eitaa logo
سیر و سلوک
59 دنبال‌کننده
114 عکس
76 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
✨﷽✨ ❇️ پسرم! زیارت عاشورا را فراموش مکن؛ زیارت عاشورا، زیارت عاشورا! ☑️ دکتر محمد هادی امینی، فرزند مرحوم علامه امینی گوید: ▫️ « شبی پدرم را در خواب دیدم؛ دست ایشان را بوسیدم و عرض کردم: 🔹 پدر جان، باعث نجات شما چه بود؟ ▫️ ایشان می‌خواست مرا آزمایش کند؛ فرمود: 🔸 چه می‌گویی؟ ... ▫️ عرض کردم: 🔹 آقا جان، شما الان بین ما نیستید و به عالم دیگری منتقل شده‌اید، باعث نجات شما در آنجا « الغدیر » بود؟ « شهداء الفضیلة » ، « کامل الزّیارات »، « ادب الزّائر »، « تفسیر سورة الفاتحة »، « سیرتنا و سنّتنا » کدام بود؟ ▫️ (نام کتاب‌های ایشان را بردم) ایشان متوجّه شد؛ تأملّی کرده و سپس فرمود: 🔸 « زیارت الحسین، زیارت الحسین، زیارت الحسین علیه‌السلام » ▫️ عرض کردم: 🔹 آقا، الان روابط ایران و عراق، تیره است؛ ما به زیارت حرم مطهّر امام حسین علیه‌السلام دسترسی نداریم! ▫️ فرمود: 🔸 « در تهران، همین مجالسی که می‌گیرید و به أبی‌عبدالله متوسّل می‌شوید، همین ثواب را در نامه‌ی اعمال شما قید می‌کنند؛ پسرم! زیارت عاشورا را فراموش مکن؛ زیارت عاشورا، زیارت عاشورا! » 📚 آداب کوی جانان (علامه‌امینی)،
هدایت شده از زندگی مومنانه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 گلایه یک مادر بعد از مرگ، از فرزند 👤 حجت‌الاسلام عالی ↶【به ما بپیوندید 】↷ ┄┄┅┅┅❅🌼❅┅┅┅┄┄ https://eitaa.com/joinchat/1284702208C7c11ed722e
✍علامه حسن زاده آملی: انسان بیدار همواره کشیک نفس میکشد و پاسبان حرم دل است و واردات و صادرات دهان خود را می پاید. چو ایستاده ای دست افتاده گیر و تا می توانی نماز را در اول وقت به جای آر. اذکار و اوراد و خلوت را در شب تاثیری خاص است که در روز نیست، به خصوص در ثلث آخر لیل.
✨﷽✨ ✍نقل می‌کنند که شیخ بهایی (رضوان الله‌ تعالی علیه) معمار حرم مطهر امام رضا (علیه السلام) در زمان صفویه بود و یک بازسازی و یک تجدید بنا و یک بناهای جدیدی در ضمن در حرم رضوی (سلام‌الله‌علیه) داشتند. مرحوم شیخ بهائی اهل بعضی از علوم هم بود. نقل می‌کنند به معمار سازنده‌ای که می‌خواست درب ورودی حرم مطهر را کار بگذارد فرمود که من عازم اصفهان هستم. یک دعا و یک چیزی دارم که به اصفهان می‌روم می‌آورم. شما بنا را تمام کنید اما درب را کار نگذارید. من باید یک چیزی را زیر این آستانه‌ی این درب کار بگذارم که افرادی که محبت امام رضا را ندارند نتوانند داخل بیایند. شیخ به سمت اصفهان آمد. آن معمار وقتی که فضا آماده شد، حضرت را خواب دید که درب را کار بگذارد. یک‌بار، دوبار، سه‌بار همین خواب را دید و بالاخره درب را کار گذاشت. این یعنی چه؟ یعنی اینجا بگذارید هرکه می‌خواهد بیاید بیاید. این سفینه هوشمند است. هرکسی اراده کرد و داخل بیاید. آن شرایط سنگین مال مراتب عالی‌تر است. ولی این باب رحمت است که همه افراد را [فرا] گرفته است. بگوییم هزاران؟ کم است. ده‌ها هزار؟ کم است. صدهاهزار؟ کم است. میلیون‌ها نفر؟ شما فکر می‌کنید که در همین زیارت اربعین کسی بی‌جواب می‌ماند؟ گاهی ما منتقل به آن بهره‌ای که گرفتیم نمی‌شویم. امکان ندارد کسی را دست خالی رد کنند، امکان ندارد. در دعا ها هست؛ یا عین آن دعا [و درخواست] یا بهتر از آن [نصیب می‌شود.]. کانال رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری
✅مرحوم دولابی میفرمایند: ✍توقعّ، صفت خـوبی نیـست. اصـلاً از هـیچ کس حتی خـدا و پیامبر و امام هم نباید توقّع داشت . چون متوقّع، منتظر است آن چیزي را که می خواهد، به او بدهند و قدر آن چیزهایی را که به او داده اند، نمی داند و شاکر نیست. متوقّع احسان صاحبخانه را نمی بیند، فقط به دنبال خواسته ي خودش است و حواسش آنجاست. اما امید خوب است ؛ یعنی به کرم و رحمت حق امیدوار است، چـه بـه او بدهند یا ندهند . اگـر هم ندادند، گله اي ندارد. رفقا هم نباید از همدیگر توقعّ داشته باشند.
✅خطر غفلت و راه علاج آن مرحوم آیت‌‌الله میرزا علی قاضی طباطبائی : تمام خرابی‌ها از جمله وسواس و عدم طمأنینه، از غفلت است. و غفلت کمتر مرتبه اش، غفلت از اوامر الهیه است و مراتب دیگر دارد و سبب تمام غفلات، غفلت از مرگ است و تخیّل ماندن در دنیا... پس اگر می‌خواهید از جمیع ترس و هراس و وسواس ایمن باشید دائماً در فکر مرگ و استعداد لقاءالله تعالی باشید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️ چرا با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی و اختراع وسایل نقلیه چرا باز هم اصرار داریم پیاده به زیارت برویم؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی      ╭┅──────┅╮ @porseshgar ╰┅──────┅╯
✨﷽✨ ✅ تاثیر اجداد انسان بر آینده او !! استاد فاضلی از آیت الله بنابی و ایشان از آیت الله گرگری: ایشان می‌گوید نجف که بودیم از نظر علمی از دوستانمان عقب نبودیم؛ ولی برخلاف دوستان، اقبالی به ما نبود..دیگران درس شلوغی داشتند ولی ما اینطور نبودیم. توسل زیادی به امیرالمومنین(ع) کردم؛ خواب دیدم که ایشان فرمود شما راه را بسته است! برای برادرم که بود نامه نوشتم که نسل ما را بررسی کند؛ ایشان هم تا ۶ یا ۷ نسل را بررسی کرده بود؛ نتیجه بررسی ایشان این بود که جد پنجم ما ظالمی بوده که او باعث بسته شدن راه محل رجوع شدن ما شده بود.. البته حضرت(ع) در خواب فرموده بود: مقام شما نزد ما کمتر از دیگران نیست، ولی مرجع بودن دیگر نمی‌شود. میگفت من دیدم این مسیر بسته است لذا عبادت خودم را زیاد کردم تا از این راه جلو روم‌. ✍ پ.ن: خوب باشید.... 📚 منبع: استاد فاضلی هیدجی، سفر علمی_زیارتی نجف، خرداد ۱۴۰۳ شمسی.
هدایت شده از مهدی فتوره چی
✨﷽✨ ✅پيامبر خدا (ص) فرمودند: وقتى روز قيامت فرا رسد، خداوند به گروهى از امتم بال می‌دهد تا با آنها از آرامگاهشان به سمت بهشت پرواز كنند، در آنجا خوش و مرفّه و هر طورى كه بخواهند به سر مى‏ برند، فرشتگان به آنها می‌گويند: آيا شما حساب را دیدید؟ جواب مى‏دهند؛ ما حسابى نديديم. آيا در پل صراط مجازات شديد؟ جواب مى‏دهند: ما پل صراطى نديديم. سپس مى‏گويند: آيا جهنّم را ديديد؟ مى‏ گويند: ما چيزى نديديم. آنگاه فرشتگان مى‏گويند: شما از امّت كدام پيامبريد؟ جواب مى‏دهند: از امّت حضرت محمّد(ص). فرشتگان مى‏ گويند شما را به خدا سوگند، بگوييد؛ كار شما در دنيا چه بود؟ مى‏گويند: ما دو خصلت داشتيم كه خداوند به خاطر آن اين مقام را با لطف و رحمت خود مرحمت كرد. مى‏پرسند: آن دو خصلت چه بودند؟ 1⃣ در خلوت از خدا شرم مى‏ كرديم مرتكب گناه شويم 2⃣ ديگر آن كه هر چه خداوند روزى ما كرده بود راضى بوديم. فرشتگان مى‏گويند، اين مقام زيبنده شماست. 📚مجموعه_ورام_آداب_واخلاق_دراسلام_ص٤٢٣
فلسفه و چرایی میهمانداری خاص شیعیان عراقی محمد مهدی فتوره چی در یادداشت منتشره در روزهای اخیر به گونه شناسی زوار ایرانی اربعین حسینی پرداختم و در ادامه و در این گفتار به فلسفه و چرایی میهمانداری متفاوت و تامل برانگیزشیعیان عراقی در ایام منتهی به اربعین (در مسیر نجف به کربلا) خواهم پرداخت؛ سبکی غیر متعارف از پذیرایی و میهمان نوازی که در هیچ کجای جهان و در هیچ رویداد فرهنگی و اجتماعی و حتی جشنواره و مناسک مذهبی در چین و هند و حتی در مناسک حج نمی توان شاهد و ناظر چنین صحنه های ناب و اخلاصی مثال زدنی بود. در این گفتار تلاش خواهم کرد به استناد مشاهدات و گفتگوهای انجام شده با موکب داران عراقی اجمالا علل و عوامل اصلی برپایی اینچنین ضیافت بی ریا و خالصانه شیعیان عراقی و آداب سفره داری و میهمانداری بی نظیر و سخاوتمندانه شان را مورد مداقه و بررسی قرار دهم. در سفری اکتشافی در ایام اربعین سال 1401 که با هدف پیش تولید مستندی به نجف و کربلا داشتم در پی مصاحبه هایی با موکب داران عراقی بدنبال پاسخی به سئوال فوق بودم. تجربه¬ی چند سفر زیارتی در ایام اربعین و مشاهده¬ی صحنه های استقبال و پذیرایی مشتاقانه و مهربانانه¬ی شیعیان عراقی این سئوال را در اذهان هر رهگذر و بیننده ای تداعی می کند که اینچنین هزینه های قابل توجه و شیوه و سبک میهمان نوازی غیر متعارف( از منظر ما) شیعیان اغلب کم درآمد و کم برخوردار از کجا نشات گرفته است؟ و آیا بین قبایل و عشایر مختلف شیعیان عراق همچون صدر اسلام که برای برتری و تفوق به سراغ قبرستان ها رفته تا رفتگان شان را شمارش کنند(الهاکم التکاثر حتی زرتم المقابر(سوره تکاثر، آیه 1) در ایام اربعین هم رقابتی نانوشته و ناملموس برای پذیرایی از زوار، بین موکب داران قبایل و عشایر عراقی وجود دارد تا در ابراز عشق و ارادت به سیدالشهداء و تقرب به ذات ربوبی از هم سبقت گیرند(السابقون اولئک المقربون)؟! قبلا خاطرنشان می کنم که در سبک و شیوه¬ی میهمانداری موکب داران ایرانی که بشدت تحت تاثیر فرهنگ پذیرایی موکب داران عراقی است(در مسیر راهپیمایی و یا در راهپیمایی جاماندگان در کشور) بنا به دلایلی چون تقلیدی بودن، هزینه کرد از محل وجوهات و اعتبارات دولتی و هیات های مذهبی حسینیه ها و مساجد، کمتر می توان نشانگان و شاخص های تبلور یافته در روح شیعیان عراقی، بویژه موکب داران ساده و بی تکلف روستائی در مسیر علماء را در موکب های ایرانی جست؛ شیعیان محروم و بینوایی که در طی یک سال، مختصر پس انداز و اندوخته های خود را برای بذل بیدریغ و هزینه کرد در چنین روزهای ویژه گرد می آورند؛ هزینه هایی که بر خلاف مبالغ تخصیص داه شده از سوی دستگاه های دولتی ایران محل و میزان آن کاملا مشخص است.
از آنجایی که راهپیمایی اربعین ذاتا عراقی و مسبوق به سابقه ای از زمان امامان معصوم تا زمان مرحوم شیخ انصاری و سپس تا زمان حکومت آل بویه و صفویه تا عصر ماست بدیهی است در مسیرهای قدیم(طریق العلماء) و جدید راهپیمایی در طول این قرن های متمادی، سبک و شیوه های متفاوت عزاداری و پذیرایی از زوار گزارش شده است و در سال های اخیر هم بر طبق نظر محمد رضا پوریافر در کتاب آیین نیکی، (اثری خواندنی که به مطالعه جامعه شناختی خیر دینی پرداخته است) هفت نوع خدمت رسانی به زوار بازشناسایی و احصاء شده است. در فلسفه¬ی شوق زائد الوصف شیعیان عراقی به میزبانی و پذیرایی از زوار حسینی این فرضیه صورت بندی می شود که چنین شیوه ی خدمت رسانی یحتمل بدلیل جبران غفلت اباء و اجداد شان نسبت به اهل بیت بویژه در واقعه¬ی اسف بار کربلا بوده است؛ در حالیکه شواهد و قرائن و مشاهدات و گفتگوهای انجام گرفته با موکب داران عراقی گویای این واقعیت است که این خرده فرهنگ، مصداقی از فرهنگ مهمان پذیری عرب های جاهلی و مردمان قبایل و عشایر عراق و خوزستان است. در واقع، برخی از موکب داران پاسخگو اذعان کردند که این شیوه ی عرض ارادت ابتدا نشات گرفته از هویت ملی و نژادی و سپس هویت دینی آنان است. در واقع، در مفهوم خیر دینی چون نیت تقرب به ذات ربوبی، بخشش گناه و شفاعت سیدالشهد است، لذا توجه شیعیان خادم هم معطوف به دیگری دیندار و عزادار است و نه حتی لزوما شیعه! خدمات معمول و متداول شیعیان دارای طیف متنوعی است؛ همچون اسکان، تغذیه، بهداشت و درمان، تعمیراتی، فرهنگی، سرگرمی کودکان، فرائض دینی، و در سال های اخیر خدمات سیاسی و ایدئولوژیک موکب داران هم ازسوی قبایل و عشایر مختلف شیعه و سنی بویژه فرقه انحرافی شیرازی ها، مقتدی صدر و .. ارائه می شود. از نظر راقم این سطور در ارائه خدمت به زوار اربعین از سوی شیعیان عراقی عشیره ها شاهد نوعی جمع گرایی و رقابت نانوشته در استقبال و مهمانداری و پذیرایی از طریق ایجاد صندوق نذورات در عشیره و قبایل عراق برای خدمت رسانی به زوار هستیم. با این حال آنچه که بیش از خدمت رسانی شیعیان عراقی در مسیر نجف به کربلا نظرها را به خود جلب می کند سبک و شیوه ی پذیرایی و میهمانداری ایشان در خانه های ساده و سرشار از عشق و صفاست؛ میزبانان مخلصی که در مدت یک هفته تا یک ماه خانه ی محقر و بعضا ساده ی خود را در اختیار 20 تا 50 نفر از زواری می گذارند که پس از طی کیلومترها خسته و کوفته وارد بیوت گرم و خنک آنان می شوند و بعضا نشانه هایی از سرماخوردگی و ...دارند و سرتا پا غرق در خاک و آلودگی های محیطی اند؛ و در این حال میزبانان خوش رو از ارائه ی هر گونه خدمتی از فراهم کردن امکان دوش گرفتن تا شستن البسه ی زوار، پذیرایی در سه وعده ی غذایی و تا واگذاری اتاق های خواب شان دریغ ندارند. شیعیان عراقی از عر فرصتی بهره می برند تا از میهانان شان عاشقانه و خالصانه پذیرایی کنند و این خدمت به زائران سیداشهداء را از افتخارات خود قلمداد می کنند؛ خدماتی که به بیان حاجی حلیمی« موجب خشنودی آقا مون می شه » و به بیان ابو جاسم« سبب افزایش رزق و روزی و ازدیاد محصول و باروری دام و دوری از بیماری و ابتلائات جسمی و روحی خانواده مان می شه و نیز همه ی کسانی که در این دستگاه کمترین خدمتی به زوار حسینی ارائه می دهند». در اثنای مصاحبه هایم با موکب داران عراقی در مسیر راهپیمایی اربعین(که شرح روایت هایشان در این یادداشت نمی گنجد) در می یابم که گرچه فرهنگ پذیری در مراسم های آئینی و مذهبی غمگنانه و شادمانه جزء لاینفکی از مناسک عاشورایی و شیعی در عراق و ایران و اقصی نقاط دنیاست؛ و نیز در هر کجایی که عَلَم و پرچمی به نام حسین و اهل بیت ع برپاست ولیکن نمی توان نامی چون رقابت و چشم هم چشمی، متداول در صدر اسلام بر این مناسک و آئین ها گذاشت و آنچه که این پیروان اهل بیت را هر سال بیش از گذشته راغب تر به خدمتگذاری خالصانه و مشتاقانه می کند امید به بخشش گناه و شفاعت حسین و اهل بیت آن امام همام و ظلم ستیز و آزاده است؛ او که با نثار جان شیرینش و قربانی کردن بهترین و پاک ترین بندگان گیتی از زمان آدم و حوا به ابنای بشر آموخت که شهادت نه یک باختن، بلکه انتخابی آگاهانه است؛ انتخابی که در آن، مجاهد بی باکی چون حسین ع با قربانی کردن خویش در آستانه ی معبد آزادی و محراب عشق پیروز می شود و بساط ظلم و جور و فساد را با خون پاک خود و بهترین فرزندان و اهل بیتش بر می چیند تا پیام آزادی خواهی و ظلم ستیزی اش را در هر زمان و مکانی در سراسر گیتی در گوش های پیروان و دوستدارانش و حتی در گوش آزادی خواهان و عدالت جویان جهان طنین انداز کند. باشد که ما هم از شیعیان و رهروان صادق آن امام شهید و شاهد باشیم. صلی الله علیک یا ابا عبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائک