حج 18 تربیت دیجیتال ، تربیت رسانه ای اهمیت و ابعاد آن 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
هوش مصنوعی و آینده تربیت 020219.mp3
6.71M
هوش مصنوعی و آینده تربیت 19 اردیبهشت 1402 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
باسمه تعالی عنوان سخنرانی :تجربه و تربیت سیدنقی موسوی دهمین جشنواره تدریس برتر. مرحله منطقه ای (قم، قزوین و مرکزی) 20 اردیبهشت 1402 (پردیس حضرت معصومه س دانشگاه فرهنگیان قم) مبانی فلسفی رابطه خادم و مخدوم تقدم و تاخر رویکردهای پراگماتیک تجربه در نظریه های یادگیری تجربه نوردی، تجربه نگاری، آزمایشگاه تربیتی، درس پژوهی، اقدام پژوهی، برخاستن ققنوس نظریه تربیتی از خاکستر تجربه تدریس جایگاه درس کارورزی و افزایش تعداد واحدها اهمیت کارآموزی و کارورزی در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و مبانی سند تحول 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
تجربه و تربیت 020220.mp3
6.09M
سخنرانی : تجربه و تربیت سیدنقی موسوی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
اختتامیه دوره مسیر بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان تهران مکان: اردوگاه 7 تیر، قم 22 اردیبهشت 1402 باسمه تعالی ♦عنوان سخنرانی: الگوها/انگاره های آموزش سیدنقی موسوی 1. معلم محوری 2. شاگردمحوری 3. ایدئولوژی محوری 4. دانش محوری 5.روش محوری 6. ابزارمحوری 7. گفتمان معاصر: بازار محوری 8. رویکرد برگزیده: تعامل ناهمتراز (تربیت فرایندی تعاملی تدریجی (سند تحول ص8) (مبانی نظری ص 136) 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
الگوها-انگاره های آموزش 020222.mp3
7.87M
عنوان: الگوها/انگاره های آموزش سیدنقی موسوی 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از دانشگاه فرهنگیان آیت الله طالقانی قم
مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع)🏴 سخنران:حجت الاسلام و المسلمین دکتر‌ سید نقی موسوی ⭕️با موضوع:جایگاه تحول در حیات سیاسی امام صادق(ع) و ضرورت آن در عصر امروز 🔸️همراه با حضور اساتید محترم دانشگاه و گفتگو پیرامون تحول در آموزش و پرورش یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء نماز خانه شهید مطهری(ره) [هیئت دانشجویی پیروان ولایت] @Peyrovanevelayat_PTQ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 دعوت رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قم، دکتر موسوی به ثبت نام و حضور در دانشگاه فرهنگیان 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
«ایمان و امید» در سپهر تربیت اسلامی ایمان و امید دو عنصر مهم و دال مرکزی سخنرانی امام خامنه¬ای در سخنرانی 14 خرداد 1402 بود. ایمان و امید به مثابه سخت¬هسته گفتمان تربیت انقلابی (تربیت مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی و امامَین انقلاب) هم درون¬زایی تربیت نفوس و هم برون¬زایی و پرورش اجتماعی را مدنظر دارد. در مقابل، جریان لیبرال و غرب¬زده : 1. هم ایمان¬ستیزی می¬کند و تلاش می¬کند با اباحه¬گری، گوهر ایمان به غیب و توحید ربوبی را در ذهن و ضمیر نوجوان امروز حذف کند و به تَبَع جریان تربیت لیبرال و سکولار تلاش می¬کند موج معنویت¬خواهی، خداگرایی و گرایش به دین را در نوجوانان انکار کند و با برجسته¬سازی کاریکاتوری نوجوان امروز را دین¬ستیز معرفی کند و چند صباحی دیگر سودای آزادی همجنسگرایی را در تربیت رسمی خواهان باشد. 2. و هم امیدسوزی می¬نماید و هیچ پیروزی و کارآمدی و پیشرفت در ایران معاصر را برنمی¬تابد و با تمام توان، سانسور می¬کند. از جُک ساختن برای فتوشاپ موفقیت¬های هوافضا و موشک هایپرسوینک تا ارسال موجود زنده به فضا تا افتخار کردن به عهدنامه ننگین ترکمن¬چای!! آینده ایران قوی و مقتدر از راه توجه به تربیت (رسمی و غیررسمی) ممکن است و ایمان¬مداری و امیدمحوری دو رکن اصلی در صورت¬بندی چنین تربیتی است. امید ممکن است ذاتاً مقوله¬ای اخلاقی و به ساحت تربیت اخلاقی متعلق باشد؛ اما سهم آن در تربیت سیاسی و اجتماعی ایران اسلامی (که به تعبیر حکیم انقلاب: دشمن امید را هدف گرفته است) باید برجسته¬تر شود. همانگونه که امید منافاتی با واقع¬نگری ندارد و دوگانه آرمانگرایی و واقع¬گرایی دوگانه¬ای وارداتی و نامطلوب در گفتمان امامَین انقلاب است. امیدآفرینی برنامه آموزشی و برنامه درسی تربیت رسمی عمومی، مشارکت¬خواهی و مشارکت¬جویی را در نسل نو افزایش خواهد داد. «نظام تربیت معلم» اساساً چون نگاه به آینده دارد باید سرشار از امید و ایمان باشد. 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
💢نخستین جلسه مدرسه قرآنی تفسیر تربیتی 📍موضوع: روش تفسیر تربیتی با محوریت آیه وقایه 🎙استاد: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی 📆زمان: پنجشنبه 1402/04/1 ⏰ساعت 9 الی 10:30 ◀️لینک ورود به جلسه: در کنال اعلام میگردد: @feqhe_tarbiati
tafsire-tarbiyati-1402-04-01.mp3
13.49M
🎙 صوت نخستین جلسه مدرسه قرآنی تفسیر تربیتی 📍موضوع: روش تفسیر تربیتی با محوریت آیه وقایه 🎙استاد: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی 📆زمان: پنجشنبه 1402/04/1 مدرسه مجازی فقه تربیتی 💠@feqhe_tarbiati
۶ تیر ۱۳۶۰ بمب، روبرویش منفجر می‌شود.. دست راستش از کار افتاده.. کمرش، تا شده.. اما می‌گوید از مردم انتظار ندارم در راه «انجام وظیفه»ام، این‌قدر لطف داشته باشند! ✍ کسانی‌که شب‌های آشوب ۱۴۰۱، از روی شکم‌سیری یا فریب‌خوردگی، از پنجرهٔ خانه‌های چندمیلیاردی‌شان، دست این جانبازِ مقتدر را تمسخر می‌کردند، قیامتِ سختی خواهند داشت..
انتشار مقاله (انتشار آنلاین) برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تریبتی سیدنقی موسوی* آدرس مجله : https://qaiie.ir/article-1-911-fa.html واژگان کلیدی : فقه مدرسه، فقه معلمی، تربیت اجباری، تربیت عبادی، تربیت دینی.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
باسلام و تعزیت ایام شهادت امام حسین (ع) فهرست مطالب مرتبط در این کانال تقدیم می شود 👇 1. کلیپهای «تربیت حسینی در زیارت عاشورا» (لینک ) 2.تربیت عاطفی در مکتب عاشورا (لینک) 3. تربیت سیاسی در مکتب عاشورا (لینک) 4. تربیت تشکیلاتی در بستر فرهنگ عاشورا (لینک)
