eitaa logo
سیر و سلوک
59 دنبال‌کننده
114 عکس
76 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
محفل، تماشاگه ناب جلوه های متنوع موسیقیایی آیه های زندگی محمد مهدی فتوره چی برنامه ی «محفل» در ۳۰ شب ماه مبارک رمضان با حضور ۵ میزبان و داور بین المللی ، ۳۰۰ تماشاگر و ۱۵۰ میهمان از سراسر جهان در رمضان 1403 روی آنتن شبکه 3رفت. «رضوان درویش» از سوریه، «حسنین الحلو» از عراق، «حجت الاسلام غلامرضا قاسمیان»، «احمد ابوالقاسمی» و «حامد شاکرنژاد» از ایران امسال با خلق محفل قرآنی بی نظیر و با اجرای متفاوت رسالت بوذری، لحظات منتهی به افطار شبکه 3 روزه داران و بینند گان تلویزیون را با طنین و نواهای خوش قرآنی معطر و منور کرد. تقریبا قریب به اتفاق فرهیختگان و اندیشمندان و فعالان قرآنی بر این اعتقادند که در طی سالیان گذشته رسانه ی ملی یک اقدام اثربخش و موفق در نشر و ترویج معارف قرآنی نداشته است و لذا با درک چنین غفلتی، ایده ی برنامه ی متفاوت محفل با دکور و مجری و داورانی متمایز از کلیشه های رایج و با محتوایی ستودنی و مثال زدنی در شبکه ی 3 تولید بر روی آنتن رفت. در زمانه ای که تولید کنند گان برنامه های تلویزیونی به تقلید از تلنت شوهای خارجی برنامه های مشابهی را با کمترین نوآوری و بدون الهام ازعناصر و ارزش های بومی و فرهنگ ملی تولید و به مخاطبان رسانه ی ملی عرضه می کنند و صرفا بدنبال سرگرم کردن مخاطبان و ایجاد دقایق مفرح و شادی بخش برای آنان اند، امسال در پی اجرای نسبتا موفق برنامه ی «معلی» به همت و ابتکار سید محمد هاشمی گلپایگانی برنامه ای با درون مایه ی مذهبی و قرانی ساخته و پرداخته و تولید شد که بخوبی توانست زمینه ی انس و الفت بیشترمخاطبان را با الحان و نغمات قرآن ونیز مفاهیم و تفسیرهایش فراهم کند. در سال های گذشته شاید جز خندوانه و دورهمی کمتر برنامه ی تلویزیونی روی آنتن رفته که در نبود سریال های جذاب رمضانی موفق به جذب بینندگانی دربین اعضای خانواده های مذهبی و حتی غیر مذهبی در داخل و خارج کشور(از عراق و سوریه تا کویت و قطر و بحرین و حتی کشورهای اروپایی) شده باشد. شاید بتوان ادعا کرد که محفل در طی دو سال موفق شده شیوه ی جدید و متمایزی را در برنامه سازی مذهبی با درون مایه های شادی بخش و روحانی با حضور تعداد زیادی از شرکت کنند گان در استودیو خلق کند؛ برنامه ای که بخوبی توانست بینندگان بسیاری را هم از عوام و خواص در داخل و خارج کشور جذب کند. در ادامه ی این نوشتار به اجمال به چند ویژگی متمایز وجذاب این برنامه ی مفرح قرآنی اشاره می کنم. - بهره گیری و دعوت از داوران و چهره های بشاش و بذله گوی برجسته وبین المللی قرآنی در رده های سنی مختلف از کشورهای مختلف با تخصص های ویژه و آشنا و مسلط به مقام های قرآنی، منشاد خوانی، تواشیح، تفسیر و .. - این برنامه ی متفاوت و جذاب، صوت و تصویر برخی چهره ها و استعاداهای عجیب و غریب قرآنی را برای نخستین باردر رسانه ی ملی به نمایش گذاشت و مخاطب دریافت که اگر چه قرآن در عصر غیبت مهجور است ولیکن کم نیستند قاریان، حافظان، شاعران و خادمان قرآنی گمنامی که در گوشه و کنار این سرزمین بخش عمده ای از اوقات و توان شان را عاشقانه صرف ترویج معارف کتاب آسمانی مسلمانان می کنند؛ قرآن دوستان و قرآن پژوهانی که تا کنون امکانی برای معرفی توانمندی ها و تلاش هایشان نداشتند. - فراهم نمودن امکان منافسه بین داوران خوش خوان و مدعوین و تعاملات قرانی با روش های گوناگون(نفحات، مقامات، حرکات، نغمات و جلوات) با ارائه ی قرائت های مختلف در مقامات و دستگاه های عربی، عراقی و ایرانی و .. - خلق صحنه های توامان غم و شادی و قرائت آیه های امید بخش، دلهره آور و تامل انگیز قرآن کریم در کنار شوخی و بذله گویی های هنجارمدارانه، نشاط انگیز و نمکین داوران و مجری - محفل را می توان کلاس درسی قلمداد کرد مختصر و مفید برای مقایسه علاقمندان مردد به فراگیری صوت و لحن قرآن کریم، منشاد خوانی و تواشیح و حتی آواز و نغمه های اصیل ایرانی - بهره گیری توامان از شیوه ی تشویق میهمانان به دو صورت ذکر صلوات خاص محافل قرآنی و کف زدن مطابق مجامع فرهنگی و هنری و تلنت شوهای مرسوم تلویزیونی - گزینش و قرائت آیات قرانی کاربردی یا آیه های زندگی و برگزاری مسابقه ویژه ی بینندگان و طرح سئوالاتی از محتوای برنامه ی روز قبل که با مشارکت بیش از ده میلیون نفر همراه بود. در خاتمه ضمن تقدیر از عوامل تهیه و تولید این برنامه ی هنری و معنوی فاخرو جذاب و با امید استمرارچنین برنامه های روح نواز قرآنی در ماه های دیگر سال، خاطر نشان می کنم که با همه ی اوصاف و ویژگی های متمایز محفل، به نظر می رسد که این برنامه ی قرآنی بیش از آنکه در جذب کودکان و نوجوانان نسل زد و آلفا موفق باشد بر جوانان، میان سالان و بزرگسالان مسلمان و سنتی اثربخش بوده است؛ بینند گانی که پیش از تماشای محفل در مواجهه با قرآن کمتر با ابعاد موسیقیایی، زیبایی شناختی و تفسیری کلام خدا آشنایی داشتند.
🔰 حقّ‌الناس ✍ شخصی از حضرت آیت الله العظمی بهجت درخواست دستوری داشت. آقا که همیشه مشغول ذکر بودند، سر بلند کردند و فرمودند: «تا می‌توانید گناه نکنید» سپس سر به زیر انداختند و مجدّداً مشغول ذکر شدند. بعد از چند لحظه سر بلند کردند و فرمودند: «اگر احیاناً گاهی مرتکب شدید سعی کنید گناهی که در آن حقّ‌الناس است نباشد». باز سر به زیر انداخته و مشغول ذکر شدند. و بعد از چند لحظه باز سر بلند کردند و برای سومین بار فرمودند: «اگر گناه مرتکب شدید که در آن حقّ‌الناس است سعی کنید در همین دنیا آن را تسویه کنید و برای آخرت نگذارید که آن جا مشکل است.» 📚 برگرفته از کتاب فریادگر توحید، ص ٢١٨
✍استاد فاطمی نیا: تا زمانی‌ که دل‌ انســان‌ آلوده‌ به محبت‌ دنیا و هوس‌ها می‌باشد. نباید توقع‌ حضـور قلب‌ در نمـاز و لذت‌ بـردن‌ از عبادات‌ را داشت
هدایت شده از Alireza Ghobadi
بسم الله الرحمن الرحیم پرسشگری در قرآن کریم گفتار پنجم- سوره هُمَزَه سال روز شهادت عالم آل محمد(ص) عامل به کتاب الله حضرت امام جعفر صادق(ع) را تعزیت و تسلیت می گویم. از دیگر سوره هایی که سیاق پرسشی دارد، سوره هُمَزَه است. در آیه ۵ این سوره آمده است که: تو چه دانی که حطمه چیست؟!.در آیه ۴ این سوره نیز پندار و عملکرد نادرست افرادی را مردود دانسته و گفته است که آنها به حطمه افکنده می شوند! آنچه در این گفتار به آن پرداخته می شود، این است که حطمه چیست!؟ و چرا افرادی به حطمه انداخته می شوند!؟ قبل از پاسخ به سوال مزبور، توضیح ذیل و توجه به آن بسیار اهمیت و ضرورت دارد. در گفتمان قران، مسیر تعالی ونزول انسان تعریف شده است، چنین تعریفی ضرورتا با تصور در اجتماع دیروز و پندار جامعه امروز همخوانی ندارد. اصولاً فلسفه نزول قرآن کریم نیز ابلاغ گفتمان هدایت بخش برای اصلاح اعوجاجات فکری و انحرافات اخلاقی و رفتاری است. در همین مسیر تشویق ها( پاداش) و تنبیهاتی(عذاب و عقوبت) وضع کرده است که برخی از آنها در سرای جاودانه تحقق می یابد، از این رو بسیاری از تنبیهات از آنجا که بیرون از تجربه زیسته انسانها در جهان شهود است، برای آنان ناشناخته است! و وعده یا وعیدی برای جهان غیب(پنهان)است؛ که در گفتمان قرآن جهان جاودانه نامیده شده است و ظرفیت کاملی برای دریافت پاداش ها و عقوبت ها دارد. صد و چهارمین سوره قرآن به عذابی از این نوع به نام حطمه اشاره دارد. اهل لغت، حطمه را درهم شكستن، معنا کردند و مفسران حطمه را نامى از نام‌ها یا جایگاهی از مکان های دوزخ ذکر کردند.؛ در سوره همزه «آتش افروخته الهی است که بر دل ها چیره می شود» اما چه کسانی در آن افکنده می شوند؟ برای پاسخ به این پرسش باید در آیات نخستین این سوره تامل کرد!. هُمَزَه(هامز) و لُّمَزَه (لامز)، دو وصف یا ویژگی بسیار ناپسند رفتار اجتماعی است که به نحو موجبه کلیه(عمومی) مشمول عذاب الهی می شود؛ اما تاکید عذاب در این آیه روی عملکرد خاصی از این افراد معطوف شده است که جنبه اقتصادی دارد. چنانچه استحضار دارید، بخشی از قوام و بقا جامعه منوط به فعالیت و عملکرد صحیح اقتصادی به خصوص کاربست سرمایه(ثروت/ مال) در مسیر صحیح آن است، که منجر به تولید، و زمینه های کسب و کار و رونق اقتصادی در جامعه و... شود و چرخ اقتصادی جامعه بچرخد؛ و نیازی های فردی و اجتماعی مرتفع گردد ... اما افراد مزبور( هامز و لامز) به جای استفاده بهینه و کارآمد از سرمایه، آن را جمع می کنند، یعنی ازمسیر صحیح اقتصادی خارج می کنند و به شمارش آن مشغولند!. عملکرد ناصواب آنان موجب خسارت ، لطمه و آسیب های فراوان فردی و اجتماعی می شود و ... . البته در همین سوره عملکرد ناشایست اقتصادی آنان را تابعی از این پندار دانسته که چنین ثروت و مالی زندگی آنان را بیمه و جاودانه می کند! از این رو خداوند به نحو موجبه کلیه(عمومی) همه آنان را مشمول و مستحق آتشی خرده کننده می داند. از نکات جالب توجه در سوره هُمَزَه، افزون بر عمومیت عذاب، هم وزنی حطمه( عذاب) با هُمَزَةٍ ولُّمَزَه (رفتار و اندیشه) است که به نحوی به تناسب مجازات یعنی عذاب الهی با جرم (عملکرد و اندیشه)، هامزان و لامزان دلالت دارد!. ع.ق التماس دعاء
✅مرحوم علامه حسن زاده آملی : ﺑﻪ ﺟﺎﯼ ﺍین‌که ﻋﺎﺑﺪ ﺑﺎﺷﯽ ، ﻋﺒﺪ ﺑﺎﺵ! ✍ ﺷﯿﻄﺎﻥ ۶۰۰۰ ﺳﺎﻝ ﻋﺒﺎﺩﺕ ﮐﺮﺩ ﻋﺎﺑﺪ ﺷﺪ، ﺍﻣﺎ ﻋﺒﺪ ﻧﺸﺪ. ﺗﺎ ﻋﺒﺪ ﻧﺸﻮﯼ، ﻋﺒﺎﺩﺗﺖ ﺳﻮﺩﯼ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ. ﻋﺒﺪ ﺑﻮﺩﻥ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺒﯿﻦ ﺧﺪﺍﯾﺖ ﭼﻪ میﺧﻮﺍﻫﺪ، ﻧﻪ دلت.
✍کسی که خیلی مشکلات زندگی به او فشار ‌آورده چه‌کار کند؟ آیت‌الله محمدتقی بهجت(قدس‌سره): تا می‌تواند «أستغفرالله» بگوید، «أتوب إلى الله» بگوید،‌ «صلوات» بفرستد، سلاحی که به‌دست ما داده شده همین‌هاست. 📚بیانات در درس خارج فقه، کتاب حج، ٢٠ فروردین ١٣٨٧
✍آیت‌الله‌سیداحمدنجفی(ره): اگر حدیث کساء بین مردم رایج شود، هیچ غم و اندوهی نمیماند. اگر این دعا در خانه و مغازه خوانده شود، واسطه مُسلم رزق است و بی برکتی و نکبت را دور میکند. دعوا و جدل در خانه دور میشود و مهربانی حکم فرما میشود با خواندن این دعا. دستور این است که شما به هرگرفتاری و مصیبتی رسیدید به این دعا پناه ببرید.
هدایت شده از نماز شب
7.92M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علت برخورد سرد سید بحرالعلوم ره با ملا مهدی نراقی ره ✅️ بسیار آموزنده و قابل استفاده ⬅️ این کلیپ رو از دست ندید! 🔸️کانال معرفتی و اخلاقی نمازشب🕊 🆔️ @namazeshab_net
✍استاد فاطمی نيا: گاهي يك اخم به پدر و مادر ، انسان را صد سال عقب نگه می دارد.
بسم الله الرحمن الرحیم پرسشگری در قرآن کریم گفتارششم- سوره قارعه. به مناسبت ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س). ذی القعده! چه قدم مبارکی دارد!، هم آغاز میقات موسی کلیم(ع) با پروردگار و هم ایام تدارک سفر معنوی به حج و هم خجسته زاد روز‌ ولادت کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها است که بدین مناسبت، روز دختر نیز در کشور ما نامگذاری شده است. ضمن تبریک و شادباش این فرخنده مناسبت ها، گفتار دیگری ازسلسله گفتارهای پرسشگری در قرآن کریم را تقدیم می داریم. وقوع قیامت یکی از ارکان و مسلمات گفتمان قرآن کریم است و به تصریح قران، شکی در وقوع آن نیست هر چند که اکثر مردم به آن ایمان نمی آورند. از این رو در گفتمان قرآن به توصیف آن زلزله عظیم پرداخته است. صد و یکمین سوره قرآن کریم بنام «الحاقه»، توصیفی مجمل از این واقعه بزرگ ارائه کرده است. به نظر ارکان حوادث قیامت نیز در این سوره ذکر شده است. این سوره در سیاق پرسشی چنین صورت بندی شده است: القارعة!(کوبنده) ماالقارعه، (قارعه چیست)؟ و ما ادرئک ماالقارعه( و تـو چـه دانـى كـه آن كوبنده چيست)؟ اسلوب مزبور و نامگذاری این سوره به القارعه(کوبنده) نشان دهنده عظمت و اهمیت این واقعه است گویا این رخداد کوبنده بقدرى عظيم است كه درک حقیقت آن فراتر از تصور افراد است!. آیات بعد در این سوره بخشی از وقایع این حادثه شگفت و مهیب را توصیف می کند و نشان می دهد که وقوع این رخداد قطعی، نظم و انتظام جامعه انسانی و ساختار طبیعت را به آشفتگی‌ و بهم پاشیدگی تبدیل می کند، این دگرگونی چنان است که زمین در ان هنگام دیگر این زمین نیست!. سپس، بی تردید افراد مورد رسیدگی و سنجش قرار می گیرند، که چنین ارزیابی خود یکی از وقایع قیامت است! نکته حائز اهمیت این است که چه چیزی مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد؟. پاسخ بسیار روشن و البته قابل توجه و تامل است پاسخ در این سوره و سایر سوره های قرآن «موازین» است! اما موازین چیست؟ که در قیامت افراد با آن ارزیابی و سنجش می شوند؟، کلمه موازین،جمع است، مفرد آن، میزان یا موزون است، چنانکه موازین جمع میزان باشد؛ پس اعمال افراد با میزان ها و ملاک های حق ارزیابی می شود؛ هر قدر عمل مشتمل و منطبق بر حق باشد به همان اندازه اعتبار و ارزش دارد و هر میزان که مشتمل و منطبق بر حق نباشد، بی وزن است. با توجه به جمع بودن کلمه موازین، میزان هایی برای اعمال افراد وجود دارد که هر عمل متناسب با معیار و میزان دقیق و صحیح خودش، سنجش و توزین می شود! اگر جمع موزون باشد به معنای وزن اعمال یعنی مجموعه عملکردهاست که مورد ارزیابی و سنجش قرار می گیرد، حاصل ارزیابی ها دو صورت پیدا می کند یا اعمال افراد در تطبیق با قرآن و سنت( موازین) وزانت، سنگینی و قیمت پیدا می کند؛ چنین افرادی کامیاب و زندگی رضامندانه دارند یا اعمال افراد با معیارهای قرآن و سیره و سنت رسول خدا(ص) و جانشینان به حق آن حضرت منطبق نیست بدین معنا که مشتمل به ظلم، تعدی، ناحقی و...‌ است پس وزنی و ارزشی پیدا نمی کنند، در نتیجه این افراد مستحق ورود به «هاویه» یا آتش سوزان‌ می شوند. اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجه ع.ق التماس دعاء
﷽ چهل روز تا آسمان «وَ وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً وَ قَالَ مُوسَی لِأَخِیهِ هَارُونَ اخْلُفْنِی فِی قَوْمِی وَ أَصْلِحْ وَ لاَ تَتَّبِعْ سَبِیلَ الْمُفْسِدِینَ» (سوره اعراف، آیه۱۴۲). ✍🏻 ثمره این چهل روز عبادت که طبق نقل «حضرت در این چهل روز آب و غذایی نخوردند و نخوابیدند و غرق در محبت خدای متعال بودند، نزول بر بود.»[1] با توجه به این میهمانیِ خدا برای حضرت موسی، علمای اخلاق توصیه به مراقبت در این چهل روز دارند. 🔰 حضرت آیت الله جوادی آملی درباره این اربعین می‌فرماید: «از اول ذی‌القعده تا دهم ذی‌الحجّه که اربعین موسای کلیم است، این یک فصل مناسبی است؛ بهار این کار است. این اربعین گیری، این چله نشینی همین است. وجود مبارک موسی کلیم چهل شبانه روز مهمان خدا بود. فرمود: و وَاعَدْنَا مُوسَی ثَلاَثِینَ لَیْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِیقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِینَ لَیْلَةً. به او وعده دیدار و ملاقات خصوصی دادیم؛ آمد به دیدار ما. اوّل ۳۰ شب بود، بعد ۱۰ شب اضافه کردیم، راهش باز بود؛ جمعا چهل شب شد.» ✍🏻 باید توجه داشت که به قول فرمایش حضرت آیت الله جوادی آملی، انسان در طول سال هر زمانی که بخواهد می‌تواند چله بگیرد، اما بهار ، این چهل شب است؛ یعنی از اوّل ذی‌القعده تا دهم ذی‌الحجّه. 🔰 قرائت زیارت وارث، زیارت عاشورا و نیز حدیث کساء علاوه بر اذکار، در چله گرفتن توصیه شده است، اما لازم به ذکر است که در چله نیز بسیار مهم است و هرچند که چله به هر نیتی که گرفته شود آثار معنوی خود را دارد، اما بهتر است که ثواب آن به نیت سلامتی و تعجیل در فرج آقا امام زمان (عجل‌الله‌تعالی‌فرجه‌الشریف) باشد. [1] شرح مصباح الشریعه،ص ۵۹۸. 📌 برگرفته از جلسات «نظام مهندسی معارف»