eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
704 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 وعدهٔ الهی 🔹 وقتی وعدهٔ خدا تخلف ندارد، یک وعدهٔ پیروزی هم به من و شماست، اگر ان‌شاءالله شیعه باشیم، که وعده داده: «وَلَقَدْ كَتَبْنَا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِیَ الصَّالِحُونَ» (انبیاء علیهم‌السلام:۱۰۵)؛ می‌فرماید ما این وعده را در زبور دادیم که این کرهٔ خاک و این جهان به دست صالحین می‌افتد، به دست بندگان خدا می‌افتد. پس این پیشامدهای جنگ‌ها و صلح‌ها و پیروزی‌های امثال اسرائیل‌ها و این‌ها، همه امور مقدماتی است. این‌ها به‌زودی مثل کف روی آب برطرف می‌شود. و خلاصه آب حیات امن و امان به‌وسیلهٔ بندگان صالح خدا در زمین توسعه پیدا می‌کند و مسلط و فراگیر می‌شود‌. ۸۵٫۸٫۲۴ ☑️ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺تسلیمی که حظّ قلب است غیر از علم است که حظّ عقل است. [یک ناحیه از نواحی وجود ما ذهنیت ما و فهم ماست.] ممکن است انسان به برهان عقلی اثبات صانع تعالی و توحید او و یوم معاد و دیگر از عقاید حقه کند ولی این عقاید را ایمان نگویند و او را مؤمن حساب نکنند." 🔹 یک وقت بنده در مسجدی که بعضی وقت‌ها بعد از نماز چیزی می‌گفتم به آن‌ها گفتم الآن من اینجا نشسته‌ام و صحبت می‌کنم. ممکن است یک روزی یک کسی چشمی باز کند ببیند مثلاً یک سگ نشسته در جانماز دارد برای مردم صحبت می‌کند. ♦️ چرا این‌طور است؟ برای خاطر این‌که ما عادت نکرده‌ایم به معایب خودمان برسیم و حسابگری کنیم بگوییم واقعاً این مثلاً سلطه غضب در ما چقدر است؟ ما چقدر تحمل داریم؟ که اگر از کسی بی‌اعتنایی، بی‌احترامی بجا یا نابجا ببینیم از جا درنرویم. حرف نابجا نزدیم یا عمل نابجا نکنیم یا کینه به دل نگیریم یا تلافی در موقع تسلطی فرصتی چیزی انجام ندهیم. ⁉️ اینها تا حساب نشده من چطور اطمینان پیدا کنم که یک انسانم در درونم؟ که وقتی می‌خواهم بمیرم از این دنیا می.خواهم بروم ملائکه مرا به عنوان یک آدم بپذیرند و نام مرا بنویسند، نه یک حیوان، نه یک درنده، نه یک گزنده و این‌طور چیزها. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
🔺بخشی از مناظره ابن عباس با معاویه پیش از جنگ صفین _معاویه: «تأویل و تفسیر قرآن را باید از کسانی فرا بگیرید که آن را مانند تو و خاندانت معنی و تفسیر نمی‌کنند.» _ابن عباس: «آری باید تفسیر قرآن را که در خاندان ما نازل گردیده است از آل ابی سفیان و یهود و نصارا فرا بگیریم!!!» آیا باید تفسیر قران را از یهودی‌ها پرسید در حالی‌که آن‌ها در قرآن مورد لعن قرار گرفته‌اند و قرآن را به نفع خود تفسیر می‌کنند؟!. _معاویه: «ما را با یهود و نصارا هم‌ردیف می‌کنی؟» _ابن عباس: «به خدا سوگند آنگاه شما را با یهود و نصارا هم‌ردیف نمودم که شما ملت مسلمان را از پرستش خدای یگانه از طریق قرآن منع کردید و اجازه ندادید امر و نهی، حلال و حرام، ناسخ و منسوخ، عام و خاص، محکم و متشابه قرآن را بفهمند که اگر روزی مسلمانان از درک این مفاهیم غفلت ورزند در مسیر هلاکت در وادی حیرت و ضلالت قرار خواهند گرفت.» گاهی اوقات کتابی، روزنامه‌ای در سطح ابتدایی نوشته شده است که هر کسی، حتی یک بچه هم می‌تواند آن را بخواند، ولی اگر خدای نخواسته بخواهیم قرآن را در سطح یک روزنامه در نظر بگیریم دیگر به درد سال‌های بعد نمی‌خورد و جاودانگی لازم را ندارد... بنابراین نیازی به معلم ندارد! ولی اگر قرآن را یک کتاب علمی و جاودانه بدانیم -که هست- دارای آیات متشابه و محکم می‌باشد و هر آیه آن نیاز به معلم و راهنما دارد. _معاویه: «آنچه می‌خواهید، از قرآن بخوانید، ولی از آیات قرآن و احادیث پیامبر آنچه دربارهٔ خاندان شماست سخن به میان نیاورید!» _ابن عباس: «يُرِيدُونَ لِيُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ كَرِهَ الْكَافِرُونَ» (صف:۸)؛ ابن عباس این آیه را به معاویه تطبیق داد که کفار می‌خواهند نور خدا را خاموش کنند، تو با این حرف خود می‌خواهی علی علیه‌السلام و خاندان پیامبر صلّی الله علیه وآله را از دایرهٔ حکومت اسلامی خارج سازی و حدیث منزلت را که علی علیه‌السلام را به منزلهٔ هارون معرفی می‌کند نادیده بپنداری، که نمی‌توانی. چون خداوند فرموده من مانع خواهم شد. معاویه وقتی متوجه شد که نمی‌تواند با ابن عباس مقابله کند و با سخنان او ممکن است کفر معاویه اثبات شود، به او گفت: «یابن عباس سخن کوتاه کن و لب فروبند و اگر تحمل آن را نداری در خفا سخن بگو تا گفتار تو به گوش دیگران نرسد.» و برای دلجویی از او نیز مبلغ پنج هزار درهم برای او فرستاد تا بدین‌وسیله از شدت بدبینی او نسبت به بنی‌امیه کاسته شود. بالاخره معاویه به این نتیجه رسید که باید با فشار و تهدید پایه‌های حکومت خود را محکم کند، مثل حکومت که با خونریزی و کشتار روی کار آمد. این بود که دستور شکنجه و آزار را صادر کرد و به مأموران خود دستور داد که پنهانی افرادی را که در مورد پیامبر صلّی الله علیه وآله و اهل‌بیت او و همچنین در مورد تفسیر قرآن صحبت می‌کنند را شناسایی نموده و معرفی نمایند. این سخت‌گیری در کوفه به شدت رعایت می‌گردید. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
●یک وقتی در دانشگاه هاروارد از دانشجویان سؤالاتی پرسیده شد. این دانشگاه دانشگاهی است که امثال رئیس جمهورهای آمریکا از آنجا درمی‌آید. قبلاً ما شاید 50 سال پیش در روزنامه‌ها خواندیم که یک روز جوان‌های این دانشگاه با هم مشورت کردند و تصمیم گرفتند که امشب یک ابتکاری انجام دهند. ابتکارشان هم این بود که همین که هوا تاریک شد و چراغ‌ها خاموش شد، دسته جمعی به خوابگاه دختران حمله بکنند و همین کار را هم کردند و ارمغانشان از این حمله جامه‌های دخترها بود که با خودشان به محل خودشان آورده بودند. ■این دانشگاه که دانشگاه اول آمریکاست و رئیس جمهور از آن‌ها حاصل می‌شود از آن‌ها پرسیدند که شما درباره خدا چه فکری دارید؟ از 190 نفر که اخذ رأی شد 40 نفر گفتند که ما در این مسئله حرفی برای گفتن نداریم. بقیه هم 79% اظهار کرده‌اند که ما خداشناس هستیم. نتیجه‌اش این می‌شود که یکی از دانشگاه‌های علمی جهان دست خالی باشد. مسلماً اگر آن‌ها اساتیدی داشتند که آن روی سکه را هم خوانده بود (که این طبیعت از سوی چه کسی پیدا شده)، این طور پاسخ نمی‌دادند. پس اکثریت دانشمندان جهان کورند (چون به خالق این جهان کاری ندارند)، یک چشمند و زحماتشان در پی این است که جوان‌ها مثل خودشان بشوند. آن وقت نتیجه‌اش این که وقتی به یک مقامی رسیدند مجلس‌های خصوصی و پشت پرده درست کنند و بگویند حالا ما چه تقصیری داریم که در عربستان سعودی یا در ایران گاز باشد ما نداشته باشیم؟ نفت باشد و ما نداشته باشیم؟ یا اگر ما داریم نداشته باشد؟ چه کسی گفته که نفت باید مال ایران باشد مال نباشد؟ این منطق را احیا می‌کنند آن وقت بمب اتم هم به آن‌ها می‌دهند که اگر به یک جایی رسیدند و دیدند بکش بکش است، آن‌ها دست به کار بشوند. این حاصل علوم جهانی امروز است! ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
7.93M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 تبیین شأن و جایگاه واقعی حوزه‌های علمیه و طلاب 🔹 خدمات بزرگانی هم‌چون مرحوم قاضی و مرحوم علامه طباطبایی ۹۱٫۱۱٫۳۰ ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا @seyedololama
سیدالعلماء
بسم الله الرحمن الرحیم 🔹 در مسئله‌ی رحمت‌های الهی و هنگامی‌که می‌گوییم: "بسم الله الرحمن الرحیم" در مورد معنای رحیم گفته‌اند که منظور دادن بشر به لطف و کرم الهی درباره‌ی حفظ خود از نفس اماره است که خواهش‌های نفسش بر او غلبه نکند و او را بی‌چاره نکند. این "بسم الله الرحمن الرحیم" را ما درست مواظبت نداریم. اگر مواظب بشویم، می‌فهمیم که باید برای در هر کاری، عملی، قلمی، قدمی، نگاهی، سماعی، رفت و آمدی، سوار و پیاده‌شدنی فراموش نکنیم؛ منتهی بعضی‌ها می‌خواهند در این‌باره قناعت کنند در "بسم الله" گفتن، یک‌مرتبه می‌گویند ولی دیگر بقیه‌اش را نادیده می‌گیرند، درحالی‌که انسان باید دائماً از خداوند به‌وسیله‌ی این "بسم الله" - حالا یا با لفظ یا با قلب - کمک بخواهد. "بسم الله الرحمن الرحیم" که رحمانیت او الآن همه‌ی ما را در این‌جا در امن و امان قرار داده؛ مثل زمین که چه سریع و حتی بیشتر از سرعت جت در حال حرکت است؛ حال چرا این زمین که این‌طور حرکت‌های گوناگون دارد، ما را پرتاب نمی‌کند؟ چرا این هوایی که برای تنفس ماست، از زمین دور نمی‌شود؟ اگر ما علم به این چیزها پیدا کنیم، خیلی برای خداشناسی‌مان مفید است که مثلاً بدانیم دور یک کره را هوایی -که گاز است و جسم جامد نیست- قرار بدهد، آن‌وقت این کره با سرعتی بیشتر از جت حرکت کند و این هوا هم پراکنده نشود و دور این زمین را رها نکند. یک ثانیه، یک هزارم ثانیه زمین را رها نکند که تنفس همه‌ی ما قطع نشود!