دعا کن جا نمانم...
دِلَم رِفاقتی میخواهَد؛
که برایم سربَند یازَهرا بِبَندَد
که دلَم را حُسینی کند
که خاکی باشَد
امّا اَز جنس عشق
اَز جِنسِ ایثار و پایداری
دلَم، رفاقَتی میخواهَد
که شهیدَم کند.
#شهیدانه
@sh_hosein
📖 تفسیر سوره حمد، آیات ۱ الی ۳
بِسم اللهِ الرَّحمنِ الرَّحيمِ * الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ * الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند رحمتگر مهربان * ستایش خدایی را که پروردگار جهانیان * رحمتگر مهربان
●| دلیل تکرار «الرحمن الرحیم» |●
خب، بعد از آن بلافاصله «الرَّحمنِ الرَّحيم»؛ باز بخشنده بخشایشگر؛ صفت دیگری برای الله. اینجا تکرار شده؛ هم در «بسم الله» آمده بود، هم در اینجا آمده.
میتوانیم بگوییم این تکرار از این جهت مانعی ندارد که «بسم الله» یک صیغهٔ جداگانه است، یک عبارت جداگانه است، مال همهٔ سورهها است، در اوّل همهٔ سخنها است، بنابراین «الرحمن الرَّحيم» در «بِسمِ الله» یک حکایت جداگانهای است.
در خود سورهٔ حمد بعد از «بسم الله» هم این صفت آمده برای تفهیم معارفی که در کلمهٔ «اَلرَّحمن» و «الرّحیم» هست که اشاره کردیم.
میتوانیم هم بگوییم نه، «الرَّحمنِ الرَّحيم» در «بسم الله» از دیدگاهی مورد توجه بود و در اینجا از دیدگاه دیگری.
در آنجا «الله» را با صفت رحمان و رحیم - دارنده رحمت همگانی و دارنده رحمت ویژه همیشگی - توصیف کردیم، برای اینکه صفت خداوند را بیان کرده باشیم اما در اینجا که بعد از «رَبِّ العالَمین» میگوییم «الرَّحمنِ الرَّحیم»، برای این است که جهت ربوبیت الهی را بیان کرده باشیم.
خدا که «رَبِّ العالَمین» است یعنی پرورش دهنده است، رشد دهنده است، تربیت کننده است و پیش برنده است، در چه جهتی خدای متعال پرورش میدهد؟
در چه جهتی انسانها و موجودات را رشد میدهد؟
یا خداوندگاری عالم و کردگاری عالم نسبت به موجودات، در چه جهتی و دارای چه مضمونی است؟
پاسخ این است که دارای مضمون رحمت است.
رشد میدهد انسانها را در جهت رحمت، هدایت میکند در جهت رحمت، امور آنها را اداره میکند و تدبیر میکند در جهت رحمت:
از رحمت آمدند و به رحمت روند خلق
این است سر عشق که حیران کند عقول [۱]
رحمت، هدف و جهت خلقت انسان و هدایت انسان و تربیت انسان و تدبیر امور انسان و دیگر موجودات است.
پس «الرَّحمنِ الرَّحیم» یک بار دیگر در اینجا ذکر شده برای افاده این مقصود.
📝پاورقی:
[۱]. محمد رضا صهبای قمشهای
📚تفسیر سوره حمد، آیات ۱ الی ۳، ص۴۰_۴۱
🎙امام خامنهای مدظلهالعالی
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_حمد
@sh_hosein
شین حا الف...
دعا کن جا نمانم... دِلَم رِفاقتی میخواهَد؛ که برایم سربَند یازَهرا بِبَندَد که دلَم را حُس
خوشبختی یعنی
یه رفیق داشته باشی هر وقت دلت گرفت
باهاش بری
گلزار شهدا...
#شهیدانه
@sh_hosein
در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است:
ان الله عزوجل یقول:
مَنْ شُغِلَ بِذِکْرِی عَنْ مَسْأَلَتِی أَعْطَیْتُهُ أَفْضَلَ مَا أُعْطِی مَنْ سَأَلَنِی.
هرکسی به جای درخواست از من، به یاد من مشغول گردد، به او عطا میکنم برتر از آنچه به کسی که از من درخواستی داشته، دادم...
📚الکافی، ج۲، ص۵۰۱
@sh_hosein
🌸آیههای دخترونه
🌱کدوم دختر رو خدا بیشتر دوست داره؟
🦋با من، زمین هم میتونه بهشت باشه!
بعضی چیزها با تموم سختیهایی که دارن،
شیرین و دوستداشتنی هستن،
مثل اینکه بخوای توی دنیایی که پر از تیرگیهاست،
پاک بمونی و مراقب قلبت و خوبیهات باشی!
بعضی چیزها قیمتشون بیشتر از هر سختی و لذت غير واقعی ديگهايه.
خدای مهربون توی قرآن دربارهٔ زنان بهشتی میگه:
{كَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَكْنُونِ} ۱
(اونها مثل یه مروارید پوشیده توی صدف هستن.)
یعنی بهشت هم که باشی،
زیبایی تو و زیبایی روحت، اون قدر ارزشمنده
که فقط آدمهای خاصی حق دارن نگاهت کنن.
📝پاورقی:
۱. واقعه، ۲۳
#آیه_های_دخترونه
@sh_hosein
به عزت و اقتدار تو پناه نیاورم، به که پناه ببرم؟!
و به نیروی تو پناهنده نشوم، کجا پناهنده شوم؟!
آن هم وقتی گناهانم ناچارم کرده دست به دامن
گذشتت شوم
و خطاهایم محتاجم کرده
ملتمسانه درهای خانهٔ بخششت را بکوبم
بدکاریام مرا فراخوانده
که در آستان عزتت سر ذلت فرود بیاورم
و ترس از انتقامت مرا واداشته
به دستاویز محبتت چنگ بزنم.
کسی که دودستی ریسمان تو را چسبیده
حقش نیست که خوار و بییار شود
یا کسی که به اقتدار تو پناه آورده
درست نیست که رانده شود یا به حال خود رها شود.
#درگوشی_های_عاشقانه
@sh_hosein
سلام علیکم🖐🏻
با توجه به این که مباحث #رهایی_از_رابطه_حرام در ۳۳ قسمت مطرح و تمام شد، لذا از امروز مبحث جذابی در رابطه با امام زمان و ظهور حضرت با عنوان #وقتی_بیایی در کانال قرار میگیرد.
به امید اینکه معرفت ما نسبت به حضرت بیشتر شود.
التماس دعا🙏🏻
@sh_hosein
📖 تفسیر سوره حمد، آیات ۴ الی ۵
مَلِكِ يَوْمِ الدِّينِ * إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَ إِيَّاكَ نَسْتَعِينُ
[و] خداوند روز جزا است * [بار الها] تنها تو را میپرستیم و تنها از تو یاری میجوییم
●| بحثی دربارهٔ اختلاف قرائات قرآن کریم |●
در بیان سورهٔ مبارکه حمد، رسیدیم به جملهٔ «مالِكِ يَومِ الدّين».
دو قرائت در اینجا معروف است:
یکی همین «مالِك يَومِ الدّين» است و دیگری «مَلِكِ يَوم الدين».
یک اشاره مختصری به اختلاف قرائات بکنم در قرآن کریم:
غالباً مواردی که قُرّاء هفتگانه معروف در متن قرآن اختلاف کردهاند - که موارد هم چندان زیاد نیست - اختلاف بر سر چگونگی خواندن یک کلمه است.
در رسم الخط قدیمی عربی هم در غالب قرآنهای کشورهای اسلامی رعایت میشود، «الف» وسط
کلمه را در بعضی از کلمات - نه همهٔ کلمات - نمینویسند و با یک نیمه الفی بر روی حرف قبل از «الف» آن را نشان میدهند.
مثلاً «مالك» را مینویسند «ملك» و یک «الف» کوچکی روی حرف میم میگذارند که معلوم بشود اینجا مراد «مالك» است، نه «مَلِك».
این نیمه حرکت را البته حالاها میگذارند.
در بسیاری از کلمات قرآنی همین جور است که «الف» وسط نوشته نمیشود. یک ضابطه خیلی دقیقی هم این رسم الخط ندارد.
در کتب مخصوص رسم الخط که مسلمین نوشتند، فصولی در کتابها نوشته شده، مخصوص بیان رسم الخط قرآن.
چون میدانید مسلمانها به همهٔ جوانب قرآن رسیدگی کردند، دلبستگی داشتند؛ از جمله مسئلهٔ رسم الخط.
مثلاً در الإتقان سیوطی یک فصل مُشبعی در باب رسم الخط قرآن هست.
آنجا ذکر کردند که «الف» بعد از کدام حرفها ساقط میشود در نوشتن؛ در تلاوت نه، خوانده میشود.
به نظر میرسد که اختلاف نظر در باب اینکه در سورهٔ حمد «مالِك يَومِ الدين» است يا «مَلِكِ يَومِ الدّين»، ناشی میشود از همین قضیه و «ملك» نوشته شده بوده، بعضی «مَلِك» خواندند، بعضی هم میگفتند نه، این همان «ملك» است.
هر دو قرائت طبق فتوای علما صحیح است و در معنا هم تفاوت زیادی نخواهد کرد، همان طور که حالا عرض میکنیم.
این آیه شریفه این جوری است: «ملِكِ يوم الدين».
البته قرائت «ملِك»(با الف) شاید معروفتر است و از جهتی هم ممکن است ما ترجیح بدهیم قرائت «ملِك»(با الف) را بر قرائت «مَلِك». بخصوص که بیشتر قرآنها هم «ملك»(با الف) مینویسند.
حالا این نکته را ضمناً عرض بکنم:
اینکه گفتیم اصل اختلاف قرائت ناشی شده از ننوشتن «الف»، این در جای خود محفوظ لكن الان «ملك» را با «الف» مینویسند در قرآنها.
اصل اختلاف ناشی شده از آن، اما خود این کلمهٔ «ملك»(با الف) جزو آن مواردی نیست که «الف» حذف میشود.
همین حالا در قرآنها «ملِكِ يَومِ الدّين» را با «الف» مینویسند، نه «مَلِک یوم الدین».
📚تفسیر سوره حمد، آیات ۴ الی ۵، ص۴۳_۴۴
🎙امام خامنهای مدظلهالعالی
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_حمد
@sh_hosein