📖 تفسیر سوره حمد، آیات ۱ الی ۳
بِسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ * الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان * ستایش خدایی را که پروردگار جهانیان * رحمتگر مهربان
●| دلیل تکرار «الرحمن الرحیم» |●
خب، بعد از آن بلافاصله «الرَّحمنِ الرَّحيم»؛ باز بخشنده بخشایشگر؛ صفت دیگری برای الله. اینجا تکرار شده؛ هم در «بسم الله» آمده بود، هم در اینجا آمده.
میتوانیم بگوییم این تکرار از این جهت مانعی ندارد که «بسم الله» یک صیغهٔ جداگانه است، یک عبارت جداگانه است، مال همهٔ سورهها است، در اوّل همهٔ سخنها است، بنابراین «الرحمن الرَّحيم» در «بِسمِ الله» یک حکایت جداگانهای است.
در خود سورهٔ حمد بعد از «بسم الله» هم این صفت آمده برای تفهیم معارفی که در کلمهٔ «اَلرَّحمن» و «الرّحیم» هست که اشاره کردیم.
میتوانیم هم بگوییم نه، «الرَّحمنِ الرَّحيم» در «بسم الله» از دیدگاهی مورد توجه بود و در اینجا از دیدگاه دیگری.
در آنجا «الله» را با صفت رحمان و رحیم - دارنده رحمت همگانی و دارنده رحمت ویژه همیشگی - توصیف کردیم، برای اینکه صفت خداوند را بیان کرده باشیم اما در اینجا که بعد از «رَبِّ العالَمین» میگوییم «الرَّحمنِ الرَّحیم»، برای این است که جهت ربوبیت الهی را بیان کرده باشیم.
خدا که «رَبِّ العالَمین» است یعنی پرورش دهنده است، رشد دهنده است، تربیت کننده است و پیش برنده است، در چه جهتی خدای متعال پرورش میدهد؟
در چه جهتی انسانها و موجودات را رشد میدهد؟
یا خداوندگاری عالم و کردگاری عالم نسبت به موجودات، در چه جهتی و دارای چه مضمونی است؟
پاسخ این است که دارای مضمون رحمت است.
رشد میدهد انسانها را در جهت رحمت، هدایت میکند در جهت رحمت، امور آنها را اداره میکند و تدبیر میکند در جهت رحمت:
از رحمت آمدند و به رحمت روند خلق
این است سر عشق که حیران کند عقول [۱]
رحمت، هدف و جهت خلقت انسان و هدایت انسان و تربیت انسان و تدبیر امور انسان و دیگر موجودات است.
پس «الرَّحمنِ الرَّحیم» یک بار دیگر در اینجا ذکر شده برای افاده این مقصود.
📝پاورقی:
[۱]. محمد رضا صهبای قمشهای
📚تفسیر سوره حمد، آیات ۱ الی ۳، ص۴۰_۴۱
🎙امام خامنهای مدظلهالعالی
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_حمد
@sh_hosein
شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
دعا کن جا نمانم... دِلَم رِفاقتی میخواهَد؛ که برایم سربَند یازَهرا بِبَندَد که دلَم را حُس
خوشبختی یعنی
یه رفیق داشته باشی هر وقت دلت گرفت
باهاش بری
گلزار شهدا...
#شهیدانه
@sh_hosein
در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است:
ان الله عزوجل یقول:
مَنْ شُغِلَ بِذِکْرِی عَنْ مَسْأَلَتِی أَعْطَیْتُهُ أَفْضَلَ مَا أُعْطِی مَنْ سَأَلَنِی.
هرکسی به جای درخواست از من، به یاد من مشغول گردد، به او عطا میکنم برتر از آنچه به کسی که از من درخواستی داشته، دادم...
📚الکافی، ج۲، ص۵۰۱
@sh_hosein
🌸آیههای دخترونه
🌱کدوم دختر رو خدا بیشتر دوست داره؟
🦋با من، زمین هم میتونه بهشت باشه!
بعضی چیزها با تموم سختیهایی که دارن،
شیرین و دوستداشتنی هستن،
مثل اینکه بخوای توی دنیایی که پر از تیرگیهاست،
پاک بمونی و مراقب قلبت و خوبیهات باشی!
بعضی چیزها قیمتشون بیشتر از هر سختی و لذت غير واقعی ديگهايه.
خدای مهربون توی قرآن دربارهٔ زنان بهشتی میگه:
{كَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ} ۱
(اونها مثل یه مروارید پوشیده توی صدف هستن.)
یعنی بهشت هم که باشی،
زیبایی تو و زیبایی روحت، اون قدر ارزشمنده
که فقط آدمهای خاصی حق دارن نگاهت کنن.
📝پاورقی:
۱. واقعه، ۲۳
#آیه_های_دخترونه
@sh_hosein
به عزت و اقتدار تو پناه نیاورم، به که پناه ببرم؟!
و به نیروی تو پناهنده نشوم، کجا پناهنده شوم؟!
آن هم وقتی گناهانم ناچارم کرده دست به دامن
گذشتت شوم
و خطاهایم محتاجم کرده
ملتمسانه درهای خانهٔ بخششت را بکوبم
بدکاریام مرا فراخوانده
که در آستان عزتت سر ذلت فرود بیاورم
و ترس از انتقامت مرا واداشته
به دستاویز محبتت چنگ بزنم.
کسی که دودستی ریسمان تو را چسبیده
حقش نیست که خوار و بییار شود
یا کسی که به اقتدار تو پناه آورده
درست نیست که رانده شود یا به حال خود رها شود.
#درگوشی_های_عاشقانه
@sh_hosein
سلام علیکم🖐🏻
با توجه به این که مباحث #رهایی_از_رابطه_حرام در ۳۳ قسمت مطرح و تمام شد، لذا از امروز مبحث جذابی در رابطه با امام زمان و ظهور حضرت با عنوان #وقتی_بیایی در کانال قرار میگیرد.
به امید اینکه معرفت ما نسبت به حضرت بیشتر شود.
التماس دعا🙏🏻
@sh_hosein
📖 تفسیر سوره حمد، آیات ۴ الی ۵
مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ * إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
[و] خداوند روز جزا است * [بار الها] تنها تو را میپرستیم و تنها از تو یاری میجوییم
●| بحثی دربارهٔ اختلاف قرائات قرآن کریم |●
در بیان سورهٔ مبارکه حمد، رسیدیم به جملهٔ «مالِكِ يَومِ الدّين».
دو قرائت در اینجا معروف است:
یکی همین «مالِك يَومِ الدّين» است و دیگری «مَلِكِ يَوم الدين».
یک اشاره مختصری به اختلاف قرائات بکنم در قرآن کریم:
غالباً مواردی که قُرّاء هفتگانه معروف در متن قرآن اختلاف کردهاند - که موارد هم چندان زیاد نیست - اختلاف بر سر چگونگی خواندن یک کلمه است.
در رسم الخط قدیمی عربی هم در غالب قرآنهای کشورهای اسلامی رعایت میشود، «الف» وسط
کلمه را در بعضی از کلمات - نه همهٔ کلمات - نمینویسند و با یک نیمه الفی بر روی حرف قبل از «الف» آن را نشان میدهند.
مثلاً «مالك» را مینویسند «ملك» و یک «الف» کوچکی روی حرف میم میگذارند که معلوم بشود اینجا مراد «مالك» است، نه «مَلِك».
این نیمه حرکت را البته حالاها میگذارند.
در بسیاری از کلمات قرآنی همین جور است که «الف» وسط نوشته نمیشود. یک ضابطه خیلی دقیقی هم این رسم الخط ندارد.
در کتب مخصوص رسم الخط که مسلمین نوشتند، فصولی در کتابها نوشته شده، مخصوص بیان رسم الخط قرآن.
چون میدانید مسلمانها به همهٔ جوانب قرآن رسیدگی کردند، دلبستگی داشتند؛ از جمله مسئلهٔ رسم الخط.
مثلاً در الإتقان سیوطی یک فصل مُشبعی در باب رسم الخط قرآن هست.
آنجا ذکر کردند که «الف» بعد از کدام حرفها ساقط میشود در نوشتن؛ در تلاوت نه، خوانده میشود.
به نظر میرسد که اختلاف نظر در باب اینکه در سورهٔ حمد «مالِك يَومِ الدين» است يا «مَلِكِ يَومِ الدّين»، ناشی میشود از همین قضیه و «ملك» نوشته شده بوده، بعضی «مَلِك» خواندند، بعضی هم میگفتند نه، این همان «ملك» است.
هر دو قرائت طبق فتوای علما صحیح است و در معنا هم تفاوت زیادی نخواهد کرد، همان طور که حالا عرض میکنیم.
این آیه شریفه این جوری است: «ملِكِ يوم الدين».
البته قرائت «ملِك»(با الف) شاید معروفتر است و از جهتی هم ممکن است ما ترجیح بدهیم قرائت «ملِك»(با الف) را بر قرائت «مَلِك». بخصوص که بیشتر قرآنها هم «ملك»(با الف) مینویسند.
حالا این نکته را ضمناً عرض بکنم:
اینکه گفتیم اصل اختلاف قرائت ناشی شده از ننوشتن «الف»، این در جای خود محفوظ لكن الان «ملك» را با «الف» مینویسند در قرآنها.
اصل اختلاف ناشی شده از آن، اما خود این کلمهٔ «ملك»(با الف) جزو آن مواردی نیست که «الف» حذف میشود.
همین حالا در قرآنها «ملِكِ يَومِ الدّين» را با «الف» مینویسند، نه «مَلِک یوم الدین».
📚تفسیر سوره حمد، آیات ۴ الی ۵، ص۴۳_۴۴
🎙امام خامنهای مدظلهالعالی
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_حمد
@sh_hosein
.
سلام علیکم🖐🏻
خوب هستین؟
نظراتتون در رابطه با مطالبی که میذاریم برامون خییییلییییی مهمه.
هم از لحاظ کمیت و هم کیفیت.
پیشنهادی هم دارید در خدمت هستیم🙂
🌼وقتی بیایی...
جبرئیل اولین کسی است که افتخار بیعت با شما نصیبش میشود. سپس سیصد و سیزده خوشبخت، ۳۱۳ مرد عقل و عشق، با چشم به هم زدنی خود را به محضر شما میرسانند و با افتخار دست شما را میفشارند. با این کار، تاریخیترین بیعت و سرنوشتسازترین اتفاق رقم میخورد.
بیعتی که جهان را به سمت صلح و عشق و آبادانی میبرد. و بعد از ۳۱۳ نفر، ده هزار سرباز سلحشور با شور و شعف به فرماندهی سیدحسنی به شما ملحق شده مانند نگین انگشتر دور تا دور شما را احاطه میکنند.
جبرئیل از طرف راست و میکائیل از طرف چپ شما، چه خوشحال در حرکت هستند.
فرشتگانی که همراه حضرت نوح در کشتی بودند، آنانی که ابراهیم را در نجات از آتش یاری رساندند، فرشتگانی که همراه موسی در نیل بودند و آن چهارهزار فرشتهای که نبی
مکرم اسلام را همراهی میکردند و گروه آخر، فرشتگانی که برای یاری امام حسین آمدند و از این توفیق محروم شدند همگی در سپاه شما حاضرند.
شما چه زیبا، زره پیامبر را به تن کرده با ذوالفقار علوی گام برمیداری.
و چه دلنشین است اولین جملهای که بر لب میآوری و آوای وحی را در سرزمین نزول قرآن طنین افکن میکنی که:
بقيت الله خير لكم ان كنتم مؤمنين
و جمعیت چه به وجد میآید آنگاه که میشنود صدای زیبایت را که میگویی:
أنا بقيت الله في ارضه.
#وقتی_بیایی
#امام_زمان
@sh_hosein
دلتنگی هایم نهایتی ندارند
وقتی، کنار اسمتان قرار می گیرند.
و این دلم
تنها به گوشه آغوش حـرمتان آرام می گیرد.
من
دلم، تنگـــــــــــــــِ کوچه پس کوچه های
اطراف حرمتان است،
همانجا که پا به پای دلم
تمام اشتیاقم را برای دیدنتان
قدم می زدم...
#عاشقانه_ای_برای_تو
@sh_hosein
🌸آیههای دخترونه
🌱کدوم دختر رو خدا بیشتر دوست داره؟
🦋بعضی صداها رنگی هستن؛ مثلاً به رنگ آسمون!
بعضی حرفها باید گفته بشن،
باید شنیده بشن؛
برای همین مهمه چطور کلمهها رو به زبون بیاریم.
خدای مهربون توی قرآن،
برای همه آدمها، پیام سادهای گذاشته:
«وَ اغْضُضْ مِنْ صَوْتِكَ» ۱
(بلند و با فریاد حرف نزنین.)
اما برای خانمها،
پیام ویژهای گذاشته:
اینکه هر چیز قشنگی،
میتونه قلبهای ناپاک رو به هوس بندازه.
صدای تو زیباست.
همین طور هم ساده،
حرفهات به دل میشینه؛
پس «فَلا تَخْضَعْنَ بِالْقَوْلِ» ۲
نظرت رو بگو،
حرفهای خوب بزن؛
اما پیش نامحرم، مراقب لحن صدات باش. صدات رو نازک و آهنگین نکن.
📝پاورقی:
۱. لقمان، ۱۹.
۲ احزاب، ۳۲
#آیه_های_دخترونه
@sh_hosein
شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
🎙از طرف پدر مهربان، برای فرزند خسته و رنجور و شرمنده... #امام_زمان @sh_hosein
بین همه سختی ها
و آشوب های زندگی
دلم خوش است که از حالم باخبری...
#امام_زمان
@sh_hosein
خدای من!
پشت ما را از حمایتت خالی نکن
توجهت را از ما دریغ نکن
و ما را از لبههای پرتگاه نابودی دور کن
که ما پیش چشم تو زیر سایهٔ تو
و از خود توایم.
به حق نزدیکان ویژهات، فرشتگان و مردمان
درستکارت، از تو میخواهم
بر سر ما حفاظی بگیری
که از نابودی نجاتمان دهد
از بلاها دورمان کند
و مانع مصیبتهای سخت باشد
از تو میخواهم
از آرامش خودت بر ما نازل کنی
چهرههای ما را غرق روشنای محبتت کنی
به پناهگاه محکمت راهمان بدهی
و ما را زیر پر و بال مراقبتت بگیری
به لطف و مهربانیات
ای مهربانترین!
#درگوشی_های_عاشقانه
@sh_hosein
يُرسلنا الله بعضنا لبعضٍ كالأرزاق
خدا بعضی از ما رو برای بعضی دیگه مثل رزق میفرسته...
@sh_hosein
📖 تفسیر سوره حمد، آیات ۴ الی ۵
مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ * إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
[و] خداوند روز جزا است * [بار الها] تنها تو را میپرستیم و تنها از تو یاری میجوییم
●| بحثی دربارهٔ اختلاف قرائات قرآن کریم |●
همین حالا در قرآنها «ملِكِ يَومِ الدّين» را با «الف» مینویسند، نه «مَلِک یوم الدین».
موارد اختلاف قرائت غالباً از این قبیل است.
خیلی کم اتفاق می افتد که حروف آن کلمه مورد اختلاف تغییر پیدا کند. حتی اگر حروف هم یک جایی تغییر پیدا کند، باز معنا یکی است؛
معنا تغییر پیدا نمیکند. مثلا «ان جاءَكُم فَاسِقٌ بِنَبَا فَتَبَيَّنوا»، که «فَتَبَيَّنوا» قرائت معروف است یک قرائت هم هست «فَتَثَبّتوا».
«فَثَبّتوا» با «فَتَبَيَّنوا» وقتی نگاه کنید میبینید حروفش تغییر پیدا کرده اما چون نقطه ها شبیه هم گذاشته میشود، در «فَتَبَيَّنوا» با «فَتَثَبَّتوا» تقریبا نزدیک هم است، اینها دو قرائت پیدا شده.
بعضی گفته اند «فَتَبَيَّنوا» است. که اکثر این را گفته اند؛
بعضی گفته اند «فَتَثَبَّتوا» است.
اما «تَثَبُّت» و «تَبَيُّن» هر دو به یک معنا است؛ یعنی: تحقیق کنید. «تَبَيَّنوا» یعنی تحقیق کنید، «تَثَبَتوا» هم یعنی تحقیق کنید.
بنابراین موارد اختلاف قرائت در قرآن که ملاحظه میشود، این جوری است؛
مواردی که حروف در آن تغییر کند، نادر است؛
در همان جاها هم معنا یکی است.
بقیه، یعنی غالب جاها اختلاف قرائت در لهجه ها است. مثل اینکه در فارسی یک کلمه واحدی ممکن است در لهجه ی خراسانی با لهجه اصفهانی، با لهجه ی فرضاً یزدی یا تهرانی دو سه جور گفته بشود؛ کلمه یک کلمه است. این اختلاف قرائت هایی می بینید قرّاء میخوانند، این جوری است و قرّاء هفتگانه ی معروف قدیمی که هر کدام هم دو راوی دارند که چهارده روایت در باب قرآن هست - همان طوری که در شعر حافظ هم آمده:«قرآن ز بر بخوانم با چهارده روایت» این چهارده روایت از قرآن در حقیقت اختلافی در معنای قرآن ایجاد نمیکند.
خب، این را به طور اجمال در باب اختلاف قرائات قرآن کریم در ذهنتان باشد.
📚تفسیر سوره حمد، آیات ۴ الی ۵، ص۴۵
🎙امام خامنهای مدظلهالعالی
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_حمد
@sh_hosein
بگذار اغیار هرگز در نیابند
که این قلبهای ما
از چه اشتیاق و شور و نشاطی مالامال است
و سر ما در هوای کدامین یار
خود را از پا نمیشناسد.
#امام_زمان
#شهیدآوینی
@sh_hosein
🌼وقتی بیایی...
تنها ۷ ماه جنگ میکنی آن هم نه با مردم بلکه با لشکر کفر که در مقابلت صف کشیدهاند و مخالف برنامههای زیبای شما هستند. آری مردم در امانند که شما امان اهل زمین هستی.
سپاه عظیم شما که فرشتگان و انس و جن با افتخار در آن عضو هستند به سوی دشمن حرکت میکند. رعب و ترسی که خداوند در دل دشمن انداخته لرزه بر اندامشان میآورد و آنها را به تسلیم نزدیک کرده، راه نجات امتها را فراهم میسازد.
سفیانی دشمن اصلی شما که پلیدترین انسانهاست.
لشکری عظیم به سوی مکه گسیل میدارد تا به خیال خام خودش با شما مقابله نماید اما معجزهای در زمین «بیدا» رخ داده، زمین با شوق و برای یاری شما لشکر او را میبلعد تا در راه محقق شدن زیباییهای ظهور مانعی نباشد.
آری خدایی که با چند مشت شن، در صحرای طبس، به ما نشان داد که، تمام تجهیزات دشمن سرتاپا مسلح، در مقابل لشکر او عددی نیستند، اینجا هم به زمین دستور میدهد که شکافته شود و خبیثترین انسانها را در خود جای دهد.
لشکریان خدا بسیار خرسند هستند که پا در رکاب شما هستند و برای برپایی حکومت خدا، از هیچ تلاشی فروگذار نکرده، مخلصانه در راه شما جانفشانی مینمایند.
#وقتی_بیایی
#امام_زمان
@sh_hosein