تسویل رسانه ای
کارکرد رسانه مدرن (و به تَبَع آن کنشگری جریان اصلاحات) تسویل (1) است.
گناه کبیره خودکشی را "مرگ خودخواسته" روکش می کند !!! و با آوردن واژه هنرمند تلاش می کند بار عاطفی مثبت را به این خطای بزرگ تلقین کند!!
آنگونه که گناه کشف حجاب را تسویل می کنند!!
#سواد_رسانه
پ.ن:
1. «وَ جاؤُ عَلى قَمیصِهِ بِدَمٍ کَذِبٍ قالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَکُمْ أَنْفُسُکُمْ أَمْرا» (یوسف 18) ، «التسویل: تحسین الشیء و تزیینه و تحبیبه إلى الإنسان لیفعله أو یقوله» (لسان العرب، ج 11، ص 350)
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از مدرسه اخلاق پژوهی روشمند
🔺سلسله نشستهای علمی درآمدی به اخلاق قرآنی (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی)
✅عنوان: تفسیر تربیتی قرآن کریم؛ مبادی و مسائل
✔️دکتر سیدنقی موسوی؛ دانشیار علومتربیتی و رئیس دانشگاه فرهنگیان قم
📅زمان: شنبه ۱۹ فروردین؛ ساعت ۲۲:۳۰
👈لینک ورود: https://webinaronline.ir/Link/S2314196092
باسمه تعالی
🔺نقد نقد
🔸توضیح مقدماتی: در روزهای گذشته فایل صوتی سرپرست وزارت آموزش و پرورش (دکتر صحرایی) منتشر شد و افرادی از جمله دکتر مهرمحمدی (سرپرست اسبق دانشگاه فرهنگیان )نقدهایی بر آن نگاشته اند. نوشتار حاضر تاملی در مورد این گفتگو است.
1️⃣ در فایل صوتی اقای صحرایی نکات متعددی مطرح می کند اما اقای مهرمحمدی این نکته را برجسته می کند که «مضمون سخنش این است که دیگران میتوانند شهروند باشند، اما شهروندی صفت مناسبی برای معلم و دانشجومعلم نیست!!! از این مضمون میتوان نتیجه گرفت که نزد او معلم باید شهامت و شجاعتی را که لازمهی اصلاح و تعالی جامعه است بوسیده و کنار بگذارد و با فریب خود و دیگران، سرگرم ایفای یک نقش مکانیکی و ماشینی بشود. نقشی که در آن با کارگردانی آقای صحرایی صرفا به مداحی و ثناگویی نظام اجتماعی میپردازد و تمام همتش را بهکار میگیرد تا مسئولیتپذیری اجتماعی را در خود بمیراند! »
2️⃣ به نظر می رسد که
اولا برداشتها و استنتاجات آقای مهرمحمدی از فایل صوتی، دور از انصاف است. (مغالطه نقل قول ناقص و مغالطه بزرگ نمایی)
آقای صحرایی چنین می گوید (نقل به مضمون): دانشجو معلمِ دانشگاه فرهنگیان با دانشجو معمولی فرق دارد. [بدلیل ماهیت و اهداف ذاتی دانشگاه فرهنگیان مطابق با اساسنامه] بنابراین کسی که دین و نظام جمهوری اسلامی (مستند به قانون اساسی) را قبول ندارد نمی تواند در این دانشگاه باشد و شایسته معلمی نیست! نه اینکه حقوق اجتماعی دیگر را دارا نیست!!!! و قدمش روی چشم در دیگر دانشگاه ها.
ثانیا آقای مهرمحمدی به نادرستی این مُدعا را به لزوم ثناگویی و عدم اجازه نقد توسط دانشجومعلمان تفسیر می کند!!!! و توالی فاسد این اندیشه را تشریح می کند!!
درصورتی که طبق نص کلام ایشان، نه حق شهروندی از دیگر دانشجویان سلب می شود (تعبیر " قدمش روی چشم در دیگر دانشگاه ها") و نه در دانشگاه فرهنگیان نمی تواند نقادی کرد!!