به نام خدا استراتژی تربیتی در آینه تربیت حسینی 🖌 سیدنقی موسوی 1. آیین ها حیات و مماتی دارند. حضور و بقاء آیینهای محرم حسینی در دالانهای تاریخ ایران، علاوه بر اینکه خود را نگهداشته، زبان، موسیقی، شعر، ادبیات، هنرهای نمایشی، هنرهای آوایی و مانند آنرا هم باخود همراه کرده و بدان حیات بخشیده. مثل حیات هنر نمایشی تعزیه و شبیه خوانی در مقایسه با نمایشهای دیگر ایرانی که حذف شدند 2. محرم و صفر که به تعبیر امام خمینی ره اسلام را زنده نگهداشته است باید به مثابه «ذخیره استراتژیک فرهنگی» فهم شود. 3. نظریه تربیتی اگر بخواهد فاصله عین و ذهن و نظریه و عمل را درنوردد و در میدان عمل/کاربرد/کاربست خود را نشان دهد، باید استراتژی خود را تدوین نماید. 4. به نظر می رسد تربیت اسلامی میتواند از تربیت حسینی (تربیت مبتنی بر یک فرهنگ که زمینه رشد بینش، گرایش و کنش متربیان را فراهم می کند) بعنوان یک استراتژی تربیتی بهره مند شود. 5. در این صورت، آیین های حسینی صرفا به معنای غم، ماتم، اشک و عزا نیست؛ بلکه اشک خود یک راهبرد کلان در تربیت است و مجلس روضه یک موقعیت تربیتی؛ همانگونه که نشاط معنوی، مشارکت اجتماعی، تعاضد فرهنگی، مواسات و همدلی اقتصادی نیز در شمار هدفگذاری های این ایین ها باید باشد تا به کودک و نوجوان کند تا هویت انسانی، اسلامی، ایرانی و شیعی خود را شکل دهد. اول محرم 1445 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
به نام خدا سهم «تجلی اجتماعیِ فرهنگ عاشورا» در نظریه تربیت اسلامی 🖌 سیدنقی موسوی 1. بنابر مبانی انسان شناختی تربیت، انسان موجودی اجتماعی است و تربیت باید در بستر اجتماع صورت گیرد. 2. فردگرایی و ایندیویژوالیزم، پیامد تربیت لیبرال/مدرن است. انسان مدرن در خود و لذات خود محبوس خواهد بود. 3. در نظریه تربیت اسلامی، «توحید» امتدادی اجتماعی دارد. «توحیدِ اجتماعی» در گفتمان امامین انقلاب، سخت هستهِ اسلام سیاسی است که دلالتش «تجلی اجتماعی»و «کنش اجتماعی و جمع واره» است. 4. «فرهنگ عاشورا» (به مثابه یک کلان روایت و یک فرهنگ) اساساً «پدیده ای جمعی و اجتماعی» است و ائمه (ع) و بزرگان تشیع زنده نگهداشتن سیدالشهدا (ع) را در بستر اجتماع تعریف کرده اند و آیین محوری، نقطه محور است نه ضعف! 5.در این میان، روضه های خانگیِ محدود به چند نفر، نه تنها کم اهمیت نیست؛ بلکه به دلیل مردمی شدن و ورود به عمق زندگی شخصی انسانها، اولویتش از برگزاری مراسمات پرجمعیت کمتر نیست؛ آنگونه که برساخت «اجتماع بزرگ عزادارن»، وحدت در عین کثرت را به نظاره می نشاند و مهم است. 6. تجربه اجتماعی، کارورزی گروهی، تشکیل خودپنداره جمعی، تقویت هویت جمعی، بسط یادگیری اجتماعی، تمرین عبور از خود و ایثار دیگران، تجربه نوردی کار تیمی، تلفیق تربیت اعتقادی با تربیت اجتماعی ، تربیت سیاسی و تربیت عاطفی (1)، مدیریت احساس اجتماعی، امکان تجربه دینی و شکل دهی به دین شخصی خود و مانند آن را می توان از کارکردهای تربیتی حضور کودکان و نوجوانان در مجالس محرم دانست. 7. مشارکت دهی به نوجوانان، سپردن مدیریت مراسمات به آنان، تغافل از برخی خطاها و اختلاف سلائق آنان ، تمرین خطاشکیبی توسط بزرگان و مسئولان مراسمات عزاداری، بازنکردن پای پدیده مدرنِ «مهدکودک» به مجالس عزاداری و حضور کودکان و نوجوانان در «موقعیتِ تربیتیِ مجالس مذهبی» و مانند آن را می توان برخی از اصول و روشهای تربیت حسینی نام برد. پی نوشت: 1. اشاره به رویکرد تلفیق در برنامه درسی و إشراب نگاه چندساحتی به تربیت (آنگونه که در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مطلوب است) دوم محرم 1445 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
به نام خدا هیات حسینی و تاک (تربیت اوان کودکی) 🖊️سیدنقی موسوی 1. در سده اخیر مطالعات کودکی برجسته و مورد توجه قرار گرفته و بنای رفیع یک تمدن نمی تواند نسبت به صورت‌بندی انگاره کودکی بصورت ضمنی یا آشکار بیتفاوت باشد. 2. مطالعات رشدی درباره دینداری کودک، ذیل روانشناسی رشد دینی نیز از عرصه های نوظهور و مهم است که ادبیات خوبی را شکل داده و لازم است خوانش بومی و اسلامی در آن تقویت شود. 3. تربیت اساسا بدون توجه به تراز تحولی (رشدی) کودک، ممکن/ صحیح نیست. 4. در فقه تربیتی به همراه بردن/ استقبال از کودکان در مجالس دینی (اعم از جمعه و جماعات و آیین ها) مستحب و در مواردی و با عروض عناوین ثانویه بر اولیاء/بزرگسالان واجب است. 5. استقلال هیات کودکان و اختصاص برنامه/فضا/مربی برای آنان تاوقتی که الگوی مدرن مهدکودک در تاک را ترسیم نکند (و هدفش جانشینی برای مادر و فروکاستن مهد به محل نگهداری و ... نباشد) اشکالی ندارد و البته اولویت، عبارت است از حضور و ملازمت کودکان با اولیاء و مشاهده مستقیم مجالس واقعی و مشارکت سپاری کودکان است. 6. عدم رعایت حال کودکان حاضر در مجلس عزاداری از نظر رعایت گرما و سرما، تراکم جمعیت، میزان صدا، محتوای نامناسب، قمه زني و مانند آن از برخی آسیب‌های این عرصه است و مسوولان هیات عزاداری باید بدان توجه کنند. 7. حضور کودکان در مجالس حسینی، فاصله ملک و ملکوت را کم می کند. کودکان آینه والدین اند. جوانان فردا، کودکان امروز اند و نسل مهدوی باید در کودکی، حسینی تربیت شوند. مجالس حسینی را مدرسه بدانیم. سوم محرم 1445 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/
به نام خدا تربیت زیبایی شناختی و هنری در مدرسه عاشورا 🖊️سیدنقی موسوی 1. زیبایی شناسی و بعد هنر یکی از ابعاد مهم نظریه تربیت اسلامی است و باید از غفلت و محجوریت خارج شود. 2. زیبایی و هنر برآمده و توصیف کننده آن به تبع، دو مرتبه دارد. مرتبه عالی زیبایی، زیبایی های معنوی و انسانی است. 3. مجالس سیدالشهداء (ع) باید هم در طراحی دکور و فضای کالبدی در نهایت هماهنگی و هارمونی اجزاء باشد و هم در شعر، صدا، نظم حرکات جمعی و رعایت زیبایی در فرم و محتوا و سخت افزار و نرم افزار. می دانیم که هنر دینی سالهاست که در بستر آیین های مذهبی وجود و صعود یافته است. 4. مدرسه عاشورا، افق زیبایی معنوی را هم می گشاید و برنامه درسی آشکار و پنهان خود را بر سپهر زیبایی معنوی ترسیم می کند. از "احلی من العسل " تا "ما رایته الا جمیلا". 5. برخی از اصول و روش‌های تربیت زیبایی شناختی در مکتب حسینی به قرار زیر است: هنرمحوری در تربیت، تمهید خلق زیبایی، گشودگی در ایجاد خلاقیت و نوآوری در فرم و محتوا، تجربه سپاری هنری و خلق زیبایی، رسانه محوری (بجای رسانه زدگی و رسانه ستیزی)، ارتقا سواد هنری و سواد رسانه‌ای، عدم توقف در زیبایی های مادی، تمهید فرصت تجربه زیبایی های معنوی و روایت آن. چهارم محرم 1445 🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی 👉 @seyednaghimousavi 👉http://seyednaghimousavi.ir/