1_1098971312.mp3
1.95M
✅فایل صوتی زیارت عاشورا
با صوت دلنشین استاد فرهمند
تبیین قرآنی بحث تبعیت ازمعصوم ودوری از دشمنش(انی سلم لمن سالمکم)
سوره مبارکه «ممتحنه» یکی از بهترین نمونه ها در این باره است. در آیه نخست این سوره می خوانیم: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا لا تَتَّخِذُوا عَدُوِّی وَ عَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ؛ ای کسانی که ایمان آوردهاید، دشمن من و دشمن خودتان را به دوستی برمگیرید» سخن این است که سطح تنازع با کفار نباید به سطح تعامل تبدیل شود. شما رابطه ولایی را فقط باید با مؤمنان داشته باشید، نه با کفار؛ ولو کفاری که لبخند بر لب دارند. این ها ولی شما نیستند. «تُلْقُونَ إِلَیْهِمْ بالْمَوَدَّةِ وَ قَدْ کَفَرُوا بما جاءَکُمْ مِنَ الْحَقِّ یُخْرِجُونَ الرَّسُولَ وَ إِیَّاکُمْ أَنْ تُؤْمِنُوا باللهِ رَبِّکُمْ»، این ها جاهل به حق نیستند، بلکه نسبت به حق کفران ورزیدند. با وجود آن که حجت بر آنها تمام شده بود، نسبت به حق کافر شدند. این ها همان کسانی هستند که شما و پیغمبرتان را از شهر و دیارتان آواره کردند. 🌿🌿🌿🌿🌿🌿
«إِنْ کُنْتُمْ خَرَجْتُمْ جِهاداً فی سَبیلی وَ ابْتِغاءَ مَرْضاتی تُسِرُّونَ إِلَیْهِمْ بالْمَوَدَّةِ وَ أَنَا أَعْلَمُ بما أَخْفَیْتُمْ وَ ما أَعْلَنْتُمْ» اگر شما به خاطر خدا هجرت کرده اید، چرا دوباره دست دوستی به سمت آنها دراز می کنید؟ چرا به یاری اهل مکه دل بستید؟ پس آن همه فشار و زجری که تحمل کردید تا زیر بار ولایت آنها نروید، چه شد؟ می خواهید با اینها رابطه برقرار کنید؟ فکر میکنید خدا خبر ندارد که پشت پرده به این ها دست دوستی دراز میکنید؟ «وَ مَنْ یَفْعَلْهُ مِنْکُمْ فَقَدْ ضَلَّ سَواءَ السَّبیل»؛ و هر کس از شما چنین کند، قطعاً از راه درست منحرف گردیده است.🌿🌿🌿🌿🌿🌿
ر آیات بعدی میفرماید:«إِنْ یَثْقَفُوکُمْ یَکُونُوا لَکُمْ أَعْداءً وَ یَبْسُطُوا إِلَیْکُمْ أَیْدیَهُمْ وَ أَلْسِنَتَهُمْ بالسُّوءِ وَ وَدُّوا لَوْ تَکْفُرُون» بدانید که اگر بر شما دست پیدا کنند، در دشمنی چیزی کم نخواهند گذاشت. تا به حال دست این ها به شما نرسیده است و گرنه به شما رحم نخواهند کرد. از هیچ کاری، چه با دست، چه با زبان، چه جنگ نظامی و چه جنگ روانی، علیه شما خودداری نمیکنند. آرزویشان این است که شما کافر شوید و دست از دینتان بردارید. «لَنْ تَنْفَعَکُمْ أَرْحامُکُمْ وَ لا أَوْلادُکُمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ یَفْصِلُ بَیْنَکُمْ وَ الله بما تَعْمَلُونَ بَصیرٌ» چرا به کسانی که ذاتاً دشمن شما هستند، دل بسته اید؟ به خاطر فرزندان و خویشانتان؟ به خاطر تعلقاتی که دارید؟ بدانید که خداوند در روز قیامت تمام این پیوندها را میگسلد و او به آنچه انجام میدهید آگاه است.🌿🌿🌿🌿
َقد کانَتْ لَکُمْ أُسْوَةٌ حَسَنةٌ فی إِبْراهیمَ وَ الَّذینَ مَعَهُ إِذْ قالُوا لِقَوْمِهِمْ إِنَّا بُرَآؤُا مِنْکُمْ وَ مِمَّا تَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللهِ کَفَرْنا بکُمْ وَ بَدا بَیْنَنا وَ بَیْنَکُمُ الْعَداوَةُ وَ الْبَغْضاءُ أَبَداً حَتَّی تُؤْمِنُوا باللهِ وَحْدَهُ...»؛ از ابراهیم(ع) یاد بگیرید. او و یارانش به قوم کافری که تا دیروز با آنها زندگی می کردند، گفتند ما از شما برائت می جوییم. با شهامت گفتند چون شما حاضر نیستید دست از کفرتان بردارید، راه ما از شما جداست و رابطه ای بین ما وجود ندارد. دیگر این دشمنی ابدی است، مگر آن که دست از کفرتان بردارید. برای کسانی که در پی یافتن الگو و خط مشی مناسبی هستند، ابراهیم(ع) بهترین الگوست.🌿🌿🌿🌿🌿🌿
با توجه به این آیات به مفهوم فرازهای مورد نظر در زیارت عاشورا نظری بیندازیم، در می یابیم که این فرازهای یاد شده، مرتبطند. وقتی می گوییم: «انی سلم لمن سالمکم»، در واقع از حوزه کنشی صحبت می کنیم؛ یعنی من رفتارم بر این مبناست که با کسی که با شما جنگ نمی کند، نجنگم. در عبارت «و حرب لمن حاربکم» نیز چنین است؛ اما در فراز «و ولی لمن والاکم و عدو لمن عاداکم»، دیگر حوزه کنشی مطرح نیست، بلکه با حوزه انگیزشی روبه رو هستیم؛ به این معنی که من نه در رفتار، که در دل، دوستدار و علاقهمند هر کسی هستم که دوستدار و علاقه مند به شماست و با کسی دشمن هستم که با شما سر دشمنی دارد. پس این دو فراز را می توان در این دو حوزه، مورد بررسی و تأمل قرار داد. واقعیت آن است که در این دو حوزه، چهار نوع متفاوت از تعاملات بیرونی ما، مورد تحلیل قرار می گیرند و این شامل تعاملات سیاسی و اجتماعی ما هم می شود. کسانی که فعالیت های فرهنگی و سیاسی دارند، خوب است تأملی در این فرازهای زیارت عاشورا داشته باشند🌿🌿🌿🌿🌿🌿
. باید توجه داشت که «سلم لمن سالمکم»، بر خلاف تصور اولیه برخی از ما، اختصاصی به دوستان و محبان اهل بیت(ع) ندارد؛ اتفاقاً برعکس، به کسانی اشاره دارد که جزو شیعیان نیستند و حتی، دوستدار اهل بیت(ع) هم محسوب نمی شوند. در عین حال، این افراد اهل عداوت با اهل بیت(ع) هم نیستند و با ارزش های مکتب ما دشمنی ندارند، هرچند کافر باشند. ما با کفاری که سر جنگ ندارند و بنای آنها بر عداوت با ارزش های مکتب ما نیست، جنگی نداریم. مادامی که آن ها وارد محاربه نشوند، با آن ها درگیر نمیشویم. بنابراین، می توان از «سلم لمن سالمکم» به تعامل مسالمت آمیز یا همان «مسالمه» تعبیر کرد. «سلم لمن سالمکم»، باید یک قاعده در رفتار سیاسی ما باشد که بر اساس آن با همه افراد، جریان ها و حتی، کشورها و دولت هایی که با ما و ارزش هایمان سر جنگ ندارند، مسالمت آمیز برخورد کنیم.🌿🌿🌿🌿🌿🌿
اما وقتی می گوییم:«و حرب لمن حاربکم»، این جا دیگر سخن از تعامل نیست؛ جایی است که طرف مقابل، با مکتب و ارزشهای دینی من سر جنگ دارد، پس با او وارد جنگ می شوم.ممکن است این فرد فریب خورده نسبت به خدا و پیامبر اکرم(ص) و قرآن، اظهار تعلق کند، اما فعلاً با امام و ارزش های اعتقادی و ولایی من سر جنگ دارد و باید با او جنگید. موضوع جالبی است؛ از یک سو، می توانی با کفار نجنگی، اگر با تو سر جنگ نداشته باشند و از سوی دیگر، می توانی با مسلمانی که شهادتین گفته بجنگی، اگر قصد جنگ با ارزش های اسلامی و اعتقادی مسلمانان داشته باشد.🌿🌿🌿🌿🌿برگرفته از مجله اینترنتی خراسان