eitaa logo
شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
570 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
489 ویدیو
50 فایل
مسیرهای طولانی را فقط شوق و علاقه درمان می‌کند و یک زمزمه‌ی آرام از تو گفتن و شنیدن و یک قلبِ‌زیبا برای تکیه دادن... #امام_زمان 📲 توسط ادمین اداره می‌شود. ✍️ انتقادات و پیشنهادات:
مشاهده در ایتا
دانلود
صَبَرْتُ عَلَىٰ عَذَابِكَ، فَكَيْفَ أَصْبِرُ عَلَىٰ فِرَاقِكَ گیرم که بر عذابت صبر کردم ،  چگونه دوری ات را تحمل کنم... @sh_hosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌼وقتی بیایی... 🌻بدی و انحراف راهی قبرستان شده اثری از آنها باقی نمی ماند. 🌻سرزمین های کفر یکی یکی فتح می شوند و مردم آن کشورها که از ظلم و جور خسته شده بودند به سمت شما آمده ایمان می آورند. چراکه تورات و انجیل واقعی را نمایان کرده آنها را به دین واقعی دعوت می کنی. دیگر کافری در روی زمین نمی ماند و دولت شما شرق و غرب جهان را فرا می گیرد. دیگر ناشایستی نمی ماند مگر اینکه صالح می شود و شما همان اباصالحی هستی که ما آرزو داشتیم. در کنارتان باشیم. 🌻مؤمنانی که شما را در آن روزگار درک می کنند بسیارخوشحال و خوشبخت هستند. که به تحقق رسیدن آرزوی تمام انبیاء و اولیاء را مشاهده میکنند و رضایت خدا را دربشر شاهد هستند. 🌻در آن دوران هیچ مؤمنی نیست مگر این که دلش شاد است و خوشحالی از سر و صورتش می بارد، هیچکس را در آن دوران، ناراحت و خسته و گرفتار پیدا نمی کنی. همه شادند به رضایت شما و خرسند که شما امام همه هستی و مردم عاشقانه در اقتدای به شما به رقابتی زیبا مشغول هستند. عرب و عجم، آفریقایی و اروپایی، سفید و سیاه، همه در یاد شما و در فکر خدمتی ناقابل به محضرتان هستند. وچقدر خوشحال هستند کسانی که در دوران غیبت شما از خدمت و یاری دین کوتاهی نکردند. @sh_hosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸آیه های دخترونه 🌱چطوری باشم خدا ازم راضی تره؟ 🦋یه نفر باید حرفهام رو بشنوه! وقتی شاد باشی، حوصله ات که سررفته باشه، اتفاق خوب که برات افتاده باشه، لحظه هات که سخت شده باشن، اصلاً بذار واقعیت رو بگم: ما دخترها🧕 همیشه و همه جا یه همدل و گوش شنوا می خوایم؛ یکی که با مهربونی و شوق، حرف هامون رو بشنوه و اینطوری حالمون رو بفهمه. اما خب همیشه که کسی نیست! نه، نه. بذار درست تر بگم، همیشه یکی هست: یه آشنا، یه همراه، یه دوست قدیمی.❤️ خدای مهربون خودش توی قرآن📖 گفت: «الَّذِي يَرَاكَ حِينَ تَقُومٍ»۱ «وَ تَقَلُّبَكَ فِي السّاجِدِينَ»۲ یعنی بندهٔ خوبم! من حرف هات رو می شنوم و سجده هات رو با محبت بیشتری نگاه می کنم. همیشه کنارتم! ✨ هروقت خواستی، مخصوصاً توی نماز و سجده، حرفهای قشنگت رو به خودم بگو. 📝پاورقی: ۱. شعراء، ۲۱۸: همون کسی که تو را هنگامی که [برای عبادت] برمی خیزی می بیند.» ۲.شعراء، ۲۱۹ «و نیز حرکت تو را بین سجده کنندگان!» @sh_hosein
زمینه2 (2).mp3
17.15M
واسه نفس گرفتن تا خیمه بر نگشته کمتر بهش بخندید سِنی ازش گذشته 🎙حسین ستوده @sh_hosein
شرمنده ی رسم انتظارم جانی که نبود بر لب آمد... @sh_hosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 تفسیر سوره حمد، آیات ۴ الی ۵ مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ * إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ [و] خداوند روز جزا است * [بار الها] تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو یاری می‌جوییم ●| تسلیم نشدن در مقابل غیرخدا؛درس«اِیّاک نَعبُد»|● یک نکته ی دیگر این است که اگر ما«اِيّاكَ نَعبُد» را در نماز و در غیر نماز، به صورت یک درس زندگی و الهام خدایی بر زبان و بر دل جاری میکنیم، در عمل باید در مقابل اندادالله - رقبای خدا - تسلیم نشویم. اندادالله یعنی رقیبان خدا، آن عناصر و ذوات و موجوداتی که در ذهن ما جایگاه خدا را اشغال کرده اند؛ یعنی چه جایگاه خدا را؟ یعنی همچنان که باید از خدا اطاعت و او را عبادت کنیم، از آنها اطاعت و آنها را عبادت میکنیم؛ این دیگر باید نسخ بشود. نماز برای صرف خم و راست شدن نیست، نماز هر کلمه اش درس است، هر حرکتش هم درس است؛ آیه ی قرآن یک درس است برای خواننده ی آن؛ و از هر کلمه ی آن باید برای زندگی درسی گرفت و آن را به کار بست. پس ما که در قرآن و در نماز میخوانیم «اِيَّاكَ نَعبُد» باید در مقابل آنهایی که خود را در جای خدا گذاشته اند، یعنی مدعیان قدرت مطلقه بلکه مدعیان قدرت، آنهایی که سرپنجه ی قدرت خود را در ذهن ما و جان ما وجسم ما و توان و قدرت ما اعمال میکنند و اینها را در خدمت خود میگیرند، تسلیم نشویم. تأثیر درس«إِيَّاكَ نَعبُد» یعنی فقط تو را بندگی میکنیم و عبودیت کرده، ساختن انسانی است مثل مسلمان صدر اسلام که در مقابل هیچ عامل مقتدری از آن گونه که در نفس انسان و ذهن انسان و جسم انسان تأثیرمیگذارند، تسلیم نمیشد؛ مثل ابی ذر، مثل عمّار، مثل یاسر و مثل همه ی مسلمین مبارز و مجاهد صدر اسلام و مثل عناصر مؤمنی که در زمان خود ما بوفور دیده شدند در جبهه های مختلف، از جمله در جبهه جنگ تحمیلی که شماها حضور داشتید؛ جوانهایی که هیچ [چیز] جز اراده الهی و جلب رضای الهی نمیفهمیدند و برای خودشان چیزی را معیار قرار نداده بودند. تجسّم عملی «اِيَّاكَ نَعبُد» یعنی این. 📚تفسیر سوره حمد، آیات ۴الی ۵، ص۶۸ 🎙امام خامنه‌ای مدظله‌العالی @sh_hosein
پای دلتنگی غم جمعه را کشیدیم به حرم گمان کردیم که ملائکی که می آیند و می روند تا دعاهای صلوات پس و پیش کنار ضریح را ببرند غم ها را هم بار می کنند. نشد، غمی سبک نشد... حزن و غم نبودنت بدجور گلوگیر است. جمعه هایمان شده واگویی و تکرار وَطَعَامٗا ذَا غُصَّةٖ وَعَذَابًا أَلِيمٗا عذاب دردناک بی امامی را قد تمام عمرمان از سر گذرانده ایم... @sh_hosein
و چقدر روحم به کِشتی نجاتِ روضه هات نیاز داره عانقینی ‏أضلُّعی متعبة در آغوشم بگیر استخوان‌هایم خسته‌اند... @sh_hosein
هدایت شده از یاس‌فاطمی🇵🇸غَزةّسَتنتَصر
اسداللهی حریفت‌منم - yasfatemii .mp3
9.67M
توچشم‌ظالم‌بگونزدیک‌ظهوریم..(:'
خدا رحم کند به قلب و دلی که در آرزوی چیزی است که در تقدیرش نیست. @sh_hosein
حضورت در قلبم مثل نفس کشیدن است آرام بیصدا همیشگی @sh_hosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 تفسیر سوره حمد، آیات ۴ الی ۵ مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ * إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ [و] خداوند روز جزا است * [بار الها] تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو یاری می‌جوییم ●| طاغوت‌ها و شرکای خدا |● این اندادالله و رقباء الله، شرکاء الله، آنهایی که رقیب خدا هستند به تعبیر فارسی رایج ما - چون کلمه ی رقیب در اصطلاح عربی غیر از آن است که در فارسی به کار میرود، یعنی هماوردان خدا در زبان فارسی - کسانی که در عرض خدا سینه سپر میکنند و خودشان را بر روح ما و فکر ما و دل ما و ذهن ما تحميل میکنند، چه کسانی هستند؟ آیا برای شناختن شرکای خدا، شرکای ادعائی و پوچ و خیالی باید به سراغ بتهای بیجان که بر در و دیوار کعبه یا امروز در بسیاری از بتخانه های گوناگون عالم خودنمایی میکنند رفت؟ نه 💠قدرتهای مادی قدرتهای مسلط مادی هم از این قبیل هستند که این قدرتهای مادی، مخصوص امروز نیستند تا ما خیال کنیم امروز است که امپراتوران زر و زور بر ذهن انسانها و جسم انسانها و دل انسانها و زندگی عملی انسانها سنگ میاندازند و در آنها اعمال نفوذ و [اعمال] قدرت میکنند؛ در طول تاریخ، بشر مبتلای به یک چنین پدیده ی زشت و دردآور و مصیبت باری بوده؛در مقابل اینها بایستی ایستادگی کرد. تسلیم خدا شدن، یعنی تسلیم این قدرتها نشدن. در آیه ی شریفه ی قرآن[ آمده]: و اتخذوا من دونِ اللهِ الهَةً لَعَلَّهُم يُنصَرون؛ که به غیر از خدا خدایانی را انتخاب کردند تا از سوی آنان یاری بشوند و کمک بشوند؛ اینها بایستی نفی بشوند. همین طور است که ما در اصطلاح رایج خودمان به این عناصر میگوییم طاغوتها، طغیانگران که حقیقتاً مصداق اتم طاغوت، همين قدرتهای مادی و سیاسی و اقتصادی و شاید فرهنگی عالم هستند، اینها طغیانگرند؛ طغیانگر بر ارزشهای الهی و انسانی و طغیانگر بر زندگی انسانها و محیط حيات آنها. 💠صاحبان تأثیر باطل آن کسانی که بر روی روح و دل انسانها بناحق اثر میگذارند، همین طور هستند که باز در قرآن کریم داریم: اِتَّخَذوا أحبارَهُم وَ رُهباتهم أربابا مِن دونِ اللهِ وَ المَسيحَ ابن مريم؛ یعنی اهل کتاب - يهود و نصارا - عالمان و راهبان خود را و مسیح بن مریم را ربّ خود قرار دادند و خدای خود قرار دادند. حالا در مورد مسیح بن مریم در مورد مسیح بن مریم مسئله معلوم است؛ او را خدا میدانستند و میدانند، در مورد احبار و رهبان - که احبار مال یهود است، حبر یهود [یعنی] عالم یهودی و رهبان مال راهبها و کشیشهای مسیحیت است - اینها عالمان را خدا میدانند؛ چون در جهان بینی مسیحی، سلسله مراتب انسان تا خدا، با وجود پدري خدا، یک سلسله مراتب مشخصی است. یعنی هیچ انسانی مستقیم به خدا وصل نمیشود؛ از راه پدر و پدر و پدر تا میرسد به آن پدر آسمانی؛ لذا راهب هم پدر مقدس او است، کشیش،هم پدر مقدس او است، اسقف هم پدر مقدس او است، کاردینال هم پدر مقدس او است، پاپ هم پدر مقدس او است، و پدر آسمانی آنها مسیح است و این دارای سلسله مراتبی است؛ یعنی از این طریق عبادت میکنند خدای متعال را. مستقیم و رابطه ی بدون واسطه با خدا در جهان بینی مسیحیت مطرح نیست؛ سهمی از خدایی به این واسطه ها میرسد؛ این غلط است. در مورد احبار یهود هم چیزی شبیه این است اما آنچه در همه ی اینها وجود دارد، این است که کسی سخنی را بی آنکه انتساب آن سخن را به خدا بداند، بی قید و شرط بپذیرد و تسلیم آن حرف و آن فکر بشود؛ این عبادت است، این همان چیزی است که در اسلام، در زمینه ی فرهنگی توحید بایستی مورد توجه قرار بگیرد. لذاست که در روایت داریم: مَن أَصغى إلى ناطِقٍ فَقَد عَبَدَه؛ هر کس گوش فرا بدهد به ناطقی به سخنگویی، او را عبادت کرده؛ فَإِن كَانَ النَّاطِقُ عَنِ اللهِ فَقد عبد الله؛ اگر ناطق از زبان خدا سخن میگوید، آن شنونده عبادت خدا کرده، و إن كانَ النَّاطِقُ يَنطِقُ عَن لِسانِ إبليس فَقَد عَبَدَ إِبليس؛ اگر ناطق از زبان ابلیس حرف میزند، آن شنونده عبادت ابلیس کرده؛ یعنی به هر سخنی دل نمیتوان داد و تسلیم نمیتوان شد؛ این کار نوعی اتخاذ رب و إله است؛ این با ايّاكَ نَعبُد از صحنه ی اعتبار حذف میشود. این هم یک جور از شرکای الهی است. 📚تفسیر سوره حمد، آیات ۴الی ۵، ص۷۰_۷۱ 🎙امام خامنه‌ای مدظله‌العالی @sh_hosein
شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
اللهم اجعل موتی في مرقد الحسین علیه‌الصّلاةوالسّلام @sh_hosein
از هیاهوی جهان نوکری‌ات ما را بس..‌. قحط عشق است، ولی دلبری‌ات ما را بس... @sh_hosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸آیه های دخترونه 🌱چطوری باشم خدا ازم راضی تره؟ 🦋تحمل بعضی چیزها ساده نیست؛ اما... وقتی با حرفی ساده یا نیشخند یا کنایه، قلبمون❤️ می لرزه و حتی اشکمون جاری می شه؛ وقتی توی لحظه های بحرانی، حس می کنیم جلوی دیگران و در برابر سختی ها داریم کم می یاریم، باید فکری برای روحیه خودمون بکنیم. شاید باید اعتماد به نفسمون رو افزایش بدیم. اما قلب های پاک ❤️اعتماد به نفسشون سبک دیگه ایه. اون ها چون به خدا اعتماد دارن، قدم هاشون محکمه. خدای مهربون توی قرآن📖 دربارهٔ مؤمن های واقعی گفت: «إنَّ الَّذِينَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا» ۱ (کسانی که گفتن:«الله پروردگارمونه» و ایستادگی کردن.) آره، شکنندگی که خوب نیست، بهتر اینه که ما دخترها🧕، احساسات قشنگمون🎀 رو با همین اعتماد به نفس خدایی، گره بزنیم. ما باید قوی باشیم. 📝پاورقی: ۱.فصلت ۳۰ @sh_hosein
‌‌ بیچاره‌‌ آن‌ کسی‌ که‌ در‌ این‌ شهر‌ نا‌ امید مِهر‌ حسیـــن‌ پا‌ نگرفته‌ است‌ در‌ دلش . . . ♥️ @sh_hosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 تفسیر سوره حمد، آیات ۴ الی ۵ مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ * إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ [و] خداوند روز جزا است * [بار الها] تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو یاری می‌جوییم ●| طاغوت‌ها و شرکای خدا |● 💠هوای نفس خطرناک تر از همه از همه اینها خطرناکتر نفس انسان و هوسها و هواها و شهوات انسانی است که در قرآن میفرمايد: أَفَرَءَيتَ مَنِ اتَّخَذَ الهَه هَواه؛ آن کسی که هوای نفس خود را خدای خود گرفته. شما وقتی که نفستان به شما دستور میدهد که فلان کار را انجام بدهید، فلان سخن را بگویید، فلان فعل را بکنید، فلان قدم را بردارید، برای خاطر لذتتان، برای خاطر امتیاز مادی تان، برای خاطر مقام، برای خاطر مطرح شدن، خلاصه این کار را برای خاطر یک عنصر و عامل غیر خدایی و به خاطر یک انگیزه ناسالم این کار را انجام میدهید، نفس خودتان را عبادت کرده اید که این با «ايّاكَ نَعبُد» دیگر نمیسازد. پس وقتی میگوییم «إِيَّاكَ نَعبُد» - فقط تورا بندگی میکنیم - یعنی همه ی این بندگی های دیگر با انواع و اقسامی که گفتیم، نسخ میشود. ●| علت جمع بودن فعل «نَعبُد» |● یک نکته دیگر در این آیه شریفه این است که می‌فرماید: ايَّاكَ نَعبُد؛ تو را بندگی میکنیم؛ نمیگوید ایاک آعبُد؛ تو را بندگی میکنم؛ در حالی که یک نفری دارید با خدا حرف میزنید [و میگویید] «اِيّاكَ نَعبُد». در نماز که «ايّاكَ نَعبُد» میگوییم و این سوره حمد در نماز تکرار میشود، شاید علت این است که وضع اولین نماز، اجتماعی است؛ چون اولین نمازی که بر پیغمبر واجب شد و گزارده شد به وسیله او، یک نمازجماعت بود. نماز فرادی-یعنی تنها نماز خواندن - یک رخصت است؛ اصل تشریع نماز دسته جمعی و جماعت است؛ پس بنابراین در نماز که هر کسی میگوید «ايَّاكَ نَعبُد» در حقیقت گویی یک مجموعه ای را با خود به عبادت خدا و بر سر خوان نعمت بزرگ بندگی خدا می آورد. در آیه ی شریفه قرآن هم که میگوییم «ايَّاكَ نَعبُد»، یعنی عبادت را، بندگی را از حیطه ی شخص خودمان خارج می‌کنیم؛ این جور نیست که بگویم« اِيَّاكَ اَعْبُد»؛ «من» در یک مجموعه بر حسب بینش اسلامی باید حل بشود؛ «من»، در یک جمع باید به حضور خدا برسد. 📚تفسیر سوره حمد، آیات ۴الی ۵، ص۷۱_۷۳ 🎙امام خامنه‌ای مدظله‌العالی @sh_hosein
سبز ماندن در میان ویرانی ریشه میخواهد... @sh_hosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🌸آیه های دخترونه 🌱چطوری باشم، خدا ازم راضی تره؟ 🦋شاید هم اسمش «غرورِ خوبه»! وقتی هدف بزرگی داری، شاید موانع زیادی روبه روت ببینی؛ اما محکم قدم برمی داری و از اینکه چند تا خار سر راهت باشه، ناراحت و بی تاب نمی شی. باخدابودن و باخداموندن هم، با همه لذتها و شیرینی هاش، خیلی وقت ها ساده نیست. ساده نیست مثلاً توی جمعی که سرگرم رنگهای دنیا هستن، تو حواست به شیشهٔ قلبت باشه که رنگ آسمونی ش گردوغبار نگیره؛ پس عجیب نیست اگه توی همین مراقبت های قشنگ، کنایه ای بشنویم یا حتی کسی مانعی برای هدفمون بشه. خدای مهربون توی قرآن📖 به دوستانش گفت: «وَلا يَسْتَخِفَّنَّكَ الَّذِينَ لا يُوقِنُونَ» ۱ یعنی بنده خوبم صبور باش! مبادا اون هایی که ایمان نیاوردن، تو رو سست کنن! اگه حجاب داشتی و کنایه شنیدی، اگه سمت گناه نرفتی و حتی تو رو مسخره کردن، نگران نباش، سست نشو. این یعنی داری درست حرکت میکنی. این یعنی قلب عاشقت❤️، هنوز پاکه؛ پس خدا خودش هوات رو داره! 📝پاورقی: ۱.فصلت، ۳۰ @sh_hosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📖 تفسیر سوره حمد، آیات ۴ الی ۵ مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ * إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ [و] خداوند روز جزا است * [بار الها] تنها تو را می‌پرستیم و تنها از تو یاری می‌جوییم ●|همنوایی موحد با همه ی موجودات در عبادت خدا|● إيّاك نَعبُد؛ تو را عبادت میکنیم؛ خب آن غیری که من با او میشوم «ما» و ما «عبادت میکنیم» کیست؟ «نَعبُد» برحسب تعبيرات صرف زبان عرب، متكلم مع الغیر است؛ یعنی گوینده خودش با غیر خودش، دارند گویا با هم حرف میزنند: ما تو را عبادت میکنیم؛ این «ما» چه کسانی هستند؟ یکی اش منم. ممکن است بگوییم این «ما» غیر از من، بقیه ی افراد جامعه اند؛ من دارم از سوی بقیه ی افراد جامعه ی خودم با خدا حرف میزنم. هر کدام از شما که تنها هم نماز میخوانید یا تنها هم این آیه ی کریمه قرآن را تکرار میکنید، در حقیقت از [سوی] همه ی افراد جامعه تان سخن میگویید؛ در آن لحظه خودتان را در مجموع افراد جامعه تان احساس میکنید و میگویید که ما تو را فقط عبادت میکنیم که تعبیر درست و کاملی هم هست. میتوان گفت که این «غیر» در «ما»، همه آحاد انسانی هستند؛ نه فقط افراد جامعه ی شما که موحدند، نه فقط موحدين عالم بلکه حتی غیر موحدین هم خدا را عبادت میکنند. همچنان که گفتیم، فطرتشان عابد خدا است، درون ناآگاهشان عبادتگر خدا است و بنده ی خدا است؛ اگر چه ذهن آگاه آنها به این نکته توجه ندارد. بنابراین شما از زبان آن انسانی که - در استدلال - منکر خدا است، از زبان آن انسانی که معتقد به خدا بودن سنگ و چوب و بت است، از زبان آن انسانی که خدا را دو یا سه عنصر میداند، در حقیقت دارید ادعا میکنید عبادت انحصاری خدا را؛ اشکالی ندارد، چون در خمیره و باطن و فطرت همه ی آنها عبودیت انحصاری خدا است. این هم یک احتمال و یک وجه ممکن که میتوان با این تصوّر و با این ذهنیت گفت «إِيَّاكَ نَعبُد». میتوان دایره را از این هم وسیع تر گرفت و شامل همه ی کَون دانست آن غیر را؛ یعنی همه ی کَون و مکان محراب عبوديت خدا باشد. إِيَّاكَ نَعبُد؛ من و همه ی اجزای عالم و همه ی جانها و بی جان ها تو را عبادت میکنیم؛ یعنی هر ذره ای از ذرات عالم هم در حال عبودیت پروردگار است همچنان که در قرآن هست: اِن کُلُّ في السَّماواتِ وَ الأرض إلا اتى الرَّحمن عبدا؛ همه ی آنچه در آسمانها و زمینها هست، همه با هیئت بندگی به نزد خدای متعال می آیند، بنده ی خدا هستند. همه ی این ذراتی که در عالم هست، به اراده ی الهی، با قدرت الهی، با سازماندهی خدا، پیرو امر خدا دارند حرکت میکنند؛ بنابراین همه دارند اطاعت از خدا میکنند و بندگی و عبودیت خدا میکنند. میتوانید «اِيَّاكَ نَعبُد» را این بدانید: شما و همه ی عالم؛ و این همان چیزی است که اگر انسان این را احساس بکند، خیلی به مرتبه ی عالی عبودیت رسیده که کار ماها نیست. عارفان تمام و کامل، انسانهای بزرگ و نورانی وقتی که میگویند الله اکبر، وقتی میگویند سبحان الله، وقتی میگویند الحمد لله، احساس میکنند که همه ی طبیعت با آنها دارد میگوید :الحمد لله و سبحان الله و الله اکبر؛ این نغمه ی توحید را از همه ی طبیعت میشنوند و این وجود دارد؛ این یک چیز واقعی است، این یک چیز حقیقی است. گوش عارف باید که این نغمه ی معنوی را بشنود و امیدوارم که ماها در عبودیت خدا و در اطاعت پروردگار، برسیم به جایی که بتوانیم این حقایق را درک کنیم. 📚تفسیر سوره حمد، آیات ۴الی ۵، ص۷۴ 🎙امام خامنه‌ای مدظله‌العالی @sh_hosein