اساسا طبق اسناد بالادستی تربیتی همین نظام (از سند تحول تا سند ملی برنامه درسی تا سند دانشگاه اسلامی و غیره) نقد، جزء وظایف/حقوق مردم است و لزومی ندارد به ادبیات مدرن (شهروندی) ارجاع داده شود.
ثالثاً طُرفه اینکه فایل صوتی مذکور محصول سفرهای استانی اقای صحرایی و جلسات پرسش و پاسخ دانشجومعلمان بوده و عجیب آنکه همین فایل صوتی به مدعایی برای نقدستیزی در دانشگاه فرهنگیان تبدیل شده است!!!! و نکته دیگر آنکه ناقد با نادیده گرفتن شرایط صدور سخن، (حذف قرائن مقامی کلام) و شرایط ایراد سخنرانی و اینکه آن سخن در پاسخ به چه سوالی مطرح شده، تعمیم هایی را روا داشته است.
بعنوان یک عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، در سال 1401 شاهد بودم که در سفرهای استانی ریاست دانشگاه یکی از برنامه های ثابت، جلسات نقد مستقیم و پرسش و گفتگو دانشجومعلمان/اساتید/کارکنان با ریاست دانشگاه بوده است؛ چیزی که در زمان سرپرستی 4 ساله آقای مهرمحمدی کمتر دیده می شده !! در زمان حاضر دانشجومعلمان به راحتی نقدها و کاستیهای مدیریتهای استانی را به روابط عمومی دانشگاه و شخص رئیس دانشگاه منتقل می کنند (درصورتی که در زمان ایشان اساسا چنین مکانیزمی وجود نداشته و دسترسی دانشجومعلم به مسئولان ستادی دشوار بوده)
3️⃣ دکتر مهرمحمدی درحالی از ضرورت "تربیت معلم" (منتقد و مسئولیت پذیر) سخن می گوید که در مدیریت خود در دانشگاه فرهنگیان (92-96) بر ایده غلط "تامین معلم" بجای "تربیت معلم" پای می فشرده است و باید پاسخگو باشند که چرا دانشگاهی با این درجه از اهمیت را با کاهش ظرفیت پذیرش دانشجو از 25 هزار به حدود 4 هزار و عدم پیش بینی لازم برای توسعه فضای فیزیکی و مادی و توسعه منابع انسانی و اعضای هیات علمی را به سمت احتضار رسانده است.
نکته جریان شناسانه اینکه جریان خاصی در داخل با اصرار به دنبال ایدئولوژی زدایی از آموزش و پرورش و انحصارزدایی از تربیت معلم (به تعبیر دکتر مهرمحمدی) بوده است؛ دقیقا برخلاف اسناد بالادستی و سیاستهای ابلاغی و تکالیف قانونی.
سیدنقی موسوی
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
19 فروردین 1402
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
تفسیر تربیتی مبادی و مسائل 020119.mp3
37.78M
🔺سلسله نشستهای علمی درآمدی به اخلاق قرآنی (انجمن علمی معارف دانشگاه شهید بهشتی)
✅عنوان: تفسیر تربیتی قرآن :مبادی و مسائل
✔️سیدنقی موسوی
📅زمان: 19 فروردین؛ ساعت ۲۲:۳۰
محورها:
1. مبانی تفسیر تربیتی
2. مسائل تفسیر تربیتی
3. مساله شناسی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
﷽
موضوع سخنرانی :جریان شناسی تربیت اسلامی
دوره آموزشی مسیر، مختص دانشجومعلمان پردیس آیت الله طالقانی قم
هشتم اردیبهشت 1402،
اردوگاه 15 خرداد
مباحث:
1) نزاع مفهومی در "تربیت اسلامی و دینی": بررسی اشکالات هرست و دیگران. امکان یا امتناع تربیت اسلامی
2) تربیت دینی (و سکولار) در تجربه جهانی: اشاره ای به الگوهای مدارس سکولار و دینی
3) تربیت دینی (وسکولار ) در تجربه ایرانی: اشاره به چهار مقطع تاریخی
4) اینها رو ولش خودت چطوری ؟ [ توصیه هایی به دانشجومعلمان و نومعلمان]
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
جریان شناسی تربیت اسلامی 020208.mp3
35.09M
جریان شناسی تربیت اسلامی
دوره آموزشی مسیر. هشتم اردیبهشت 1402،
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
باسمه تعالی
عنوان :گذشته و آینده فقه تربیتی
14 اردیبهشت 1402
همایش بین المللی فقه و تربیت
جامعه المصطفی. مشهد مقدس
چند مقاله حقیر در مورد پیشینه و تطور فقه تربیتی:
مقاله پیشینه شناسی رویکرد فقهی به تربیت
مقاله پیشینه شناسی فقه معلمی
مقاله نقش عالمان شیعه در فقه التربیه
♦️روايتي از ایده فقه تربیتی استاد اعرافی
دهه 70
ازسرگیری از 83
تاسیس رشته و مجله
ر.ک:مقاله فقه تربیتی در ترازو: ارزیابی نقدها (بی فایده بودن، اسیب زا بودن، عدم اولویت فقه تربیتی )
♦️آینده فقه تربیتی :ملاحظات و راهبردها
-لزوم روشمندی تفقه تربیتی
-لزوم نگاه نظام وار در اجتهاد تربیتی (اجتهاد در تربیت)
-ضرورت بسط روش شناختی
-عدم غفلت از موضوع شناسی و مطالعات پداگوژیک
-ضرورت توجه به مطالعه تطبیقی مقارن
-لزوم بسط حقوق تربیتی، تقنین تربیتی، سیاستگذاری تربیتی و حکمرانی تربیتی در سایه فقه تربیتی
-نسبت تجربه و اجتهاد در میانه علوم تربیتی و فقه تربیتی. در میانه حجیت و تنجز و کارآمدی و اثربخشی. لزوم توجه به کاربردپذیری فتاوا و تجربه نوردی میدانی در مدارس تحت اجرا و بسط فتوا به مدل و برنامه
- بسط فقه تربیتی بر اساس نقشه علم و اولویت محوری. ستادی و صفی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
گذشته و آینده فقه تربیتی. همایش مشهد 020214.mp3
11.74M
گذشته و آینده فقه تربیتی
14 اریبهشت 1402
همایش فقه و تربیت. جامعه المصطفی. مشهد مقدس
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
باسمه تعالی
سخنرانی در مراسم هفته سرامدی آموزش دانشگاه فرهنگیان استان قم
19 اردیبهشت 1402 - مرکز شهید مدنی
عنوان سخنرانی :هوش مصنوعی و آینده تعلیم و تربیت
سیدنقی موسوی
هوش (Intelligence) در روانشناسی چند تعریف دارد: 1. هوش یعنی سازگاری با محیط. 2. هوش یعنی تفکر انتزاعی. 3. هوش یعنی توانایی و استعداد کافی در یادگیری. 4. هوش یعنی به کار انداختن توانایی های خود برای رسیدن به هدف مطلوب در زندگی و کسب و کار.
هوش مصنوعی یا الذکاء الاصطناعی با Artificial Intelligence
♦نگاه رهبری به هوش مصنوعی: «هوش مصنوعی» بهعنوان یک مسئله مهم و آیندهساز است، این مسئله در اداره آینده دنیا نقش دارد و باید بهگونهای عمل کنیم که ایران جزو ۱۰ کشور برتر هوش مصنوعی در دنیا قرار بگیرد. 26/8/1400
♦نگرش سند تحول به فناوری:
در بیانیه ارزشها. ارزش 18 بر نقش تربیتی فناوری ارتباطی و مواجهه هوشمندانه و آگاهانه تاکید شده و در راهکار 1/1 بر بهره گیری از فناوریهای نوین آموزشی و تربیتی جهت وصول به اهداف
سند تحول، رسانه هراسی نیست .
فناوری همچو عصای دست معلم نه بلای جان !
♦"آموزش فکر " :
فکرمحوری در تربیت ایده اصلی رهبری معظم انقلاب در سخنرانی های 15اردیبهشت 78 و 29 دی 82 و 12 اردیبهشت 85 و 12 اردیبهشت 87 و 20 مهر 91
https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=23037
♦هوشمندی جهان: علم و شعور جهان:
ما سمیعیم و بصیریم و هشیم / با شما نامحرمان ما خاموشیم- مثنوی معنوی
وان من شی ء الا یسبح بحمده و لکن لاتفقهون تسبیحهم- اسرا 44
سبح لله ما فی السموات والارض وهو العزیز الحکیم- حدید 1
الم تران الله یسجد له من فی السموات ومن فی الارض والشمس والقمر والنجوم والجبال والشجر والدواب وکثیر من الناس- حج 18
تربیت دیجیتال ، تربیت رسانه ای اهمیت و ابعاد آن
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هوش مصنوعی و آینده تربیت 020219.mp3
6.71M
هوش مصنوعی و آینده تربیت
19 اردیبهشت 1402
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
باسمه تعالی
عنوان سخنرانی :تجربه و تربیت
سیدنقی موسوی
دهمین جشنواره تدریس برتر. مرحله منطقه ای (قم، قزوین و مرکزی)
20 اردیبهشت 1402
(پردیس حضرت معصومه س دانشگاه فرهنگیان قم)
مبانی فلسفی
رابطه خادم و مخدوم
تقدم و تاخر
رویکردهای پراگماتیک
تجربه در نظریه های یادگیری
تجربه نوردی، تجربه نگاری، آزمایشگاه تربیتی، درس پژوهی، اقدام پژوهی،
برخاستن ققنوس نظریه تربیتی از خاکستر تجربه تدریس
جایگاه درس کارورزی و افزایش تعداد واحدها
اهمیت کارآموزی و کارورزی در اساسنامه دانشگاه فرهنگیان و مبانی سند تحول
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
تجربه و تربیت 020220.mp3
6.09M
سخنرانی : تجربه و تربیت
سیدنقی موسوی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
اختتامیه دوره مسیر
بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان تهران
مکان: اردوگاه 7 تیر، قم
22 اردیبهشت 1402
باسمه تعالی
♦عنوان سخنرانی: الگوها/انگاره های آموزش
سیدنقی موسوی
1. معلم محوری
2. شاگردمحوری
3. ایدئولوژی محوری
4. دانش محوری
5.روش محوری
6. ابزارمحوری
7. گفتمان معاصر: بازار محوری
8. رویکرد برگزیده: تعامل ناهمتراز (تربیت فرایندی تعاملی تدریجی (سند تحول ص8) (مبانی نظری ص 136)
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
الگوها-انگاره های آموزش 020222.mp3
7.87M
عنوان: الگوها/انگاره های آموزش
سیدنقی موسوی
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
هدایت شده از دانشگاه فرهنگیان آیت الله طالقانی قم
مراسم عزاداری شهادت امام جعفر صادق(ع)🏴
سخنران:حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید نقی موسوی
⭕️با موضوع:جایگاه تحول در حیات سیاسی امام صادق(ع) و ضرورت آن در عصر امروز
🔸️همراه با حضور اساتید محترم دانشگاه و گفتگو پیرامون تحول در آموزش و پرورش
یکشنبه ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۴۰۲
بلافاصله بعد از نماز مغرب و عشاء
نماز خانه شهید مطهری(ره)
[هیئت دانشجویی پیروان ولایت]
#هیئت_کانون_جهاد_تبیین_است
@Peyrovanevelayat_PTQ
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸 دعوت رئیس دانشگاه فرهنگیان استان قم، دکتر موسوی به ثبت نام و حضور در #طرح_ولایت دانشگاه فرهنگیان
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
«ایمان و امید» در سپهر تربیت اسلامی
ایمان و امید دو عنصر مهم و دال مرکزی سخنرانی امام خامنه¬ای در سخنرانی 14 خرداد 1402 بود. ایمان و امید به مثابه سخت¬هسته گفتمان تربیت انقلابی (تربیت مبتنی بر گفتمان انقلاب اسلامی و امامَین انقلاب) هم درون¬زایی تربیت نفوس و هم برون¬زایی و پرورش اجتماعی را مدنظر دارد.
در مقابل، جریان لیبرال و غرب¬زده :
1. هم ایمان¬ستیزی می¬کند و تلاش می¬کند با اباحه¬گری، گوهر ایمان به غیب و توحید ربوبی را در ذهن و ضمیر نوجوان امروز حذف کند و به تَبَع جریان تربیت لیبرال و سکولار تلاش می¬کند موج معنویت¬خواهی، خداگرایی و گرایش به دین را در نوجوانان انکار کند و با برجسته¬سازی کاریکاتوری نوجوان امروز را دین¬ستیز معرفی کند و چند صباحی دیگر سودای آزادی همجنسگرایی را در تربیت رسمی خواهان باشد.
2. و هم امیدسوزی می¬نماید و هیچ پیروزی و کارآمدی و پیشرفت در ایران معاصر را برنمی¬تابد و با تمام توان، سانسور می¬کند. از جُک ساختن برای فتوشاپ موفقیت¬های هوافضا و موشک هایپرسوینک تا ارسال موجود زنده به فضا تا افتخار کردن به عهدنامه ننگین ترکمن¬چای!!
آینده ایران قوی و مقتدر از راه توجه به تربیت (رسمی و غیررسمی) ممکن است و ایمان¬مداری و امیدمحوری دو رکن اصلی در صورت¬بندی چنین تربیتی است.
امید ممکن است ذاتاً مقوله¬ای اخلاقی و به ساحت تربیت اخلاقی متعلق باشد؛ اما سهم آن در تربیت سیاسی و اجتماعی ایران اسلامی (که به تعبیر حکیم انقلاب: دشمن امید را هدف گرفته است) باید برجسته¬تر شود. همانگونه که امید منافاتی با واقع¬نگری ندارد و دوگانه آرمانگرایی و واقع¬گرایی دوگانه¬ای وارداتی و نامطلوب در گفتمان امامَین انقلاب است.
امیدآفرینی برنامه آموزشی و برنامه درسی تربیت رسمی عمومی، مشارکت¬خواهی و مشارکت¬جویی را در نسل نو افزایش خواهد داد. «نظام تربیت معلم» اساساً چون نگاه به آینده دارد باید سرشار از امید و ایمان باشد.
🧷کانال و سایت سیدنقی موسوی
👉 @seyednaghimousavi
👉http://seyednaghimousavi.ir/
💢نخستین جلسه مدرسه قرآنی تفسیر تربیتی
📍موضوع: روش تفسیر تربیتی با محوریت آیه وقایه
🎙استاد: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی
📆زمان: پنجشنبه 1402/04/1
⏰ساعت 9 الی 10:30
◀️لینک ورود به جلسه:
در کنال اعلام میگردد: @feqhe_tarbiati
هدایت شده از مدرسه مجازی فقه تربیتی
tafsire-tarbiyati-1402-04-01.mp3
13.49M
🎙 صوت نخستین جلسه مدرسه قرآنی تفسیر تربیتی
📍موضوع: روش تفسیر تربیتی با محوریت آیه وقایه
🎙استاد: حجت الاسلام دکتر سید نقی موسوی
📆زمان: پنجشنبه 1402/04/1
مدرسه مجازی فقه تربیتی
💠@feqhe_tarbiati
۶ تیر ۱۳۶۰
بمب، روبرویش منفجر میشود..
دست راستش از کار افتاده..
کمرش، تا شده..
اما میگوید از مردم انتظار ندارم در راه «انجام وظیفه»ام، اینقدر لطف داشته باشند!
✍ کسانیکه شبهای آشوب ۱۴۰۱، از روی شکمسیری یا فریبخوردگی، از پنجرهٔ خانههای چندمیلیاردیشان، دست این جانبازِ مقتدر را تمسخر میکردند، قیامتِ سختی خواهند داشت..
#لبیک_یا_خامنه_ای
انتشار مقاله (انتشار آنلاین)
برگزاری نماز جماعت در مدارس از منظر فقه تریبتی
سیدنقی موسوی*
آدرس مجله : https://qaiie.ir/article-1-911-fa.html
واژگان کلیدی : فقه مدرسه، فقه معلمی، تربیت اجباری، تربیت عبادی، تربیت دینی.