هدایت شده از المرسلات
📜احیای سنت #اجازه_اجتهاد در حوزه علمیه
🔰مقام معظم رهبری
💠بنده جزو کسانی هستم که از اوائل بر روی #مدرک مستقل حوزهای تکیه کردم، الان هم اصرار دارم. #مدرک؛ خود حوزه با اعتبار خودش نه به اعتبار وزارت علوم؛ چون اعتبار حوزه عمیقتر، ثابتتر و مهمتر از اعتبار هر وزارتی است. با اعتبار خودش، حوزه #مدرک بدهد. حالا اسم #مدرک را هر چه میخواهند بگذارند.
💠بعضی از دوستان اعتراض کردند که چرا می گریزید از اسم دکترا و کارشناسی ارشد و اسمش را گذاشتهاید سطح سه و سطح چهار؛ اینها را من بحثی ندارم. اینها را بنشینند بحث کنند، هر جور تصمیم گرفتند، همان درست است؛ لیکن اصلِ #مدرک را بنده قبول دارم، اما #مدرک زدگی آفت مدرک است. طلبه برای #مدرک درس بخواند، این عیب بزرگی است.
📚 بیانات 86.09.08
💠من اینجا میخواهم مطلبی دیگر را هم پیشنهاد کنم: سنت #اجازه_اجتهاد را که سالهاست در حوزههای ما منسوخ شده است، آقایان دوباره زنده کنند. #اجازهی_اجتهاد در گذشته، چیز خوبی بود. طلاب بعد از آنکه مقداری درس میخواندند، برای اینکه به مراکز و شهرها بروند و مشغول خدمت علمی شوند، احتیاج به گواهینامهای داشتند که معلوم شود این آقا اهل علم و فضل است. لذا پیش علمای بزرگ میرفتند و یک مسألهی فقهی را مطرح و بحث میکردند. وقتی آن عالم تشخیص میداد که ایشان مجتهد است، #اجازه_اجتهاد مینوشتند و به او میدادند.
💠بین علمای دورهی قبل که ما دیده بودیم، اجازههای اجتهاد زیادی بود. بزرگان و پیرمردان و پدران ما، از علمای قبل از خودشان #اجازهی_اجتهاد داشتند. ولی الان، سالهاست که این کار منسوخ است. چرا منسوخ شد؟ شاید عللی هم داشت؛ که یکی از مهمترین آنها این بود که بعضی از بزرگان مراجع، عادت نداشتند #اجازه_اجتهاد بدهند. جهاتی را رعایت میکردند. در نتیجه، این #اجازه_اجتهاد، تدریجاً منسوخ شد. اکنون دست افراد فقط اجازهی امور حسبیه است و این، کافی نیست.
💠چقدر خوب است که #اجازه_اجتهاد در حوزهها زنده شود. منتها، من به این ترتیب #پیشنهاد میکنم و میگویم: یک طلبهی فاضل، بعد از آنکه مقداری درس خواند و در خود احساس قوت اجتهاد کرد و نیروی اجتهاد و قدرت اجتهاد را در خودش حدس زد، پیش استاد برود. استاد موضوعی را، مسألهی مهمی را انتخاب کند - سعی کنند مسأله را از مسائل جدید؛ مسائلی که رویش بحث نشده است انتخاب کنند - و به طلبه بدهد. طلبه برود روی آن کار کند و حاصل آن جزوهای بشود مثل جزوههای پایاننامهای که در دانشگاهها معمول است.
💠ما البته این را به حوزهی قم ... پیشنهاد کردیم؛ که موضوع به طلاب بدهند و از آنها بخواهند که پایاننامه بنویسند. حالا عرض میکنیم که این را برای اجتهاد بنویسند. یعنی به طلبه موضوعی را بدهند و او آن موضوع را تنقیح کند، کار کند، بحث کند. گاهی دو، سه نفری راجع به قضیهای بحث کنند و استاد راهنمایی هم باشد. آن وقت خواهید دید در ظرف چند سال، هزاران تز فقهی جالب و مسائل بحث نشده به دست خواهد آمد و این، راه را باز خواهد کرد. نمیگوییم آن طلبه جوان تازه مجتهدی که مسألهای را بحث کرده، حرف آخر را در این مسأله خواهد زد؛ نه. بگذارید اولین حرف را بزنند و اولین گام را بردارند. بنابراین، اگر این کار را ما در قم راه بیندازیم، به تبع آن در جاهای دیگر انجام خواهد گرفت. در نتیجه، ممکن است #اجازه_اجتهاد را هم نخواهیم که مراجع بزرگ بدهند. همین فضلا و مدرسینی که در حوزه به فضل شناخته شدهاند و قوت علمی و تحقیقی دارند، یک نفرشان، دو نفرشان به طلبهای #اجازه_اجتهاد بدهند. ببینید چقدر خوب خواهد شد! طلبه میخواهد به شهری برود، میخواهد در دستگاهی وارد شود، میخواهد یک شغل تبلیغی انتخاب کند؛ این ورقهی اجتهاد که در جیبش باشد، نشانهی فضل اوست. این، چقدر راه را باز و طلاب را تشویق خواهد کرد که بروند و این کار را پی بگیرند!
📚 بیانات 71.06.29
💠یک جمله درباره پیشنهاد آقای ... عرض کنیم. مسئله دکتری افتخاری؛ خوب، البته این یک افتخار است که این دانشگاه این اظهار محبت را به ما بکند؛ لیکن من اهل دکتری نیستم؛ همان طلبگی ما کافی است. اگر بتوانیم به میثاق طلبگی متعهد و پایبند بمانیم - که قولاً و فعلاً این میثاق را از دوران نوجوانی و جوانی با خدای متعال بستیم - اگر خداوند کمک کند و ما بتوانیم این میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم، من این را ترجیح میدهم... من پیشنهاد شما را قبول نمیکنم.
📚 بیانات 88.13.11
#کلام_ولی
#حوزه_علمیه
#تحول_در_حوزه
@fater290
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 احیای سنت اجازه اجتهاد
مطالبات امام خامنهای از بزرگان
🔹 سنت اجازهی اجتهاد را که سالهاست در حوزههای ما #منسوخ شده است، آقایان دوباره زنده کنند.
#اجازه_اجتهاد
#سنت_نه_بدعت
@Manahejj
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 احیاء عناوین حوزوی 🔴
🔴 پرهیز از مدرکگرائی( بخش دوم) 🔴
✅ اجتهاد اصولی و قاعده مند شرط فقاهت صحیح و فهم کلام اهل بیت علیهم السلام است.
✅ اجتهاد و استنباط اختصاص به حلال و حرام ندارد، در سایر معارف اسلامی نیز جاری است.
✅ آیت الله سیفی مازندرانی ...
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 احیاء عناوین حوزوی 🔴
🔴 پرهیز از مدرکگرائی( بخش سوم) 🔴
✳️ آیت الله سیفی مازندرانی :
✅ دو جریان در حوزه جاری است:
⭕️جریان مدرک گرایی
⭕️ جریان احیا سنت اجازه اجتهاد
✅ شرایط احراز اجتهاد ؟؟
✅ اعطای مدارک علمی مطابق با سنت فقهاء سلف حوزه عین حق و صواب است.
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
مصاحبه با استاد رمضانی در مورد اجازه اجتهاد.docx
24.7K
🔴 مصاحبه با آیت الله حسن رمضانی (زیدعزه) پیرامون احیاء سنت اجازه اجتهاد
❓سوال: شاید بعضی اینگونه اشکال کنند که دادن اجازه اجتهاد توسط افرادی که جزء مراجع تقلید نیستند متداول نیست؟ بنابراین گر چه اصل این کار درست است ولی اجرایش باید توسط مراجع عظام صورت بگیرد تا فتح باب برای سایرین نشود. این شبهه را چگونه می توان پاسخ داد❓❓
✅ پاسخ : اگر این امر از طرف یک شخصیت ناشناخته یا غیر لایق انجام شود در این صورت جای شبهه است و فتح باب می شود و نمی توان آن را جمع و جور کرد. اما اگر از طرف شخصیتی که مورد حمایت مقام معظم رهبری زید عزّه است و توصیه مقام معظم رهبری زید عزّه این است که طلاب فاضل مستعد خدمت ایشان برسند و ایشان متکفل امر تدریس و تربیت آنها باشد چه مشکلی می تواند داشته باشد؟ و اصلا فتح باب معنا ندارد. بنابراین اگر از اول محدود به این شرایطی که عرض شد باشد، مشکلی در پی نخواهد داشت.
بله، اگر از ناحیه مراجع و بزرگان حوزه صورت بگیرد یقینا بهتر است اما این به این معنا نیست که اگر از طرف شخص لایقی صورت پذیرد که مقام مرجعیت و زعامت به معنای خاص را نداشته باشد، آن را مذموم بدانیم و محکوم کنیم؛ این حرف غیرقابل قبول است.
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
🔴 پیشنهادی به شورای عالی حوزه در زمینه اعطای گواهی اجتهاد
✳️ آیت الله سیفی مازندرانی:
✅ من به شورای عالی پیشنهاد می کنم که شما هیئت علمی از فقهایی که خودتان قبول دارید تشکیل دهید تا افراد را محک بزنند.
✅ همانطور که پارسال معاونین و مسئولین شورا و نمایندگان مدرسین خارج جوان به همین معهد ما آمدند و یکی از این دو بزرگوار که اسمشان را برای اخذ گواهی اجتهاد بردیم موضوع «عقم» (نازایی) را که به ایشان داده بودیم مطرح کردند. این فاضل ما در بیست دقیقه مسئله «عقم» و ادله آن را مطرح و استدلال کرد، همه گوش دادند، بعد از آن، همه به ایشان اشکال کردند و ایشان جواب داد، ما هم تکمیلاتی داشتیم و جمع بندی کردیم.
همین آقایانی که از شورا آمده اند تک تک به بنده گفتند که ما چنین جلسه علمی را تاکنون ندیدهایم و این اولین بار است که می بینیم.
✅ یکی گفت: مجلس بر منوال علمای سامرا است و ... و خلاصه همه قبول داشتند. پس خودتان این روال را قبول دارید.
✅ هر شخص و مؤسّسه ای که ادعا دارد میخواهد هدف مجتهد پروری را ادامه دهد ممکن است ادعایش به حق باشد، شما باید هیأتی از فقهاء تعیین کنید که بیایند و محک بزنند، و اگر کسی به غیر از آن کسی که شما محک زدید اجتهاد داد آن را فاقد صلاحیت بدانید و مدرک را فاقد اعتبار اعلام کنید؛ این روش، روش درست و قابل قبولی است و ما هم استقبال می کنیم.
✅ تعطیل کردنِ راه گواهی اجتهاد بخاطر آفات احتمالی به معنای برباد دادن تلاش فقهای سلف است و راه درستی نیست.
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
🔴 استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم
بسمه تعالی
✳️ در خبرها دیدم که مجلسی با عنوان اعطای درجه اجتهاد به شاگردانی که در موسسه تخصصی اجتهادی "معهد الاجتهاد الفعال" فارغ التحصیل شده اند برگزار شده است.
✳️ فارغ از آفت های احتمالی که در هر امر مهمی محتمل است این امر، احیای سنت علمای سلف است و یکی از بهترین ابزار ایجاد انگیزه در طلاب در امر تحصیل است.
از طرفی تبیین شان علمی محصلان است که هرگز در قالب مدارک حوزوی و دانشگاهی قابل تبیین نیست.
✳️ البته لزوم شانیت و وزانت در اعطا کننده از باب المعرف لابد ان یکون اجلی من المعرف بدیهی است.
✳️ از فقیه محقق و مجاهد عالیقدر حضرت ایت الله سیفی مازندرانی که از افتخارات بزرگ علمی حوزه مقدسه قم است بابت احیای این سنت حسنه واصیل حوزه قدردانی می کنم.
✳️ امیدوارم متولیان حوزه با قانون مند کردن این امر، تحولی در امر اجازات و اجتهاد در حوزه ایجاد نمایند.
غلامعباس هاشمی همدانی
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
♦️eitaa.com/sharehnews
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
هدایت شده از دروس آیت الله سیفی مازندرانی
بیانیه_آیت_الله_سیفی_مازندرانی_در_مورد_اعطاء_اجتهاد[1].docx
40.3K
✳️در پی درخواست برخی دلسوزان بزرگوار از آیت الله سیفی مازندرانیحفظه الله مبنی بر اتخاذ تدبیری جهت عدم سوء استفاده در زمینه گواهی اجتهاد، این بیانیه از معظم له صادر گردید✅
🔹همان گونه که در جلسۀ مشارٌ الیه متذکر شدم، تردیدی نیست که باید رسمیت گواهی اجتهاد از سوی نهاد قانونی شورای عالی و مرکز مدیریت حوزه بوده و نیز بر اساس ضابطه باشد. البته این ضابطه باید با نظارت عالیۀ ولی امر مسلمین، مقام معظم رهبری أدام الله ظله علی رؤوس المسلمین و مراجع بزرگوار تقلید أیّدهم الله تعالی بنصره، توسط شورای عالی محترم حوزه ی علمیۀ قم تدوین گردد🔹
♦️ پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
https://eitaa.com/ayatollahseyfi
🔵بیانیۀ مهم حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله پیرامون حماسۀ حضور باشکوه و انتخاب احسن ملت با ایمان و ولایتمدار در انتخابات و توقع آنان از نمایندگان انقلابی مجلس جدید🔹
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و أوفر صلواته علی محمد و آله الطاهرین، لاسیما بقیة الله في أرضه و حجة الله علی خلقه
مبارک باد بر شما ملت مؤمن و انقلابی که با رأی ارزشمند خود نمایندگان مؤمن و انقلابی را انتخاب نموده، و در برابر انظار جهانیان حماسۀ دیگری را رقم زدید. و همانگونه که امروز مقام معظم رهبری در درس خارج فقه فرمودند: علیرغم تبلیغات همه جانبۀ دشمن حتی توسّل جستن به بهانه ی شیوع ویروس کرونا یک روز قبل از انتخابات، و استخدام هزاران نفر در جهت تبلیغات و جوسازی برای خلوت سازی سر صندوقهای رأی، ملّت قهرمان و با ایمان ایران با حضور پرشور و انتخاب احسن نقشه های شوم دشمن را نقش بر آب کردند.
✅و اکنون انتظار حوزۀ علمیۀ قم از مجلس جدید انقلابی نهادینه کردن ارزشهای انقلابی از طریق قانونگذاری است. البته جایگاه خطیر قانونگذاری بر کسی پوشیده نیست؛ چرا که با تصویب قانون می توان راه مذاکره با سران استکبار را گشود و مسیر سلطۀ آنان را بر مقدّرات این نظام و ملّت انقلابی هموار ساخت. و نیز می توان با تکیه بر قانون اقدام انقلابی نموده، و دست ایادی استکبار را از سر این نظام و ملّت رشید و مؤمن کوتاه نمود.
🔷آنچه طلاب و فضلاء و اساتید و فقهای انقلابی بصیر حوزۀ انقلابی قم مقدس، و سایر حوزه های علمیه از مجلس جدید و نمایندگان انقلابی آن انتظار دارند، اقدام انقلابی برای صیانت از ارزشهای انقلابی از راه قانونی آن است.
🔶رنج ناداری ، مردم را از نظام و مسئولین دلسرد نمی کند. آنچه که مردم را دلسرد می کند داغ و رنج کمرشکن تبعیض است؛ که یک مسئول دولتی از بیت المال با حقوق نجومی چند برابری نسبت به عموم ملّت برخوردار باشد.
🔷آری دسترسی برخی خواص با تبانی برخی مسئولین به وام های کلان چندین هزار میلیارد تومانی با توسل به لطائف الحیل سبب رنج و موجبات فقر و ناداری مردم، و سدّ بزرگ راه اقتصاد مقاومتی بوده، و موجبات خالی کردن خزانۀ بیت المال را فراهم می سازد. آیا این خود بارزترین مصداق بی عدالتی اجتماعی نیست؟ تا جائی که رئیس حسابداری کل کشور اعلان کرد که مسئولین دولتی حتی مرا از اطلاع یافتن و کنترل حقوق نجومی آنان منع کرده اند! آیا ا ین یکی از مهمترین عوامل دلسردی مردم با ایمان و انقلابی از مسئولین دولتی نمی تواند باشد؟! و آیا این وظیفۀ مجلس سابق نبود که بعد از هشدار مقام معظم رهبری دربارۀ حقوق نجومی اقدامی قاطع کند؟ که متأسفانه هیچ اقدامی نکرده، بلکه خود حقوق چند برابری مسئولین را تصویب نموده است !
🔷و حال ای نمایندگان انقلابی ببینید حوزۀ علمیۀ انقلابی قم و سایر حوزه های علمیۀ سراسر کشور و نیز عموم ملّت با ایمان و ولایتمدار از مجلس جدید انقلابی چه توقعی دارند؟
🔸آیانباید در مقابل کسانی که در بحبوحه ی انتخابات با صراحت گفتند: 《هر کس بگوید تحریم آمریکا و سران استکبار در مقابل اراده و ایمان ملّت انقلابی و قهرمان ایران تأثیر ندارد، و دولت باید خود را قوی کند، یک دروغ است و گویندۀ چنین سخنی خود بزرگترین حامی آمریکاست!》 ، و یا با تضعیف جایگاه قانونی شورای نگهبان ، انتخابات را انتصابات وتشریفاتی نامیدند، مواضع صریح و قاطع اتخاذ نمود؟
🔹شما ای نمایندگان انقلابی ملّت، و شما ای طلاب و فضلاء و اساتید و فقهای بصیر حوزۀ علمیۀ انقلابی مقدس قم و سایر حوزه های انقلابی (که سربازان پا در رکاب امام زمان(عج) هستید) نزد وجدان خود در محضر ذات مقدس حق قضاوت کنید. بدون کمترین تردید خواهید یافت که این معضلات و آفات خطرناکترین اسباب فتنه، و مهم ترین دغدغه و نگرانی ملّت مؤمن و انقلابی قهرمان ایران بوده و آنان از نمایندگان انقلابی توقع رفع این نگرانی ها و دفع اینگونه آفات خطر آفرین از این نظام مقدس را دارند.
🔷آیا امید بستن به مذاکرۀ با آمریکا و سران استکبار و انتظار رونق اقتصادی از آنان داشتن، و هنوز و همچنان به آنان پیام برگشت به میز مذاکره دادن، سیاست غرب گرایانه نیست؟ و آیا این سیاست در تضاد کامل با خط مشی ولی امر مسلمین نیست؟ که بارها و بارها خطاب به مسئولین فرمودند: مذاکره با سران استکبار بی نتیجه است، و از این ملّت هیچ دردی دوا نمی کند، بلکه همچون سمّ مهلک برای سلامت فکر و روح مسئولین خطرناک است؟!
🔶و حال ای نمایندگان انقلابی، و ای اساتید و فقهای انقلابی بصیر حوزه های علمیه آیا از مجلس جدید انقلابی جز اقدام انقلابی قانونی توقع دارید؟ و آیا امروز در این شرایط حساس هنوز هم وقت سکوت است؟
🔴آیا براستی از این توافقنامۀ برجام بدفرجام چه ثمرۀ مثبتی دیده اید؟ آیا آب و نان و اقتصاد، و یا دین، یا عزت و شوکت و اقتدار شما را تضمین کرده است؟
یا پای سران استکبار را به مراکز حساس دفاعی و صنعتی کشور باز کرده است؟ و آنان را بر فشار و تحریم بیشتر مصمّم تر ساخته، و یا تلاش و تکاپوی آنان را بر نقشه و تحریک ایادی داخلی و ایجاد فتنه بیشتر ساخته است؟
🔴آیا تصویب کنوانسیون FATF در مجلس سابق که کیان دفاعی این نظام ـ یعنی سپاه پاسداران ـ را با تحریم مالی بعنوان یک نهاد تروریستی نشانه رفته است یک اقدام صددرصد مخالف مصالح این نظام و ملت نبوده است؟
🔹خدای تعالی را بر این نعمت بزرگ راهیابی عناصر انقلابی به مجلس جدید سپاس و شکر بی حد و حصر می گذاریم. و از شما نمایندگان انقلابی اِحیاء و صیانت از ارزشهای انقلابی را توقع داریم. و سلامت و عزّت و توفیق روز افزون برای رهبری معظم ولی امر مسلمین و سربلندی ملّت با ایمان و ولایی را از درگاه ذات اقدس احدیت خواستاریم.
حوزۀ علمیۀ قم:
علی اکبر سیفی مازندرانی
تاریخ: 1398/12/04
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴داروئی که ما داریم و چین ندارد❓❓
✅ استلام و دستکشیدن به قصد شفا و تبرک به حجر الاسود و قبور نبی مکرم و ائمه اطهار و اولیاء خدا و زیارت این مکانهای مقدس جزء اعتقادات ما شیعیان است .
✅ باید توجه داشت که به خطر انداختن جان و القاء نفس در تهلکه و ضرر عقلائی ممنوع می باشد ، لکن اگر بتوان با ابزاری ( مثل حفظ بهداشت و رعایت اصول بهداشتی) از این ضرر و هلاکت جلوگیری کرد احکام اولی خصوصا احکامی همچون زیارت ائمه ، نماز جمعه و جماعات را که موجب تعظیم شعائر است را نباید ترک و تعطیل نمود .
✅قطعا بر این باوریم که بیماری و بلا را باید از اسباب تکوینی علاج نمود همانگونه که اهل بیت علیهم السلام به طبیب مراجعه مینمودند، لکن نقش دعا و توسل و توکل در روایات و آموزههای دینی غیر قابل تردید است.
✅البته اصراری به برگزاری عمومی دعا نیست چرا که فرمود: 🌺اُدعوا رَبَّکم تَضَرُّعا وَ خُفیَه
✅ و نیز در روایات آمده است : عَنِ اَلرِّضَا عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ عَلِيُّ بْنُ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ :
🌺 إِنَّ اَلدُّعَاءَ وَ اَلْبَلاَءَ لَيَتَرَافَقَانِ إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ إِنَّ اَلدُّعَاءَ لَيَرُدُّ اَلْبَلاَءَ وَ قَدْ أُبْرِمَ إِبْرَاماً .
امام رضا علیه السلام فرمود:
امام سجاد علیه السلام فرمود: دعا و بلا همراه یکدیگرند ، همانا دعا بلاها را رفع میکند هر چند بلائی سخت و محتوم باشد.
انشاالله با حفظ اصول بهداشتی توام با توسل به ذوات مقدسه معصومین ابتلائات را پشت سر خواهیم گذاشت.
┅═✧❁🌷شارح🌷❁✧═┅
♦️eitaa.com/sharehnews
http://eitaa.com/joinchat/1014956036Cc8e324c896
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
▪️پیام حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله) در پی ارتحال حضرت آیت الله سید جعفر کریمی (رحمت الله علیه)🔹
بسم الله الرحمن الرحیم
خبر ناگوار ارتحال عالم مجاهد آیت الله سید جعفر کریمی موجب تأثر گردید.
این فقیه انقلابی سالهای متمادی در خدمت امام راحل عظیم الشأن و مدتی در دفتر استفتاء مقام معظم رهبری ادای رسالت نمودند.
حشره الله مع اجداده الطاهرین و جزاه الله خیر جزاء المحسنین
۳شعبان ۱۴۴۱هجری قمری
حوزه علمیه قم
علی اکبر سیفی مازندرانی
https://eitaa.com/ayatollahseyfi
هدایت شده از دروس آیت الله سیفی مازندرانی
⬆️اهل بیت علیهم السلام و نیز سایر ادلۀ عقلی و نقلی آن دارد. و ما به تفصیل این ادله را در کتب فقهی مورد تحقیق و بررسی قرار داده ایم. (به مصادر مذکوره، فصل تحقیق ادلۀ ولایت فقیه مراجعه شود)
پاسخ سؤال سوم:
اقرار هر انسان دو صورت دارد: یا به نفع او است یا بر ضرر او. و به اتفاق نصوص شرعیه و فتاوای همۀ فقهای شیعه در صورتی که اقرار هر شخص به گونه ای به نفع او باشد از اعتبار شرعی ساقط است؛ مگر اقرار به شهادت بر توحید و نبوت پیامبر اسلام و امامت امیرالمومنین علیه السلام و اولاد معصومین ایشان. البته این در صورتی نیست که: اقرار به لقلقۀ زبان بوده و از روی اعتقاد نباشد، و صرفاً برای جلب منفعت خاصی یا از روی شوخی و غیر جدی باشد. و فقط در صورتی اقرار اعتبار دارد که به ضرر شخص اقرار کننده باشد.
بنابراین اقرار داوطلب نمایندگی مجلس به اصل ولایت فقیه و یا التزام عملی به آن چون برای احراز منصب نمایندگی و به نفع شخص داوطلب است از اعتبار شرعی برخودار نیست و این قاعده از ضروریات و مسلّمات فقه و مورد اتفاق همۀ فقهاء بوده و ادلۀ متقن بر آن قائم است. و ما گستره و شرائط حجیت اقرار را در کتاب «دلیل تحریر الوسیله: کتاب القضاء» به تفصیل مورد تحقیق و بررسی قرار داده ایم.
پاسخ سؤال چهارم:
گرچه متن قانون اساسی دلالت بر استعلام وضعیت داوطلب از اطلاعات سپاه را ندارد، ولی از نظر شرع ملاک و معیار در استعلام وثاقت و عدالت مرجع استعلام است، و چون اطلاعات سپاه از وثاقت بالائی ـ بلکه بیشتر از برخی مراجع چهارگانۀ مصرّح در قانون ـ برخودار است؛ لذا اخبار و گزارش سپاه از حجیت شرعی برخوردار بوده و می تواند شرعاً مستند شورای محترم نگهبان باشد، بویژه اینکه مصوبات شورای نگهبان مورد تأیید و امضای ولی امر مسلمین است، و نیز با توجه به حاکمیت اصل ولایت مطلقۀ فقیه بر همۀ اصول ـ که در قانون اساسی به آن تصریح شده است ـ از جنبۀ قانونی نیز برخوردار می باشد.
تاریخ: 15 رمضان المبارك 1441ھ.ق
برابر با: شنبه 20 اردیبهشت 1399 ھ.ش
حوزه علمیۀ قم:
علی اکبر سیفی مازندرانی
پایگاه اطلاع رسانی حضرت آیت الله سیفی مازندرانی (حفظه الله)
https://eitaa.com/ayatollahseyfi
هدایت شده از دروس آیت الله سیفی مازندرانی
✳️استفتاء از محضر مبارک فقیه محقق؛ حضرت آیت الله سیفی مازندرانی حفظه الله پیرامون مصوبات اخیر مجلس
سلام علیکم
روز یکشنبه 14/02/1399 مجلس شورای اسلامی «بررسی طرح اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، مجلس خبرگان و ریاست جمهوری» را در دستور کار خویش قرار داد.
یکی از مهمترین مواد تصویبی این طرح، مادۀ 4 آن بود. در این ماده، بندهای 1تا6 مادۀ 28 قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی، اصلاح و بخش نخست شرایط انتخاب شوندگان به ترتیب: 1. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران 2. ابراز وفاداری به قانون اساسی بر اساس اقرار افراد و اصل ولایت فقیه 3. اعتقاد و التزام عملی به اسلام تغییر یافت.
پیش از اصلاح این ماده، شرایط انتخاب شوندگان در متن قانون اساسی (مادۀ 28) به این ترتیب بود: 1. اعتقاد و التزام عملی به اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران 2. تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران 3. ابراز وفاداری به قانون اساسی و اصل مترقّی ولایت مطلقۀ فقیه.
همانطور که ملاحظه می فرمائید: در مصوبۀ اخیر مجلس قید «اصل مترقّی ولایت مطلقۀ فقیه» از بند سوم مادۀ قانون اساسی به «اصل ولایت فقیه» تغییر یافته؛ یعنی دو قید «مترقّی و مطلقه» از بند مزبور این طرح حذف گردید.
همچنین بنابر تصویب مجلس، ملاک رسیدگی شورای نگهبان برای تعیین صلاحیت نامزدها، با توجه به مراجع چهارگانۀ مصرّح در قانون اساسی، استناد به گزارش اطلاعات سپاه برای تعیین وضعیت داوطلبان ممنوع شده است.
پرسش ما از حضرتعالی این است که:
اوّلاً: در اصطلاح علم فقه معنای قید «مطلقه» برای ولایت مطلقۀ فقیه چیست؟ و ثانیاً: حذف این قید از قانون انتخابات شرعاً چه حکمی دارد؟ و ثالثاً: آنچه که بند دوم از مادۀ 4 مصوّب مجلس به آن اشاره دارد، آیا از نظر شرع مقدس التزام عملی داوطلب نمایندگی مجلس به اصل ولایت مطلقۀ فقیه و ابراز وفاداری به آن ـ همانند اعتقاد به اسلام و وفاداری به قانون اساسی ـ با اقرار شخص داوطلب قابل اثبات است؟
رابعاً: آیا منع استناد به گزارش سپاه در تعیین وضعیت داوطلبان مجلس ـ با توجه به عدم تصریح آن در قانون اساسی ـ شرعاً چه حکمی دارد؟
جمعی از اساتید و فضلای معهد الاجتهاد الفعال
بسمه تعالی
پاسخ سؤال اول:
معنا و مفهوم قید «مطلقه» در اصل ولایت مطلقۀ فقیه ریشه در مقتضای ادلۀ این اصل و مستفاد از نصوص شرعیه و کلمات فقهای شیعه دارد. و معنای آن این است که: فقیه جامع شرائطِ دو منصب فتوی و رهبری بر همۀ شئون این دو منصب ولایت دارد. یعنی همانگونه که فتوای او بر مقلدین حجت شرعیه و مبرّی ذمّه است، حکم صادر از او در جمیع شئون و امور مربوط به حکومت و کشورداری و سیاست بر همگان أعم از مجتهد و مقلد، فقیه و عامی نیز حجت بوده و طاعت او شرعاً واجب و مخالفت با او حرام، بلکه به بیان نورانی امام صادق علیه السلام معصیت بزرگ در حد شرک بالله العظیم است.(وسائل الشیعة: ب11 من أبواب صفات القاضي، ح1)
آری ولایت مطلقۀ فقیه یعنی ولایت شرعیۀ فقیه جامع متولی رهبری و زمامداری حکومت اسلامی بر همۀ شئون حکومت؛ یعنی هیچ منصبی ـ أعم از دولتی و قضائی و قانونگذاری ـ بدون حکم ایشان وجاهت شرعی نداشته و نامشروع بوده و صاحب آن منصب در زمرۀ طواغیت است. بنابراین تمام احکام و دستورات و قوانین ـ از هر مسئولی از قوای سه گانه ـ در صورتی که مورد امضای ولی امر (یعنی فقیه جامع متولّی منصب رهبری و حکومت) نباشد مشروعیت نداشته و آن حکم و دستور تکلیف شرعی نمی آورد.
پاسخ سؤال دوم:
ولایت مطلقه یا ولایت عامۀ فقیه اصل مسلّم و مشهور و معروف بین فقهای امامیه است که با وصف مطلقه و عامه از کلمات قاطبۀ فقهای امامیه أعم از قدماء و متأخرین و متأخری المتأخرین به ظهور یا دلالت صریح استفاده می شود. بلکه حتی برخی از فقها ـ مانند محقق کرکی و محقق نراقی و غیر ایشان ـ به اجماع اصحاب امامیه بر آن تصریح کرده، و برخی دیگر ـ مثل صاحب جواهر ـ علاوه بر تصریح به اجماع محصّل و منقول اصل ولایت عامۀ فقیه را ضرورت مذهب و از مسلّمات و اوّلیات فقه امامیه دانسته تا جائی که مخالف آن را از فهم روح فقه و فقاهت بی بهره دانسته است.
آری، امام راحل عظیم الشأن در پایه گذاری اصل مترقّی ولایت مطلقۀ فقیه که بارها به آن تصریح کردند ـ علاوه بر ادلۀ متقنی که بر آن اقامه کردند ـ از چنین پشتوانۀ استوار آراء و فتاوای قاطبۀ فقهای بزرگ شیعه ـ از قدماء و متأخرین همچون شیخ مفید و طوسی، و ابن ادریس، و علامۀ حلّی در کتابهای فقهی مختلفش، و محقق کرکی، و شهید ثانی ـ برخودار است. و ما نیز نص کلمات و گفته های فقهای شیعه را در کتابهای مختلف خود آورده و مورد بررسی قرار داده ایم. (دلیل تحریر الوسیلة في ولایة الفقیه: ص53-63/ أضواء الفقاهة: کتاب الاجتهاد و التقلید: 308-316/ أضواء الفقاهة في الفقه المعاصر، فقه الحکومة و السیاسة، الحلقة الاُولی: ص64-77)
ناگفته نماند که: دلیل اعتبار قید مطلقه برای ولایت فقیه ریشه در نصوص و روایات ⬇
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
بسم الله الرحمن الرحیم
⚫️ انا لله و انا الیه راجعون
خبر تاسف بار رحلت عالم جلیل القدر و ربّانی آیتالله فیضالله دارایی رحمه الله موجب تالم و تاثر گردید.
✳️ ایشان عمری را به تزکیهی نفس و تعلیم و تعلّم معارف الهی و عمل به آموزه های دینی خالصا لوجه الله و ابتغاءً لمرضاته تعالی سپری نمود، که در روایت معتبر آمده است:
مَن تَعَلَّمَ العِلمَ و عَمِلَ بِهِ و عَلَّمَ للّه ِِ ، دُعِيَ في مَلَكوتِ السَّماواتِ عَظيما .
✳️ این عالم جلیل القدر و بزرگوار برای طلاب و فضلای حوزه های علمیه به ویژه حوزه علمیه تحت اشراف معظم له ، پدری شفیق و مهربان بود.
✳️ در مصرف سهم مبارک امام علیه السلام شدید الاحتیاط و در حفظ حرمت علما و فضلا کثیر المراعات بوده است.
✳️ مواضع انقلابی و حمایت بی چون و چرای این عالم بصیر و والامقام از اصل مترقی ولایت مطلقه فقیه بر آشنایان ایشان پوشیده نبوده است.
✳️عاش سعیدا و مات سعیدا تغمّده الله برحمته و غفرانه و حشره مع النبی و الائمه المعصومین علیهم السلام
حوزه علمیه قم
علی اکبر سیفی مازندرا نی
۱ شوال ۱۴۴۱
برابر ۳ خرداد ۱۳۹۹
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
نظر و رای فقها بر دو قسم است :
نظر فتوائی
نظر حکمی
نظر فتوائی هر مرجعی بر مقلدین خود نافذ است، لکن نظر حکمی فقیه بر همه مقلدین خود و غیر خود و حتی مراجع نافذ است بنابر این حکم حاکم بر همه لازم الاتباع است .
و به تعبیر امام معصوم رد حکم حاکم رد حکم الله و در حد شرک بالله است.
🔴 چه کسی شانیت صدور حکم حکومتی را دارد؟
از نظر شرعی و مطابق ادله هر فقیه جامع الشرائطی که نفوذ بین مسلمین و منطقه ای داشته باشد حکمش نافذ است البته به دو شرط فقیه دیگری قبل از او حکمی نداشته باشد دوم اینکه این حکم موجب تضعیف نظام اسلامی و حکومت دینی نباشد.
🔴 اعلان عید حکم است یا فتوا و یا شهادت و اخبار؟
قطعا خود اعلان عید از قبیل فتوا نیست چرا که فتوا یک حکم کلی است نه تطبیق مصداق و یا حکم شخصی جزئی و ثانیا فتوا یعنی اخبار حکم الله و منبع آن باید یکی از ادله اربعه و یا ادله فقاهیه باشد.
و قطعا از باب اخبار و شهادت نیست چرا که شان فقیه اخبار و شهادت نیست آن هم به این گستردگی .
پس فقط از باب حکم است از همین رو علمای اعلام همچون سید یزدی و مرحوم آقای خوئی در بحث اماراه رویت حلال فرموده اند یثبت الهلال بحکم الحاکم و اخبار و شهادت را یک اماره جداگانه برشمردند.
حتی خود رهبری در سخنرانی خود از اعلان عید فطر تعبیر حکم ما کردند.
هدایت شده از شارح (شبکه اجتماعی حوزه انقلابی)
نظر و رای فقها بر دو قسم است :
نظر فتوائی
نظر حکمی
نظر فتوائی هر مرجعی بر مقلدین خود نافذ است، لکن نظر حکمی فقیه بر همه مقلدین خود و غیر خود و حتی مراجع نافذ است بنابر این حکم حاکم بر همه لازم الاتباع است .
و به تعبیر امام معصوم رد حکم حاکم رد حکم الله و در حد شرک بالله است.
🔴 چه کسی شانیت صدور حکم حکومتی را دارد؟
از نظر شرعی و مطابق ادله هر فقیه جامع الشرائطی که نفوذ بین مسلمین و منطقه ای داشته باشد حکمش نافذ است البته به دو شرط فقیه دیگری قبل از او حکمی نداشته باشد دوم اینکه این حکم موجب تضعیف نظام اسلامی و حکومت دینی نباشد.
🔴 اعلان عید حکم است یا فتوا و یا شهادت و اخبار؟
قطعا خود اعلان عید از قبیل فتوا نیست چرا که فتوا یک حکم کلی است نه تطبیق مصداق و یا حکم شخصی جزئی و ثانیا فتوا یعنی اخبار حکم الله و منبع آن باید یکی از ادله اربعه و یا ادله فقاهیه باشد.
و قطعا از باب اخبار و شهادت نیست چرا که شان فقیه اخبار و شهادت نیست آن هم به این گستردگی .
پس فقط از باب حکم است از همین رو علمای اعلام همچون سید یزدی و مرحوم آقای خوئی در بحث اماراه رویت هلال فرموده اند یثبت الهلال بحکم الحاکم و اخبار و شهادت را یک اماره جداگانه برشمردند.
حتی خود رهبری در سخنرانی خود از اعلان عید فطر تعبیر حکم ما کردند.
بسم الله الرحمن الرحیم
الحمد لله رب العالمین و أوفر صلواته علی محمد و آله الطاهرین، لاسیما بقیة الله في أرضه و حجة الله علی خلقه
✳️ مبارک باد بر شما ملت مؤمن و انقلابی که با رأی ارزشمند خود نمایندگان مؤمن و انقلابی را انتخاب نموده، و در برابر انظار جهانیان حماسۀ دیگری رقم زدید.
🔴 در ابتدا نظر نمایندگان محترم را به نکته ای مهم و اساسی معطوف می دارم :
✅وظیفه قانونی و تکلیف شرعی یک نماینده مجلس ادای رسالت الهی خود می باشد که بر اساس دستورات شرع و سنت رسول خدا و امیرالمومنین علیه السلام و هماهنگ با قانون اساسی اقدام به تصویب یا رد طرح ها و لوایح نماید؛ بنا بر این اگر رای دادن یا مخالفت نماینده در مورد طرح یا لایحه ای بر خلاف قانون نباشد لکن مطابق با سنت رسول خدا و امام امیرالمومنین در حکومت داری خود بوده باشد وظیفه شرعی و قانونی او این است که طبق آن رای دهد همانگونه که اگر بر خلاف دستورات شرع اقدس و بر خلاف توصیه های امیر المومنین در امر حکومت داری باشد باید مخالفت کند و الا دچار نافرمانی و سرپیچی از فرمان خدا و رسول شده است .
گرچه اینگونه طرح ها و لوایح غالبا بر خلاف روح قانون اساسی است چرا که که تعالیم عالیه اسلام و امامان معصوم علیهم السلام مبنای اصلی و اساسی همه ی بندهای قانون اساسی قرار داده شده است.
در اینجا سوال این است که آیا رای دادن به پرداخت حقوق 9 برابری یک مسوول در نظام جمهوری اسلامی نسبت به حقوق عامه ی مردم از بیت المال مطابق سنت رسول خدا و دستورات مولای متقیان امیرمومنان در امر حکومت داری است یا بر خلاف آن ؟
⏬ ادامه ⏬
که قطعا بر خلاف آن است لذا چنین رایی بر خلاف دستورات شرع اقدس و اقدامی غیر عادلانه و عملی حرام می باشد.
و یا نمونه ای دیگر رای دادن به معاهدات مصوَّب و مدون سران استکبار همچون اف ای تی اف - که عمل به آن موجب تضعیف و فشل کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و سایر گروه های مقاومت همچون حزب الله ، انصار الله ، و الحشد الشعبی و مانند آن که حفظ کیان اسلام و مسلمین و مومنین به اقتدار اقتصادی و نظامی آنان وابسته است _ آیا مخالف دستور شرع مقدس نیست؟ که قطعا مخالف است چون در جهت سلطه قدرتهای استکبار جهانی بوده و بر خلاف صریح آیه ی : (و لن یجعل الله للکافرین علی المومنین سبیلا...) و نیز بر خلاف اجماع فقهای شیعه در فتاوی بر اساس قاعده نفی سبیل می باشد.
و یا برداشتن وصف مترقی ، و قید مطلقه از اصل ولایت فقیه که اخیرا این مجلس تصویب کرده است در جهت پاسداری از این اصل اساسی مذهب جعفری و رکن رکین نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و در راستای حراست از وصایا و مبانی فکری و فقهی امام راحل عظیم الشان است؟
به راستی ملت قهرمان و با ایمان و خانواده های شهدا چه قضاوتی در مورد عملکرد شما دارند؟
آیا تشکر و قدردانی از عملکرد مجلس دهم که بطور مطلق و تمام عیار مورد رضای ذات اقدس حق بوده و سربلند خواهند بود؟ فردای قیامت اینان در محضر رسول خدا و امیرالمومنین و امام راحل و شهدا جوابی آماده کرده اند؟
مع الاسف مجلس دهم برغم خدمات شایان، مصوباتی همچون موارد یاد شده داشته اند که اجر همه زحمات آنان را مورد تردید بلکه حبط قرار داده است. و این لکه ها و نقاط سیاه برای مجلس دهم در جریده ی تاریخ ثبت خواهد شد.
و اما انتظار حوزۀ علمیۀ قم از مجلس جدید و انقلابی نهادینه کردن ارزشهای انقلابی از طریق قانونگذاری است. چرا که جایگاه خطیر قانونگذاری بر کسی پوشیده نیست؛ زیرا با تصویب قانون می توان راه مذاکره با سران استکبار را گشود و مسیر سلطۀ آنان را بر مقدّرات این نظام و ملّت انقلابی هموار ساخت. و نیز می توان با تکیه بر قانون اقدام انقلابی نموده، و دست ایادی استکبار را از سر این نظام و ملّت رشید و مؤمن کوتاه کرد.
آنچه طلاب و فضلاء و اساتید و فقهای انقلابی بصیر حوزۀ انقلابی قم مقدس، و سایر حوزه های علمیه از مجلس جدید و نمایندگان انقلابی آن انتظار دارند، اقدام انقلابی برای صیانت از ارزشهای اسلامی و انقلابی از راه قانونی آن است.
بدانید و آگاه باشید رنج ناداری مردم را از نظام و مسئولین دلسرد نمی کند، ولی آنچه که مردم را دلسرد می کند داغ و رنج کمرشکن تبعیض است؛ که یک مسئول دولتی از بیت المال با حقوق نجومی چند برابری نسبت به عموم ملّت برخوردار باشد.
آری دسترسی برخی خواص با تبانی برخی مسئولین دولتی به وام های کلان چندین هزار میلیارد تومانی با توسل به لطائف الحیل سبب رنج و موجبات فقر و ناداری مردم، و سدّ بزرگ راه اقتصاد مقاومتی بوده، و موجبات خالی کردن خزانۀ بیت المال را فراهم می سازد. آیا این خود بارزترین مصداق بی عدالتی اجتماعی نیست؟ تا جائی که رئیس حسابداری کل کشور اعلان کرد که مسئولین دولتی حتی مرا از اطلاع یافتن و کنترل حقوق نجومی آنان منع کرده اند! آیا ا ین یکی از مهمترین عوامل دلسردی مردم با ایمان و انقلابی از مسئولین دولتی نمی تواند باشد؟! و آیا این وظیفۀ مجلس سابق نبود که بعد از هشدار مقام معظم رهبری دربارۀ حقوق نجومی اقدامی قاطع کند؟ که متأسفانه هیچ اقدامی نکرده، بلکه خود حقوق چند برابری مسئولین را تصویب نموده است !
شما ای نمایندگان انقلابی ملّت، و شما ای طلاب و فضلاء و اساتید و فقهای بصیر حوزۀ علمیۀ انقلابی مقدس قم و سایر حوزه های انقلابی (که سربازان پا در رکاب امام زمان هستید) نزد وجدان خود در محضر ذات مقدس حق قضاوت کنید. بدون کمترین تردید خواهید یافت که این معضلات و آفات خطرناکترین اسباب فتنه، و مهم ترین دغدغه و نگرانی ملّت مؤمن و انقلابی قهرمان ایران بوده و آنان از نمایندگان انقلابی توقع رفع این نگرانی ها و دفع اینگونه آفات خطر آفرین از این نظام مقدس را دارند.
آیا امید بستن به مذاکرۀ با آمریکا و سران استکبار و انتظار رونق اقتصادی از آنان داشتن، و هنوز و همچنان به آنان پیام برگشت به میز مذاکره دادن، سیاست غرب گرایانه نیست؟ و آیا این سیاست در تضاد کامل با خط مشی ولی امر مسلمین نیست؟ که بارها و بارها خطاب به مسئولین فرمودند: مذاکره با سران استکبار بی نتیجه است، و از این ملّت هیچ دردی دوا نمی کند، بلکه همچون سمّ مهلک برای سلامت فکر و روح مسئولین خطرناک است؟!
براستی از این توافقنامۀ برجام بدفرجام چه ثمرۀ مثبتی دیده اید؟ آیا آب و نان و اقتصاد، و یا دین، یا عزت و شوکت و اقتدار شما را تضمین کرده است؟ یا پای سران استکبار را به مراکز حساس دفاعی و صنعتی کشور باز کرده است؟ و آنان را بر فشار و تحریم بیشتر مصمّم تر ساخته، و یا تلاش و تکاپوی آنان را بر نقشه و تحریک ایادی
⏬ ادامه ⏬
داخلی و ایجاد فتنه بیشتر ساخته است؟
آیا تصویب کنوانسیون FATF در مجلس سابق که کیان دفاعی این نظام ـ یعنی سپاه پاسداران ـ را با تحریم مالی بعنوان یک نهاد تروریستی نشانه رفته است یک اقدام صددرصد مخالف مصالح این نظام و ملت نبوده است؟
اصل امر به معروف و نهی از منکر که از نظر خدا و رسول پایه و اساس دین شمرده شده است و اقامه ی همه فرائض الهی منوط به انجام آن دانسته شده در متن قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بر آ ن تاکید گردیده است، آیا تعطیلی این اصل حیاتی برای ماهیت و هویت الهی این نظام خطر جدی نیست و آیا تهیه و تقنین و تدوین سازو کار اجرائی دقیق این اصل و ابلاغ آن به دولت و پیگیری حسن اجرای آن وظیفه مجلس شورای اسلامی نیست؟
در خاتمه خدای تعالی را بر این نعمت بزرگ راهیابی عناصر انقلابی به مجلس جدید سپاس و شکر بی حد و حصر
می گذاریم. و از شما نمایندگان انقلابی اِحیاء و صیانت از ارزشهای انقلابی را توقع داریم. و سلامت و عزّت و توفیق روز افزون برای رهبری معظم ولی امر مسلمین و سربلندی ملّت با ایمان و ولایی را از درگاه ذات اقدس احدیت خواستاریم.
حوزۀ علمیۀ قم:
علی اکبر سیفی مازندرانی
تاریخ: 6/3/1399
بیانیه جدید.docx
39.9K
🔴 پیام مهم آیت الله سیفی مازندرانی
✅ پیرامون آغاز مجلس یازدهم و انتظار حوزه های علمیه و ملت با ایمان و انقلابی از آنان
🔴 نمایندگان باید به فکر اداء رسالت الهی و قانونی خود باشند.
🔴 در تصویب و رد طرح ها و لوایح مر شریعت و قانون اساسی را سرلوحه قرار دهند.
🔴 از تصویب دوباره لوایحی چون حقوق نجومی و اف ای تی اف و ۲۰۳۰ و امثال ذلک بپرهیزند و درس عبرت بگیرند.
🔴 تبریک مطلق نسبت به عملکرد مجلس دهم خطائی نابخشودنیست
🔴 اصل مغفول امربه معروف و نهی از منکر را احیاء کنند.
🔴 هرگز از خط امام و رهبری و پاسداری از خون شهداء غافل نگردید
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
(استفتاء پیرامون هلال ماه)
🔴 سوال : در اطلاعیه ای که از سوی حضرت عالی در تاریخ 4 / 3 / 99 صادر شده آمده است:«در اثبات ثبوت حکم حاکم لفظ «حَکَمتُ» شرط نیست بلکه اعلان روز عید از جانب فقیه جامع الشرائط (به مثل تعبیر «الیوم یوم العید») به معنای صدور حکم می باشد و حکم حاکم حجت شرعی بر همه مسلمین و فقها و همه مقلدین آنها خواهد بود».
اما در مقابل برخی قائل هستند فقط در صورتی که فقیه جامع شرایط، حکم و امر به ثبوت هلال نماید «حکم» می باشد، ولی اگر بگوید هلال ماه در نزد من به اثبات رسیده و فردا عید است، فقط ثبوت هلال ثابت می شود و در چنین موردی، ملاک اطمینان مکلّف است.
اکنون و با توجه به حجم گسترده مطالبی که در این چند روز (و همچنین برخی سالهای پیشین) در این زمینه صورت پذیرفته، سؤال این است که:
🔴 ۱. آیا اساساً اعلان بود یا نبود اول ماه، یک امر حکومتی است؟
🔴 ۲. دلیل حضرتعالی مبنی بر اینکه صِرف اعلان روز عید از جانب فقیه جامع به مثل «الیوم یوم العید» به معناه صدور حکم می باشد، چیست؟
🔴 ۳. آیا در صورتی که مستند حکم آن فقیه حاکم مبنایی باشد که دیگر فقها آن مبنا را قبول ندارند (مثلاً رؤیت با چشم مسلّح را قبول دارد ولی دیگران قبول ندارند) باز هم آن حکم بر همه مسلمین و فقهاء و مقلّدین آنها حجت شرعی خواهد بود یا خیر؟
🔴 ۴. اگر فقیهی «حکم حاکم» را از راههای ثبوت اول ماه به شمار نیاورد آیا باز هم حکم فقیه دیگر بر او و مقلّدینش حجّت است یا خیر؟
🔴 ۵. رؤیت هلال ماه شوال در زمان معصومین علیهم السلام به چه ترتیبی بوده است؟ آیا در زمان حضور ایشان مشکلی در این مسأله به وجود آمده است؟
✅ پاسخ:
بسمه تعالی
✳️ ۱- اثبات هلال اول ماه قمری طرق و اسبابی دارد که یکی از آنها حکم حاکم است، و مصداق آن امروز فقیه متصدی و متولی حکومت است. و حکم سائر فقهاء بر خلاف آن – به دلیل قصور ادله ولایت فقیه از شمول چنین حکمی تضعیف حاکم و حکومت اسلام را در پی دارد – غیر مشروع است و غیرنافذ می باشد.
✳️ ۲- اعلان روز عید همانند عبارت :«الیوم یوم العید» و یا 《حکمت بانّ هذا الیوم یوم العید》 اثبات موضوع حکم شرعی می کند، که در متن واقع بوده و جزئی خارجی است که فقط به حکم فقیه اثبات می شود ، بر خلاف فتوی که به احکام و کبریات کلیه تعلّق می گیرد. و قرینه مقامیه به مقتضای شأن فقیه – که شأن اصدار حکم یا فتوی است – موجب ظهور تعبیر مزبور در حکم است. لذا ظهور چنین تعبیری در حکم امر مسلم بین فقهاء است و بدان تصریح نموده اند.
✳️ ۳ - اساساً مورد حجیت حکم حاکم بر همه فقهاء و مقلدین آنان – که نصّ عبارات فقهاء همچون کاشف الغطاء و صاحب جواهر و دیگران را در کتب مختلف در بحث ولایت فقیه ذکر کرده ایم – فقط در مورد حکم فقیه بر اساس مبنای اجتهادی خودش است.
و دلیل آن این است که مذهب فقهای شیعه قول به تخطئه بوده نه تصویب باطل؛ یعنی ملاک حجیت فتوا و حکم هر فقیه استناد آن به موازین اجتهادی بر اساس استنباط و رأی اجتهادی خود اوست ، نه بر اساس مطابقت با واقع، و الا با اختلاف فتاوای فقها تعدد حکم واقعی لازم می آید که همان مذهب مصوبه ی باطل می باشد.
به همین دلیل معنای کلام امام صادق (علیه السلام) در روایت مقبوله که فرمود :«فاذا حکم بحکمنا» این است که:«فاذا حکم الفقیه الجامع بحکمنا أهل البیت علی اساس اجتهاده و استنباطه و رأیه» .
و مقصود این است که اگر فقیه جامع شرائط فتوی بر اساس رأی و نظر اجتهادی خود حکم کند مخالفت با آن برای کسی جائز نیست. و اطلاق نفی جواز در این روایت شامل همه ی غیر او - اعم از مقلدینش و مقلدین غیر او، بلکه سائر فقهاء - می شود.
✳️ ۴ - بر اساس اطلاق ادلّه ولایت عامهی فقیه و اطلاق مقبوله، مخالفت – با ابراز و اظهار نقض حکم – حتی برای چنین فقیهی جائز نیست. گرچه برای شخص او واجب است که به فتوای خود در خفا عمل کند ولی اعلان مخالفت و نقض حتی برای مقلدینش جائز نیست.
✳️ ۵ - آری چنین مواردی پیش آمد در برخی روایات وارد شده که در ثبوت هلال شوال بین اصحاب اختلاف شده و حضرت به اِخبار أعرابی بادیه نشین دستور به صیام و یا قضاء صوم فوت شده داده است. و این روایت حمل بر حکم به استناد خبر ثقه می شود. و یا در روایتی آمده عده ای غروب بیست و هشتم گفتند هلال را رؤیت کرده ایم لذا روز بیست و نهم را روزه نگرفتند ، و حضرت امر به قضای روزه آن روز کرده و فرمود: چون ماه کمتر از 29 روز نمی شود.
لازم بذکر است که ما این روایات را در کتاب دلیل تحریر الوسیلة: کتاب الصوم، ص 458 – 464 مورد تحقیق و بررسی قرار دادهایم.
و السلام علیکم و رحمه الله
حوزه علمیه قم
علی اکبر سیفی مازندرانی
تاریخ: پنجم شوال سنه ی 1441 هـ.ق
برابر 8 خرداد سال 1399 هـ.ش
┅═✧❁🌷فِقه فَعّال🌷❁✧═┅
http://eitaa.com/joinchat/352321569Cf34ac82714
هدایت شده از دروس آیت الله سیفی مازندرانی
عمار, [۳۰.۰۵.۲۰ ۱۲:۵۳]
💢 قابل توجه طلاب و فضلای محترم؛
✅ مرکز تخصصی فقه و اصول «معهد الاجتهاد الفعال» از میان طلاب جوان و مستعد برای سال تحصیلی 1400-1399 دانش پژوه میپذیرد.
🔰 این مرکز تخصصی تحت اشراف #آیتالله_علی_اکبر_سیفی_مازندرانی بوده و برای یک دوره شش ساله تحصیلی با برنامه مدون #طرح_تحصیل_اجتهاد پذیرش میکند.
🔻 مزایا؛
🔹 اعطای گواهی اجتهاد برای حائزین شرایط
🔹 اعطای گواهی تدریس سطوح عالی
🔹 امکان اشتغال به تدریس
🔹 اعطای کمک هزینه تحصیلی
🔻🔻 علاقهمندان برای کسب اطلاعات بیشتر و ثبتنام(حضوری و غیر حضوری) اینجا کلیک کنید.
🔹برای ثبت نام غیر حضوری به این آیدی ( @mohsenakhondi ) در ایتا مراجعه بفرمایید و یا با شماره تماس
02537835501
02537835502
02537835506
و یا با شماره موبایل 09127478749 تماس بگیرید.
✳️زمان مصاحبه : ۱۸خرداد الی ۲۷خرداد
https://eitaa.com/ayatollahseyfi