eitaa logo
سیدالعلماء
1.5هزار دنبال‌کننده
2.2هزار عکس
692 ویدیو
7 فایل
کانال رسمی مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی ایشان شاگرد بزرگانی مثل حضرات آیات شیخ عباس تهرانی، امام خمینی، علامه طباطبایی، بروجردی و... بودند. مرحوم امام در نامه‌های خود، از ایشان با عبارت "سیدالعلماء" یاد می‌کردند. ارتباط با ادمین @seydololama_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
🔺 تربیت دینی 🔹 تمرینات و #اصلاح شدن‌ها، برای #انسان در این دنیا، #سعادت ایجاد می‌کند. پس بنابراین جایگاه #دنیا که به ثبت رسانده خداوند، با جایگاه دنیا در نظر #مردم معمولی و #تمدن ها و #دولت ها، زمین تا آسمان فرق می‌کند؛ اگر به آن‌ها بگویی که اگر این کارها را بکنید، شما را #تحریم_اقتصادی می‌کنند، این‌ها از وحشت می‌خواهند دیوانه شوند، چون #زندگی را همین می‌بینند؛ خب همین زندگی چهار روزه، باید به خوبی بگذرد و به عشرت و عیش و نوش بگذرد. اگر بنا بشود دارو به ما نفروشند، هواپیما به ما نفروشند، تراکتور به ما نفروشند، دنیا برای ما #زندان می‌شود. پس باید زیر بارشان برویم، باید یا #غربی باشیم، یا #شرقی باشیم یا #آمریکایی باشیم یا #اسرائیلی باشیم. اما #تربیت_دینی، جوان و نسل #جوان را فولادین می‌کند. یعنی او به هیچ‌وجه به این چیزها اهمیت نمی‌دهد برای این‌که دنیا را مرکز سعادت خودش نشناخته است. ۸۵٫۷٫۱۰ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 #علم کثیر و #خیر کثیری که #بهشت و نمایش بهشت است چیزی است که با گدایی درِ خانه امام #رضا علیه‌السلام فراهم می‌شود. کتاب آن #قرآن، و اساتید و معلمانش هم #ائمه ما هستند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 «اَللّهُمَ صَلِّ عَلي علي بن مُوسَي الِّرِضا المَرُتَضي اَلاِمامِ التَّقيِّ النَّقيِّ وَ حُجَتِكَ عَلي مَن فَوقَ الاَرضِ و َمَن تَحت الثَّري اَلصِدّيقِ الشَّهيدِ صَلاةً كَثيرَةً تآمَّةً زاكِيَةً مُتَواصِلَةً مِتَواتِرَةً مُتَرادِفَة كَاَفضَلِ ما صَلَّيتَ عَلي اَحَدٍ مِن اوليائِكَ» 🏴 شهادت امام الرئوف، حضرت علی بن موسی الرضا علیه‌السلام تسلیت باد 🔺 طبق فرمایش امام #رضا علیه‌السلام [در حدیث پسر شبیب و امر به گریه بر سیدالشهداء صلوات‌الله‌علیه]، با وجود #غربت و سختی‌هایی که تحمل می‌فرمودند، بر #مصیبت جدّ بزرگوارشان #گریه می‌نمودند به جای آن‌که بر غربت خود گریه نمایند. خدایا به درد #دل امام رضا (علیه‌السلام) #شیعیان آن حضرت را در هر کجا که هستند بر دشمنان #خاندان_رسالت پیروز بگردان، خدایا یاوران دین #اسلام از #علماء، #مراجع، زعماء، پیشوایان و رهبران خصوصاًٌ #رهبر اسلامی ما را بر #دشمنان دین مبین اسلام و #کتاب و #عترت نصرت عطا بفرما. ۸۷٫۱۲٫۸ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 صلی الله علیک یا علی بن موسی الرضا؛ ارواحنا لک الفداء ▪مصائب امام رضا علیه‌السلام 🔹 وقتی امام علیه‌السلام دعوت شدند که به تشریف بیاورند، به حسب ظاهر روی فشار تشریف آوردند، ولی در واقع حضرت می‌توانست از خدا بخواهد که خدایا من این را نروم و قبول هم می‌شد، ولی این کار را نکردند. سفر غریبانه‌ای بدون رفتند. وقتی هم که خواستند حرکت کنند، دستور دادند اهل و عیال‌شان جمع شدند. فرمودند یک قدری برای من کنید که دیگر مرا نمی‌بینید و آن‌ها هم مجلس درست کردند. سپس حضرت علیه‌السلام را کنار جدّشان بردند و آن را به سپردند که در خدا قرار بگیرد. و این راه طولانی را یِکه و تنها و بدون فرزند و عیال آمدند. در مشهد هم خیلی آزارشان می‌داد؛ و شاید هم که گاهی دچار زحمت می‌شوند، در اثر آن برکاتی باشد که خدا به آن حضرت در غربت و رنج‌ها داد که یک سهمی هم به زائرین داده می‌شود، مثل گیر نیامدن جا یا گیر نیامدن جای راحت، غذا، خواب‌گاه و گاهی هم در راه ماندن. 🔺 نعمت خدا به صورت مشکلات 🔹 من یادم هست که در یک‌وقت یکی از بزرگ - خدا رحمتش کند- می‌گفت: من شنیده بودم که هر کسی به زیارت حضرت رضا علیه‌السلام می‌رود یک رنجی به او می‌رسد. رفتم خدمت خواهرشان و عرض کردم که من می‌خواهم بروم برادرتان ولی نمی‌خواهم رنجی به من برسد، از این جهت وقتی آمدم مُشَرَّف شدم و برگشتم هیچ مشکلی برایم پیش نیامد. گاهی آدم می‌شود، گاهی خدای نخواسته در رفتن یا در برگشتن می‌کند. این‌ها آثار این پیوستگی است که خدا به صورت ناخشنودی‌ها به می‌رسد که انسان کم‌کم با خشنودی از خدا علاقه پیدا کند. نکند که ما خدا را می‌پرستیم برای خاطر این‌که وقتی یک زیارت رفتیم یا یا کردیم، فوراً وسائل ما خوب بشود، نه! ما برای این چهار روزه این کار‌ها را نمی‌کنیم. 🔺 راهی برای کم کردن مشکلات زیارت 🔹 پیش‌آمدها هم هرچه شده یا خدای نکرده می‌شود، باید ازشان خواست که خودشان جلوگیری کنند. از این جهت به ما دستور دادند که هر وقت خواستید جایی بروید، اول بروید پیش آن یا ای که در جوار شماست مثل حضرت علیه‌السلام یا حضرت علیهاالسلام، سلامی عرض کنید و ازشان بخواهید که ما می‌خواهیم فرستاده‌ی شما به خدمت پسر عموی‌تان باشیم، به خدمت برادرتان باشیم و شما را ببریم و به ایشان بدهیم. این باعث می‌شود که فیض علی حدّه‌‌ای نصیب بشود و انسان یک قدری پیش‌آمدش رفع بشود. وقتی هم می‌خواهد برگردد باز خدمت حضرت می‌رود و سلام و می‌کند و می‌گوید می‌خواهم خدمت پسر عموی شما یا خواهر شما در یا در برسم و سلام شما را برسانم. آن‌وقت او که حامل پیام حضرت شد، ان‌شاءالله از ناراحتی‌ها محفوظ می‌ماند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
صلی الله علیک یا ابالحسن علی ابن موسی الرضا شهادت حضرت سلطان علی بن موسی الرضا را خدمت حضرت ولی عصر امام زمان عج و همه دوستان و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم. @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 مظلومیت #سادات و #شیعه در طول تاریخ 🔹 غارت اموال خانواده‌ی امام #رضا علیه‌السلام به دستور #هارون‌الرشید لعنه‌الله 🏴 عزاداری همیشگی برای وقایع #کربلا ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 صلی‌الله علیک یا علی بن موسی الرضا المرتضی 🔹 اگر #انسان با هر وسیله‌ای بیاید و یک ربع ساعت به «نور الله فی ظلمات الارض» عرض سلام بکند، مثل این است که بر بال #جبرئیل علیه‌السلام نشسته و به #عرش الهی رفته، خدا را #زیارت کرده، #حاجت‌هایش را خواسته و به عالم #ظلمات زمین برگشته است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🏴 امام رضا صلوات‌الله‌علیه؛ باغبانِ بهشتِ معرفت الهی 🔹 بهشتِ یعنی بهشت خدا؛ یعنی بالاترین که حضرت علیه‌السلام به هنگام آن را اظهار کرد که خدایا من راضی هستم به تو؛ حضرت علیه‌السلام هم نماینده‌ی یک چنین صفات کمالی از جانب جدّش است... خدا در قرآن فرموده: «وَمَنْ يُؤْتَ الْحِكْمَةَ فَقَدْ أُوتِيَ خَيْرًا كَثِيرًا»¹؛ هر کسی دار، ، پر معنا و مغزدار بشود و جهان، ، زمین و آسمان برای او پیدا شود، دارای کثیر می‌شود. بنابراین بهترین ، بهشت خداست و باغبان آن هم حضرت رضا علیه‌السلام می‌باشد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی __________ ۱) [ :۲۶۹] @seyedololama
🔺 همزمان با حلول ماه ربیع الاول 📖 : ... اما اعمال هر ماه نو: چند عمل است: ... پنجم: در روز اوّل دو ركعت نماز به‌جا آورد، در ركعت اول پس از سوره حمد سى مرتبه سوره توحيد، و در ركعت دوم بعد از سوره حمد سى مرتبه سوره قدر بخواند و پس از نماز صدقه بدهد، چون چنين كند، سلامتى‌اش را در آن ماه از خدا خريده است. و از بعضى روايات استفاده می‌شود، كه پس از نماز بخواند: 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ مَا مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَ يَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَ مُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُبِينٍ؛ ( علیه‌السلام:۶) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ وَ إِنْ يَمْسَسْكَ اللَّهُ بِضُرٍّ فَلا كَاشِفَ لَهُ إِلا هُوَ وَ إِنْ يُرِدْكَ بِخَيْرٍ فَلا رَادَّ لِفَضْلِهِ يُصِيبُ بِهِ مَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ ( علیه‌السلام:۱۰۷) 🌹بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ سَيَجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ يُسْرا؛ ( :۷) 🌹 ما شَاءَ اللَّهُ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ؛ ( :۳۹) 🌹حسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَكِيلُ؛ ( :۱۷۳) 🌹 و أُفَوِّضُ أَمْرِی إِلَى اللَّهِ إِنَّ اللَّهَ بَصِيرٌ بِالْعِبَادِ؛ ( :۴۴) 🌹 لا إِلَهَ إِلا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّی كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۷) 🌹 ربِّ إِنِّی لِمَا أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَيْرٍ فَقِيرٌ؛ ( :۲۴) 🌹 ربِّ لا تَذَرْنِی فَرْدا وَ أَنْتَ خَيْرُ الْوَارِثِينَ؛ ( علیهم‌السلام:۸۹) التماس دعا @seyedololama
🔺 مسئله‌ی بسیار مهم امامت 🔹 ماه شریفی است این ماه ؛ ماه و می‌شود به او گفت. در با وجودی که هیچ‌گاه قطع نشده و همیشه بوده، منتهی یا همراه نبوت یا خالی از نبوت بلکه همراه با امامت بوده است. امامت فی حد نفسه بسیار امر بزرگی است و به تنهایی اگر در کسی پیدا شد -مانند جناب علیه‌السلام - مورد نیاز نبوت می‌شود و باید با امامت همراه باشد تا چیزی که می‌فرماید، انجام آن و نداشته باشد. نظرات مختلف دارند، ولی معصومین (علیهم‌السلام) هیچ نظر مختلفی ندارند؛ بلاواسطه از (صلی الله علیه وآله) و از دستور می‌گیرند و اجرا می‌کنند، مگر در وقتی که مشکلاتی در این راه باشد که آن‌وقت می‌کنند و دستور می‌دهند که هم تقیه کنند. امامت شأنش خیلی عالی است. الآن این ماهِ ربیع الاول زیر نظر حضرت علیه‌السلام هست. زیر نظر حضرت علیه‌السلام است. باید با به آن‌ها از پیش‌آمدهای سنگین و سخت عبور کرد و از آن‌ها خواست که راه و چاه ما را به ما با وسایلی که خودشان می‌دانند ارائه کنند و ما بدانیم چه باید بکنیم؛ تا این‌که اگر چند نفر ادعا کردند که ما هستیم، روشن بشود که کدام صحیح است و کدام نادرست است. نشستن و صحبت کردن در تشخیص امام، امام، بزرگواری امام جزء بهترین است، خصوصاً در زمان ما که و پذیرشِ امامت از ، کمتر شروع می‌شود. معمولاً در این مطالب هست؛ در کتب هست، اما گاهی شده که خود نیاز به داشته که به او گفته شود که امامت یعنی چه، و