سیدالعلماء
🔺 استعمار و معارف اسلامی
🔸 معانی معارف اسلامی از وقتی که معرفت و شناخت به دست فرهنگ استعماری و عوامل او یعنی خاندان منحوس پهلوی افتاد، کوچک و عادی شد و دین به صورت مراسمی درآمد و زندگیِ برگرفته از دستورات و دیکتههای خارجی اصالت پیدا کرد. شیئیّت و هویّت اشیاء به اوست.
وقتی که آخرین سورهی مبارکهی قرآن یعنی «قُل اَعوذُ بِرَبِّ النّاس» و اولین سورهی مبارکهی یعنی فاتحةالکتاب با «بِسمِ الله» شروع میشود، این برای عرب جاهلی چه برنامهای درست میکند؟
آنها به خاطر اینکه باقی ماندهی امتِ انبیاء و از دودمانِ حضرت ابراهیم (علیهالسلام) بودند که عدهای از نسل حضرت اسماعیل و عدهای از اسحاق. اینگونه زیاد و تشکیل قبایل داده بودند، خدا را قبول داشتند و نام شریف و مقدس «الله» را میبردند، اما «رَحمن» و «رَحیم» چی؟
«رحمن» و «رحیم» مربوط به ربوبیت خداست یعنی خدایی که همهچیز از اوست.
♦️ «بِسمِ الله الرَّحمن الرَّحیم» را صفاتِ مافوق تصورِ او تشکیل میدهد و اشاره دارد به اینکه هم گوینده و هم شنونده باید خوابشان پاره شود و از غفلت بیرون بیایند و خود، مجلس، رفقا، اشیاء و روح و جسم خود و دیگران را، ماهیان دریای رحمت قرار بدهند و این را بفهمند که حالا که ما اینجا نشستهایم و این هوایی که وجود دارد و کار میکند و بنده حرف میزنم و شما میشنوید اگر مدت کوتاهی قطع بشود، همهی ما میافتیم روی زمین، اما هیچ ملتفت او نیستیم. حواس ما هم به او نیست، با او حرف میزنیم، میشنویم ولی حواس ما متوجه او نیست، تازه این، یکی از رحمتهای ناچیز خداست. قلب ما الآن دارد کار میکند که ما نفس میکشیم، اما ملتفت او نیستیم که این چرا کار میکند. مثلاً ساعت، چون یک وسیلهایست که پیچ و مهرهی داخلش دارد کار میکند، پس عقربههای آن به حرکت میافتد. ما با چی داریم حرکت میکنیم، قلب ما کار میکند، قلب ما به چی کار میکند؟ فکر میکنیم به حساب جان داریم، خب، جانِ ما چیست که ما جان داریم؟ روح ما چیست که ما روح داریم؟ عقل ما چیست که ما عقل داریم؟ فهم ما چیست که ما داریم حرف میزنیم؟ همهی اینها هست اما به هیج کدامش توجه نداریم. این است که «بسم الله» یک بیدارباش است نه یک به نام خدای ساده! بنابراین «بِسمِ الله» تنظیم کنندهی و موجب برنامهریزی زندگی است و چون منکری ندارد از این جهت به نام او گفته میشود. اگر خدایِ جهان بخواهد مورد انکار قرار بگیرد همهچیز باید از بین برود، زیرا چیز بودن و شیئیت و هویّت اشیاء هر لحظه با خداست.
🔹 پس «بِسمِ الله الرَّحمن الرَّحیم» عرشی میشود ولی ما الآن در فرشیم و از عرش جدا افتادهایم. از این جهت نماز، معراج است و سوره فاتحه گنجیست معنوی.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🏴 رحلت جانسوز مادر سقای آب و ادب و علمدار دشت کربلا، شاه بانوی بنی هاشم، حضرت امّ البنین (علیهاالسلام) تسلیت عرض مینمائیم
@seyedololama
♻️ ما عرض میکنیم که خدایا "کن لولیک الحجة...، حافظاً و دلیلاً و..." تعجیل کن در فرستادنش...
❓ما نمیدانیم واقعاً دلهای ما با آن حضرت چگونه است! اگر ظهور کرد و سخن گفت و دستور داد، در حالیکه تفنگ و وسائل کشتن آن حضرت در یک طرف در دستمان است، آیا به او حمله نمیکنیم؟!!! آیا نمیگوییم ما اصلاً چنین دینی نداشتیم شما از کجا آمدهاید؟!!!
دل با اوست شمشیر هم بر علیه اوست. خطر از این بالاتر نیست.
❌ ولی شمایی که اینجایید با من هر تعدادی که هستیم- فرض کنید پنجاه نفریم- من فکر نمیکنم یکیمان برای این مسئله در خانهی خدا اشک ریخته باشد! فکر کرده باشد به این نتیجه رسیده باشد دعای "کن لولیک" را خوانده باشد و گریسته باشد و اشکش جاری شده باشد که خدایا با این نفس ما چه کار کنیم؟ اول دفعه ما را بساز بعد ولیّات را برسان، تا ما با او در نیفتیم!
♻️ نمونهاش هم این است که پیشآمدهایی که میکند انسان کارهای واجبش را میشناسد و ترکشان نمیکند و بنابر ترک واجب ندارد. بنابر انجام حرام ندارد. اینها میشود امتحاناتش.
روز و شب ما در امتحانات هستیم. با چشم و با گوش و با سخن و با قلم و با همهچیز در امتحانات هستیم. مسئله این است.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
🔺 درد بشر نادانی نیست بلکه بی توجهیست
✅ پس در آخرین سوره یعنی «قُل اَعوذُ بِرَبِّ النَّاس»، توجه میدهد به مقام ربوبیّت. چون عرب جاهلی فقط یک اسمی از الله تعالی میبرد و فقط اگر بیچاره میشد در کشتی یا جایی دیگر، متوجه میشد که جهان بیصاحب نیست و خدا هست و همین که از کشتی پیاده میشد شیطانی که برای او نقشهریزی کرده بود تا این که او را از انسانیت دور کند، به او میگفت: این خدایی که تو قبولش داری باید در حضورت باشد و بتوانی با او حرف بزنی، به او غذا بدهی و از او غذا بگیری و با او معاشرت کنی. حالا که اینطور نیست، ما یک بتی درست میکنیم برای قبیلۀ خودمان و آنها هم یک بتی درست میکنند برای خودشان، اینها را میچینیم داخل کعبه و خود را با آنها سرگرم میکنیم، مثل یک کوک که چند شمعِ رنگارنگ به او بدهند امّا نفهمد که این جهان چرا روشن است؟ الآن نبضِ ما با چی میزند؟ با حرارتِ خورشید میزند. اگر خورشید مثلا یک میلیون فرسخ دورتر برود، همۀ ما یخ میزنیم و میمیریم، اصلاً کرۀ زمین میشود یخ، یا اگر یک میلیون کیلومتر نزدیکتر شود به ما همۀ ما خاکستر میشویم. همه اینها اموری هستند که از آنها غافلیم. پس درد بشر نادانی نیست، چون همۀ اینها در وجودش هست و میفهمد ولی توجه ندارد.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
❗️علت مورد جهل واقع شدن بدیهیّات
🔺 هر کدام از شما اِنشاءَالله منطقِ مظفر یا خلاصهی آن را حتماً خوب بخوانید. در ابتدای این کتاب، مطالب عالیای ذکر شده. میفرمایند: #بدیهیات گاهی مانند مجهولات و نادانیها میشوند. بدیهی هستند یعنی برای فهم، نیاز به هیچ چیزی ندارند، دانستنیهای روشن هستند و پایهی دانستنیهای دیگر انسان هستند. اما همین بدیهیّات در اثر عواملی ممکن است مورد جهل واقع شوند که یکی از آن عوامل عدمِ توجه است. اگر انسان به آنها #توجه نکند مثل این است که نمیداند.
