eitaa logo
کانال موسسه قرآنی شیفتگان وحی»استان قم
600 دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
4.6هزار ویدیو
155 فایل
امام علی علیه السلام :《اآگاه باشيد كه دانش آينده، اخبار گذشته و درمان دردهايتان و نظم میان شما در قرآن است.نهج البلاغه خطبه ۱۵۸ آدمین @z_javaheri @Mahmoodi60 @Josheghany
مشاهده در ایتا
دانلود
✨✨نکته ها:✨✨ 🔴۱ ـ قارون هاى دیروز و امروز! داستان قارون پرده از روى حقایق بسیارى در زندگى انسانها برمى دارد. این داستان نشان میدهد که غرور و مستى ثروت، گاه انسان را جنون نمایش دادن ثروت و به رخ دیگران کشیدن، جنون لذت بردن از تحقیر تهى دستان میرساند! و غرور و مستى و عشق بى حد و حصر به سیم و زر، گاه سبب مى شود که دست به زشت ترین و ننگین ترین گناهان بزند، در مقابل پیامبر پاک خدا، قیام کند و به مبارزه و ستیز با حق و حقیقت برخیزد، و حتى بى شرمانه ترین تهمت ها را به پاک ترین افراد ببندد، 🔴غرور و مستى ناشى از ثروت، به انسان اجازه نمى دهد: نصیحت اندرزگویان را بشنود و سخن خیرخواهان را به کار بندد. این مغروران بى خبر، خود را از همه دانشمندتر و آگاه تر مى دانند، و به گمان این که: ثروتشان، که گاه، از طریق غصبِ حقوق دیگران، به دست آمده است، دلیل بر عقل و هوش و درایت آنها است، همه را نادان و خود را دانا مى پندارند! حتى کارشان به جائى مى رسد که، در برابر پروردگار اظهار وجود مى کنند، و دم از استقلال زده مى گویند: آنچه را پیدا کرده ایم به ابتکار، هوش سرشار، خلاقیت، استعداد و اطلاعاتِ بى نظیر خودمان بوده است. 🔺 اگر قارون با اطرافیانش و تمام ثروتش به قعر زمین فرو رفت و نابود شد، دیگران به اشکال دیگرى نابود مى شوند، و گاه، حتى زمین، ثروتشان را به شکل دیگرى مى بلعد، ثروت هاىِ عظیم خود را تبدیل به کاخ ها، باغ ها و زمین هائى مى کنند که هرگز از آن استفاده نخواهند کرد، و گاه، حتى اموال خود را مى دهند و زمینهاى بایر و موات را خریدارى مى کنند، به این خیال که آن را تقسیم کرده و به قیمتهاى گزافى بفروشند، و به این ترتیب، زمین ثروتشان را مى بلعد!. این گونه افراد سبک مغز، چون راهى براى خرج کردن ثروت عظیم خود پیدا نمى کنند، رو به سوى ارزشهاى خیالى مى آورند، مجموعه اى از کاسه کوزه هاى شکسته قدیمى را، به عنوان عتیقه هاى گرانبها!، و گاه، مجموعه اى از تابلوهاى بى رنگ و یا حتى مجموعه اى از تمبرهاى پستى، اسکناسها و مانند آن که متعلق به سالها و یا قرون گذشته است، به عنوان باارزشترین کالاها در قصر و کاخ خود جمع آورى مى کنند، 🔴آنها این زندگى تجملى و تخیلى را، در حالى فراهم آورده اند، که در شهر و دیار آنها و گاه در همسایگى دیوار به دیوارشان، افراد محرومى هستند، که شب گرسنه مى خوابند، و عجب این که: چنان وجدان آنها تحلیل رفته که حتى کمترین ناراحتى از این وضع احساس نمى کنند! گاه، حیوانات آنها داراى مرفه ترین زندگى هستند، و حتى از معلم و پزشک و دارو بهره مى گیرند، در حالى که انسانهاىِ مظلومى در نزدیکى آنها، در بدترین شرائط، زندگى مى کنند، و یا در بستر بیمارى ناله سرداده اند، نه پزشکى بر بالین آنها حاضر مى شود و نه قطره دوائى. تمام این بحثها، گاه، درباره افراد معینى در یک جامعه است، و گاه، درباره یک کشور، یعنى یک کشور، قارونى مى شود، در مقابل دیگر کشورهاى دنیا! همان گونه که در عصر خود، در مورد کشورهائى همچون آمریکا و بسیارى از ممالک اروپائى مى بینیم. آنها مجلل ترین زندگى را به قیمتِ استثمار مردم جهان سوم ، و کشورهاى فقیر و تهیدست براى خود فراهم ساخته اند، به طورى که گاه، موادِ غذائىِ اضافى آنها که به زباله دانها ریخته مى شود، اگر به طور صحیحى جمع آورى مى شد، براى تغذیه ملیونها انسان گرسنه کافى بود. 🔹این که: مى گوئیم کشورهاى فقیر، نه این است که حقیقتاً فقیر باشند، اینها در حقیقت دزد زده و غارت شده اند، گاهى بهترین و گرانبهاترین منابع زیر زمینى در اختیار آنها است، اما این ابر غارتگران، همه را مى برند و آنها را بر خاک سیاه مى نشانند. اینها، قارون هاى زالوصفتى هستند که پایه هاى کاخ بیدادگرى خود را بر ویرانه هاى کوخهاى مستضعفین بنا نهاده اند، و تا مستضعفین جهان دست به دست هم ندهند، و آنها را همچون قارون به قعر زمین نفرستند، اوضاع دنیا به همین صورت خواهد بود.
و موضع اسلام در برابر مسأله ثروت✨ نباید این چنین استنباط شود که: اسلام در برابر مال و ثروت، موضع منفى دارد و با آن مخالف است، نباید تصور کرد که اسلام، فقر را مى پسندد و دعوت به فقر مى کند، بلکه به عکس، اسلام، به عنوان یک وسیله مؤثر و کارساز روى ثروت تکیه مى کند در آیه ۱۸٠ سوره بقره از مال ، تعبیر به خیر شده است. و در حدیثى از امام باقر(علیه السلام) مى خوانیم: نِعْمَ الْعَوْنُ الدُّنْیَا عَلَى طَلَبِ الآخِرَةِ: دنیا کمک خوبى است براى رسیدن به آخرت . بلکه، آیاتِ مورد بحث، که شدیدترین مذمت را از قارون ثروتمند مغرور مى کند، شاهد گویائى بر این موضوع است، منتها اسلام، ثروتى را مى پسندد که به وسیله آن ابتغاء دار آخرت و طلبِ سراىِ دیگر شود، چنان که دانشمندان بنى اسرائیل به قارون گفتند: وَ ابْتَغِ فِیما آتاکَ اللّه الدّارَ الآخِرَةَ . اسلام، ثروتى را مى پسندد که در آن أَحْسِنْ کَما أَحْسَنَ اللّه اِلَیْکَ و نیکى به همگان باشد. اسلام، ثروتى را مدح مى کند، که در آن لاتَنْسَ نَصِیْبَکَ مِنَ الدُّنْیا تحقق یابد. بالاخره اسلام، ثروتى را خواهان است که مایه فساد در زمین و فراموش کردن ارزشهاى انسانى و گرفتار شدن در مسابقه جنون آمیز تکاثر نگردد، و انسان را به خود برتربینى ، تحقیر دیگران و احیاناً رویاروئى با پیامبر خدا نکشاند. وسیله اى باشد، براى استفاده همگان، براى پر کردن خلأهاى موجودِ اقتصادى، براى مرهم نهادن بر زخم هاى جانکاه محرومان، و براى رسیدن به نیازها و مشکلات مستضعفان. علاقه به چنین ثروتى با چنین هدف هاى مقدسى، علاقه به دنیا نیست، علاقه به آخرت است، چنان که در حدیثى مى خوانیم یکى از یاران امام صادق(علیه السلام) خدمتش آمد شکایت کرد، که ما دنبال دنیا هستیم و به آن علاقمندیم (از این مى ترسیم که دنیاپرست باشیم). امام(علیه السلام) (که پاکى و تقواى آن مرد را مى دانست) فرمود: با این ثروت دنیا چه مى خواهى انجام دهى؟ در پاسخ عرض کرد: هزینه خود و خانواده ام را تهیه کنم، و به خویشاوندانم کمک نمایم، در راه خدا انفاق کنم، و حج و عمره به جا آورم. امام(علیه السلام) فرمود: لَیْسَ هَذَا طَلَبُ الدُّنْیَا هَذَا طَلَبُ الآخِرَةِ: این، دنیاطلبى نیست این طلب آخرت است . و از اینجا، فاسد بودن عقیده دو گروه: گروهى از مسلمان نماهاى بى خبر از تعلیمات اسلام، که اسلام را حامى مستکبران معرفى مى کنند و گروهى از دشمنان مغرض که مى خواهند چهره اسلام را دگرگون نشان داده و آن را ضد ثروت و طرفدار فقر نشان دهند، روشن مى شود. اصولاً یک ملت فقیر، نمى تواند آزاد و سربلند زندگى کند. فقر، وسیله وابستگى است. فقر، مایه روسیاهى در دنیا و آخرت است. و فقر، انسان را به گناه و آلودگى دعوت مى کند. 📚 در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) مى خوانیم: غِنىً یَحْجُزُکَ عَنِ الظُّلْمِ خَیْرٌ مِنْ فَقْر یَحْمِلُکَ عَلَى الإِثْمِ: بى نیازى که تو را از تجاوز به حق دیگران باز دارد از فقرى که تو را وادار به گناه کند بهتر است . ❇️جوامع اسلامى باید بکوشند هر چه بیشتر، غنى و بى نیاز گردند، به مرحله خودکفائى برسند و روى پاى خود بایستند و شرف و عزت و استقلال خود را بر اثر فقر، فداى وابستگى به دیگران نکنند و بدانند خط اصیل اسلام این است.
📗آیه۸۳) یک نتیجه گیرى کلى از این ماجرا است، مى فرماید: سراىِ آخرت را براى کسانى قرار مى دهیم که، اراده برترى جوئى در زمین و فساد را ندارند . نه تنها برترى جوى و مفسد نیستند، که اراده آن را نیز نمى کنند، قلبشان از این امور پاک، و روحشان از این آلودگیها منزه است. آنچه سبب محرومیت انسان از مواهب سراى آخرت مى شود، در حقیقت همین دو است، برترى جوئى (استکبار) و فساد در زمین که همه گناهان در آن جمع است.، ❇️چرا که هر چه خدا از آن نهى کرده، حتماً بر خلاف نظام آفرینش انسان و تکامل وجود بوده، بنابراین ارتکاب آن، نظام زندگى او را بر هم مى زند، لذا مایه فساد در زمین است. حتى مسأله استعلاء و برترى جوئى، خود یکى از مصادیق فساد در ارض است، و دیدیم آنچه که مایه بدبختى و هلاک و نابودى قارون شد، همان استکبار و برترى جوئى بود. 📚 در حدیثى از امیرمؤمنان على(علیه السلام) مى خوانیم: اِنَّ الرَّجُلَ لَیُعْجِبُهُ أَنْ یَکُونَ شِراکُ نَعْلِهِ أَجْوَدَ مِنْ شِراکِ نَعْلِ صاحِبِهِ فَیَدْخُلُ تَحْتَها!: گاه مى شود که انسان از این لذت مى برد که بند کفش او از بند کفش دوستش بهتر باشد و به خاطر همین داخل تحت این آیه مى شود، (چرا که اینهم شاخه کوچکى از برترى جوئى است!
📗 آیه۸۴ میفرماید: کسى که کار نیکى انجام دهد، پاداشى بهتر از آن دارد (مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْها). این همان مرحله تفضل است، یعنى خداوند همچون مردمِ تنگ نظر نیست که به هنگام رعایت عدالت ، سعى مى کنند مزد و پاداش، درست به اندازه عمل باشد، او گاهى ده برابر و گاه صدها برابر و گاه هزاران برابر، از لطف بى کرانش پاداش عمل مى دهد، و حداقلِ آن، همان ده برابر است، 📗چنان که در آیه ۱۶٠ سوره انعام مى خوانیم:👈 مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها ، و حداکثر آن را تنها خدا مى داند، که گوشه اى از آن، در مورد انفاق در راه خدا، در آیه ۲۶۱ سوره بقره آمده است. البته، این مضاعف ساختن اجر و پاداش، بى حساب نیست، بستگى به میزان پاکى عمل و اخلاص و حسن نیت و صفاى قلب دارد، ❇️ این، مرحله تفضل الهى درباره نیکوکاران. سپس، به ذکر مجازاتِ بدکاران پرداخته، مى گوید: به کسانى که کار بد کنند، مجازاتى جز اعمالشان داده نمى شود ! و این مرحله عدل پروردگار است، چرا که ذره اى بیش از آنچه انجام داده اند، کیفر نمى شوند. ❇️جالب این است که مى گوید: اعمال خود آنها کیفر آنها است، یعنى این که عملشان طبقِ قانونِ بقاء موجودات در عالم هستى، آثارش چه در درون جان، و چه در بیرون، در این عالم باقى مى ماند، و در قیامت که روز آشکار شدن پنهانى ها (یوم البروز) است، در شکلى مناسب خود تجسم مى یابد، و با گنهکاران همراه خواهد بود و آنها را شکنجه و آزار مى دهد ┄┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅┄ 🇮🇷 سایت موسسه قرآنی شیفتگان وحی http://shifteganvahye.com 🇮🇷کانال موسسه درایتا @sh37233392 🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
موسسه قرآنی شیفتگان وحی برگزار می نماید 🔰قرائت سطح ۳ ویژه کسانی که تجوید ۱ را گذرانده اند 🌴دو روز در هفته دوشنبه ها و چهارشنبه ها ⏰ ساعت ۸/۳۰ الی ۱۰ آی دی جهت ثبت نام 👈@Shftegane 🇮🇷کانال موسسه @sh37233392
افتخار ما خدمتگذاری شماست 💕 ما را همراهی کنید در کانال " موسسه قرآنی شیفتگان وحی " در پیام رسان ایتا @sh37233392 ┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅
موسسه قرآنی شیفتگان وحی برگزار می نماید 🌹مهد قرآن ویژه نونهالان عزیز شما ثبت نام در اسرع وقت به آی دی زیر پیام دهید @Shftegane 🇮🇷کانال موسسه @sh37233392 ┅✿❀🌿🌼🌿❀✿┅ @amozeshshiftegan
📣📣کلاس مکالمه زبان انگلیسی با حضور استاد خانم زارع👆 شروع دوره : فردا یکشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۱ ساعت ۸/۳۰ الی ۱۰ آی دی جهت ثبت نام 👈@Shftegane 🇮🇷کانال موسسه @sh37233392 @amozeshshiftegan
📣📣کلاس خوشنویسی با حضور استاد خانم آردین👆 شروع دوره : فردا یکشنبه ۱۴۰۱/۰۸/۰۱ ساعت ۱۰ الی ۱۱/۳۰ آی دی جهت ثبت نام 👈@Shftegane 🇮🇷کانال موسسه @sh37233392 @amozeshshiftegan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا