eitaa logo
شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
577 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
488 ویدیو
50 فایل
مسیرهای طولانی را فقط شوق و علاقه درمان می‌کند و یک زمزمه‌ی آرام از تو گفتن و شنیدن و یک قلبِ‌زیبا برای تکیه دادن... #امام_زمان 📲 توسط ادمین اداره می‌شود. ✍️ انتقادات و پیشنهادات:
مشاهده در ایتا
دانلود
📜شرح دعای ابوحمزه ثُمالی 📖فراز: و أخلو بِهِ حَيثُ شِئتُ لِسِرَى بِغَيْرِ شَفيع فيقضى لى حاجتی. «و هر وقتی که بخواهم برای سرم و برای باطنم با او خلوت کنم به او دسترسی دارم و این اتصال به او احتیاج به شفیع و دربان ندارد.» چرا احتیاج به شفیع ندارد؟ و چرا هر وقتی که ما میخواهیم با خدا خلوت کنیم، او در اختیار ما است؟ خدا هیچ وقت حریمی برای کسب عزت و کسب حرمت خود در نظر نمی گیرد. آن شخصی که پُر است و صمد است، نیازی به این مسائل ندارد، نیازی به بیا و برو و رفیق و مرید و اطراف و دربان و حاجب ندارد، افراد بیایند خب آمده اند، نیایند خب نیامدند، این سر جای خودش محفوظ است؛ برخلاف آن کسی که احساس خلا میکند و به دنبال جاذبه های مادی می گردد. برای جبران آن نقیصه به مسائل ظاهری توجه می کند! اما آن کسی که پُر است و آن کسی که أجوف نیست و صمد است، دیگر نیازی به این حرفها ندارد، دیگر نیازی به وقت دارم و وقت ندارم، این حرفها ندارد. امیرالمؤمنین در مسجد کوفه نشسته بود تا هرکسی متقاضی است، بیاید حرفش را بزند و برود؛ او پُر است و خالی نیست! می گویند: آقا بیا رئیس بشو! می گوید: چشم! می گویند: آقا برو کنار می گوید: چشم می گویند: آقا امروز اینطور است! می گوید: باشد! او را کنار میزنند، تا جایی میرسند که می گویند: آقا بیچاره و بدبخت شدیم و اسلام در خطر است! می گوید: خیلی خوب، بلند میشویم و می رویم! این به خاطر پُر بودن است! خلائی در خودش احساس نمی کند و نقصانی در خودش احساس نمی کند که بخواهد جبران کند؛ مراتب برای او علی السویه است، مسائل برای او غیر متفاوت فيها است. اما کسانی که جهات خلأ دارند، می خواهند آن خلا خودشان را پر کنند آنها به این مسائل نیاز دارند و به این افراد و این بیا و برو و راه ندهید و وقت بدهید و دیر وقت بدهید و حاجب بگذارید و فلان! خدا این حرفها را ندارد و این طوری نیست؛ خدا صمد است و پر است و غنی بالذات است! غنى بالذات خداوند متعال است؛ وقتی که او غنى بالذات شد، حالا دیگر همه بندگان پیش ما یکسان هستند و دیگر چه فرقی میکنند؟! این از یک جهت. از جهت دیگر، مگر آن وجود ما و لوازم و شوائب وجود ما در اختیار خدا نیست؟! پس ما دیگر برای رفتن به سوی خدا دنبال چه کسی باید بگردیم؟! وقتی که او دارد می گوید: وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِن حَبْلِ الْوَرِيدِ؛ و وقتی که او دارد می گوید: هُوَ الأَوَّلُ وَالآخِرُ وَالظَّاهِرُ وَالْبَاطِنُ «ظاهر من او است، سر من اوست، باطن من اوست، اول من اوست، آخر من اوست؛ یعنی در هر مرحله ای اول از او شروع میشود و وقتی که به فعلیت میرسد، باز اوست که دارد تغییر رنگ می دهد، و در تمام شراشر و شوائب وجود، غیر از ذات او نیست.» دیگر اینجا شفیع یعنی چه؟! وقتی که من میخواهم با سر خودم به طرف خدا بروم، رفتن من به طرف او سر است و رجوع به او در سر من، خودش خدا است! پس در اینجا چه چیزی باید بیاید و شفاعت کند و این باب را برای ورود ما باز چیز دیگری در اینجا نداریم، دیگر شفیع در اینجا نمیخواهد! سر من در دست او است، ظاهر من در دست او است، باطن من هم در دست او است! این شفیع اینجا چه کاره است؟! این را می گویند: غنی بالذات! یعنی هیچ نقطه خلائی در او نیست که برای رفع آن نقطه خلا، نیاز به شفیع داشته باشد و نیاز به ممد و مؤید داشته باشد؛ هیچ چیزی وجود ندارد. رجوع به او در سر، نیازی به غیر ندارد؛ همین که می خواهد رجوع کند، اوست که دارد میخواند و می طلبد! شفیع یعنی انسان با یک چراغ و با یک شمع دنبال خورشید بگردد! خورشیدی که نورش به سراسر وجود انسان دارد تابش میکند، دیگر ما با شمع نباید به دنبال او بگردیم!خدا دارد در باطن هرکسی تجلّی و ظهور می کند و دارد خودش را میطلبد و می‌خواند؛ آن خدایی که انسان به واسطه شفیع به دنبال او برود، آن خدا دیگر خدائیت ندارد! خدا در همه حال خدا است و در همه حال مطلق است؛ امام سجاد می فرماید: من برای رسیدن به تو دنبال شفیع نمیگردم و نیازی به شفیع ندارم؛ چون تو همه جا هستی! @sh_hosein
چقدرحال قشنگی‌ست‌میان من‌وتو حرمت‌لیلی‌ومن‌درپی‌آن‌مجنونم... ‌‌ ‌‌‌‌‎‌‌‌‌@sh_hosein
سخنرانی شب ۱۰ ماه رمضان ۱۴۰۳.mp3
30.11M
○| |○ 🔊سخنرانی شب‌های ماه رمضان 📜موضوع: ● خوانش وصیت‌نامه شهید سید مجید حسینی. ● حکایت بازرگان و طوطی. ● سفارشی از امام صادق علیه‌السلام برای تغییر نوع نگاه ما به جامعه مردم. ● دغدغه مندی حضرت خدیجه سلام‌الله‌علیها 🎙سخنران: حسین ابراهیمی 🔻خورموج، مسجد امام حسن عسکری عليه‌السلام. ۱ فروردین ۱۴۰۳ @sh_hosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 دید زدن پای برهنه تجربه گر توسط یک فرد در بیمارستان و ناراحتی او از این وضعیت!! پ.ن: حواسمون به نگاه‌هامون و چشمامون و رفتارمون باشه😔 @sh_hosein
Tahdir-joze10.mp3
3.65M
•| |• جزء دهم رو بخونیم. بعد از ختم: از خدا آرامش و امید بخوایم واسه قلبمون. به همراه: ۱۰۰ مرتبه ذکر «یا رَّحمٰنُ یا رَّحیم» @sh_hosein
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله: أَيْنَ مِثْلُ خَدِيجَةَ صَدَّقَتْنِي حِينَ كَذَّبَنِي النَّاسُ‌ وَ وَازَرَتْنِي عَلَى دِينِ اللَّهِ وَ أَعَانَتْنِي عَلَيْهِ بِمَالِهَا إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَمَرَنِي أَنْ أُبَشِّرَ خَدِيجَةَ بِبَيْتٍ فِي الْجَنَّةِ مِنْ قَصَبِ الزُّمُرُّدِ لَا صَخَبَ فِيهِ وَ لَا نَصَب. مثل خديجه پيدا نخواهد شد. خديجه در آن هنگام كه مردم مرا تكذيب كردند، مرا تصديق نمود، و مرا با ثروت خود براى پيشرفت دين خدا يارى نمود. خدا به من دستور داد خديجه را به قصر زمرّدى كه در بهشت دارد و هيچ رنج و زحمتى در آن نيست بشارت دهم. 🌱بحار الأنوار، ج‌۴۳، ص۱۳۱ سلام‌الله‌علیها سلام‌الله‌علیها @sh_hosein
سخنرانی بین الصلاتین ۱۲. ۲ فروردین ۱۴۰۳.mp3
7.31M
○| |○ 🔊سخنرانی بین الصلاتین 📜موضوع: ۱. حکم فرو بردن خلط بینی و گلو. ۲. سه نفر شریک در ظلم هستند. 🎙سخنران: حسین ابراهیمی 🔻خورموج، مسجد امام حسن عسکری عليه‌السلام. ۲ فروردین ۱۴۰۳ ⚠️بابت پایین بودن کیفیت صوت‌ عذرخواهی می‌کنم. @sh_hosein
میگم تا حالا فکر کردین اجر روزه دار فقط محدود به اون موقع که گرسنه و تشنه هست نمیشه اون لحظات نزدیک به اذان صبح از همه اجرش بیشتره وقتی هر کی به یه سمتی میدوه که بخورد و بیاشامد😁 خدا با ذوق به ملائکه میگه بیاین نگاه کنید چجوری دارن میدوند و میخورن بهم، فقط برای اینکه تسلیم امر من باشند و یک ثانیه از امر من تخطی نکنند بنظرم تصاویر ما از اون بالا خیلی خنده داره و خدا هم میخنده😅 اصلا ماه مبارک رمضان ماه گرفتن ثواب مفته یعنی آدم تف می‌کنه ثواب داره 😳😅نخند جدی میگم شما یه نصف برنج مونده لایه دندونت میری تف میکنی خدا میگه ببینید حال کنید اندازه ی یه نصف برنجم از فرمان من سرپیچی نکرد برای این تف براش ثواب بنویسید‌. اصلا ماه مبارک رمضان یه جوریه شما بخاطر اینکه ماه شعبان روزه نگرفتی هم بهت جایزه میدن جدی میگم خدا میگه نگاه کنین این بنده ای که کل شعبان خواست روزه بگیره نتونست از خواب پاشه سحری بخوره ببین از اول ماه مبارک رمضان چجوری سر وقت پا میشه اینو تا دیروز با لگد می‌زدی نمی‌تونست پاشه ولی توی این ماه چون من دستور دادم ساعت ۴ صبح پا میشه دو پرس قرمه سبزی و هشت لیوان آب میخوره لذا بخاطر اون نتونستن و این تونستنش براش ثواب بنویسید😜 حتی طرف روزه نگرفته چون مریض بوده، دم افطار روزه دارا افطار میکنن این حسرت میخوره خدا میگه آخی ببینین بنده ام حسرت خورد به اینم یه چیزی بدید بره. خلاصه در این ماه ما بخوایم و نخوایم مورد رحمت و مغفرت هستیم فقط کافیه لج نکنیم همین اصلا طرف دلش درد میگیره خدا میگه بنویس ملائکه میگن خداجان چی رو بنویسیم یارو دلش خب درد می‌کنه میگه وردار قلمتو بنویس این طفلک انقدر سحری خورد دلش درد گرفت ملائکه میگن بابا خب کمتر میخورد خدا میگه خب حالا نمیدونسته آپشن ذخیره ی آب فقط مال شتره 🐫😂 ولی در هر صورت چون برای اطاعت از امر من خورده بنویس. مورد داشتیم طرف داشته با خودش شکلک در می‌آورده خدا گفته بنویس فرشته ها گفتن انصافا دیگه این ثواب نداره😳 خدا گفته این چون از شدت گرسنگی رد داده براش حسنه بنویسید 🤣 جدی میگم رحمت خدا بی انتهاست توی ماه مبارک چون انسان با یک فریضه ی طولانی ۲۴ساعته مواجه میشه لایق رحمت دائم میشه. به فرشته ها هم میگه اینقدرم سر روزه دار جماعت با من چونه نزنید روزه دار جماعت خط قرمز منن ،عزیز دل منن حواستونو جمع کنین اینا تکون خوردن شما فقط بنویسین بعدا خودم یه دلیلی پیدا میکنم که بهشون پاداش بدم. و واکنش بنده‌های روزه‌دار خدا 😌😎 بنده‌های خوب خدا... التماس دعا @sh_hosein
هر چند وصفِ عشق تو اندازه ای نداشت جز عاشقی، غزل ام حرف تازه ای نداشت سلام‌الله‌علیها سلام‌الله‌علیها @sh_hosein
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
[ •🌱☁️• ] خدایی که اینجوری واسه یه دونه بادوم ارزش قائله و وقت می‌ذاره و انقدر قشنگ و باحوصله لایه‌ها رو با ظرافت روی همدیگه میچینه به نظرت تو رو فراموش میکنه:)؟ • - خالق باسلیقه و مهربان من❤️... @sh_hosein
📜شرح دعای ابوحمزه ثُمالی 📖فراز: بِكَ عَرَفتُكَ؛ «من به واسطه تو تو را شناختم؛ عرفان من به تو، به واسطه خود تو بود!» و أنتَ دَلَلتَنى عَلَيكَ ودَعَوتَنى إليك؛ و تو بودی که مرا بر خودت دلالت و راهنمایی نمودی و به خودت دعوت کردی!» و لولا أنتَ لم أدر ما أنتَ؛ و اگر تو نبودی من به تو عرفان نداشتم و نمی دانستم تو که هستی و چه هستی!» حضرت در اینجا محور این طلب و دعوت را عرفان به پروردگار میداند و می فرماید: «بِكَ عَرَفتُكَ وأنتَ دَلَلتَني عَلَيكَ ودَعَوتَني إِلَيكَ!» چرا خدا ما را به خودش دعوت میکند؟ چرا ما باید به او معرفت پیدا کنیم؟ معرفت پیدا کردن به او برای انسان چه نتیجه ای دارد؟ حالا اگر انسان به خدا معرفت پیدا نکند، چطور میشود؟ یا اینکه می فرماید: «أَنتَ دَلَلتَنى عَلَيْكَ؛ تو مرا بر خودت دلالت کردی!» نمی فرماید مرا بر جنّتِ خودت دلالت کردی مرا بر نعیم خودت دلالت کردی.«کاف» دلالت بر خطاب میکند و خطاب هم در وهله اول بر ذات اطلاق می شود؛ یعنی تو مرا بر ذات خودت دلالت کردی این چه نفعی دارد و برای چیست؟ پس محوریت این عبارت شریف بر عرفان به پروردگار است. مسائلی حول و حوش این عرفان است. حضرت در اینجا میفرماید: «این عرفان من به تو، به واسطۀ ذاتِ خود تو بود یعنی من برای عرفان به تو و شناخت تو، از غیر تو کمک و مساعدت نگرفتم فقط بك»! چرا باید این طور باشد، در حالی که ما در معرفتی که نسبت به اشیاء پیدا می کنیم چه بسا از غیر کمک می گیریم و با مساعدت شخص دیگری معرفت پیدا میکنیم؟ من باب مثال وقتی شما میخواهید زید را بشناسید که این آقا کیست اگر خودتان نمی توانید بشناسید سراغ رفیقش میروید و می گویید: «آقا، بیا برای من بگو که این زید چطور شخصی است؟ میخواهم با او معامله ای کنم، آیا انجام بدهم یا نه؟ آیا آدم خوبی است؟ در معامله غل و غش ندارد؟ چکها را به موقع اداء میکند یا اینکه از مسئولیتش فرار میکند؟ به وعده خود عمل میکند؟ امانت دار است؟ بر سر ما کلاه نمی گذارد؟» خلاصه وقتی میخواهیم با او معامله کنیم، تا آخر قضیه را می پرسیم این خیلی عجیب است الآن ما در اینجا کمک و مساعدت از غیر گرفتیم؛ اما حضرت می فرماید: «بِكَ عَرَفتُكَ؛ برای معرفت به تو، فقط تو وسیله و واسطه هستی!» پس چرا انسان در این راه سیر و سلوک به استاد نیاز دارد؟ حضرت که این عدم منافات هدایت الهی و دعوت حق به سوی خود با بعثت پیغمبران و نیاز به استادرا دارد دفع می کند و میگوید بِكَ عَرَفتُكَ؛ من نیاز به کسی ندارم؛ معرفتی که دارم به واسطۀ خود توست! پس در اینجا استاد چه کاره است و چه نقشی را بازی می کند ؟ بعد حضرت می فرماید: و أنتَ دَللتني عليك؛ و تو بودی که مرا بر خودت دلالت کردی کسی نیامد تا مرا به این راه راهنمایی و هدایت کند و در گوش من بگوید: آقا، خدایی هم هست. پس آیا اینکه پیغمبرانی آمدند و مردم را به خدا دعوت کردند با این فقره منافات ندارد؟ بالاخره پیغمبر بشری است دارای علم و شعور و ادراک و کشف حجب و اطلاع بر غیب و استفاده و استفاضه از الهام و وحی الهی، و او می آید و افراد را به توحید و رسالت و عرفان دعوت میکند؛ در حالی که حضرت سجاد می فرماید: «أَنتَ دَلَلتَنى عَلَیكَ؛ تو دلالت کردی پس پیغمبران چه کاره هستند؟! در خود آیات قرآن هم داریم:«وَمَا نُرْسِلُ الْمُرْسَلِينَ إِلَّا مُبَشِّرِينَ وَمُنذِرِينَ»؛ «ما پیغمبران را مبشر و منذر فرستادیم تا در صورت اطاعت به نعمات الهی بشارت بدهند و در صورت، مخالفت بندگان را انذار کنند و بترسانند و به عذاب الهی وعید بدهند و تخویف کنند.» یا در آیه دیگری می فرماید: طه * مَا أَنزَلْنَا عَلَيْكَ الْقُرْهَانَ لِتَشْقَى * إِلَّا تَذْكِرَةً لِمَن يَخْشَى؛ ما تو را با قرآن فرستادیم تا افراد را یادآوری کنی و آنها را بشارت بدهی! با «أَنتَ دَلَلتَنى عَلَيْكَ» چه نسبتی پیدا می کند؟ صحيح است؛ اگر بگوییم این انبیاء الهی از طرف خداوند متعال آمده اند، نه از طرف شیطان. بنابراین با أنتَ دَلَلتَنى عَلَيك منافات ندارد یعنی، خدایا تو مرا به واسطه انبیائی بر خودت دلالت میکنی که آن انبیا هم از طرف تو هستند؛ پس همه از یک جا آمده اند و همه از یک منبع و یک منشأ نتیجه میگیرند. در اینجا حضرت سجاد می فرماید: «و أنتَ دَلَلتَنى عَلَيْكَ وَ دَعَوتَني إِلَيكَ؛ تو بودی که مرا بر خودت دلالت کردی یعنی خودِ تو بودی و مرا به سوی خودت دعوت کردی.» شاید منظور حضرت یک قدم بالاتر از این مرتبه ای باشد که ما در آن هستیم؛ یعنی در اینجا خودِ ذات پروردگار است که بر ذات خودش دلالت می کند. @sh_hosein
سخنرانی شب ۱۱ ماه رمضان ۱۴۰۳.mp3
27.86M
○| |○ 🔊سخنرانی شب‌های ماه رمضان 📜موضوع: ● خوانش وصیت‌نامه شهید مصطفی انجم‌ افروز. ● شیطان چجوری آدم رو فریب داد؟قیام امام حسین برای حکومت بود یا... 🎙سخنران: حسین ابراهیمی 🔻خورموج، مسجد امام حسن عسکری عليه‌السلام. ۲ فروردین ۱۴۰۳ @sh_hosein
📸 ● برگزاری جلسه احکام و سخنرانی بین الصلاتین ظهر و عصر. ● به همراه پرسش و پاسخ از سخنرانی شب قبل و اهدا جوائز ● و تقدیر از موذنین و مکبرین خردسال 📌مسجد امام حسن عسکری علیه السلام خورموج @sh_hosein
چه شبها من و آسمان تا دم صبح سرودیم نم نم تو را دوست دارم... @sh_hosein
Tahdir-joze11.mp3
4.07M
•| |• جزء یازدهم رو بخونیم. بعد از ختم: دعا کنیم عشق خدا تو دلمون زیادشه. به همراه: ۱۰۰ مرتبه ذکر «یا خیرَ حبیبٍ و محبوب!» @sh_hosein
سخنرانی شب ۱۲ ماه رمضان ۱۴۰۳.mp3
28.95M
○| |○ 🔊سخنرانی شب‌های ماه رمضان 📜موضوع: ● خوانش وصیت‌نامه شهید نادر مهدوی. ● چکار کنیم که مطیع امام و ولیّ جامعه بشیم؟اوج قله بندگی چی هست؟ 🎙سخنران: حسین ابراهیمی 🔻خورموج، مسجد امام حسن عسکری عليه‌السلام. ۳ فروردین ۱۴۰۳ @sh_hosein
تندخوانی جزء ۱۲ قرآن کریم.mp3
4.26M
•| |• جزء دوازدهم رو بخونیم. بعد از ختم: دعا کنیم که ما هیچ وقت عامل شکستن دل دیگران نباشیم. به همراه: ۱۰۰ مرتبه ذکر «یا أرحَمَ الرّاحِمین» @sh_hosein
خدای مهربون از جانب تو نوری می‌خوام؛ که من رو به سمتت هدایت کنه، راه و روزهای من رو واسم روشن کنه. @sh_hosein
سخنرانی بین الصلاتین ۱۳. ۴ فروردین ۱۴۰۳.mp3
7.82M
○| |○ 🔊سخنرانی بین الصلاتین 📜موضوع: ۱. احکام مربوط لب و رطوبت‌های دور لب. ۲. سه گروه دزد هستند. 🎙سخنران: حسین ابراهیمی 🔻خورموج، مسجد امام حسن عسکری عليه‌السلام. ۴ فروردین ۱۴۰۳ ⚠️بابت پایین بودن کیفیت صوت‌ عذرخواهی می‌کنم. @sh_hosein
💠 اخلاص باید با نیت خالص وارد میدان شد. هر جا که شما ملاحظه می کنید توفیقاتی وجود دارد، با این اخلاص هاست و خدای متعال زود جواب می دهد؛ «و أنَّ الرّاحلَ إليك قريبُ المَسافة»؛ اگر انسان یک قدم برای خدا بردارد خدای متعال آن چنان زود جوابش را می دهد که خود انسان متحیر می شود. جواب الهی چیست؟ یک پاکت پول زیر متکای آدم؟ نه جواب خدا آن شوقی است که در دل شما می اندازد؛ آن نوری است که در دل شما می‌افروزد؛ آن قبولی است که آن را به شما حالی می کند؛ آن چهرهٔ نورانی الوهیتی است که آن را به دل و چشم باطن شما نشان می‌دهد. @sh_hosein
📜شرح دعای ابوحمزه ثُمالی 📖فراز: بِكَ عَرَفْتُكَ و أَنتَ دَلَلتَنى عَلَيك و دَعوتَني إليك، و لولا أنتَ لم أدر ما أنت. لازمه کمال انسانی علم است و علم است که انسان هیچ گاه بی نیاز و مستغنی از آن نیست. علم یعنی انکشاف واقع و هرچه انسان را به واقع میرساند. حالا این علوم بأنحائها و أقسامها و تفاوتِ كیفیاتِها چه جایگاهی دارند؟ پیغمبر اکرم می فرمودند: اللهمّ إنّى أَعوذُ بكَ مِن علم لا يَنفَع؛ «خدایا، پناه میبرم به تو از علمی که نفع ندارد.» این استعاذه و پناه بردن پیغمبر چه معنایی دارد؟ چه اشکال دارد که انسان به دنبال علمی برود که نفع نداشته باشد؟ مگر این علومی که افراد در این دنیا کسب می کنند، مفید است؟! بالأخره انسان عمرش را صرف می کند و علمی به دست می آورد؛ حالا آن علم خیلی مفید هم نباشد، نباشد! کلام پیغمبر در اینجا دو توجیه می تواند داشته باشد: 👈توجیه اول: اینکه خداوند متعال به ما سرمایه ای داده است که عبارت است ازعمر؛ این عمر هم حدی دارد و بعد هم تمام میشود و میگویند: بفرمایید! حالا اگر انسان این عمر را صرف علم غیر نافع بکند چه چیزی را می تواند جایگزین این عمر از دست رفته بکند؟ هیچ چیزی نمی تواند جایگزین بشود و حسرتش در روز قیامت برای انسان می ماند که ما مدتی بودیم و این وقت و عمری را که میبایست صرف امور مفید کنیم صرف امور غیر مفید کردیم که عبارت است از علمی که نافع نیست. يَوْمَ يَجْمَعُكُمْ لِيَوْمِ الْجَمْعِ ذَلِكَ يَوْمُ التَّغَابُنِ؛ روز اظهار غبن و خسران، در روز قیامت است که انسان اظهار غبن می کند مثل اینکه در خیابان، حراجی با نصف قیمت یا ۳۰ درصد قیمت زده اند و شما رد می شوید و میبینید آن لوازمی را که احتیاج دارید، در این حراجی هست که با تخفیف ۳۰ درصد می فروشد. می گویید: حالا به منزل بروم، بعد بیایم و آن را بگیرم؛ وقتی برمی گردید، میبینید آن را خریده اند و برده اند، حراجی هم تمام شده و دیگر پول شما به مقدار خرید بازار نمیرسد و آن را به دست نمی آورید. این را غبن میگویند روز قیامت «يَوْمُ التَّغَابُنِ» است؛ یعنی افراد نگاه میکنند و میبینند که مبتلای به غبن شده اند، و این روزی که میبایست از این روز استفاده کنند، استفاده نکردند و از این سرمایه ای که می بایست از آن استفاده می کردند، استفاده نکردند و در آنجاست که فریاد از نهاد انسان بلند می شود، ولی دیگر فایده ای ندارد و این غبن برای همه افراد هست. 👈توجيه دوم: اینکه منظور از «اللهم إنى أعوذُ بكَ مِن علم لا يَنفَع» اين است که: خدایا، من به تو پناه میبرم از اینکه علمی را به دست بیاورم که نتوانم از آن بکنم، آن وقت با اختلاط به اهواء و آراء و نفس أماره در مسیر صحیح استفاده شيطنت و إغواء و انحراف بيفتد. آنجا دیگر خدا میداند که چه خبر است! چون علم اگر توأم با تزکیه نباشد، خدا میداند چه خبر است! علم اگر توأم با وجدان نباشد، خدا میداند چه خبر است و اینجا دیگر إلى ماشاء الله مورد دارد! پس«بِكَ عَرَفتُكَ» یعنی آن تغییر و تحول ماهوی در ذات انسان که به واسطهٔ عنایت حضرت حق پیدا میشود، و لذا ذات انسان از مرحله تعین بیرون می آید و به لا تعیّن و لاحد می رسد. آنجا مقام، مقام فنا و مقام ذات است؛ و در آنجا وحدت، وحدت بالصرافه است؛ لذا حضرت می فرماید: «بِكَ عَرَفتُكَ به ذات تو من تو را شناختم.» انسان تا فانی در خدا نشود، معنای «بِكَ عَرَفتُكَ» برایش روشن نمی شود. پس حضرت سجاد با این عبارت میخواهد بفرماید: من از صفات گذشتم، از نعوت گذشتم از اسماء ،گذشتم از افعال ،گذشتم همۀ مراتب توحید افعالی و صفات و اسماء را طی کردم و به «بِكَ عَرَفتُكَ» رسیدم و تو را به تو شناختم و به مقام ذات رسيدم. «و أنتَ دَلَلتَنى عَليكَ؛ و تو خودت مرا دلالت کردی» یعنی ذات تو مرا به تو دلالت کرد ذات تو آمد و ذات مرا از من گرفت و یک ذات شد؛ و وقتی یک ذات شد، خدا شد؛ و وقتی خدا شد، مخاطب یکی شد و قائل و مقول یکی شد، و عارف و معروف یکی شد. «و دَعوتَني إليكَ؛ و تو خودت مرا به خود دعوت و طلب كردى.» «و لولا أنتَ لم أدر ما أنتَ؛ اگر تو نبودی من نمیدانستم که تو چه هستی.» یعنی پی بردن به خصوصیات، صفات اسماء و مقام ذات، فقط به واسطه وجود تو بود و به واسطه عنایت تو است. البته چون لازمۀ مقام امامت فناء در این مرتبه است و خود حضرت سجاد صلوات الله وسلامه علیه در این مقام هستند، همه را به این مقام دعوت میکنند این معنا در اینجا روشن است. @sh_hosein
سخنرانی شب ۱۳ ماه رمضان ۱۴۰۳.mp3
31.67M
○| |○ 🔊سخنرانی شب‌های ماه رمضان 📜موضوع: ● خوانش وصیت‌نامه شهید محمود حیدری پور. ● چه صفتی باعث می‌شود ما مقابل امام زمانمان بایستیم؟مشرکین در پاسخ صحبت‌های پیامبر چه واکنش عجیبی انجام می‌دادند؟ 🎙سخنران: حسین ابراهیمی 🔻خورموج، مسجد امام حسن عسکری عليه‌السلام. ۴ فروردین ۱۴۰۳ @sh_hosein
دعای مجیر.pdf
637.6K
•| |• دعای مجیر برای ایام البیض ماه مبارک رمضان توصیه شده و برکات بسیار عجیبی داره🌱 ! معنی ایام البیض خیلی قشنگه... «روزهایی که شب‌هایش سفید است» این سه روز یعنی ۱۵،۱۴،۱۳ ماه قمری اگه به آسمون نگاه کنید می‌بینید ماه همه جا رو روشن کرده💛🌕 ! به اصطلاح بهش میگن: شب مهتابی. این سه روز دعای مجیر رو روزی ۱ بار بخونیم و از خدا بخوایم آسمون قلبمون همیشه روشن و مهتابی باشه☁️❤️. @sh_hosein
دعای مجیر دوست داشتنی معنیش که خیلی قشنگه! این‌همه‌هم که‌ برکت داره؛ حیفه کاممون با خوندنش شیرین نشه🥰☁️✨. @sh_hosein