سیدالعلماء
🔘 روایتی از تحف العقول نقل شده:
"الْعِلْمُ خَلِيلُ الْمُؤْمِنِ (یعنی دانش همسر مؤمن است.) وَ الْحِلْمُ وَزِيرُهُ وَ الْعَقْلُ دَلِيلُهُ وَ الْعَمَلُ قَيِّمُهُ وَ الصَّبْرُ أَمِيرُ جُنُودِهِ وَ الرِّفْقُ وَالِدُهُ وَ الْبِرُّ أَخُوهُ وَ النَّسَبُ آدَمُ وَ الْحَسَبُ التَّقْوَى وَ الْمُرُوءَةُ إِصْلَاحُ الْمَالِ."
🔸 طبق عبارت "النسب آدم" برخی تصور میکنند: همه انسانها برابر تلقی شدهاند؛ چون همه فرزندان آدم هستیم. ملاک برتری افراد فقط فضیلت و تقواست. آیا همه انسانها باید برابر تلقی شوند؟ پس این همه آیاتی که درباره نفاق وارد شده، درباره کفر وارد شده، درباره اینکه پیامبر! "جاهِدِ الْكُفَّارَ وَ الْمُنافِقِينَ وَ اغْلُظْ عَلَيْهِم" (التوبة:123) و اینطور چیزها ودر آیاتی دارد که «أُولئِكَ كَالْأَنْعامِ بَلْ هُمْ أَضَلّ» (الاعراف:178) عدهای هستند که اینها شرافت انسانی را از خود دور کردهاند و در سطح انعام بلکه پایینتر از انعام و چهارپایان قرار دارند، این "همه انسانها برابر تلقی شدهاند" را به دست افرادی بدهیم که به آنها ایراد اخلاقی مذهبی داریم، میگویند خوب اینها را امامتان و قرآنتان گفته! در حالی که ما باید تمام عبارات و آیات را با هم جمع کنیم آن وقت ببینیم که آیا انسانها برابر تلقی شدهاند یا نه، میزان دیانت است؟
🔹 حالا این تقوا که ملاک برتری افراد است، این یک حرف است؛ اما اصلاً افرادی افراد انسان نیستند. اینها مار و کژدم اجتماعاند. آنها نباید از این عبارت نتیجهگیری بکنند.
بهترین بیانات را در این موضوع مرحوم شهید مطهری کرده است. در اول حکمتها و اندرزها در درس اول و دوم ایشان میگویند اصلاً معتقد شدن به خدای جهان، اول شرط انسانیت است. اگر کسی حتی این را هم قبول ندارد، این اصلاً انسان نیست. او فقط شبیه یک موجود دوپاست.
🔺 پس این باید طوری در کلاسها و گفتارها و نوشتارها طرح شود تا این که این بحث روز ما اصلاح بشود که در مطبوعات و این جاها این حرفها را منکر شدهاند و گفتهاند: این حرفها را ما قبول نداریم. همه انسانند، همه برابرند!
بهائیت در این مملکت که سرتاپایش جاسوسی است و از راه جاسوسی هم تأسیس شده، نه اعتقادی است که بشود رویش منطقی پیاده کرد و نه اخلاقهایی که موافق انسانیت باشد و نه ناموس پرستی در آن هست. اینها از هر کجا سر دربیاورند، در هر کلاسی باشند در هر حرفه و جایی باشند، اینها ننگ هستند.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
17.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 بیاناتی پیرامون ضرورت اهتمام به تعلیم و تربیت اسلامی در تمام افراد اجتماع
🔹 ضرورت برنامهریزی طبق اقسام سهگانهی مردم در حدیث کمیل (حکمت ۱۳۹ نهج البلاغه فیض الاسلام)
🔹 فرمایش شهید ثانی در کتاب منیة المرید پیرامون واجب بودن آموزش دین با استفاده از آیهی: «يا أَيُّهَاالَّذين آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُم وَأَهْليكُم ْناراً»؛ (تحریم :۶)
۹۴٫۳٫۷
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه میفرمودند:
عصر و غروب جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم
ده مرتبه:
اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ
خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی
التماس دعا
@seyedololama
سیدالعلماء
🌹مسألهی اعتقاد به امام زمان صلواتاللهعلیه
🔹باید مسألهی عقیده به حضرت مهدی علیهالسلام کاملاً برای خود انسان روشن باشد و بتواند برای دیگران هم روشنگری بکند.
خوشبختانه خود حضرت مأموریت دارد که اگر نقطهای تاریک باشد برطرف کند. این است که باید عرض کنیم از ناحیهی آن حضرت کمک میشود. خیلی کمکهایی که انسان احتمالش را نمیدهد یا کم احتمال میدهد، بالخصوص در مقابل کسانی که با این مذهب خیلی مخالفند و صدماتی هم تا توانستهاند به ما زدهاند، یعنی این گروه وهابیت که حدود دویست سال قبل به وسیلهی استعمار انگلیس تقویت شد و سر کار آمد. هدف انگلیسها از پدید آوردن این مذهب این بود که چون برخورد کرده بودند به یک شیخ از این عربها و دیده بودند خیلی داغ و تند است، فهمیدند که این مذهب را اگر سر کار بیاورند، دیگر در اسلام تا بشود اختلاف و زد و خورد و شکست خواهد بود.
اینها از آن افراد خیلی خیلی جاهل متعصبِ آدمکش بودند که پیششان کُشت و کشتار خیلی سهل و آسان است. اینها سر کار آمدند و بعد از مدتی قبور ائمه را به تحریکات همان دشمنان ویران کردند و به آن هم قناعت نکردند. برای ویران کردن قبور ائمهی عراق هم لشکر کشی کردند. در نجف موفق نشدند که وارد شهر شوند، ولی در کربلا وارد شدند و در صحن مقدس و در خود شهر، هر کسی را گیر آوردند کشتند. به طوریکه نوشتهاند حدود دوازده هزار نفر در خود صحن و اطراف حرم کشته شدند. و هرچه بود غارت کردند.
بعد از آن هم دشمنیشان بود، تا زمانی که زمان #مرحوم_امام بود و آن کارها را در #حج با حجاج ما کردند.
بعداً در مدینه و مکه تأسیساتی کردند از قبیل دانشگاه مدینه و انجمن رابطهی اسلامی در مکه و ... مؤسساتی فرهنگی درست کردند برای دفاع از مذهبشان.
آنوقت از برکات حضرت مهدی علیهالسلام یک نفر از عربهای #سنی کنیا، به مراکز اینها مراجعه کرده به خاطر مسألهی مهدی، که آیا این مسألهی مهدی چه مسألهای است؟ اسلامی است؟ بدعت است؟ از کجا درست شده؟ چون در همان تونس و مغرب و نقاطی از آفریقا هم بعضیها میآمدند و ادعای #مهدویت میکردند. میگفتند آن مهدی که در اسلام هست، ما هستیم و عدهای را دور خودشان جمع میکردند.
این شخص دانشجو از کنیا نامه مینویسد به جمعیت الرابطة الإسلامیة در مکه و از آنها درخواست میکند که شما روشن کنید این مسأله را ﻛﻪ آنها یک جوابی میدهند که این جواب را باید از برکات حضرت مهدی علیهالسلام و واقعاً یک پشتیبانی از مذهب #شیعه شمرد.
این نامهی جوابیه در #تفسیر_نمونه در ذیل بعضی آیاتی که مربوط به حضرت مهدی علیهالسلام هست، چاپ شد. مثل آیهی شریفهی «وَ لَقَدْ كَتَبْنا فِي الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»؛ (الانبیاء:۱۰۵).
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔹 خداوند راه مستقیم را مجانی نمیدهد. باید آدم درد داشته باشد و به درِ خانهی او برود. مخصوصاً در نمازهای مستحبی، در رکوع و سجده و در خلوت. باید همانند بچهای که شیر میخواهد تضرّع کند. تضرّع از ریشه ضرع، به معنای شیرخواهی است. انسان به هرجا که برسد شیرخوار درِ خانهی خداست. اگر این حالت شیرخوارگی را انسان حفظ کند همهی کارهایش درست میشود.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی رحمه الله تعالی
@seyedololama
🔺 همینکه ما مطمئنیم به خود و خیلی راحت حرف میزنیم، با اینکه ممکن است همین حالا #مرگ ما تقدیر شده باشد؛ از کوریِ دل است!.
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
🔺 «أَلَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاءِ (۲۴) تُؤْتِی أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا»؛ ( #ابراهیم علیهالسلام:۲۵)
🔹 انسان همانند یک نهالی، درختی، گلبنی، اساس زندگی و حیات او بر یک مطلب بسیار مهمی تأسیس شده، که خشت اول ساختمان فرد و اجتماع بر اوست. تمدنها ناشی از اوست. علوم و اطلاعات ناشی از اوست. همه چیز انسان طفیل و شاخ و برگ آن ساقهی محکم و درخت طیبه و پاکیزه است. و آن اعتقاد به خدای جهان است.
این اعتقاد به قدری عظمت دارد که دربارهاش فرمودهاند: «کلِمةُ لا إله إلّا الله حِصنی»؛ این شعار توحید که جز خداوند متعال کارهای در جهان نیست، این پناهگاه است. انسان هم نیاز به پناهگاه ظاهری و هم معنوی دارد و مایهی اطمینان میخواهد. حیوانات اینطور نیستند. لانهای پیدا میکنند، علفی یا صیدی پیدا میکنند، دیگر حواسشان جمع به خودشان و زندگیشان است. اما انسان است که یک اطمینان خاطری لازم دارد. میخواهد زندگیاش را، عمرش را، حیاتش را، ببیند بر چه پایه و اساسی قرار دارد.
۸۴/۶/۲۸
☑️ مرحوم آیت الله سیدابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
4.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔺 معنای #مراقبه : «یا اخوانى! ما الحیاة الدنیا إلّا لعب و لهو، و إنّ الدار الآخرة لهى الحیوان و لا وظیفة للانسان فى ادون حیاتیه إن کان انساناً إلّا التجهّز للاخرى»؛ [ مقدمهی مرحوم علامه طباطبایی بر کتاب شریف #المراقبات ]
✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama
سیدالعلماء
"یا من دل علی ذاته بذاته و تنزه عن مجانسة مخلوقاته"
🔺 بعضی از علمای ما (علامه حسن زاده آملی) در کلماتشان میگویند: بنده خوب، آن بندهایست که خودش را سپر از برای نسبت دادن نقص به خدای خودش قرار دهد و همچنین خداوندش را سپر از برای نسبت دادن کمال به خودش.
خوب عبارتی است که ناشی از معرفت ایشان است که بنده باید خودش را حجاب و مانع از این قرار بدهد که این نقص و عیبهایی که دیده میشود از او به خدایش سرایت کند.
🔺 اینقدر باید بنده نسبت به خالق خودش و صفات خالق خودش آگاهی پیدا کند که وجداناً بگوید "سبحانک إنی کنت من الظالمین". هر عیبی هست و هر مصیبتی و هر ناشایستی که به من وارد شود، پای تو در کار نیست. من این را میدانم که از طرف تو عیب و نقص پیدا نمیشود؛ هرچه هست مال من است.
🔸 «دلّ علی ذاته بذاته و تنزه عن مجانسة مخلوقاته»؛ بشر باید این دو موضوع را حفظ بکند و لذا بالاترین اذکار ما در اسلام تسبیح است. اصلاً تمام عبادات در تسبیح خلاصه میشود.
یعنی خداوندا ما از آن چه که در ما از نواقص هست، چشم نمیبندیم تا بگوییم که خداوند به ما یک عیب و نقصی وارد کرد یا عیب و نقصی در ما ایجاد کرده! بلکه ما مخلوقیم و هر کمالی که در ما پیدا شود ولو ضعیف، از خود نمیبینیم و هر عیبی در خود ببینیم به تو نسبت نمیدهیم.
🔹منتهی تشخیص این که این مصیبت [که برای ما پیشآمد کرده] از کجا پیدا شده و چه گناهی باعث شده یا چه کسی باعث شده، اینها یک علم علیحدهای میخواهد که انبیاء و اولیاء به بشر نشان میدهند. در غیر آنها آدم باید خودش جزئیاتش را بفهمد و هم از خدا بخواهد که به او نمایش بدهد.
☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی
@seyedololama