؛ این‌ها "الرحمن" است. پس "بسم الله" یاد این چیزهاست. "الرحیم" هم یاد همین کمک‌های به حضرت یوسف و به حضرت سلمان و ابوذر و مالک اشتر و اصحاب سیدالشهداء و علما اعلام و فداکاران، مجاهدان، رهبران پاکیزه و صحیح و فهمیده و این‌طور چیزهاست. ۹۴٫۵٫۲۲=۲۷ شوال ۱۴۳۶ ✅ مرحوم آیت‌الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺 استعاذه به خدای متعال از ظهور خطرات نفاق در هنگام مرگ! مرحوم از علما جلیل‌القدر جهان تشیع در کتاب شرح لمعه، وقتی‌که بحث احتضار شروع می‌شود با یک حضور قلبی می‌گوید: «أَعانَنا اللهُ علیهِ و ثَبَّتَنا بِالقُولِ الثّابِتِ لَدَیه»؛ [الروضة البهية فی شرح اللمعة الدمشقیة ج۱ ص۳۷] خدا به داد ما برسد!، چرا؟ برای خاطر این‌که در زندگی، انسان می‌تواند یک عمری را به حال نفاق سپری کند. آن‌وقت که حال مرگ پیدا می‌شود، این‌جا دیگر سر و کارش با مردم نیست، زیرا اصلاً آن‌ها را تمییز نمی‌دهد!، بلکه آن‌چه را که در قلبش وارد شده، می‌گوید... 🔹 ... آن‌وقت که حال مرگ پیدا می‌شود، این‌جا دیگر سر و کارش با مردم نیست، زیرا اصلاً آن‌ها را تمییز نمی‌دهد!، بلکه آن‌چه را که در قلبش وارد شده، می‌گوید. این است که خیلی به این مسئله اهمیت داده و فرموده: «ای مدعی ایمان و خضوع قلب در بارگاه ذوالجلال»؛ معنی ایمان یعنی من خاک راه تو هستم. من را از خاک آفریدی و منم خاکی هستم و برای تو سجده می‌کنم. «اگر قلبت یکی‌پرست و یکی‌طلب است و الوهیت را جز برای ذات خدای تعالی ثابت ندانی، اگر قلبت موافق با ظاهرت است و باطنت موافق با دعویت است، چه شده که از برای اهل دنیا این‌قدر قلبت خاضع است؟»؛ 🔸 اهل دنیا یعنی کسی که زری یا زیوری دارد، مثل این‌که قلب ما چقدر مایل به ماشین یا آپارتمانی که حسرتش را می‌کشیم، می‌باشد؟!. «چرا پرستش آن‌ها را می‌کنی؟ جز این است که آن‌ها را مؤثر در این عالم می‌دانی؟» این قلب، قلب خدایی است یا وسائل و اسباب؟ اگر صاحب قدرت یا تمکن و ثروتی و یا صاحب وسائل و اسباب و یا اشخاصی که در دل انسان جای دارند، آیا این‌ها برای انسان واقعاً کارا هستند، یا نه دست دیگری است که در آن قالب‌ها کار او را راه انداخته است؟ از دست سرمایه‌دار و یا فلانی به او یک خدمتی شده، از آن ساختمان شهردار به او امنیتی داده شده، تمام این‌ها آیا نعمت او هستند یا نه؟ البته که نعمت او هستند. لذا نباید به آن‌ها دل بست، بلکه باید یکتاپرست شد. در این حال سجده هم که می‌کند، حواسش به مسجودش است، در حالی‌که‌ آدم می‌داند خودش این‌طور نیست، اصلاً حواسش جای دیگر است و غافل از این مسایل!. ♦️می‌فرماید: «جز این است که آن‌ها را مؤثر در این عالم می‌دانی، چیزی را که کارکن در این عالم نمی‌دانی اراده‌ی حق تعالی است» [ شرح اربعین؛ شرح چهل حدیث ح ۹ ص ۱۶۱]. شما و بنده‌ی جاهلِ رو سیاه یک هفته روی این عبارت فکر کنیم، ببینیم راست است یا نه؟ چون به آسانی آدم نمی‌فهمد که چه کاره است. آیا ما تا به حال نشسته‌ایم و حساب این‌ها را پاک کنیم؟! ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama