هدایت شده از حدیث خوانی کتاب کافی
حمران بن اعین..mp3
1.39M
⚡️ روش حمران بن اعین در مجالس
🔻 قوله در #حدیث_سوم باب اضطرار:
كَانَ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ جَمَاعَةٌ مِنْ أَصْحَابِهِ مِنْهُمْ حُمْرَانُ بْنُ أَعْيَنَ
🔹 حمران بن اعین برادر زراره بن اعین و از اجلاء اصحاب امام باقر و امام صادق علیهماالسلام بوده است.
دو روایت درباره ایشان:
🔸و بِهَذَا اَلْإِسْنَادِ: عَنِ اَلْحَجَّالِ ، عَنْ صَفْوَانَ ، قَالَ: كَانَ يَجْلِسُ حُمْرَانُ مَعَ أَصْحَابِهِ فَلاَ يَزَالُ مَعَهُمْ فِي اَلرِّوَايَةِ عَنْ آلِ مُحَمَّدٍ (صَلَوَاتُ اللَّهِ عَلَيْهِمْ) فَإِنْ خَلَطُوا فِي ذَلِكَ بِغَيْرِهِ رَدَّهُمْ إِلَيْهِ، فَإِنْ صَنَعُوا ذَلِكَ عِدْلَ ثَلاَثِ مَرَّاتٍ قَامَ عَنْهُمْ وَ تَرَكَهُمْ .
📚 اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی) ج ۱، ص ۱۷۹
🔹 حَمْدَوَيْهِ ، قَالَ حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى ، عَنِ اِبْنِ أَبِي عُمَيْرٍ ، عَنْ هِشَامِ بْنِ اَلْحَكَمِ ، عَنْ حُجْرِ بْنِ زَائِدَةَ ، عَنْ حُمْرَانَ بْنِ أَعْيَنَ ، قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) إِنِّي أَعْطَيْتُ اَللَّهَ عَهْداً، لاَ أَخْرُجَ مِنَ اَلْمَدِينَةِ حَتَّى تُخْبِرَنِي عَمَّا أَسْأَلُكَ! قَالَ، فَقَالَ لِي سَلْ! قَالَ، قُلْتُ أَ مِنْ شِيعَتِكُمْ أَنَا قَالَ نَعَمْ فِي اَلدُّنْيَا وَ اَلْآخِرَةِ .
📚 اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی) ج ۱، ص ۱۷۶
@hadiskhani_kashfi
⚡️ آیة الکرسی، از اعظم معجزات حضرت سيد المرسلين
🔻 مرحوم علامه محمدتقی مجلسی
در کتاب لوامع صاحبقرانی درباره فواید آیة الکرسی _ در دفع و رفع بلایا_ می نویسد:
🔹 از حضرت امام جعفر صادق (صلوات اللّه عليه) منقولست كه هر گاه در منزلى خوف داشته باشيد در وقت خواب تسبيح فاطمه زهرا (صلوات اللّه عليها) و آية الكرسى بخوان.
🔸 و آن چه اين ضعيف در سفر مكه معظمه مشاهده نمودم اين بود كه هر شب دوازده مرتبه آية الكرسى خود مىخواندم يا بنده زاده مىخواند آن شب كل حاج ايمن بودند و اگر شبى فراموش مىشد آن شب تا صبح خايف بودند و دزدان از ايشان چيزها مىبردند و در قافله فرياد بر آسمان مىرفت و چون آن وحشت را مىديدم چون دوازده مرتبه خوانده مىشد يك مرتبه همه صداها فرو مىنشست.
🔹 و از كوهكيلويه مىگذشتيم، و كوهستان بسيار بود، و كجاوه قريب به هزار بود هر روز كه دوازده مرتبه آية الكرسى خوانده مىشد كجاوه بر كوه نمىخورد و به سلامت بودند همه. اتفاقا روزى كه از كوهستان بيرون آمديم و به صحراى هموار رسيديم مساهله كردم در خواندن در آن روز كجاوه بسيار شكست تا باز خواندم ايمن شديم ...
🔸و اين بنده آية الكرسى را از اعظم معجزات حضرت سيد المرسلين صلّى اللّه عليه و آله مىدانم و در هر حادثه كه واقع شد و خواندم آن بلا در ساعت برطرف شد و چون سبب طول مىشد اختصار نمودم و غرايب بسيار ديدهام و حكايت طولانى در آية الكرسى و تسبيح زهرا صلوات اللّه عليها. ج۷، ص۴۱۷.
🔹مجربست آية الكرسى از جهة دفع جميع بلاها و اعتقاد اين ضعيف آنست كه همين آيه در اعجاز قرآن كافى است. ج۷، ص ۳۹۵.
🔸و اين آيه فى نفسها معجزهايست از معجزات سيّد المرسلين صلى اللّه عليه و آله نظر به خواص و عوام اما خواص به اعتبار اشتمال آن بر اصول معارف الهيه، و اما عوام از جهت حفظ چنانكه در جميع بلاها و مهالك مكرّر تجربهها شد كه علم يقينى حاصل است كه به سبب اين آيه آن بلاها مدفوع شد و هم چنين سوره حمد نيز معجزهايست باهره بحسب صورت و معنى مثل آية الكرسى و فضايل اين آيه بسيار است. ج ۴، ص۱۶۷.
🔹 باين اعتبار او را آية الكرسى مىگويند كه حق سبحانه و تعالى در آن آيه وصف كرسى كرده است و تفصيل آن را در شرح صحيفه كامله بيان كردهام و تا و هو العلى العظيم از آية الكرسى است و هر جا اطلاق مىكنند همين قدر مىخواهند و هر گاه كه مراد از آن تا هم فيها خالدون است بيان مىكنند. ج ۲، ص۴۰۸.
@seyyed_hossein_kashfi
13.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
⚡️ البروجردي و ما ادراك ما البروجردي
🔻 خاطره جالب آیة الله العظمی علوی گرگانی پیرامون تجلیل امام خمینی از آیة الله العظمی بروجردی
🔹 خداوند امام خمینی را رحمت کند، ما یک روز در درس ایشان بودیم که مطلبی را از مرحوم آیةالله بروجردی از کتاب نهایة الأصول آقای منتظری نقل کردند، ایشان بعد از این که اسم آقای بروجردی را آوردند گفتند: «سلام الله علیه» تا گفتند «سلام الله علیه» شاگردان ایشان _در مسجد سلماسی_ تبسّمی کردند که آقا مثلاً اشتباهی به جای «رضوان الله تعالی عليه» از عبارت «سلام الله علیه» استفاده کردهاند.
🔸 مرحوم امام فرمودند: «باز هم میگویم سلام الله عليه، البروجردي و ما أدراك ما البروجردي» آن وقت مرحوم امام به تفصیل در فضیلت، شخصیت علمی و نیز احاطه آیةالله بروجردی به مسائل روز سخن گفتند و ما هم از فرمایشات ایشان در مقام آقای بروجردی فهمیدیم که چقدر نسبت به آقای بروجردی عنایت دارند.
📚 آیت علم و عمل، ص۱۱۱.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️حس آدم شناسی
🔻دیدید گاهی بی دلیل از کسی خوشمون میاد یا برعکس از کسی خوشمون نمیاد؟ چقدر میشه به این حس اعتماد کرد!؟
🔹عَنْ جَابِرِ بْنِ يَزِيدَ ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِيٍّ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) ، قَالَ: لَمَّا اُحْتُضِرَ أَمِيرُ اَلْمُؤْمِنِينَ (عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ) جَمَعَ بَنِيهِ حَسَناً وَ حُسَيْناً وَ اِبْنَ اَلْحَنَفِيَّةِ وَ اَلْأَصَاغِرَ مِنْ وُلْدِهِ، فَوَصَّاهُمْ وَ كَانَ فِي آخِرِ وَصِيَّتِهِ: يَا بَنِيَّ، عَاشِرُوا اَلنَّاسَ عِشْرَةً إِنْ غِبْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ، وَ إِنْ فُقِدْتُمْ بَكَوْا عَلَيْكُمْ. يَا بَنِيَّ، إِنَّ اَلْقُلُوبَ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ ، تَتَلاَحَظُ بِالْمَوَدَّةِ، وَ تَتَنَاجَى بِهَا، وَ كَذَلِكَ هِيَ فِي اَلْبُغْضِ، فَإِذَا أَحْبَبْتُمُ اَلرَّجُلَ مِنْ غَيْرِ خَيْرٍ سَبَقَ مِنْهُ إِلَيْكُمْ فَارْجُوهُ، وَ إِذَا أَبْغَضْتُمُ اَلرَّجُلَ مِنْ غَيْرِ سُوءٍ سَبَقَ مِنْهُ إِلَيْكُمْ فَاحْذَرُوهُ .
🔸جابر بن يزيد از حضرت باقر عليه السّلام روايت كرده كه وقتى امير مؤمنان عليه السّلام در بستر مرگ افتاد دو پسرش حسن و حسين و پسرش محمّد حنفيه و فرزندان خردسالش را گردآورد و وصيّتشان فرمود و آخرين وصيّتش اين بود:اى پسران من با مردم چنان همنشينى كنيد كه وقتى ناپديد شديد به دنبالتان بيايند و چون شما را از دست دادند برايتان بگريند.اى پسران من،همانا قلبها سربازانى بسيج شدهاند كه به سبب محبت همديگر را درمىيابند و با هم درد دل مىكنند.و در دشمنى نيز چنيناند پس هرگاه كسى را دوست داشتيد بىآنكه از پيش به شما نيكى كرده باشد به او اميدوار شويد و اگر كسى را بىآنكه قبلا به شما بدى كرده باشد دشمن داشتيد از او دورى كنيد.
📚 الأمالي (للطوسی) ج ۱، ص ۵۹۵
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ امام صادق (علیه السلام) در منطقه حیره / ۱
🔻 استاد معظم آقای حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی دامت برکاته:
🔹امام صادق (ع) مدتی از عمر مبارک خود را در حیرة ساکن بودهاند. اینکه سکونت حضرت در حیره چه مدت بوده، نیاز به یک تحقیق جدّی دارد. همچنین به چه دلیلی ایشان در این منطقه سکونت نمودهاند نیز، نیازمند بررسی و تحقیق است.
آقای باقر شریف قرشی در موسوعه سیره اهل بیت، در بخش زندگی امام صادق (ع) آوردهاند که حضرت اختیارا در حیرة ساکن شدند. آقای پاکتچی در دایرة المعارف بزرگ اسلامی در رابطه با علّت سکونت حضرت، تعبیر به الزامات سیاسی نمودهاند. اطلاعات ایشان در مورد حیرة کم است هر چند مقاله ایشان گسترده و دارای منابع زیادی است؛ ولی در مورد حیره منابع ایشان در آن مقاله اندک است. در حالی که اطلاعات گستردهتری در مورد حیره وجود دارد.
🔸منطقه جغرافیایی حیره
در معجم البلدان، حیرة را همان نجف دانسته است:
الحِيرَةُ: بالكسر ثم السكون، و راء: مدينة كانت على ثلاثة أميال من الكوفة على موضع يقال له النّجف زعموا أن بحر فارس كان يتّصل به .
مراد از بحر فارس، همان خلیج فارس است. گویی خلیج فارس تا نجف بوده است و اینگونه تصور شده است.
نزدیک منطقه صافی صفا در نجف، بحر النجف وجود دارد. بحر النجف، قسمتی در نجف است که حدود ۵۰ متر پایین رفته است. گویا دریاچهای بوده که خشک شده است. شاید مراد حموی در معجم البلدان، همان بحر نجف بوده است.
قبر امیر المومنین در برخی روایات، بین الحیرة و النجف ذکر شده است. مراد از نجف در این روایات نیز ممکن است همان بحر النجف باشد. حاصل آنکه حیره نزدیک نجف است. البته نزدیک بودن حیره به کوفه گویا روشن است.
🔹منطقه هاشمیه
به نظر میرسد که منطقه حیره در نزدیکی منطقه هاشمیه بوده است. مرکز حکومت سفّاح، حیره بوده است. او شروع به ساخت یک شهر حکومتی به نام هاشمیه میکند. سفاح از دنیا میرود در حالی که ساخت این شهر به پایان نرسیده بوده است. پس از او، منصور که در راس امور قرار می گیرد، یک شهر دیگر به نام هاشمیه تاسیس میکند. تعبیر برخی از روایات به مدینة ابی جعفر از این رو است. یعنی نه آن هاشمیّه اول؛ بلکه هاشمیه ابی جعفر.
این هاشمیه قبل از ساخت بغداد، محل حکومت بنی العبّاس بوده است. پس از تاسیس شهر بغداد، مرکز حکومت به بغداد انتقال پیدا میکند. سکونت حضرت در حیرة [در زمان منصور] ظاهراً در زمانی است که منصور در هاشمیه بوده است. از آن جهت که هاشمیه یک شهر حکومتی بوده است نه سکونتی، منصور به جهت آنکه حضرت را تحت نظر قرار دهد، حضرت را برای سکونت به حیره که بیشتر جنبه سکونتی داشته و نزدیک هاشمیه بوده است، منتقل میکنند. در برخی روایات وارد شده است که زمانی که حضرت در حیره بودهاند، گاهی منصور، حضرت را احضار میکرد و حضرت با مرکبی به سمت او میرفت. ظاهراً مسافت چندانی بین حیره و هاشمیه نبوده است.
🔸اظهار قبر امیر المؤمنین در زمان سکونت حضرت در حیره
در ایامی که حضرت در حیرة ساکن بودهاند، چند اتّفاق مهمّ رخ میدهد. یکی از این وقایع، اظهار قبر امیرالمؤمنین است. قبر حضرت تا زمان امام صادق ع از ترس خوارج و بنی امیه مخفی بوده است. روایات زیادی بر اظهار قبر، توسّط حضرت صادق (ع) دلالت دارد.
کافی ج۱، ص۴۵۶، رقم۶ و ج۴، ص۵۷۱، رقم۱.
کامل الزیارات، باب۹: تمامی روایات این باب مربوط به همین مساله است. الدلالة علی قبر امیر المومنین (ع)
فرحة الغری، ص۶۵-۷۲، و ص۱۰۰-۱۰۱.
شیخ مفید، بیان کرده است که در زمان ابی جعفر المنصور، قبر حضرت، اظهار شده است. در روایتی از کامل الزیارات وارد شده است که در زمان سفّاح همیشه حضرت به زیارت امیر المومنین میرفتند:
«حَدَّثَنِي مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الرَّزَّازُ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ أَبِي الْخَطَّابِ الزَّيَّاتِ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَرِيرٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنِّي لَمَّا كُنْتُ بِالْحِيرَةِ عِنْدَ أَبِي الْعَبَّاسِ كُنْتُ آتِي قَبْرَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع لَيْلًا وَ هُوَ بِنَاحِيَةِ النَّجَفِ إِلَى جَانِبِ الْغَرِيِّ النُّعْمَانِ فَأُصَلِّي عِنْدَهُ صَلَاةَ اللَّيْلِ وَ أنْصَرِفُ قَبْلَ الْفَجْرِ» .
📆 خارج فقه زکات، ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۲
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ امام صادق (علیه السلام) در منطقه حیره / ۲
🔹 سفر اول امام صادق (علیه السلام) به حیره در زمان سفاح
ظاهراً دو بار حضرت به این منطقه منتقل شدهاند. یکبار در زمان ابی العباس السفّاح و یکبار در زمان ابوجعفر المنصور. روایات مربوط به حیره سه دسته است. در برخی وارد شده است که «قدم علی ابی العباس» و در برخی وارد شده است که «قدم علی ابیجعفر المنصور» و در برخی توضیح داده نشده که در زمان کدام یک از حکّام بوده است.
سفر اول حضرت امام صادق (علیه السلام) - که در روایت صفوان با تعبیر حمله اولی از آن یاد شده - مربوط به زمان ابوالعباس سفّاح است که صفوان جمّال حضرت را به حیره میبرد. صفوان جمال با بنی العباس مرتبط بوده است. داستان شترهای او با منصور هم معروف است. (رک: رجال الكشي، ص: ۴۴۱)
🔸 وقتی حضرت [در زمان سفاح ] وارد حیره میشوند، جمعیت کثیری برای زیارت حضرت می آیند. محمد بن معروف هلالی میگوید من تا سه روز موفق به زیارت حضرت نشدم و روز چهارم حضرت در مسیری مرا دید و در ادامه داستان مفصّلی نقل میکند که یک روایت مفصّلی است که در منابع مختلف نقل شده است. این روایت در اصول ستّ عشر، و همچنین در نوادر علی بن اسباط و برخی منابع دیگر ذکر شده است. [قال: مضيت الى الحيرة الى ابى عبد اللّه جعفر بن محمد عليهما السلام فى وقت السفاح فوجدته قد تداك الناس عليه ثلثة ايام متواليات فما كان لى فيه حيلة و لا قدرت عليه من كثرة الناس و تكانفهم عليه ... الأصول الستة عشر، ص:۱۳۱]
🔹در زمان سفاح، در برههای مردم از ملاقات با حضرت منع شده بودند. داستان خیار فروش معروف که یک مساله شرعی داشت و میخواست خدمت حضرت برسد، مربوط به زمان سکونت حضرت در حیره است که در زمان ابی العبّاس، اتّفاق افتاده است. این داستان در خرائج و جرائح راوندی وارد شده است. [أَنَّ هَارُونَ بْنَ خَارِجَةَ قَالَ كَانَ رَجُلٌ مِنْ أَصْحَابِنَا طَلَّقَ امْرَأَتَهُ ثَلَاثاً فَسَأَلَ أَصْحَابَنَا فَقَالُوا لَيْسَ بِشَيْءٍ فَقَالَتِ امْرَأَتُهُ لَا أَرْضَى حَتَّى تَسْأَلَ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع وَ كَانَ بِالْحِيرَةِ إِذْ ذَاكَ أَيَّامُ أَبِي الْعَبَّاسِ. قَالَ فَذَهَبْتُ إِلَى الْحِيرَةِ وَ لَمْ أَقْدِرْ عَلَى كَلَامِهِ إِذْ مَنَعَ الْخَلِيفَةُ النَّاسَ مِنَ الدُّخُولِ عَلَى أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع... الخرائج و الجرائح، ج۲، ص: ۶۴۲]
🔸در زمان سفّاح، ممانعتها و سختگیریهای شدید نسبت به امام صادق (علیه السلام) بوده است. در روایتی وارد شده است که حضرت به جهت حکم سفّاح به عید فطر، به جهت تقیّه افطار نمودند و فرمودند:
«سَهْلُ بْنُ زِيَادٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ الْحَكَمِ عَنْ رِفَاعَةَ عَنْ رَجُلٍ عَن أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: دَخَلْتُ عَلَى أَبِي الْعَبَّاسِ بِالْحِيرَةِ فَقَالَ يَا أَبَا عَبْدِ اللَّهِ مَا تَقُولُ فِي الصِّيَامِ الْيَوْمَ فَقُلْتُ ذَاكَ إِلَى الْإِمَامِ إِنْ صُمْتَ صُمْنَا وَ إِنْ أَفْطَرْتَ أَفْطَرْنَا فَقَالَ يَا غُلَامُ عَلَيَّ بِالْمَائِدَةِ فَأَكَلْتُ مَعَهُ وَ أَنَا أَعْلَمُ وَ اللَّهِ أَنَّهُ يَوْمٌ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ فَكَانَ إِفْطَارِي يَوْماً وَ قَضَاؤُهُ أَيْسَرَ عَلَيَّ مِنْ أَنْ يُضْرَبَ عُنُقِي وَ لَا يُعْبَدَ اللَّهُ». کافی، ج۴، ص۸۳
🔹جریان معلی بن خنیس در زمان سفاح
جریان کشته شدن معلی بن خنیس در دوران ابوالعباس سفّاح واقع شده است. معلّی بن خنیس که از یاران امام صادق (علیه السلام) بود، توسّط امیر مدینه، داود بن علی، دستگیر میشود و به فرمان او، توسّط صاحب شرطه یا رئیس پلیس او که صیرافی نام دارد، کشته میشود. در آن زمان حضرت امام صادق (علیه السلام) در مدینه ساکن بودهاند. در مورد وقایع مربوط به معلّی بن خنیس، هیچ صحبتی از خلیفه و سفاح و منصور نیست. قتل معلّی، به وسیله داود بن علی صورت گرفته است. داود بن علی، امام (علیه السلام) را هم تحت فشار قرار میدهد و حضرت او را نفرین میکند. داود بن علی، یک ماه پس از قتل معلّی به سبب نفرین حضرت در سال ۱۳۳ از دنیا میرود. در رابطه با این واقعه روایات متعدّدی نقل شده است که اطمینان به صدور آنها وجود دارد و مسلّم است که این قضایا در مدینه رخ داده است و ارتباطی به کوفه و حیره ندارد.
📆 خارج فقه زکات، ۲۷ اردیبهشت، ۳ و ۹ خرداد ۱۴۰۲
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ امام صادق (علیه السلام) در منطقه حیره / ۳
🔹 سفر دوم امام صادق (علیه السلام) به حیره در زمان منصور
این سفر نیز صفوان جمال حضرت را به حیره برده است و در روایتی در کافی از آن تعبیر به حمله دوم شده است (عَنْ صَفْوَانَ الْجَمَّالِ قَالَ: حَمَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام الْحَمْلَةَ الثَّانِيَةَ إِلَى الْكُوفَةِ وَ أَبُو جَعْفَرٍ الْمَنْصُورُ بِهَا ... کافی، ج۶، ص: ۴۴۵)
این سفر در دوره منصور است، مصادف با زمانی است که هنوز قیام نفس زکیه تمام نشده است. در این زمان امام صادق (علیه السلام) و عبدالله (پدر نفس زکیّه) را به حیره نزد منصور آورده اند. از تعبیر برخی روایات به «قُدِّمَ بِهِمَا عَلَى الْمَنْصُورِ» استفاده می شود که به دستور حکومت حضرت را به حیره آوردهاند.
🔸در این سفر سختگیریها بسیار بیشتر بوده است، به حدی که در برخی نقلها وارد شده است که گویا برای همه مردم روشن بوده است که منصور، حضرت امام صادق (علیه السلام) و عبدالله بن حسن را به حیره منتقل کرده تا به قتل برساند ولی حضرت به وسیله برخی ادعیه و اوراد، کید او را باطل نمودند.
در خرائج و جرائح ج۲ ص۶۳۵ وارد شده است: «رُوِيَ أَنَّ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ دَعَانِي أَبُو جَعْفَرٍ الْخَلِيفَةُ وَ مَعِي عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ وَ هُوَ يَوْمَئِذٍ نَازِلٌ بِالْحِيرَةِ قَبْلَ أَنْ تُبْنَى بَغْدَادُ يُرِيدُ قَتْلَنَا لَا يَشُكُّ النَّاسُ فِيهِ فَلَمَّا دَخَلْتُ عَلَيْهِ دَعَوْتُ اللَّهَ بِكَلَامٍ ... »
🔹 روایت دیگری نیز همراهی عبدالله بن حسن با امام صادق (علیه السلام) را در سفر به حیره تأیید می کند: «مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ مُوسَى بْنِ الْحَسَنِ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنِ ابْنِ بَقَّاحٍ عَنْ هَارُونَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ أَبِي الْحَسَنِ الرَّسَّانِ قَالَ: كُنْتُ أَرْعَى جِمَالِي فِي طَرِيقِ الْخَوَرْنَقِ فَبَصُرْتُ بِقَوْمٍ قَادِمِينَ فَمِلْتُ إِلَى بَعْضِ مَنْ مَعَهُمْ فَقُلْتُ: مَنْ هَؤُلَاءِ؟ فَقَالَ: جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ علیه السلام وَ عَبْدُ اللَّهِ بْنُ الْحَسَنِ قُدِّمَ بِهِمَا عَلَى الْمَنْصُورِ قَالَ فَسَأَلْتُ عَنْهُمْ مِنْ بَعْدُ فَقِيلَ لِي إِنَّهُمْ نَزَلُوا بِالْحِيرَةِ فَبَكَّرْتُ لِأُسَلِّمَ عَلَيْهِمْ ...» کافی، ج۶، ص۳۵۱.
حیره به معنای عام هم اطلاق میشده است که شامل سرزمین های اطراف آن هم میشود. از این جهت خورنق در این روایت جزء حیره شمرده شده است.
🔸 طبق گزارش صفوان جمال، امام صادق (علیه السلام) ابتدا در هاشمیه با هیئت خاصی نزد منصور می روند. «فَلَمَّا أَشْرَفَ عَلَى الْهَاشِمِيَّةِ مَدِينَةِ أَبِي جَعْفَرٍ أَخْرَجَ رِجْلَهُ مِنْ غَرْزِ الرِّجْلِ ثُمَّ نَزَلَ وَ دَعَا بِبَغْلَةٍ شَهْبَاءَ وَ لَبِسَ ثِيَابَ بِيضٍ وَ كُمَّةً بَيْضَاءَ فَلَمَّا دَخَلَ عَلَيْهِ قَالَ لَهُ أَبُو جَعْفَرٍ لَقَد تَشَبَّهْتَ بِالْأَنْبِيَاءِ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام وَ أَنَّى تُبَعِّدُنِي مِنْ أَبْنَاءِ الْأَنْبِيَاءِ ...»
«بِبَغْلَةٍ شَهْبَاءَ»: بغله به معنی استر است و گویا حضرت یک استر ممتازی را طلب میکند. لباس سفید، یک نوع ابراز تشخّص است، در مقابل بنی العبّاس که رنگ سیاه، نشانه آنها بوده است.
در روایتی در کافی وارد شده است: «أَبُو عَلِيٍّ الْأَشْعَرِيُّ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ سِنَانٍ عَنْ حُذَيْفَةَ بْنِ مَنْصُورٍ قَالَ: كُنْتُ عِنْدَ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام بِالْحِيرَةِ فَأَتَاهُ رَسُولُ أَبِي جَعْفَرٍ الْخَلِيفَةِ يَدْعُوهُ فَدَعَا بِمِمْطَرٍ أَحَدُ وَجْهَيْهِ أَسْوَدُ وَ الْآخَرُ أَبْيَضُ فَلَبِسَهُ ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام أَمَا إِنِّي أَلْبَسُهُ وَ أَنَا أَعْلَمُ أَنَّهُ لِبَاسُ أَهْلِ النَّار» . كافي، ج۶، ص۴۴۹.
یعنی حضرت یک لباس دو لایه انتخاب کرده اند که یک طرف آن سفید و طرف دیگر سیاه بوده است و حضرت به جهت تقیّه، طرف سیاه را نمایان نمود. در ابتدای ورود حضرت به شهر حیره و ورود به منصور با لباس سفید بوده ولی در ادامه به جهت ملاحظاتی گاهی حضرت تقیه مینموده و لباس سیاه به تن میکرده است.
⬅️از دیدار امام صادق (علیه السلام) با منصور در همین سفر که قبل از قیام نفس زکیه بوده چند گزارش موجود است.
📆 خارج فقه زکات، ۲۷ اردیبهشت، ۳ و ۹ خرداد ۱۴۰۲
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ جواب دندان شکن مؤمن طاق به ابوحنیفه
🔻قَالَ أَبُو حَنِيفَةَ لِمُؤْمِنِ اَلطَّاقِ : وَ قَدْ مَاتَ جَعْفَرُ بْنُ مُحَمَّدٍ (عَلَيْهِمَا السَّلاَمُ) ، يَا أَبَا جَعْفَرٍ إِنَّ إِمَامَكَ قَدْ مَاتَ! فَقَالَ أَبُو جَعْفَرٍ لَكِنْ إِمَامُكَ مِنَ اَلْمُنْظَرِينَ `إِلىٰ يَوْمِ اَلْوَقْتِ اَلْمَعْلُومِ .
🔹پس از وفات امام صادق (عليه السّلام) أبو حنيفه به مؤمن الطّاق برخورده و بدو گفت: امام تو مرد. احول گفت: آرى، ولى امام تو (شيطان) از مهلت دادهشدگان تا روز قيامت است.
📚 اختیار معرفة الرجال (رجال الکشی) ج ۱، ص ۱۸۶؛ الاحتجاج ج ۲، ص ۳۸۱.
⬅️ ابوجعفر محمد بن علی بن نعمان الاحول معروف به مؤمن طاق از متکلمین اصحاب امام صادق (علیهالسلام) است. وی اهل مناظره با مخالفین اهل بیت بوده و در این باره مناظراتی با ابوحنیفه داشته است. نجاشی درباره مناظراتش با ابوحنیفه می نویسد:
«له کتاب الاحتجاج في إمامة أمیرالمؤمنین علیهالسلام، و کتاب کلامه علی الخوارج و کتاب مجالسه مع أبي حنیفة و المرجئة و کانت له مع أبي حنیفة حکایات کثیرة.» رجال النجاشي، ص۳۲۶.
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ شما آیة الله تبریزی هستید؟!
🔻 استاد معظم آقای حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته)
🔹خادمی در مدرسه فقهی امام محمد باقر (علیهالسلام) بود ترک زبان ، باصفا ، ساده و بیآلایش به نام آقای مرادی که چند سال قبل مرحوم شد.
ایشان نقل میکرد، مدتها طولانی صبحها قبل از اذان صبح در مسیر حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) با آقایی همراه میشدم، ترکی با یکدیگر صحبت میکردیم، یک روز از ایشان پرسیدم: اسم شما چیست؟ پاسخ داد: جواد تبریزی. گفتم: نکند شما آیة الله تبریزی باشید؟!
معلوم شد آقایی که این مدت طولانی با ایشان به حرم میرفتم خود ایشان بودند.
🔸شنیدم مرحوم آیة الله تبریزی هر روز صبح قبل از اذان صبح مسیر منزل در صفاشهر تا حرم حضرت معصومه (سلام الله علیها) را پیاده طی کرده و پس از خواندن نماز صبح در حرم [مسجد امام حسن عسکری]، برای فعالیتهای دینی و علمی خود به دفترشان در یخچال قاضی میرفتند .
خداوند ایشان را با اولیائش محشور گرداند که به آن انوار پاک سخت عشق میورزید.
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ شما آیة الله تبریزی هستید؟! 🔻 استاد معظم آقای حاج سید محمدجواد شبیری زنجانی (دامت برکاته) 🔹خادم
⚡️ نماز صبح آیة الله تبریزی
🔻در حاشیه خاطره حضرت استاد شبیری عرض می کنم، اینجانب (سید حسین کشفی) توفیق داشتم که چند بار در نماز صبح مرحوم آیة الله العظمی تبریزی در مسجد امام شرکت کنم. ایشان حدود نیم ساعت قبل از اذان صبح پیاده به مسجد امام میآمدند و در حیاط مسجد قسمت شمالی آن عبای خود را پهن میکردند و نماز شب میخواندند و بلافاصله پس از اذان، نماز صبح را اقامه میکردند. روی همین جهت بود که یک بار (یا بیشتر) در ایام اعتکاف نماز صبح مسجد امام را ایشان اقامه نمودند که عکس آن نیز موجود است.
🔹در همان ایام حقیر جزوهای درباره حضرت رقیه (سلام الله علیها) تهیه کرده و در آن بیانات آیة الله تبریزی _ که در حرم حضرت رقیه فرموده بودند _ را آورده بودم. جزوه را به ایشان دادم و مورد تفقدشان قرار گرفتم.
خداوند متعال این مرجع عالیقدر و عالم ربانی و مدافع ولایت اهل بیت (علیهمالسلام) را با موالیانش محشور فرماید.
⬅️ ۲۸ شوال سالروز ارتحال مرجع عالیقدر مرحوم آیة الله العظمی میرزا جواد تبریزی
@seyyed_hossein_kashfi
⚡️ در آرزوی دیدار
🔻امام کاظم (علیه السلام) فرمود: پدرم امام صادق (علیه السلام) بارها به من می فرمود:
🔹 «إنّ عالِمَ آلِ محمّد لَفِی صُلبِکَ وَ لَیتَنی اَدرَکتُه فإنّه سَمِیُّ امیرِ المؤمنینَ علیٍّ»
🔸همانا عالم آل محمّد (صلی الله علیه و آله) در صلب توست. ای کاش من او را می دیدم، همانا او همنام امیرالمؤمنین علی (علیهالسلام) است.
📌گفتنی است که روز شهادت امام صادق (علیهالسلام) ۲۵شوال سال ۱۴۸ ق است و ولادت امام رضا (علیهالسلام) ۱۱ذیقعده همان سال است، یعنی حضرت تنها پانزده روز بعداز شهادت امام صادق (علیهالسلام) بدنیا آمدند .
@seyyed_hossein_kashfi
کانال سید حسین کشفی
⚡️ به وقت خداحافظی 🔻از اشعار مرحوم ریاضی یزدی، بیانات حضرت استاد معزالدینی (دامت برکاته) : حدیثی ن
⚡️دختر موسى بن جعفر
🔻مرحوم ریاضی یزدی
این بارگاه قدس که از عرش برتر است
آرامگاه دختر موسى بن جعفر است
پاکیزه گوهر صدف عصمت بتول
یعنى که نور دیده زهراى اطهر است
والاتبار خواهر سلطان دین رضا
فخر زنان عالم و خاتون محشر است
عزّت نگر که حرمت طوف حریم او
با حرمت طواف امامان برابر است
جنّات عدن اگر طلبى زین حرم در آى
کاین آستان عرش نشان ، هشتمین در است
هر سر بر آستان ملک پاسبان او
ساییده شد بهشت برینش مقرّر است
@seyyed_hossein_kashfi