🌱یا قُـرة عَین من لاذَ بک و انقطعَ إلیکَ...
پاداش دل بریـدن از همه، آغوش توست
دعای ابوحمزه ثمالی
@sh_hosein
📖 تفسیر سوره حمد، آیات ۴ الی ۵
مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ * إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
[و] خداوند روز جزا است * [بار الها] تنها تو را میپرستیم و تنها از تو یاری میجوییم
●| رها شدن از اسارت طاغوتها با ترک هوا و هوس |●
ما قبل از انقلاب این کتابهای روشنفکری مربوط به آمریکای لاتین و آفریقا و مانند اینها را میخواندیم، مخصوصاً آمریکای لاتین، آنجایی که فرهنگ غربی و آمریکایی خیلی مسلط است.
میدانید دیگر؛ آمریکای جنوبی یک سایه ای است، یک شکل بدلی ای است از اروپا. اروپایی ها- پرتغالی ها، اسپانیایی ها، انگلیسی ها-رفتند جاهای مختلف این قاره ی وسیع و پربرکت را در طول دو سه قرن مالک شدند؛
همه چیز را آنجا بردند، از جمله فرهنگ خودشان را؛ علمشان را فقط نبردند. یعنی هیچ کدام از کشورهای آمریکای لاتین - از آرژانتین و شیلی و مانند اینها تا حتی برزیل که بزرگترین و پیشرفته ترین کشور آمریکای لاتین است، و کشورهای کوچک اروگوئه و نیکاراگوئه و مانند اینها - از علم غرب برخوردار نیستند، [امّا] از فرهنگ غرب صد درصد برخوردارند.
ملتهایی که در این کشورها سالیان متمادی، دیکتاتورهای نظامی گذاشته شده ی مستقیم و صریح از سوی آمریکا و اروپا را تحمل کردند، حال اینکه از آب جُوِ عصرانه شان- که از محل کار برمیگردند، از مزرعه بر میگردند- بگذرند نداشتند؛
این قدر هوای نفس بر اینها غالب بود. توجه میکنید؟ آدم بخواند این کتابها را.
من نمیدانم حالا این کتابها رایج و در دسترس جوانها هست یا نه.
زمانهای پیش از انقلاب چون مسائل مبارزاتی خیلی مطرح بود، از این جور کتابها زیاد ترجمه میشد، زیاد هم به جوانها میدادیم.
خود بنده هم میخواندم، همه ی این کتابها را تقریباً آن وقت خوانده ام.
این جوری بود. یعنی یک ملت پانزده سال، سی سال، پنجاه سال یک دستگاه دیکتاتوری را تحمّل میکند، در مقابلش قیام نمیکند،
برای خاطر اینکه میگوید خب من دارم عصر که از سر کار برمیگردم، میرویم در میخانه می نشینیم، یک آب جُویی میخوریم یک استراحتی میکنیم، خب چرا این را به هم بزنیم؟
ببینید؛ به این پستی، به این حقارت [ افتاده بودند]؛
«ايَّاكَ نَعبُد» این حقارتها را از انسان میگیرد.
ایاک نَعبُد؛ تو را عبادت میکنم.
بندگی نمیکنم هوسها و خواستهای انسان را که من را به پستی و حقارت میکشاند. ابعاد إِيَّاكَ نَعبُد و توحيد الهى عبادت انحصاری خدا این است.
📚تفسیر سوره حمد، آیات ۴ الی ۵، ص۵۶_۵۷
🎙امام خامنهای مدظلهالعالی
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_حمد
@sh_hosein
الهدف واضح و محدّد و دقیق
ازالــة إسرائیل من الوجود
هدف واضح ،دقیق و مشخص است
از بین بردن اسرائیل
🌱شهیدعمادمغنیه
#طوفان_الاقصی #فلسطین #غزه
@sh_hosein
🌼وقتی بیایی...
🌻مهربانی ارزان میشود ارزانتر از ارزان، راه که میرویم گل مهربانی میچینیم، همه لبخند به لب دارند و فضا، بویی جز مهر ندارد، کینه در به در شده نفسهای آخر را میکشد، در قلبها اثری از کدورت و تیرگی دیده نمیشود.
🌻انسانها همه به هم سلام میکنند و صادقانه از احوال جویا میشوند.
🌻رسیدگی به احوال دیگران، در حد اعلی شکل میگیرد، رقابت در این رسیدگی دیدنی است. کاش باشیم ببینیم و لذت ببریم از عطر روح افزای مهربانی که در فضا پخش شده است.
🌻مهربانی؛ که شما از جد بزرگوارتان رسول مهربانی به ارث بردهاید و آن را از مردمی که سالها با یکدیگر نامهربان بودند دریغ نمیدارید، به کوچک و بزرگ رسیده است.
🌻نامهربانان با دیدن مهر و محبت شما شرمنده شده مسیر مهربانی را در زندگیشان هموار می کنند. دیگر هیچ کودکی، مورد آزار و اذیت قرار نمیگیرد و از هیچ کس نامهربانی نمیبیند.
🌻خداحافظ ای اشکهایی که روی گونهها به ظلم جاری میشدید.
#وقتی_بیایی
#امام_زمان
@sh_hosein
🌸آیه های دخترونه
چطوری باشم، خدا ازم راضی تره؟
🌱
🦋گاهی یه نفر باید ازت دفاع کنه!
همیشه که نمی شه تنهایی با سختی ها مقابله کنی.
آدم یه وقت هایی حرفهاش، حتی کارها و تلاشش، کفاف سختی ها و بدعهدی ها رو نمی ده.
هر دختری با قلبی ❤️پر از عاطفه
و اون همه احساسات رنگ ووارنگ،
دنبال تکیه گاه محکمی می گرده.
گاهی نیاز داره سکوت کنه
و کسی با محبتی پاک🤍، محکم از حقش دفاع کنه؛
برای همین شاید این حرف خدای مهربون پیامی ویژه برای دخترها🧕 بود:
«إِنَّ اللهَ يُدافِعُ عَنِ الَّذِينَ آمَنُوا» ۱
یعنی نگران هیچ چیز نباش.
تو ایمانت رو حفظ کن،
تو فقط به من توکل کن،
خودم همه جا هوات رو دارم.
خودم هرجا که باشی،
توی هر وضعیت سختی که باشی، کنارتم.✨
ازت دفاع میکنم.
📝پاورقی:
۱. حج، ۳۸
#آیه_های_دخترونه
@sh_hosein
📖 تفسیر سوره حمد، آیات ۴ الی ۵
مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ * إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
[و] خداوند روز جزا است * [بار الها] تنها تو را میپرستیم و تنها از تو یاری میجوییم
در آیه ی شریفه ی «أیاک نعبد و إیاک نستعین» وارد شدیم؛ عرض کردیم که این بندگی که به طور منحصر آن را در این آیه به خدای متعال نسبت میدهیم و میگوییم فقط تو را میپرستیم یا عبودیت کرده یا بندگی میکنیم، اولا بندگی خیر و فضیلت است، بندگی زیبایی و نیکی است؛ با بندگی انسان در مقابل انسان، تفاوت جوهری و اساسی دارد.
بندگی خیر، مستلزم حرکت به سمت خیر و صیرورت به جانب خیر است؛
تحوّل جوهری و ذاتی در انسان، به سمت قله ی خیر و نیکی؛ این بندگی برای انسان، کمال و مقدّمه ی کمال برتر و والاتر است.
و عرض کردیم که آنهایی که نسبت میان انسان و خدا را نسبت فرزندی و پدری دانستند، در عمل، این بندگی انحصاری را نقض کردند و بنده ی غیر خدا شدند؛
در فرهنگ رایج مسیحی روز و آنچه به این فرهنگ منتهی شده، انسان فرزند خدا است نه بنده ی او.
ظاهراً شیرین است که انسان فرزند خدا باشد و خدا را پدر خطاب كند اما روح مطلب بکلی با این مغایر است.
این فرزند - فرزند ادعائی و دروغین - با فکر و در عمل، بنده ی بسیاری از پدیده های زندگی شد؛
بنده ی قدرتها شد، بنده ی ضعفها شد، بنده ی ناتوانها و نازیباها و نازیبایی ها شد و بنده ی نفس خود شد.
فرهنگ اسلامی و آموزش اسلامی که میگوید فقط بنده خدا باش، به معنای این است که بنده ی این پدیده ها نباش.
این نکته ی اول بود و گفتیم که این بندگی با عشق و پرستش و احساس نزدیکی و با محبت همراه است و اگر کسی بتواند این بندگی را در خود به وجود بیاورد، به همان نقطه ای که بشربرای آن آفریده شده و نقطه ی اوج کمال انسان است خواهد رسید.
مطلب دوّم که عرض کردیم، این بود که این بندگی مربوط به محراب عبادت نیست؛ یا به تعبیر بهتر محراب این بندگی، همه ی زندگی است.
در همه ی امور شخصی و اجتماعی، فقط باید بنده ی خدا بود؛
این جورنیست که در حال ذکر و دعا و نیایش فقط رو به خدا باید داشت و او را پرستش باید کرد بلکه در انتخاب نظام زندگی، در تشکیل جامعه ای که بشر از آن ناگزیر است، در انتخاب قدرتی که بر این جامعه حکومت خواهد کرد، در جنگ و صلح، در اقتصاد و سیاست و همه چیز و همه چیز فقط باید خدا را بندگی کرد و او را به عنوان معبود انتخاب کرد ولاغیر.
بنابراین عبودیت انحصاری خدا که ما در این جمله از این آیه که میگوییم «ايَّاكَ نَعبُد»، آن را بر زبان و در دل جاری میکنیم، در حقیقت نظام ساری و جاری زندگی است؛
نه فقط یک بخشی از زندگی انسان بلکه همه ی قلمرو زندگی انسان را شامل است. بنده ی خدا بودن در امر سیاست، در امر حکومت، در امر مبارزه، در امر جهاد، در اداره ی زندگی یک مفهوم بسیار والایی است که اصلاً اسلام یعنی همین؛
همه ی احکام اسلامی در همه ی این صحنه ها و عرصه های گوناگون، برمیگردد به بنده ی خدا بودن و بندگی خدا کردن.
این مطالب را عرض کردیم.
📚تفسیر سوره حمد، آیات ۴الی ۵، ص۶۵_۶۷
🎙امام خامنهای مدظلهالعالی
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_حمد
@sh_hosein
کونا لِلظّالِمِ خَصماً وَ لِلمَظلومِ عَوناً
حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام): دشمن ستمگر و یار ستمدیده باشید.
نهجالبلاغه، نامه ۴۷
بنای رژیم صهیونیستی بر ظلم است، اصلاً مبتنی بر ظلم است؛ یک ملّت را از خانه و زندگیشان بیرون کردهاند، نه با پول و درخواست، با تفنگ و با شکنجه و با باتوم، و جای آنها نشستهاند. مبنایش ظلم است.
خب این رژیم قهراً با نظامی که «کونا لِلظّالِمِ خَصماً» را تابلو کرده و بالای سرش نگه داشته مخالف است؛ طبیعی است.
«بیانات مقام معظم رهبری»
۲۶مرداد۱۴٠۲
@sh_hosein
یابنالحسن
مِهر شما، همان کیمیایی است
که روزگار مرا قیمتی میکند...
من
به اعتبار محبت شما
نفس میکشم...
#یاایهاالعزیز
#امام_زمان
@sh_hosein