⚡️ چهارده نشانه از نشانههای اهل ادعاهای باطل و عرفان های کاذب در بیان آیة الله العظمی سیستانی
🔻 در سال ۱۴۳۲ق آیة الله العظمی سیستانی (دام ظله) در پاسخ استفتائی، ضمن تاکید بر امر تزکیه و تهذیب نفس، تنها راه آن را در عمل به دستورات قرآن و سنت دانستند و به تفصیل چهارده نشانه از نشانه های اهل ادعاهای باطل و عرفان های کاذب را ذکر نمودند:
۱. مبالغه در مدح و تعریف از خودشان.
۲. ادعای عدم احتیاج به راهای متداول فقها در استنباط احکام شرعی.
۳. ادعای احاطه به احکام و ملاکات آنها از طریق امور باطنی.
۴. آنان هرکس را که بر طریقت خودشان باشد تعظیم نموده ولی نهایت تهمت و افترا و بدگویی را در مورد افراد جدا شده از جمع خویش ابراز میدارند.
۵. انجام کارها و رفتارهای غیر متعارف تا از دیگران متمایز باشند
۶. مبالغه در اعتماد بر خوابها
۷. ادعای مکاشفات و مشاهدات در حالات معنوی خاص
۸.پوشیدن لباس های غیر متعارف.
۹. بدعت در دین و توصیه به انجام ریاضات خاصی که هیچ مدرک معتبری از اقوال و افعال انبیا و اولیا ندارد.
۱۰. مستندات ضعیف. این افراد در ادعاهای خویش به اموری استناد می کنند که در هیچ یک از منابع معتبره وجود ندارد و قاعده تسامح در ادله سنن را دست مایه خویش قرار میدهند.
۱۱. تأثیر پذیری از ادیان و ملل دیگر
۱۲. تساهل در احکام موسیقی و غنا و اختلاط زن و مرد
۱۳. اعتماد بر منابع مالی نامعلوم
۱۴. ارتباطات پنهانی مشکوک آنان با دیگران نیز از دیگر نشانه های این افراد است.
⬅️ برای ترجمه کامل پاسخ آیة الله سیستانی به این سایت مراجعه کنید.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ چهارده نشانه از نشانههای اهل ادعاهای باطل و عرفان های کاذب در بیان آیة الله العظمی سیستانی 🔻 در
⚡️آشیخ حسنعلی نخودکی مرید یکی از فقها بود
🔻آیة الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله:
🔹آقای آسید مصطفی خوانساری از آسید جمال نقل کرد که آسید جمال گفت: «اگر قرار بود تقلید کنم از آقای بروجردی تقلید میکردم» با اینکه آسید جمال خودش اهل سلوك و این رشته ها بود و شاگرد آسید احمد کربلایی بود، آقای بروجردی را کاملاً قبول داشت.
🔸آشیخ حسنعلی [نخودکی] هم همین جور. احتمالاً مقلد آقای بروجردی بود. آقای نخودکی شرح لمعه درس میگفته است. آقای بهجت از آشیخ محمود حلبی نقل میکرد که ایشان خطاب به آقای خویی می گفته: «آقای آشیخ حسنعلی با آن مقامی که داشت مرید یکی از شماها بود». بعد خود آقای بهجت گفت مقصودش آقای بروجردی بود و گویا از او تقلید هم میکرد.
🔹 از پسر آقای نخودکی پرسیدم گفت: خیلی اوقات وجوه را به وسیله من خدمت آقای بروجردی میفرستاد. در اینکه کاملاً با یکدیگر مرتبط بودند، تردیدی نیست.
📚 جرعه ای از دریا، ج۱، ص۵۸۵.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️آشیخ حسنعلی نخودکی مرید یکی از فقها بود 🔻آیة الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله: 🔹آقای آسید مصطف
⚡️کلید باغ
🔻آیة الله العظمی شبیری زنجانی دام ظله:
🔹آقای بهجت نقل میکرد: آقای آشیخ محمود حلبی به نجف آمده بود و بین ما و ایشان دید و بازدیدی صورت گرفت. وقتی قرار بود برای بازدید به منزل ما تشریف بیاورند، آقای خویی هم شنید و تشریف آورد. آشیخ محمود یک ساعت دیر کرد. آقـای خـویـی هـم نشست تا بیاید. بعد از یک ساعت آشیخ محمود آمد. آقای خویی فرمود: من یک ساعت منتظر شما بودم. آشیخ محمود عذرخواهی کرد. آقای خویی فرمود: من یک ساعت اینجا
نشستم، میخواستم به دلیل ارتباطی که با حاج شیخ حسنعلی نخودکی داشته اید، چیزی به ما یاد بدهید تا اگر با فردی مادی گرا مواجه شدیم به جز برهان و استدلال و مطالب رایج
در
مدارس، عملاً چیزی ارائه کنیم.
🔸آقای حلبی شروع کرد به موعظه کردن و گفت: همین اشتغال شما به فقاهت خوب
است و شما همین را دنبال کنید و این خیلی به نفع اسلام و مسلمین است. ضمن کلامش این جمله را هم گفت کلید باغ در دست آشیخ حسنعلی نبود. آشیخ حسنعلی با آن مقامش مرید یکی از شماها بود. بعداً خود آقای بهجت توضیح داد و گفت که مراد، آقای بروجردی بود و ظاهراً آشیخ حسنعلی از ایشان تقلید میکرد.
📚جرعه ای از دریا، ج۲، ص۵۷۸.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ چهارده نشانه از نشانههای اهل ادعاهای باطل و عرفان های کاذب در بیان آیة الله العظمی سیستانی 🔻 در
8.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️اگر طریقهی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید
🔻 مقام معظم رهبری (دام ظله):
🔹 درس فقه را جدّی بگیرید. ببینید! عالِم دین میخواهد معارف اسلامی را به دست بیاورد؛ از کجا؟ از کتاب و سنّت و عقل؛ این است دیگر؛ بخشیاش مربوط به عقل است، بخشیاش هم مربوط به کتاب و سنّت و نقل است؛ خب باید بداند که چه جوری باید به دست بیاورد؛ این همان اجتهاد است. اجتهاد یعنی چگونگی استفادهی این معارف از منابعش...
🔸 خب این اجتهاد را اگر بخواهد انسان دارا بشود، باید تمرین کند، باید کار کند. این درس فقهی که شما میخوانید ولو طهارت باشد -حالا بعضی از طلبهها میگویند: «آقا، چرا همیشه طهارت و صلات و مانند اینها؟»- فرقی نمیکند؛ آن چیزی که به شما این شیوهی استنباط را یاد بدهد، مورد نیاز شما است. [این] گاهی در یک مسئلهی مربوط به طهارت است، گاهی در مسئلهی مربوط به صلات است، گاهی مسئلهی مربوط به بحث معاملات و اجاره و مانند اینها است؛ شما باید بدانید چه جوری استنباط کنید.
🔹اگر این طریقهی استنباط را یاد گرفتید، آن وقت ارزشهای اخلاقی را هم درست از کتاب و سنّت استنباط میکنید؛ [نه] مثل بعضی از نیمهسوادها -حالا احترامشان کنیم، نگوییم بیسواد؛ نیمهسواد- که یک چیزی یا چهار کلمهای یاد گرفتهاند، راجع به مسائل دینی اظهار نظر میکنند، به یک آیه هم گاهی استناد میکنند؛ خب معنای این آیه این نیست؛ این به خاطر ضعف در فهم آیه و استنباط از آیه است.
📚 بیانات در دیدار با طلاب حوزه های علمیه. ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
@seyyed_hossein_kashfi