اشتباه او را به او نشان بدهند. از این جهت ناچاراً باید اسلامی در منزل شروع بشود و منزل هم خودش کافی باشد در تعلیم و در ایجاد و نسبت به ولی امر. در یکی از جنگ‌ها بعضی‌ها برای کسب افتخار، پرچم را برداشتند و حمله کردند، ولی با دفاعی که از طرف دشمنان شد، دست خالی برگشتند. نه شدند و نه کسی را به فرستادند. فقط تنها شخصی که پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) معرفی کرد ماجرایش از این قرار بود که فرمود: فردا پرچم را به کسی می‌دهم که خدا و رسول را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند. معلوم می‌شود محبت در دل‌ها نیست!. یعنی به تعبیر ما پارسیان، به امور و دینی در ما شعله نزده و ما را روشن نکرده. از این جهت، حضرت مسئله را روی محبت برد؛ «فردا پرچم را به کسی خواهم داد که خدا و رسولش را دوست بدارد و خدا و رسول او را دوست بدارند.» این شرط، شرط مهمی است. شرط امامت یک شرط مهمی است. باید افرادی باشند که به واسطه‌ی محبت به خدا و پیامبر، دین را خود به خود جلب کنند و یاد بگیرند؛ چون عشق به دین و عشق به خدا و رسول دارند و بعد عملاً به دیگران نشان بدهند. چون فرمود کسانی که خدا را دوست می‌دارند، فردا من پرچم را به او می‌دهم. بعضی‌ها کردند ما خواهیم بود! ولی حضرت اشتباه نکرد و تنها حضرت (علیه‌السلام) را به نام محبت انتخاب فرمود و کسی که به نام محبت، -محبت کامل- به می‌رود، یا جسدش را از راه شهادت نشان می‌دهد یا از بین بردن را. هیچ‌وقت خسته نمی‌شود، هیچ‌وقت از شهادت نمی‌ترسد؛ فلذا یک امر عجیبی است؛ در ظاهر صف اول، در باطن اصلاً از صف‌ها خارج!، ندارد؛ حضور و محبتی ندارد. این را باید خداوند روشن کند تا مردم محبت خدا و رسول را از جهت ولیِّ امر و از جهت دارا شدن خودشان به محبت دین و پیامبر و خدا پیگیری کنند. خدایا به آبروی پیامبر اکرم (صلی‌الله علیه وآله)، به آبروی امام صادق (علیه‌السلام) ما را تابع این افراد، محب این افراد، پیرو این افراد، پیرو خود ما قرار بده. سلام ما را به محضرش برسان و از و جواب سلام آن حضرت ما را محروم نفرما. و صلی الله علی محمد وآل محمد ۹۵.۹.۱۱ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
❌مطالبی درباره جریان نفاق و آیات ابتدایی سوره بقره، ۸۲.۱۱.۲۵ ▶️قسمت اول: 🔼 درابتدای خطبه شقشقیه فرمودند: «یَنحَدرُ عَنِّی السَّیلُ و لا یَرقَی اِلَیَّ الطَّیرُ»، عرض شد که آیات مربوط به مسائل نفاق و منافقین در اسلام که وضع ابتدای اسلام را روشن بکند و بیان شود [تا] برنامه ای شود برای مومنین درباره شناخت آنها و رفتار با آنها در تمام دوره های عمر پر برکت امت اسلامی، دقت می خواهد، باید بررسی کامل شود که هم فرد [و] هم اجتماع وظیفه خود را درباره تحصیل ایمان و دوری از صفات بسیار زشت نفاق بفهمند و جزو برنامه زندگی شان قرار دهند و خود را بسازند. ◀️مساله نفاق مساله ای عمومی است و خیلی رویش کار و فکر و مطالعه می خواهد. از این خطبه سوم خطبه شقشقیه استفاده هایی به قدر قابلیت بشود. اینکه فرمود: «یَنحَدرُ عَنِّی السَّیلُ و لا یَرقَی اِلَیَّ الطَّیرُ» چه از آن استفاده می شود؟ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
❌مطالبی درباره جریان نفاق و آیات ابتدایی سوره بقره، ۸۲.۱۱.۲۵ ▶️قسمت اول: 🔼 درابتدای خطبه شقشقیه فر
قسمت دوم: 🔺 استفاده غیر مستقیم می شود که اصلا امت اسلامی یک چنین امتی هستند که چنین هدایتی لازم دارند. معنی اینکه پیامبرشان خاتم انبیاست و امت اسلامی آخرین امت هاست و بالاخره نتیجه کارشان به آنجا می رسد که وارث زمین می شوند و اهل برپایی نماز می شوند و دنیا را اصلاح می کنند، اینها همه در زیر پرچم یک خلیفة اللهی انجام می گیرد که این از چند جهت بررسی می خواهد. اولا انسان حد محدودی ندارد و توان و قدرت استعداد اینکه خلیفة الله شود را دارد، نه اینکه انسان خلیفة الله باشد. بلکه در استعدادش این هست. آنوقت عظمت مقام انسانیت را از این جمله می فهمیم. وقتی که فرشتگان به خداوند عرض کنند که موجودی که گناه از او صادر می شود خیلی لزومی ندارد و ما اهل تقدس و پاکی و تنزّه هستیم و کافی هستیم! خدا بفرماید: «اِنّی اَعلمُ ما لا تعلمون». شاید یکی از اشاراتش این باشد که ما یک موجوداتی می خواهیم بیافرینیم که اصلا شرح و بیان نمی شود درباره شان کرد. همانطور که صفات ما که خدای جهانیم حد وحصر و کمال و اندازه و انتها ندارد، او هم نماینده ما باشد. این در شما فرشتگان پیدا نمی شود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت دوم: 🔺 استفاده غیر مستقیم می شود که اصلا امت اسلامی یک چنین امتی هستند که چنین هدایتی لازم دار
قسمت سوم: ▶️ اینجا هم حضرت فرمود: یَنحَدرُ عَنِّی السَّیلُ و لا یَرقَی اِلَیَّ الطَّیرُ؛ ✳️ معنایش را که مفسرین نهج البلاغه [بیان] کردند، یک عالم سنی- به نام شیخ محمد عَبدُه هست- می گوید که: «... تمثیلٌ بِسُمُوِّ قَدرِه کرَّم اللهُ وجهَه» این عبارت ینحدر عنی السیل جمله ای است مثالی و تمثیلی. چون [ حضرت] خودش را مثال زده به یک جبال و کوه های بسیار بلندی که نسبت به دیگران سیل راه می اندازند و دیگران ریزه خور ماء معین علم و کمالات او هستند. «تمثیلٌ بسموّ» یعنی «علوّ قدرِه کرّم الله وجهه»- ما شیعه میگوییم علیه السلام اینها می گویند کرم الله وجهه- . و قُربِه مِن مَهبَطِ الوحیِ. ❎ ایشان اینطور خودش را مثال می زند. یک مثال عادی نیست که برای بشر بتوان زد. بلکه به خاطر این است که با مهبط وحی نزدیکی و قرب دارد.- این هم تا حدی انصاف به خرج داده و تا آنجا که مذهبش اجازه می داده، جلو آمده- «و اَنَّ ما یَصلُ الی غیرِه مِن فیضِ الفضل فانّما یَتدفَّقُ مِن حَوضِه. ✅ آنی که از فضل و کمال به غیر می رسد، از این حوض و معدن و چشمه است. ثم ینحدر عن مقامه العالی. مقامش به قدری در قرب الهی بلند است که افاضه به دیگران را باید مانند سیل مثال زد. چون سیل خاصیت علوّ و پایین و بالا دارد. اگر همه یک سطح باشند که سیل راه نمی افتد. باید از یک مقام عالی به سوی مقام دانی جریان پیدا بکند. «فیصیبُ منه مَن شاء الله» . هر که قسمتش باشد که از این رودخانه فضل و کمال سهمی ببرد، به او می رسد. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت سوم: ▶️ اینجا هم حضرت فرمود: یَنحَدرُ عَنِّی السَّیلُ و لا یَرقَی اِلَیَّ الطَّیرُ؛ ✳️ معنایش
قسمت چهارم: 🔺 «و علی ذلک قوله "ولا یرقی الیّ الطیر"». یعنی جمله دوم "ولا یرقی الی الطیر" هم همین طور مثالی است. بلکه این ابلغ از اولی است «فی الدلالة علی الرفعة» 🔸 این مثال دوم بلیغ تر است و بیشتر ارتفاع درجه اش را می رساند. چون می فرماید ینحدر عنی السیل، خوب سیل از هر کوهی که قدری عالی باشد جریان پیدا می کند اگر بارش زیاد باشد. اما همه کوه ها اینطور نیستند که طیر ( پرنده) هم نتواند به آنها پرواز کند. بلکه بیشتر طیرها جایشان در همان کوه هاست یا مبلغ زیادی از طیور که خیلی عالی پرواز هستند، خوب خیلی بالا می روند. اما می فرماید لا یرقی الیَّ الطیر، اصلا طیران به سوی قله من نمی شود. این خیلی بلیغ است برای اینکه مقام خود را بیان کند. ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔺 ذکر دعای سفارش شده از مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی به نقل از مرحوم امام خمینی که به شاگردان خویش به جهت دفع بلا و مصیبت توصیه می‌فرمودند: عصر و غروب #جمعه، به نیابت از تمام شیعیان عالم ده مرتبه: اللهمَّ صلِّ علی محمّدٍ و آلِ محمّدٍ وَ ادْفَعْ عَنَّا البَلاءَ المُبْرَمَ مِن السَّماءِ إنَّكَ عَلى کُلِّ شَئٍ قَدِیرٌ خدایا صلوات فرست بر محمد و آل محمد و دفع بنما از ما بلائی را که حتمی شده است از آسمان، همانا تو بر هر امری قادر و توانائی التماس دعا 📹 تصاویر مربوط به ماه‌های پایانی حیات شریف مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی، می‌باشد. @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت چهارم: 🔺 «و علی ذلک قوله "ولا یرقی الیّ الطیر"». یعنی جمله دوم "ولا یرقی الی الطیر" هم همین ط
قسمت پنجم: 🔻بعد چند جمله می فرماید. «اَری تُراثی نَهبا». من با این یغما و غارتگریِ برخی مسلمین نسبت به مقام من در حالی قرار گرفتم که استخوان مصیبت در گلویم قرار می گیرد و چشم [من] محل خار قرار [گرفته] باشد؛ از بس به من فشار بیاید. 🔹چرا؟ چون اری تراثی نهبا، می بینم که آن ارثی که باید از دست من به دیگران برسد و مرکزش و مستحق اصلی من هستم، غارت می شود. ❌این چه طور ارثی است که این مقام، مقام مهمی است و باید از ینحدر عنی السیل و لا یرقی الی الطیر، این مقام سرازیر شود و [تا اینکه] به دیگران برسد؛ اینجا جلوگیری شده! چون غارت این مقام که ممکن نیست که این مقام دست دیگری بیفتد بلکه آنها می آیند مانع می شوند. 🔸وقتی آمدند سلطنت و حکومت اسلامی را چپاول کردند و من خانه نشین شوم و به کارگری بپردازم، نتیجه چه می شود؟ نتیجه این می شود که آن ارث من که وراثت علم و کمال و تربیت انبیاست و بدست من رسیده و باید به دیگران برسد، منع می شود و این برایم خیلی مصیبت است و استخوانی است در گلویم. 🔺 پس اینجا «اری تراثی نهبا» اشاره به این معنا دارد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت پنجم: 🔻بعد چند جمله می فرماید. «اَری تُراثی نَهبا». من با این یغما و غارتگریِ برخی مسلمین نسب
❌قسمت ششم: ✅خود این آقای محمد عبده در چند صفحه بعد آنجا که حضرت فرمود: ما شکّکتُ فی الحقِّ مُذ اُریتُه، از آن وقتی که حق  به وسیله پیامبر اسلام و پسر عم من به من نمایش داده شد، دیگر راه شک و تردید من قطع شد و هیچ وقت من بیماری شک را ندیدم، ✳️لم یُوجِس موسی علیه السلام خیفةً علی نفسِه. می فرماید حالا که من اینجا کنار آمدم، کسی فکر نکند از جانم ترسیدم. نه! موسی علیه السلام هم به همین وضع من دچار شد؛ آنجا که اشفق من غلبة الجهال و دُوَل الضلال، ترس داشت که با این پیشامد سحر ساحران، طوری شود که جُهال روی کار بیایند و فریفته شوند و جهال از هدایت منع شوند. ❇️ و این مطلب راجع به حضرت موسی و حضرت علی برای خود این را مثال زدند. ✳️ مرحوم محمد عبده–عالم سنی– می گوید که «یتأسی بموسی علیه السلام» حضرت علی در این مساله از جناب موسی پیروی کرده. ❎ «اذ رَمَوهُ بالخیفة و یُفرِّق بین الواقع و بین ما یزعمون» حضرت علی علیه السلام در این عبارت، این گمان نسبت به پیامبری را جلوگیری می کند. ♻️«فانه لایخاف علی حیاته لکنه یخاف من غلبة الباطل کما کان من نبی الله الموسی» خود حضرت خود را تبرئه می کند و مثال می زند به حضرت موسی که ایشان هم دچار عقب نشینی از روی ترس هرگز نشد. ✅ این نظر محمد عبده است. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
❌قسمت ششم: ✅خود این آقای محمد عبده در چند صفحه بعد آنجا که حضرت فرمود: ما شکّکتُ فی الحقِّ مُذ اُری
قسمت هفتم: ✅و هو احسن تفسیر لقوله تعالی  *فاوجس فی نفسه خیفة موسی* این آیه شریفه که دلالت دارد بر اینکه جناب موسی در درون خودش یک بیم و هراسی یافت، این تفسیرش ممکن است طوری بیان شود که نسبت ضعف به ایشان داده شود. ولی این تفسیر احسن تفسیر است که درست است که حضرت ناراحت شد و بیم پیدا کرد؛ اما نه بیم بر جانش! بلکه بر جهّال و این که آنها از دست بروند. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
سیدالعلماء
قسمت هفتم: ✅و هو احسن تفسیر لقوله تعالی  *فاوجس فی نفسه خیفة موسی* این آیه شریفه که دلالت دارد بر
قسمت آخر: ▶️ «و افضلُ تبرئةٍ لنبی الله من الشک فی اَمرِه»   یک پیامبر اگر  یک دلیلی بیاید او را درباره شک و تردید در امرش تضعیف کند، [ آنگاه] یک مفسری بیاید آیه را طوری بیان کند که این پیامبر تبرئه شود، این خدمت بزرگی است. «افضل تبرئة لنبی الله من الشک فی امره» ⏹خوب اقرار کرده که آیات قرآن نیاز به مفسر دارد و هر مفسری هم نمی تواند که حقش را ادا کند. مثلا درباره صفات حق تعالی یکی از معجزات خاندان رسالت همین است. یکی از کرامات عالیه شان این است که کسی پیدا نشده که حق مطالب را درباره خداشناسی و پیامبرشناسی بیان کند. یکی همین جاست. ایشان می گوید: بهترین تفسیری که برای این آیه شده. 🔼"فاوجس فی نفسه خیفة موسی" این تفسیری است که حضرت علی اینجا کرده. یعنی به مناسبت خودش مثال آورده از حضرت موسی که ایشان هم یک بیم و هراسی در دل داشت ولی این بخاطر نجات خودش نبود بلکه بخاطر نجات بشریت بود و این تبرئه می شود [ برای] پیامبری از آنچه که ناشایسته است از یک حال نفسانی که نباید پیامبر را به او نسبت داد. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
❎اعجازهای غیر علمی زود گذر است و زمان دارد و الآن ما نمی دانیم که مثلا حضرت امام مجتبی یا حضرت موسی بن جعفر چه کرامات هایی را انجام دادند مگر اینکه با ادله محکمی برای ما گفته شود که از هزار سال بعدشان اطلاعی پیدا کنیم. ✅اما معجزه علمی مثل قرآن کریم که اعجازش الآن بر بشر حاکم است، اعجاز خاندان رسالت هم در مسایل علمی اینطوری است. الآن بیایند این آقای منصف محمد عبده را حاکم قرار دهند که شما که فرد عالم و تحصیل کرده ای هستی و در زمان خودت ریاست دانشگاه الازهر را داشتی و مُفتی مصر و مفتی اسلام بودی، شما قاضی باش و ببین در اسلام چه بیاناتی تنزیهِ عالی از خداوند کرده و تسبیحِ عالی نموده، و از انبیاء دفاع کرده؟ ✳️خود به خود معلوم می شود که چه کسی خلیفه پیامبر است و انا مدینة العلم و علیٌ بابُها را که آن حضرت با لسان مبارکش در 1400 سال پیش فرموده باشد، الآن این زبان باز است. الآن این صوت طنین انداز است. الان برای امت این ندا به گوش می رسد. چون با این شهادت علما می شود فهمید که خلیفه آن حضرت، نجات بخش امت، فریاد رس بشر، بعد پیامبر اسلامی که دیگر پیامبری بعدش نمی آید، که خواهد بود! ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
🔺نشستن و صحبت کردن در تشخیص امام، #صفات امام، بزرگواری امام جزء بهترین #عبادات است، خصوصاً در زمان ما که #تربیت و پذیرشِ امامت از #خانواده، کمتر شروع می‌شود. ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
صلی الله علیک یا مولای یا ابا محمد الحسن ابن علی شهادت حضرت امام حسن عسکری علیه السلام را به پیشگاه مقدس امام زمان علیه السلام و همه دوستان و شیعیان آن حضرت تسلیت عرض می نماییم. @seyedololama
حضرت عسکری علیه‌السلام-@seyedololama.mp3
712.2K
🏴 رفتار علیه‌اللعنة با حضرت علیه‌السلام 🔹وضع آن جناب در برای ساختن میلیون‌ها کافیست 🔸طرز حضرات (علیهم‌السلام) با دیگران متفاوت است 🔹خاصیت برخورد و ملاقات با امام ۸۴/۱/۲۸ ☑️ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama
السلام علیک یا صاحب الزمان آجرک الله فی مصیبة ابیک المسموم صلوات الله علیه 🔹 از وصایایی که امام حسن علیه‌السلام به شیعه‌ی خودش کرده این است که می‌فرماید: «أُوصِيكُمْ بِتَقْوَى اللَّهِ وَ الْوَرَعِ فِی دِينِكُمْ وَ الِاجْتِهَادِ لِلَّهِ وَ صِدْقِ الْحَدِيثِ وَ أَدَاءِ الْأَمَانَةِ إِلَى مَنِ ائْتَمَنَكُمْ مِنْ برٍّ أَوْ فَاجِرٍ»؛ هر کسی به شما داد، من به شما این است که به او نکنید، خواه شخصی باشد یا غیرمؤمن. من به شما وصیت می‌کنم در مراعات با الهی و جدّ و داشتن و طول ؛ آن ساعتی که مثلاً به درِ خانه‌ی خدا می‌رود، بهتر این است که در سجده باشد و سجده‌اش هم طولانی باشد. یکی از شاگردهای مرحوم حاج میز جواد آقا بود -البته بود- مقابل منزل‌شان، محله بود. همیشه قبل از مثلاً نیم ساعت، یک ساعت در را باز می‌کرد، می‌آمد به این مسجد، می‌رفت تا وقتی که اذان می‌شد و صبح، که گویا ایشان در سجده بود. بعد می‌فرماید که با این‌طور باشید که در جنازه‌هایشان آن‌ها را مشایعت کنید، هایشان را کنید، برای این‌که وقتی شما اهل این‌طور فضائل باشید، باشید، امانت را پس بدهید و خیانت نکنید، با مردم خوش‌رفتار باشید، می‌گویند این است؛ آن‌وقت من خوشحال می‌شوم. بنابراین، «اتَّقُوا اللَّهَ وَ كُونُوا زَيْناً وَ لَا تَكُونُوا شَيْنا، جَرُّوا إِلَيْنَا كُلَّ مَوَدَّةٍ»؛ برای ما درست کنید. «وَ ادْفَعُوا عَنَّا كُلَّ قَبِيحٍ»؛ برای ما آبروریز نباشید تا به ما بدی نسبت داده نشود. «فَإِنَّهُ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ حُسْنٍ فَنَحْنُ أَهْلُهُ وَ مَا قِيلَ فِينَا مِنْ سُوءٍ فَمَا نَحْنُ كَذَلِكَ. لَنَا حَقٌّ فِی كِتَابِ اللَّهِ»؛ خداوند در کتابش برای ما یک حقی قرار داده. «وَ قَرَابَةٌ مِنْ رَسُولِ اللَّهِ وَ تَطْهِيرٌ مِنَ اللَّهِ»؛ مقام خدایی یکی از امتیازات ماست، «لَا يَدَّعِيهِ غَيْرُنَا إِلَّا كَذَّابٌ»؛ هر کسی‌که این ادعا را کرد که من به مقام طهارت رسیده‌ام، بدانید می‌گوید!. «أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ»؛ تا می‌توانید خدا از ضمیرتان دور نشود. بهترین سازنده‌ی انسان در و تقوابخش به انسان، نگه‌دار انسان از هر ناشایستی، این دو مسئله است که می‌فرماید: «أَكْثِرُوا ذِكْرَ اللَّهِ وَ ذِكْرَ الْمَوْتِ»؛ چون خبر نمی‌کند، ما باید خبر آن را داشته باشیم و به یاد او باشیم. او یاد ما نمی‌کند مگر وقتی که بر ما وارد می‌شود. ما باید یاد او باشیم که یک‌مرتبه که آمد، وضع ما مناسب باشد. «وَ تِلَاوَةَ الْقُرْآنِ وَ الصَّلَاةَ عَلَى النَّبِیّ صلی الله علیه وآله.»* ۸۵٫۶٫۱۳ ___ * [ سیرة الائمة الاثنی عشر مجلد ۲ ص ۲۸۳ تألیف: علی محمد علی دخیل] ✅ مرحوم آیت الله سید ابراهیم خسروشاهی @seyedololama