حکومت اسلامی(۲)
امیرالمؤمنین علیه السلام در ادامه ی اوامر خود به مالک اشتر می فرماید:
- و أمره أن یکسر من نفسه الشهوات
امیرالمومنین علیه السلام به مالک اشتر فرمان می دهد تا بشکند نفسش را از پیروی شهوات
- و ینزعها عند الجمحات
و رام کند هنگام سرکشی و طغیان
- فإن النفس أمارة بالسوء إلا رحم الله
بخاطر اینکه اگر چنین نکند، معلوم نیست نفس، او را به کجا ببرد مگر اینکه خدا به او رحم کند
- ثم اعلم یا مالک
سپس بدان ای مالک
- أنی قد وجهتک إلی بلاد قد جرت علیها دول قبلک من عدل و جور
من تو را به جایی می فرستم که قبل از تو دولت هایی از عدل و جور دیده اند
"دولت" را از آن جهت "دولت" گويند كه دست به دست مي گردد.
- و أن الناس ینظرون من أمورک فی مثل ما کنت تنظر فيه من أمور الولاة قبلک و یقولون فیک ما کنت تقوله فیهم
چنان که تو حکمرانی پادشاهان قبلی مصر را قضاوت می کنی، مردم نیز حکمرانی تو را قضاوت خواهند کرد و می گویند درباره ی تو آنچه که درباره حکمران های قبلی گفته اند
- و إنما یستدل علی الصالحین بما یجری الله لهم علی السن عباده
با آن سخنی که بر زبان بندگان خدا(عباد) جاری می شود می توان نیکوکاران را شناخت(نه هر مردمی)
گفته می شود: زبان های رعيت، قلم های حق است به سوی پادشاهان
- فلیکن أحب الذخائر إلیک ذخیرة العمل الصالح
جمع عمل صالح برای تو باید بهترین و نیکوترین ذخیره باشد
- فاملک هواک
مالک هوای نفست باش
- و شح بنفسک عمل لا یحل لک
آنچه که بر تو حلال نیست، نفسا بخیل باش
"شح" به معنای بخل است، راغب در مفردات می گوید: «الشّحّ: بخلى كه با حرص توأم باشد، بطوريكه عادت شود»(مفردات ج ۲ ص ۳۰۷) و گفته اند: شح از بخل شدید تر است.
- فإن الشح النفس الإنصاف منها فیما أحبت أو کرهت
بخاطر اینکه در این راه بخیل بودن نسبت به نفس، آن است که در آنچه دوست دارد یا برای او ناخوشایند است، راه انصاف را
حضرت می فرماید: نسبت به خویشتن بخیل باش، و شح(بخل) را برای او تفسیر کرد که چیست؟ پس گفت: در آنچه دوست داری و ناخوش داری حق خود از آن بستانی، یعنی به آن امکان رها شدن در شهوات را ندهد، و بر آن امیر باش، و سیطره داشته باش، و آن را از بی باکی و پرده دری باز دار
#نهج_البلاغه
#حکومت_اسلامی
@sh_hosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گریه نکن قربونت برم، گریه نکن😭😭😭😭
#طوفان_الاقصی
@sh_hosein
ـــــــــــــ🍀💚ـــــــــــــ
-یکی از بزرگترین علت های بیعَمَلی، ترک کردن عمل درست حین کار یا تنبلی و بی انگیزه بودن، این است که به آنچه داریم راضی نیستیم! این نارضایتی سم هست و ما سم را با خودمان میبریم
-به آنچه داری ابتدا راضی باش و بعد عمل کن. اگر هیچ نداری ابتدا آن را بپذیر و بعد عمل کن
-این موضوع یک جمله انگیزشی نیست، یکی از ریشههاست در انسان، جهت خودشناسی و درمان!
#ریشهیابی
#خود_سازی
#خود_شناسی
@sh_hosein
اگر اهل غیبت هستید که معمولا عیبی برملا میکنید یا آبرویی میبرید، به این علت هست که شدیداً احساس خوبی نسبت به خودتون پیدا میکنید.
و این بزرگترین دروغ به خودتون هست چون دیگه تلاشی برای تغییر نمیکنید.
✍این شکل افراد به حدی در تغییر ناتوان هستن که به خاطر اینکه لحظهای احساس خوبی نسبت به خودشون بهشون دست بده و عزتنفس کاذبی رو برای خودشون بسازن ناخودآگاه، این عمل زشت رو انجام میدن
#ریشهیابی
امیر کلام حضرت علی علیهالسلام:
«غيبت كردن، آخرين تلاش شخص ناتوان است» (الْغِيبَةُ جُهْدُ الْعَاجِزِ).
📚بحار الأنوار، ج ۷۵، ص ۱۳
#غیبت
@sh_hosein
🌱قال الصادق علیهالسلام:
إِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَلَقَ اَلْعَقْلَ مِنْ نُورِهِ.
خداوند عقل را از نور خويش آفريد...
_حدیث ۱۴
#عقل #علم
#عقل_و_جهل
@sh_hosein
🌱اجر و ثواب #پنج_روز روزه در ماه رجب:
رسول اكرم صلّى اللّٰه عليه و اله و سلّم فرمود:
مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ خَمْسَةَ أَيَّامٍ كَانَ حَقّاً عَلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَنْ يُرْضِيَهُ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ بَعَثَ يَوْمَ اَلْقِيَامَةِ وَ وَجْهُهُ كَالْقَمَرِ لَيْلَةَ اَلْبَدْرِ وَ كَتَبَ لَهُ عَدَدَ رَمْلِ عَالِجٍ حَسَنَاتٍ وَ أُدْخِلَ اَلْجَنَّةَ بِغَيْرِ حِسَابٍ وَ يُقَالُ لَهُ تَمَنَّ عَلَى رَبِّكَ مَا شِئْتَ.
و هر كس پنج روز را از ماه رجب روزه بگيرد، بر خدا لازم است كه روز قيامت او را خشنود سازد، و او را برانگيزد در حالى كه چهرهاش چون ماه شب چهارده بدرخشد، و به عدد ريگهاى بيشمار بيابانها عمل نيك در نامۀ عملش ثبت نمايد، و بىدغدغۀ حساب او را داخل بهشت گرداند، و به وى گفته شود اينك هر چه خواهى از خدا تمنّا كن.
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۱، ص ۵۴
#ثواب_روزه_ماه_رجب
#ماه_رجب
@sh_hosein
حکومت اسلامی(۳)
امیرالمؤمنین علیه السلام در ادامه، روش برخورد رهبر با مردم را توضیح می دهد و می فرماید:
- و أشعر قبلک الرحمة للرعیة
بپوشان قلبت را از رحمت برای رعیت
" أشعر قلبک الرحمة" یعنی رحمت را چون شعار که همان لباس چسبیده به تن است برای آنان قرار ده
به لباس روئین "دثار" و به لباس زیرین "شعار" گفته می شود
- و المحبة لهم و اللطف بهم
محبت و لطف به آنها کن
- و لا تکونن علیهم سبعا ضاریا تغتنم أکلهم
از کسانی نباش که مانند حیوان وحشی درنده مغتنم می داند خوردن آنها را
- فإنهم صنفان: إما أخ لک فی الدین و إما نظیر لک فی الخلق
بخاطر اینکه مردم بر دو دسته هستند: یا برادران دینی تو اند یا مثل تو در خلقت اند
- یفرط منهم الزلل و تعرض لهم العلل
اگر کسی از آنها لغزش کرد و معیوب شدند
- و یؤتی علی أیدیهم فی العمد و الخطاء
و عمداً و خطاً از سوی آنها اشتباهی روی داد
- فأعطهم من عفوک و صفحک
پس عطا کن به آنها عفو و صفح
فایده عفو برای حاکم، حفظ حکومت اوست: «عَفْوُ الْمُلُوكِ بَقَاءُ الْمُلْكِ»
"عفو" از ديدگاه فقه اللغه آن است كه كسي براي محو كردن چيزي به سراغ آن چيز برود. اينكه گفته مي شود «عفت الدّيار» گويا سرزمين ها رفته اند تا آثار خودشان را محو كنند. وقتي گفته مي شود كه خداوند كسي را عفو كرد، يعني آثار گناه و ضعف هاي او را برطرف و او را بدون گناه رها كرد. و "صفح" فراتر از آن است؛ یعنی علاوه بر اینکه می بخشد و گناه را می پوشاند و یغْفَرْلَهُمْ ما قَدْ سَلَف می کند، چیز اضافه ای نیز به او عطا می کند و از سرزنش او دست می کشد.
راغب در مفردات می گوید: «کلمه" صفح" به معنای ترک ملامت است، و فرقش با عفو این است که از عفو بلیغ تر است، و به همین جهت خدای تعالی در یک جمله هر دو را ذکر کرده و فرموده: «فَاعْفُوا وَ اصْفَحُوا حَتَّی یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ» چون گاهی میشود که انسان عفو میکند، ولی صفح نمی کند(مفردات راغب ماده صفح)
و در مقابل "صفح" "ثرب" قرار دارد و آن به معنای ملامت و سرزنش با بیان تک تک گناهان است؛ حضرت یوسف می فرماید: «لا تَثْرِیبَ عَلَیْکُمُ الْیَوْمَ یَغْفِرُ اللَّهُ لَکُمْ».
- مثل الذی تحب و ترضی أن یعطیک الله من عفوه و صفحه
مثل آن کسی که راضی است و می خواهد خداوند با او با عفو و صفح برخورد کند؛ یعنی همان انتظاری که از خداوند داری و می خواهی تو را ببخشد، تو نیز با مردم اینگونه باش
- فإنک فوقهم من عفوک و إلی الأمر علیک فوقک
چون تو فوق بر آنها هستی و والی امر فوق تو است(تسلط دارد)
- و الله فوق من ولاک
و خداوند فوق والی امر تو است
- و قد استکفاک أمرهم
و کار های آنها را به تو واگذار کرده اند
- و ابتلاک بهم
و تو مورد آزمایش هستی در مورد مردم
"ابتلاء" از ماده "بلي" به معناي كهنگي است و چون همه خصوصيات ذاتي و عرضي اشيا پس از كهنه و فرسوده شدن آنها آشكار ميشود، امتحان را ابتلاء گفتهاند. کلمه ی مشابه آن "فتنه" است و فتنه می تواند فراگیر تر از ابتلاء در امتحان مردم باشد.
- و لا تنصبن نفسک لحرب الله
هرگز خودت را در مقام جنگ با خدا قرار نده
ابن ابی الحدید می گوید: یعنی با معاصی با او به مبارزه برنخیز[که ظرف وجودی تو را از استعداد و نعمت برمی گیرد و تبدیل به نقمت می کند]( شرح ابن ابی الحدید ج ۱۷ ص ۳۷)
- فإنه لا یدی لک بنقمته
بخاطر اینکه اگر خدا بخواهد نقمتی به تو برساند، هیچ راه فراری نداری
نقمت خداوند زمانی فرا می رسد که انسان با ظلم به خویش، استعداد درونی اش را تخلیه کند و جای آن را نقمت گیرد و از این رو خداوند به انسان ظلم نمی کند و این انسان است که استعداد خویش را از بین می برد.
علامه طباطبائی می گوید: «عقابی که خداوند معاقبین را با آن عذاب میکند، همیشه به دنبال نعمت الهی ای است که خداوند قبل از آن عقاب ارزانی داشته، به این طریق که نعمت را برداشته عذاب را به جایش میگذارد و هیچ نعمتی از نعمتهای الهی به نقمت و عذاب مبدل نمی شود مگر بعد از تبدل محلش که همان نفوس انسانی است» (المیزان ج ۹ ص ۱۳۱)
- و لا غنی بک عن عفوه و رحمته
و تو هم بی نیاز از آن عفو و رحمت نیستی(فقر ذاتی داری)
#نهج_البلاغه
#حکومت_اسلامی
@sh_hosein
🌱امام صادق علیه السلام:
کونُوا دُعَاةً لِلنَّاسِ بِغَیرِ أَلْسِنَتِکمْ
مردم را نه با گفتار "بلکه با کردار" دعوت کنید.
الکافی، ج ۲، ص ۷۸
@sh_hosein
مضحک نیست واقعا؟؟؟
#فمینیسم با این ایده آمیخته شده است
که زنان وقتی به کار فرمایان خدمت
می کنند، #آزاد هستند.
ولی وقتی به خانواده خود کمک میکنند #برده هستند... 🤦🏻♂
#زن
@sh_hosein
شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
حرفام تموم نمیشه باتو... من میشنوم انگار صداتو... 🎙 کربلایی حسین ستوده #شب_جمعه #بر_در_کوفتن_های_
لا حَیاة لِقلبي
إلا بِذکركَ یاحُسَین...
@sh_hosein
چرا از تغییر میترسی؟
چرا میترسی روبهرو بشی با خودت؟
با کسی لجبازی میکنی؟
میخوایی نبینن عوض شدی به خاطر تکبرت؟
میترسی دیگه نتونی کنترلشون کنی و اونا تورو کنترل کنن؟
میترسی چیزی از دست بدی؟
یا در نهایت حوصله تغییر نداری چون ازش میترسی؟
میترسی؟
میترسی؟
ریشههای تَرست رو دریاب!
تصوراتت همه پوچه...
#خود_شناسی
#تغییر
#ترس
@sh_hosein
شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
چرا از تغییر میترسی؟ چرا میترسی روبهرو بشی با خودت؟ با کسی لجبازی میکنی؟ میخوایی نبینن عوض ش
صداقت، درسته مسیرِ اصلی خودشناسی هست، اما چیزی که اجازه تغییر نمیده و شروع خودسازی هست، تَرسه، ترس!
#خود_شناسی
#تغییر
#ترس
@sh_hosein
515_28431430170407.mp3
19.66M
برات وصل امضا میشد ای کاش...
گره از کار دل وا میشد ای کاش...
🎙حاج مهدی رسولی
#ماه_رجب
#بر_در_کوفتن_های_شبانه
@sh_hosein
«قالُوا لا تَخَفْ و لا تَحْزَنْ إِنَّا مُنَجُّوکَ.»
نترس، غمگین نباش؛ نجاتت میدم...
@sh_hosein
🌱اجر و ثواب #شش_روز روزه در ماه رجب:
رسول اكرم صلّى اللّٰه عليه و اله و سلّم فرمود:
مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ سِتَّةَ أَيَّامٍ خَرَجَ مِنْ قَبْرِهِ وَ لِوَجْهِهِ نُورٌ يَتَلَأْلَأُ أَشَدُّ بَيَاضاً مِنْ نُورِ اَلشَّمْسِ وَ أُعْطِيَ سِوَى ذَلِكَ نُوراً يَسْتَضِيءُ بِهِ أَهْلُ يَوْمِ اَلْجَمْعِ اَلْقِيَامَةِ وَ بُعِثَ مِنَ اَلْآمِنِينَ حَتَّى يَمُرَّ عَلَى اَلصِّرَاطِ بِغَيْرِ حِسَابٍ وَ يُعَافَى عُقُوقَ اَلْوَالِدَيْنِ وَ قَطِيعَةَ اَلرَّحِمِ.
هر كس شش روز از ماه رجب را روزه بدارد از قبر خود برخيزد در حالى كه نور روى او درخشانتر از نور خورشيد باشد و بعلاوه نورى ديگر بدو عطا شود كه از روشنى آن اهل محشر استفاده كنند، و روز قيامت در زمرۀ ايمنان از عذاب باشد تا آنكه با كمال راحتى و بدون (دلهره و دغدغه) حساب از صراط بگذرد، و خداوند او را از نارضايتى پدر و مادر و قطع رحم در امان دارد.
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۱، ص ۵۴
#ثواب_روزه_ماه_رجب
#ماه_رجب
@sh_hosein
حکومت اسلامی(۴)
- و لا تندمن علی عفو
مبادا پشیمان شوی از اینکه کسی را بخشیده ای
- و لا تبجحن یعقوبة
مبادا از عقوبت کسی، بهجت پیدا کرده و خوشحال شوی
"عقوب" به معناي «در پي چيزي به طور پيوسته آمدن» است. تفاوت "عَقِب" با "خَلْف" آن است كه عقب براي متأخر پيوسته و خلف براي اعم از متأخر پيوسته و گسسته است و از این رو مجازات انسان را "عقوبت" خوانده اند چون در پی گناه انسان ظاهر می شود.
در مقابل آن "ثواب" قرار دارد؛ "ثواب" از ریشه ی "ثابه" است و ثابه به معنای بازگشت است و عرب به لباس "ثوب" می گوید چون لباس را که از تن بیرون می کنید دوباره به تن برمی گردد. "ثواب" هم به همین معنا است که به اعتبار بازگشت عمل انسان به خود انسان است که اگر به پاداش الهی خوب بنگرید و دقت نمایید، درمییابید که این همان عمل شما است که به شما برگشته است منتهی در چهره ی خاصی که خودش دارد.
- و لا تسر عن إلی بادرة وجدت عنها مندوحة
از آن ناراحتی که می توانی از آن رها شوی، شتاب نکن(سریع نباش در مورد خشمی که می توانی آن را کنترل کنی)
- و لا تقولن إنی مؤمر آمر فأطاع
مبادا به مردم بگویی که من امر شده ام تا به شما امر بدهم، پس باید اطاعت شوم(متکبر نباش)
- فإن ذلک إدغال فی القلب
که این خودبزرگ بینی دغل به قلب انسان می آورد(قلب انسان را فاسد و خراب می کند)
- و منهکة للدین
و دین را پژمرده می کند
"منهکة للدین" یعنی ضعف و بیماری است برای دین
- و تقرب من الغیر
و بسیاری از نعمت ها را از تو می گیرد(تغییر نعمت ها)
"تقرب من الغیر" کنایه از زوال نعمت است
- و إذا أحدث لک ما أنت فيه من سلطانک أبهة أو مخیلة
و اگر دچار تکبر شوی و ابهت تو را دربرگیرد و دچار توهم شوی
علامه مجلسی می آورد: «الخیلاء یعنی تکبر از سر تخیل کردن یک فضیلتی که انسان برای خود می بیند و لفظ «خیل» نیز به همین معنا تأویل می شود؛ زیرا گفته شده: کسی که سوار اسب می شود، قطعا در خود احساس غرور و تکبر می کند و در نهایه در مورد این خبر گفته: کسی که از سر تکبر لباس خود را به زمین بکشد، خداوند به او نظر نمی کند و گفته: «الخیلاء» به ضم و کسر خاء به معنای کبر و خودپسندی است و گفته می شود: «اختال فهو مختال و فیه خیلاء و مخیله» که همه این ها به معنای تکبر است» (بحار ج ۷۰ ص ۲۲۳)
- فأنظر إلی عظم ملک الله فوقک و قدرته منک علی ما لا تقدر علیه من نفسک
به قدرت و عظمت خدا نگاه کن و ببین سلطنت برای چه کسی است و آن را مقایسه کن با چیزی که خودت بر نفس خویش قادرنیستی(مثل آنکه مریض می شوی و قادر نیستی خودت را درمان کنی)
علامه مجلسی می آورد: «آنچه پادشاه را بازمی دارد از این که تکبر ورزد، مشاهد کمال نعمت های خدا بر اوست که او را بر بندگان و سرزمین های خود مسلط فرموده و آنان را زیر دست و قدرت او قرار داده؛ پس این نعمت اقتضا دارد که این سلطان از مُنعم خود تشکر کند و بین خلق خدا عدالت داشته و از ظلم و فساد بازشان دارد و ضعف خود را در برابر خداوند ملِک منّان ببیند؛ پس وقتی با کفران نعمت، عمل مقابل همه این وظایفش را انجام داد، مستحق عذاب جهنم می شود(بحار ج ۷۰ ص۲۲۳)
"نظر" در دو معنای "نگاه" و "دقت" بکار رفته است و اینجا می تواند هر دو معنا را شامل بشود؛ یعنی به عظمت خدا با اسبابی که دارد بنگر و دقت کن.
«"مُلک" به معمای سلطنت است و "مَلِک" به معنای سلطان است و "مِلْک" به معنای اموال است.
- فإن ذلک یطامن إلیک من طماحک
که این مقایسه باعث نجات تو از مسیر انحراف می شود
- و یکف عنک من غربک
و تو را از تندی نگه می دارد
"غرب" تیزی تیغ است و برای سطوت و سرعت در کیفر و خون ریزی استعاره گرفته می شود. و "غرب السّيف" تيزى شمشير است و گاه برای بیان تندی زبان و تشبیه به آن استفاده می شود: «فلان غرب اللّسان» او تند زبان است.
- و یفیء إلیک بما عزب عنک من عقلک
و عقل تو را به جای خود بازمی گرداند.
"فیء" بازگشت به حالت پسندیده است؛ یعنی آنچه از عقلت که از تو دور شده، به سویت بازمی گرداند.
- إیاک و مساماة الله فی عظمته
بپرهیز از اینکه خودت را با خدا در عظمت یکی ببینی
امیرالمؤمنین علیه السلام، در این عبارات مالک اشتر را از تکبر برحذر می دارد،اما همین تکبر برای خدای سبحان ممدوح است: «هو الله الذی لا اله إلا هو الملک القدوس السَلام الْمُؤمن الْمُهیمن الْعَزیز الْجبار الْمُتکبر»
- و التشبه به فی جبروته
و در شکوه و عظمت خود را شبیه خدا کنی
- فإن الله یذل کل جبار
که خداوند گردن سرکش(جبار) را می شکند
امام صادق علیه السلام می فرماید: «مَنْ حَقَّرَ النَّاسَ وَ تَجَبَّرَ عَلَيْهِمْ فَذَلِكَ الْجَبَّارُ» کسی که مردم را کوچک شمرد و بر آن ها گردنکشی(تکبر) کند، پس او سرکش است
"تجبر" یعنی تکبر و "جبار" یعنی سرکش
- و یهین کل مختال
اهانت می کند(بی ارزش و خوار می کند) هر فخر فروشی را
#نهج_البلاغه
#حکومت_اسلامی
@sh_hosein
هوَ مَعَکُمْ أَيْنَ ما کُنْتُمْ
او با شماست هرجا که باشید...
@sh_hosein
شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
آقا جان! کی الان جای من ضریحت رو بغل گرفته... @sh_hosein
و اگر چیزی را آرزو کنم، تو تنها آرزوی منی...
#لیلة_الرغائب
@sh_hosein
نماهنگ بهترین آرزو.mp3
4.22M
تو شب آرزوها خیلیا آرزو دارن
با پدر و مادرشون زائر کربلا بشن
🎙 اسماعیل حیدری
#لیله_الرغائب
#شب_ارزوها
#ماه_رجب
@sh_hosein
اگر زمانه خوش ذوق باشد در شب آرزوها جز تو را آرزو نمیکند.
اگر تنها یک آرزوی مستجاب داشته باشد
آن را نذر آمدن تو میکند.
#لیلة_الرغائب
#یاایهاالعزیز
@sh_hosein
شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
تو شب آرزوها خیلیا آرزو دارن با پدر و مادرشون زائر کربلا بشن 🎙 اسماعیل حیدری #لیله_الرغائب #شب_ار
برای من
وقتی که در آرزوهایم پای تو در میان باشد
شب آرزوها و غیر آن فرق چندانی ندارد،
آرزوی من امشب همان است که بوده
الهی کربلا...
#لیله_الرغائب
#شب_جمعه
@sh_hosein
وابستگی به تو عین آرامشه.mp3
4.41M
وابستگی به تو عین آرامشه
دنیا میتونه با اسمت زیبا بشه
دوست دارم زندگیم نذر آقا بشه
🎙 حسین ستوده
#شب_جمعه
#بر_در_کوفتن_های_شبانه
@sh_hosein
🌱اجر و ثواب #هفت_روز روزه در ماه رجب:
رسول اكرم صلّى اللّٰه عليه و اله و سلّم فرمود:
وَ مَنْ صَامَ مِنْ رَجَبٍ سَبْعَةَ أَيَّامٍ فَإِنَّ لِجَهَنَّمَ سَبْعَةَ أَبْوَابٍ يُغْلِقُ اَللَّهُ لِصَوْمِ كُلِّ يَوْمٍ بَاباً مِنْ أَبْوَابِهَا وَ حَرَّمَ اَللَّهُ جَسَدَهُ عَلَى اَلنَّارِ.
هر كس از ماه رجب هفت روز روزه بگيرد درهاى دوزخ هفت باشد بروزۀ هر روزى بامر خدا يكى از درهاى هفتگانه دوزخ بر روى او بسته شود،و آتش جهنّم بر پيكر وى حرام گردد.
📚ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ج ۱، ص ۵۴
#ثواب_روزه_ماه_رجب
#ماه_رجب
@sh_hosein
حکومت اسلامی(۵)
اولین درسی که امیرالمؤمنین علیه السلام به مالک اشتر می دهد، این است که مبادا خودت را برتر از مردم بدانی و حضرت در بیان درس ثانی می فرماید:
- أنصف الله و أنصف الناس من نفسک
انصاف را درباره ی خدا و درباره ی مردم رعایت کن
"انصاف" از توصیه های اکید اسلام است؛ بطوری که در روایات آمده است: «الإنصاف من الدین» - «لا دین لمن لا انصاف له».
انصاف معنایی نزدیک به عدالت دارد و در بسیاری از استعمالات، کنار عدالت بکار می رود و "احسان" فراتر از "انصاف" است؛ همانگونه که امیرالمؤمنین علیه السلام در تفسیر این آیه «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَ الْإِحْسانِ» می فرماید: «الْعَدْلُ الاِْنْصَافُ، وَالاِْحْسَانُ التَّفَضُّلُ»
راغب در مفردات می گوید: «عدل يعنى انصاف دادن، باين معنى كه به چيزى يا حقّى كه كم است افزوده مى شود و اگر زياد هست گرفته مى شود، ولى إحسان چيزى است كه بيشتر از آنكه لازم است داده مى شود» .
- و من خاصة أهلک
و در مورد خویشان خویش هم انصاف را رعایت کن
ابن ابی الحدید می گوید: یعنی داد(و حق مردم) را از خویشتن و فرزندان و خواص خاندانت و آن کس از زیر دستان که دوستش داری و بدو تمایل داری بستان، و هر گاه چنین نکنی، ستمگر خواهی بود»(شرح ابن ابی الحدید ج ۱۷ ص ۳۸)
علامه ی مجلسی گوید: این سخن امام «أنصف الله» یعنی با پرداختن به آنچه که بر تو فرض کرد. «وأنصف الناس» با پرداختن به حقوق آنها و برخورد عادلانه با آنها(بحار ج ۳۳ ص ۶۳۹)
- و من لک فيه هوی من رعیتک
و نسبت به رعیت خود نیز انصاف را رعایت کن
امیرالمؤمنین علیه السلام می فرماید: «أَحِبَّ لِعَامَّةِ رَعِيَّتِكَ مَا تُحِبُّ لِنَفْسِكَ وَ أَهْلِ بَيْتِكَ- وَ اكْرَهْ لَهُمْ مَا تَكْرَهُ لِنَفْسِكَ وَ لِأَهْلِ بَيْتِكَ- فَإِنَّ ذَلِكَ أَوْجَبُ لِلْحُجَّةِ وَ أَصْلَحُ لِلرَّعِيَّةِ» و برای عموم مردم تحت فرمانت آن را بپسند که برای خود و خانواده ات می پسندی، و همان را برای آنان ناخوش دار که برای خود و خانواده ات ناخوش می داری که این کار حجّت و دلیل تو را رساتر سازد و آنان را بهتر بصلاح آورد.
- فإنک إلا تفعل تظلم
چون اگر انصاف را رعایت نکنید، وارد وادی ظلم می شوید
و این یعنی "انصاف" همانند "عدالت" مقابل ظلم قرار دارد که هرگاه ظرف ظلم پُر شود، ظرف عدالت و انصاف خالی می گردد.
- و من ظلم عباد الله کان الله خصمه دون عباده
و کسی که ظلم به عباد الله کند، خدا به عوض بندگان دشمنش می شود
امام صادق علیه السلام فرمود: «إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يُبْغِضُ الْغَنِيَّ الظَّلُومَ» خدای عزوجل دشمن می دارد توانگر ستمکار را.
سخن امیرالمومنین علیه السلام، بیان یک قانون اساسی است که: «حقوق مردم مقدمه ی حقوق الهی است» و کسی که حقوق مردم را رعایت نکند، حقوق خدا را نیز رعایت نخواهد کرد.
"دون" به معنای "عوض" است.
- و من خاصمه الله أدحض حجة
و هر کس که خداوند با او دشمنی کند، حجتش را می شکند(و از او هیچ دلیلی نمی پذیرد و بلکه دلایل او را نادیده می گیرد).
ابن منظور مى نويسد: «حجّة: البرهان، و گفته شده حجّة چيزى است كه خصم با آن دفع مى شود».
- و کان لله حربا حتی ینزع أو یتوب
تا اینکه از کار خود دست بکشد یا توبه کند
- و لیس شیء أدعی إلی تغییر نعمة الله و تعجیل نقمته من إقامة علی ظلم
که پررنگ ترین دلیل(دلیل ترین دلیل ها) برای تغییر نعمت و تعجیل نقمت، ظلم به مردم است(و بدتر از ظلم فردی، ظلم حکومت به مردم است)
واژه ای که گاه از آن ظلم قصد می شود و یا آنکه کنار ظلم بکار می آید "بغی" است و آن به معنای تجاوز است؛ کسی که از حالتی نیکو تجاوز کند، این واژه در مورد او بکار آید. و از این رو کسی که از عدالت تجاوز کند و به ظلم برسد، شامل معنای این کلمه خواهد بود. خداوند سبحان نسبت به نقمت متجاوز(بغی) سریع است: «أَسْرَعَ الشَّرِّ عِقَاباً الْبَغْيُ» - «أَعْجَلُ الشَّرِّ عُقُوبَةً الْبَغْيُ» و کسی که مورد ظلم به معنای "بغی" قرار گیرد، خداوند او را یاری می دهد: «وَ أَنْهَاکَ عَنِ الْبَغْیِ فَإِنَّهُ مَنْ بُغِیَ عَلَیْهِ لَیَنْصُرَنَّهُ الله».
"نقمت" مقابل "نعمت" است
- فإن الله سمیع دعوة المضطهدین
که خدا دعای مظلومان را می شنود
- و هو للظالمین بالمرصاد
و خداوند در کمین ستمکاران است
امام صادق علیه السلام در تفسیر این آیه «إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ» فرمود: «قَنْطَرَةٌ عَلَى الصِّرَاطِ لَا يَجُوزُهَا عَبْدٌ بِمَظْلِمَةٍ» مرصاد پلی است بر صراط که از آن نمی گذرد بنده ای که مظلمه به گردن دارد.
#نهج_البلاغه
#حکومت_اسلامی
@sh_hosein
در فهرست خادم هایت اسم ما را تیک
زده ای؟!
🌱خادم ارباب کیست؟
#تلگراف
@sh_hosein