کانال سید حسین کشفی
⚡️پدرم امام باقر (علیهالسلام) این گونه بود ... 🔻مقدمه سیره ائمه معصومین در مسائل گوناگون عبادی و
⚡️پدرم امام باقر (علیهالسلام) اینگونه بود ... (۱)
🔻آداب دعا
🔹امام صادق (علیهالسلام) نقل میکند:
«کان أبی إذا طلب الحاجةَ طلبها عِند زَوالِ الشَمسِ فاذا ارادَ ذلک قدّم شیئاً فَتَصَدَّقَ به و شَمَّ شیئاً مِن طِیبٍ و رَاحَ اِلی المَسجِدِ دَعا فی حاجته بماشاءَ؛
🔸 راه و روش پدرم بدین سان بود: هر زمان که حاجتی داشت، آن را در موقع زوال خورشید ـ ظهر شرعی ـ طلب میکرد، به این گونه که نخست، چیزی را صدقه میداد و عطر استعمال میکرد و راهی مسجد میشد و در آنجا دعا میکرد و از خداوند بر آورده شدن آن را درخواست میکرد».
📚 الکافي، ج۲ ص۵۷۷.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️پدرم امام باقر (علیهالسلام) اینگونه بود ... (۱) 🔻آداب دعا 🔹امام صادق (علیهالسلام) نقل میکند:
⚡️پدرم امام باقر (علیهالسلام) اینگونه بود ... (۲)
🔻آداب دعا / ۲
🔹حضرت صادق(علیهالسلام) می فرماید:
«کانَ أبی إذا حَزَنَه اَمرٌ جَمَع النساءَ و الصّبیانَ ثُمَ دعا و اَمَنّوا
🔸پدرم سیرهاش این بود که هر گاه پدیدهای ناگوار رخ مینمود که حضرت را غم و اندوه فرا میگرفت، زنها و کودکان خویش را جمع و سپس به پیشگاه خدا دعا میکرد و آنان آمین میگفتند».
📚 الکافي، ج۲ ص۴۸۷.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️پدرم امام باقر (علیهالسلام) اینگونه بود ... (۲) 🔻آداب دعا / ۲ 🔹حضرت صادق(علیهالسلام) می فرمای
⚡️پدرم امام باقر (علیهالسلام) اینگونه بود... (۳)
🔻 دائم الذکر
🔹حضرت صادق (علیهالسلام) میفرمایند:
«کانَ أبی کثیر الذکر، لَقَد کُنتُ اَمشی مَعَه و اِنّه لَیَذکرُ اللهَ و آکل مَعَهُ الطعامَ و انه لیذکر اللهَ و کان یُحِدّث القَومَ و ما یَشغَلُه عَن ذکر الله و کنتُ أریَ لِسانَه لازقاً بحنکه یقول لا اله الا الله و کانَ یَجمعنا و یأمُرُنا بالذِکرِ
🔸روش پدرم بدین سان بود که خدا را بسیار یاد میکرد. من با او گاهی راه میرفتم و او مشغول ذکر بود. غذا میخورد و در آن حال به یاد خدا بود. با مردم سخن میگفت و در آن حال از ذکر حق غافل نمیشد. او دائماً زبانش به کامش چسبیده بود و ذکر لا اله الا الله را بر زبان جاری میکرد. گاهی ما را جمع میکرد و دستور میداد که به ذکر خدا بپردازیم».
📚 الکافي، ج۲ ص۴۹۸
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️پدرم امام باقر (علیهالسلام) اینگونه بود... (۳) 🔻 دائم الذکر 🔹حضرت صادق (علیهالسلام) میفرمایند
⚡️پدرم امام باقر (علیهالسلام) اینگونه بود ...(۴)
🔻 صدقه
🔹امام صادق(علیهالسلام) میفرمایند :
کان أبی اذا تَصَدَّقَ بشیءٍ وَضَعَهُ فی یَدِ السائلِ ثم ارتدّه مِنهُ فقَبّله و شَمَّهُ ثُمَّ رَدَّه فی ید السائل
🔸هر گاه پدرم چیزی را صدقه میداد، آن را نخست در دست شخص سائل قرار میداد، سپس آن را از او باز پس میگرفت، آن گاه آن چیز را میبوسید و میبویید و مجدداً در دستان سائل مینهاد.
📚 الکافي، ج۴ ص۸.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️پدرم امام باقر (علیهالسلام) اینگونه بود ...(۴) 🔻 صدقه 🔹امام صادق(علیهالسلام) میفرمایند : کان
⚡️پدرم امام باقر علیهالسلام اینگونه بود ... (۵)
🔻 صدقه روز جمعه
🔹 امام صادق(علیهالسلام) می فرمایید:
كَانَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ أَقَلَّ أَهْلِ بَيْتِهِ مَالاً وَ أَعْظَمَهُمْ مَؤُنَةً قَالَ وَ كَانَ يَتَصَدَّقُ كُلَّ جُمُعَةٍ بِدِينَارٍ وَ كَانَ يَقُولُ اَلصَّدَقَةُ يَوْمَ اَلْجُمُعَةِ تُضَاعَفُ لِفَضْلِ اَلْجُمُعَةِ عَلَى غَيْرِهِ مِنَ اَلْأَيَّامِ
🔸پدرم دارايىاش از همۀ خويشاوندان كمتر و مخارجش از همه آنان بيشتر بود، با این حال در هر جمعه يك دينار صدقه مىداد و مىفرمود: پاداش صدقه در روز جمعه چند برابر است، زيرا روز جمعه بر ساير روزهاى هفته برترى دارد.
📚 ثواب الأعمال ج ۱، ص ۱۸۵.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️پدرم امام باقر علیهالسلام اینگونه بود ... (۵) 🔻 صدقه روز جمعه 🔹 امام صادق(علیهالسلام) می فرمای
⚡️پدرم امام باقر (علیهالسلام) اینگونه بود ...(۶)
🔻از طهارت و نجاست سؤال نمیکرد
🔹 امام صادق (علیهالسلام) می فرمایید:
«كَانَ أَبِي يَبْعَثُ بِالدَّرَاهِمِ إِلَى اَلسُّوقِ فَيُشْتَرَى لَهُ بِهَا جُبُنّاً، فَيُسَمِّي وَ يَأْكُلُ وَ لاَ يَسْأَلُ عَنْهُ» .
🔸زندگی پدرم بدین سان بود که پولی میفرستاد تا از بازار برایش پنیر بخرند. سپس بسم الله میگفت و آن را میخورد و درباره طهارت و نجاست آن پرسوجو نمیکرد.
📚 قرب الإسناد ج ۱، ص ۱۹
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ نماز استغاثه به حضرت زهرا 🔻از جمله نمازهای مؤثر در قضای حوائج، نماز استغاثه به حضرت فاطمه زهرا (
⚡️نزع روح
🔻حکایتی از مکاشفه عالم ربانی مرحوم آیت الله سید مهدی کشفی، به نقل از مرحوم آیت الله العظمی اراکی:
🔹آقاى سيّد مهدى كشفى پسر آقا سيّد ريحان اللّٰه كشفى، ونوۀ آقا سيّد جعفر كشفى كه از بروجرد بودند و در كوچۀ ما منزل داشت.
آقا سيّد مهدى با دايى يا دايى زادۀ آقاى طالقانى به نام آقا سيّد محى الدين پيش بنده مكاسب مىخواندند. او در اواخر عمر از خصيصين و مخصوصين آقا ميرزا جواد آقا شد. به درس او خيلى علاقهمند بود و رفت و آمد زياد با ايشان داشتند وبه او اخلاص ومودّت مىورزيد.
🔸ايشان نقل كرد كه يك شب در خانه خودم در اطاق خوابيده بودم، ديدم يك صداى حزين و جگر سوزى از حياط مىآيد، از بس محرّق القلب بود، هراسان از خواب برخواستم كه چه خبر است؟ رفتم در را باز كردم ديدم در اين حياط ما كه به اين كوچكى است يك كاروانسراى بزرگ است ودور تا دورش حجره مىباشد وصدا از يك حجره مىآيد. دويدم پشت حجره هر كار كردم در باز نشد، از شكاف در نگاه كردم. ديدم يكى از رفقاى ما كه اهل بازار تهران است افتاده و سنگ آسيابى بزرگى روى او چيدهاند ويك شخص بد هيبت از آن بالا توى حلقوم دهان او عمليّاتى مىكند واو از زير دارد صدا مىزند.
نا راحت شدم هر چه كردم در باز نشد، هر چه التماس كردم به آن شخص كه چرا با رفيق ما اين گونه رفتار مىكنى! اصلاً جواب نداد و حتى نگفت تو كه هستى؟ آن قدر ايستادم كه خسته شدم. بر گشتم خيلى وضع بدى بود. آمدم توى رختخواب ولى خواب از سرم بكلى پريد نشستم تا صبح شد.
حال نماز خواندن نداشتم تندى رفتم در خانۀ ميرزا جواد آقا ودر زدم، به آقا گفتم: من همچو چيزى ديدم. گفت: شما مقامى پيدا كردهايد؛ اين مكاشفه است، آن شخص در آن ساعت نزع روح مىشد. من تاريخ را ياد داشت كردم. بعد نامه آمد كه آن رفيق در همان ساعت فوت كرده است».
📚آیت الله اراکی یک قرن وارستگی، جلد۱، صفحه ۱۵۱.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️شبهه حکمیه یا موضوعیه
🔻آیة الله حاج شیخ محمدجواد فاضل لنكرانی از والدشان مرحوم آیةاللــه العظمی شیخ محمد فاضل لنكرانی نقل میكند:
🔹«در ایران از جامع الأزهر زیاد شنیده بودیم. از این رو در مصر با آقای شاهآبادی و آقای طباطبایی تصمیم گرفتیم كه به جامع الأزهر برویم و آنجا را از نزدیك ببینیم. یك روز به آنجا رفتیم. ساختمانی بسیار قدیمی داشت. وارد ساختمان الأزهر شدیم و آنجا حلقه درسی بود كه شیخ پیرمردی فقه تدریس میكرد. ما سه نفر در جلسه درس نشستیم. موضوع بحثش حكم شك در مسألهای بود. من وسط درس سؤال كردم كه این شك در شبهۀ حكمیه است یا شبهۀ موضوعیه؟ اما گویا این مطلب برایش تازگی داشت و لذا مجبور شدم كه فرق بین شبهه حكمیه و موضوعیه را برایش توضیح دهم. اشكال را دنبال نكردم تا درس تمام شد. شیخ به طرف ما سه نفر آمد و از ما دعوت كرد تا به اتاقش برویم. سپس با اصرار بسیار زیاد از ما خواست كه بمانید و در اینجا درس بدهید و برای شما كرسی فقه جعفری قرار میدهیم».
📚 حدیث نصر، ص۶۰۱.
⬅️ ۲۶ خرداد سالگرد ارتحال مرجع عالیقدر آیة الله العظمی فاضل لنکرانی
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️دو علت برای روزه نگرفتن در روز عرفه
🔻رَوَى حَنَانُ بْنُ سَدِيرٍ عَنْ أَبِيهِ قَالَ: سَأَلْتُهُ عَنْ صَوْمِ يَوْمِ عَرَفَةَ فَقُلْتُ جُعِلْتُ فِدَاكَ إِنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّهُ يَعْدِلُ صَوْمَ سَنَةٍ قَالَ كَانَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ لاَ يَصُومُ قُلْتُ وَ لِمَ جُعِلْتُ فِدَاكَ قَالَ:
[۱. قدرت بر دعا]
يَوْمُ عَرَفَةَ يَوْمُ دُعَاءٍ وَ مَسْأَلَةٍ فَأَتَخَوَّفُ أَنْ يُضْعِفَنِي عَنِ اَلدُّعَاءِ وَ أَكْرَهُ أَنْ أَصُومَهُ
[۲. احتیاط]
وَ أَتَخَوَّفُ أَنْ يَكُونَ يَوْمُ عَرَفَةَ يَوْمَ اَلْأَضْحَى وَ لَيْسَ بِيَوْمِ صَوْمٍ
🔹حنان بن سدير، از پدرش روايت كرده است كه گفت: از او -يعنى از امام ابو جعفر باقر عليه السّلام در بارۀ روزۀ روز عرفه سؤال كردم، و گفتم: فدايت شوم، مردم مىپندارند كه آن برابر با روزه يك سال است. امام فرمود: پدرم آن روز را روزه نمىداشت، گفتم: چرا فدايت شوم؟ فرمود:
۱. روز عرفه روز دعاء و مسألت است، لذا من بيم آن دارم كه روزه مرا از دعا ناتوان سازد، و خوش ندارم كه آن را روزه بدارم،
۲. و بيم آن دارم كه روز عرفه روز اضحى باشد، و آن، روز روزه داشتن نيست.
📚 من لا يحضره الفقيه، ج ۲، ص ۸۸
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ اصول دین پنج بود
🔻 استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته
🔹اصول دین ۵ تا است. البته برخی آن را ۳ تا دانستهاند که صحیح نیست و از سخنان عوامانه برخی از روشنفکران است. اصول دین ۵ تا است. هر کس یکی از این ۵ اعتقاد را نداشته باشد مسلمان نیست. از زمان قدیم، یکی از ویژگیهای مهم امامیّه آن بوده که امامت را اصل دین میدانستهاند، و هر کس قائل به آن نبوده است را مسلمان نمیدانستهاند.
🔸مرحوم شیخ مفید در اوائل المقالات بیان کرده است:
«واتفقت الإمامية على أن من أنكر إمامة أحد الأئمة وجحد ما أوجبه الله تعالى من فرض الطاعة فهو كافر ضال مستحق للخلود في النار» اوائل المقالات، ج۱، ص۴۴.
🔹البته این کفر، کلامی است. یعنی روز قیامت در عداد مسلمانان محشور نمیشوند. مساله کفر فقهی، بحث دیگری است. در فقه، کفر در مقابل اسلام است. در کلام، کفر در مقابل ایمان است. از جهت روایات نیز این مساله روشن است. هم از آن جهت که ایمان شرط احکام فقهی نیست و هم از آن جهت که ایمان شرط نجات است، هر دو مساله در روایات روشن است.
🔸 از جهتی امامت از اصول دین است. از طرف دیگر فروع دین را ۱۰ مورد شمردهاند، که تولّی و تبرّی نیز جزء آنها است. در جمع بین ایندو جناب آیة الله والد بیان کردهاند که ولایت، یک حیثیّت اعتقادی دارد و یک حیثیّت عملی. تولّی و تبرّی، فعل خارجیِ مبرز اعتقاد است. آن فعل خارجی، -به شرط آنکه تقیه نباشد- واجب است، و باید اظهار شود، ولی امر اعتقادی تقیهبردار نیست، و امر قلبی است.
📚 خارج فقه زکات، اول اردیبهشت۱۴۰۳
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️کاش قصیده هائیه ازری در نامه عمل من بود!
🔻ملا کاظم اُزری (م۱۲۱۲ق) از شعرای بزرگ و ادیبان سترگ و مدیحه سرای شیعه در قرن دوازدهم و اوایل سیزدهم هجری در عراق بوده است.
قصیده معروف «هائیه» در مدح پیامبر اکرم (صلی الله علیه وآله) و امیرالمؤمنین (علیهالسلام) از شاخص ترین اشعار وی به شمار می آید.
🔹مرحوم محدث قمی در الفصول العلیة گوید:
«قصیده هائیه آن مرحوم مستغنی از تعریف و توصیف است، چه ظاهراً در اسلام قبل از او قصیده ای به این طولانی و جزالت [محکمی و استواری] و فصاحت و کثرت مطالب و قلت تعقید گفته نشده، و از مرحوم خاتم الفقهاء والمجتهدین صاحب جواهر الکلام نقل است که تمنی فرمود: کاش قصیده هائیه ازری در نامه عمل من بود و جواهرالکلام من در نامه عمل ازری رحمه الله»
یازده رساله ، ص۹۴ _ ۹۵.
🔸هم چنین در تحفة الاحباب می نویسد:
«شیخ اجل ثقة الاسلام نوری (نور الله مرقده) نقل فرموده از علامة العلماء
شیخ عبد الحسين طهرانی (طاب ثراه) که روزی در مجلس مرحوم حاج احمد شوشتری _که یکی از اعیان و نیکان و معتمد علما و در نهایت کمال و زهد وورع و تقوی بود_ کسی ذکر کرد که امروز شيخ الفقهاء و خاتم المجتهدين شيخ محمدحسن صاحب جواهر الكلام مبالغۀ غریبی در قصیده ازری کرد. حاجی پرسید مگرچه
فرمود؟ گفت: تمنی فرمود که کاش قصیده هائیه ازری در نامه عمل من بود و جواهر الكلام من در نامه عمل ازری. جناب حاجی گفت: شیخ عجب مبالغه ای از جواهر خود کردند و غریب اعتقادی به آن دارند، شیخ را يک بيت از آن قصیده در عوض
کافی است»
تحفة الاحباب، ص۴۸۰
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️کاش قصیده هائیه ازری در نامه عمل من بود! 🔻ملا کاظم اُزری (م۱۲۱۲ق) از شعرای بزرگ و ادیبان سترگ و
⚡️ قصیده هائیه ازری در حرم امیرالمؤمنین
🔻بخش هایی از این قصیده در رواق مقابل ضریح امیرالمؤمنین (علیهالسلام) موجود است که در این تصویر این بیت نیز نمایان است:
یا أخا المصطفی لدی ذنوب
هی عین القذی و أنت جلاها
🔹 نجف اشرف دعاگوی همه بزرگواران هستم.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️انشاء زیارات و امام هادی
🔻یکی از راهکارهای امام هادی (علیهالسلام) برای تبیین جایگاه ائمه نزد شیعیان، انشاء زیارت بوده است. شیعیان با تکرار این عبارات در زیارت قبور اهل بیت _ از نزدیک و دور و در زمان های مختلف _ معارف والای امامت را برای خود تلقین کرده و معرفت خود به آن ذوات مقدس را ارتقاء می دادند.
🔹سه زیارت معروف از انشاء امام هادی (علیهالسلام) است.
۱. زیارت جامعه کبیره
که مستغنی از توصیف است. زیارتی با سند معتبر که شیخ صدوق در کتاب من لا یحضره الفقیه و عیون نقل کرده است و طبق برخی گزارشها امام زمان عجل الله فرجه بر قرائت آن توصیه نموده اند.
۲. زیارت غدیریه
وقتی معتصم خلیفه عباسی، امام هادی (علیهالسلام) را از مدینه به سامرا فرا خواند. امام در روز غدیر به نجف رسیدند و امیرالمؤمنین (علیهالسلام) را زیارت کردند، که متن آن به زیارت غدیریه مشهور است. این زیارت با سندی معتبر در کتاب مزار ابن مشهدی نقل شده است.
۳.زیارت ناحیه مقدسه
زيارت ناحيه (زیارت شهدا) ظاهراً متعلق به حضرت مهدی نيست و لو خيلی مشهور شده چون تاريخ روايت اينگونه است: «خَرَجَ مِنَ النَّاحِيَةِ سَنَةَ اثْنَتَيْنِ وَ خَمْسِينَ وَ مِائَتَيْنِ» ( المزار الكبير (لابن المشهدي)، ص: ۴۹۶). اگر اين تاريخ درست باشد زمان حضرت هادي (علیهالسلام) است، ۲۵۴ سال شهادت امام هادی (علیهالسلام) است. و مراد از ناحیه مقدسه هم سامراء است.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️روز غدیر نزد اميرالمؤمنين حاضر شو
🔹 قَالَ الرضا علیهالسلام «يَا اِبْنَ أَبِي نَصْرٍ أَيْنَ مَا كُنْتَ فَاحْضُرْ يَوْمَ اَلْغَدِيرِ عِنْدَ أَمِيرِ اَلْمُؤْمِنِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَإِنَّ اَللَّهَ يَغْفِرُ لِكُلِّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ وَ مُسْلِمٍ وَ مُسْلِمَةٍ ذُنُوبَ سِتِّينَ سَنَةً وَ يُعْتِقُ مِنَ اَلنَّارِ ضِعْفَ مَا أَعْتَقَ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ وَ لَيْلَةِ اَلْقَدْرِ وَ لَيْلَةِ اَلْفِطْرِ وَ اَلدِّرْهَمُ فِيهِ بِأَلْفِ دِرْهَمٍ لِإِخْوَانِكَ اَلْعَارِفِينَ فَأَفْضِلْ عَلَى إِخْوَانِكَ فِي هَذَا اَلْيَوْمِ وَ سُرَّ فِيهِ كُلَّ مُؤْمِنٍ وَ مُؤْمِنَةٍ
🔸 امام رضا علیهالسلام فرمود اى پسر ابى نصر بزنطی! هرجا كه باشى سعى كن كه روز غدیر نزد قبر مطهّر حضرت امير المؤمنين حاضر شوى، به درستى كه خدا در اين روز مىآمرزد از هر مرد مؤمن و زن مؤمنه و مرد و زن مسلمان گناه شصت سالۀ ايشان را و در اين روز آزاد مىكند از آتش جهنّم دو برابر آنچه آزاد كرده است در ماه رمضان و شب قدر و شب فطر و يك درهم كه در اين روز به برادران مؤمن بدهى برابر است با هزار درهم كه در اوقات ديگر بدهى و احسان كن در اين روز به برادران مؤمن خود،و شاد گردان هر مرد مؤمن و زن مؤمنه را.
📚تهذيب الأحکام ج ۶، ص ۲۴.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️کاش قصیده هائیه ازری در نامه عمل من بود! 🔻ملا کاظم اُزری (م۱۲۱۲ق) از شعرای بزرگ و ادیبان سترگ و
⚡️ علي إمام البررة
🔻«علي امام البررة» نام ارجوزه ای است که مرحوم آیة الله العظمی خویی سه سال قبل از رحلتشان (سال ۱۴۱۰ق) در فضائل امیرالمؤمنین علیهالسلام در ۱۶۶ بیت سروده اند.
🔹مرحوم آقای خویی از شاگردش مرحوم آقای سید محمدمهدی خرسان می خواهد تا مستندات فضائلی که در ارجوزه آمده از منابع معتبر و مقبول ذکر کند.
🔸آیة الله خرسان ذکر مستندات همراه با شرح ابیات را در زمان حیات استاد خود آغاز می کند و در این باره گوید: تا ساعتی قبل از رحلت آیةالله خویی (۸ صفر ۱۴۱۳)، ایشان پیگیر چاپ این شرح بودند.
در نهایت شرح آیة الله خرسان در سال ۱۴۲۱ به پایان می رسد و در سه جلد چاپ می گردد.
رضوان الله تعالی علیهما
@seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️قصیده علویه
🔻آیة الله العظمی وحید خراسانی دام ظله قصیده ای با ۱۳۰ بیت در فضایل امیرالمؤمنین علیهالسلام سروده اند.
🔹مطلع آن با این بیت آغاز می شود:
على اى محرم اسرار مكتوم
على اى حقِّ از حقّ گشته محروم
🔸سه بیت پایانی آن نیز این چنین است:
وحیدم من اگر در جرم و تقصیر
سگی بودم شدم در كوی تو پیر
بر آن خوانی كه یک عالم نشسته
سگی هم در كنارش پا شكسته
تو كه قاتل به خوان خود بخوانی
نپندارم كه این سگ را برانی
⬅️ کامل اشعار را می توانید در اینجا و اینجا بخوانید
📆 این فیلم مربوط به دیدار آیة الله العظمی وحید خراسانی از مرحوم آیةالله العظمی علوی گرگانی در تاریخ ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ است.
@seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ اسعد الله ایامکم
🔻 الحمدلله الذي جعلنا من المتمسکین بولایة أمیرالمؤمنین و الأئمة علیهمالسلام
🔹 صبح روز عید سعید غدیر ، حرم مولی امیرالمؤمنین دعاگو و نائب الزیارة هستم.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️تاریخ ولادت امام کاظم ( سلام الله علیه) 🔻نظر آیة الله العظمی شبیری زنجانی در مورد سالروز ولادت با
⚡️ بررسی تاریخ ولادت امام موسی کاظم (علیهالسلام)
🔻 استاد معظم حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته
🔹چند سال پیش توفیقی شد در درس خارج به بحث از تاریخ ولادت امام کاظم علیه السلام پرداخته ، دو جلسه در این باره گفتگو کردم، به نکته اصلی این بحث در این یاداشت اشاره میکنم.
در روایت ابی بصیر که میتوان آن را از جهت سندی صحیحه دانست ، ولادت حضرت در ابواء پس از مراسم حج گزارش شده است .
در بحث با ذکر تفصیلی منازل بین راه مکه و مدینه نشان دادم که ابواء هرچند توسط امارت مدینه اداره میشده ولی از جهت جغرافیایی تقریبا وسط راه مدینه و مکه قرار داشته و چهار پنج روز با مدینه فاصله داشته است.
در این بحث با افزودن نکاتی دیگر از جمله کراهت ماندن در مکه پس از انجام مناسک و روایت منهال قصاب که در ابواء با امام صادق علیهالسلام در این سفر برخورد کرده ، تاریخ ولادت حضرت بین ۲۰ تا ۲۲ ذیحجه تخمین زده شد.
لذا تاریخ ۲۰ ذیحجه که در سالهای اخیر در تقویم رسمی کشور به عنوان تاریخ ولادت امام کاظم علیهالسلام ثبت شده، با تحقیقات تاریخی حدیثی سازگار است .
🔸 قول دیگر در ولادت امام کاظم علیهالسلام: روز ۷ صفر هیچ پشتوانه حدیثی ندارد و صرفا در کلام برخی علماء متاخر آمده است .
گفتنی است که به باور نگارنده بنابر اقوی، تاریخ شهادت امام مجتبی علیهالسلام هم ۷ صفر نیست، بلکه اواخر صفر است و با تحریف "سلخ" به سابع (به جهت شباهت این دو کلمه در نگارش) تاریخ شهادت حضرت در کلام شهید اول قدّس سرّه، ۷ صفر دانسته شده است.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ «اینها» را یادمان نرود.
🔻«این دقیقه ها، این نگرانی ها، این ابهام درباره آینده، این تلاش های همه جوره آدم هایی با نگاه های متفاوت، این رای پایین تر آقای جلیلی
در دور اول، این رای خیلی پایین تر آقای قالیباف در دور اول، این ستادهای مردمی، این تماس های بیستکالی، این سفرهای خودجوش تبلیغی، این تکاپوی رجال سیاسی، این بیانیه های پر تعداد شخصی، این استوری های پر ماجرا، این رقیب هراسی ها، این آمارهای بالا از تماشای مناظره ها، این عکس های پشت شیشه ماشین ها این میتینگ ها، این سفرهای استانی همه کاندیداها، این پیامک های نامزدها، این حضور سیاسی مداح ها، این سخنرانی های انتخاباتی سخنرانان معروف، این پول خرج کردن های زیاد ستاد نامزدها، این اعلام رای ها، این دعوت های مردمی به مشارکت بیشتر، همه و همه یک معنای روشن دارند: «فرایند انتخابات در ایران سالم و واقعی است.»، «رای مردم است که انتخاب میکند نه هیچ چیز دیگر.» و «نظام امانت دار رای مردم است.» من از دل شلوغی استوریها و غبار انتخابات این را میبینم. این وجهه روشن این انتخابات برای ماست، فارغ از این که چه کسی
رییس جمهور میشود. «اینها» را یادمان نرود.»۱
🔹برای پیشرفت و امنیت و اعتلای جمهوری اسلامی ایران، همه همراهان گرامی را به شرکت در انتخابات دعوت می کنم.
#ما_رأی_میدهیم
۱. متن از آقای جوان آراسته
@seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️ بوی پیراهن خونین کسی می آید
🔻 قال الامام علی بن موسی الرضا علیهالسلام:
🔹كَانَ أَبِي عَلَيْهِ السَّلاَمُ إِذَا دَخَلَ شَهْرُ اَلْمُحَرَّمِ لاَ يُرَى ضَاحِكاً وَ كَانَتِ اَلْكِئَابَةُ تَغْلِبُ عَلَيْهِ حَتَّى يَمْضِيَ مِنْهُ عَشَرَةُ أَيَّامٍ فَإِذَا كَانَ يَوْمُ اَلْعَاشِرِ كَانَ ذَلِكَ اَلْيَوْمُ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ وَ يَقُولُ هُوَ اَلْيَوْمُ اَلَّذِي قُتِلَ فِيهِ اَلْحُسَيْنُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ .
🔸امام رضا علیهالسلام فرمود پدرم را شيوه بود كه چون محرم مي شد خندان دیده نمی شد و اندوه بر او غالب بود تا روز دهم. روز دهم روز مصيبت و حزن و گريهاش بود و ميفرمود در اين روز حسين كشته شد.
📚 الأمالی (للصدوق) ج ۱، ص ۱۲۸
#محرم_آمد
@seyyed_hossein_kashfi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚡️قربانِ آن دل
🔻 عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ، عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: قَالَ لِفُضَيْلٍ : «تَجْلِسُونَ وَ تُحَدِّثُونَ؟» قَالَ: نَعَمْ، جُعِلْتُ فِدَاكَ. قَالَ: «إِنَّ تِلْكَ اَلْمَجَالِسَ أُحِبُّهَا ، فَأَحْيُوا أَمْرَنَا يَا فُضَيْلُ ، فَرَحِمَ اَللَّهُ مَنْ أَحْيَا أَمْرَنَا. يَا فُضَيْلُ ، مَنْ ذَكَرَنَا - أَوْ ذُكِرْنَا عِنْدَهُ - فَخَرَجَ مِنْ عَيْنِهِ مِثْلُ جَنَاحِ اَلذُّبَابِ، غَفَرَ اَللَّهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ لَوْ كَانَتْ أَكْثَرَ مِنْ زَبَدِ اَلْبَحْرِ» .
🔹امام صادق عليه السّلام به فضیل فرمود: آيا با هم مىنشينيد و گفتگو ميداريد؟ فضیل گفت: آرى فداى تو شوم. فرمود من اين گونه
مجالس را دوست ميدارم پس اى فضيل امر ما را احيا كنيد، خداوند رحمت كند كسانى را كه امر ما را احيا ميكنند. اى فضيل كسى كه از ما ياد كند يا نزد وى از ما ياد شود و از چشمانش باندازۀ پر مگسى اشك بيرون آيد، خداوند گناهان او را اگر چه بيشتر از كف درياها باشد مىآمرزد.
📚 قرب الإسناد ج ۱ ص۳۶
⬅️ مقام معظم رهبری دام ظله:
هیئت را اصحاب ائمه تشکیل دادند، آنها شروع کردند بعد از حادثهی کربلا دور هم جمع میشدند، حضرت، امام صادق (علیهالسّلام) از راوی سؤال میکنند، میگویند تَجلِسونَ و تُحدّثون؟ مینشینید دور هم، صحبت میکنید، حرف میزنید؟ یعنی مسائل ما را مطرح میکنید؟ او جواب میدهد که بله، این کار را میکنیم، یعنی همین مجموعهی هیئات. بعد حضرت میفرمایند که «إنّ تلكَ المجالس أُحبّها»، من دوست میدارم این مجالس را، قربان آن دل ، مجالس شما را دوست میدارم. ۱۴۰۰/۱۱/۳
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️يَا اِبْنَ شَبِيبٍ
🔻 يَا اِبْنَ شَبِيبٍ إِنْ سَرَّكَ أَنْ تَلْقَى اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لاَ ذَنْبَ عَلَيْكَ فَزُرِ اَلْحُسَيْنَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
🔹 اى پسر شبيب اگر شاد كند ترا اينكه خدا را ملاقات كنى در حالتى كه ترا هيچ گناهى نباشد حسين را زيارت كن.
📚 عيون أخبار الرضا عليه السلام ج ۱، ص ۲۹۹
⬅️ خط استاد عبدالرضایی دام عزه
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ نَقل مطالب مُتقن
🔻آیت الله العظمی شبیری زنجانی:
🔹 آقای محقق کاشانی داماد آقای گلپایگانی کتابی به نام «بر منبر خاطره» نوشته و در آنجا به این مضمون نقل کرده است که موقوفهای بدون اجازه متولّیاش تخریب شده بود و آقای حاج سید احمد خوانساری برای اینکه گردوغبار آنجا بر لباسش ننشیند، احتیاط میکرد و از مسیر دیگر عبور کرد (۱).
🔸 من میخواستم به آقای محقق بگویم اگر این مطلب را نمینوشتید، بهتر بود. چون یک فقیه چنین کاری نمیکند. آن موقوفه تلف شده بود و اگر بالقطع گرد و غبارش بر لباس بنشیند، هیچ اشکالی ندارد.
🔹 این نظیر همان قضیه معروفی است که به محقق اردبیلی نسبت میدهند (قضیه نامه و مَرکَب کرایهای) و مرحوم حاج آقای والد میفرمود: این ساختگی است و یک فقیه هرگز چنین کاری انجام نمیدهد.
🔸 عقیده من است که نقل نکردن این حرفها بهتر است، چون وجه علمی مقبول ندارد و از یک فقیه بعید است.
۱. بر منبر خاطره؛ ص۸۸
📚جرعهای از دریا؛ ج۳؛ ص۶۲۶
@madras_emb
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ حُبَّ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ
🔻 تصویر نقاشی شده از ضریح حضرت سیدالشهداء علیه السلام، اثر استاد حجة الاسلام والمسلمین سید علی کشفی
🔹عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ : مَنْ أَرَادَ اَللَّهُ بِهِ اَلْخَيْرَ قَذَفَ فِي قَلْبِهِ حُبَّ اَلْحُسَيْنِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ وَ حُبَّ زِيَارَتِهِ
🔸امام صادق عليه السّلام فرمودند: كسى كه خداوند خير را براى او اراده كرده باشد در قلبش محبّت امام حسين عليه السّلام را قرار داده و در دلش محبت زيارت آن جناب را مىاندازد.
📚 کامل الزيارات، ج ۱، ص ۱۴۲.
#شب_جمعه
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️قصیدیه سردابیه
🔻«قصیدیه سردابیه» از تألیفات علامه سید جعفر کشفی (م۱۲۶۷ق) ، همراه با ترجمه و شرح آیة الله سید جعفر حجت کشفی منتشر شد.
🔹قصیدیه سردابیه یا قصیدیه نونیه ردّیه ای بر رباعی ابن حجر هیثمی است که در کتاب الصواعق المحرقة آن را در انکار وجود مقدس امام زمان نقل کرده است. دو بیت ابن حجر از این قرار است:
ما آن للسرداب أن یلد الذي
صیّرتموه بزعمکم إنساناً
فعلی عقولکم العفا لأنّکم
ثلّثتم العنقاء والغیلانا
🔸علمای شیعه مانند سید بحرالعلوم (م۱۲۱۲ق) و میرزای قمی (م۱۲۳۱ق) و سید صدرالدین عاملی (م۱۲۶۳ق) ردیههایی بر آن به نظم نوشته اند.
علامه سید جعفر کشفی نیز _به در خواست اساتیدش در نجف اشرف_ منظومه ای با نظم بدیع پاسخ او را در ۸۱ بیت داده است.
🔹 آیةالله سید جعفر حجت کشفی این قصیده را ترجمه و شرح کردهاند که به اهتمام استاد سید حسن عارف کشفی توسط انتشارات تحسین ما به طبع رسیده است.
⬅️جهت تهیه کتاب به انتشارات تحسین ما، واقع در قم، خیابان معلم، مجتمع ناشران، طبقه دوم، واحد ۲۰۷ مراجعه کنید.
شماره تماس
۰۹۱۲۱۵۳۷۹۳۸
۰۲۵۳۷۸۴۲۶۶۶
@seyyed_hossein_kashfi