🔹 مثلاً اگر رانندهای که در جاده مشغول رانندگی است، یکمرتبه در کنارِ جاده، حادثه یا چیزِ تازهای ببیند، مانندِ یک هواپیمایی که کنارِ جاده آمده، تا به آن توجه کند دیگر توجهش از رانندگی گرفته میشود و تصادف میکند. ما همه در دنیا تصادف کردهایم، چون توجه ما را عوض کردهاند، باید اول به این مطالبِ اصلی متوجه بشویم. علم، این است. علم توجه کردن است نه دانستنن، نه خواندن و نه یاد گرفتن. امّا آمدهاند علم را به شکلِ درس گرفتن درآوردهاند و میگویند هر کس سواد ندارد، کور است! نه هر که توجه ندارد کور است و ما همه توجه نداریم. فرقی نمیکند، چه استاد دانشگاه چه روحانی، اگر متوجه نیستیم، بیسوادیم و کوریم گرچه مسائل را میتوانیم قشنگ تدریس کنیم، مقاله بنویسیم، منبر برویم و سخنرانی کنیم.
🔸 توجه میخواهد. توجه که آمد انسان رگ و ریشهی وجودش عوض میشود. همینقدر که به ما بگویند این هوایی که در اتاقِ شما آمده به توسطِ صهیونیستها، مسموم شده یا خدای نکرده یک تکان جزیی را که علامت زلزله است احساس کنیم، همه بلند میشویم و فرار میکنیم، چون توجه میآید. توجه آدم را از حالی به حال دیگر منتقل میکند. اما بیتوجهی، حیوانیّت است و حیوانیّت میتواند در لباس استاد دانشگاه، در لباس طلبه، در لباس آخوند و روحانی و در لباس کشوری و لشگری وارد بشود و انسان را از انسانیّتش خلع کند، انسان را خلع کند. مثل اینکه میگویند فلانی را خلع لباس کردند. "غفلت لباس انسانیّت را از ما میگیرد آن وقت که غافل میشویم."
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
🔺 علاج غفلت
🔸 در ابتدای کتابِ "اسلام در یک نگاه" که نقشِ دین را بیان میکند، میفرماید: دین یک نهضت همه جانبه برای "اصلاح فکر" نه برای "فکر". یعنی ما فکر همهی این چیزها را داریم اما در حال خواب هستیم، فقط اصلاح میخواهد. "اصلاح فکر و عقیده و پرورش اصول عالی اخلاق انسانی" تربیت که اینجا هم مسجد بالایش نوشته مکتب تعلیمی و تربیتی حضرت زهرا سلام الله علیها، هیچ مسجدی فکر نمیکنم این جمله را تکرار کرده باشد. همهجا نوشتهاند مسجد المهدی، مسجد امام حسین علیهالسلام، مسجد فلان، اما این کافی نیست؛ مسجد باید مفکَّر باشد، مصلح باشد. مردم دیگر، مردها و زنها میآیند رد میشوند، میگویند اینجا جای عبادت است کار ما نیست، فعلا من رانندهام باید بروم سر کارم، من کار دارم، من مدیرم، من وزیرم، من وکیل مجلس شورایم، من کیام ...
هر کسی ساعتش را نگاه میکند اما مسجد باید به او بگوید ساعتهایت را عوض کن، باید تربیت شوی، باید تربیت اسلامی و قرآنی بشوی، یک وقتی هم بیا پیش ما.
🔹 باید دعوت کند مسجد هر خوانندهای را ،توی خیابان یک اعلامیهای زدهاند، یک تابلویی گذاشتهاند، یک علامت هم گذاشتهاند، یعنی توی این کوچه مثلاً مسجد امام حسین علیهالسلام است، خب این کافی نیست. باید همینکه چشم آدم افتاد به اینکه آنجا یک جایگاه دینی است، او را دعوت بکنند که بیا، بیا کارت دارم، بیا میخواهم اصلاحت کنم.
🔻 «دین یک نهضت همه جانبه برای اصلاح فکر و عقیده و پرورش اصول عالی اخلاق انسانی، و حسن روابط اخلاق اجتماع، در پرتو ایمان به خدا و احساس مسئولیت درونی»
ما یک خواب دیشب داشتیم که بیدار شدیم و یک خواب الآن داریم که حتی بنده هم دارم که او باید با فریاد بسم الله الرحمن الرحیم رگ و ریشهی انسان متحول بشود و تکان بخورد. مثل کسی که او را جراحی کردهاند و خواب است. متخصص بیداری که غیر از متخص جراحی است میآید روی سرش که او را بیدار کند.
دکتر جراح رفته، این باید او را بیدار کند. اگر دید که خیلی در خواب عمیق هست، آمپولی میزند یا گاهی سیلی یواش میزند به گوشش، تق تق میزند به گوشش که این نمیرد و به هوش بیاید.
🔹 مسجد یعنی این. اینکه ما عرض کردیم اینجا بنویسید مسجد و مکتب تعلیمی و تربیتی، یعنی میخواهیم جامعه خوابی که سر کارند و خوابند و عابرند، یا خوابند مثل بنده، سخن گویند هم باید در مسجد وضعمان عوض بشود، بیرون که آمده باشیم حالمان عوض شده باشد. با چی؟ با بسم الله الرحمن الرحیم الحمد لله رب العالمین. بهنام خدای رحمان و رحیم، یعنی خدای رحمان و رحیم.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
♦️ علاج غفلت با بیدار باش یک ولیّ الهی
🔘 نقل میکنند در نجف اشرف ملا حسینقلی- اعلی الله مقامه- در منزلشان صحبت میکردند، علما میرفتند، بعضیها میگفتند ما توی کوچه میرویم میبینیم یک چند نفر دارند راه میروند اما مثل اینکه راه را بلد نیستند، راه را عوضی میروند! یک کوچهای میروند، دوباره برمیگردند، پرسیدیم اینان کیاند؟ گفتند اینان شاگردان آخوندند؛ روز مثلاً سهشنبه است و آخوند صحبت کرده اینان الآن بیهوشند. هوش معمولیشان از دست رفته. خوشا آنان که دائم در نماز شدند، نماز جماعت بدون نماز معمولی.
🔺 بیدار باش یک ولیّ خدا، یک الحمد خواندن یک ولیّ خدا، از اینجا گفتهاند اگر بر یک مرده حمد خواندید و زنده شد مشکلی نیست، تعجب نکنید! یعنی اینطور یعنی مثل آخوند بخواند.
🔹 پس بنابراین "بسم الله الرحمن الرحیم" که اول آیهی قرآن کریم است و در آخر سورههای قرآن کریم است و همهجا هست و ترجمه میشود به نام خدا و در تلویزیون دوشیزهها، مردها و زنان که میگویند، این بسم اللهِ اهل غفلت، اهل بدون بیداری، خلع عقل و خلع فطرت و عوضی است. وگرنه بسم الله اینطوری است، چشم انسان که از خواب بیدار شد، باز شدن من، التفات من از یک چنین خوابی است به نام او که من را خواب کرد و الآن بیدارم کرد.
🔸 معمولِ پرستارها این است که با دارویی بیمارها را خواب میکنند. اگر هم که خیلی خواب بود با سیلی و این چیزها بیدارش میکنند. خوابکنندهی همهی پرستارها، همهی دکترها، همهی اساتید و بیدارکنندهی همهی انبیاء تا آخر در همه شب و روز، الله الرحمن الرحیم است.
این معنای بسم الله شاید تا اندازهای برای بنده، یک قدری خود من را از لفظ بیرون بیاورد، از بهنام خدای معمولی بیرون بیاورد و تربیت کند.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama