فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تحول در حوزه علمیه 🔴
✳️ (بخش اول)
❓چرا تحول حوزه کند و غیر متناسب با مقتضیات زمان است؟
❓اساتید و فضلاء چه نقشی در روند تحول دارند؟؟
❓ طلاب و محصلین چه وظیفهای در این مسیر دارند؟
✅ آیت الله سیفی مازندرانی پاسخ میدهد...
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تحول در حوزه علمیه 🔴
✳️ (بخش دوم)
❓به نظر شما آیا حوزه به علت عدم تحول منزوی شده است؟
✅ آیت الله سیفی مازندرانی پاسخ قاطع به این تحلیل غلط میدهد...
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تحول در حوزه علمیه 🔴
✳️ (بخش سوم)
❓نظر شما پیرامون نهاد مرجعیت چیست؟
❓آیا شما موافق دخالت جامعه مدرسین و شورای عالی در جلوگیری از تصدیهای بی حساب و کتاب این نهاد مقدس توسط افراد هستید؟؟
✅ آیت الله سیفی مازندرانی پاسخ میدهد...
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تحول در حوزه علمیه 🔴
✳️ (بخش چهارم)
❓چرا بین طلاب و فضلاء و مراجع و علماء و مسئولین حوزه فاصله است؟
❓چه راهکار و طرحی برای رفع این شکاف بین طلاب و مسئولین حوزه پیشنهاد میکنید؟
✅ آیت الله سیفی مازندرانی پاسخ میدهد...
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
🔴 بیانیه ی آیت الله سیفی مازندرانی
در واکنش به هجمه ها علیه شورای نگهبان
✳️بسم الله الرحمن الرحیم✳️
و أوفر صلواته علی محمد و آله الطاهرین
✅ تعجبی ندارد که شورای محترم نگهبان با نگاه دقیق و تیزبین به استناد اسناد و مدارک قطعی و بر اساس تشخیص خود برای حراست از ارزشهای الهی نظام مقدس جمهوری اسلامی و صیانت از هویت اسلامی آن، مجلس شورای اسلامی این رکن اساسی نظام مقدس جمهوری اسلامی را ـ که در رأس همه ی امور است ـ از نا اهلان خالی نموده تا اینکه راه را برای اهل این مسئولیت خطیر هموار و مهمترین سنگر قانونگذاری و نظارت بر مسئولین را بدست لائقان و شایستگان این رسالت بزرگ بسپارد.
✅ آنچه جای بسی تعجب است این است که: کسانی که در جایگاه رفیع دفاع از ارزشهای اصلی و الهی این نظام مقدس قرار گرفته اند، چگونه سرگرم بده بستانهای سیاسی و حزبی و اقتصادی و مالی شده و توجیه گر حقوق مالی چند برابری ـ نسبت به عموم مردم ـ برای خود شده و آن را به تصویب رسانیده اند؟
❓❓چرا در مقابل حقوق های نجومی قیام نکرده و مهر سکوت بر لب زده اند؟!. آیا ندانسته اند که این رفتار بر خلاف توصیه های مکرر امیرالمؤمنین علیه السلام در خطبه ها و نامه های مکرر ایشان به زمامداران مسلمین است؟ یا اینکه حلاوت و لذت چرب و شیرین مال اندوزی آنان را غافل گردانیده است؟
❓❓کسانی که باید خود بالاترین سنگر و بزرگترین نقش را در پاسداری از حریم و کیان نظام اسلامی ایفاء کنند چگونه معاهده و قراردادی را به تصویب می رسانند که سران استکبار جهانی آن را علیه ملل مستضعف و نهادهای مجاهدین تدوین نموده که نقشه ی راه سلطه و استعمار آنان است؟ معاهده ای که پاسداران و نگهبانان کیان اسلام و مسلمین را نشانه رفته و آنان را مورد تحریم و مبارزه مالی قرار داده است تا جائی که به مخالفت شورای نگهبان هم اعتنایی نکرده اند!. آیا اینان تعلقاتی به جامعه ی به اصطلاح جهانی و یا در کشورهای آنان دارند؟!
🔴 کسانی که معاهده ی نحس برجام بدفرجام را به سرعت و استعجال بدون اعتناء به تذکرات و انتقادات و ادلّه ی صاحب نظران حوزه و دانشگاه و بر خلاف نظر خیرخواهان انقلابی به تصویب رسانده و بعد از تصویب، برخی دولتیان را ـ که مدتی مدید به شرائط 9 گانه ولی امر مسلمین، بلکه حتی به شرائطی که خود مجلسیان گذاشته اند کمترین اعتنایی نکرده بلکه در این مدت این شرائط را مورد سانسور خبری قرار داده اند ـ هرگز مورد انتقاد قرار نداده اند.
❓❓ آیا در خلال این مدت مدید این دوره از مجلس، تاکنون هیچ اندیشیده ایم که آنان را چه شده است و چه عناصری در مجلس سبب شدند که در مقابل این همه واردات بی رویه و قاچاقهای کلان کالاهای اساسی که بزرگترین عامل فلج کننده ی اقتصاد کشور است قیام نکرده اند و مصوّبه و مخالفت جدی نداشته اند؟
🔴 این چه توجیهی جز بده بستانهای سیاسی و مالی می تواند داشته باشد؟؟؟! آیا همین مصانعات و بده بستانهای سیاسی نیست که امام عسکریعلیه السلام (احتجاج طبرسی: ج2، ص263) فرمودند: اگر هر فقیه شیعی به آن مبتلا شود از عدالت ساقط بوده و هیچ نظر و قولی از او اعتبار ندارد و او از راه و رسم أئمه ی اهل بیت علیهم السلام خارج است؟
✅ اینجانب ضمن تقدیر و تشکر صمیمانه از موضع قاطع شورای محترم نگهبان، اساتید و فضلاء و طلاب جوان حوزه ی علمیه قم و نیز حوزه های سراسر کشور را متذکر می شوم که:
⭕️ مراقب باشید امروز باید فریاد را بر سر کسی کشید که عزت و شرف مردم عزیز و با ایمان و انقلابی و شجاع ایران اسلامی را با پیشنهاد ذلیلانه و تلویحی مذاکره با سران جنایتکار استکبار مورد معامله قرار می دهد، ـ و با جواب منفی آنان روبرو میشود ـ ، و از سوی آنان مهر ذلّت و خواری را بر پیشانی خود نصب می کند. و این آن واقعیت تلخی است که جای تعجب دارد، نه کار حکیمانه و قاطعانه ی شورای نگهبان برای حفظ و حراست از ارزشهای الهی و هویت اسلامی این نظام مقدس.
⭕️ و نیز فریاد را بر سر آن کسی باید کشید که با شعار وحدت می خواهد این فریادهای مقدس را در نطفه خفه گرداند.
آری انتخابات در رأس همه ی امور است و باید همتها برای برگزاری هر چه باشکوه تر آن باشد. ولی مهمتر، همّت برای برگزاری هدفمند و عزت آفرین این انتخابات برای نظام مقدس اسلامی است.
✅ دقت کنید که اگر این انتخابات و یا هر انتخابات دیگر بالاترین تعداد شرکت کنندگان را داشته باشد ولی راه ورود نا اهلان را به مجلس باز کند هرگز انتخابات موفّقی نخواهد بود.
قطعا مشارکت حداکثری در انتخابات مهم است ، ولی ماهیت راهیافتگان به مجلس مهمتر است، که آیا از شایستگان و مؤمنان به ارزشهای انقلاب اسلامی هستند؟ یا از نا اهلان؟
و السلام علی عبادالله الصالحین و أولیائه الصدیقین و علی الشهداء و المجاهدین لنصرة دینه و إعلاء کلمته التي هي العُلیا.
حوزۀ علمیۀ قم
علی اکبر سیفی مازندرانی
۲ ج الثانی/ ۸ بهمن ۹۸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تحول در حوزه علمیه 🔴
✳️ (بخش پنجم)
❓نظر جنابعالی پیرامون لباس روحانیت چیست؟
✅ آیت الله سیفی مازندرانی پاسخ میدهد...
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
همزمان با ایام الله دهه مبارکه فجر انقلاب
🇮🇷🇮🇷نشست علمی بصیرتی🇮🇷🇮🇷
◀️با موضوع: ارزشهای انقلابی، بایسته های بصیرتی
💠با حضور فقیه مجاهد آیت اله سیفی مازندرانی
⏰زمان: چهارشنبه۱۶بهمن۹۸ بعد از نماز عشا
(به همراه پرسش و پاسخ)
حضور اساتید و طلاب معظم را ارج می نهیم.
💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠💠
بسیج مسجد امام حسن عسکری(ع)پردیسان
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تحول در حوزه علمیه 🔴
✳️ (بخش ششم)
❓تکلیف معیشت طلاب چیست؟
بسیاری از طلاب از رشد علمی مایوساند و هیچ مسیر هموار و امیدوارکنندهای پیش روی خود نمیبینند نظر جنابعالی پیرامون این موضوعات چیست؟
✅ آیت الله سیفی مازندرانی پاسخ میدهد...
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از حمید پارسانیا
39.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️حضور آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله
در راهپیمائی جشن پیروزی انقلاب اسلامی
۲۲ بهمن ۱۳۹۸
✅ كانال اخبار طلاب
📡@news_tolab
🌐 http://eitaa.com/joinchat/2796486670C0fd39167a1
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
@onlineQom.mp3
804.6K
🔴فضای فرهنگی رها شده قلب انقلاب!!
🔴 مکالمه یکی از مسئولان ثبتنام کننده همایش دوچرخه سواری بانوان در قم😳
🚨 ادعای مسئول ثبتنام:
ما باید مرحله به مرحله پیش بریم، ما نشستیم اینجا که دوچرخهسواری بانوان در قم را عادی کنیم... این کار باید عادی سازی بشه‼️
🔺طبق این مکالمه، هدف برگزاری از این همایش، ورزش کردن بانوان نیست!! بلکه تغییر فضای شهر مقدس قم است.
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
♦️eitaa.com/sharehnews
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
هدایت شده از آنتیتز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
بسم الله
✔️اعطای اجتهاد رسمی؛ امری لازم و ضروری
🔹استاد عندلیب همدانی گفته اند:
در اطلاعیه ای دیدم، مؤسسه ای مراسمی تحت عنوان جشن إعطای اجتهاد ترتیب داده است، نگرانی خودم را از این نوع بدعت های حوزوی که به انحاء مختلف دیده می شود فقط با این جمله بیان می کنم :
«اَللّـهُمَّ اکْشِفْ هذِهِ الْغُمَّةَ عَنْ هذِهِ الاُْمَّةِ بِحُضُورِهِ ، وَ عَجِّلْ لَنا ظُهُورَهُ»
🔻منظور ایشان آیت الله سیفی مازندرانی است.
به نظرم آیت الله سیفی مازندرانی در این زمینه بسیار کار درست و سودمندی می کنند.
بنده حرف آقای عندلیب را واقعا متوجه نمی شوم؟
چطور به خود اجازه می دهیم که هر کاری که به مذاق ما خوش نمی آید را فوری با اَنگ بدعت تخریب کنیم! دقیقا چه بدعتی؟
قطعا این استاد حوزه تعریف بدعت را بهتر از حقیر می دانند. اما کجای این کار بدعت است که سریع آن را به غُمّه تعبیر می کنیم؟!
📍اساسا نو آوری ها تا جایی که با مبانی و معارف دین و سنتهای دینی تعارضی نداشته باشد، اتفاقا بسیار خوب و رشد دهنده است. به قول حضرت آیت الله جوادی فنعمت البدعه.
❓اما چرا خوب است؟
🔸قطعا همه می دانید که در سالهای اخیر، یکی از بزرگترین معضلات طلاب، عدم رتبه بندی علمی آنها است.
وضعیت طوری شده که هر کسی با هفت سانت لحیه و یک عمامه ی ۹ متری و یک نعلین قهوه ایِ مایل به زرد اظهار فضل و علمیت می کند. از طرفی طلاب جوان و جامعه هم که توان تشخیص علمیت این نوع افراد را ندارند.
🔸همچنین یکی از مشکلات در نهادهای دولتی و آموزشی در سطح کشور در عرصه ی جذب طلاب این است که نمی دانند این طلبه از حیث علمیت، آنطور که ادعا می کند هست یا نه و توان تشخیصش را نیز ندارند.
🔸باید سَنجه هایی در خود حوزه وجود داشته باشد که طلاب برجسته از حیث علمی را معرفی نماید و خلاء چنین حرکتی واقعا حس می شد.
🔵این عمل موسسه ی آیت الله سیفی گام مثبتی است در راستای زدودن فرهنگ مدرک گراییِ دانشگاهی در حوزه ی علمیه. با این کار قدمی برداشته ایم در جهت احیای مدارک سنتی خودمان. امری که در نهایت موجب شناسایی بهتر و کامل تر جایگاه های علمی افراد می شود.
📢حال نمی دانم چطور می شود امری که موجب رسمیت بخشیدن به اجتهاد حوزوی در سطح جامعه خواهد بود، می شود یک بدعتی که با ظهور امام زمان عج باید بساطش جمع شود؟!
📌پ.ن: اینجانب هیچ گونه ارتباطی با معهد الاجتهاد الفعال نداشته و ندارم.
✍️علی خردمردی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 احیاء عناوین حوزوی 🔴
🔴 پرهیز از مدرکگرائی( بخش اول) 🔴
✅ضرورت کسب اجتهاد
✅ نقش اجتهاد در اداء رسالت روحانیت
✅ آیت الله سیفی مازندرانی پاسخ میدهد...
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از سخن شیعه
🔰معادل سازی مدارک حوزوی کار اشتباهی است
مقام معظم رهبری:
🔻بنده قبلاً به مدیران حوزه هم گفتهام که کسی که درس میخواند نیاز به یک مدرک و گواهی دارد؛ مثلاً کسی که سه سال درس خارج عمومی میگذراند باید معلوم باشد که کیست.
🔻 اشتباه بزرگ این بود که ابتدا مدارک حوزوی را با مدارک دانشگاهی مقایسه کردند و بعد هم بحث معادلسازی مطرح شد که مثلاً فلان اگر درس بخوانید معادل کارشناسی ارشد است. درحالی که این اشتباه است زیرا سبک کار در حوزه با سبک کار در دانشگاه متفاوت است.
🔻 شما نیاز به یک گواه و شهادت دارید. سابق اجازه اجتهاد مطرح بود که کسی که درس میخواند به او اجازه اجتهاد میدادند.
چهارشنبه 1397/12/15
#مدرک_اجتهاد
🔻🔻🔻
@sokhanshia
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ اقامه دین الهی در راس رسالت انبیا است.
✅ ارزش های نظام جمهوری اسلامی جز ارزش های الهی چیز دیگری نیست.
✅ انقلابی گری و انقلابی بودن چیزی جز در دایره ارزش های انقلابی و الهی نیست.
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از المرسلات
📜احیای سنت #اجازه_اجتهاد در حوزه علمیه
🔰مقام معظم رهبری
💠بنده جزو کسانی هستم که از اوائل بر روی #مدرک مستقل حوزهای تکیه کردم، الان هم اصرار دارم. #مدرک؛ خود حوزه با اعتبار خودش نه به اعتبار وزارت علوم؛ چون اعتبار حوزه عمیقتر، ثابتتر و مهمتر از اعتبار هر وزارتی است. با اعتبار خودش، حوزه #مدرک بدهد. حالا اسم #مدرک را هر چه میخواهند بگذارند.
💠بعضی از دوستان اعتراض کردند که چرا می گریزید از اسم دکترا و کارشناسی ارشد و اسمش را گذاشتهاید سطح سه و سطح چهار؛ اینها را من بحثی ندارم. اینها را بنشینند بحث کنند، هر جور تصمیم گرفتند، همان درست است؛ لیکن اصلِ #مدرک را بنده قبول دارم، اما #مدرک زدگی آفت مدرک است. طلبه برای #مدرک درس بخواند، این عیب بزرگی است.
📚 بیانات 86.09.08
💠من اینجا میخواهم مطلبی دیگر را هم پیشنهاد کنم: سنت #اجازه_اجتهاد را که سالهاست در حوزههای ما منسوخ شده است، آقایان دوباره زنده کنند. #اجازهی_اجتهاد در گذشته، چیز خوبی بود. طلاب بعد از آنکه مقداری درس میخواندند، برای اینکه به مراکز و شهرها بروند و مشغول خدمت علمی شوند، احتیاج به گواهینامهای داشتند که معلوم شود این آقا اهل علم و فضل است. لذا پیش علمای بزرگ میرفتند و یک مسألهی فقهی را مطرح و بحث میکردند. وقتی آن عالم تشخیص میداد که ایشان مجتهد است، #اجازه_اجتهاد مینوشتند و به او میدادند.
💠بین علمای دورهی قبل که ما دیده بودیم، اجازههای اجتهاد زیادی بود. بزرگان و پیرمردان و پدران ما، از علمای قبل از خودشان #اجازهی_اجتهاد داشتند. ولی الان، سالهاست که این کار منسوخ است. چرا منسوخ شد؟ شاید عللی هم داشت؛ که یکی از مهمترین آنها این بود که بعضی از بزرگان مراجع، عادت نداشتند #اجازه_اجتهاد بدهند. جهاتی را رعایت میکردند. در نتیجه، این #اجازه_اجتهاد، تدریجاً منسوخ شد. اکنون دست افراد فقط اجازهی امور حسبیه است و این، کافی نیست.
💠چقدر خوب است که #اجازه_اجتهاد در حوزهها زنده شود. منتها، من به این ترتیب #پیشنهاد میکنم و میگویم: یک طلبهی فاضل، بعد از آنکه مقداری درس خواند و در خود احساس قوت اجتهاد کرد و نیروی اجتهاد و قدرت اجتهاد را در خودش حدس زد، پیش استاد برود. استاد موضوعی را، مسألهی مهمی را انتخاب کند - سعی کنند مسأله را از مسائل جدید؛ مسائلی که رویش بحث نشده است انتخاب کنند - و به طلبه بدهد. طلبه برود روی آن کار کند و حاصل آن جزوهای بشود مثل جزوههای پایاننامهای که در دانشگاهها معمول است.
💠ما البته این را به حوزهی قم ... پیشنهاد کردیم؛ که موضوع به طلاب بدهند و از آنها بخواهند که پایاننامه بنویسند. حالا عرض میکنیم که این را برای اجتهاد بنویسند. یعنی به طلبه موضوعی را بدهند و او آن موضوع را تنقیح کند، کار کند، بحث کند. گاهی دو، سه نفری راجع به قضیهای بحث کنند و استاد راهنمایی هم باشد. آن وقت خواهید دید در ظرف چند سال، هزاران تز فقهی جالب و مسائل بحث نشده به دست خواهد آمد و این، راه را باز خواهد کرد. نمیگوییم آن طلبه جوان تازه مجتهدی که مسألهای را بحث کرده، حرف آخر را در این مسأله خواهد زد؛ نه. بگذارید اولین حرف را بزنند و اولین گام را بردارند. بنابراین، اگر این کار را ما در قم راه بیندازیم، به تبع آن در جاهای دیگر انجام خواهد گرفت. در نتیجه، ممکن است #اجازه_اجتهاد را هم نخواهیم که مراجع بزرگ بدهند. همین فضلا و مدرسینی که در حوزه به فضل شناخته شدهاند و قوت علمی و تحقیقی دارند، یک نفرشان، دو نفرشان به طلبهای #اجازه_اجتهاد بدهند. ببینید چقدر خوب خواهد شد! طلبه میخواهد به شهری برود، میخواهد در دستگاهی وارد شود، میخواهد یک شغل تبلیغی انتخاب کند؛ این ورقهی اجتهاد که در جیبش باشد، نشانهی فضل اوست. این، چقدر راه را باز و طلاب را تشویق خواهد کرد که بروند و این کار را پی بگیرند!
📚 بیانات 71.06.29
💠یک جمله درباره پیشنهاد آقای ... عرض کنیم. مسئله دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار است که این دانشگاه این اظهار محبت را به ما بکند؛ لیکن من اهل دکتری نیستم؛ همان طلبگی ما کافی است. اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم - که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم - اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم... من پیشنهاد شما را قبول نمیکنم.
📚 بیانات 88.13.11
#کلام_ولی
#حوزه_علمیه
#تحول_در_حوزه
@fater290
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 احیای سنت اجازه اجتهاد
مطالبات امام خامنهای از بزرگان
🔹 سنت اجازهی اجتهاد را که سالهاست در حوزههای ما #منسوخ شده است، آقایان دوباره زنده کنند.
#اجازه_اجتهاد
#سنت_نه_بدعت
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 احیاء عناوین حوزوی 🔴
🔴 پرهیز از مدرکگرائی( بخش دوم) 🔴
✅ اجتهاد اصولی و قاعده مند شرط فقاهت صحیح و فهم کلام اهل بیت علیهم السلام است.
✅ اجتهاد و استنباط اختصاص به حلال و حرام ندارد، در سایر معارف اسلامی نیز جاری است.
✅ آیت الله سیفی مازندرانی ...
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 احیاء عناوین حوزوی 🔴
🔴 پرهیز از مدرکگرائی( بخش سوم) 🔴
✳️ آیت الله سیفی مازندرانی :
✅ دو جریان در حوزه جاری است:
⭕️جریان مدرک گرایی
⭕️ جریان احیا سنت اجازه اجتهاد
✅ شرایط احراز اجتهاد ؟؟
✅ اعطای مدارک علمی مطابق با سنت فقهاء سلف حوزه عین حق و صواب است.
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
مصاحبه با استاد رمضانی در مورد اجازه اجتهاد.docx
24.7K
🔴 مصاحبه با آیت الله حسن رمضانی (زیدعزه) پیرامون احیاء سنت اجازه اجتهاد
❓سوال: شاید بعضی اینگونه اشکال کنند که دادن اجازه اجتهاد توسط افرادی که جزء مراجع تقلید نیستند متداول نیست؟ بنابراین گر چه اصل این کار درست است ولی اجرایش باید توسط مراجع عظام صورت بگیرد تا فتح باب برای سایرین نشود. این شبهه را چگونه می توان پاسخ داد❓❓
✅ پاسخ : اگر این امر از طرف یک شخصیت ناشناخته یا غیر لایق انجام شود در این صورت جای شبهه است و فتح باب می شود و نمی توان آن را جمع و جور کرد. اما اگر از طرف شخصیتی که مورد حمایت مقام معظم رهبری زید عزّه است و توصیه مقام معظم رهبری زید عزّه این است که طلاب فاضل مستعد خدمت ایشان برسند و ایشان متکفل امر تدریس و تربیت آنها باشد چه مشکلی می تواند داشته باشد؟ و اصلا فتح باب معنا ندارد. بنابراین اگر از اول محدود به این شرایطی که عرض شد باشد، مشکلی در پی نخواهد داشت.
بله، اگر از ناحیه مراجع و بزرگان حوزه صورت بگیرد یقینا بهتر است اما این به این معنا نیست که اگر از طرف شخص لایقی صورت پذیرد که مقام مرجعیت و زعامت به معنای خاص را نداشته باشد، آن را مذموم بدانیم و محکوم کنیم؛ این حرف غیرقابل قبول است.
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
🔴 پیشنهادی به شورای عالی حوزه در زمینه اعطای گواهی اجتهاد
✳️ آیت الله سیفی مازندرانی:
✅ من به شورای عالی پیشنهاد می کنم که شما هیئت علمی از فقهایی که خودتان قبول دارید تشکیل دهید تا افراد را محک بزنند.
✅ همانطور که پارسال معاونین و مسئولین شورا و نمایندگان مدرسین خارج جوان به همین معهد ما آمدند و یکی از این دو بزرگوار که اسمشان را برای اخذ گواهی اجتهاد بردیم موضوع «عقم» (نازایی) را که به ایشان داده بودیم مطرح کردند. این فاضل ما در بیست دقیقه مسئله «عقم» و ادله آن را مطرح و استدلال کرد، همه گوش دادند، بعد از آن، همه به ایشان اشکال کردند و ایشان جواب داد، ما هم تکمیلاتی داشتیم و جمع بندی کردیم.
همین آقایانی که از شورا آمده اند تک تک به بنده گفتند که ما چنین جلسه علمی را تاکنون ندیدهایم و این اولین بار است که می بینیم.
✅ یکی گفت: مجلس بر منوال علمای سامرا است و ... و خلاصه همه قبول داشتند. پس خودتان این روال را قبول دارید.
✅ هر شخص و مؤسّسه ای که ادعا دارد میخواهد هدف مجتهد پروری را ادامه دهد ممکن است ادعایش به حق باشد، شما باید هیأتی از فقهاء تعیین کنید که بیایند و محک بزنند، و اگر کسی به غیر از آن کسی که شما محک زدید اجتهاد داد آن را فاقد صلاحیت بدانید و مدرک را فاقد اعتبار اعلام کنید؛ این روش، روش درست و قابل قبولی است و ما هم استقبال می کنیم.
✅ تعطیل کردنِ راه گواهی اجتهاد بخاطر آفات احتمالی به معنای برباد دادن تلاش فقهای سلف است و راه درستی نیست.
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
🔴 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
بسمه تعالی
✳️ در خبرها دیدم که مجلسی با عنوان اعطای درجه اجتهاد به شاگردانی که در موسسه تخصصی اجتهادی "معهد الاجتهاد الفعال" فارغ التحصیل شده اند برگزار شده است.
✳️ فارغ از آفت های احتمالی که در هر امر مهمی محتمل است این امر، احیای سنت علمای سلف است و یکی از بهترین ابزار ایجاد انگیزه در طلاب در امر تحصیل است.
از طرفی تبیین شان علمی محصلان است که هرگز در قالب مدارک حوزوی و دانشگاهی قابل تبیین نیست.
✳️ البته لزوم شانیت و وزانت در اعطا کننده از باب المعرف لابد ان یکون اجلی من المعرف بدیهی است.
✳️ از فقیه محقق و مجاهد عالیقدر حضرت ایت الله سیفی مازندرانی که از افتخارات بزرگ علمی حوزه مقدسه قم است بابت احیای این سنت حسنه واصیل حوزه قدردانی می کنم.
✳️ امیدوارم متولیان حوزه با قانون مند کردن این امر، تحولی در امر اجازات و اجتهاد در حوزه ایجاد نمایند.
غلامعباس هاشمی همدانی
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
♦️eitaa.com/sharehnews
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
هدایت شده از دروس آیت الله سیفی مازندرانی
بیانیه_آیت_الله_سیفی_مازندرانی_در_مورد_اعطاء_اجتهاد[1].docx
40.3K
✳️در پی درخواست برخی دلسوزان بزرگوار از آیت الله سیفی مازندرانیحفظه الله مبنی بر اتخاذ تدبیری جهت عدم سوء استفاده در زمینه گواهی اجتهاد، این بیانیه از معظم له صادر گردید✅
🔹همان گونه که در جلسۀ مشارٌ الیه متذکر شدم، تردیدی نیست که باید رسمیت گواهی اجتهاد از سوی نهاد قانونی شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه بوده و نیز بر اساس ضابطه باشد. البته این ضابطه باید با نظارت عالیۀ ولی امر مسلمین، مقام معظم رهبری أدام الله ظله علی رؤوس المسلمین و مراجع بزرگوار تقلید أیّدهم الله تعالی بنصره، توسط شورای عالی محترم حوزه ی علمیۀ قم تدوین گردد🔹
♦️ پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
https://eitaa.com/ayatollahseyfi
🔵بیانیۀ مهم حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله پیرامون حماسۀ حضور باشکوه و انتخاب احسن ملت با ایمان و ولایتمدار در انتخابات و توقع آنان از نمایندگان انقلابی مجلس جدید🔹
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و أوفر صلواته علی محمد و آله الطاهرین، لاسیما بقیة الله في أرضه و حجة الله علی خلقه
مبارک باد بر شما ملت مؤمن و انقلابی که با رأی ارزشمند خود نمایندگان مؤمن و انقلابی را انتخاب نموده، و در برابر انظار جهانیان حماسۀ دیگری را رقم زدید. و همانگونه که امروز مقام معظم رهبری در درس خارج فقه فرمودند: علیرغم تبلیغات همه جانبۀ دشمن حتی توسّل جستن به بهانه ی شیوع ویروس کرونا یک روز قبل از انتخابات، و استخدام هزاران نفر در جهت تبلیغات و جوسازی برای خلوت سازی سر صندوقهای رأی، ملّت قهرمان و با ایمان ایران با حضور پرشور و انتخاب احسن نقشه های شوم دشمن را نقش بر آب کردند.
✅و اکنون انتظار حوزۀ علمیۀ قم از مجلس جدید انقلابی نهادینه کردن ارزشهای انقلابی از طریق قانونگذاری است. البته جایگاه خطیر قانونگذاری بر کسی پوشیده نیست؛ چرا که با تصویب قانون می توان راه مذاکره با سران استکبار را گشود و مسیر سلطۀ آنان را بر مقدّرات این نظام و ملّت انقلابی هموار ساخت. و نیز می توان با تکیه بر قانون اقدام انقلابی نموده، و دست ایادی استکبار را از سر این نظام و ملّت رشید و مؤمن کوتاه نمود.
🔷آنچه طلاب و فضلاء و اساتید و فقهای انقلابی بصیر حوزۀ انقلابی قم مقدس، و سایر حوزه های علمیه از مجلس جدید و نمایندگان انقلابی آن انتظار دارند، اقدام انقلابی برای صیانت از ارزشهای انقلابی از راه قانونی آن است.
🔶رنج ناداری ، مردم را از نظام و مسئولین دلسرد نمی کند. آنچه که مردم را دلسرد می کند داغ و رنج کمرشکن تبعیض است؛ که یک مسئول دولتی از بیت المال با حقوق نجومی چند برابری نسبت به عموم ملّت برخوردار باشد.
🔷آری دسترسی برخی خواص با تبانی برخی مسئولین به وام های کلان چندین هزار میلیارد تومانی با توسل به لطائف الحیل سبب رنج و موجبات فقر و ناداری مردم، و سدّ بزرگ راه اقتصاد مقاومتی بوده، و موجبات خالی کردن خزانۀ بیت المال را فراهم می سازد. آیا این خود بارزترین مصداق بی عدالتی اجتماعی نیست؟ تا جائی که رئیس حسابداری کل کشور اعلان کرد که مسئولین دولتی حتی مرا از اطلاع یافتن و کنترل حقوق نجومی آنان منع کرده اند! آیا ا ین یکی از مهمترین عوامل دلسردی مردم با ایمان و انقلابی از مسئولین دولتی نمی تواند باشد؟! و آیا این وظیفۀ مجلس سابق نبود که بعد از هشدار مقام معظم رهبری دربارۀ حقوق نجومی اقدامی قاطع کند؟ که متأسفانه هیچ اقدامی نکرده، بلکه خود حقوق چند برابری مسئولین را تصویب نموده است !
🔷و حال ای نمایندگان انقلابی ببینید حوزۀ علمیۀ انقلابی قم و سایر حوزه های علمیۀ سراسر کشور و نیز عموم ملّت با ایمان و ولایتمدار از مجلس جدید انقلابی چه توقعی دارند؟
🔸آیانباید در مقابل کسانی که در بحبوحه ی انتخابات با صراحت گفتند: 《هر کس بگوید تحریم آمریکا و سران استکبار در مقابل اراده و ایمان ملّت انقلابی و قهرمان ایران تأثیر ندارد، و دولت باید خود را قوی کند، یک دروغ است و گویندۀ چنین سخنی خود بزرگترین حامی آمریکاست!》 ، و یا با تضعیف جایگاه قانونی شورای نگهبان ، انتخابات را انتصابات وتشریفاتی نامیدند، مواضع صریح و قاطع اتخاذ نمود؟
🔹شما ای نمایندگان انقلابی ملّت، و شما ای طلاب و فضلاء و اساتید و فقهای بصیر حوزۀ علمیۀ انقلابی مقدس قم و سایر حوزه های انقلابی (که سربازان پا در رکاب امام زمان(عج) هستید) نزد وجدان خود در محضر ذات مقدس حق قضاوت کنید. بدون کمترین تردید خواهید یافت که این معضلات و آفات خطرناکترین اسباب فتنه، و مهم ترین دغدغه و نگرانی ملّت مؤمن و انقلابی قهرمان ایران بوده و آنان از نمایندگان انقلابی توقع رفع این نگرانی ها و دفع اینگونه آفات خطر آفرین از این نظام مقدس را دارند.
🔷آیا امید بستن به مذاکرۀ با آمریکا و سران استکبار و انتظار رونق اقتصادی از آنان داشتن، و هنوز و همچنان به آنان پیام برگشت به میز مذاکره دادن، سیاست غرب گرایانه نیست؟ و آیا این سیاست در تضاد کامل با خط مشی ولی امر مسلمین نیست؟ که بارها و بارها خطاب به مسئولین فرمودند: مذاکره با سران استکبار بی نتیجه است، و از این ملّت هیچ دردی دوا نمی کند، بلکه همچون سمّ مهلک برای سلامت فکر و روح مسئولین خطرناک است؟!
🔶و حال ای نمایندگان انقلابی، و ای اساتید و فقهای انقلابی بصیر حوزه های علمیه آیا از مجلس جدید انقلابی جز اقدام انقلابی قانونی توقع دارید؟ و آیا امروز در این شرایط حساس هنوز هم وقت سکوت است؟
🔴آیا براستی از این توافقنامۀ برجام بدفرجام چه ثمرۀ مثبتی دیده اید؟ آیا آب و نان و اقتصاد، و یا دین، یا عزت و شوکت و اقتدار شما را تضمین کرده است؟
یا پای سران استکبار را به مراکز حساس دفاعی و صنعتی کشور باز کرده است؟ و آنان را بر فشار و تحریم بیشتر مصمّم تر ساخته، و یا تلاش و تکاپوی آنان را بر نقشه و تحریک ایادی داخلی و ایجاد فتنه بیشتر ساخته است؟
🔴آیا تصویب کنوانسیون FATF در مجلس سابق که کیان دفاعی این نظام ـ یعنی سپاه پاسداران ـ را با تحریم مالی بعنوان یک نهاد تروریستی نشانه رفته است یک اقدام صددرصد مخالف مصالح این نظام و ملت نبوده است؟
🔹خدای تعالی را بر این نعمت بزرگ راهیابی عناصر انقلابی به مجلس جدید سپاس و شکر بی حد و حصر می گذاریم. و از شما نمایندگان انقلابی اِحیاء و صیانت از ارزشهای انقلابی را توقع داریم. و سلامت و عزّت و توفیق روز افزون برای رهبری معظم ولی امر مسلمین و سربلندی ملّت با ایمان و ولایی را از درگاه ذات اقدس احدیت خواستاریم.
حوزۀ علمیۀ قم:
علی اکبر سیفی مازندرانی
تاریخ: 1398/12/04