eitaa logo
سیر و سلوک
59 دنبال‌کننده
114 عکس
76 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✍آیت‌الله محمدتقی بهجت: «به قصد همه آثار و برکات صلوات، از جمله عشق به اهل‌بیت علیهم‌السلام بسیار صلوات بفرستید. عشق به آن‌هاست که علاقه به لذت‌جویی‌های مادی را از بین می‌برد». 📚بهجت‌الدعاء، ص٣۵۶
هدایت شده از Alireza Ghobadi
بسم الله الرحمن الرحیم پرسشگری در قرآن کریم، گفتار بیست و سوم، سوره انفطار. شب سوم رجب، سال شب شهادت مظلومانه امام علی بن محمد ملقب به هادی(ع) است. با تسلیت و تعزیت این مصیبت، بدین مناسبت و در این مناسبت گفتار دیگری از پرسشگری در قرآن کریم را تقدیم می داریم هشتاد و دومین سوره قرآن کریم( سوره انفطار) متضمن دو‌ پرسش مهم است. پرسش نخست این سوره از مشهورترین پرسش های قرآن کریم است که محل تامل و تفسیر بسیاری قرار گرفته است. پرسش چنین است: اى انسان! چه سبب شده است که به پروردگار كريمت (كه تو را آفريد، اعتدالت بخشید، و متوازنت ساخت)، مغرور شوى!؟ غرور، هم در معنای غفلت و هم به معنای فريب خوردن و تطميع به باطل است که نتیجه آن، در همه معانی مزبور جرئت به نافرمانی و سرکشی است. پرسش مزبور در این سوره پس ذکر حوادث و وقایای قیامت از جمله اینکه هر نفسی در قیامت آنچه انجام داده، به آن آگاهی می یابد؛ آمده است. آیه ششم سوره انفطار در خطاب به انسان از او می پرسد که دلیل مغرور شدنت به پروردگار کریمت چیست!؟ به نظر همه انسان ها به نحوی مخاطب این پرسش قرار می گیرند هر چند که سیاق آیات، مخاطب اصلی آن را به نحوی به تکذیب کنندگان به قیامت محدود می کند، و دلیل اصلی غرور و به تبع آن جسارت و نافرمانی انسان را انکار روز جزا ذکر می کند.؛ اما گویا هر انسانی می تواند در مرتبی مخاطب آیه و مشمول ناسپاسی نسبت به کرم خداوند باشد همانگونه که در توضیح سایر پرسش های قرآن کریم بیان شد، اغلب این پرسش ها، حقیقی نیستند! سیاق آیات این سوره هم نشان می دهد که این پرسش، توبیخی است، بدین معنا که چرا انسان باید نسبت به پروردگار کریمش!، مشکور و خاضع نباشد و برعکس به اصطلاح نسبت به پروردگارش چشم سفیدی! کند، این پرسش در توبیخ انسان می گوید که ای انسان تو که حتی علم و آگاهی به اعمال خود نداری! و از سوی دیگر همه وجودت و همه زیبایی هایت را.. مدیون پروردگارت هستی، چه توجیهی نسبت به نافرمانی پروردگارت داری و به تعبیر زیبای قرآنی چرا نسبت به پروردگارت غره ای؟! لطافت و شیوه بیانی و زبانی این پرسش چنان است که گویای انسان پس از تامل در مقابل این پرسش، پاسخی جزء اظهار شرمندگی ندارد و البته در سطح بالاتر و انسانی تر آگاهی به ضعف و قصور خویش از یک سو و لطف و کرم پروردگار از سوی دیگر است! از خداوند متعال آگاهی و هوشیاری به احوال و اهوال قیامت و مشکور بودن به نعمت ها و الطاف او را می طلبیم . این گفتار را با تقدیم سلام به محضر قدسی امام دهم پایان می بخشیم السلام علیک يَا عَلِيَّ بن مُحَمَّدٍ الزَّكِيَّ الرَّاشِدَ النُّورَ الثَّاقِبَ وَ رَحْمَةُ اللّٰهِ وَبَرَكَاتُهُ ع.ق التماس دعاء
هدایت شده از مسجد جامع اوین
⚫️🔻حدیث امشب🔻⚫️ امام على عليه السلام : إنّ اللّه َ سبحانَهُ لم يَعِظْ أحَدا بِمِثلِ هذا القرآنِ ، فإنَّهُ حَبلُ اللّه ِ المَتينُ و سَبَبُهُ الأمينُ ، و فيهِ رَبيعُ القَلبِ، و يَنابيعُ العِلمِ ، و ما للقَلبِ جَلاءٌ غَيرُهُ .  خداوند سبحان، هيچ كس را به چيزى مانند اين قرآن اندرز نداده است؛ زيرا قرآن ريسمان محكم خدا و دستاويز مطمئن اوست. در اين قرآن بهار دل است و چشمه هاى دانش و براى صيقل دادن دل، چيزى جز آن وجود ندارد. ( نهج البلاغة: الخطبة ۱۷۶ ) قرآن https://eitaa.com/Nasimghoran اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
✅امام علی علیه السلام: الزُّهْدُ كُلُّهُ بَيْنَ كَلِمَتَيْنِ مِنَ الْقُرْآنِ، قَالَ اللَّهُ سُبْحَانَهُ: “لِكَيْلا تَأْسَوْا عَلى ما فاتَكُمْ وَ لا تَفْرَحُوا بِما آتاكُمْ”؛ وَ مَنْ لَمْ يَأْسَ عَلَى الْمَاضِي وَ لَمْ يَفْرَحْ بِالْآتِي، فَقَدْ أَخَذَ الزُّهْدَ بِطَرَفَيْهِ تمام زهد در دو جمله از قرآن آمده است: خداوند سبحان فرمود(آیه ۲۳ سوره حدید): « تا بر آنچه از دستتان رفته تأسف مخوريد، و بر آنچـه به شما رسيده شـاد نگـرديد». پس آن كه بر گذشته اندوه نخورد، و بر آينده شاد نگردد هر دو جانب زهد را يافته. 📚حکمت ٤٣٩ نهج البلاغه
✍آیت الله حاج‌آقا مجتبی تهرانے: پدرم‌از عبدالکریم ‌کفاش پرسیده بود چرا امام زمان(عج) به دیدن تو مےآید؟ سیدعبدالکریم گفت: حضرت به من فرمود: "چون تو نفــسـت را کنار زده‌ای من‌به دیدارت‌ مےآیم.
هدایت شده از زهرا فتوره چی
4.3M
✅ انتخاب همنشین مناسب مرحوم علامه حسن زاده رحمة الله علیه: شايسته است بر تو كه از معاشرات هاى خالى از تعليم با مردم بكاهى ، به ويژه با ثروتمندان و مترفين و دنيا خواهان ، بايد آنچه را كه آخرت را از ياد تو مى برد و ميل و رغبت به دنيا را در تو ايجاد مى كند، رها كنى ، و با صالحان و پارسايان و اهل عبادت همراه گردى ؛ زيرا اين عمل به طور كلى در تهذيب نفس موثر است. 📚در آسمان معرفت، ص ۱۴۲
✅ انتخاب همنشین مناسب مرحوم علامه حسن زاده رحمة الله علیه: شايسته است بر تو كه از معاشرات هاى خالى از تعليم با مردم بكاهى ، به ويژه با ثروتمندان و مترفين و دنيا خواهان ، بايد آنچه را كه آخرت را از ياد تو مى برد و ميل و رغبت به دنيا را در تو ايجاد مى كند، رها كنى ، و با صالحان و پارسايان و اهل عبادت همراه گردى ؛ زيرا اين عمل به طور كلى در تهذيب نفس موثر است. 📚در آسمان معرفت، ص ۱۴۲
هدایت شده از H Parsa
11.5M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پیرمرد عارف شهر بابل مازندران می‌گفت: هر کس این دو دقیقه زمان رو گذاشت و کارش حل نشد، به من لعنت کنه. من نود سالمه، آخر عمرمه، الکی لعنت برا خودم نمی‌خرم ✔️به کانال ساعت ۰۰:۰۰ بپیوندید 👇 https://eitaa.com/joinchat/2792882744C3f5cd5b9ff
✨﷽✨ ✅«أَنِ‏ اشْكُرْ لِلَّهِ‏‏» برخی گرفتار ظلمتی مخوف به نام وادی کفران نعمت اند! اصلا نعمتهایشان را نمیبینند! نقمت میبیند! ناراضی و افسرده و عقده ای و طلبکارند! خودشان را بدبخت میدانند! برخی از این وادی بالا آمده و سرخوش و با نشاط از تنعمشان اند! کفران نمیکنند ولی در وادی تاریک دیگری به نام وادی کفر و غرور افتاده اند! اینکه انسان نداند این نعمتها از کجا آمده! تنعّم و خوشی اش را مبتنی بر استحقاق یا اتّفاق ببیند! نمیداند هنوز مبتلا به نوعی پنهان از کفران نعمت است! ولی وقتی این نعمتها واقعا زیاد میشود و آن چهره ی دلربای نعمتی اش را نشان میدهد که انسان با کلید توحید قفل باطن نعمتها را گشوده و وارد وادی دل انگیز شکر شود. اینجاست که حقیقت «لئن شکرتم لأزیدنَّکم» برایش جلوه میکند. اینجاست که با توجّه به هر نعمتی و نگاه به فقر خود و کرم و محبّت پروردگارش یک جذب و انجذاب لذیذ شیداگونه ای به عوالم ملکوت پیدا میکند! گاهی وقتی سلامتی و فرزندان و رزق و دیگر نعمتها را میبیند اشک چشمانش را پر میکند و از آنها با سرعت نور به عالم دیگر وصل میشود. این نعمتها که قبلا مانع و تعلّق بودند اکنون برایش سکوهای پرش به ملکوت شده اند! آری شکر راهی دیگر برای عبور از تعلّقات به جای زهد است. بلکه باطن شکر یک زهد نورانی لطیف حبّی است. آری خدا به شکر ما نیاز ندارد! این ماییم که برای عروج و صعود شدیدا نیازمند شکر اوییم: «وَ لَقَدْ آتَيْنا لُقْمانَ الْحِكْمَةَ أَنِ‏ اشْكُرْ لِلَّهِ‏ وَ مَنْ يَشْكُرْ فَإِنَّما يَشْكُرُ لِنَفْسِهِ وَ مَنْ كَفَرَ فَإِنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيد»