شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
کسی که دامن او را گرفته میداند امید میچکد از دستهای با کرمش... #امام_حسن #کریم_اهلبیت @sh_hos
من حسینی شده ی دست امام حسنم...
📜شرح دعای ابوحمزه ثُمالی
📖فراز:الحمد لله الذى أدعوه فيُجيبنى وإن كُنتُ بَطيئًا حينَ يَدعُون؛
«حمد برای پروردگاری است که هرگاه او را بخوانم، او فوراً مرا اجابت می کند.»
«أدعُوهُ فيُجيبُنى» مضارعی است که دلالت بر استمرار می کند؛ یعنی مقتضای حال خداوند و خصوصیت خداوند این طور است که هرگاه او را بخوانیم، او اجابت می کند. در اینجا «أدعُوهُ فيُجيبنى» استقبال نیست؛ معنایش این نیست که من او را می خوانم و او یک سال دیگر یا دو سال دیگر جواب میدهد. استمرار حالی یعنی موقعیت حال در ابد و ازل استمرار دارد و همیشه حال است و همیشه این صفت برای شخص ثابت است و هیچ وقت از او جدا نمی شود. پس این صفت هم برای او هست و هم برای ما. می فرماید:«حمد، مخصوص آن خدایی است که وصف او این است که هرگاه او را بخوانم جواب مرا میدهد».
حالا اینکه او چه جوابی میدهد، بماند؛ بالأخره بی جواب نمی گذارد و چیزی میگوید، حال یا بر وفق مراد یا بر غیر وفق مراد! این طور نیست که گاهی چرت بزند لَا تَأْخُذُهُ سِنَةٌ وَ لَا نَوْمٌ». (سِنَةٌ) به معنای چرت است؛ یعنی چرت و خواب او را نمیگیرد و هرگاه کسی او را بخواند: وَ نَحْنُ أَقْرَبُ إِلَيْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِيدِ، جواب او را فوری میدهد!
«و إن كُنتُ بَطيئًا حينَ يَدعُونى!»
ولی مسئله اینجا است که از آنطرف، هر وقت او ما را بخواند ما جواب نمیدهیم ما بطی هستیم، ما سستی می کنیم، ما
تکاهل می کنیم، ما امروز و فردا می کنیم!
می گوید:«به فقیر کمک کن!» میگوییم:«حالا ببینیم چه می شود.»می گوید: بلند شو و نماز بخوان میگوییم:«دیر نمی شود.»
وقت اذان وقت دعوت او است؛ این الله اکبری که فوراً مؤذن در اول وقت می گوید، دعوت او است. پیغمبر هر وقت که با افراد مشغول صحبت و... بودند و نفس حضرت از ارتباط با کثرت مقداری ملال به خود می گرفت، می فرمودند: «أرحنا يا بلال؛ ای بلال ما را راحت کن این ارتباط با کثرت، نفس ما را گرفته است و نفس ما را به ملالت آورده است. همین که صدای مؤذن بلند میشود، تفاوت حالات ائمه و اولیای الهی با سایرین در اجابت دعوت خداوند به ملاقات با خود در نماز پروردگار میرسد که ای بندگان بیایید! الآن وقتی است که فیاضیت من میخواهد به تمام عوالم کثرت تنازل كند؛ الآن وقتی است که جود من میخواهد سرازیر بشود؛ الآن وقتی است که رحمت من میخواهد سرازیر بشود این موقع، موقع اذان است. ما که مرخص هستیم! این مطلب شوخی نیست؛ یک واقعیت و حقیقتی است که آنها در ادراک این وقت، چه مسائلی را می دیدند که همین طور نگران رسیدن وقت زوال بودند و نگران غروب شمس بودند. در احوالات امام مجتبی علیه السلام داریم همین که موقع نماز میشد، حالات غیر عادی از آن حضرت بروز و ظهور پیدا می کرد! این به خاطر این است که دیگر موقع دعوت خدا آمده است؛
اگر به ما بگویند که میخواهید به دیدن خدا بروید؛ اینجا دیگر آنجایی است که فکر به آنجا راه ندارد فقط امام مجتبی علیه السلام است که این مسائل را میفهمد و این مطالب را ادراک میکند. لذا نزدیک وقت نماز که میشد، از حضرت سؤال می کردند: «چرا این گونه میشوید؟! حضرت می فرمودند: «آخر شما نمی دانید که الآن میخواهم به ملاقات چه شخصی بروم!»
«و إن كُنتُ بَطيئًا حينَ يَدعونى!» عجیب اینجا است که ما باید برای چنین دعوتی سر از پا نشناسیم؛ اما در اینجا قضیه برعکس شده است! او دارد دعوت میکند و ما دست روی دست می گذاریم و می گوییم: حالا ببینیم چه می شود، فعلاًافطار كنيم تا إن شاءالله بعد، فعلاً این مهمانی را راه بیندازیم، فعلاً ...! این مسئله از کجا است؟! چرا اینطور است که به جای اینکه از آنطرف ناز و کرشمه و عشوه و استکبار و كبريائيت و... باشد، اما میبینیم فوراً اجابت است؟! عجیب است! همین که می گویی یا رب، قبل از یا رب، لبیک او آمده است؛
هنوز یا رب نگفتید، «يُجيبنى و لبیک» آمده است؛ اما از این طرف که همه بیچارگی و عجز و نیاز است، «بطيئًا» آمده است! و خیلی باحوصله می گوییم: ما مقام کبریائیت داریم، ما به این زودی که سر فرو نمی آوریم! خدا هم باشد باید برای ما کارت و نامه فدایت شوم بفرستد! مگر ما به این زودی از این مقاممان تنازل میکنیم؟! پس حمد امام سجاد عليه السلام در اینجا به خاطر همین است. میفرماید: «الحمدلله الذى .... حمد مخصوص آن خدایی است.... در جایی حمد می گویند که ستایش و محمدت و ارزشی هست. پس ارزش اینجا است که آن کسی که ناز و عدم احتیاج و استغنای ذاتی دارد و هستی او واجب است و تمام محامد در عالم وجود اختصاص به ذات او دارد،«فيُجيبنی» است و فوراً اجابت میکند. «الحمدلله» به این جهت است که با این حال که از این طرف فقر و بیچارگی و کثرت و اتکای به او و امکان ذاتی است و هیچ صفتی از صفات کمالیه نیست الا اینکه منشأش از او است، ولی «بطيئًا حين يدعونی» است، یعنی تکاهل و سستی است! آیا این خدا جای حمد ندارد؟!
#ابوحمزه_ثمالی
#دعای_ابوحمزه_ثمالی
@sh_hosein
#پیام_ناشناس
سلام علیکم
طاعات و عبادات شما هم قبول باشه🌸
شما خیلی لطف دارید.
سخنرانی که شبها داریم الحمدلله اکو نداره و کیفیتشون هم الحمدلله بهتر از مابقی هست.
روایتگری تحویل سال هم که سیستم رو تنظیم نکرده بودند که بنده هم متذکر شدم.
سخنرانی بین الصلاتین که در مسجد داریم هم مشکل از سیستم هست.🤦🏻♂
ان شاءالله خدا به همه بانیهای مساجد پولی بده که بتونند سیستم خوب بگیرن😅
بگید الهی آمین🤦🏻♂
التماس دعا
23.72M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 گِری گُشو...
یک سنتی هست در برخی از مناطق استان بوشهر و برخی از کشورهای حاشیه خلیج فارس به نام " گری گُشو" یا "گری گوشو" که در شب ولادت امام حسن مجتبی علیهالسلام صورت میگیره.
البته اسمای مختلفی داره.
🎙ایشون هم که دارند توضیح میدن مادر بزرگم هستن. البته دزدکی فیلم گرفتم ازش🤦🏻♂😅
که بعد به خودشونم نشون دادم...
درمورد این سنت توضیحاتی میدن و اشعار مخصوص رو میخونن😂
که البته یه جاییش هم فراموش کرد و من یادشون آوردم 🤦🏻♂
شب ولادت حضرت، مردم میرن شیرینی و دُنگ (گندم بو داده) و... تو خونه آماده میکنند و بچه ها با کیسه های بزرررررگ میرن دم خونهها و اون شعر مخصوص رو که در فیلم دیدید میخونن و میرن خونه های اطراف.
🌸ولادت آقا جانم امام حسن مجتبی علیهالسلام رو خدمت شما عزیزان تبریک عرض میکنم.
#میلاد_امام_حسن_مجتبی
#کریم_اهلبیت
@sh_hosein
ماه به نیمه رسیده است...
و مدینه شاهد قدم مبارک امام مجتبی است.
مولایمان به قدوم مبارکت پدر شده است،
و فاطمه علیها السلام طعم شیرین مادری را، با تکان دادن گهواره ات می چشد.
مدینه گرم از طلوع وجودِ نازنین ِخورشیدی است که نورانی بخش شبهای بقیع است.
امشب هدیه باران است خانه علی علیه السلام.
آقا منتظرانت، فرج را چشم روشنی از دست مولا طلب می کنند...
#امام_حسنی_ام
#کریم_اهلبیت
@sh_hosein
📸 #گزارش_تصویری
🌸برنامههای برگزار شده:
●قرائت قرآن کریم
●اجرای سرود توسط گروه سرود دختران🔊
● برگزاری مسابقه🎁
● تقدیر از تعدادی خادمین، قاریان و ذاکرین🙏
● اجرای سخنرانی🎙 و مولودی👏
● اعلام انزجار از اسرائیل و آمریکا و انگلیس و حمایت از مردم مظلوم غزه✊
📌مسجد و حسینیه امام حسنعسکری علیهالسلام، خورموج
@sh_hosein
شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
🌸مراسم جشن میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام 🎙 سخنران: حجتالاسلام حسین ابراهیمی 🎙مداح: کربلایی
سلام علیکم
متأسفانه امشب صوت مراسم ضبط نشد.
التماس دعا
[ •💚☁️• ]
اون لحظه رو تصور میکنم
که حضرت زهرا واسه اولین بار
امام حسن رو توی آغوش گرفتن.
لحظهای که حضرت ابوتراب جان
عاشقانه، نگاه مادرانهٔ حضرت زهرا
به امام حسن رو نگاه میکردن❤️.
لحظه بوسه پیامبر با عطر
گل محمدی روی گونهی اولین نوه!
چه لحظهی باشکوهی، چه عشقی...
فرشته ها با اشک شوق و لبخند
حتما مات این لحظهها بودن🌱!
#میلاد_امام_حسن_مجتبی
#امام_حسن
@sh_hosein
شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
[ •💚☁️• ] اون لحظه رو تصور میکنم که حضرت زهرا واسه اولین بار امام حسن رو توی آغوش گرفتن. لحظهای ک
دوش دیدم ز سماء خسته ندایی آمد
حضرت فاطمه می گفت: فدای حسنم
@sh_hosein
سخنرانی بین الصلاتین ۱۶. ۷ فروردین ۱۴۰۳.mp3
8.04M
○| #فایل_صوتی_سخنرانی |○
🔊سخنرانی بین الصلاتین
📜موضوع:
۱. ملاک تشخیص ضرر برای روزه به عهده کیست؟
۲. ایمان سه چیز است.
🎙سخنران: حسین ابراهیمی
🔻خورموج، مسجد امام حسن عسکری عليهالسلام. ۷ فروردین ۱۴۰۳
⚠️بابت پایین بودن کیفیت صوت عذرخواهی میکنم.
#رمضان
#ماه_رمضان
@sh_hosein
عزیز دلم!
🌿کیفَ لا یُزهـر قلبی و أنتَ المطر!
و درحالیکه تو بارانی، چگونه قلبم شکوفه نزند؟
#دلتنگی
@sh_hosein
4_5883968452351231796.mp3
4.58M
•| #نور |•
جزء پونزدهم رو بخونیم.
بعد از ختم:
دعا کنیم جزو افرادی باشیم که
امامحسن واسشون دعا میکنه❤️.
به همراه: ۱۰۰ مرتبه ذکر
«یا مُعِزَالمؤمنین.»
#رمضان
#ماه_رمضان
@sh_hosein
🌿 ضعف ایمان سبب میشود، انسان از ذکر خداوند و دعا و تضرّع به پیشگاه او غفلت ورزد.
و این یکی از ویژگیهای منافقــان است.
وَلَا يَذْكُرُونَ اللَّهَ إِلَّا قَلِيلًا
و منافقان، خدا را کمتر یاد میکنند.
@sh_hosein
اگر بی قرار امام زمان هستید...
این نشانهی سلامتیِ روحیِ شماست!
#امام_زمان
@sh_hosein
بی حسرت از جهان نرود هیچ کس به در
الا شهیدِ عشق، به تیر از کمان دوست...
سعدی
@sh_hosein
🌿 اگر خودتان را گم کردید...
دست روی قلبِتان بگذارید و بگویید
" اَلسّلامُ عَلَیْکَ یا صاحِبَ الزَّمانِ "
#امام_زمان
@sh_hosein
💠باران و چتر
یک کور اگر بینا شد اول چیزی که کنار میگذارد عصای خود است. همان عصایی که عمری تکیه گاه او بود و با تکیه بر آن به چاه و چاله نیفتاد و راه را پیدا کرد؛ درست مثل خود ما که وقتی باران بند می آید، چتر را فراموش می کنیم.
بسیاری هم وقتی که به مکنت و مکانتی می رسند و منزلت و موقعیت و مقامی پیدا می کنند، اول چیزی که فراموش می کنند خداست! همان خدایی که تکیه گاه آنان و حافظ و نگهبان ایشان بود و همواره مورد عنایت او بودند و به هرکجا هم که رسیدند به مدد و یمن او بود.
از رهگذر خاک سرکوی شما بود
هر نافه که در دست نسیم سحر افتاد
اما شیوۀ پاکان و مردان حق این نبوده و این نیست (إِن مَّكَّنَّهُمْ في الْأَرْضِ )
اگر قوتی و قدرتی بیابند نه تنها رابطه شان را با خداوند قطع نمی کنند، بلکه بازار ارتباط با خداوند را گرم و گیرا کرده و رونق می بخشند (أَقَامُواْ الصَّلَوٰةَ)
و زیردستان و تهیدستان را از یاد نمی برند گلریزان می کنند(وَءَاتَوُا الزَّكَوةَ)
و مردمانی بی تفاوت نیستند به خوبیها امر و از بدیها باز میدارند (وَأَمَرُواْ بِالْمَعْرُوفِ وَنَهَوْا عَن المُنكَرُ.)
🌿مسطورا
#تلگراف
@sh_hosein
سخنرانی بین الصلاتین ۱۷. ۸ فروردین ۱۴۰۴.mp3
7.6M
○| #فایل_صوتی_سخنرانی |○
🔊سخنرانی بین الصلاتین
📜موضوع:
۱. معماهای احکامی.
۲. خدا با سه گروه حرف نمیزند.
🎙سخنران: حسین ابراهیمی
🔻خورموج، مسجد امام حسن عسکری عليهالسلام. ۸ فروردین ۱۴۰۳
⚠️بابت پایین بودن کیفیت صوت عذرخواهی میکنم.
#رمضان
#ماه_رمضان
@sh_hosein
از خدا بخواهیم ما را اهل فکر کند!
نه اهل عبادتهای کثیرِ بدون تفکر،
نه اهل عزاداری های بدونِ فهم،
نه اهل سخنرانی های بدونِ عمل...
@sh_hosein
تندخوانی جزء ۱۶ قرآن کریم.mp3
4.2M
•| #نور |•
جزء شونزدهم رو بخونیم.
بعد از ختم:
دعا کنیم بندهی خواستنی
و دوست داشتنیِ خدا باشیم.
به همراه: ۱۰۰ مرتبه ذکر
«اَلا بذِکرِ الله تَطمَئِنُ القلوب❤️»
#رمضان
#ماه_رمضان
@sh_hosein
شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
چه شبها من و آسمان تا دم صبح سرودیم نم نم تو را دوست دارم... @sh_hosein
اگر به دامن وصل تو دست ما نرسيد
كشيده ايم در آغوش آرزوى تو را...
#دلتنگی
@sh_hosein
📜شرح دعای ابوحمزه ثُمالی
📖فراز: الحمد لله الذى أدعوه فيُجيبُنى وإن كُنتُ بَطيئًا حِينَ يَدعوني.
«ستایش مختص خدایی است که هرگاه او را بخوانم، مرا اجابت می کند؛ اگرچه وقتی او مرا بخواند، من در اجابت کندی و کاهلی می کنم.»
و الحمد لله الذى أسأله فيُعطيني وإن كُنتُ بَحْيلًا حِينَ يَستَقرِضُني.
«حمد و ستایش مختص آن خدایی است که هرگاه از او مسئلت کنم، به من ا می کند؛ اگرچه وقتی او از من استقراض می کند و قرض میخواهد، من بخیل هستم.»
دعوت از جانب انسان، اجابتش خیلی سریع است؛ اما دعوت از جانب پروردگار، اجابتش بطیء است، آهسته آهسته و سر فرصت است.
اینکه امام سجاد علیه السلام دربارۀ صفات خداوند می فرماید: «الحمد لله الذى أدعوه فيُجيبُنی و اینکه همۀ اینها از ناحیهٔ علت و از ناحیه پروردگار است، به این معنا است که اصلاً سؤال و اجابت در آنجا یک فعل واحد است؛ دو فعل نیست. ما در اینجا دو فعل و دو امر جدا میبینیم ما در اینجا این را فرش میبینیم و این را لیوان میبینیم؛ اما در آنجا سؤال و اجابت یک امر واحد است که از یک منبع می آید و دو ظهور و بروز دارد یک تجلی و ظهورش در مقام استدعا و تجلیات مبدأ در مخلوقش است؛ یعنی میخواهد مخلوقش را در حال نطق و مناجات ببیند. تجلی دیگر در مقام اجابت و انبساطی است که در آن ظهورش نسبت به مظهر پیدا می کند؛ آنجا دیگر بیا و ببین چه خبر است!
(فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ)، من همینجا هستم، کجا داری می روی؟! چرا کج و به بیراهه میروی؟! چرا این طرف و آن طرف میزنی؟! اصل قضیه در اینجا است شما کجا دارید می روید؟!
به پیغمبر اکرم عرض کردند برای چه نماز میخوانی؟ آیا برای ترس از جهنم است یا برای بهشت؟ حضرت فرمود: «أفَلا أكونُ عَبْدًا شكورًا»؟! برای اینکه خود را عبد شکور پروردگار احساس کنم! این مقامی است که هزار بهشت و هزار مراتب نعمت پروردگار به پای آن نمیرسد.
این اجابت و این سؤال از آن طرف است؛ اما از این طرف ما بَطی هستیم.
آن طوری که خداوند متعال سريع الإجابه است ما سريع الإجابه نیستیم؛ چون لازمه کثرت و لازمه ابتعاد از مبدأ و توغل در کثرت نسیان است و اینکه انسان فراموش میکند.
دیده اید بعضی از این زنهای بی حجاب و این جوانهایی که در تحت تربیت غیر صحیح قرار گرفته اند زود انفاق میکنند، زود حرکت میکنند، وقتی با آنها صحبت میکنید خیلی زود متحول میشوند و برمی گردند و از ما أسرع هستند؛ اما مدام توقف می کنیم، مدام صبر میکنیم، إنقلتُ و إنقلتُ می آوریم، قبول نمی کنیم و مدام بهانه میتراشیم. این به خاطر أقربیت آنها به حق است، یعنی اگرچه آنها ظاهر آشفته ای دارند، اما باطنشان به حق نزدیک است؛ ولی ما دور شده ایم. شخص : تا ناف ریش دارد، یک طبق عمامه هم دارد، اما این قدر از حق دور است که هیچ چیزی نمی تواند او را برگرداند مگر شمشیر دو دَم امام زمان! و إِنْ كُنتُ بطيئًا حين يدعونى؛ این لازمه وجودی ما است. بنابراین انسان هروقت دید که نفس او تمایل و گرایش بیشتری در اجابت پروردگار دارد، بداند که معیار نزدیکی یا دوری از حق به حق نزدیک تر است. اگر دیدید به یک شخص پیشنهادی کردند: «بیا و فلان کار را انجام بده ولی او نشست و صبر کرد و فکر کرد و به محاسنش دست کشید و یک مقدار تأمل کرد و بعد گفت: «إن شاء الله در اطراف موضوع صحبت می شود» و از این حرفها زد و بعد به طریقی رد کرد بدانید [که از حق دور است.]
امام سجاد علیه السلام در فقره بعدی می فرماید:
الحمد لله الذى أسألُهُ فَيُعطينى وإن كُنتُ بخيلا حين يَستَقرِضُنى؛
«موقعى که من از او میخواهم او به من میدهد؛ اما وقتی که او از من می خواهد، من امساک می کنم.»
#ابوحمزه_ثمالی
#دعای_ابوحمزه_ثمالی
@sh_hosein
🌿ایثار، یعنی ندیدن و به حساب
نیاوردن خود. این، اولین
موضعگیری شهید است؛
#شهید_مدافع_حرم بهروز واحدی
@sh_hosein
وسرانجامکسیخواهدآمد
وبامهربانیاش
بهتونشانخواهدداد؛
کهتوقبلازدیدناو
اصلازندگینکردهای...!
@sh_hosein
شین حا الف...🇮🇷🇵🇸🇱🇧
وسرانجامکسیخواهدآمد وبامهربانیاش بهتونشانخواهدداد؛ کهتوقبلازدیدناو اصلازندگینکرده
این گره خوردنِ روزها و شبهایم
اصلا تمام لحظه هایم
با تو را
دوست دارم...
#یاایهاالعزیز
اللهم ارنی الطلعه الرشیده...
17.mp3
3.8M
•| #نور |•
جزء هفدهم رو بخونیم.
بعد از ختم:
دعا کنیم توی این روزهای
باقیمونده از ماه رمضـون
با خـدا دوست تر بشـیـم!
به همراه: ۱۰۰ مرتبه ذکر
«یا رفیقَ مَن لا رفیقَ لَه.»
#رمضان
#ماه_رمضان
@sh_hosein
سخنرانی بین الصلاتین ۱۸. ۹ فروردین ۱۴۰۳.mp3
9.51M
○| #فایل_صوتی_سخنرانی |○
🔊سخنرانی بین الصلاتین
📜موضوع:
۱. معماهای احکامی ۲.
۲. روایات قهر کردن با دیگران.
🎙سخنران: حسین ابراهیمی
🔻خورموج، مسجد امام حسن عسکری عليهالسلام. ۹ فروردین ۱۴۰۳
⚠️بابت پایین بودن کیفیت صوت عذرخواهی میکنم.
#رمضان
#ماه_رمضان
@sh_hosein
اجعلني فداء لهذا الحب؛ فداء لأحزانك
مرا فدای همين عشق كن؛ فدای غمت..!
#شب_جمعه
@sh_hosein
راز شهادت.mp3
3.84M
🔊روایتگری کوتاه
📜عنوان: راز شهادت...
🎙حسین ابراهیمی
پ.ن: همه شهدا برای استان بوشهر هستند.
#روایتگری
#روایتگری_کوتاه
@sh_hosein
📜شرح دعای ابوحمزه ثُمالی
📖فراز:الحمد لله الذى أسأله فيُعطيني؛
«حمد اختصاص به خدای متعالی دارد که
هرگاه از او طلب و درخواست قضاء حاجتی کنم به من عطا کند.»
و إِن كُنتُ بَحْيلًا حينَ يَستَقرِضُنی؛
«ولی از این طرف، اگر او از من درخواستی
کند، من بخل میکنم.»
یکی از صفات مستحسن، صفت جود است و در همه اقوام و ملل به عنوان یک صفت پسندیده و یک ارزش مطرح است. علت استحسان این صفت چیست؟ و چرا این صفت، صفت مستحسن است و بخل، صفت قبیح است؟
جهت استحسان جود این است که انسان با افراد و سایر موجودات، اعم از حيوانات و نباتات، یک وجه اشتراک دارد و آن عبارت است از حیات؛ انسان حی است، حیوان هم حی است، نبات هم حی است. همان طوری که حق حیات برای انسان، حق اولی و حق طبیعی او محسوب میشود، این حق حیات برای سایر افراد، اعم از حیوان و نبات هم حق اولی و طبیعی آنها محسوب می شود. این مسئله به طور کلی در همه ملل و نحل قابل قبول و پذیرفته شده است.
انسان نمی تواند یک درخت و حتی یک علف را بدون جهت از زمین بکند و کنار بیندازد تا خشک شود و نسبت به آن مسئولیت دارد؛ چون آن درخت حق حیات دارد، حق زندگی دارد. انسان نمی تواند یک حیوان را بدون جهت بکشد.
فطرت انسان حکم می کند که اگر ادامه حیات برای کسی مقدور باشد، انسان باید او را در ادامه حیات مساعدت کند این اصل کلی در ارزش این مسئله است. ما باید خود را در جایگاه عالم هستی ملاحظه کنیم و افراد و موجودات دیگر را در این جایگاه در مقایسه با خود به حساب بیاوریم. در جایگاه هستی، هم ما عبد پروردگار هستیم و هم همه افراد دیگر عبید هستند. خداوند متعال نعمت خودش را بدون منّت و بدون عوض در اختیار ما قرار داده است. خدا وقتی که به ما نعمت میدهد در عوض ،آن چیزی به دست نمی آورد و هیچ منفعتی برای خداوند حاصل نمیشود پس این وصف رازقيت، وصف اعطاء، وصف رحیمیت و رحمانیت از اوصاف مستحسنه و جمالیه پروردگار هستند.آن عبد و بنده ای به خداوند نزدیک تر است که از اوصاف خداوند متعال نصیب بیشتری داشته باشد.
پس هر کس به هر مقداری که از نقطه نظر تجرد وجودی تجردش أكمل و أتم و أقوى باشد، این صفات جمالیه و جلالیهٔ حق در وجود او أقوى است؛ و هر شخصی که از نقطه نظر حقیقت وجودی در مرتبه بعیدتری قرار داشت، از این صفات پروردگار ندارد و این یک محک است.
در مجلس امام حسین علیه السلام که شرکت میکنیم، روضه سیدالشهدا عليه السلام باعث نور است باعث زدودن و از بین رفتن کدورات است. ذکر مبارک أباعبدالله عليه السلام موجب نزول رحمت است. حالتی که برای انسان در آن مجلس دست میدهد حالت رقت و حالت انبساط است؛ این به خاطر ذکر سیدالشهدا است. در آن حال اگر بیایند و از شما تقاضا کنند که «آقا» به یک فقیر کمک کنید!» شما خیلی راحت از جیبتان پول میدهید؛
دلیل بخل ما در فقرة: «الحمد لله الذى أسأله فيُعطيني و إن كُنْتُ بَخيلا اين است که در اینجا سه مسئله وجود دارد:
مسئلۀ اول اینکه ما خودمان را با افراد دیگر مشترک نمی بینیم؛
مسئلۀ دوم اینکه ما این مال و ملکیت را از دیگری نمی دانیم، بلکه این را مال خودمان میبینیم؛
مسئله سوم اینکه در صورت اعطاء این ملکیت و مال را قابل زوال میدانیم.
#ابوحمزه_ثمالی
#دعای_ابوحمزه_ثمالی
@sh_hosein