✨ سلام ویژه در ایوان نجف ✨
🔹 در ایوان نجف، اذن دخولی نوشته شده که در هیچ زیارت دیگری نیامده است:
«اَلسَّلامُ عَلى صاحِبِ السَّكِينَةِ، اَلسَّلامُ عَلى المَدْفُونِ بِالمَدِينَةِ»
📌 این سلام، منحصر به زیارت امیرالمؤمنین علیهالسلام است؛ چرا که بهجای تعبیرهایی چون «مثل»، «عین» یا «نفس»، صریحاً سلام بر پیکر مقدس پیامبر اکرم صلیاللهعلیهوآله فرستاده میشود؛ همان پیامبری که در مدینه دفن است.
🔹 قاب عکس ما هم در نجف از بابالرضا علیهالسلام (ولینعمت جهانیان و ما ایرانیان) آغاز میشود
و این بهترین تفأل به خیر است که از باب الرضا وارد شوی!
زمان:
حجم:
1.78M
دشمن به وعده وفا نمیکند؛ سازش، ایمان را میگیرد و آینده فرزندان را نابود میسازد.
🔑 چهار نکته اساسی در کلام امام حسن علیهالسلام
اول: دشمن، به وعدههایش وفا نمیکند
همین که خرش از پل گذشت، به ریش مذاکره کنندگان میخندد.
دوم: سازش، دشمن را گستاختر کرده و مانع عمل به دین می شود
پس کوتاه آمدن، به ضرر دین و ایمان مردم است.
سوم: سیاستگریزی شاید دینداری شخصی را حفظ کند؛ اما نسل آینده را قربانی میسازد
چهارم: سرنوشت سیاسی و اجتماعی جامعه (بدبختی و خوشبختی) به دست خود مردم است
#شهادت_امام_حسن
┈••❁•🌿 یه حرف خوب رو باید رسوند 🌿•❁••┈
اگه خوشت اومد، همین الان یه سر به کانالمون بزن:
👇
@seyyed_hosayn_roohbakhsh
📌 پیام سنجاقشده رو حتماً ببین، حرف دل خیلیاست...
ما محتوا آماده می کنیم
📤 شما فقط پخشش کن، ثوابش پای شما!
زمان:
حجم:
3.15M
«جنگ یا صلح؟ اسلام کدام را میپذیرد»
❓ چرا بعضی امامان جنگ کردند و بعضی صلح؟
❓ چرا امام رضا علیهالسلام ولیعهد شد ولی امام حسین علیهالسلام قیام کرد؟
❓ بالاخره اسلام دین جنگ است یا دین صلح؟
🔑 سه پاسخ کوتاه:
1️⃣ امامان همیشه دلیل صلح یا جنگ خود را شفاف میگفتند؛ نمیگفتند فقط چون معصومیم بپذیرید.
2️⃣ نقش مردم تعیینکننده بود؛ بیتفاوتی مساوی صلحِ تحمیلی، حضور مساوی پیروزی.
3️⃣ امروز هم تشخیص صلح یا جنگ فقط با ولیفقیه عادل و جامعالشرائط است؛ نه هرکسی که از راه برسد و بدون آگاهی فقهی و تاریخی بخواهد نظر بدهد.
🎙 اسلام نه دین جنگ است و نه صلح، بلکه دین عدالت است.
#امام_رضا
#شهادت_امام_رضا
┈••❁•🌿 یه حرف خوب رو باید رسوند 🌿•❁••┈
اگه خوشت اومد، همین الان یه سر به کانالمون بزن:
👇
@seyyed_hosayn_roohbakhsh
📌 پیام سنجاقشده رو حتماً ببین، حرف دل خیلیاست...
ما محتوا آماده می کنیم
📤 شما فقط پخشش کن، ثوابش پای شما!
سید حسین روح بخشحلقه معرفت شهریور ۱۴۰۴.mp3
زمان:
حجم:
19.82M
حلقه معرفت 2شهریور1404
00:00
چه رفتارهایی بوده که امام رضا علیهالسلام بهشدت از آنها پرهیز داشتند، و چرا؟ آیا امروز هم از ما خواسته شده از همانها دوری کنیم؟
05:00
چرا بزرگان شیعه درباره ابن عربی اینهمه اختلاف جدی دارند؟ یک جوان با این اختلاف دیدگاه چه کند؟
12:00
کسی که از بدو تولد دچار ناتوانی جسمی یا ذهنی است، جایگاه او در نظام آفرینش چیست؟ آیا این فقط یک رنجِ بیدلیل است یا نشانهی یک نگاه عمیقتر الهی؟
26:00
چطور است که تماس با بدن یک میت مؤمن نیاز به غسل دارد، اما تماس با سگ – با اینهمه نجاست شرعی – نیازی به غسل ندارد؟ منطق این تفاوت چیست؟
35:00
عالم ذر دقیقاً چیست؟ آیا واقعاً قبل از این دنیا، ما در جهانی دیگر انتخابهایی داشتهایم؟ این حرفها چقدر جدی است؟
42:00
اگر همه چیز از قبل در تقدیر الهی مشخص شده، پس ما در این دنیا دقیقاً چه نقشی داریم؟ آیا فقط بازیگر سناریویی نوشتهشدهایم؟
48:00
از طرفی میگویند انسان مختار است، اما از طرف دیگر قرآن میفرماید «هر کاری میکنید، همهاش نوشته شده»! پس اختیار کجاست؟
58:00
اگر واقعاً سرنوشت به دست خود ماست، چرا در شب قدر میگویند همه مقدرات سال آینده نوشته و امضا میشود؟ اختیار ما دقیقاً کجای این معادله است؟
01:01:00
قرآن میفرماید خدا هر که را بخواهد هدایت میکند و هر که را بخواهد گمراه… خب! این یعنی اختیار ما بیمعناست؟ یعنی گمراهی ما خواست خداست؟
┈••❁•🌿 یه حرف خوب رو باید رسوند 🌿•❁••┈
اگه خوشت اومد، همین الان یه سر به کانالمون بزن:
👇
@seyyed_hosayn_roohbakhsh
📌 پیام سنجاقشده رو حتماً ببین، حرف دل خیلیاست...
نماز کامل از دیدگاه امام صادق(علیه السلام)
حماد بن عیسی گفت: در محضر امام صادق(ع) بودم، به من فرمود: آیا میتوانی نماز را خوب بخوانی؟ عرض کردم: چگونه نمیتوانم و حال آنکه کتاب حریز را که درباره نماز نوشته شده است، از حفظ دارم. حضرت فرمود: برای تو ضرر ندارد، برخیز و نمازی بخوان تا من ببینم که چگونه میخوانی. حسبالامر حضرت رو به قبله ایستادم و شروع به خواندن نماز کردم. تمام نماز را از نظر رکوع و سجود بهجای آوردم، اما حضرت آن را نپسندید و فرمود: نماز را خوب نخواندی.
واقعاً چقدر زشت است برای مردی که شصتهفتاد سال از عمرش میگذرد و حال آنکه نمیتواند یک نماز کامل با مراعات حدود کامله آن بخواند. من خجالت کشیدم و خود را کوچک دیدم.
عرض کردم: فدایت شوم، شما نماز را به من تعلیم دهید. پس، امام(ع) رو به قبله راست ایستادند و دستهای خود را آزاد گذاردند و انگشتهای دست آن حضرت بههم گذارده شده بود و مابین دو قدم آن حضرت از سه انگشت باز و بیشتر فاصله نداشت و انگشتهای پای خود را رو به قبله کردند و تا آخر نماز هم رو به قبله بود و با تواضع و حضور قلب گفتند: اللهاکبر و سوره حمد و توحید را با ترتیل (به آرامی و خوبی) خواندند و بعد از تمام شدن سوره توحید، به قدر یک نفس کشیدن صبر کردند. بعد دست خود را بلند کرده تا مقابل صورت بردند و در حالی که ایستاده بودند گفتند: اللهاکبر و پس از آن به رکوع رفتند و کف دست را به سر زانو گرفتند. انگشتان آن حضرت از هم باز بود. زانو را به عقب دادند، چنانکه پا راست شد و پشت آن حضرت طوری مساوی شد که قطره آبی بر آن میگذاشتند، به هیچ طرفی نمیریخت.
گردن خود را کشیده و سر به زیر نینداختند و چشم را بر هم گذاردند و سه مرتبه به آرامی گفتند: سبحان ربّی العظیم و بحمده.
بعد راست ایستادند و چون خوب ایستادند، گفتند: «سمع الله لمن حمده» و در همان حال که ایستاده بودند، دست را تا مقابل صورت خود بلند کردند و گفتند: اللهاکبر و بعد به سجده رفتند. دو کف دست را پیش زانوها، مقابل صورت خود بر زمین گذاردند و انگشتان آن حضرت به هم گذارده شده بود. سه مرتبه گفتند: سبحان ربّی الاعلی و بحمده. اعضای بدن خود را از یکدیگر باز گرفته و بر هم نگذارده بودند (در حال سجده دست را به بدن نچسبانیده و بدن را بر پا نگذارده بودند) و بر هشت موضع بدن خود که به زمین گذارده بودند، سجده کردند که پیشانی و دو کف دست و دو سر زانو و دو سر انگشت بزرگ پا و سر بینی باشد.
پس از آن سر از سجده برداشتند و وقتی نشستند گفتند: اللهاکبر و به ران چپ نشسته، پشت پای راست را بر کف پای چپ گذاردند و گفتند: «استغفر الله ربّی و اتوب الیه» و دوباره در حالی که نشسته بودند. گفتند: اللهاکبر. و بعد به سجده دوم رفتند و مانند سجده اول، سجده دوم را تمام کردند و در رکوع و سجود هیچ یک از اعضای بدن را بر یکدیگر نگذارده بودند و موقع سجده آرنج دست خود را باز نگاه داشته و به زمین نگذارده بودند.
در حال تشهّد خواندن، انگشتان دست آن حضرت از یکدیگر باز بود و به این کیفیّت دو رکعت نماز خواندند و پس از تشهّد و تمام شدن نماز فرمودند: گذاردن هفت موضع در وقت سجده به روی زمین واجب است که پیشانی و دو کف دست و دو سر زانو و دو سر انگشت بزرگ پا باشد و اما گذاردن بینی بر زمین، سنت (مستحب) است و آنها همان مواضع است که خدا در قرآن فرموده است: «و انّ المساجد للّه فلا تدعوا مع الله احدا»؛ و سجده گاهها از آن خداست و با وجود خدای یکتا کسی را به خدایی مخوانید. (جن، آیه 18)
با پایان نماز حضرت به حماد فرمودند: ای حماد، اینچنین نماز بخوان.
منبع: أمالي صدوق: ص ۳۳۷
سید حسین روح بخش حلقه معرفت ۱۰شهریور۱۴۰۴.mp3
زمان:
حجم:
21.9M
حلقه معرفت 10 شهریور 1404
00:00 بهترین دوست از منظر امام حسن عسگری علیه السلام
07:00 ثلث اموال پدری را چگونه می توان وقف حرم امام رضا علیه السلام کرد؟
16:00 نکات مهم توحید چیست؟
25:00 ارتباط حدیث سلسلة الذهب با توحید را توضیح دهید.
36:00 چگونه می توان در نماز خدا را حس کرد؟
43:00 علت اصلی غفلت کدام است؟
01:00:00 اینگه گفته شده «لا اله الا الله» به زبان نیست و به معامله است یعنی چه؟
01:18:00 روایتی شنیدم که هنگام خواب، هفت طلبکار داریم، لطفا توضیح دهید.
#حلقه_معرفت
┈••❁•🌿 یه حرف خوب رو باید رسوند 🌿•❁••┈
اگه خوشت اومد، همین الان یه سر به کانالمون بزن:
👇
@seyyed_hosayn_roohbakhsh
📌 پیام سنجاقشده رو حتماً ببین، حرف دل خیلیاست...
ما محتوا آماده می کنیم
📤 شما فقط پخشش کن، ثوابش پای شما!