eitaa logo
سیدالعلماء
1.6هزار دنبال‌کننده
2.3هزار عکس
711 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
سیدالعلماء
❌مطالبی درباره جریان نفاق و آیات ابتدایی سوره بقره، ۸۲.۱۱.۲۵ ▶️قسمت اول: 🔼 درابتدای خطبه شقشقیه فر
قسمت دوم: 🔺 استفاده غیر مستقیم می شود که اصلا امت اسلامی یک چنین امتی هستند که چنین هدایتی لازم دارند. معنی اینکه پیامبرشان خاتم انبیاست و امت اسلامی آخرین امت هاست و بالاخره نتیجه کارشان به آنجا می رسد که وارث زمین می شوند و اهل برپایی نماز می شوند و دنیا را اصلاح می کنند، اینها همه در زیر پرچم یک خلیفة اللهی انجام می گیرد که این از چند جهت بررسی می خواهد. اولا انسان حد محدودی ندارد و توان و قدرت استعداد اینکه خلیفة الله شود را دارد، نه اینکه انسان خلیفة الله باشد. بلکه در استعدادش این هست. آنوقت عظمت مقام انسانیت را از این جمله می فهمیم. وقتی که فرشتگان به خداوند عرض کنند که موجودی که گناه از او صادر می شود خیلی لزومی ندارد و ما اهل تقدس و پاکی و تنزّه هستیم و کافی هستیم! خدا بفرماید: «اِنّی اَعلمُ ما لا تعلمون». شاید یکی از اشاراتش این باشد که ما یک موجوداتی می خواهیم بیافرینیم که اصلا شرح و بیان نمی شود درباره شان کرد. همانطور که صفات ما که خدای جهانیم حد وحصر و کمال و اندازه و انتها ندارد، او هم نماینده ما باشد. این در شما فرشتگان پیدا نمی شود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت دوم: 🔺 استفاده غیر مستقیم می شود که اصلا امت اسلامی یک چنین امتی هستند که چنین هدایتی لازم دار
قسمت سوم: ▶️ اینجا هم حضرت فرمود: یَنحَدرُ عَنِّی السَّیلُ و لا یَرقَی اِلَیَّ الطَّیرُ؛ ✳️ معنایش را که مفسرین نهج البلاغه [بیان] کردند، یک عالم سنی- به نام شیخ محمد عَبدُه هست- می گوید که: «... تمثیلٌ بِسُمُوِّ قَدرِه کرَّم اللهُ وجهَه» این عبارت ینحدر عنی السیل جمله ای است مثالی و تمثیلی. چون [ حضرت] خودش را مثال زده به یک جبال و کوه های بسیار بلندی که نسبت به دیگران سیل راه می اندازند و دیگران ریزه خور ماء معین علم و کمالات او هستند. «تمثیلٌ بسموّ» یعنی «علوّ قدرِه کرّم الله وجهه»- ما شیعه میگوییم علیه السلام اینها می گویند کرم الله وجهه- . و قُربِه مِن مَهبَطِ الوحیِ. ❎ ایشان اینطور خودش را مثال می زند. یک مثال عادی نیست که برای بشر بتوان زد. بلکه به خاطر این است که با مهبط وحی نزدیکی و قرب دارد.- این هم تا حدی انصاف به خرج داده و تا آنجا که مذهبش اجازه می داده، جلو آمده- «و اَنَّ ما یَصلُ الی غیرِه مِن فیضِ الفضل فانّما یَتدفَّقُ مِن حَوضِه. ✅ آنی که از فضل و کمال به غیر می رسد، از این حوض و معدن و چشمه است. ثم ینحدر عن مقامه العالی. مقامش به قدری در قرب الهی بلند است که افاضه به دیگران را باید مانند سیل مثال زد. چون سیل خاصیت علوّ و پایین و بالا دارد. اگر همه یک سطح باشند که سیل راه نمی افتد. باید از یک مقام عالی به سوی مقام دانی جریان پیدا بکند. «فیصیبُ منه مَن شاء الله» . هر که قسمتش باشد که از این رودخانه فضل و کمال سهمی ببرد، به او می رسد. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت سوم: ▶️ اینجا هم حضرت فرمود: یَنحَدرُ عَنِّی السَّیلُ و لا یَرقَی اِلَیَّ الطَّیرُ؛ ✳️ معنایش
قسمت چهارم: 🔺 «و علی ذلک قوله "ولا یرقی الیّ الطیر"». یعنی جمله دوم "ولا یرقی الی الطیر" هم همین طور مثالی است. بلکه این ابلغ از اولی است «فی الدلالة علی الرفعة» 🔸 این مثال دوم بلیغ تر است و بیشتر ارتفاع درجه اش را می رساند. چون می فرماید ینحدر عنی السیل، خوب سیل از هر کوهی که قدری عالی باشد جریان پیدا می کند اگر بارش زیاد باشد. اما همه کوه ها اینطور نیستند که طیر ( پرنده) هم نتواند به آنها پرواز کند. بلکه بیشتر طیرها جایشان در همان کوه هاست یا مبلغ زیادی از طیور که خیلی عالی پرواز هستند، خوب خیلی بالا می روند. اما می فرماید لا یرقی الیَّ الطیر، اصلا طیران به سوی قله من نمی شود. این خیلی بلیغ است برای اینکه مقام خود را بیان کند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت چهارم: 🔺 «و علی ذلک قوله "ولا یرقی الیّ الطیر"». یعنی جمله دوم "ولا یرقی الی الطیر" هم همین ط
قسمت پنجم: 🔻بعد چند جمله می فرماید. «اَری تُراثی نَهبا». من با این یغما و غارتگریِ برخی مسلمین نسبت به مقام من در حالی قرار گرفتم که استخوان مصیبت در گلویم قرار می گیرد و چشم [من] محل خار قرار [گرفته] باشد؛ از بس به من فشار بیاید. 🔹چرا؟ چون اری تراثی نهبا، می بینم که آن ارثی که باید از دست من به دیگران برسد و مرکزش و مستحق اصلی من هستم، غارت می شود. ❌این چه طور ارثی است که این مقام، مقام مهمی است و باید از ینحدر عنی السیل و لا یرقی الی الطیر، این مقام سرازیر شود و [تا اینکه] به دیگران برسد؛ اینجا جلوگیری شده! چون غارت این مقام که ممکن نیست که این مقام دست دیگری بیفتد بلکه آنها می آیند مانع می شوند. 🔸وقتی آمدند سلطنت و حکومت اسلامی را چپاول کردند و من خانه نشین شوم و به کارگری بپردازم، نتیجه چه می شود؟ نتیجه این می شود که آن ارث من که وراثت علم و کمال و تربیت انبیاست و بدست من رسیده و باید به دیگران برسد، منع می شود و این برایم خیلی مصیبت است و استخوانی است در گلویم. 🔺 پس اینجا «اری تراثی نهبا» اشاره به این معنا دارد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت پنجم: 🔻بعد چند جمله می فرماید. «اَری تُراثی نَهبا». من با این یغما و غارتگریِ برخی مسلمین نسب
❌قسمت ششم: ✅خود این آقای محمد عبده در چند صفحه بعد آنجا که حضرت فرمود: ما شکّکتُ فی الحقِّ مُذ اُریتُه، از آن وقتی که حق  به وسیله پیامبر اسلام و پسر عم من به من نمایش داده شد، دیگر راه شک و تردید من قطع شد و هیچ وقت من بیماری شک را ندیدم، ✳️لم یُوجِس موسی علیه السلام خیفةً علی نفسِه. می فرماید حالا که من اینجا کنار آمدم، کسی فکر نکند از جانم ترسیدم. نه! موسی علیه السلام هم به همین وضع من دچار شد؛ آنجا که اشفق من غلبة الجهال و دُوَل الضلال، ترس داشت که با این پیشامد سحر ساحران، طوری شود که جُهال روی کار بیایند و فریفته شوند و جهال از هدایت منع شوند. ❇️ و این مطلب راجع به حضرت موسی و حضرت علی برای خود این را مثال زدند. ✳️ مرحوم محمد عبده–عالم سنی– می گوید که «یتأسی بموسی علیه السلام» حضرت علی در این مساله از جناب موسی پیروی کرده. ❎ «اذ رَمَوهُ بالخیفة و یُفرِّق بین الواقع و بین ما یزعمون» حضرت علی علیه السلام در این عبارت، این گمان نسبت به پیامبری را جلوگیری می کند. ♻️«فانه لایخاف علی حیاته لکنه یخاف من غلبة الباطل کما کان من نبی الله الموسی» خود حضرت خود را تبرئه می کند و مثال می زند به حضرت موسی که ایشان هم دچار عقب نشینی از روی ترس هرگز نشد. ✅ این نظر محمد عبده است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
❌قسمت ششم: ✅خود این آقای محمد عبده در چند صفحه بعد آنجا که حضرت فرمود: ما شکّکتُ فی الحقِّ مُذ اُری
قسمت هفتم: ✅و هو احسن تفسیر لقوله تعالی  *فاوجس فی نفسه خیفة موسی* این آیه شریفه که دلالت دارد بر اینکه جناب موسی در درون خودش یک بیم و هراسی یافت، این تفسیرش ممکن است طوری بیان شود که نسبت ضعف به ایشان داده شود. ولی این تفسیر احسن تفسیر است که درست است که حضرت ناراحت شد و بیم پیدا کرد؛ اما نه بیم بر جانش! بلکه بر جهّال و این که آنها از دست بروند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت هفتم: ✅و هو احسن تفسیر لقوله تعالی  *فاوجس فی نفسه خیفة موسی* این آیه شریفه که دلالت دارد بر
قسمت آخر: ▶️ «و افضلُ تبرئةٍ لنبی الله من الشک فی اَمرِه»   یک پیامبر اگر  یک دلیلی بیاید او را درباره شک و تردید در امرش تضعیف کند، [ آنگاه] یک مفسری بیاید آیه را طوری بیان کند که این پیامبر تبرئه شود، این خدمت بزرگی است. «افضل تبرئة لنبی الله من الشک فی امره» ⏹خوب اقرار کرده که آیات قرآن نیاز به مفسر دارد و هر مفسری هم نمی تواند که حقش را ادا کند. مثلا درباره صفات حق تعالی یکی از معجزات خاندان رسالت همین است. یکی از کرامات عالیه شان این است که کسی پیدا نشده که حق مطالب را درباره خداشناسی و پیامبرشناسی بیان کند. یکی همین جاست. ایشان می گوید: بهترین تفسیری که برای این آیه شده. 🔼"فاوجس فی نفسه خیفة موسی" این تفسیری است که حضرت علی اینجا کرده. یعنی به مناسبت خودش مثال آورده از حضرت موسی که ایشان هم یک بیم و هراسی در دل داشت ولی این بخاطر نجات خودش نبود بلکه بخاطر نجات بشریت بود و این تبرئه می شود [ برای] پیامبری از آنچه که ناشایسته است از یک حال نفسانی که نباید پیامبر را به او نسبت داد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
❎اعجازهای غیر علمی زود گذر است و زمان دارد و الآن ما نمی دانیم که مثلا حضرت امام مجتبی یا حضرت موسی بن جعفر چه کرامات هایی را انجام دادند مگر اینکه با ادله محکمی برای ما گفته شود که از هزار سال بعدشان اطلاعی پیدا کنیم. ✅اما معجزه علمی مثل قرآن کریم که اعجازش الآن بر بشر حاکم است، اعجاز خاندان رسالت هم در مسایل علمی اینطوری است. الآن بیایند این آقای منصف محمد عبده را حاکم قرار دهند که شما که فرد عالم و تحصیل کرده ای هستی و در زمان خودت ریاست دانشگاه الازهر را داشتی و مُفتی مصر و مفتی اسلام بودی، شما قاضی باش و ببین در اسلام چه بیاناتی تنزیهِ عالی از خداوند کرده و تسبیحِ عالی نموده، و از انبیاء دفاع کرده؟ ✳️خود به خود معلوم می شود که چه کسی خلیفه پیامبر است و انا مدینة العلم و علیٌ بابُها را که آن حضرت با لسان مبارکش در 1400 سال پیش فرموده باشد، الآن این زبان باز است. الآن این صوت طنین انداز است. الان برای امت این ندا به گوش می رسد. چون با این شهادت علما می شود فهمید که خلیفه آن حضرت، نجات بخش امت، فریاد رس بشر، بعد پیامبر اسلامی که دیگر پیامبری بعدش نمی آید، که خواهد بود! ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺نشستن و صحبت کردن در تشخیص امام، #صفات امام، بزرگواری امام جزء بهترین #عبادات است، خصوصاً در زمان ما که #تربیت و پذیرشِ امامت از #خانواده، کمتر شروع می‌شود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
صلی الله علیک یا مولای یا ابا محمد الحسن ابن علی شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را به پیشگاه مقدس امام زمان علیه السلام و همه دوستان و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم. @seyedololama
حضرت عسکری علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
712.2K
🏴 رفتار علیه‌اللعنة با حضرت علیه‌السلام 🔹وضع آن جناب در برای ساختن میلیون‌ها کافیست 🔸طرز حضرات (علیهم‌السلام) با دیگران متفاوت است 🔹خاصیت برخورد و ملاقات با امام ۸۴/۱/۲۸ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama